Áporka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2008. (XII. 15.) önkormányzati rendelete

A helyi értékek védelméről

Hatályos: 2008. 12. 15- 2012. 05. 31

Áporka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2008. (XII. 15.) önkormányzati rendelete

A helyi értékek védelméről

2008.12.15.

Áporka Község Önkormányzata az önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. §. /1/ bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – figyelemmel az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) , valamint az építészeti örökség helyi védelmének szakmai szabályairól szóló 66/1999./VIII. 13./ FVM rendelet 1. §-ára – a helyi értékek védelme, megóvása érdekében az alábbi rendeletet alkotja:

1. § /1/ E rendelet célja Áporka Község közigazgatási területén a településképi és történelmi szempontból jelentős – a hatályos műemlékvédelmi jogszabályok alapján nem védett – épített értékek védelme, a település építészeti örökségének, arculatának a jövő nemzedékek számára való megtartása, a védett értékek fenntartása és helyreállítása.

/2/ A rendelet hatálya a helyi értékek mindazon elemére kiterjed, amely külön jogszabály alapján nem áll védelem alatt és települési, táji, természeti, építészeti, néprajzi, képző- és iparművészeti, régészeti értékként a település történeti folytonosságát bizonyítja, ezért rendelettel a képviselő-testület helyi védettség alá helyezi.
/3/ E rendelet rendelkezéseit a település közigazgatási területén a helyi védelem alá helyezéssel, valamint annak megszüntetésével kapcsolatos eljárások során kell alkalmazni.
/4/ Nem terjed ki a rendelet hatálya a műemléki védettség alatt álló /műemlék, műemléki környezet/ értékekre.

A helyi védelem fajtái

2. § (1) A helyi védelem területi és egyedi lehet.

(2) Helyi védettségű területnek minősíthető a település vagy a természeti környezet olyan összefüggő része, amely a jellegzetes településszerkezet történelmi folyamatosságát képviseli, ahol a település és környék arculatát meghatározó építmények, növények együttest alkotnak, illetve a természeti környezetnek az a része, ahol számos védett növény vagy állat él. Ugyancsak védettnek minősíthető a helyileg védett építmény környezete is.

(3) A helyi egyedi védelem: építmény, szobor, emlékmű egészére vagy részletére, vagy a hozzátartozó földrészletre is kiterjedhet. Egyedi védelem tárgya lehet egy-egy értékes növény, illetve növények csoportja is.

Védetté nyilvánítás és megszüntetés

3. § /1/ Védetté nyilvánításra, illetve a védettség megszüntetésére bárki (természetes és jogi személy egyaránt) írásban javaslatot tehet a polgármesternél valamint a kommunális ügyekért és településfejlesztésért felelős tanácsnoknál.

/2/ A kezdeményezésnek tartalmaznia kell:
a.) épületek és építmények esetében:
- a létesítmény megnevezését (körülhatárolását),
- a pontos helyszíni megjelölését (utca, házszám, helyrajzi szám),
- a létesítményről szóló rövid ismertetést,
- a kezdeményezés indoklását.
b.) együttesek esetében:
- az együttes megnevezését, körülhatárolását,
- az együttes rövid ismertetését,
- a kezdeményezés indoklását.
/3/ A kezdeményezést beérkezése után a Polgármesteri Hivatal regisztrálja.
A Polgármesteri Hivatal gondoskodik a dokumentációk és egyes szakterületek szakvéleményének összegyűjtéséről. A helyi védetté nyilvánítás szakmai előkészítése az Étv. 6.§ /6/ bekezdése értelmében az önkormányzati főépítész feladata.
A helyi védelem alá helyezésről szóló önkormányzati döntés szakmai megalapozására a rendezési terv, illetve a szabályozási terv értékvizsgálati munkarésze szolgál alapul. Az értékvizsgálatot - rendezési terv hiányában, vagy amennyiben a korábbi rendezési tervhez nem készült ilyen vizsgálat - a helyi védelem céljából el kell készíteni.
A döntést előkészítő tervezetnek tartalmaznia kell:
a.) a védetté nyilvánított, védelemre kijelölt vagy arra méltó érték megnevezését (utca, házszám, helyrajzi szám, tulajdonos, kezelő, használó nevét),
b.) a tárgyban illetékes szakvéleményt (építészeti, régészeti, kultúrtörténeti, művészeti, néprajzi, statikai, stb.),
c.) az értékekre vonatkozó térkép, fotó és egyéb dokumentációkat,
d.) a főépítész véleményét a szabályozási, rendezési tervek előírásainak és az esetlegesen felmerülő speciális szakterületek szakvéleményeinek építészeti, értékvizsgálati munkarészeknek a figyelembevételével.
/4/ A helyi védettség alá helyezés, illetve annak megszüntetése iránti eljárás megindításáról az érdekelteket értesíteni kell.
Érdekeltnek kell tekinteni a következő szerveket, illetve személyeket:
a.) a javaslattal érintett ingatlan tulajdonosát, illetve képviselőjét, a tulajdonosi jogok gyakorlóját és az ingatlan használóját,
b.) a védetté nyilvánításra illetve megszüntetésre javaslatot tevőt,
c.) az építésügyi hatóságot,
d.) az építmények vonatkozásában az Országos Műemlékvédelmi Hivatalt, természeti érték esetén az Országos Természetvédelmi Hivatalt, illetve az ezen feladatkörökben eljáró hivatalokat
e.) helyi területvédelemben részesítés vagy megszüntetés esetén a területen érdekelt út és közmű tulajdonosokat illetve fenntartókat.
/5/ A főépítész a döntés megalapozására készített anyagot és a döntési javaslatot átadja a kommunális ügyekért és településfejlesztésért felelős tanácsnoknak, véleményezésre, aki a tanácsnoki ülésen azt a képviselő-testület elé terjeszti, megvitatásra.
/6/ A helyi védettség alá helyezésről, illetve annak megszüntetéséről szóló döntési javaslatot a kommunális ügyekért és településfejlesztésért felelős tanácsnok terjeszti a képviselő-testület elé, amelyről az rendelettel dönt.
/7/ A helyi védettség kimondásáról, megszüntetéséről az érdekelteket írásban tájékoztatni kell. Érdekeltnek kell tekinteni mindazokat, akiket a védettség alá helyezés, illetve annak megszüntetése iránti eljárás megindításáról értesíteni kellett, és azokat, akik érdekeltsége az eljárás során bizonyosodott be.

Nyilvántartás

4. §
/1/ A helyi védelem alatt álló értékekről az építésügy körébe tartozó tevékenységek ellátásához szükséges hatósági nyilvántartások létesítésének és működésének feltételeiről szóló 241/1997. /XII. 19./ Korm. rendelettel összhangban érték-katasztert kell készíteni, amelynek tartalmaznia kell:
a.) a védelem szakszerű, rövid indoklását, az érintett szakterület szakvéleményét,
b.) fotódokumentációt,
c.) a helyi védelem védettségi fajtáját,
d.) a helyrajzi számot,
A nyilvántartást a Polgármesteri Hivatal vezeti e rendelet 1. és 2. számú melléklete szerinti bontásban.
/2/ Egyedi védettség esetén az /1/ bekezdésben felsoroltakon kívül a nyilvántartásnak tartalmaznia kell:
a.) a védett érték pontos helyét (utca, házszám, helyrajzi szám),
b.) a helyszínrajzot,
c.) a védett érték rendeltetését és használatának módját.
/3/ Területi védelem esetén az /1/ bekezdésben felsoroltakon kívül a nyilvántartásnak tartalmaznia kell a terület méretétől függően az áttekintéshez szükséges léptékű, a szabályozási tervvel azonosítható, a védett terület határát egyértelműen rögzítő helyszínrajzot.
/4/ A nyilvántartás céljára készült helyszínrajzot olyan méretarányban kell elkészíteni, hogy a helyi védelemmel kapcsolatos megállapítások az egyes telkekre, építési területekre és közterületekre egyértelműen értelmezhetők legyenek.
/5/ A helyileg védett értékké nyilvánítás, illetőleg megszüntetés tényét az ingatlan-nyilvántartásba be kell jegyeztetni.
/6/ A helyi védettség fennállásának tényét a hivatalos helyszínrajzon fel kell tüntetni.
/7/ Az ingatlan-nyilvántartási bejegyeztetésről, illetve a helyszínrajzi feltüntetésről a Polgármesteri Hivatal gondoskodik.
/8/ A bejegyzés esetleges elmaradása a védettség hatályát nem érinti.
/9/ A védetté nyilvánított területet, építményt vagy természeti értéket a védelemre utaló jelzéssel meg kell jelölni ( Pl. piktogram, tábla ). A jelzés elhelyezéséről a főépítész gondoskodik.
/10/ A helyi építészeti értékek vizsgálatáról készült dokumentációk egy-egy példányát a Megyei Levéltárban kell elhelyezni az önkormányzati irattározás rendje szerint.

A védett érték használata, fenntartása

5. § /1/ A helyileg védett területek megőrzésének módja és fennmaradásának feltétele elsősorban a terület rendeltetésének megfelelő használata. A használat a védett értéket nem veszélyeztetheti.

Egyéb hasznosítás esetén törekedni kell a közcélú hasznosításra, illetve használatra.
/2/ A tulajdonos köteles a helyileg védett építmény vagy épület karbantartásáról és állagmegóvásáról gondoskodni, valamint a védett érték állapotát a hatályos építési törvényben foglaltak szerint meghatározott módon és időszakonként felülvizsgálni.
/3/ A védett építmény, épület és terület fenntartásának költségei a tulajdonost terhelik.

