Áporka Község Önkormányzatának 12/2014. (X.30.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2008.(XI.07.) számú rendelet módosításáról

Hatályos: 2014. 10. 30- 2015. 04. 29

Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testületének

12/2014. (X. 30.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló

12/2008.(XI.07.) számú rendelete (a továbbiakban: R.)

módosításáról



Áporka Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, meghatározott feladatkörében eljárva Magyarország helyi önkormányzatairól szóló a 2011. évi CLXXXIX. törvény alapján az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendelete módosítására az alábbi rendeletet alkotja:

1. §


Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2008.(XI.07.) számú rendelete (a továbbiakban: R.) 16. §-a helyébe az alábbi szövegrész lép;


A települési képviselő költségtérítésének és juttatásának, a testületi szakértő illetőleg a bizottsági elnök tiszteletdíjának mértékét és rendszerességét külön önkormányzati rendelet szabályozza.”


2. §


A R. 19. §-a helyébe az alábbi szövegrész lép;


A képviselő-testület önkormányzati feladatait annak szervei, valamint a települési képviselők és az alpolgármester tevékeny közreműködésével látja el..”


3. §


A R. 35. § (3) bek. helyébe az alábbi szövegrész lép;


(3) A napirend sürgősségi tárgyalását indítványozhatja:

  1. a képviselő;

  2. a jegyző


  3. a polgármester ellenjegyzésével a képviselő-testület intézményének vezetője.


4. §


A R. 37. § (1) bek. helyébe az alábbi szövegrész lép;


(1) A napirendi pont tárgyalása előtt az előterjesztő legfeljebb 5, kivételes esetben, az ülésvezető külön engedélyével 10 perces időtartamban szóbeli kiegészítést adhat. (Ennek megtételére előterjesztőként a bizottság elnöke, illetve a testületi szakértő jogosult.)”


5. §


A R. 38. § (1) bek. helyébe az alábbi szövegrész lép;


(1) A szóbeli kiegészítést követően az ülésvezető elsőként a bizottság elnökének biztosít hozzászólási lehetőséget legfeljebb 5, kivételes esetben 10 perces időtartamban.”

6. §


A R. 45. § (1) bek. helyébe az alábbi szövegrész lép;


(1) A képviselők az ülésen a polgármestertől, az alpolgármestertől, a bizottság elnökétől valamint a jegyzőtől - önkormányzati feladatkörükbe tartozó témában – szóban vagy írásban felvilágosítást kérhetnek.”

7. §


A R. 48. § (3) bek. helyébe az alábbi szövegrész lép;


„ (3) A munkaterv tervezetére javaslatot tesznek:

  1. a települési képviselők,

  2. a bizottság;

  3. az alpolgármester;

  4. a jegyző.”

8. §


A R. 53. § (1) bek. helyébe az alábbi szövegrész lép;


(1) Rendelet alkotását a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, valamint a jegyző írásban kezdeményezheti. A rendelet tervezetét (amennyiben a kezdeményező nem maga a polgármester) a polgármesterhez kell benyújtani.”


9. §


A R. 55. § (2) bek. helyébe az alábbi szövegrész lép;


(2) A polgármester gondoskodik az összetett vagy több szerv közreműködését igénylő határozatok végrehajtásának tervszerű ütemezéséről. Megszervezi az állandó bizottság, valamint az ideiglenes bizottságok közreműködését a végrehajtásban és annak ellenőrzésében.”


10. §


A R. 60. § (1) bek. helyébe az alábbi szövegrész lép;


(1) A képviselő-testület állandó bizottságai:

a) Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság,

b) Szociális, Ifjúsági és Közművelődési Bizottság,

c) Pénzügyi, Ellenőrzési és Településfejlesztési Bizottság,

d) Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Bizottság,

e) Pályázati Koordinációs Bizottság


11. §


A R. 60. § (2) bek. helyébe az alábbi szövegrész lép;


(2) A bizottságok létszáma: 3 fő, a tagok közül két főt a testület tagjai közül kell megválasztani. A bizottságok feladat,- és hatásköreit jelen rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.”


12. §


A R. 66. § (1) bek. helyébe az alábbi szövegrész lép;


(1) A polgármester a választópolgárok által választott személy, aki a polgármesteri tisztségét a következő önkormányzati választásig főállású polgármesterként, foglalkoztatási jogviszony keretében látja el. „


13. §


A R. 75. §-a teljes egészében hatályon kívül kerül.


14. §


A R. 76. §-a teljes egészében hatályon kívül kerül.


15. §


A R. 77. § (3) bek. helyébe az alábbi szövegrész lép;


(3) A bizottsági ülésen teljes körű tanácskozási joggal vesz részt az adott témakör, napirendi pont tárgyalásán.”

16. §


A R. 85. § (4) bek. helyébe az alábbi szövegrész lép;


(4) A költségvetésről szóló előterjesztést és rendelettervezetet a képviselők, valamint a polgármester által erre felkért testületi szakértők mindkét fordulóban jogosultak írásban is véleményezni. Az írásos véleményeket legkésőbb a testületi ülést megelőző 3. napig kell – a polgármesterhez - benyújtani. Ezeket legkésőbb az ülés napján, az előterjesztéshez mellékelni kell.”


17. §


A R. 89. § (1) bek. helyébe az alábbi szövegrész lép;


„ (1) A lakossággal a kétirányú információ áramlás és a demokrácia érvényesítése érdekében a kapcsolattartás formái:

    • nyílt testületi ülések

    • polgármesteri, képviselői és hivatali fogadóórák

    • közmeghallgatás

    • falufórum

    • HÍRZÁPORKA

    • levél vagy szórólap

18. §


A R. 2. számú mellékletének szövege helyébe az alábbi szövegrész lép;


Áporka Község Önkormányzata Képviselő-testületének állandó bizottságai, feladat- és hatásköreik



Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság

  • Vizsgálja a képviselői és polgármesteri összeférhetetlenséget.

  • A törvényben és a képviselő-testület szabályzatában előírt módon kezeli a képviselői vagyonnyilatkozatokat. Munkáját a Magyarország önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény rendelkezései figyelembe vételével végzi.

  • Javaslatot tesz a Polgármester javadalmazására, továbbá évente egy alkalommal, december 15-ig a Polgármester jutalmazására.


Szociális, Ifjúsági és Közművelődési Bizottság

  • Az önkormányzat szociális ellátási feladatokkal kapcsolatos előkészítő, véleményezési, végrehajtási, ellenőrzési feladatok végzése, felügyelete.

  • Dönt a szociális igazgatásról és a szociális eljárásokról szóló 1993. évi III. törvényben, illetve az önkormányzat szociális tárgyú helyi rendeleteiben szabályozott, hatáskörébe utalt szociális ellátások megállapításáról.

  • A felnőtt szociális gondoskodás területén: A szociális törvényben foglaltak helyi végrehajtásával kapcsolatos feladatok, intézmények, intézkedések előkészítésében való részvétel. Feladata a helyi szociális ellátórendszer folyamatos vizsgálata. Kapcsolatot tart a felnőtt egészségvédelemben közreműködő szervekkel. Javaslattételi joga van a helyi szociális rendelettel kapcsolatban.

  • A gyermekvédelem területén: A gyermekvédelmi rendszer helyi felépítésének folyamatos felügyelete /óvodai, iskolai, községi, társulási szinten/. A gyermekvédelmi ellátásokkal, intézkedésekkel, intézményi feltételekkel kapcsolatos feladatok felügyelete.

  • Véleményezi a nevelési, oktatási intézmények pedagógiai programjait, javaslatot tesz oktatási fórumok megtartására, szociális tárgyú pályázatok benyújtására, felügyeli azokat.

  • Ellenőrzi az oktatási, nevelési célra használt önkormányzati intézményekkel kapcsolatos intézkedéseket.

  • Közreműködik az intézménytársulási kapcsolatokban.

  • A település egészségügyi-, szociális tárgyú ügyeivel kapcsolatos előkészítő, véleményezési, végrehajtási feladatok végzésének előkészítése, koordinálása, ellenőrzése, felügyelete. Ezen belül a település lakossága életminőségének javítása.

  • A község közművelődési intézményrendszerén keresztül a kulturális, művelődési és szórakoztató igényeik kielégítésének felügyelete.

  • A nemzeti és helyi öntudat, a közösséghez tartozás érzésének erősítése.

  • A község helytörténeti értékeinek gyűjtésének, feltárásának, bemutatásának segítése.

  • Kulturális nagy rendezvények szervezésének segítése, támogatása.

  • Helyismereti,- kulturális,- művészeti mozgalmak, szervezetek támogatása, koordinálása.

  • A község kulturális közéletéhez kapcsolódó alkotó,- és előadóművészek, és az ezeket tömörítő közhasznú szervezetek támogatása.

  • A civil kulturális közösségek együttműködésének ösztönzése.

  • Az ismeretszerző,- és terjesztő, az amatőr alkotó, művelődő közösségek tevékenységének támogatása.

  • A helyi médiumokkal együttműködve a község közművelődési és közéleti tevékenységének bemutatása, ismertetése.

  • Együttműködik a községben működő civil szervezetekkel, ide értve a Református Egyházközséget is.


Pénzügyi, Ellenőrzési és Településfejlesztési Bizottság

  • A település vagyonával, gazdálkodásával, pénzügyeivel, az önkormányzat éves költségvetésével kapcsolatos előkészítő, véleményező, ellenőrző feladatok, célvizsgálatok végzése.

  • Az önkormányzat adott évi költségvetési rendeletének elfogadását megelőzően a rendelettervezet előzetes véleményezése a képviselő-testület részére.

  • Az önkormányzat adott évi költségvetési rendeletének végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadását megelőzően a rendelettervezet előzetes véleményezése a képviselő-testület részére.

  • A költségvetési rendelet hatályosulásának figyelemmel kísérése.

  • Előirányzatok közötti átcsoportosítások előzetes véleményezése, közreműködés az önkormányzat által kiírandó közbeszerzési pályázatok előkészítésében, azok feltételrendszerének meghatározása, az ajánlattételi felhívásra érkezett pályázatok előzetes véleményezése.

  • Feladata a belső ellenőrrel történő együttműködés. Tevékenységét a Magyarország önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény rendelkezéseinek megfelelően kell szerveznie.

  • Figyelemmel kell lennie az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény rendelkezéseire, különös tekintettel az önkormányzat részére nyújtott támogatásokkal kapcsolatosan kötött támogatási szerződésekre.

  • A mindenkori adójogszabályok, a gazdálkodásra, számvitelre vonatkozó törvények változásainak figyelemmel kísérése.

  • A bizottság felvilágosítást kérhet a jegyzőtől, valamint a hivatalnál pénzügyi-gazdálkodási feladatokat ellátó ügyintézőitől, amennyiben az személyiségi jogokat nem sért.

  • A bizottság a munkájához külső szakértőt is igénybe vehet képviselő-testületi felhatalmazással.

  • A település felépítményi vagyonával, gazdálkodásával, ügyeivel összefüggő előkészítő, véleményezési, ellenőrzési feladatok, célvizsgálatok végzése, figyelemmel kísérése.

  • Javaslattétel a felépítményekkel kapcsolatos önkormányzati beruházásokra, fejlesztésekre, felújításokra, az aktuális pályázati lehetőségek figyelemmel kísérése.

  • Az önkormányzati beruházások, fejlesztések, felújítások véleményezése.

  • A pályázatok megvalósítása érdekében együttműködik az önkormányzat Pályázati Koordinációs Bizottságával, ennek keretében pénzügyi hatástanulmányt készít elő egy adott pályázat megvalósítása, lebonyolítása céljából.


Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Bizottság

  • A település környezet- és természetvédelmi ügyeivel kapcsolatos előkészítő, véleményezési, végrehajtási feladatok végzésének előkészítése, koordinálása, ellenőrzése. Ezen belül a település lakossága életminőségének javítása.

  • A meglévő értékek megóvása, a helyzet javítása.

  • Környezetszennyezés, illegális szennyvíz, és szemétlerakási ügyek figyelemmel kísérése.

  • Parlagfű mentesítés figyelemmel kísérése

  • Az önkormányzat közigazgatási területén lévő mezőgazdasági rendeltetésű földterületek hasznosítása, gondozása, állapotának folyamatos figyelemmel kísérése, ellenőrzése, felügyelete.

  • Mezőgazdasági földterületek más célú felhasználására vonatkozó kérelmek véleményezése.

  • Külterületi önkormányzati kezelésben lévő utak helyzete, az ezzel kapcsolatos önkormányzati feladatokra vonatkozó javaslattétel.

  • Helyi Építési Szabályzat és településrendezési eszközök megvalósulásának figyelemmel kísérése, módosításokra javaslattétel.

  • A Polgárőrséggel közösen a mezőgazdasági károk és lopások feltárásában való közreműködés.

Pályázati Koordinációs Bizottság:

  • Figyelemmel kíséri a Magyar Köztársaság Kormánya, illetve a az Európai Únió által közzétett pályázati kiírásokat, felhívásokat, azokat elemzi a település szempontjából.

  • Kezdeményezi a helyi sajátosságoknak megfelelő célú pályázat benyújtását, közreműködik azoknak kidolgozásában.

  • A pályázatok megvalósítása érdekében együttműködik az önkormányzat Pénzügyi Bizottságával, ennek keretében pénzügyi hatástanulmány előkészítésében vesz részt egy adott pályázat megvalósítása, lebonyolítása céljából.

  • Közreműködik a nyertes pályázatok megvalósításának szervezésében, lebonyolításában.

  • Közreműködik illetve együttműködik a pályázatot kiíró szervekkel, szervezetekkel.

  • Utóellenőrzést folytat le megvalósult pályázatok vonatkozásában.

  • A telematikai (információtovábbítás, tárolás) fejlesztés útján segíti a helyi adatbázisok, információhordozók kialakítását, az Internetes hozzáférést.


19. §


A R. 8. számú mellékletének I. pontja helyébe az alábbi szövegrész lép;


I.

