Áporka Község Önkormányzatának 15/2015. (X.30.) önkormányzati rendelete

a hivatali helyiségen kívüli és a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése engedélyezésének szabályairól és díjairól

Hatályos: 2015. 10. 30- 2017. 09. 30

Áporka Község Önkormányzatának 15/2015. (X.30.) önkormányzati rendelete

a hivatali helyiségen kívüli és a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése engedélyezésének szabályairól és díjairól

2015.10.30.

Áporka Községi Önkormányzat Képviselő–testülete az Önkormányzata az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott eredeti jogalkotói felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 19. §‑ában [1] és 33. §‑ában valamint 96. §‑ában [2] kapott felhatalmazás alapján, a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § . E rendelet hatálya Áporka község közigazgatási területén történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítési eljárás és egyéb családi események társadalmi ünneplése kapcsán az e rendeletben megjelölt szolgáltatások

A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő

házasságkötés engedélyezésének szabályai

2. § (1) E rendelet alkalmazásában:

hivatali helyiség: Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testülete által kijelölt helyiség, a 2338 Áporka, Petőfi Sándor u. 32. szám alatti Polgármesteri Hivatalban működő tanácsterem – mint házasságkötő terem.
hivatali munkaidő: Áporka Község Polgármesteri Hivatalának Szervezeti és Működési Szabályzata és ügyrendjében meghatározott munkaidő.
alapszolgáltatások: ünnepség céljára megfelelően berendezett helyiség, ünnepi beszéd, gépi zene
(2) Házasságkötést lebonyolítani a hét minden napján lehet, kivéve a Munka Törvénykönyve által meghatározott munkaszüneti napokon.
(3) Az (1) bekezdésben foglaltaktól rendkívüli körülmény esetében lehet eltérni. Ilyen eset lehet különösen a házasulni kívánók valamelyikének mozgáskorlátozottsága, közeli halállal fenyegető egészségi állapota, vagy ha kora miatt különös erőfeszítés lenne számára az anyakönyvvezető hivatali helyiségében való megjelenés.

3. § (1) A Polgármesteri Hivatal épületén kívül, valamint munkaidőn kívül történő családi események megrendezését az anyakönyvvezető térítési díj ellenében vállalhatja.

(2) Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény engedélyezése során figyelemmel kell lenni a már előjegyzésbe vett anyakönyvi eseményekre, azok lebonyolítását az engedélyezendő hivatalon kívüli anyakönyvi esemény nem veszélyeztetheti. A kérelmet írásban, a bejelentéssel egyidejűleg kell benyújtani.

(3) A jegyző döntését megelőzően az anyakönyvvezető a házasulandók által megjelölt helyszínen szemlét tart, melyről feljegyzést készít, és a jegyzőnek az engedélyezésre javaslatot tesz.

(4) Meg kell tagadni a hivatali helyiségen kívüli házasságkötés engedélyezését, amennyiben az anyakönyvvezető őrizetében lévő anyakönyvnek a házasságkötés létesítésének helyszínére való szállítása és a hivatali helyiségbe való biztonságos visszaszállítása, az anyakönyv helyszínen való biztonságos kezelésének feltételei, továbbá az eseményhez méltó körülmények nem biztosítottak.

(5) Mentesülnek a kérelmezők az (1) bekezdésben meghatározott díj megfizetése alól, ha valamelyik házasuló, bejegyzett élettársi kapcsolatot létesítő mozgáskorlátozottsága, egészségi állapota, kora miatt különös erőfeszítés lenne számára az anyakönyvvezető hivatalos helyiségében történő megjelenés. E körülmény fennállását kérelmükben a házasulók kötelesek megjelölni és hitelt érdemlően igazolni.

A házasságkötések díjazása

4. § . (1) Az önkormányzat hivatali munkaidőben térítésmentesen biztosítja a házasságkötés lebonyolításához alkalmas hivatali helyiséget. (2338 Áporka, Petőfi Sándor u. 32. szám alatti hivatali helyiség).

(2) Az anyakönyvvezető hivatali helyiségen kívül történő közreműködéséért az igénylők jelen rendeletben meghatározott díjakat kötelesek fizetni, kivéve, ha a hivatalos helyiségen kívüli családi eseményre rendkívüli körülmény miatt kerül sor.

(3) Hivatali munkaidőn kívüli házasságkötés lebonyolításának díja a többletszolgáltatás ellentételezéseként 20.000,-Ft + ÁFA összegű.

(4) A hivatali helyiségen kívüli házasságkötés lebonyolításának díja a többletszolgáltatás ellentételezéseként 25.000,-Ft + ÁFA összegű.

(5) Amennyiben a rendezvény hivatali helyiségen kívül, de egyben az önkormányzat tulajdonát képező egyéb létesítményben valósul meg, úgy az e jogcímen egyébként fizetendő bérleti díjból (az 1. melléklet 1. függeléke szerint) áporkai lakos esetén az önkormányzat 100% kedvezményt biztosít.

Az anyakönyvvezető részére fizetendő díj, juttatások mértéke

5. § (1) Az anyakönyvvezető részére munkaidőben, hivatali helyiségben történő anyakönyvi események közreműködésénél (alapszolgáltatás) külön díjazás nem jár.

