Szigetújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2013.(III.27.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatás és ellátás helyi szabályairól

Hatályos: 2014. 02. 11- 2015. 02. 27

Szigetújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének

23/2013 (XI.29.) önk. rendelettel módosított

7/2013. (III.27.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatás és ellátás helyi szabályairól

(Egységes szerkezetben)


Szigetújfalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 25. § (3) bekezdés bb) és bc) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 33. § (7) bekezdésében, 38. §-ának (9) bekezdésében45. § (1) bekezdésében, 46. § (1) bekezdésében, 50.§-ának (3) bekezdésében, 92. § (2) bekezdésében és a 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (1) bekezdés b) pontja, 21. § (1) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében biztosított feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:


  1. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet célja és személyi hatálya


1.§


(1) E rendelet célja, hogy Szigetújfalu község közigazgatási területén a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza az állam által biztosított egyes szociális ellátások formáit, szervezetét, a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, valamint érvényesítésének garanciáit.


(2) A rendelet hatálya kiterjed Szigetújfalu község illetékességi területén élő, bejelentett lakcímmel rendelkező az Szt. 3.§-ában, illetve a Gyvt. 4.§-ában meghatározott személyekre.


Eljárási rendelkezések

2.§

(1) Az e rendeletben szabályozott szociális, illetve gyermekvédelmi ellátásokra érvényes általános eljárási szabályokat és értelmező rendelkezéseket az Szt., valamint a Gyvt. határozzák meg.

(2) Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó speciális eljárási szabályokat az adott ellátási formák részletezik.

(3) Az eljárás megindítása történhet: kérelemre, illetve hivatalból. E rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására irányuló kérelmet az igénylő a Polgármesteri Hivatalnál (továbbiakban: Hivatal) terjesztheti elő, a Hivatal által e célra rendszeresített formanyomtatványon.

(4) Ha adott szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához e rendelet szerint kell benyújtani vagyoni, jövedelmi viszonyokra vonatkozó nyilatkozatot, illetve igazolást, akkor ezek tekintetében a jövedelemszámításnál irányadó időszak az Szt. 10.§ (2) bekezdése.

(5) A kérelmező köteles együttműködni a polgármesteri hivatallal a szociális helyzetének feltárásában.

(6) A kérelmező vagyoni, szociális és lakáskörülményeinek tisztázása érdekében környezettanulmány készítését rendelheti el a hatáskör gyakorlója.

(7) A támogatásban részesített kérelmező az ellátásra való jogosultságát érintő körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet.

(8) A jogosulatlanul igénybevett ellátásra vonatkozóan az Szt. 17.§-ában foglaltakat kell alkalmazni.

(9) Az adatkezelésre vonatkozóan az Szt. 18-24.§-ában foglaltakat kell alkalmazni.


A pénzbeli ellátások kifizetése, folyósítása

4. §

(1) A rendszeres szociális ellátásokat a jogosultak részére úgy kell kifizetni, hogy azt az ellátásban részesülő a tárgyhót követő hónap 5. napjáig megkapja.

(2) Az eseti ellátások kifizetéséről a határozat meghozatalát követően legkésőbb 8 napon belül gondoskodni kell, kivéve, ha a döntéshozó az azonnali kifizetést rendeli el.

(3) A szociális ellátások kifizetése a házipénztárból, illetve banki átutalással történik, a rendszeres ellátások kifizetését egész évre előre meghatározott havi egy, az eseti ellátások kifizetéséről előre meghatározott heti egy ügyfélfogadási időre eső munkanapon kell gondoskodni.

(4) Ha az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, a változás időpontjától a támogatásokat az új összegnek megfelelően kell folyósítani.


Hatásköri rendelkezések

5.§

(1) A képviselő-testület az alábbi ellátási formákkal kapcsolatos feladat- és hatásköreit a Kulturális és Igazgatási Bizottságra ruházza át:

a) önkormányzati segély,

2b)


(2) A Képviselő-testület az alábbi ellátási formával kapcsolatos feladat- és hatáskörét a polgármesterre ruházza át:

a) önkormányzati segély,

2b) közgyógyellátás.


II. Fejezet

Szociálpolitikai Kerekasztal létrehozása

6.§


(1) Szigetújfalu Község Önkormányzat Képviselő- testülete 7 fővel helyi szociálpolitikai  kerekasztalt (továbbiakban: Kerekasztal) hoz létre.

