Áporka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2006. (II. 14.) rendelete

a gyermekvédelem helyi rendszeréről

Hatályos: 2013. 11. 01- 2013. 12. 30

Preambulum

Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben (a továbbiakban: Gyvt.) kapott felhatalmazás alapján a kö-vetkező rendeletet alkotja:

I. fejezet
A rendelet célja, hatálya

1. § (1) E rendelet célja, hogy megállapítsa azokat az alapvető szabályokat, amelyek szerint az önkormányzat meghatározott ellátásokkal és intézkedésekkel segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, a szülői kötelességek teljesítéséhez, illetve gondoskodik a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséről és megszüntetéséről, a hiányzó szülői gondoskodás pótlásáról, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült fiatal felnőttek társadalmi beilleszkedéséről.

2. § E rendelet alkalmazásában – a fogalmak értelmezésére – a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 5. §-ában meghatározottak irányadók.

3. § (1) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat közigazgatási területén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, a település területén tartózkodó hajléktalan, magyar állampolgárságú, az állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándorolt, a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekre és fiatal felnőttre, valamint szüleire, illetve a munkavállalók Közösségén belüli szabad mozgásról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.

(2) A törvény hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó gyermekeire is.

(3) E rendelet szerint kell eljárni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a település területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermekek védelme érdekében, ha az intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.

II. fejezet
Eljárási szabályok

4. § A támogatások megállapításának eljárási szabályai tekintetében a Gyvt. szabályai irányadók.

Az ellátások megállapítása

5. § (1) Az ellátások megállapításáról a Képviselő-testület határozattal dönt.

(2) A Képviselő-testület döntése ellen fellebbezés nem nyújtható be, de bírósági jogorvoslat kezdeményezhető.

(3) A pénzbeli és természetbeni ellátás - legkésőbb - a kérelem benyújtásától esedékes.

A pénzbeli ellátások kifizetése, folyósítása

6. § A pénzbeli ellátások - határozat alapján történő - kifizetése a Képviselő-testület Hivatala (a további-akban: Hivatal)  pénzügyi ügyintézőjének feladata, aki további feladatként:
a) az ellátások kifizetéséről pénzügyi nyilvántartást vezet;
b) gondoskodik az ellátásokkal összefüggő járulékfizetési, pénzügyi elszámolási feladatok végrehajtásáról.

A jogosulatlanul felvett támogatás megtérítése

7. § (1) Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet rendelkezéseinek megsértésével nyújtott ellátást meg kell szüntetni, az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt pedig kötelezni kell a pénzbeli ellátás visszafizetésére, természetbeni ellátás esetén a pénzegyenérték megfizetésére, személyes gondoskodás nyújtása esetében az intézményi térítési díj összegének megfizetésére.

(2) A folyamatosan nyújtott ellátás megtérítését legfeljebb egy évre visszamenőleg lehet elrendelni.

(3) Az ellátás megtérítését az eljáró szerv az igénybevétel jogosulatlanságáról való tudomásszerzéstől számított 3 hónapon belül rendelheti el. Nem lehet a megtérítést elrendelni, ha az igénybevételtől, illetve az ellátás megszűnésétől egy év már eltelt.

8. § A megtérítést méltányosságból, környezettanulmány alapján a Képviselő-testület elengedheti, csökkentheti, illetve részletfizetést engedélyezhet, ha a jogosulatlanul felvett támogatás visszafizetése a családban élő gyermek megélhetését veszélyezteti.

III. fejezet
A gyermekek védelmének rendszere

9. § (1) A gyermekek védelme a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítésére, veszélyeztetettségének megelőzésére és megszüntetésére, valamint a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyermek helyettesítő védelmének biztosítására irányuló tevékenység.

(2) A gyermekek védelmét pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások, illetve gyermekvédelmi szakellátások, valamint a vonatkozó jogszabályban meghatározott hatósági intézkedések biztosítják.

(3) A Képviselő-testület a következő pénzbeli és természetbeni ellátásokat állapíthatja meg:
- rendkívüli gyermekvédelmi támogatás,
- rászorultságtól függő más pénzbeli támogatás,
- természetbeni ellátásként folyósított rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.

(4) Személyes gondoskodás körébe tartozó gyermekjóléti alapellátások:

a) gyermekjóléti szolgáltatás;

b) gyermekek napközbeni ellátása;

c) gyermekek átmeneti gondozása.

(5) Hatályon  kívül helyezte Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2013.(X.31.) önkormányzati rendeletének 3. § (3) bekezdése. Hatálytalan 2013. X. 31.

IV. fejezet
A pénzbeli és természetbeni ellátások

10. § (1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapítását az általános szabályokon túlmenően kezdeményezheti a nevelési-oktatási intézmény, a gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy, vagy a gyermek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet.

(2) Hatályon  kívül helyezte Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2013.(X.31.) önkormányzati rendeletének 3. § (3) bekezdése. Hatálytalan 2013. X. 31.

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

11. § (1) A települési önkormányzat képviselő-testülete a gyermeket rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíti (a továbbiakban: rendkívüli támogatás), ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.

(2) Elsősorban azokat a gyermekeket, illetve családokat kell alkalmanként rendkívüli támogatásban részesíteni, akiknek az ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, illetve az alkalmanként jelentkező többletkiadások - különösen a szociális válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése, betegség vagy iskoláztatás - miatt anyagi segítségre szorulnak.

11/A. § (1) Időszakos létfenntartási gondnak, illetve létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek minősül különösen:

a) ha a gyermek betegsége miatt a szülő harminc egymást követő napot meghaladó táppénzt vesz igénybe,

b) ha a gyermek betegsége miatt társadalombiztosítási szerv által nem finanszírozott gyógyászati segédeszköz használatára szorul, és közgyógyellátásra nem jogosult,

c) ha a család anyagi körülményei miatt a gyermek védelembe vételére kerül sor,

d) a törvényes felügyeletet ellátó szülő halála az árvaellátás megállapításáig,

e) közös háztartásban élő közeli hozzátartozók nyugdíjminimumot meg nem haladó egy főre eső átlagos jövedelme mellett e személyek hirtelen fellépő és kórházi ápolást igénylő betegsége, továbbá súlyos vagy életveszélyes sérüléssel járó balesete,

f) a családfenntartó közeli hozzátartozó halála,

g) családfenntartó közeli hozzátartozó vonatkozásában a munkáltató rendes felmondása által bekövetkezett munkanélküliség a munkahely elvesztésétől számított 30 napig, feltéve, hogy a munkahelyét elvesztő új munkahelyet – ideértve a közmunkaprogramban való részvételt is – ez időszakon belül nem szerzett,

h) ha valamely, a gyermekkel közös háztartásban élő családtag bűncselekmény sértettjévé válik és e cselekmény folytán legalább a Büntető Törvénykönyv szerinti kisebb kár keletkezik,

i) adósság miatt kikapcsolt közüzemi szolgáltatás újbóli üzembe helyezésének anyagi terhe, feltéve, hogy a hátralék rendezése megtörtént.

12. §  A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege családonként a mindenkori öregségi nyugdíjmi-imum 20-50%-a lehet.

13. § Hatályon kívül helyezte Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2013.(X.31.) önkormányzati rendeletének 6. §-a. Hatálytalan 2013. X. 31.

V. fejezet
Természetben nyújtott ellátások

14. § (1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás természetbeni ellátás formájában is nyújtható, különösen a védelembe vett gyermekek számára.

(2) Természetbeni ellátás különösen az általános iskolás gyermekek tankönyv- és tanszerellátásának támogatása, a tandíj, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő térítési díj, illetve egyéb ellátás kifizetésének átvállalása.

VI. fejezet
Gyermekjóléti alapellátások
A gyermekjóléti alapellátások célja

15. § (1) Az alapellátásnak hozzá kell járulnia a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődésének, jólétének, a családban történő nevelésének elősegítéséhez, a veszélyeztetettség megelőzéséhez és a kialakult veszélyeztetettség megszüntetéséhez, valamint a gyermek családjából történő kiemelésének a megelőzéséhez.

(2) Az alapellátás keretében nyújtott személyes gondoskodást Kiskunlacháza-Áporka Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat Társulás  működési területén lévő személynél vagy intézményben kell biztosítani.

16. § A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások keretében a gyermekjóléti szolgáltatást, a gyermekek napközbeni ellátását, valamint a gyermekek átmeneti gondozását kell biztosítani.

Gyermekjóléti szolgáltatás

17. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermek érdekeit védő speciális személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését. A gyermekvédelmi szolgáltatás feladata a Gytv. 39. §-ában felsoroltakon túl a törvényben meghatározott egyéb feladatok.

(2) A gyermekjóléti szolgáltatást szervezését, irányítását és összehangolását az önkormányzat a Kiskunlacháza-Áporka Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat Társulás  keretében biztosítja. Az intézmény családgondozási feladatot is végez.

18. § A gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele térítési díjmentes.

Gyermekek napközbeni ellátása

19. § (1) A gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élő gyermek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését, foglalkoztatását és étkeztetését kell megszervezni – a Gyvt. 41. § (2) bekezdésében foglaltak figyelembe vételével –, amennyiben a szülők a gyermek napközbeni ellátásáról nem tudnak gondoskodni.

(2) A gyermekek napközbeni ellátása a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény hatálya alá tartozó óvodában, iskolai napköziben történik.

(3) Az óvoda és az iskolai napközi igénybevétele a vonatkozó külön jogszabályok alapján történik.

20. § (1) A gyermekek átmeneti gondozása vonatkozásában a Gyvt. 45-48. §-ai irányadók.

(2) Hatályon kívül  helyezte Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2013.(X.31.) önkormányzati rendeletének 9. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2013. X. 31.

(3) Hatályon kívül  helyezte Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2013.(X.31.) önkormányzati rendeletének 9. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2013. X. 31.

(4) Hatályon kívül  helyezte Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2013.(X.31.) önkormányzati rendeletének 9. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2013. X. 31.

(5) Hatályon kívül  helyezte Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2013.(X.31.) önkormányzati rendeletének 9. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2013. X. 31.

(6) Hatályon kívül  helyezte Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2013.(X.31.) önkormányzati rendeletének 9. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2013. X. 31.

(7) A gyermekek átmeneti gondozását a Kiskunlacháza-Áporka Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat Társulás  helyettes szülői hálózat megszervezésével oldja meg.

V. fejezet
Térítési díj

21. § (1) A gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni ellátásáért, átmeneti gondozásáért térítési díjat kell fizetni.

(2) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben az alapellátások keretébe tartozó szolgáltatások közül csak az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.

(3) Az intézményi étkezési térítési díj alapja az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege.

(4) A gyermekek átmeneti gondozásáért térítési díjat kell fizetni. A díj alapja az egy ellátottra jutó napi költség.

(5) Az intézmény vezetője az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybe vételétől számított 15 napon belül értesíti a kötelezettet a személyi térítési díjról.

(6) A személyi térítési díjat

a) gyermekétkeztetés esetén havi egy hónap időtartamra előre, adott hónap 5. napjáig,

b) átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény esetében havonta utólag
kell megfizetni, az in-tézményvezető által megállapított időpontig.

(7) Az intézményi térítési díjat a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

(8) Az átmeneti elhelyezés esetén fizetendő személyi térítési díj nem haladhatja meg a kötelezett havi jövedelmének 25%-át, több gyermek esetén annak 50%-át.

(9) Gyermekétkeztetés esetén a Gyvt. 148. § (5) és (6) bekezdésében megállapított kedvezményt kell normatív alapon biztosítani az érintett gyermek részére.

(10) A (9) bekezdésben foglaltakon túl az önkormányzat további kedvezményt állapíthat meg a gyermekétkeztetés után fizetendő térítési díjból.

VI. fejezet
Záró rendelkezések

22. § (1) Ez a rendelet 2006. február 14-én lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 7/2004. (V. 28.) rendelettel módosított 4/2000. (III. 16.) rendelete.