Szigetújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015.(II.26.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatás és ellátás helyi szabályairól
Hatályos: 2017. 12. 04- 2018. 11. 04Szigetújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015.(II.26.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatás és ellátás helyi szabályairól
Szigetújfalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés g) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, 29. § (2) bekezdés e) pontjában és 148. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8) és 8a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja és személyi hatálya, értelmező rendelkezés
1. § (1) E rendelet célja, hogy a szociálisan rászorult személyek, családok szociális biztonságának megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza a szociális és gyermekvédelmi ellátás helyi rendszerét, az egyes ellátási formák igénybevételének feltételeit, valamint a jogosultság érvényesítésének garanciáit.
(2) A rendelet hatálya kiterjed Szigetújfalu község illetékességi területén lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező, az Szt. 3. §-ában, valamint a Gyvt. 4. §-ában meghatározott személyekre és gyermekeikre. Amennyiben a kérelmezőnek több lakcíme van, az illetékességet az a lakóhely vagy tartózkodási hely alapozza meg, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai az irányadóak.
(3) Az e rendeletben nem szabályozott fogalmak, kérdések vonatkozásában a magasabb rendű szociális, gyermekre tekintettel megállapított ellátás vonatkozásában pedig a magasabb rendű szociális és gyermekvédelmi tárgyú jogszabályok rendelkezései az irányadóak.
Eljárási rendelkezések
2. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására irányuló kérelmet az igénylő, a szülő, vagy más törvényes képviselő (továbbiakban együtt: kérelmező) a Polgármesteri Hivatalnál terjesztheti elő postai úton, vagy személyesen, az e célra rendszeresített formanyomtatványon a jogosultság megállapításához szükséges igazolások, nyilatkozatok csatolásával.
(2) Ha az ellátást igénylő személy
A pénzbeli ellátások kifizetése, folyósítása
3. § (1) A jogerősen megállapított pénzbeli ellátások folyósításáról
a) rendszeres támogatás esetén utólag, minden hónap 5. napjáig,
b) egyéb esetben a megállapítást követő 15 napon belül kell gondoskodni folyószámlára utalással, illetve házipénztárból történő kifizetéssel.
Hatásköri rendelkezések
4. § (1)1 A képviselő-testület az alábbi ellátási formákkal kapcsolatos feladat- és hatásköreit a Kulturális és Igazgatási Bizottságra ruházza át:
a) települési támogatás temetkezéssel kapcsolatban felmerült költségek viseléséhez
b) települési támogatás gyermekneveléshez kapcsolódó kiadások viseléséhez
(2) A Képviselő-testület az alábbi ellátási formával kapcsolatos feladat- és hatáskörét a polgármesterre ruházza át:
a) települési támogatás gyógyszerkiadások viseléséhez
b)2 rendkívüli települési támogatás, eseti települési támogatás
c) köztemetés.
(3)3 A Képviselő-testület az alábbi ellátási formával kapcsolatos feladat- és hatáskörét a jegyzőre ruházza át:
a) települési támogatás lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez
PÉNZBELI ELLÁTÁSOK
Települési támogatás lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez
5. § (1)4 A jegyző átruházott hatáskörben e rendeletben foglaltak szerint lakhatáshoz kacsolódó rendszeres kiadások viseléséhez (továbbiakban: lakhatási támogatás) települési támogatást állapít meg a szociálisan rászoruló személyek részére a háztartásuk tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez.
(2) A lakhatási támogatás a villanyáram-, víz- és a gázfogyasztás, a szemétszállítás díjához, illetve a lakbérhez nyújtható, a szolgáltató felé történő utalással teljesítendő.
(3) A lakhatási támogatást a lakásfenntartási kiadással érintett szolgáltató részére, a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadáshoz kell nyújtani, amely megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.
(4) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy,
a) aki a kérelemben megjelölt lakásban bejelentett lakcímmel rendelkezik, abban életvitelszerűen lakik és annak tulajdonosa vagy bérlője vagy egyéb jogcímen használója
b) akinek háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át, egyedül élő/egyedülálló személy esetén annak 150%-át és
c) a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.
(5) Nem jogosult lakhatási támogatásra, aki lakásfenntartási támogatásban részesül.
(6) Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.
(7) Fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0
b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.
