Áporka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2013 (II. 28.) rendelete

az Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről

Hatályos: 2013. 09. 12

Áporka Község Önkormányzatának Képviselő-testülete – figyelemmel Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvényben foglaltakra – a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében meghatározott eredetei jogalkotói hatáskörében, és  államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. §-ában, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 24. §-ában, valamint a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény rendelkezései, valamint az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében foglalt feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya az Önkormányzatra, az önállóan működő és gazdálkodó Áporkai Közös Önkormányzati Hivatalra, és az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervekre terjed ki.

(2) Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testülete és Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testülete által 2013. január 1. napjával létrehozott Áporkai Közös Önkormányzati Hivatal költségvetését a székhelytelepülés Áporka Községi önkormányzat költségvetési rendelete, azaz jelen rendelet tartalmazza.

A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2013. évi költségvetésének
bevételi főösszegét 328.569 e Ft
kiadási főösszegét 328.569 e Ft-ban állapítja meg.
A helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv(ek) (Közös Önkormányzati Hivatal) elemi költségvetését a polgármester hagyja jóvá.
A Közös Önkormányzati Hivatal 2013. évi költségvetésének
bevételi  főösszege: 51.750 e Ft
kiadási   főösszege: 51.750 e Ft hagyja jóvá.
Áporka Községi Önkormányzat és Közös Önkormányzati Hivatal 2013. évi költségvetésének
bevételi főösszege: 335.726 e Ft
kiadási  főösszege: 335.726 e Ft    
(2) Az (1) bekezdésében megállapított bevételek önkormányzati szintű összesítését és forrásonkénti, részletes megosztását a rendelet 1/a-1/b mellékletei szerint külön-külön,;  a Közös Önkormányzati Hivatal bevételei összesítését és forrásonkénti részletes megosztását az 1/c-1/d. melléklet alapján külön-külön határozza meg a Képviselő-testület.
(3) Az (1) bekezdésében megállapított kiadások önkormányzati szintű összesítését és a kiadások forrásonkénti, részletes megosztását külön-külön a rendelet 2/a-2b melléklete; a Közös Önkormányzati Hivatal kiadásai összesítését és a kiadásai forrásonkénti, részletes megosztását a 2/c-2/d. melléklet alapján külön-külön határozza meg a Képviselő-testület.
(3) A működési és tőkejellegű/ felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat – tájékoztató jelleggel – mérlegszerűen önkormányzati és Közös Önkormányzati Hivatal szinten a 3/a-3/b számú melléklet szerint külön-külön állapítja meg a Képviselő-testület.
(4) Az éves létszám-előirányzatát az Önkormányzatnál és a költségvetési szervénél külön-külön  a  4/a-4/b. számú mellékletben foglaltak szerint külön-külön állapítja meg.