Önkormányzati támogatás

6. § /1/ A védett érték megóvása, állagának megőrzése érdekében a képviselő-testület támogatást nyújthat. A támogatás forrása:

/2/ A ………………-ból a tulajdonos kérelmére pályázat útján visszatérítendő vagy vissza nem térítendő támogatás nyújtható. A vissza nem térítendő támogatás nem lehet több mint a műszaki beavatkozás bekerülési költségének 50 %-a, a teljes támogatás pedig a bekerülési költség 70 %-a.
/3/ A védett értékek tulajdonosa a védelemhez szükséges, a szokásos karbantartási és fenntartási munkákon felüli műszaki beavatkozásokhoz kérheti az értékek megóvása érdekében az önkormányzat támogatását.
Támogatás nem nyújtható kötelezéssel elrendelt felújításhoz.
/4/ A benyújtott pályázathoz csatolni kell:
a.) építési engedélyhez kötött munka esetén az építési engedélyezési tervdokumentációt és a jogerős engedélyezési határozatot,
b.) a megpályázott munka elkészítésének határidejét,
c.) a megpályázott pénzösszeg megjelölését, felhasználásának módját,
d.) kötelezettségvállalást arra, hogy a támogatás elnyerése esetén a kapott összeget a pályázati feltételek szerint használja fel.
e.) A megvalósítást szolgáló költségvetést, s ebből kiemelve a szokásos karbantartási és fenntartási munkákon felüli műszaki beavatkozások költségeit.
/5/ A ……………..-ból felhasználható összeget minden évben a költségvetési rendeletben elkülönítve kell meghatározni.
/6/ A pályázatok kiírásáról és döntésre történő előkészítéséről a főépítész előkészítése alapján a kommunális ügyekért és településfejlesztésért felelős tanácsnok gondoskodik.
/7/ A pályázatokat minden évben a költségvetés elfogadását követően lehet kiírni. A pályázatokat a képviselő-testület bírálja el, a pályázati határidő leteltét követő ülésén.
/8/ A döntésnek tartalmaznia kell a támogatásban részesülő megnevezését, a támogatás mértékét, a védett érték és az azon végzett munkák megjelölését, a munkák igazolt költségét, visszatérítendő támogatás esetén a visszatérítés időtartamát.
/9/ A konkrét támogatás feltételeit, folyósításának, elszámolásának módját, az elvégzett munkák bizonylatolásának rendjét a támogatásban részesített tulajdonossal kötött szerződésben kell rögzíteni.
/10/ A szerződésben foglaltak végrehajtását a Polgármesteri Hivatal közreműködésével a kommunális ügyekért és településfejlesztésért felelős tanácsnok ellenőrzi.

A helyileg védett értékek hasznosítására,

fenntartására, átalakítására, bővítésére és bontására

vonatkozó általános előírások

7. § /1/ (1) A védett építményen külső vagy belső felújítási, helyreállítási, átalakítási, bővítési, korszerűsítési, bontási, restaurálási, továbbá a védett építmény jellegét és megjelenését bármely módon érintő egyéb munkálataihoz, épületkutatás (falkutatás) végzéséhez, az építmény rendeltetés szerinti használati módjának megváltoztatásához az I. fokú építési hatóság engedélye szükséges.

(2) Védett épületek korszerűsítését, átalakítását, bővítését a védettség nem zárja ki, de az épület jellege nem változhat.

(3) Az építési hatósági eljárásban ki kell kérni a területileg illetékes főépítész szakhatósági véleményét is.

(4) Védett fák, növényegyedek kivágásához engedély csak a fák, növényegyedek biológiai pusztulása esetén adható, valamint akkor, ha azok állapota a környezetre károsodással járó veszélyt jelent.

(5) Védett természeti területen végzett munkálatok az értékeket nem veszélyeztethetik, a terület jellegét nem változtathatják meg.

(6) Védett területre (utcák, utcarészek, természeti területek) építési engedély csak úgy adható, hogy a munkák a terület jellegét ne változtassák meg.

A védett értékek adózása

8. § /1/ A helyi védelemben részesített építmények, területek tulajdonosai, kezelői, használói a helyi adókról szóló rendeletekben kedvezményekben részesülhetnek a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 13/A. §-a alapján.

/2/ A kedvezmények mértékét az önkormányzat a helyi adókról szóló önkormányzati rendeletben határozhatja meg.

Egyéb, a helyi védelemmel kapcsolatos előírások

9. § /1/ A helyi védelemmel kapcsolatos egyéb rendelkezéseket Áporka Községi Önkormányzatának mindenkor hatályos Helyi Építési Szabályzata tartalmazza.

/2/ Szabálysértést követ el az, aki
a.) a helyi védettség alá helyezett értéket megsemmisíti, megrongálja,
b.) a helyi védettség alá helyezett területen vagy építményen, az I. fokú építési hatóság engedélyéhez kötött tevékenységet engedély nélkül vagy az engedélytől eltérő módon végez, vagy végeztet
c.) a védett épület korszerűsítése, bővítése során az épület jellegét megváltoztatja.
/3/ A szabálysértést elkövető 30.000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható, és kötelezhető az okozott kár megtérítésére.

10. § Záró rendelkezések

E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.