(8) Ha a háztartásban
TM= 0,3 – J-0,5 x NYM x 0,15
Települési támogatás temetkezéssel kapcsolatban felmerült költségek viseléséhez
6. § (1) A Kulturális és Igazgatási Bizottság temetkezéssel kapcsolatban felmerült költségek viseléséhez települési támogatást állapít meg (továbbiakban: temetési támogatás) annak a személynek
Települési támogatás gyermekneveléshez kapcsolódó kiadások viseléséhez
7. § (1) A Kulturális és Igazgatási Bizottság gyermekneveléshez kapcsolódó kiadások viseléséhez (továbbiakban: gyermeknevelési támogatás) települési támogatást nyújt annak a kiskorú vagy nagykorúvá vált gyermeket nevelő személynek, akinek családja időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került
(2) Elsősorban azokat a családokat kell gyermeknevelési támogatásban részesíteni, akiknek az ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, illetve az alkalmanként jelentkező többletkiadások különösen – betegség, gyermek étkeztetése, iskoláztatása, ruházattal történő ellátása – miatt anyagi segítségre szorulnak.
(3) A gyermeknevelési támogatásra való jogosultság további feltétele, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át és vagyonnal nem rendelkezik.
(4)11 Rendkívüli élethelyzet esetén méltányossági jogkör gyakorlására a Kulturális és Igazgatási Bizottság jogosult. Rendkívüli élethelyzet meghatározására a 9. § (2) bekezdését kell alkalmazni.
(5)12 Egyéb jogosultsági feltételek fennállása esetén a gyermeknevelési támogatás a gyermek nagykorúvá válása után is megállapítható a családnak, ha a gyermek
Települési támogatás gyógyszerkiadások viseléséhez
8. § (1) A polgármester gyógyszerkiadások viseléséhez települési támogatást (továbbiakban: gyógyszertámogatás) állapít meg annak a személynek, aki a gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó kiadások miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.
(2) Eseti gyógyszertámogatásra a kérelmező akkor jogosult, ha
a) családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő/egyedülálló esetén 200%-át nem haladja meg és
b) a receptköteles gyógyszerkiadásai, illetve betegséghez kapcsolódó kiadásai elérik vagy meghaladják a havi 5.000,- Ft-ot.
(3)14 Rendkívüli élethelyzet esetén méltányossági jogkör gyakorlására a polgármester jogosult. Rendkívüli élethelyzet meghatározására a 9. § (2) bekezdését kell alkalmazni.
(4)15 A (2) bekezdés b) pontja szerinti kiadásokat gyógyszertárban történő beárazás után a formanyomtatvány mellékleteként benyújtani szükséges.
(5)16 Az egy alkalommal megállapított eseti települési gyógyszertámogatás maximális összege 10.000,- Ft.
(6)17 Nem jogosult gyógyszertámogatásra, aki közgyógyellátásra jogosult.
Rendkívüli települési támogatás
9. § (1) A polgármester rendkívüli települési támogatást állapít meg annak a személynek,
a) aki létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd, és önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni vagy
b) alkalmanként jelentkező többletkiadások, így különösen betegséghez, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, a gyermek fogadásához, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások miatt anyagi segítségre szorulnak.
(2) Rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező
a) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul, vagy
b) akinek váratlan nagy kiadás veszélyezteti a lakhatási és a mindennapi megélhetési lehetőségét, vagy
c)18 lakásában elemi kár következett be.
(3) gondnak kell tekinteni, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg
a) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át, egyedül élő/egyedülálló esetén a 150%-át,
b) megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése okán igazolt módon veszélyeztetve van.
(4)19 Rendkívüli élethelyzet esetén méltányossági jogkör gyakorlására a polgármester jogosult. Rendkívüli élethelyzet meghatározására a 9. § (2) bekezdését kell alkalmazni.
(5)20 Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a személynek, aki a (2) és (3) bekezdésben foglaltak alá esik és családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő/egyedülálló esetén 200%-át nem haladja meg és vagyona nincs.
(6)21 Az eseti rendkívüli települési támogatás összege nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10 %-ánál, de nem haladhatja meg annak 150 %-át.
(7)22 A rendkívüli települési támogatás adható pénzbeli és természetbeni ellátásként, eseti jelleggel vagy meghatározott időszakra havi rendszerességgel.
Eseti települési támogatás
9/A. §23 (1) A polgármester környezetvédelemi célból (talajterhelési díj elengedése, mérséklése, szennyvízcsatorna bekötése) eseti települési támogatást állapíthat meg annak a személynek, aki fentiekről önhibáján kívül nem tud gondoskodni, ezzel kapcsolatos kiadások miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdene.
(2) A polgármester a nyugdíjas korúak karácsonyi ajándékozása céljából eseti települési támogatást állapíthat meg, jövedelemre tekintet nélkül, annak a nyugdíjas korú személynek, aki a településen bejelentett lakóhellyel rendelkezik.
Köztemetés
10. § (1) Az Szt. 48. §-a szerinti köztemetésről a képviselő-testület gondoskodik. A képviselő-testület a köztemetéssel kapcsolatos feladat- és hatáskörét a polgármesterre ruházza át.
(2) A köztemetés költségének megtérítésére a hatáskör gyakorlója méltányosságból részletfizetést engedélyezhet, illetve indokolt esetben a megtérítéstől részben vagy egészben eltekinthet, ha az a kötelezett vagy családjának megélhetését veszélyezteti, vagy számára aránytalanul nagy terhet jelent.
Az aktív korúak ellátására, valamint települési és rendkívüli települési támogatásra jogosult személyek részére a lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében előírt részletes szabályok
11. § (1) A képviselő-testület az aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltételeként előírja, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja köteles lakókörnyezete rendezettségét biztosítani. Ennek keretében köteles gondoskodni a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott ház vagy lakás, annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, árok, padka és járda tisztán tartásáról, az ingatlan állagának megóvásáról, rendeltetésszerű használatáról, higiénikus állapotának biztosításáról, valamint az állattartásra vonatkozó helyi szabályok betartásáról.
SZOCIÁLIS ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLTATÁSOK
Szociálpolitikai Kerekasztal létrehozása
12. § (1) Szigetújfalu Község Önkormányzat Képviselő- testülete 11 fővel helyi szociálpolitikai kerekasztalt (továbbiakban: Kerekasztal) hoz létre.
(2)24 A Kerekasztal tagjai: Szigetújfalu Község Önkormányzat polgármestere, Ráckeve és Környéke Család- és Gyermekjóléti Központ képviselője, Szigetújfalu Község Önkormányzat Kulturális és Igazgatási Bizottságának elnöke, Móra Ferenc Általános Iskola igazgatója, Regenbogen Német Nemzetiségi Óvoda vezetője, védőnő, Magyar Vöröskereszt Szigetújfalui Helyi Szervezetének elnöke, Katolikus Egyházközség keretén belül működő Caritas Csoport mindenkori vezetője, Móra Ferenc Általános Iskola gyermekvédelmi felelőse, Regenbogen Német Nemzetiségi Óvoda és Bölcsőde gyermekvédelmi felelőse és a Szigetújfalui Polgármesteri Hivatal igazgatási ügyintézője.
(3) A Kerekasztal szakmai testületi fórum, melynek feladata a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése.
(4) A kerekasztalt a polgármester hívja össze és gondoskodik a kerekasztal működésével kapcsolatos szervezési és ügyviteli feladatok ellátásáról.
(5) A kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egyszer ülést tart.
(6) A Kerekasztal ülései nyilvánosak.
Az ellátások formái
13. § (1)25 Szigetújfalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az alábbi szociális alapszolgáltatásokat, valamint gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
Szociális alapszolgáltatások
14. § (1)26 Szigetújfalu Község Önkormányzata a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális alapszolgáltatások keretében az étkeztetést, házi segítségnyújtást, családsegítést, valamint nappali ellátást társulás formájában a Ráckeve és Környéke Család- és Gyermekjóléti Központon keresztül biztosítja.
(2) A Társulási Megállapodás értelmében a Sztv. 92. § (1) bekezdése alapján az étkeztetés, idősek nappali ellátása, házi segítségnyújtás szolgáltatásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról Ráckeve Város Önkormányzat Képviselő-testülete alkot rendeletet.
Gyermekjóléti szolgáltatás
15. § (1)27 Szigetújfalu Község Önkormányzata a gyermekjóléti szolgáltatást társulás formájában a Ráckeve és Környéke Család- és Gyermekjóléti Központon keresztül biztosítja.
(2)28 A gyermekvédelmi rendszer, valamint a gyermekjóléti szolgáltatás működtetésére vonatkozóan a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. (Gyvt.) megfelelő rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3)29
(4)30
Gyermekek napközbeni bölcsődei ellátása
16. § (1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében bölcsődét működtet.
(2) Szigetújfalu Község Önkormányzatának képviselő-testülete a bölcsődei ellátásért fizetendő térítési díj mértékéről külön rendeletet alkot.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
17. § (1) E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Szigetújfalu Község Képviselő-testületének a szociális igazgatás és ellátás helyi szabályairól szóló 7/2013. (III.27.) számú rendelete és az azt módosító 23/2013 (XI.29.) számú önkormányzati rendelete.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 1. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 21/2017. (XII.4.) önk. rendelet 1.. §-a. Hatályos 2017. december 4 -től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 1. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 2. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 3. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 3. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 3. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 3. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 3. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 3. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 4. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 4. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 4. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 5. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 5. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 5. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 5. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 6. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 7. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 7. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 7. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 7. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 21/2017. (XII.4.) önk. rendelet 1.. §-a. Hatályos 2017. december 4 -től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 8. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 9. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 11. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 12. §-a. hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 12. §-a. Hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 12.. §-a. Hatályos 2016. február 19-től.
Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 12. §-a. Hatályos 2016. február 19-től.