3. § (1) Az Önkormányzatnak évente, legkésőbb a költségvetési rendelet elfogadásáig határozatban állapítja meg a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 45 § (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján a kiadott jogszabályban meghatározottak  szerinti saját bevételeinek, valamint a Stabilitási tv. 3 § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő három év várható összegét, melyet  az 5. számú mellékletben foglaltak szerint hagy jóvá.
(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat és a Közös Önkormányzati Hivatal 2013. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét havi bontásban a 6/a.-6/b sz. mellékletek szerint külön-külön hagyja jóvá.
(3) Az Önkormányzat által nyújtott hitel és kölcsön állományát a 7. sz. melléklet szerint állapítja meg..
(4) Az Önkormányzat címrendjét a 8. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.
(5) Az Önkormányzat és Közös Önkormányzati Hivatal bevételi előirányzatait szakfeladatonként 9/a-9/b számú mellékletek szerint külön-külön és kiadási előirányzatait szakfeladatonként, 9/c-9/d sz. mellékletek szerint külön-külön hagyja jóvá.
(6) Az Önkormányzati szakfeladatok költségvetési bevételei és kiadásai különbözetét (egyenlegét) a 10.sz. melléklet szerint fogadja el.  Az önkormányzati kötelező államigazgatási feladatok valamint a vállalt feladatok ismertetését a 10/B. sz. melléklet tartalmazza. A tartalékok részletezését a 11. sz. melléklet szerint fogadja el.
(7) Az Önkormányzat Képviselő-testülete a Közös Önkormányzati Hivatal működési, fenntartási kiadási előirányzatait kiemelt előirányzatonként részletezve a 12. sz melléklet szerint fogadja el.
(8) Az Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat által adott közvetett támogatásokat (kedvezményeket) a 13. számú melléklet szerint fogadja el. Az Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat 2012. évi Európai Uniós támogatási programját a 14. számú melléklet szerint fogadja el.
Az Önkormányzat a felhalmozási kiadásokat a 15. számú melléklet szerint fogadja el.
4. § (1) Az Önkormányzat a költségvetési év végét követően a Költségvetési törvény előírásai szerint a tényleges mutatók alapján elszámol a normatív költségvetési hozzájárulásokkal. A jogtalanul igénybe vett összeget a törvényben meghatározott módon teljes egészében vissza kell fizetni.
(2) Ha az Önkormányzat a felhasználási kötöttséggel járó támogatást tévesen, jogtalanul, vagy a tervezetet meghaladó mértékben vette igénybe, azt nem a megjelölt feladatra használja fel, ill. a törvényben rögzített arányt meghaladó mértékű támogatást vett igénybe, év közben haladéktalanul, de legkésőbb a külön jogszabályban megjelölt határidőre köteles a támogatást visszatéríteni és a meghatározott mértékű kamatot fizetni a központi költségvetés javára.
(3) Települési önkormányzatot átengedett megosztott bevételként megilleti a gépjárműadó 40%-a.
5. § (1) A személyi juttatások tervezése a közszolgálati tisztviselőkről  szóló 2011. évi CXCIX  Törvény 133. § -ban foglaltakra figyelemmel; és a Magyarország 2013. évi  központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény  értelmében történik. A közalkalmazotti bérek a közalkalmazottakra vonatkozó 1992.évi XXXIII. törvény alapján kerülnek megállapításra.
(2) A képviselő-testület a köztisztviselők cafetéria juttatásának részletes szabályairól szóló 305/2009.(XII.23.) Korm. rendelet előírásait figyelembe véve, az éves keretösszeget 2013. évre, köztisztviselőnként bruttó 200 e Ft-ban állapítja meg a 7/2013.(I.30.) számú határozata szerint.
(3) A Képviselő-testület az Önkormányzatnál foglalkoztatott főfoglalkozású közalkalmazottak cafetéria juttatását 2013. évre közalkalmazottanként bruttó 200 e Ft-ban állapítja meg.
(4) A Képviselő-testület a főfoglalkozású polgármester cafetéria juttatását 2013. évre bruttó 200 e Ft-ban állapítja meg.
(5) A Képviselő-testület az áporkai óvodai telephelyen dolgozó óvodapedagógusok és dajkák számára nettó 5 e Ft/hó/fő összegben étkezési utalványt biztosít.
(6) A Képviselő-testület az áporkai iskolai telephelyen dolgozó pedagógusok és fizikai állományú dolgozók számára nettó 5 e Ft/hó/fő összegben étkezési utalványt biztosít abban az esetben, ha és amennyiben a Klebersberg Intézményfenntartó Központ sem e juttatást, sem más béren kívüli juttatást számukra nem biztosít.
