Taktakenéz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelete
a falugondnoki szolgáltatásról
Hatályos: 2026. 01. 01Taktakenéz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelete
a falugondnoki szolgáltatásról
[1] Taktakenéz Község településen a falugondnoki szolgálat célja, hogy elősegítse a községben élők jólétét és életminőségét, különös tekintettel az idős, beteg, fogyatékkal élő vagy egyéb szociális hátránnyal élők számára, a szociális alapellátások színvonalának javítása, jobb életminőség eléréséhez segítségadás, a község intézményhiányaiból eredő települési hátrányok enyhítése, biztosítani a helyi adottságokhoz és sajátosságokhoz igazodó egyéni és közösségi szintű igények kielégítését, a településen lakó családok életfeltételeinek javítását, a helyi társadalmi és civil szféra erősítését a jobb életminőség elérése érdekében, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása.
[2] Taktakenéz Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 60. § (4) bekezdésélben, valamint a 92. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
1. A rendelet célja, hatálya
1. § (1) A szociálisan rászorultak részére az Önkormányzat személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében szociális alapszolgáltatásként biztosítja a falugondnoki szolgáltatást.
(2) A rendelet hatálya kiterjed Taktakenéz község közigazgatási területén életvitelszerűen élő és lakcímmel rendelkező, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §-ban meghatározott személyekre, az Szt. 4. §-ának alkalmazásával.
2. Általános rendelkezések
2. § (1) Taktakenéz Község Önkormányzata a 3. §-ban meghatározott célok megvalósítása érdekében falugondnoki szolgálatot létesít és működtet, intézmény létrehozása nélkül, az önkormányzat által alkalmazott falugondnok útján.
(2) A falugondnok foglalkoztatására a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény rendelkezései az irányadó.
(3) A falugondnok tekintetében a munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja.
3. A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok
3. § (1) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok:
a) közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok,
b) közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok,
c) önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások.
(2) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok:
a) közreműködés
aa) az étkeztetésben
ab) a házi segítségnyújtásban
ac) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában
b) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása
ba) háziorvosi rendelésre szállítás
bb) az egyéb egészségügyi szolgáltatóhoz szállítás
bc) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása
c) óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása.
ca) az óvodába, iskolába szállítás,
cb) az egyéb gyermekszállítás.
(3) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok:
a) közösségi, művelődési, sport-és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,
b) egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,
c) egyéb lakossági szolgáltatások, illetve a (2) bekezdés a)–c) pontjaiban meghatározottakon kívüli egyéb szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.
(4) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások:
a) Az ételszállítás önkormányzati intézménybe,
b) önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,
c) a falugondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.
(5) A falugondnoknak elsősorban a (2) bekezdésben meghatározott alapfeladatokat kell ellátnia, A többi feladatot úgy kell végeznie, hogy az alapellátáshoz kapcsolódó feladatellátással ne ütközzön.
(6) A (4) bekezdésben meghatározott feladatok a szolgáltatásnyújtás legfeljebb 50 %-át tehetik ki.
(7) A feladatellátás szakmai tartalmát, az igénybevétel módját, a biztosított szolgáltatások formáit, körét, rendszerességét a Szakmai Program tartalmazza
4. A falugondnoki szolgáltatás igénybevételi rendje
4. § (1) A szolgáltatás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselőjének kérelmére történik.
(2) A rendeletben szereplő szolgáltatások iránti kérelmet a falugondnoknál, vagy a polgármesternél lehet személyesen, írásban vagy szóban előterjeszteni. A szolgáltatási igényt a szolgáltatás igénybevétele előtt legalább három munkanappal előbb kell bejelenteni. Az igények elbírálása fontossági szempont alapján történik, előnyben kell részesíteni a szociális alapellátási feladatokhoz kapcsolódó igényeket.
(3) A kötelezően ellátandó feladatok rangsorolását a falugondnok végzi a munkáltató jogokat gyakorló polgármester iránymutatása szerint és a beérkezett igények, jelzések alapján, míg a többi feladat esetében, amennyiben rangsorolni kell, a polgármester dönt.
(4) A falugondnoki szolgálat igénybevétele a kötelezően ellátandó feladatok esetében térítésmentes.
(5) A falugondnoki szolgálat körébe tartozó egyéb – gépjárműhasználatot igénylő - szolgáltatási feladatok a képviselő-testület által meghatározott szolgáltatási díjak mellett vehetőek igénybe a (2)–(3) bekezdésben meghatározott rangsorolás alapján.
(6) A falugondnoki szolgáltatás megszűnik:
a) kérelmező halálával,
b) kérelmező lemondása által,
c) ha az ellátásban részesülő személy a szolgáltatásra nem szorul rá.
5. A falugondnoki szolgálat ellátása
5. § (1) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatokat a falugondnok a szolgálat rendelkezésére álló gépjármű segítségével látja el, mely érvényes műszaki vizsgával, kötelező felelősség- és CASCO biztosítással rendelkezik. A gépjármű üzemképes állapotáért a falugondnok a felelős, aki a gépjármű rendellenes használatából, valamint a falugondnok hibájából a gépjárműben vagy idegen dologban keletkezett károkért anyagi felelősséggel tartozik.
(2) A fenntartó a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatási feladatok ellátásához, a falugondnok elérhetősége érdekében mobiltelefont biztosít.
(3) A falugondnok vezetni köteles a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 07.) SzCsM rendelet 39. § (4) bekezdés szerinti tevékenységnaplót. A tevékenységnaplót a szolgáltatást igénybe vevőnek nem kell aláírnia. Az adott napi teljesítés igazolására a polgármester jogosult.
(4) A falugondnok köteles használni és eseményszerűen vezetni a gépjármű típusának megfelelő menetlevelet.
(5) A falugondnok köteles vásárlási naplót vezetni az ellátottaktól átvett összegekről, amelyben rögzíti az átvétel dátumát, az ellátott nevét és címét, az átvett összeget, annak felhasználási célját, az ebből ténylegesen elköltött összeget, a visszajáró pénz összegét, valamint az áru/szolgáltatás, illetve a visszajáró pénz ellátott részére történő átadásának napját, melynek megtörténtét az ellátott a nyilvántartásban aláírásával igazolja.
(6) A falugondnok a munkaköri leírásában leírtak szerint, valamint a polgármester utasításának megfelelően látja el a falugondnoki szolgáltatás körébe tartozó feladatokat.
(7) A falugondnok szabadsága, betegsége, egyéb törvényes távolmaradása esetében helyettesítésről gondoskodni kell. A helyettesítés rendjét a polgármester határozza meg.
(8) A falugondnok az elvégzett munkáról a tárgyévet követő minden év december 31-ig köteles beszámolni a képviselő-testületnek.
(9) Az alapszolgáltatásban részt vevő, személyes gondoskodást nyújtó feladatokat ellátó személy részére a munkáltató igazolványt állít ki, annak érdekében, hogy a feladatok elvégzése során a feladat ellátására vonatkozó felhatalmazását igazolni tudja.
(10) A szolgáltatással kapcsolatosan felmerült panaszt a polgármesterhez kell benyújtani, aki a kivizsgálást követően 15 napon belül értesíti a panasztevőt a panasz kivizsgálásának eredményéről
6. § Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Szoc. tv-ben, valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletekben és miniszteri rendeletekben foglalt előírásokat kell alkalmazni.
6. Záró rendelkezések
7. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba.