Járdánháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 14.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2023. 02. 15- 2023. 02. 15Járdánháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 14.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Járdánháza Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Járdánháza Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 3664. Járdánháza, IV. Béla út 27.
(3) Az önkormányzat weblapjának címe: www.jardanhaza.hu
(4) A Képviselő-testület szervei
a) a polgármester,
b) a képviselő-testület bizottsága,
c) a Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal,
d) a Társulás,
e) a jegyző.
2. A képviselő-testület működésének szabályai, a képviselő-testület
2. § (1) Járdánháza Község Helyi Választási Bizottsága nevében, annak elnöke, az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről a Képviselő- testület alakuló ülésén, avagy az időközi választást követő ülésén beszámol a képviselő-testületnek.
(2) A képviselő-testület tagjai az alakuló ülésen esküt tesznek, a polgármester és az alpolgármester a képviselő-testület előtt tesz esküt.
(3) A képviselő-testület az alakuló ülésén választja meg tagjai sorából titkos szavazással az egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert.
(4) Az alpolgármester személyére a polgármester tesz javaslatot.
(5) A polgármester és az alpolgármester díjazását a képviselő-testület a megválasztást követően állapítja meg.
(6) A képviselő-testület titkos szavazással egy fő nem képviselő-testületi tag alpolgármestert választ.
(7) A képviselő-testület alakuló ülésén a testület hatáskörébe tartozó választások, titkos szavazások lebonyolítására Szavazatszámláló Bizottságot választ, amelynek megbízatása az alakuló ülés bezárásáig tart.
(8) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.
(9) A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti.
(10) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik. A képviselő-testület rendes ülését meghívóval kell összehívni.
(11) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét, kezdetének időpontját,
b) a javasolt napirendet,
c) a napirendi pontok előadóit,
d) az ülés összehívójának aláírását és bélyegző lenyomatát.
(12) A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak a soron következő ülés napját megelőzően legalább három nappal megkapják.
(13) A képviselő-testület és bizottsága ülésére a tevékenységi körükben felmerülő napirendek tárgyalásához tanácskozási joggal meg kell hívni az alábbi önszerveződő közösségek képviselőit: Járdánházai Polgárőr Egyesület
(14) A meghívó kézbesítésével egyidejűleg az írásbeli előterjesztések megküldésre kerülnek a képviselők, és a tanácskozási joggal meghívottak részére.
(15) A meghívót, valamint az írásbeli előterjesztéseket a képviselő és a tanácskozási joggal meghívott nyilatkozata alapján elektronikusan is lehet kézbesíteni.
(16) A rendkívüli ülések száma nincs meghatározva, azt valahányszor, ha szükséges, össze kell hívni. A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni. A polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belüli időpontra köteles az ülést összehívni. A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze. A rendkívüli ülés összehívásának indokát a meghívóban fel kell tüntetni. Sürgős, halasztást nem tűrő esetben el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősség okát azonban mindenféleképpen közölni kell.
(17) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről a község lakosságát az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.jardanhaza.hu) való közzététellel, az ülést megelőzően legalább három nappal kell értesíteni.
(18) A kihirdetett rendeleteket és a közérdekű információkat az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.jardanhaza.hu) kell közzétenni.
(19) A képviselő-testület üléseit a Járdánháza Község Önkormányzat székhelyén (3664 Járdánháza, IV. Béla út 27.), vagy a kihelyezett ülés esetében a meghívóban közölt helyen tartja.
(20) A képviselő-testület amennyiben együttes ülésen ülésezik, akkor a társulást, vagy a közös hivatalt fenntartó más önkormányzatok területén is ülésezhet, melyről a lakosságot az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.nekezseny.hu) való közzététellel, az ülést megelőzően legalább öt nappal kell értesíteni.
(21) A képviselő a törvényben meghatározottakon túl köteles a képviselő-testületi ülésen
a) olyan magatartást tanúsítani, amellyel megőrizhető az ülés méltósága, tekintélye,
b) a képviselői esküjében foglaltakat és a közjót maradéktalanul szem előtt tartani,
c) a képviselő-testület ülését vezető személy a képviselő-testület méltósága érdekében tett intézkedést tiszteletben tartani.
