Szigetújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018.(II.15.) önkormányzati rendelete

önkormányzati jelképek alkotásáról és használatáról, valamint Szigetújfalu névhasználatának szabályozásáról

Hatályos: 2018. 03. 15

Szigetújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018.(II.15.) önkormányzati rendelete

önkormányzati jelképek alkotásáról és használatáról, valamint Szigetújfalu névhasználatának szabályozásáról

2018.03.15.

Szigetújfalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és i) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet célja

1. § A rendelet célja, hogy meghatározza Szigetújfalu község címerét, zászlaját, valamint pecsétjét szabályozza Szigetújfalu község nevének, címerének, zászlajának jogszerű használatát.

A rendelet hatálya

2. § A rendelet hatálya kiterjed azon természetes- és jogi személyekre, akik (amelyek)

a) Szigetújfalu község nevét megnevezésükben,

b) Szigetújfalu község nevét, címerét, vagy zászlaját,

ba) tevékenységük során, vagy működésükkel összefüggésben,

bb) emblémán, jelvényen, kiadványon, dísz- vagy emléktárgyon, egyéb terméken

használni kívánják.

A címer, a zászló és a pecsét leírása

3. § SZIGETÚJFALU KÖZSÉG CÍMERE:

HERALDIKAI LEÍRÁS:
Álló, háromszögű pajzs zöld mezejében kék pajzsfő. A kék mezőben középütt lebegő helyzetű, hatágú arany csillag, kétoldalról egy-egy heraldikai rózsától kísérve. A zöld mezőben alul lebegő helyzetű, két-leveles arany szőlőfürt, felette lebegő helyzetű ötágú, leveles nyitott arany korona. A címerpajzs alatt lebegő, hármas tagolású, fecskefarok végződésű íves arany szalagon feketével nagybetűs SZIGETÚJFALU felirat. A településnév előtt és után egy-egy díszpont.

4. § (1) Lobogó: Álló téglalap alakú, 2:1 méretarányú ezüst (fehér) textillap, aljában arany, felette zöld vízszintes pólyával. Egy pólyaszélesség a lobogó hosszanti szimmetriatengelyén, annak felülről mért 1/3-os osztásvonalán helyezkedik el. A lobogó kétoldalas.

(2) Zászló: A lobogó 90 fokkal történő elforgatásával jön létre. A feliratos szalag nélküli címer szimmetriatengelye a zászló hosszának rúdtól mért 1/3-os osztásvonalával esik egybe. A zászló kétoldalas.

5. § A pecsét a községi önkormányzat pecsétje a település címerének hiteles, kicsinyített rajzát ábrázolja Szigetújfalu Község Önkormányzata felirattal. A pecsétből egy darabot kell előállítani, melyet a polgármester őriz.

Általános rendelkezések

6. § (1) A „Szigetújfalu” nevet vagy annak bármely toldalékos formáját (a továbbiakban együtt: „Szigetújfalu” név) a 2. §-ban meghatározott személyek és szervezetek az ott megjelölt célra engedéllyel vehetik fel vagy használhatják (a továbbiakban együtt: névhasználat).

(2) A községi címer és zászló felhasználását illetően engedélyköteles minden olyan kérelem, amely nem kapcsolódik közvetlenül az önkormányzat és szervezetei tevékenységéhez.

(3) A pecsét használható:

a) a Képviselő-testület felhívásain, programjain,

b) az állami, társadalmi, önkormányzati szervekkel kötött megállapodásokon, szerződéseken,

c) a Képviselő-testület által alapított és adományozott okleveleken,

d) az önkormányzat nemzetközi szerződésein, megállapodásain.

7. § Nem engedélyköteles

a) az a névhasználat, amely jogszabályon alapul,

b) az önkormányzat által alapított gazdasági társaságok, intézmények, egyéb szervezetek névhasználata,

c) a közösségi közlekedési eszköz állomása, megállóhelye nevének feltüntetésével megvalósuló névhasználat.