(2) A Kerekasztal tagjai: Szigetújfalu Község Önkormányzat polgármestere, ráckevei székhellyel működő Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat képviselője, Szigetújfalu Község Önkormányzat Kulturális és Igazgatási Bizottságának elnöke, a Móra Ferenc Általános Iskola igazgatója, a Német Nemzetiségi Óvoda vezetője, a védőnő és a polgármesteri hivatal igazgatási ügyintézője.

(3) A Kerekasztal szakmai testületi fórum, melynek feladata a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése.

(4) A kerekasztalt a polgármester hívja össze és gondoskodik a kerekasztal működésével kapcsolatos szervezési és ügyviteli feladatok ellátásáról.

(5) A kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egyszer ülést tart.

(6) A Kerekasztal ülései nyilvánosak.



PÉNZBELI ELLÁTÁSOK

Aktív korúak ellátása

7.§


 (1) A képviselő-testület az aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltételeként előírja, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja köteles lakókörnyezete rendezettségét biztosítani. Ennek keretében köteles gondoskodni a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott ház vagy lakás, annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, árok, padka és járda tisztán tartásáról, az ingatlan állagának megóvásáról, rendeltetésszerű használatáról, valamint higiénikus állapotának biztosításáról.

(2)  A Képviselő-testület az aktív korúak ellátása keretében nyújtott foglalkoztatás helyettesítő támogatást a Szt. 47. § (2) bekezdése szerinti esetben és annak ott meghatározott részét természetbeni szociális ellátás keretében folyósítja. A természetbeni szociális juttatás keretében nyújtott aktív korúak ellátását a kérelmező által választott közüzemi - elsősorban víz, csatorna, kommunális hulladék, másodsorban villany, gáz - számlák részbeni kiegyenlítésével kell teljesíteni.


Rendszeres szociális segély

8.§


(1) Az aktív korúak ellátására jogosult személy az ellátásra való jogosultság időtartama alatt rendszeres szociális segélyre jogosult az Szt. 37. § (1) bekezdés a), b), c) pontján kívül, ha

pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége a közfoglalkoztatásban való részvételét akadályozza vagy kizárja és ezt orvosi szakvéleménnyel igazolja vagy

(2) A rendszeres szociális segélyre jogosult személy - az egészségkárosodott személy kivételével – köteles együttműködni az önkormányzat által együttműködésre kijelölt szervvel a beilleszkedést elősegítő program keretében.

(3) A (2) bekezdés szerinti együttműködési kötelezettségre az önkormányzat által kijelölt szerv, a ráckevei székhellyel működő Gyermekjóléti és Családsegítő Intézményi Társulás (továbbiakban: Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat).

(4) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az együttműködés keretében

a) a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnál az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül nyilvántartásba veteti magát,

b) írásban megállapodik a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedést segítő programról

c) teljesíti a beilleszkedést segítő programban foglaltakat, köteles a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal kapcsolatot tartani, az általuk előírt időpontban megjelenni,

d) a szociális törvényben előírt kötelezettségeinek eleget tenni.

(5)                   A Képviselő-testület a rendszeres szociális segélyt az Szt. 47. § (2) bekezdése szerinti esetben és annak ott meghatározott részét természetbeni szociális ellátás keretében folyósítja. A természetbeni szociális juttatás keretében nyújtott rendszeres szociális segélyt a kérelmező által választott közüzemi - elsősorban víz, csatorna, kommunális hulladék, másodsorban villany, gáz - számlák részbeni kiegyenlítésével kell teljesíteni.

(6)     A Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat kötelezettségei:

a) figyelemmel kíséri az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján -  a Szolgálatnál történő megjelenéskor - nyilvántartásba veszi,

b) tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,

c) a nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt.

d) folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,

e) legalább évente írásos  értékelést készít a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges- a rendszeres szociális segélyre jogosult bevonásával- módosítja a programot, illetve az éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról.

f)    jelzi a jegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,

g)   a kapcsolattartásról esetnaplót vezet.

(7)       A beilleszkedést segítő program az együttműködő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva kiterjed:

a) a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal való kapcsolattartásra,

b) az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre,

c) a felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére.

