Szigetújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015.(II.26.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatás és ellátás helyi szabályairól

Hatályos: 2022. 09. 30- 2023. 02. 10

Szigetújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015.(II.26.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatás és ellátás helyi szabályairól

2022.09.30.

Szigetújfalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés g) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, 29. § (2) bekezdés e) pontjában és 148. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8) és 8a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet célja és személyi hatálya, értelmező rendelkezés

1. § (1) E rendelet célja, hogy a szociálisan rászorult személyek, családok szociális biztonságának megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza a szociális és gyermekvédelmi ellátás helyi rendszerét, az egyes ellátási formák igénybevételének feltételeit, valamint a jogosultság érvényesítésének garanciáit.

(2) A rendelet hatálya kiterjed Szigetújfalu község illetékességi területén lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező, az Szt. 3. §-ában, valamint a Gyvt. 4. §-ában meghatározott személyekre és gyermekeikre. Amennyiben a kérelmezőnek több lakcíme van, az illetékességet az a lakóhely vagy tartózkodási hely alapozza meg, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai az irányadóak.

(3) Az e rendeletben nem szabályozott fogalmak, kérdések vonatkozásában a magasabb rendű szociális, gyermekre tekintettel megállapított ellátás vonatkozásában pedig a magasabb rendű szociális és gyermekvédelmi tárgyú jogszabályok rendelkezései az irányadóak.

Eljárási rendelkezések

2. § (1)1 Az eljárás megindítása történhet: kérelemre, valamint hivatalból. Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására irányuló kérelmet az igénylő, a szülő, vagy más törvényes képviselő (továbbiakban együtt: kérelmező) a Szigetújfalui Polgármesteri Hivatalban terjesztheti elő postai úton, vagy személyesen, az e célra rendszeresített formanyomtatványon a jogosultság megállapításához szükséges igazolások, nyilatkozatok csatolásával

(2) Ha az ellátást igénylő személy

a) cselekvőképtelen vagy cselekvőképességében teljesen korlátozott, a kérelmet törvényes képviselője,

b) korlátozottan cselekvőképes vagy cselekvőképességében részlegesen korlátozott, a kérelmet törvényes képviselője beleegyezésével vagy önállóan,

c) törvényes képviselője ideiglenes gondnok, a kérelmet a gyámhatóság előzetes jóváhagyásával együtt

terjesztheti elő.

(3)2 Az eljárás lefolytatására az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezései az irányadóak.

(4) Az e rendeletben foglalt támogatások, segélyek elbírálásánál az elbírálásra jogosult egyszerűsített határozatban dönt, ha a kérelemnek helyt ad és az ügyben nincs ellenérdekű ügyfél.

(5)3 E rendelet által szabályozott rendszeres pénzbeli és természetbeni ellátásokra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles nyilatkozni saját és családja jövedelmi, vagyoni viszonyairól, valamint köteles ezeket igazolni. A vagyon az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja alapján kerül meghatározásra. A jövedelemszámításnál az Szt 10. §-ának rendelkezései az irányadóak.

(6) Az ellátások megállapítására irányuló eljárás során, ha a jogosultságot alátámasztó tényállás nem tisztázható környezettanulmányt kell készíteni. A kérelemben foglaltak ellenőrzése céljából az eljáró hatóság ügyintézője, valamint a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat környezettanulmánya felhasználható.

(7)4 A települési támogatás adható eseti jelleggel vagy meghatározott időszakra havi rendszerességgel.

(8)5 A rendszeres ellátásra való jogosultságot meg kell szüntetni:

a) a bejelentett lakóhely változása,

b) a jogosultsági feltételek megszűnése,

c) a jogosult halála,

d) a jogosult vagy a jogosult törvényes képviselőjének kérelme esetén.

(9) A (8) bekezdés szerinti megszüntetés időpontja a megszüntetésre okot adó körülmény bekövetkezése hónapjának utolsó napja.