8. § A község címere - engedély nélkül - az 12. §-ban meghatározott módon utaló és díszítő jelképként az alábbi esetekben használható és alkalmazható:

a) az önkormányzat tanácskozótermében, hivatali helyiségeiben,

b) az önkormányzat intézményei épületein és tanácskozótermeiben,

c) a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottságai, a nemzetiségi önkormányzat kiadványain,

d) községi rendezvényeken,

e) a képviselő-testület illetve bizottságai által kiadott díszokleveleken, emléklapokon, emlékplaketteken, jelvényeken, valamint a képviselő-testület által adományozott kitüntetéseken,

f) az önkormányzati intézményeinek dolgozói részre rendszeresített egyenruha díszeként,

g) az önkormányzat, valamint intézményei tulajdonában álló járműveken

h) a Képviselő-testület bizottságai, a polgármester, az alpolgármester, az önkormányzati képviselők, a jegyző, az aljegyző, az egyes hivatali egységek és vezetőik részére készített levélpapíron, névkártyán, a polgármester által használt bélyegzőn, viaszba nyomható díszpecséten, valamint a települési képviselők névkártyáin és a Polgármesteri Hivatal dolgozóinak arcképes igazolványain,

i) az önkormányzati képviselők képviselői minőségükben végzett tevékenysége során.

9. § Kizárólag engedéllyel lehet a község címerét utaló és díszítő jelképként alkalmazni vagy használni:

a) a községben működő intézmények és társadalmi szervezetek által kiadott kiadványokon,

b) a községet érintő kiadványokon,

c) a községben rendezett jelentősebb kulturális és szakmai rendezvényeken, nemzetközi és országos méretű sportrendezvényeken, bajnokságokon,

d) a községre utaló ajándék- és emléktárgyakon,

e) az önkormányzat gazdasági társaságainak, intézményeinek rendezvényein, egyes járművein,

f) a 8. §-ban nem említett egyéb esetekben.

10. § A községi zászló engedély nélkül, az 12. § i) pontjában meghatározott módon használható:

a) az önkormányzat üléstermeiben, a Polgármesteri Hivatal házasságkötő termében,

b) a Polgármesteri Hivatalon lévő zászlórudakon felvonva,

c) a középületek és közterületek fellobogózásáról szóló jogszabályokban meghatározott esetekben,

d) az állami és nemzeti ünnepeken,

e) az önkormányzat rendezvényein és ünnepségein,

f) a község életében jelentős - kizárólag községi - események, rendezvények alkalmával,

g) az önkormányzat, illetve a nemzetiségi önkormányzat bel- és külföldi kapcsolataiban, idegenforgalmi kiadványban, ajándékként.

11. § Kizárólag engedéllyel lehet a község zászlaját használni:

a) a község életében jelentősebb - helyi, országos vagy nemzetközi-, nem önkormányzati események és rendezvények alkalmával,

b) megkülönböztetésül, több település részvételével tartott rendezvényeken,

c) cserezászlóként és - a juttatás jellegének a zászlón való feltüntetésével - elismerésként,

d) a települések közötti bel- és külföldi kapcsolatokban,

e) a községi önkormányzat gazdasági társaságainak, intézményeinek ünnepi rendezvényein,

12. §

a) A község címerét csak, mint a településre utaló és díszítő jelképet lehet használni.
b) A címer rajzát a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
c) A községi címert kizárólag hiteles alakban, az ábrázolás hűségével, méretarányaival és színeinek betartásával lehet ábrázolni.
d) Indokolt esetben a címer az előállításakor felhasznált anyag színében is ábrázolható.
e) Nyomdai sokszorosítás esetén a címer fekete-fehér színben is ábrázolható.
f) Magyarország és Szigetújfalu község címerének együttes használata esetén a községi címer úgy alkalmazható, hogy Magyarország címerének jelentőségét ne kisebbítse.
g) A község címerét kizárólag hiteles alakban, az ábrázolás hűségének, méretarányoknak, színeknek megtartása mellett szabad ábrázolni.
h) Egyes esetekben megengedhető, hogy a címer kizárólag a tárgy anyagának színében (fém, bőr, fa) jelentkezzék.
i) Magyarország zászlojának és a települési zászlónak együttes használata esetén biztosítani kell, hogy a községi zászló a nemzeti zászló jelentőségét ne kisebbítse.

13. § A névhasználat, községi címer, és zászló használat díjmentes, azonban az előállított mennyiség 5%-ig a díszített tárgy, kiadvány átadása az önkormányzat számára az engedélyben előírható.

Engedélyezési eljárás

14. § (1) A névhasználat, a községi címer és zászló használat engedélyezésével kapcsolatos elsőfokú hatáskört a polgármester gyakorolja. A döntés közlésétől számított 15 napon belül a polgármester első fokon hozott határozata ellen a Képviselő-testülethez lehet fellebbezéssel fordulni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti engedélyezési eljárás során az általános közigazgatási eljárásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) rendelkezései – e rendeletben foglalt eltérésekkel – irányadók.