(22) Amennyiben a képviselő a képviselő-testületi üléseken megjelenésre, a képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában részvételre vonatkozó törvényi kötelezettségeit indokolatlanul nem teljesíti, a megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület határozatával
a) első alkalommal 3 havi időtartamra 50 %-os mértékre csökkenti,
b) második alkalommal 6 havi időtartamra 75 %-os mértékre csökkenti,
c) harmadik és további alkalmak esetén 12 havi időtartamra megvonja.
(23) A képviselő-testület ülésének napirendjére az éves munkaprogram figyelembevételével a polgármester tesz javaslatot.
(24) A napirendet és a napirendek sorrendjét a képviselő-testület állapítja meg, amennyiben napirendi kiegészítésre, módosításra javaslat nincs.
(25) A meghívóban szereplő napirendekhez képest újabb napirendek felvételére lehetőség van, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(26) A polgármester képviselő-testületi ülés vezetésével összefüggő feladatai:
a) megnyitja az ülést,
b) megállapítja, hogy annak összehívása az SZMSZ szabályai szerint történt,
c) vizsgálja testület határozatképességét az ülés kezdetén és az ülés teljes tartama alatt,
d) napirendi javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé döntésre,
e) közli a képviselő- testületi ülés előtt benyújtott képviselői javaslat tárgyát,
f) biztosítja az ülés folyamatosságát, gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, ennek keretében megadja a szót az előterjesztőnek, a sorrendben hozzászólóknak, figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától,
g) dönt arról, hogy a képviselő-testületi ülésen megjelent, nem meghívott, hozzászólásra jelentkező személyeknek megadja-e a szót,
h) minden előterjesztés és azzal összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit,
i) megállapítja a szavazás eredményét, és kimondja a képviselő-testület döntését,
j) szükség esetén tanácskozási szünetet rendel el.
k) a napirendi pont tárgyalása egy alkalommal elnapolható. A javaslat felől a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(27) Amennyiben a képviselő-testület ülésére benyújtott előterjesztést a bizottság tárgyalta és döntést hozott, a bizottság elnöke vagy a bizottság elnöke által kijelölt bizottsági tag a bizottság döntését ismerteti.
(28) A polgármester az előterjesztő felé kérdések feltételére lehetőséget biztosít.
(29) Az előterjesztő legfeljebb tizenöt percben előadott válaszának elhangzása után kerül sor a polgármester által a vita megnyitására.
(30) A vitához egy képviselő, vagy más szót kapott személy legfeljebb tíz perc időtartamban reagál.
(31) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.
(32) A polgármester a lezárást követően ismerteti az előterjesztett és módosított javaslatot, amelyet követően szavazást rendel el.
(33) Elsőként a módosító javaslatról kell szavazni.
(34) Amennyiben egy képviselő a személyes érintettségét egy adott napirendi pont tárgyalásánál nem jelzi, akkor a polgármester a napirendi pont újbóli beterjesztéséről dönt, egyúttal a képviselő figyelmét felhívja a bejelentési kötelezettségének teljesítésére.
(35) Ha a képviselő-testületi ülésen rendzavarás történik, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakítja azzal, hogy elhagyja a székét.
(36) Az ülés ismételten csak a polgármester összehívására folytatódik.
(37) A képviselő-testületi munka nyilvánossága biztosítása érdekében a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveit, rendeleteit, határozatait a Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal Járdánházi Kirendeltségén, valamint a www.jardanhaza.hu honlapon meg lehet tekinteni.
(38) A képviselő- testület döntéseit fő szabály szerint nyílt szavazással hozza.
(39) Nyílt szavazás történhet:
a) kézfelemeléssel,
b) név szerinti szavazással.
(40) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.
(41) A szavazás módjának megválasztását az adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolhatja, a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(42) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc szerinti sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(43) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt a polgármesternek átadja, aki azt kihirdeti.
(44) Törvényben meghatározott esetben a képviselő- testület titkos szavazást is tarthat.
(45) A titkos szavazást bármelyik képviselő kezdeményezheti.
(46) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.
(47) A titkos szavazásnál az Ügyrendi Bizottság jár el.
(48) Titkos szavazást követően az Ügyrendi Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok arányát és a szavazás eredményét.
(49) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.
(50) A jegyző köteles jelezni a jogszabálysértő döntéseket, működést. Amennyiben a jegyző ilyen jelzést kíván tenni, a szót meg kell adni neki.