(10) Az e rendeletben szabályozott ellátásban részesülő személy vagy törvényes képviselője a jogosultság feltételeit érintő tények, körülmények lényeges változását 15 napon belül köteles bejelenteni az ellátást megállapító hatóságnál. Amennyiben az ellátásban részesülő fenti kötelezettségének nem tesz eleget és a körülmények megváltozása folytán az ellátásra már nem lenne jogosult, az ellátást soron kívül meg kell szüntetni.

(11)6 A bizottság, a polgármester és a jegyző a döntését a benyújtott kérelem és annak kötelezően benyújtandó mellékletei alapján az összes irat benyújtását követő 30 napon belül, de bizottsági döntés esetén legkésőbb a soron következő bizottsági ülésen hozza meg.

(12) Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó speciális eljárási szabályokat az adott ellátási formák részletezik.

(13) A jogosulatlanul igénybevett ellátásra vonatkozóan az Szt. 17. §-ában és a Gyvt. 133. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

(14) Az adatkezelésre vonatkozóan az Szt. 18-24. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

A pénzbeli ellátások kifizetése, folyósítása

3. § (1) A jogerősen megállapított pénzbeli ellátások folyósításáról

a) rendszeres támogatás esetén utólag, minden hónap 5. napjáig,

b) egyéb esetben a megállapítást követő 15 napon belül kell gondoskodni folyószámlára utalással, illetve házipénztárból történő kifizetéssel.

Hatásköri rendelkezések

4. § (1)7 A képviselő-testület az alábbi ellátási formákkal kapcsolatos feladat- és hatásköreit a Kulturális és Igazgatási Bizottságra ruházza át:

a) települési támogatás temetkezéssel kapcsolatban felmerült költségek viseléséhez

b) települési támogatás gyermekneveléshez kapcsolódó kiadások viseléséhez

(2)8 A Képviselő-testület az alábbi ellátási formával kapcsolatos feladat- és hatáskörét a polgármesterre ruházza át:

a) települési támogatás gyógyszerkiadások viseléséhez

b) rendkívüli települési támogatás,

c) eseti támogatás,

d) újszülött gyermekek támogatása,

e) rezsitámogatás,

f) köztemetés.

(3)9 A Képviselő-testület az alábbi ellátási formával kapcsolatos feladat- és hatáskörét a jegyzőre ruházza át:

a) települési támogatás lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez

II. Fejezet

PÉNZBELI ELLÁTÁSOK

Települési támogatás lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez

5. § (1)10 A jegyző átruházott hatáskörben e rendeletben foglaltak szerint lakhatáshoz kacsolódó rendszeres kiadások viseléséhez (továbbiakban: lakhatási támogatás) települési támogatást állapít meg a szociálisan rászoruló személyek részére a háztartásuk tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez.

(2) A lakhatási támogatás a villanyáram-, víz- és a gázfogyasztás, a szemétszállítás díjához, illetve a lakbérhez nyújtható, a szolgáltató felé történő utalással teljesítendő.

(3) A lakhatási támogatást a lakásfenntartási kiadással érintett szolgáltató részére, a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadáshoz kell nyújtani, amely megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

(4) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy,

a) aki a kérelemben megjelölt lakásban bejelentett lakcímmel rendelkezik, abban életvitelszerűen lakik és annak tulajdonosa vagy bérlője vagy egyéb jogcímen használója

b) akinek háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át, egyedül élő/egyedülálló személy esetén annak 150%-át és

c) a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

(5) Nem jogosult lakhatási támogatásra, aki lakásfenntartási támogatásban részesül.

(6) Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(7) Fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(8) Ha a háztartásban

a) (7) bekezdés a)-c) pontja szerinti személy magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül,

b) (7) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti személyre tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,

c) gyermekét egyedülállóként nevelő szülő – ideértve a gyámot és a nevelőszülőt – él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(9) A lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség 450,- Ft.

(10) Az elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm, de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

(11) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,

b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja, de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kell meghatározni.

(12) A (11) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik:

TM= 0,3 – J-0,5 x NYM x 0,15

NYM
ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.
(13) A kérelmezőt a lakhatási támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg. A lakhatási támogatást egy évre kell megállapítani.
(14) A lakhatási támogatás iránti kérelmet legkorábban a jogosultság időtartamának lejárta előtt egy hónappal lehet benyújtani, mely esetben az új jogosultság kezdő időpontja a korábbi jogosultság lejártát követő nap.
(15) A lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(16) A (15) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

Települési támogatás temetkezéssel kapcsolatban felmerült költségek viseléséhez

6. § (1)11 A Kulturális és Igazgatási Bizottság temetkezéssel kapcsolatban felmerült költségek viseléséhez települési támogatást állapít meg (továbbiakban: temetési támogatás) annak a személynek

a) aki elhunyt hozzátartozója eltemettetéséről gondoskodott,

b) aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles és a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, feltéve, ha az eltemettető Szigetújfaluban bejelentett lakóhellyel rendelkezik és életvitelszerűen Szigetújfalu településen él, továbbá az elhunyt személy Szigetújfalu településen lakóhellyel rendelkezett.

(2)12 A jogosultság szempontjából figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át, egyedülálló/egyedül élő személy esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.

(3)13 Rendkívüli élethelyzet esetén méltányossági jogkör gyakorlására a Kulturális és Igazgatási Bizottság jogosult. Rendkívüli élethelyzet meghatározására a 9. § (2) bekezdését kell alkalmazni.

(4)14 A temetési támogatás összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos, legolcsóbb temetés költségének - 130.000,- Ft - 10%-ánál, maximum összege elérheti a temetés teljes összegét, amennyiben a temetési költségek viselése a kérelmező vagy családja létfenntartását veszélyezteti.

(5)15 A kérelemhez csatolni kell a jövedelemnyilatkozaton túl a temetés költségeiről – a kérelmező nevére - kiállított eredeti számlákat, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot, amennyiben a haláleset nem Szigetújfalun került anyakönyvezésre.

(6)16 A temetési támogatás összegét, vagy a kérelem elutasításának tényét az arról szóló határozat számával együtt a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell adni.

(7)17 Az eltemettető a temetési támogatás iránti kérelmét az elhalálozás napjától számított 60 napon belül nyújthatja be.

Települési támogatás gyermekneveléshez kapcsolódó kiadások viseléséhez

7. § (1) A Kulturális és Igazgatási Bizottság gyermekneveléshez kapcsolódó kiadások viseléséhez (továbbiakban: gyermeknevelési támogatás) települési támogatást nyújt annak a kiskorú vagy nagykorúvá vált gyermeket nevelő személynek, akinek családja időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került

(2)18 Elsősorban azokat a családokat kell gyermeknevelési támogatásban részesíteni, akiknek az ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, illetve az alkalmanként jelentkező többletkiadások – különösen a gyermek betegsége, étkeztetése, iskoláztatása, óvodáztatása, ruházattal történő ellátása – miatt anyagi segítségre szorulnak, továbbá az a gyermek, akinek családjában az alábbi veszélyeztetettségi tényezők valamelyike fennáll:

a) három vagy többgyermekes család,

b) gyermekét egyedül nevelő szülő,

c) tartósan munkanélküli, illetve tartósan beteg szülő.

(3)19 A gyermeknevelési támogatásra való jogosultság további feltétele, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át és vagyonnal nem rendelkezik.

(4)20 Rendkívüli élethelyzet esetén méltányossági jogkör gyakorlására a Kulturális és Igazgatási Bizottság jogosult. Rendkívüli élethelyzet meghatározására a 9. § (2) bekezdését kell alkalmazni.

(5)21 Egyéb jogosultsági feltételek fennállása esetén a gyermeknevelési támogatás a gyermek nagykorúvá válása után is megállapítható a családnak, ha a gyermek

a) középfokú nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytat és 23. életévét még nem töltötte be, vagy

b) felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul és 25. életévét még nem töltötte be

feltéve, hogy önálló keresőtevékenységet nem folytat.

(6)22 A gyermeknevelési támogatás eseti jelleggel vagy havi rendszerességgel, pénzbeli és természetbeni formában is nyújtható.