15. § (1) A névhasználatra, a községi címer és zászló használatra vonatkozó kérelmet írásban, az első fokú közigazgatási hatósági eljárásért fizetendő általános tételű eljárási díj illetékbélyegben történő lerovása mellett a polgármesterhez kell benyújtani. A kérelem az 2. számú melléklet szerinti formanyomtatványon is nyújtható.

(2) A névhasználatra, a községi címer és zászlóhasználatra vonatkozó kérelemnek az Ákr. 36. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl tartalmaznia kell:

a) a kérelmező tevékenységi körét,

b) a kérelmezett névhasználat, címer és zászlóhasználat időtartamát,

c) a kérelmezett névhasználat, címer és zászlóhasználat célját,

d) a kérelmezett névhasználat módját - ennek keretében a megnevezés teljes szövegét, amennyiben a kérelmező a „Szigetújfalu” nevet a 2. § a) pontjában meghatározott célból kívánja használni -, címer és zászlóhasználat módját,

e) címer és zászlóhasználat esetén a forgalomba hozatal (terjesztés) módját, időtartamát.

(3) A névhasználat, a községi címer és zászló használat iránti kérelemhez mellékletként csatolni kell:

a) a szervezet tervezett névhasználatát, egyéb a jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli társaság alapításhoz nélkülözhetetlen dokumentumokat, amennyiben szerepeltetni kívánja benne a „Szigetújfalu” nevet,

b) a szervezet létesítő okiratának vagy cégkivonatának eredeti vagy egyszerű másolati példányát, amennyiben a kérelmező a szervezet elnevezésében a „Szigetújfalu” nevet fel szeretné venni,

c) az embléma, jelvény, kiadvány, dísz- vagy emléktárgy, egyéb termék színes tervét – a tényleges méret és a nagyítás vagy kicsinyítés léptékének feltüntetésével –, amennyiben a kérelem a 2. § bb) alpontjára vonatkozik.

(4) Címerhasználat iránti kérelemhez – címer nyilvános helyen történő, jelentős méretű megjelenítése esetében (pl. épülethomlokzaton, stb.) - mellékelni kell a Magyar Alkotóművészeti Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság jóváhagyását, valamint a tervezetet.

16. § (1) A névhasználat csak akkor engedélyezhető, ha a kérelmező

a) természetes személy lakó- vagy tartózkodási helye, nem természetes személy székhelye, telephelye, vagy fióktelepe Szigetújfalu közigazgatási területén található, vagy

b) tevékenysége, működése jellemző módon Szigetújfaluhoz kötődik.

(2) A névhasználat, községi címer és zászlóhasználat engedélyezését meg kell tagadni, amennyiben:

a) a használat célja, módja vagy körülményei

aa) jogszabályba ütköznek,

ab) bizonyíthatóan az önkormányzat, vagy a település lakosságának jogait, jogos érdekeit sértik vagy veszélyeztetik, vagy egyéb ok miatt méltatlanok,

b) a kérelmezett névhasználat, községi címer és zászló használat a kérelem elbírálását megelőzően engedélyezett névhasználattól, községi címer és zászló használattól nem különbözik.

(3) A névhasználat, községi címer és zászló használat – az irányadó jogszabályokra, más hatósági engedélyekre is figyelemmel –

a) határozatlan, vagy határozott időre, illetve feltétel bekövetkeztéig,

b) a tevékenység folytatásának, vagy a kérelmező működésének idejére,

c) egy vagy több alkalomra

engedélyezhető.

(4) Az engedélyben a névhasználat, valamint a községi címer és zászló használat módjára nézve – a 11. § -ban meghatározottakon kívül - feltételek, kikötések, egyéb előírások is megállapíthatók.

17. § (1) A névhasználati, községi címer és zászló használati engedély a Ákr. 81. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl tartalmazza:

a) a használat időtartamát,

b) a használat célját,

c) a használat módját,

d) a használat díjmentességére történő utalást,

e) az engedély visszavonhatóságára történő figyelmeztetést és lehetséges okait,

f) a használattal kapcsolatos esetleges feltételeket, kikötéseket, előírásokat.

(2) A névhasználati, közégi címer és zászló használati engedélyekről a polgármester nyilvántartást vezet.