(51) A Képviselő-testület tagjainak névsorát a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
3. Előterjesztés
3. § (1) A Képviselő-testület napirendi pontjának előterjesztője
a) polgármester
b) bizottság
c) képviselő
d) jegyző
e) roma nemzetiségi önkormányzat elnöke, tagja
f) a polgármester által felkért más személy lehet.
(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért annak előadója, törvényességéért a jegyző a felelős. Az előterjesztő az előkészítés során, a lehetőségekhez képest köteles megismerni és figyelembe venni a lakosság, a napirend témájában érintett szervek és szervezetek véleményét, javaslatát.
(3) Az előterjesztés készülhet írásban illetve a testületi ülésen szóban is előadható. Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) az előterjesztés megnevezését;
b) az előterjesztés készítőjét;
c) az előterjesztés tárgyát;
d) az előzetes véleményezés megtörténtét;
e) a határozati javaslatot, illetve a rendelet tervezetét;
f) a határidőt, a végrehajtásért felelős megnevezését.
(4) Tájékoztató-jelentés határozati javaslat nélkül is előterjeszthető.
(5) Végrehajtásért felelősként a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a Hivatal ügyintézője, a bizottság elnöke, az önkormányzat által alapított gazdasági társaság, intézmény vezetője, vagy képviselő jelölhető meg.
(6) Az előterjesztést az ülést megelőző 8 nappal a jegyzőnek meg kell küldeni. E nélkül az előterjesztés az ülésen nem tűzhető napirendre. Ez alól kivételt képeznek a személyi kérdések, hatósági ügyek.
(7) A képviselők számára az ülésre szóló meghívóval együtt kell kézbesíteni az előterjesztéseket.
(8) Az előterjesztő, a képviselő-testület bizottsága, a képviselő-testület tagja, valamint a roma nemzetiségi önkormányzat elnöke az előterjesztéshez – írásban – módosító indítványt nyújthat be a képviselő-testülethez.
(9) A módosító indítványt legkésőbb az ülést megelőző napon 12.00 óráig írásban kell benyújtani a polgármesternél, a jegyző egyidejű értesítésével.
4. Rendeletalkotás, határozathozatal, jegyző jelzési kötelezettsége
4. § (1) Az önkormányzat rendeletalkotását kezdeményezhetik:
a) a helyi önkormányzati képviselők,
b) a képviselő-testület bizottsága,
c) a polgármester,
d) az alpolgármester,
e) a jegyző,
(2) A rendelet tervezetét a polgármesterhez kell benyújtani.
(3) A polgármester gondoskodik a rendelettervezetnek a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.
(4) A rendelettervezet kidolgozást a jegyző segíti.
(5) A tervezetet az azt tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző 8. napon 16:00 órától kell közzétenni az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán. A tervezetre a képviselő-testületi ülést megelőző 3. nap 12.00 óráig benyújtott véleményeket veszi figyelembe a képviselő-testület.
(6) A véleményeket az onkorm.nekezseny@gmail.com e-mail címre kell megküldeni.
(7) A beérkező véleménynek tartalmaznia kell:
a) a véleményadó nevét,
b) a véleményadó lakóhelyét,
c) a véleményadó elektronikus elérhetőségét.
(8) A vélemény megküldésével a véleményt nyilvánító személyes adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.
(9) A beérkező véleményt a helyben szokásos módon közzé kell tenni, kivéve, ha jó erkölcsbe ütköző, becsület csorbításra, jó hírnév megsértésére alkalmas kifejezést tartalmaz, vagy ha a vélemény nem illeszkedik a tervezet tárgyához.
(10) A beérkezett véleményekről az előterjesztő összegzést készít, mely tartalmazza a figyelembe vett észrevételeket, illetve a vélemény figyelmen kívül hagyásának indokait.
(11) A vélemény hagyományos módon írásban, papíralapon is megküldhető, de tartalmaznia kell a 4. § (7) bekezdésben foglaltakat.
(12) A helyi közösségek széles körét érintő tervezettel kapcsolatos vélemények közvetlen megismerése érdekében lakossági fórum szervezhető. A lakossági fórumon elhangzottak összefoglalóját helyben szokásos módon közzé kell tenni.
(13) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
(14) Az önkormányzati rendelet kihirdetése az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel történik.