Települési támogatás gyógyszerkiadások viseléséhez

8. § (1) A polgármester gyógyszerkiadások viseléséhez települési támogatást (továbbiakban: gyógyszertámogatás) állapít meg annak a személynek, aki a gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó kiadások miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.

(2)23 Eseti gyógyszertámogatásra a kérelmező akkor jogosult, ha

a) családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, egyedül élő/egyedülálló esetén 300 %-át nem haladja meg és

b) a receptköteles gyógyszerköltsége, illetve a gyógyászati segédeszköz költségének mértéke eléri vagy meghaladja a havi 5.000,- Ft-ot.

(3)24 Rendkívüli élethelyzet esetén méltányossági jogkör gyakorlására a polgármester jogosult. Rendkívüli élethelyzet meghatározására a 9. § (2) bekezdését kell alkalmazni.

(4)25 A (2) bekezdés b) pontja szerinti költségeket a háziorvos, illetve szakorvos igazolása alapján gyógyszertár igazolja.

(5)26 Az egy alkalommal megállapított eseti települési gyógyszertámogatás maximális összege 10.000,- Ft.

(6)27 Nem jogosult gyógyszertámogatásra, aki közgyógyellátásra jogosult.

Rendkívüli települési támogatás

9. § (1)28 A polgármester rendkívüli települési támogatást állapít meg annak a személynek,

a) aki létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd, és önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni vagy

b) alkalmanként jelentkező többletkiadások, így különösen betegséghez, iskoláztatáshoz, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, a gyermek fogadásához, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez, téli tüzelő beszerzéséhez, közüzemi díjak megfizetésének elősegítéséhez, kapcsolódó kiadások miatt anyagi segítségre szorulnak.

(2)29 Rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező

a) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul,

b) előre nem tervezhető, nagyobb anyagi kihatással járó rendkívüli krízishelyzetbe került,

c) lakásában elemi kár következett be,

d) tartósan beteg, amely jelentős jövedelemkiesést, illetve költséget jelent,

e) 30 napnál nem régebben elvesztette állását, illetve tartósan munkanélküli.

(3)30 Rendkívüli élethelyzet esetén méltányossági jogkör gyakorlására a polgármester jogosult. Rendkívüli élethelyzet meghatározására a 9. § (2) bekezdését kell alkalmazni.

(4)31 Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a személynek, aki az (1) és (2) bekezdésben foglaltak alá esik és családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, egyedül élő/egyedülálló esetén 300 %-át nem haladja meg és vagyona nincs.

(5)32 Az eseti rendkívüli települési támogatás összege nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10 %-ánál, de nem haladhatja meg annak 150 %-át.

(6)33 A rendkívüli települési támogatás adható pénzbeli és természetbeni ellátásként, eseti jelleggel vagy meghatározott időszakra havi rendszerességgel.

Eseti települési támogatás

9/A. §34 (1) A polgármester a szociális ellátásra biztosított költségvetési keretösszeg terhére

a) környezetvédelmi célból talajterhelési díj elengedésére vagy mérséklésére, illetve szennyvízcsatorna bekötésére irányuló eseti települési támogatást állapíthat meg, annak a személynek, aki a fentiekben meghatározott tevékenységekről önhibáján kívül nem tud gondoskodni, valamint a kiadások időszakosan vagy tartósan a létfenntartását veszélyeztetnék,

b) karácsonyi támogatást nyújthat az arra jogosult személynek,

c) természetbeni ellátást nyújthat Magyarország Kormánya által kihirdetett veszélyhelyzet idején a Szigetújfaluban bejelentett lakóhellyel rendelkező lakosok részére.

(2) Karácsonyi támogatásra jövedelemre tekintet nélkül jogosult az a személy, aki az alábbi feltételek egyikének megfelel:

a) Szigetújfaluban bejelentett lakóhellyel rendelkezik és betöltötte vagy tárgyévben betölti a 65. életévét,

b) Szigetújfaluban bejelentett lakóhellyel rendelkezik és a támogatás megállapításának időpontjában

ba) saját háztartásában három vagy több kiskorú gyermek ellátásáról gondoskodik,

bb) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermeket nevel,

bc) tárgyévben települési támogatásban részesült.