(8)        A beilleszkedést segítő program tartalmi elemei:

a) foglalkoztathatóság javítása, álláskeresésre felkészítés érdekében: a motiváció és készség fejlesztés, képzettség erősítése, pszicho-szociális megerősítés, egyéni tanácsadás- esetkezelésen belül személyes megerősítés, álláskeresési készségek erősítése, pályakorrekciós tanácsadás, képzésbe eljuttatás, kommunikációs és konfliktuskezelési készségek fejlesztése, mentálhigiénés tanácsadás, szociális problémák kezelése/esetkezelés,

b) szinten-tartás – karbantartás – társadalmi integráció erősítése: egészségügyi – szociális – mentális állapotot javító, reszocializáció elősegítése, szociális esetkezelés, családgondozás, szocializációs, kapcsolatépítő csoportok, pszichológiai megerősítés/tanácsadás, kezelésbe juttatás, intézményi kapcsolódás megőrzése,

c) más ellátásba juttatás segítése: nyugdíj, rehabilitációs járadék, gyermeknevelési ellátások, ápolási díj, társadalombiztosítási tanácsadás, ügyintézés segítése, információnyújtás az ellátásokról és munkaerő-piaci kapcsolódásokról.

(9) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy számára felróható okból:

a) az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozatban meghatározott határidőn belül nem jelenik meg a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnál,

b) a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat által előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását nem igazolja,

c) a számára előírt foglalkozáson, tanácsadáson nem vesz részt,

d)  beilleszkedést segítő programban meghatározottakat nem hajtja végre,

e) a rendszeres szociális segély természetben történő folyósításához szükséges nyilatkozatban valótlan adatokat közöl.

(10) Az együttműködési kötelezettség 2 éven belüli ismételt megszegése esetén a rendszeres szociális segély folyósítását meg kell szüntetni.


Lakásfenntartási támogatás

9.§

(1)    A képviselő-testület a normatív lakásfenntartási támogatásra való jogosultság egyéb feltételeként előírja, hogy a támogatás iránti kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja köteles lakókörnyezete rendezettségét biztosítani. Ennek keretében köteles gondoskodni a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott ház vagy lakás, annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, árok, padka és járda tisztán tartásáról, az ingatlan állagának megóvásáról, rendeltetésszerű használatáról, valamint higiénikus állapotának biztosításáról.


1Önkormányzati segély

10.§

(1)     A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - úgy mint, betegség, haláleset, elemi kár bekövetkezése, válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, iskoláztatás biztosítása, gyermek fogadásának előkészítése, nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás, gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadás -, illetve a családban nevelkedő gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak a képviselő-testület pénzbeli vagy természetbeni ellátás formájában önkormányzati segélyt nyújt.

(2)    Természetbeni ellátás különösen az Erzsébet-utalvány, az élelmiszer, a tüzelősegély, a tankönyv és tanszervásárlás támogatása, a tandíj, a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetéséhez nyújtott, valamint a családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás.

(3)     Önkormányzati segély állapítható meg annak a személynek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át nem haladja meg és vagyonnal nem rendelkezik.

(4)     Az önkormányzati segély összege nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10 %-ánál, de nem haladhatja meg annak 150 %-át.

(5)     Az önkormányzati segély adható eseti jelleggel vagy meghatározott időszakra havi rendszerességgel, illetve kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható. A kamatmentes kölcsön összege a 60.000,- Ft-ot nem haladhatja meg. A kamatmentes kölcsön visszafizetésének időtartamát és a törlesztés összegét a kérelmező körülményeinek figyelembevételével kell megállapítani. Újabb kamatmentes kölcsön csak az előző összeg visszafizetését követően folyósítható.

2(6)    Temetési költségekhez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segélyt azon szigetújfalui lakcímmel rendelkező lakos részére lehet megállapítani, aki az elhunyt személy temetéséről gondoskodott – feltéve, hogy az eltemetett személy állandó lakóhellyel rendelkezett Szigetújfalun - , de arra nem volt köteles, illetve tartásra köteles hozzátartozó esetén akkor, ha a temetési költségek viselése a saját, illetve a családja létfenntartását veszélyezteti. Az elhunytak eltemettetéséről sorrendben az alábbi személyek kötelesek gondoskodni:

a) aki az eltemettetést szerződésben vállalta (pl. tartási szerződés),

b) akit erre az elhunyt végrendelete kötelez,

c) végrendelet hiányában az elhunyt elhalálozása előtt vele együtt élő házastársa,

d) az elhunyt egyéb közeli hozzátartozója a törvényes öröklés sorrendje szerint.

A segély összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének – 80.000,- Ft - 10%-ánál, maximum összege elérheti a temetés teljes összegét, amennyiben a temetési költségek viselése a kérelmező vagy családja létfenntartását veszélyezteti. A kérelemhez mellékelni kell a temetési költségekről szóló számlát, amely igazolja, hogy a temetésről valóban a kérelmező gondoskodott.