(15) A normatív határozatok közzétételére az önkormányzati rendeletek kihirdetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(16) Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:
a) kitüntetések, elismerő címek adományozásához,
b) titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,
c) helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező
d) településrendezési tervek jóváhagyásához, terület-felhasználáshoz,
e) hitelfelvételhez.
(17) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy a képviselő-testület, a képviselő-testület szerve, vagy a polgármester döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő 5 napon belül köteles ezt jelezni a jogszabálysértő döntést hozó, vagy jogszabálysértően működő képviselő-testület, illetve annak szerve felé.
5. A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
5. § (1) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyvet évente be kell köttetni és a Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal Járdánházai Kirendeltségén kell tárolni.
(2) A jegyzőkönyv elválaszthatatlan mellékleteit képezik:
a) a meghívó,
b) a jelenléti ív,
c) a titkos szavazási jegyzőkönyv 1 példánya,
d) a név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyv.
(3) A Képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyvnek az Mötv 52. § (1) bekezdésében felsoroltakon kívül tartalmaznia kell a bejelentéseket, kérdéseket és az azokra adott válaszok lényeges tartalmát.
6. A lakossági fórumok, közmeghallgatás
6. § (1) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és önszerveződő közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre:
a) a fontosabb döntések előkészítése során a vélemény nyilvánítására,
b) a közvetlen tájékoztatásra,
c) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.
(2) Fontosabb lakossági fórumok:
a) falugyűlés
b) állampolgári közösségek rendezvényei.
(3) A lakosságot a lakossági fórum helyéről és időpontjáról annak megtartása előtt legalább 8 nappal az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.jardanhaza.hu) történő közzététellel értesíteni kell.
(4) A polgármester vagy a képviselő-testület előre meghatározott közérdekű kérdésben, illetve a jelentősebb községi döntések előkészítésére az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatására, véleményének kikérése céljából lakossági fórumot, falugyűlést hívhat össze.
(5) A falugyűlés egyaránt összehívható a község egészét vagy annak egy részét érintő tárgykörökben.
(6) A falugyűlés elé kerülő ügyeket a képviselő-testület előzetesen megtárgyalja és véleményt nyilvánít.
(7) A képviselő-testület munkaterve, vagy eseti döntése alapján évente szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart.
(8) A közmeghallgatáson résztvevők felszólalhatnak, észrevételeket tehetnek és kérdéseket intézhetnek a polgármesterhez, a jegyzőhöz, a képviselőkhöz, a képviselő-testület bizottságához. A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.
(9) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörről a lakosságot meghívóval kell tájékoztatni az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint a meghívónak az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.jardanhaza.hu) közzététel útján a közmeghallgatás előtt legalább 8 nappal.
(10) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, és arról jegyzőkönyv készül, amelyre a nyilvános képviselő-testületi ülés szabályai vonatkoznak.
7. A polgármester, alpolgármester
7. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.
(2) A polgármester a Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal Járdánházai Kirendeltségén ügyfélfogadást tart minden hónap első szerdáján 9.00-16.00 óráig.
(3) A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz önkormányzati fejlesztési pályázat benyújtásáról.
(4) A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (3) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:
a) a helyi közutak és azok tartozékainak fenntartása,
b) helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,
c) helyi közfoglalkoztatási program indítása,
d) önkormányzati fejlesztési pályázat benyújtása.
(5) Az egy fő alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(6) A képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a települési támogatással kapcsolatos feladat- és hatásköreit, továbbá az 1. mellékletben felsoroltakat.
(7) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére saját tagjai közül egy alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.
8. A Képviselő-testület bizottságainak működése, feladat- és hatásköre
8. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottsága Járdánháza Község Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága.
(2) Az Ügyrendi Bizottság 3 fő képviselő tagból áll.
(3) Az Ügyrendi Bizottság tagjainak névsorát a rendelet a 5. melléklete tartalmazza.
(4) Az Ügyrendi Bizottság feladata:
a) a képviselői vagyonnyilatkozatok kezelése,
b) a titkos szavazás lebonyolítása,
c) összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatok ellátása,
d) méltatlansággal kapcsolatos feladatok ellátása,
e) ellátja az SZMSZ-ben meghatározott ügyrendi feladatokat.
(5) A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát és az ezzel összefüggő feladatokat.
(6) A bizottság működésére, előterjesztéseire a Képviselő-testületre vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket kell alkalmazni azzal, hogy a bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottság legidősebb képviselő tagja jogosult összehívni és vezetni a bizottság ülését.