A támogatás megállapítása csak egy jogcím alapján történhet.

(3) A karácsonyi támogatás évente egy alkalommal, jogosultanként legfeljebb 10.000 Ft összegben pénzbeli vagy természetbeni ellátásként állapítható meg.

(4) Az eseti települési támogatás, valamint karácsonyi támogatás iránt kérelmet nem kell benyújtani.

Újszülött gyermekek támogatása

9/B. §35 (1) A szociális ellátásra biztosított költségvetési keretösszeg terhére egyszeri támogatásban részesül az az újszülött gyermek, aki Szigetújfalu közigazgatási területén lakóhellyel rendelkezik és 2021. január 1-jén vagy azt követően született, valamint mindkét szülőjének vagy törvényes képviselőjének lakóhelye Szigetújfalu közigazgatási területén van.

(2) Az újszülött gyermekek támogatása egyszeri természetbeni támogatás, mely gyermekenként 10.000,- Ft összegű utalvány.

(3) A támogatást egy gyermek után csak egy alkalommal és csak az egyik szülő jogosult igénybe venni. Amennyiben mindkét szülő esetében fennállnak a jogosultsági feltételek, azonban a szülők elváltak vagy külön élnek, úgy az a szülő jogosult a támogatást igénybe venni, akinél a gyermek elhelyezésre került.

(4) Újszülött gyermekek támogatásának igénybevételéhez kérelmet nem kell benyújtani, a jogosultak körét a helyi népességnyilvántartás adatai alapján hivatalból történő eljárásban kell megállapítani, a támogatás megállapítására átruházott hatáskörben a polgármester jogosult.

(5) Az érintett szülőt vagy törvényes képviselőt postai úton értesítjük a támogatás átvételének módjáról.

Kamatmentes kölcsön36

9/C. § (1) A rendkívüli települési támogatás pénzügyi szolgáltatásnak nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható az alábbi esetekben:

a) elemi kár

b) a lakással vagy lakhatással kapcsolatos kiadások

c) közüzemi díjhátralék felhalmozása

d) balesetből vagy betegségből adódó egészségi állapot megromlása

e) egészségmegőrzés célját szolgáló nagyösszegű eszköz beszerzése.

(2) Kamatmentes kölcsön annak nyújtható, akinek az egy főre jutó havi jövedelme meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, de nem haladja meg annak 400 %-át. Egy családon belül csak egy személynek állapítható meg.

(3) Nem részesíthető kamatmentes kölcsönben, aki a feltételeknek egyébként megfelel, azonban a korábban igénybe vett kamatmentes kölcsönt nem, vagy késedelmesen fizette vissza, valamint akinek az önkormányzat felé adó- vagy más köztartozása áll fenn.

(4) A kamatmentes kölcsön elbírálására a képviselő-testület jogosult. A megállapító határozat alapján a jogosulttal szerződést kell kötni, amely tartalmazza a támogatás felhasználásának célját és összegét, a visszafizetés feltételeit, valamint a visszafizetés elmulasztásának jogkövetkezményeit. A szerződésben valamennyi tulajdonost adóstársként kell feltüntetni. A szerződést az önkormányzat részéről a polgármester írja alá.

(5) A kamatmentes kölcsön legmagasabb összege 600.000,- Ft, futamideje legfeljebb 18 hónap, amely időtartam a jogosultság megállapításának hónapját követő második hónap első napján kezdődik. A jogosult köteles a törlesztőrészletet minden hónap 15. napjáig egyenlő részletekben visszafizetni.

(6) A kamatmentes kölcsön visszafizetésének biztosítékaként az önkormányzat javára - a kölcsön összegének erejéig és visszafizetésének időtartamára – jelzálogjogot kell bejegyeztetni az ingatlan-nyilvántartásban a kölcsönigénylő tulajdonában lévő ingatlanra. A földhivatali bejegyzés költsége a kamatmentes kölcsönben részesített személyt terheli.