A névhasználati, községi címer és zászló használati engedély visszavonása,

az engedély nélküli használat megtiltása

18. § A névhasználati, községi címer és zászló használati engedélyt vissza kell vonni, amennyiben

a) a kérelmező

aa) a névhasználatot, községi címer és zászló használatot az engedélyben foglaltaktól eltérő módon vagy célra folytatja,

ab) az engedélyben meghatározott, a névhasználattal, községi címer és zászló használattal kapcsolatos feltételeket, kikötéseket, egyéb előírásokat megszegi,

b) a 16. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott okok az engedély kiadását követően következnek be.

19. § (1) Az engedély nélküli, engedélytől eltérő vagy az engedély kiadásának megtagadása ellenére folytatott névhasználatot, községi címer és zászló használatot a polgármester megtiltja.

(2) Aki a tiltás, illetve a korlátozás ellenére név-címer-zászlóhasználatot engedély nélkül tovább gyakorolja az Ákr. 77. §. (2) bekezdés szerinti eljárási bírsággal sújtható.

Záró rendelkezések

20. § (1) E rendelet 2018. március 15. napján lép hatályba. (2) A hatályba lépéssel egyidejűleg Szigetújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/1996.(X.31.) számú rendelete az önkormányzati jelképek alkotásáról és használatuk szabályozásáról hatályát veszti.

1. melléklet a 3/2018. (II. 15.) önkormányzati rendelethez

null

2. melléklet a 3/2018. (II. 15.) önkormányzati rendelethez

Kérelem

a „Szigetújfalu” név, községi címer, zászló használatának engedélyezésére

1. A kérelmező ügyfél (képviselője) adatai

Név: ..........................................................................................................................................
Lakcím/székhely: ..........................................................................................................................................
................................................................................................................................
Levelezési cím (ha a lakcímtől/székhelytől eltér):..........................................................................................................................................
................................................................................................................................
Elektronikus levélcím (nem kötelező megadni): ..........................................................................................................................................

Kérem a „Szigetújfalu” név/községi címer/községi zászló használatának engedélyezését az alábbiak szerint!

(A kérelem tárgya aláhúzandó!)

2. A kérelmezett névhasználattal, községi címer, községi zászló használattal kapcsolatos adatok

A kérelmezett névhasználat, községi címer, községi zászló használat
időtartama:
o határozatlan időre,
o határozott időre, mégpedig a következő dátumig vagy feltétel bekövetkeztéig:
o a tevékenység folytatásának idejére,
o a kérelmező működésének idejére,
o egy alkalomra,
o több, mégpedig .................. számú alkalomra,
célja: ................................................................................................................
..........................................................................................................................................
módja:
X megnevezésben, az alábbi formában: ..............................................................................................................................
..........................................................................................................................................
X tevékenység során vagy a működéssel, a következők szerint: ..............................................................................................................................
..........................................................................................................................................
X emblémán, jelvényen, kiadványon, dísz- vagy emléktárgyon, egyéb terméken, a következők szerint:
..........................................................................................................................................

3. A kérelmező Szigetújfaluhoz való kötődése

Kérelmező Szigetújfalu településen az alábbi lakó-/tartózkodási hellyel rendelkezik (természetes személy esetén): .....................................................................................................................................
..................................................................................................................................... .....................................................................................................................................
Kérelmező Szigetújfalu településen az alábbi székhellyel/telephellyel/fiókteleppel rendelkezik (nem természetes személy esetén): .....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
Kérelmező tevékenysége, működése jellemző módon Szigetújfalu településhez kötődik, az alábbiak szerint: .....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................

4. A kérelemhez csatolt mellékletek

A szervezet létesítő okiratának (pl. alapszabályzat, társasági szerződés) vagy cégkivonatának eredeti vagy másolati példánya
(Csak akkor szükséges, ha a kérelmező nem természetes személy!)
Az embléma, jelvény, kiadvány, dísz- vagy emléktárgy, egyéb termék színes terve, a tényleges méret és a nagyítás vagy kicsinyítés léptékének feltüntetésével
(Csak akkor szükséges, ha a nevet emblémán, jelvényen, kiadványon, dísz- vagy emléktárgyon, egyéb terméken kívánja feltüntetni!)
Magyar Alkotóművészeti Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság jóváhagyása
(Csak címerhasználat kérelem esetén szükséges!)
Egyéb (pl. képviseleti jogosultságot igazoló okirat, meghatalmazás, stb.), mégpedig:
...........................................................................................................................
...........................................................................................................................
...........................................................................................................................
Kelt: ..................................... , ... Aláírás: .............................................. ..............................................