Áporka Község Önkormányzatának 2/2015. (II.12.) önkormányzati rendelete

Áporka Község Önkormányzatának 2/2015. (II.12.) önkormányzati rendelete az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről

Hatályos: 2015. 02. 12- 2023. 02. 14

Áporka Község Önkormányzatának 2/2015. (II.12.) önkormányzati rendelete

Áporka Község Önkormányzatának 2/2015. (II.12.) önkormányzati rendelete az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről1

2015.02.12.

Áporka Község Önkormányzata az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdése szerinti felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) a) és f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – figyelemmel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet és a Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény rendelkezéseire – az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja:

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya Áporka Község Önkormányzatára (a továbbiakban: Önkormányzatra), valamint az önállóan működő és gazdálkodó Áporkai Közös Önkormányzati Hivatalra terjed ki.

(2) Az (1) bekezdésnek megfelelően az Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testülete és Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testülete által 2013. január 1. napjával létrehozott Áporkai Közös Önkormányzati Hivatal költségvetését a székhelytelepülés Áporka Községi Önkormányzat költségvetési rendelete, azaz jelen rendelet tartalmazza.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2015. évi költségvetésének

a) bevételi főösszegét 209.958.eFt-ban,

b) kiadási főösszegét 209.958 eFt-ban állapítja meg.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal 2015. évi költségvetésének

a) bevételi főösszege: 41.087 e Ft,

b) kiadási főösszege: 41.087 e Ft.

(3) Az (1) b) pontjában megállapított kiadásokat kiadási rovatonként az 1. melléklet, az (1) a) pontja szerinti bevételeket bevételi forrásonként a 2. melléklet tartalmazza. Az önkormányzat bevételeit részletesen, a közös hivatallal együtt a 7. melléklet, a kiadásokat részletesen, a közös hivatallal együtt a 8. melléklet tartalmazza.

(4) A működési és tőkejellegű, felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat – tájékoztató jelleggel – mérlegszerűen önkormányzati és Közös Önkormányzati Hivatal szinten a 4. melléklet szerint állapítja meg a Képviselő-testület.

(5) A testület az éves létszám-előirányzatot az Önkormányzatnál és költségvetési szervénél az 5. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

3. § (1) Az előirányzat-felhasználási tervet a 3. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat bevételeit részletesen, a közös hivatallal együtt a 7. melléklet, a kiadásokat részletesen, a közös hivatallal együtt a 8. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat által adott közvetett támogatásokat (kedvezményeket) a 6. melléklet szerint fogadja el.

4. § (1) Az Önkormányzat a költségvetési év végét követően a központi költségvetésről szóló törvény előírásai szerint a tényleges mutatók alapján elszámol a normatív költségvetési hozzájárulásokkal. A jogtalanul igénybe vett összeget a törvényben meghatározott módon teljes egészében vissza kell fizetni.

(2) Ha az Önkormányzat a felhasználási kötöttséggel járó támogatást tévesen, jogtalanul, vagy a tervezetet meghaladó mértékben vette igénybe, azt nem a megjelölt feladatra használja fel, ill. a törvényben rögzített arányt meghaladó mértékű támogatást vett igénybe, év közben haladéktalanul, de legkésőbb a külön jogszabályban megjelölt határidőre köteles a támogatást visszatéríteni és a meghatározott mértékű kamatot fizetni a központi költségvetés javára.

5. § (1) A személyi juttatások tervezése a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 133. §-ában foglaltakra figyelemmel és a Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014.évi C. törvény értelmében történik. A közalkalmazotti bérek a közalkalmazottakra vonatkozó 1992. évi XXXIII. törvény alapján kerülnek megállapításra.

(2) A képviselő-testület a cafetéria éves keretösszegét 2015. évre köztisztviselőnként bruttó 200 eFt-ban állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület az Önkormányzatnál foglalkoztatott főfoglalkozású közalkalmazottak cafetéria juttatását 2015. évre közalkalmazottanként bruttó 200 eFt-ban állapítja meg.

(4) A Képviselő-testület a főfoglalkozású polgármester cafetéria juttatását 2015. évre bruttó 200 eFt-ban állapítja meg.

(5) A Képviselő-testület az áporkai óvodai telephelyen dolgozó óvodapedagógusok és dajkák számára nettó 5 eFt/hó/fő összegben étkezési utalványt biztosít.

(6) A Képviselő-testület a Munka Törvénykönyve alapján határozatlan időre foglalkoztatottak cafetéria juttatását 2015. évben nettó 5 eFt /hó/fő összegben állapítja meg.

3. A költségvetés végrehajtásának szabályai

6. § Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

7. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2015. december 31-ig gyakorolható.

(3) Az év közben engedélyezett központi támogatások felhasználásáról, valamint az önkormányzat költségvetési szervei által javasolt előirányzat-átcsoportosítások miatt a költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület a jegyző által történő előkészítése után, a polgármester előterjesztése alapján, negyedévente dönt.

(4) Az Önkormányzat költségvetését – rendeletének módosításával – testületi döntéssel megváltoztathatja. Az előirányzat módosítás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben felsorolt – illetve a kormány előirányzat módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.

(5) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a Polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja

(6) Ha év közben az Országgyűlés előirányzatot zárol az Önkormányzatnál, annak kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(7) A költségvetési szerv költségvetése, költségvetési keretei, előirányzatai, valamint többletbevételei felhasználásáról önállóan dönt.

(8) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatokról – az e jogszabályban foglaltak kivételével – a költségvetési szerv előirányzat módosítás nélkül is eltérhet.

(9) A polgármester a költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosításokról, átcsoportosításokról a képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja.