(7)     Az önkormányzati segélyre vonatkozó hatáskörét a képviselő-testület a Kulturális és Igazgatási Bizottságra ruházza át.

(8)     Kivételes méltányosságból a Kulturális és Igazgatási Bizottság javaslatára a képviselő-testület önkormányzati segélyt állapíthat meg, a (3) bekezdésben foglalt családi jövedelemhatártól függetlenül a 65 év feletti egyedülálló, gyermekét egyedül nevelő, három vagy több gyerekes személyeknek is.

(9)     A jogosultsági feltételek alátámasztására a többletkiadást kiváltó élethelyzet bekövetkeztéről igazolás benyújtása szükséges.

(10)   Azonnali segítséget igénylő, vagyoni- vagy életveszély esetében a kérelmezőnek a polgármester is megállapíthat önkormányzati segélyt.

     


TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK

1Közgyógyellátás

11.§

(1)     Közgyógyellátásra jogosult az a szociálisan rászorult személy, akinek a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke eléri, illetve meghaladja a nyugdíjminimum 25%-át és családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén annak 200%-át.

2(2)     A közgyógyellátásra vonatkozó hatáskörét a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.


III. Fejezet

SZOCIÁLIS ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLTATÁSOK

Az ellátások formái

112.§

​(1) Szigetújfalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az alábbi személyes gondoskodás keretébe tartozó ellátási formákat biztosítja:

    a)  szociális ellátások

  • étkeztetés,
  • házi segítségnyújtás,
  • családsegítés,
  • idősek nappali ellátása.

    b)  gyermekjóléti  ellátások:

  • gyermekjóléti  szolgáltatás,
  • gyermekek napközbeni bölcsődei ellátása.

(2)      A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő kérelmére történik.


Szociális ellátások

113. §


(1) Szigetújfalu Község Önkormányzata a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális szolgáltatások keretében az étkeztetés, házi segítségnyújtás, családsegítés, idősek nappali ellátása szolgáltatásokat társulásban, a ráckevei székhellyel működő Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálaton keresztül biztosítja.

(2) A Társulási Megállapodás értelmében a Sztv. 92. § (1) bekezdése alapján az étkeztetés, idősek nappali ellátása, házi segítségnyújtás szolgáltatásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról Ráckeve Város Önkormányzat Képviselő-testülete alkot rendeletet.



Gyermekjóléti szolgáltatás

114. §


(1) A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat társulásban a ráckevei székhellyel működő Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálaton keresztül biztosítja.

(2) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő, más törvényes képviselő kérelmére, illetve a Gyvt. 17.§.(1) bekezdésében felsoroltak, valamint a  jegyző, a gyámhivatal, vagy bármely állampolgár - a gyermek veszélyeztetettségére utaló - jelzése alapján végzi. A kérelmet előterjeszteni, illetve jelzést megtenni közvetlenül a családgondozónál lehet.

(3) Az ellátás biztosítását a családgondozó intézkedése alapozza meg.

(4) A nevelési oktatási intézmények, védőnők, gyermek- és háziorvosok, családgondozó közreműködnek a gyermekek, tanulók veszélyeztetettségének megelőzésében és megszüntetésében, ennek során együttműködnek a gyermekjóléti szolgálattal.


Gyermekek napközbeni bölcsődei ellátása

115. §

(1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében bölcsődét működtet.

(2) Szigetújfalu Község Önkormányzatának képviselő-testülete a bölcsődei ellátásért fizetendő térítési díj mértékéről külön rendeletet alkot.



IV. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

116.§


  1. E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

(2) Hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Szigetújfalu Község Képviselő-testületének a szociális igazgatás és ellátás helyi szabályairól szóló 5/2009. (III.25.) számú rendelete.

(3) E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.



Szigetújfalu, 2013. március 27.



                Paulheim Vilmos                                                     Hangay Mariann

                    polgármester                                                        jegyző



Jelen rendeletet a mai napon kihirdettem, és annak folyamatos megtekintési lehetőségét biztosítom.

Szigetújfalu, 2013. március 27.



                Hangay Mariann

                                                                                                                                       Jegyző






1 A rendelet módosítása a 23/2013. (XI.29.) önkormányzati rendelettel került bevezetésre 2014. január 1-i hatállyal.

2 A rendelet módosítása a 3/2014. (II.11.) önkormányzati rendelettel került bevezetésre 2014. február 11-i hatállyal.


Szigetújfalu, 2014. november 11.



                Hangay Mariann

                                                                                                     Jegyző