9. Ideiglenes bizottság
9. § (1) A Képviselő-testület ideiglenes (ad hoc) bizottságot hozhat létre, melynek feladatát és létszámát esetenként határozza meg.
(2) Az ideiglenes bizottság a meghatározott feladat elvégzéséről szóló beszámoló elfogadásával, vagy a meghatározott idő elteltével szűnik meg.
10. A Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző, aljegyző
10. § (1) A Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatalt Nekézseny Község Önkormányzata, Csokvaomány Községi Önkormányzat, Lénárddaróc Község Önkormányzata, Bükkmogyorósd Község Önkormányzata, Csernely Községi Önkormányzat, Farkaslyuk Község Önkormányzata, Járdánháza Község Önkormányzata közös önkormányzati hivatala alkotja.
(2) A Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3646 Nekézseny, Kossuth Lajos utca 1.
(3) A Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.
(4) A jegyzőt az aljegyző vagy – az aljegyzői tisztség betöltetlensége esetén – a jegyző által kijelölt köztisztviselő helyettesíti és ellátja a jegyző által meghatározott feladatokat.
(5) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - az ok bekövetkezésétől számított 8 napon belül – a székhely település polgármestere kezdeményezi a Közös Hivatalhoz tartozó települések polgármestereinek döntését a Közös Hivatalban dolgozó olyan személy jegyzői feladatokkal történő megbízására - legfeljebb hat hónap időtartamra - aki a jegyzőre jogszabályban előírt képesítési előírásoknak megfelel.
(6) Amennyiben a Közös Hivatalban a jegyzői álláshely több mint hat hónapig betöltetlen marad, a Közös Hivatalhoz tartozó polgármesterek haladéktalanul kezdeményezik másik jegyző kinevezését helyettesítés céljából a Kormányhivatal vezetőjénél.
11. Roma Nemzetiségi Önkormányzat
11. § (1) A nemzetiségi önkormányzat a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njtv.) meghatározott kezdeményezést, javaslatot, tájékoztatás kérést a polgármesterhez nyújthatja be. A polgármester az Njtv-ben előírtak szerint köteles a kezdeményezés, javaslat tárgyában történő döntéshozatal, illetve tájékoztatás megadása iránt intézkedni. Amennyiben lehetséges, a Képviselő-testület a kezdeményezés, javaslat, tájékoztatás kérés megadásáról a soron következő legközelebbi ülésén dönt.
(2) A nemzetiségi önkormányzat az Njtv-ben rögzített egyetértési és vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntést, a kialakított és írásba foglalt véleményt a polgármesternek köteles megküldeni az erre irányuló kezdeményezés kézhezvételét követő 30 napos jogvesztő határidőn belül.
(3) A Képviselő-testület a Járdánháza Roma Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködést a Járdánháza Község Önkormányzatának Képviselő-testülete által a 98/2014.(XI.28.)KT számú határozatával, míg Járdánháza Roma Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testülete által a 11/2014.(XI.28.)RNÖ számú határozatával jóváhagyott 2014. november 28. napján kelt Együttműködési megállapodás szerint biztosítja.
(4) Az Önkormányzat biztosítja a települési nemzetiségi önkormányzat részére az önkormányzati működéshez szükséges személyi feltételeket akként, hogy a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról a Hivatal kijelölt ügyintézői gondoskodnak.
(5) Az Önkormányzat a települési nemzetiségi önkormányzat hatékony érdekérvényesítéséhez, törvényben meghatározott egyéni és közösségi jogainak gyakorlásához biztosítja a működésükhöz szükséges tárgyi feltételeket, munkavégzésükhöz, a testületi és egyéb ülésekhez a nagytermet, melyek részletes szabályait a (3) bekezdés szerinti Együttműködési megállapodás tartalmazza.
12. A Társulások
12. § (1) Az Önkormányzat szükség szerint vesz részt hatósági igazgatási társulásokban, közösen tart fenn más önkormányzatokkal létesítményeket, intézményeket.
(2) Az igazgatási társulások, közös fenntartású intézmények működését a Képviselő-testület külön megállapodásban rögzíti.
(3) Az Önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:
a) Ózdi Kistérség Többcélú Társulása
b) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás.
(4) A Képviselő-testület által a társulásokra átruházott hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.