(10) A költségvetési év kiadási előirányzatai terhére történő kötelezettségvállalás esetén a pénzügyi teljesítésnek – a Kormány rendeletében foglalt kivételekkel – legkésőbb a költségvetési év december 31-éig meg kell történni.

(11) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (4) bekezdés szerinti értékhatárt a képviselő-testület 1.000.000 Ft-ban állapítja meg.

8. § A feladat elmaradásából származó – személyi és dologi – megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.

9. § Az állampolgárok élet és vagyon biztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a Polgármester a helyi önkormányzat költségvetési körében átmeneti – rendelet rendelkezéseitől eltérő – intézkedést hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén számol be.

10. § (1) A forrás-kiegészítő hitel felvételéről kizárólagosan a Képviselő-testület dönt, figyelembe véve a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 3. § (1)-(2) bekezdéseit. A döntés meghozatalához pénzügyi számítási anyagot készít a jegyző, melyet a polgármester terjeszt a Képviselő-testület elé.

(2) A gazdálkodás során év közben keletkező átmeneti, vagy tartós többletbevétel felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

4. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

11. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzését a belső ellenőrzés kialakításával, a költségvetési szerv vezetője köteles gondoskodni. A belső ellenőrzést végző személy vagy szervezet tevékenységét a költségvetési szer vezetőjének közvetlenül alárendelve végzi, jelentéseit közvetlenül a költségvetési szerv vezetőjének küldi meg. Az ellenőrzés ütemterv szerint valósul meg, az ütemtervet a Képviselő-testület jóváhagyja, az ellenőrzési jelentésekről a gazdasági szerv vezetője beszámol a Képviselő-testületnek.

5. Előirányzat-felhasználás

12. § (1) A költségvetési szerv a jóváhagyott előirányzatokon belül köteles gazdálkodni.

(2) A költségvetési szerv a jóváhagyott előirányzatain felül többletbevételét és a külön jogszabályban szabályozott felülvizsgálat után jóváhagyott előző évi előirányzati maradványát kizárólag az önkormányzat előirányzat módosítása után használhatja fel.

13. § (1) A helyi költségvetési szerv – gazdálkodási jogkör besorolásától függetlenül – a részére jóváhagyott, ill. a személyi juttatások és létszám előirányzatával – a jogszabályi előírások figyelembevételével – önállóan gazdálkodik.

(2) A személyi juttatások előirányzatai közül a rendszeres személyi juttatások, a munkavégzéshez kapcsolódó juttatások, a részmunkaidőben és nyugdíjasként foglalkoztatottak keresetbe tartozó juttatásai, valamint a megbízási díj előirányzat maradványa használható fel jutalom kifizetésére.

(3) Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.

(4) A személyi juttatások előirányzatából származó megtakarítás – a feladat elmaradásra eső megtakarítás kivételével – az adott évben, továbbá a pénzmaradvány jóváhagyását követően a (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével felhasználható. A személyi juttatások előirányzatának átmeneti megtakarítása terhére tartós kötelezettség nem vállalható.

(5) Megbízási díj kifizetésére az Önkormányzat vagy a költségvetési szerv és a megbízott között a feladatra vonatkozóan előzetesen kötött megbízási szerződés alapján kerülhet sor.

6. A pénzmaradvány felhasználása

14. § Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 149. § (1) bekezdésének figyelembe vételével kerül megállapításra a költségvetési maradvány, mely a költségvetési szerv alaptevékenységének teljesítésével, a nem vállalkozás jellegű hasznosítással összefüggő bevételek és kiadások különbözeteként képződik, és tartalmazza a forgatási célú értékpapírok és likvid hitelek állományát. A költségvetési maradvány lehet előirányzat-maradvány vagy pénzmaradvány.

7. Gazdálkodás a vagyonnal

15. § (1) Az önkormányzat tulajdonát képező vagyont 1.000 eFt értékhatár felett értékesíteni, a használat, ill. a hasznosítás jogát átengedni csak nyilvános – indokolt esetben zártkörű – versenytárgyalás útján legjobb ajánlatot tevő részére lehet. A versenytárgyalás szabályait külön rendelet szabályozza. Nem kell alkalmazni a versenytárgyalás szabályait a kifejezetten értékesítésre szánt dolgok esetében.

(2) Az önkormányzat tulajdonában lévő vagyont ingyenesen átruházni továbbá az önkormányzat követeléseiről lemondani, csak külön képviselő-testületi döntéssel lehet. Az ingyenes átruházás és a követelésről való lemondás részletes szabályait külön rendelet tartalmazza.

(3) A költségvetési szerv vezetője a képviselő-testület előzetes hozzájárulásával dönt vagyoni értékű jog megszerzéséről, elidegenítéséről, megterheléséről és egyéb módon történő hasznosításáról.

(4) Ha az önkormányzat javára vagyonról lemondanak, azt az önkormányzat elfogadhatja, feltéve, hogy képes az azzal járó kötelezettségek teljesítésére.

8. Költségvetési beszámolás

16. § A polgármester az önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember 15-ig, míg háromnegyed-éves helyzetéről november 30-ig köteles írásban tájékoztatni a képviselő-testületet. A tájékoztatás tartalmazza a helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő előirányzatok és a költségvetési egyenleg alakulását. A költségvetés végrehajtásáról beszámolót, zárszámadást kell készíteni és a Képviselő-testületnek rendeletet alkotni.

9. Záró rendelkezések

17. § Ez a rendelet 2015. január 1-jén lép hatályba.

1

Az önkormányzati rendeletet az Áporka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 14.) önkormányzati rendelete 8. §-a hatályon kívül helyezte 2023. február 15. napjával.