Áporka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 16.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 02. 17

Áporka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 16.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

2024.02.17.

Áporka Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a közös önkormányzati hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) Az önkormányzat 2024. évi költségvetésének:

a) bevételi főösszegét 478.218.790 Ft-ban

b) kiadási főösszegét: 478.218.790 Ft-ban állapítja meg.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal 2024. évi költségvetésének:

a) bevételi főösszegét 86.327.417 Ft-ban

b) kiadási főösszegét: 86.327.417 Ft-ban állapítja meg.

(3) Az Áporkai Nyitnikék Óvoda és Minibölcsőde 2024. évi költségvetésének:

a) bevételi főösszegét 76.958.227 Ft-ban

b) kiadási főösszegét: 76.958.227 Ft-ban állapítja meg.

A költségvetés részletezése

3. § (1) A költségvetési és finanszírozási bevételek és kiadások előirányzatának költségvetési mérleg szerinti bemutatását az 1. melléklet tartalmazza.

(2) A 2. § (1) bekezdésben megállapított bevételek működési bevételenkénti és felhalmozási bevételenkénti részletes megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket a rendelet 2. melléklete alapján határozza meg.

(3) A 2. § (1) bekezdésben megállapított kiadások működési kiadásonkénti és felhalmozási kiadásonkénti részletes megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási kiadásokat a rendelet 3. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(4) A 2. § (2) bekezdésben megállapított bevételek forrásonkénti megoszlását a Közös Hivatal tekintetében, továbbá a finanszírozási bevételeket a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(5) A 2. § (2) bekezdésben megállapított kiadások jogcímenkénti megoszlását a Közös Hivatal tekintetében, továbbá a finanszírozási kiadások a rendelet 5. melléklete alapján kerülnek jóváhagyásra.

(6) A 2. § (3) bekezdésben megállapított bevételek forrásonkénti megoszlását az Óvoda tekintetében, továbbá a finanszírozási bevételeket a rendelet 6. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(7) A 2. § (3) bekezdésben megállapított kiadások jogcímenkénti megoszlását az Óvoda tekintetében, továbbá a finanszírozási kiadásokat a rendelet 7. melléklete tartalmazza.

(8) Az önkormányzatot megillető 2024. évi támogatás feladatmutatók szerinti megosztását a 8. melléklet tartalmazza.

(9) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatának felhasználási ütemtervét a 9. melléklet tartalmazza.

(10) Az önkormányzat, a Közös Önkormányzati Hivatal és az Áporkai Nyitnikék Óvoda és Minibölcsőde létszámkeretét a 10. melléklet szerint hagyja jóvá.

(11) Az önkormányzat adóbevételeit a 11. melléklet részletezi.

(12) A kimutatást az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokról a 12. melléklet tartalmazza.

(13) A Gst. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és az önkormányzati garanciákból és önkormányzati kezességekből fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a garancia, kezesség érvényesíthetőségéig és a Gst. 45. § (1) bekezdés a, pontjában kapott meghatározottak szerint saját bevételeit az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 13. melléklet tartalmazza a Mötv. 68 § (4) bekezdése szerinti értékhatárral számítva.

(14) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő fejlesztési kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 14. melléklet szerint határozza meg.

(15) A 2. § (1) (2) és (3) bekezdésekben megállapított bevételeket és kiadásokat az Áporka Község Önkormányzattal, a Közös Hivatallal és a Nyitnikék Óvodával együtt részletezve a 15. melléklet és a 16. melléklet tartalmazza.

(16) Az Önkormányzat a kiadások között 109.576.311 forint tartalékot különít el TOP_PLUSZ-1.1.3-21-PT1-2022-00013 Helyi és térségi turizmusfejlesztésre

(17) Az önkormányzat 142.850.600 Ft költségvetési hiánnyal tervez, a hiány fedezete:

a) belső fedezet maradvány igénybevétele: 131.995.176,- Ft

b) belső fedezet ingatlanok értékesítése 10.855.424,- Ft

c) külső fedezete (hitelfelvétel): 0,- Ft

A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok

4. § (1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján hatékony, átlátható, költségtakarékos és eredményes gazdálkodásra kell törekedniük; a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratunkban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.

(2) Az önkormányzat felhatalmazza költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

(3) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.

5. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról e Rendelet 6. §. (1-6) bekezdésben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.

(2) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. Legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig – december 31-i hatállyal - módosítja a Rendeletét.

(3) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

6. § (1) A képviselő-testület a jóváhagyott működési és felhalmozási költségvetés, valamint kölcsönök előirányzat-csoportok közötti átcsoportosítás jogát -4.000 eFt-ig (alkalmanként és intézményenként) a polgármesterre,

(2) A képviselő-testület az általános és céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát -4.000 e Ft-ig (alkalmanként és intézményenként) a polgármesterre,

(3) A képviselő-testület a tervezett bevételi előirányzatot meghaladó önkormányzati többletbevétel terhére az előirányzat-módosítás jogát esetenként -4.000 e Ft-ig (alkalmanként és intézményenként) a polgármesterre ruházza át.

(4) Az (1)-(3) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a Rendelet módosításával egyidejűleg a képviselő-testületnek be kell számolni.

(5) Az (1)-(3) bekezdésben átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években – a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb – többletkiadással nem járhatnak.

(6) Az Áht.34 § (2) bekezdés alapján a polgármester bruttó 3.000 e Ft értékhatárig dönt a forrás felhasználásról, döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.

7. § (1) A költségvetési szerveknél létszámnövekedést csak a képviselő-testület engedélyezhet.

(2) A megüresedett álláshelyek betöltésére csak a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor. Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.

8. § (1) A költségvetési szervek feladatainak változását a képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.

(2) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselőtestület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.

(3) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatókhoz kötött állami hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, az elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességért, valamint kötelesek a támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.

9. § (1) A jubileumi jutalmak kifizetésére tervezett kiadás a felmerülés időpontjában a benyújtott igénylés alapján használható fel.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a létszámcsökkentésekhez kapcsolódó, de a központi költségvetésből nem, vagy csak későbbi időpontban igényelhető összeg kifizetésére, illetve megelőlegezésére.

(3) A (1)-(2) bekezdésben foglalt felhatalmazás alapján hozott döntésekről a Rendelet módosításával egyidejűleg a képviselő-testületnek be kell számolni.

A gazdálkodásra vonatkozó egyéb szabályok

10. § (1) Az önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a képviselő-testület előzetes engedélye szükséges. Az olyan pályázatok benyújtására, melyek saját forrást nem igényelnek, vagy a szükséges saját-forrás rendelkezésre áll, de a következő évekre költségvetési kihatással járnak, a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor.

(2) Az önkormányzati pályázatokról, és azok önrészének mértékéről a képviselő-testület határozattal dönt.

11. § A képviselő-testület az önkormányzati költségvetésben szereplő felújítások, és beruházások lebonyolításával a Közös Önkormányzati Hivatalt bízza meg.

12. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX törvény 132. §-ában foglaltak alapján, Magyarország központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény 62. §.(6) bekezdésében meghatározottnak megfelelően – az illetményalap 2024. évben 90.000 Ft.

(2) A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 69. §-ában foglalt illetménypótlék számítási alapja 2024. évben 20.000 Ft.

13. § (1) Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az intézmény az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, akkor a költségvetési évről, december 31-i fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is – alátámasztó leltározást elegendő kétévenként végrehajtani.

(2) Kötelező a megszűnés napjával azonos fordulónappal a leltározást végrehajtani, amennyiben az intézmény átszervezés vagy jogutód nélküli megszűnés következtében megszűnik.

14. § (1) A polgármester az Áht. 87. és 91. §-aiban foglaltak szerint köteles az önkormányzat gazdálkodásának helyzetéről a képviselő-testületnek beszámolni.

(2) A képviselő-testület a költségvetési szervek pénzmaradványát felülvizsgálja és a zárszámadási rendelettel egy időben hagyja jóvá. A képviselőtestület a költségvetési szervei beszámolójának felülvizsgálata eredményétől függően a költségvetési szerv pénzmaradványát módosíthatja.

(3) Az önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja.

Átmenetileg szabad (likvid) önkormányzati pénzeszközök hasznosítása

15. § (1) Az önkormányzat számláin lévő, átmenetileg szabad pénzeszközök terhére

a) elkülönített (lekötött) betétként történő elhelyezéséről,

b) – államilag garantált – értékpapír vásárlásáról a Közös Önkormányzati Hivatal előkészítése alapján a polgármester dönt.

(2) Az átmenetileg szabad pénzeszközöknek az (1) bekezdés szerinti hasznosításáról a képviselő-testületet a gazdálkodásról szóló beszámolókkal egyidejűleg tájékoztatni kell.

(3) 50 millió Ft-ig a hosszú lejáratú értékpapírok vásárlására vagy értékesítésére a képviselő-testület a polgármestert hatalmazza fel.

Folyószámlahitel felvétele

16. § (1) A Képviselő-testület az átmeneti likviditási problémák kezelésére a számlavezető pénzintézettel folyószámlahitel felvételére kötött szerződést határozza meg.

(2) A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat a költségvetési bevételeit jelöli meg. A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a hitel-visszafizetés időtartama alatt a kért hitelt és a járulékait a költségvetésbe betervezi és jóváhagyja.

(3) A képviselő-testület feljogosítja a polgármestert a folyószámlahitel szerződés aláírására.

Önkormányzati biztos kirendelése, megbízása

17. § (1) A képviselő-testület önkormányzati biztost rendel ki az általa fenntartott költségvetési szervhez, ha annak 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át, vagy az 50 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani. Az egészségbiztosítási szerv által finanszírozott költségvetési szervhez az egészségbiztosítási szerv kérésére, vagy ha azt nem kérte, véleményének előzetes kikérésével rendelhető ki önkormányzati biztos.

(2) A költségvetési szerv az (1) bekezdésben foglaltak bekövetkeztét haladéktalanul köteles az irányító szervnek jelezni.

(3) Az önkormányzati biztos kirendelésére, megbízására, a költségek viselésére az Áht. végrehajtási rendeletében foglaltak az irányadóak.

Átmeneti rendelkezések

18. § (1) Az Áht. 25. §-ára hivatkozva a képviselő-testület tudomásul veszi, hogy a polgármester és az intézmények vezetői jogosultak voltak az önkormányzat költségvetését megillető bevételek beszedésére és a rendeletben meghatározott kiadások teljesítésére.

(2) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások a költségvetési rendeletbe beépítésre kerültek.

Vegyes és záró rendelkezések

19. § E rendelet rendelkezéseit 2024. január 1. napjától kell alkalmazni.

20. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.