13. Az önkormányzat gazdálkodása
13. § (1) A Képviselő-testület gazdálkodását a hatályos jogszabályok figyelembevételével végzi.
(2) Az Önkormányzat által ellátandó feladatok kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet 4. melléklete tartalmazza.
14. Záró rendelkezések
14. § Hatályát veszti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2020(IV.30.) önkormányzati rendelet.
15. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 2/2023. (II. 14.) önkormányzati rendelethez
1. Munkáltatói jogok gyakorlása a közalkalmazotti munkaviszonyban, munkaviszonyban és egyéb foglalkoztatási jogviszonyban foglalkoztatott nem intézményi alkalmazottak felett.
2. A Képviselő-testület a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló rendeletében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 17. § (5) bekezdésében, a 25. § (3) bekezdés b) pontjában, a 45. § (1) bekezdésében, a 48. § (1)-(4) bekezdéseiben meghatározott szociális hatáskörök gyakorlását a polgármesterre ruházza át.
3. A képviselő-testület a szociális étkeztetéssel kapcsolatos hatáskörét a polgármesterre ruházza.
4. Egyes jogi személyek számára engedélyezheti az Önkormányzat címerének használatát.
5. A közterület használatára vonatkozó engedély kiadásával kapcsolatos feladat- és hatáskörök.
6. Önkormányzati településkép-érvényesítési eszközök alkalmazásának feladat- és hatáskörei.
7. A képviselő-testület a szociális célú tüzelőanyaggal kapcsolatos hatáskörét a polgármesterre ruházza.
2. melléklet a 2/2023. (II. 14.) önkormányzati rendelethez
1. Ózd Kistérség Többcélú Társulása
1.1. Szociális szolgáltatások és ellátások:
1.1.1. Házi segítségnyújtás biztosítása (A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 63. §)
1.1.2. Családsegítés biztosítása (Szt. 64. §)
1.2. Gyermekjóléti alapellátás: Gyermekjóléti szolgáltatás biztosítása (A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 38. §. 39. § 40. §. § (1)-(2) 40/A §).
2. Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzat Társulás
3. melléklet a 2/2023. (II. 14.) önkormányzati rendelethez
1. Kovács Gábor
2. Berecz Katalin Zsuzsanna
3. Kozák János
4. Ruszkai József
5. Szekér Szilvia
6. Vassné Kovács Judit
7. Vályi Sándor
4. melléklet a 2/2023. (II. 14.) önkormányzati rendelethez
1. Államháztartási szakágazat: 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége
2. Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása
2.1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
2.2. 011320 Nemzetközi szervezetekben való részvétel
2.3. 013210 Átfogó tervezési és statisztikai szolgáltatások
2.4. 013320 Köztemető-fenntartás és - működtetés
2.5. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
2.6. 016010 Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselő választásokhoz kapcsolódó tevékenységek
2.7. 016020 Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek
2.8. 022010 Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése
2.9. 032020 Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek
2.10. 041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
2.11. 041232 Start-munkaprogram – Téli közfoglalkoztatás
2.12. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
2.13. 041236 Országos közfoglalkoztatási program
2.14. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
2.15. 045120 Út, autópálya építése
2.16. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
2.17. 046020 Vezetékes műsorelosztás, városi és kábeltelevíziós rendszerek
2.18. 051040 Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása
2.19. 052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
2.20. 061020 Lakóépület építése
2.21. 062020 Településfejlesztési projektek és támogatások
2.22. 063020 Víztermelés, -kezelés, -ellátás
2.23. 064010 Közvilágítás
2.24. 066010 Zöldterület-kezelés
2.25. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
2.26. 072111 Háziorvosi alapellátás
2.27. 072210 Járóbetegek gyógyító szakellátása
2.28. 072410 Otthoni (egészségügyi) szakápolás
2.29. 072450 Fizikoterápiás szolgáltatás
2.30. 074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
2.31. 074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás
2.32. 074040 Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás
2.33. 082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
2.34. 082092 Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
2.35. 082094 Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés
2.36. 086090 Egyéb szabadidős szolgáltatás
2.37. 091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
2.38. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
2.39. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
2.40. 107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán
5. melléklet a 2/2023. (II. 14.) önkormányzati rendelethez
1. Berecz Katalin elnök
2. Ruszkai József tag
3. Kozák János tag