Rezsitámogatás37

9/D. § (1) A polgármester a szociális ellátásra biztosított költségvetési keretösszeg terhére

a) villamosenergia szolgáltatáshoz nyújtott vagy

b) földgázszolgáltatáshoz nyújtott vagy

c) tűzifa megvásárlását segítő

települési támogatást állapít meg a Szigetújfalu közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező, más településen tartózkodási hellyel nem rendelkező és életvitelszerűen a bejelentett szigetújfalui lakóhelyén élő lakos részére.

(2) A jogosultság szempontjából figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át, egyedülálló/egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500%-át és vagyona nincs.

(3) A támogatás megállapítására átruházott hatáskörben a polgármester jogosult.

(4) A polgármester megállapítja a szociális támogatásra való jogosultságot, amennyiben a kérelmező 2022. november 1. és 2023. április 30. napja közötti időszak legalább egy hónapjában

a) a villamosenergiát lakossági piaci áron vételezte vagy

b) a földgázt versenypiaci költségeket tükröző áron vételezte vagy

c) 2022. július 15. napját követően tűzifát vásárolt és rendelkezik fatüzelésű fűtőberendezéssel

feltéve, hogy a havi nettó jövedelme a (2) bekezdésben meghatározott összeget nem haladja meg.

(5) A jogosult az (1) bekezdés szerinti rezsitámogatást külön-külön, kizárólag egy lakásra veheti igénybe.

(6) A rezsitámogatás összege

a) az egyetemes villamosenergia-szolgáltató kérelmező nevére szóló hivatalos dokumentumban szereplő, a villamosenergia lakossági piaci áron történő igénybevételének összege, de legfeljebb havi 5.000,- Ft,

b) az egyetemes földgázszolgáltató kérelmező nevére szóló hivatalos dokumentumban szereplő, a földgáz versenypiaci költségeket tükröző áron történő igénybevételének összege, de legfeljebb havi 10.000,- Ft,

c) kérelmező nevére szóló, a tűzifa megvásárlását igazoló számlán szereplő kifizetett összeg, de legfeljebb 60.000,- Ft.

(7) A rezsitámogatás iránti kérelem 2022. november 1. napjától 2023. április 30. napjáig terjedő időszakban terjeszthető elő, valamint az (1) bekezdés a) és b) pontja esetén a kérelem előterjesztése hónapjának első napjától 2023. április 30. napjáig terjedő időszakra kerül megállapításra.

(8) Az (1) bekezdés a) és b) pontjában rögzített támogatás havi vagy eseti rendszerességgel pénzbeli ellátásként kerül kifizetésre, az (1) bekezdés c) pontjában rögzített támogatás egyszeri, egyösszegben folyósított pénzbeli ellátás.

Köztemetés

10. § (1) Az Szt. 48. §-a szerinti köztemetésről a képviselő-testület gondoskodik. A képviselő-testület a köztemetéssel kapcsolatos feladat- és hatáskörét a polgármesterre ruházza át.

(2) A köztemetés költségének megtérítésére a hatáskör gyakorlója méltányosságból részletfizetést engedélyezhet, illetve indokolt esetben a megtérítéstől részben vagy egészben eltekinthet, ha az a kötelezett vagy családjának megélhetését veszélyezteti, vagy számára aránytalanul nagy terhet jelent.

(3)38 E rendelet alkalmazásában a megélhetést veszélyeztető, vagy aránytalanul nagy terhet jelentő élethelyzetnek kell tekinteni, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló/egyedül élő személy esetén a 200 %-át nem haladja meg és vagyonnal nem rendelkezik.

(4)39 Nem mentesíthető az a személy, aki az elhunyt személy eltemettetésére a haláleset előtt szerződésben vállalt kötelezettséget.