(2) Amennyiben az anyakönyvvezető a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott szabadidő egésze vagy egy része helyett díj fizetését kéri, a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés, anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezetőt eseményenként bruttó 15.000,- Ft illeti meg.

(3) Munkaruha juttatás biztosítása

Az anyakönyvvezető részére költségvetési évenként egy alkalommal a feladat ellátására tekintettel 50.000,- Ft + ÁFA összegben munkaruha juttatást szükséges biztosítani a házasságkötésekhez, anyakönyvi eseményekhez szükséges méltó és ünnepélyes megjelenéshez. Az anyakönyvvezető által megvásárolt munkaruha kihordási ideje egy év.

Díjak megfizetése

6. § (1) A 4. §. (3) és (4) bekezdésében szabályozott díjat/díjakat a Polgármesteri Hivatal pénztárába, illetve Áporka Község Önkormányzatának költségvetési számlájára lehet befizetni, az erről kiállított számla alapján, melynek megtörténtét legkésőbb a megrendezésre kerülő családi eseményt megelőző napon igazolni kell.

(2) A közreműködő anyakönyvvezetőt megillető díjazás kifizetése havonta, utólag történik.

Szolgáltatások biztosítása

7. § Zeneszolgáltatás bruttó 2.500,- Ft

Gyertya beszerzése, biztosítása bruttó 2.500,- Ft
Pezsgő beszerzése, hűtése (1 üveg) bruttó 2.500,- Ft
Díszborító (az anyakönyvi kivonat ünnepélyes átadásához) bruttó 3.500,- Ft
Jelen rendelet részét képezi az 1. melléklet a szolgáltatási megállapodásról. A díjakat évente felül kell vizsgálni.

Záró rendelkezések

8. § . E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, a díjfizetésre vonatkozó rendelkezéseit a hatályba lépést követő házasságkötésekre kell alkalmazni

(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 6/2011.(IV.07) Önkormányzati rendelet.

Áporka, 2015. október 29.
Mészáros Károly Együd Bertalan
polgármester jegyző
A kihirdetés napja: 2015. október 30.
Együd Bertalan
jegyző
[1] „19. § (1) 19. § (1) Ha a települési önkormányzat a házasság hivatali helyiségen kívüli megkötése, továbbá munkaidőn kívül történő házasságkötés esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként díjat kíván megállapítani, a szolgáltatásért a települési önkormányzat rendeletében meghatározott mértékű díjat kell fizetni.
A rendelkezés egyértelművé teszi, hogy amennyiben a települési önkormányzat a hivatali helyiségen és a munkaidőn kívüli házasságkötésért, mint szolgáltatásért ellenszolgáltatást kíván megállapítani, akkor ezt csak önkormányzati rendeletben teheti meg. E rendelet megalkotása nem kötelező, de hiányában a hivatali helyiségen és munkaidőn kívüli házasságkötésért ellenszolgáltatás sem állapítható meg.
Ugyanez a szabály igaz a bejegyzett élettársi kapcsolatra is.
(2) A hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötésben közreműködő anyakönyvvezetőt választása szerint a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott szabadidő helyett az önkormányzati rendeletben meghatározott mértékű díjazás illeti meg.”
[2] „96. § Felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy a) rendeletben határozza meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése engedélyezésének szabályait, b) rendeletben szabályozza a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként az önkormányzat részére, valamint az anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértékét.”

1. melléklet a 15/2015. (X. 30.) önkormányzati rendelethez a 15/2015. (X. 30.) önkormányzati rendelethez

Szolgáltatási megállapodás

Áporka Község Polgármesteri Hivatal

2338 Áporka, Petőfi Sándor u. 32.

Telefon, fax: 06-24-409-161

Áporka Polgármesteri Hivatal képviseletében
...................................................................................................................... anyakönyvvezető
és
Név: ___________________________ Név: _____________________________
Lakcím: ___________________________ Lakcím: _____________________________
szám alatti lakosok 20 ..... év ________________ hó ________nap ________ órakor tartandó házasságkötésére, ill. egyéb családi események ünneplésére az alábbi megállapodást kötötték:
A megrendelők az alábbi szolgáltatásokat kérik:
Díj:
Zeneszolgáltatás bruttó 2.500,- Ft
Gyertya beszerzése, biztosítása bruttó 2.500,- Ft
Pezsgő beszerzése, hűtése (1 üveg) bruttó 2.500,- Ft
Díszborító (az anyakönyvi kivonat ünnepélyes átadásához) bruttó 3.500,- Ft
Összesen: ________________ Ft
azaz ________ ___________ forint, mely az általános forgalmi adót tartalmazza.
Áporka, 20.....................................................
__________________ __________________________
Megrendelő Anyakönyvvezető

1. függelék az 1. melléklethez a 15/2015. (X. 30.) önkormányzati rendelethez

A Polgármesteri Hivatal és a Közösségi Ház termei bérleti díjainak meghatározásáról szóló 291/2013. (XII. 18.) számú képviselő-testületi határozat értelmében;
- a Polgármesteri Hivatal nagytermének bérleti díja egyéb rendezvény esetén
3.200,- Ft + ÁFA / fél nap; 5.800,- Ft + ÁFA / nap
A Közösségi Ház (Áporka, Petőfi S. u. 68.) színházterem bérleti díja:
6.400,- Ft + ÁFA / fél nap; 11.600,- Ft + ÁFA / nap