A vagyonnyilatkozatok benyújtása, átvétele


  • Az önkormányzati képviselő a megbízólevelének átvételétől, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított 30 napon belül a vonatkozó törvény melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot köteles tenni. A képviselő saját vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének a vonatkozó törvény melléklete szerinti vagyonnyilatkozatát.


  • A vagyonnyilatkozatokat az Áporka Község Képviselő-testületének Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottsága (továbbiakban Bizottság) tartja nyilván és a jegyző segítségével gondoskodik azok törvényben meghatározott őrzéséről.


  • A kitöltéskori állapotnak megfelelő adatokat tartalmazó képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozatok egy-egy példányát a Bizottságnak címezve kell benyújtani.


  • A vagyonnyilatkozatokat az azok őrzésével és a nyilvántartással kapcsolatos adminisztrációs feladatok ellátásával jegyző által megbízott köztisztviselő veszi át és igazolást állít ki az átvételről.


  • A képviselői vagyonnyilatkozat átvétele névvel ellátott, nyitott borítékban- átvételi elismervény ellenében történik.


  • A hozzátartozói vagyonnyilatkozat átvétele névvel ellátott, lezárt borítékban – átvételi elismervény ellenében történik. „


20. §


A R. 1. számú függeléke helyébe az alábbi szövegrész lép;



1. számú függelék


Áporka Község Képviselő-testületének névsora


Mészáros Károly polgármester


Tájnel Gábor alpolgármester


Kácser Mónika képviselő


Hartl György képviselő


Rácz Róbert József képviselő


Tóth Gábor István képviselő


Ribinszki Lajos képviselő


21. §


A R. 2. számú függeléke helyébe az alábbi szövegrész lép;


Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság (3 fő)

Ribinszki Lajos képviselő - elnök

Hartl György képviselő - tag

Kácser Mónika képviselő - tag


Szociális, Ifjúsági és Közművelődési Bizottság (5 fő)

Kácser Mónika képviselő - elnök

Ribinszki Lajos képviselő - tag

Rácz Róbert képviselő - tag

Kiss Bárány Imréné külsős tag

Nagy Zoltán külsős tag


Pénzügyi, Ellenőrzési és Településfejlesztési Bizottság (5 fő)

Tóth Gábor képviselő - elnök

Ribinszki Lajos képviselő – tag

Rácz Róbert képviselő - tag

Nagy János külsős tag

Bánfalvi Sándorné külsős tag


Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Bizottság (3 fő)

Hartl György képviselő - elnök

Rácz Róbert képviselő - tag

Pamuk László külsős tag


Pályázati Koordinációs Bizottság (3 fő)

Rácz Róbert képviselő - elnök

Hartl György képviselő

Vígh Antal Rókus külsős tag


22. §


A R. 3. számú függeléke helyébe az alábbi szövegrész lép;

3. számú függelék

A polgármester által átruházott hatáskörök jegyzéke a címzett feltüntetésével.


  • Az alpolgármester ellátja a polgármester általános helyettesítésével összefüggő feladatokat.





  • Az alpolgármester tartós akadályoztatása, illetve ezen tisztség megszűnése esetén az átruházott hatáskörök időlegesen visszaszállnak a polgármesterre.


23. §


A R. 6. számú függeléke helyébe az alábbi szövegrész lép;

6. számú függelék


A Polgármesteri Hivatal dolgozóinak névsora:


A Polgármesteri Hivatal dolgozóinak névsora:


  • jegyző dr. Barcsai Antal


  • igazgatási főelőadó Drevenkáné Pásztor Hedvig Beáta


  • igazgatási főelőadó Szabó Ildikó


  • igazgatási-pénzügyi főelőadó Horváth Mónika


  • adóügyi főelőadó Rakuscsinecz Istvánné


  • pénzügyi előadó Kállai Barbara


24. §


A R. 7. számú függeléke helyébe az alábbi szövegrész lép;


7. számú függelék


Civil szervezetek, társadalmi szerveződések:

  • Közalapítvány Áporka Községért

  • Áporkáért, Egymásért, Másokért Alapítvány

  • Áporkai Őszidő Nyugdíjas Egyesület

  • Áporkai Polgári Őrség Egyesület

  • Diáksportkör – Általános Iskola

  • Faluszépítő és Természetbarát Egyesület

  • Örökmozgó Klub - Óvoda

  • Apor Kató Néptánc Ropó Együttes

  • Áporkai Székely Közösség Egyesület

  • KWE Western és Szabadidőlovas Egyesület

  • Négy Patkó Civil Társaság”


Záró rendelkezések


25. §


Jelen rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyek elbírálásánál is alkalmazni kell.



Áporka, 2014. október 30.




Mészáros Károly                       dr. Barcsai Antal

                                                     polgármester                                  jegyző




A kihirdetés napja: 2014. október 30.



dr. Barcsai Antal

jegyző