Az aktív korúak ellátására, valamint települési és rendkívüli települési támogatásra jogosult személyek részére a lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében előírt részletes szabályok

11. § (1)40 A képviselő-testület az aktív korúak ellátására, valamint a települési támogatásra való jogosultság egyéb feltételeként előírja, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja köteles lakókörnyezete rendezettségét biztosítani. Ennek keretében köteles gondoskodni a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott ház vagy lakás, annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, árok, padka és járda tisztán tartásáról, az ingatlan állagának megóvásáról, rendeltetésszerű használatáról, higiénikus állapotának biztosításáról, valamint az állattartásra vonatkozó helyi szabályok betartásáról.

III. Fejezet

SZOCIÁLIS ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLTATÁSOK

Szociálpolitikai Kerekasztal létrehozása

12. § (1) Szigetújfalu Község Önkormányzat Képviselő- testülete 11 fővel helyi szociálpolitikai kerekasztalt (továbbiakban: Kerekasztal) hoz létre.

(2)41 A Kerekasztal tagjai: Szigetújfalu Község Önkormányzat polgármestere, Ráckeve és Környéke Család- és Gyermekjóléti Központ képviselője, Szigetújfalu Község Önkormányzat Kulturális és Igazgatási Bizottságának elnöke, Móra Ferenc Általános Iskola igazgatója, Regenbogen Német Nemzetiségi Óvoda vezetője, védőnő, Magyar Vöröskereszt Szigetújfalui Helyi Szervezetének elnöke, Katolikus Egyházközség keretén belül működő Caritas Csoport mindenkori vezetője, Móra Ferenc Általános Iskola gyermekvédelmi felelőse, Regenbogen Német Nemzetiségi Óvoda és Bölcsőde gyermekvédelmi felelőse és a Szigetújfalui Polgármesteri Hivatal igazgatási ügyintézője.

(3) A Kerekasztal szakmai testületi fórum, melynek feladata a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése.

(4) A kerekasztalt a polgármester hívja össze és gondoskodik a kerekasztal működésével kapcsolatos szervezési és ügyviteli feladatok ellátásáról.

(5) A kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egyszer ülést tart.

(6) A Kerekasztal ülései nyilvánosak.

Az ellátások formái

13. § (1)42 Szigetújfalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az alábbi szociális alapszolgáltatásokat, valamint gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:

a) szociális alapszolgáltatások:

· étkeztetés,
· házi segítségnyújtás,
· családsegítés,
· nappali ellátás.
b) gyermekjóléti alapellátások:
· gyermekjóléti szolgáltatás,
· napközbeni bölcsődei ellátás.
(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő kérelmére történik.

Szociális alapszolgáltatások

14. § (1)43 Szigetújfalu Község Önkormányzata a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális alapszolgáltatások keretében az étkeztetést, házi segítségnyújtást, családsegítést, valamint nappali ellátást társulás formájában a Ráckeve és Környéke Család- és Gyermekjóléti Központon keresztül biztosítja.

(2) A Társulási Megállapodás értelmében a Sztv. 92. § (1) bekezdése alapján az étkeztetés, idősek nappali ellátása, házi segítségnyújtás szolgáltatásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról Ráckeve Város Önkormányzat Képviselő-testülete alkot rendeletet.

Gyermekjóléti szolgáltatás

15. § (1)44 Szigetújfalu Község Önkormányzata a gyermekjóléti szolgáltatást társulás formájában a Ráckeve és Környéke Család- és Gyermekjóléti Központon keresztül biztosítja.

(2)45 A gyermekvédelmi rendszer, valamint a gyermekjóléti szolgáltatás működtetésére vonatkozóan a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. (Gyvt.) megfelelő rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3)46

(4)47

Gyermekek napközbeni bölcsődei ellátása

16. § (1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében bölcsődét működtet.

(2) Szigetújfalu Község Önkormányzatának képviselő-testülete a bölcsődei ellátásért fizetendő térítési díj mértékéről külön rendeletet alkot.

(3)48 Az intézmény igénybevételére irányuló kérelmeket az intézmény vezetőjéhez kell benyújtani, aki azokat elbírálja. A bölcsődébe történő felvétel az indokoltság alapján történik.

(4)49 Túljelentkezés esetén az intézményvezető dönt a felvételekről.