(7) A Képviselő-testület a Munka Törvénykönyve alapján határozatlan időre foglalkoztatottak cafetéria juttatását 2013. évben nettó 5 e Ft /hó/fő összegben állapítja meg.
A költségvetés végrehajtásának szabályai
6. § Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
7. § (1) Amennyiben a helyi önkormányzat vagy a többcélú kistérségi tárulás által irányított költségvetési szerv 30 napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió Ft-ot és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az Önkormányzati rendelet önkormányzati biztos kirendelését az e bekezdésben meghatározottaknál kisebb mérték, rövidebb időtartam, lejárat esetén is kötelezővé teheti.
8. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2013. december 31-ig gyakorolható.
(3) Az év közben engedélyezett központi támogatások felhasználásáról, valamint az önkormányzat költségvetési szervei által javasolt előirányzat-átcsoportosítások miatt a költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület a jegyző által történő előkészítése után, a polgármester előterjesztése alapján, negyedévente dönt.
(4) Az Önkormányzat költségvetését – rendeletének módosításával – testületi döntéssel megváltoztathatja. Az előirányzat módosítás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben felsorolt – illetve a kormány előirányzat módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.
(5) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a Polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja
(6) Ha év közben az Országgyűlés előirányzatot zárol az Önkormányzatnál, annak kihirdetését követően, haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(7) A költségvetési szerv költségvetése, költségvetési keretei / előirányzatai, valamint többletbevételei felhasználásáról önállóan dönt.
(8) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatokról – az e jogszabályban foglaltak kivételével – a költségvetési szerv előirányzat módosítás nélkül is eltérhet.
(9) A polgármester a költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosításokról, átcsoportosításokról a képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja.
(10) A költségvetési év kiadási előirányzatai terhére történő kötelezettségvállalás esetén a pénzügyi teljesítésnek – a Kormány rendeletében foglalt kivételekkel – legkésőbb a költségvetési év december 31-éig meg kell történni.
9. § A feladat elmaradásából származó – személyi és dologi – megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
10. § Az állampolgárok élet és vagyon biztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a Polgármester a helyi önkormányzat költségvetési körében átmeneti – rendelet rendelkezéseitől eltérő – intézkedést hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén számol be.
11. § (1) A forrás-kiegészítő hitel felvételéről kizárólagosan a Képviselő-testület dönt, figyelembe véve a Stabilitási tv. 3 § (1)-(2) bekezdését. A döntés meghozatalához pénzügyi számítási anyagot készít a jegyző, melyet a polgármester terjeszt a Képviselő-testület elé.
(2) A gazdálkodás során év közben keletkező átmeneti, vagy tartós többletbevétel felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
12. § (1) A költségvetés végrehajtásának ellenőrzését a belső ellenőrzés kialakításával, a költségvetési szerv
vezetője köteles gondoskodni. A belső ellenőrzést végző személy vagy szervezet tevékenységét a  költségvetési szer vezetőjének közvetlenül alárendelve végzi, jelentéseit közvetlenül a költségvetési szerv vezetőjének küldi meg. Az ellenőrzés ütemterv szerint valósul meg, az ütemtervet a Képviselő-testület jóváhagyja, az ellenőrzési jelentésekről a gazdasági szerv vezetője beszámol a Képviselő-testületnek.
(2) Valamennyi önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetője köteles gondoskodni a saját és a hozzá tartozó önállóan működő költségvetési szerv belső ellenőrzésének megszervezéséről.
Előirányzat felhasználás
13. § (1) A költségvetési szerv a jóváhagyott előirányzatokon belül köteles gazdálkodni.