(5)50 A jegyző vagy a gyámhivatal elrendelheti valamely ellátás kötelező igénybe vételét, ha a gyermek védelme az ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított.

(6)51 Az (5) bekezdésben meghatározott esetben a felvételt az elrendelő szerv határozata alapozza meg, melynek egy példányát az intézményvezetőnek meg kell küldeni.

(7)52 Az intézményvezető írásban megszünteti az ellátást, ha:

a) másik ellátási forma indokolt;

b) a szolgáltatás biztosítása a továbbiakban nem indokolt.

c) az intézmény házirendjében meghatározott szabályok súlyos megsértése, d) az ellátást egybefüggően 30 napon át bejelentés nélkül (igazolatlanul) nem veszi igénybe

IV. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

17. § (1) E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) Hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Szigetújfalu Község Képviselő-testületének a szociális igazgatás és ellátás helyi szabályairól szóló 7/2013. (III.27.) számú rendelete és az azt módosító 23/2013 (XI.29.) számú önkormányzati rendelete.

1

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) önk. rendelet 1. §-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

2

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 2.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

3

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 3.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

4

Beiktatta 1/2021. (I.29.) ÖR 1. §-a. Hatályos 2021. február 1-jétől.

5

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 4.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

6

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 5.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

7

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 1. §-a. hatályos 2016. február 19-től.

8

Beiktatta 1/2021. (I.29.) ÖR 2. §-a. Hatályos 2021. február 1-jétől. A 4. § (2) bekezdése a Szigetújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (IX. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

9

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 1. §-a. hatályos 2016. február 19-től.

10

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 2. §-a. hatályos 2016. február 19-től.

11

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 6.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

12

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 7.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

13

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 3. §-a. hatályos 2016. február 19-től.

14

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) önk. rend. 8. §-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

15

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) önk. rend. 9. §-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

16

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) önk. rend. 9. §-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

17

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) önk. rend. 9. §-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

18

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 10.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

19

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 11.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

20

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 4. §-a. hatályos 2016. február 19-től.

21

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 4. §-a. hatályos 2016. február 19-től.

22

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 4. §-a. hatályos 2016. február 19-től.

23

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 12.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

24

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 5. §-a. hatályos 2016. február 19-től.

25

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 13.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

26

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 5. §-a. hatályos 2016. február 19-től.

27

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 5. §-a. hatályos 2016. február 19-től.

28

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 14.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

29

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 15.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

30

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 16.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

31

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 17.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

32

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 18.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

33

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 18.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

34

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 19.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

35

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 20.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

36

A „Kamatmentes kölcsön” alcímet (9/C. §) a Szigetújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (III. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

37

A „Rezsitámogatás” alcímet (9/D. §) a Szigetújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (IX. 29.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

38

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 21.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

39

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 21.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

40

Beiktatta 19/2020. (XI.30.) ÖR 22.§-a. Hatályos 2020. december 1-jétől.

41

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 8. §-a. hatályos 2016. február 19-től.

42

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 9. §-a. hatályos 2016. február 19-től.

43

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 11. §-a. hatályos 2016. február 19-től.

44

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 12. §-a. hatályos 2016. február 19-től.

45

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 12. §-a. Hatályos 2016. február 19-től.

46

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 12.. §-a. Hatályos 2016. február 19-től.

47

Beiktatta 2/2016. (II.19.) önk. rendelet 12. §-a. Hatályos 2016. február 19-től.

48

Beiktatta 13/2018. (IX.5.) önk. rendelet 1. §-a. hatályos 2018. november 5-től.

49

Beiktatta 13/2018. (IX.5.) önk. rendelet 1. §-a. hatályos 2018. november 5-től.

50

Beiktatta 13/2018. (IX.5.) önk. rendelet 1. §-a. hatályos 2018. november 5-től.

51

Beiktatta 13/2018. (IX.5.) önk. rendelet 1. §-a. hatályos 2018. november 5-től.

52

Beiktatta 13/2018. (IX.5.) önk. rendelet 1. §-a. hatályos 2018. november 5-től.