(2) A költségvetési szerv a jóváhagyott előirányzatain felül többletbevételét és a külön jogszabályban szabályozott felülvizsgálat után jóváhagyott előző évi előirányzati maradványát kizárólag az önkormányzat előirányzat módosítása után használhatja fel.
14. § (1) A helyi költségvetési szerv – gazdálkodási jogkör besorolásától függetlenül – a részére jóváhagyott, ill. a személyi juttatások és létszám előirányzatával – a jogszabályi előírások figyelembevételével, önállóan gazdálkodik.
(2) A személyi juttatások előirányzatai közül a rendszeres személyi juttatások, a munkavégzéshez kapcsolódó juttatások, a részmunkaidőben és nyugdíjasként foglalkoztatottak keresetbe tartozó juttatásai, valamint a megbízási díj előirányzat maradványa használható fel jutalom kifizetésére.
(3) Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.
(4) A személyi juttatások előirányzatából származó megtakarítás – a feladat elmaradásra eső megtakarítás kivételével – az adott évben, továbbá a pénzmaradvány jóváhagyását követően a (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével felhasználható. A személyi juttatások előirányzatának átmeneti megtakarítása terhére tartós kötelezettség nem vállalható.  
(5) Megbízási díj kifizetésére az Önkormányzat vagy a költségvetési szerv és a megbízott között a feladatra vonatkozóan előzetesen kötött megbízási szerződés alapján kerülhet sor.
A pénzmaradvány felhasználása
15. § (1) Az államháztartás működési rendjéről szóló 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelet 149. § (1)  bekezdéseinek figyelembe vételével kerül megállapításra a költségvetési maradvány, a költségvetési szerv alaptevékenységének teljesítésével nem vállalkozás jellegű hasznosításával összefüggő bevételek és kiadások különbözeteként képződik, és tartalmazza a forgatási célú értékpapírok és likvid hitelek  állományát. A költségvetési maradvány lehet előirányzat-maradvány vagy pénzmaradvány.   
(2) A helyi költségvetési szerv a maradványát az éves beszámoló elkészítésekor állapítja meg, a beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségükről szóló jogszabálynak megfelelően.
(3) A pénzmaradványból a költségvetési szervet nem illeti meg:
 a./ a végleges feladatelmaradás miatti összeg
 b./ meghatározott célra rendelkezésre bocsátott – áthúzódó pénzügyi teljesítés
        nélküli – összegek.
 c./ a gazdálkodási szabályok megsértéséből származó maradvány.
Gazdálkodás a vagyonnal
16. § (1) Az önkormányzat tulajdonát képező vagyont 1.000 e Ft értékhatár felett értékesíteni, a  használat, ill. a hasznosítás jogát átengedni csak nyilvános – indokolt esetben zártkörű –  versenytárgyalás útján legjobb ajánlatot tevő részére lehet. A versenytárgyalás szabályait külön rendelet szabályozza. Nem kell alkalmazni a versenytárgyalás szabályait a kifejezetten értékesítésre szánt dolgok esetében.
(2) Az önkormányzat tulajdonában lévő vagyont ingyenesen átruházni továbbá az önkormányzat követeléseiről lemondani, csak külön képviselő-testületi döntéssel lehet. Az ingyenes átruházás és a követelésről való lemondás részletes szabályait külön rendelet tartalmazza.
(3) A költségvetési szerv vezetője a képviselő-testület előzetes hozzájárulásával dönt vagyoni értékű jog megszerzéséről, elidegenítéséről, megterheléséről és egyéb módon történő hasznosításáról.
(4) Ha az önkormányzat javára vagyonról lemondanak, az önkormányzat elfogadhatja, feltéve, hogy képes az azzal járó kötelezettségek teljesítésére.
Költségvetési beszámolás
17. § A polgármester az önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember 15-ig, míg háromnegyed-éves helyzetéről november 30-ig köteles írásban tájékoztatni a képviselő-testületet. A tájékoztatás tartalmazza a helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő előirányzatok és a költségvetési egyenleg alakulását. A költségvetés végrehajtásáról beszámolót, zárszámadást kell készíteni és a Képviselő-testületnek rendeletet alkotni. A zárszámadási rendelet tervezetet, egyszerűsített tartalmú éves pénzforgalmi jelentést, könyvviteli mérleget, pénzmaradvány kimutatást tartalmaz, melyet a polgármester a költségvetési évet követő 4. hónap utolsó napjáig terjeszti elő a Képviselő Testület felé.
Záró és vegyes rendelkezések
18. § Ez a rendelet 2013. január 1. napján lép hatályba.

Mellékletek