Szigetújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Hatályos: 2022. 02. 25- 2024. 04. 25Szigetújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Szigetújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, továbbá figyelembe véve a pénzügyi bizottság írásos véleményét az önkormányzat 2022. évi pénzügyi tervéről (költségvetéséről) az alábbi rendeletet alkotja.
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (a továbbiakban: intézmények) terjed ki.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) Képviselő-testület az önkormányzat 2022. évi költségvetését:
3. A költségvetés részletezése
3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2022. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
a) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az 1. melléklet 3. része részletezi.
b) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához az 1. melléklet 4. része tartalmazza.
c) Az Önkormányzat 2022. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 1. melléklet 5. része részletezi.
d) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését az 1. melléklet 6. része szerint határozza meg.
e) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként az 1. melléklet 7. része szerint részletezi.
f) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást az 1. melléklet 8. része szerint hagyja jóvá.
(2) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti (óvoda) megoszlását, és az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként az 1. melléklet 9.1., 9.2. és 9.3. részek szerint határozza meg.
4. A költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) A célfeladatokra, valamint a helyi önszerveződő közösségek részére tervezett előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt. A bizottsági hatáskörbe utalt egyes feladatokra tervezett összegek csak az adott feladatokra használhatók fel.
(5) Az egyedi támogatások előirányzat felhasználásáról az alpolgármester javaslatára a képviselő-testület dönt. Az évközi előirányzat-maradványok bizottsági, vagy hivatali kezdeményezésre használhatók fel. Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a Polgármester - a döntést követő hónapban - köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.
(6) Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.
(7) Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú, takarékos gazdálkodás követelményét. A költségvetési szervek vezetői kötelesek a takarékos, ésszerű gazdálkodás követelményeinek megfelelni és javaslataikkal, döntéseikkel segíteni a kiadások csökkentését.
(8) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy - pályázat benyújtásáról, és saját forrás biztosításáról szóló külön testületi döntés hiányában - az Önkormányzat által benyújtani kívánt támogatási igény (pályázat) esetében az Önkormányzat nevében előzetesen nyilatkozzon a saját forrás biztosításáról azzal, hogy soron következő testületi ülésen tájékoztatja a testületet.
(9) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézmények dolgozói részére bankszámla-hozzájárulásként bruttó havi 1.000 Ft fizethető 12 hónapon keresztül.
(10) A Polgármesteri Hivatal dolgozói, valamint a polgármester részére megállapított cafetéria juttatás összege bruttó 512.000 Ft/fő/év. A polgármester cafetéria juttatásáról a Képviselő-testület külön határozatban dönt.
(11) A Polgármesteri Hivatal, valamint a Regenbogen Német Nemzetiségi Óvoda-Bölcsőde bölcsődei részegysége kivételével az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézmények dolgozói bruttó 107.520,- Ft/év élelmezési célú cafetéria egyéb juttatásban részesülnek.
(12) Az önkormányzat saját forrásai terhére - a képviselő-testület hivatalánál (polgármesteri hivatal) foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - az illetményalapot 61.840.,-Ft-ban állapítja meg.
(13) 2022. január 1-től a minimálbér 200.000 Ft teljes munkaidő teljesítése esetén, a garantált bérminimum összege 2022. január 1-től 260.000 Ft teljes munkaidő teljesítése esetén.
(14) Az intézmények az éves gazdálkodásukról készített beszámolóban a költségvetési maradvány elszámolása során - az általános szabályokon túl - kötelesek a felújítási, az étkeztetési-, az energia és közüzemi díjak-, a jubileumi jutalmak fedezetére biztosított előirányzatokról, a kötött felhasználású támogatásokról, a gazdasági szakemberek továbbképzésére biztosított előirányzatokról, a bejáró dolgozók útiköltség térítésére adott előirányzatokról, valamint az évközben céljelleggel biztosított előirányzatokról elszámolni. A pénzmaradványt a polgármesteri hivatal gazdasági vezetője vizsgálja felül.
(15) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.
(16) Amennyiben az intézmény a konkrét feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen megilletőnél nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a pénzmaradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.
(17) Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el. Újabb kötelezettségek vállalása előtt figyelembe kell venni a meglévő, többéves kihatással járó kötelezettségeket, továbbá a fedezetül szolgáló bevételek realizálását. Kötelezettséget vállalni az Ávr.-ben foglalt kivételekkel csak pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően, írásban lehet.
(18) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 3%-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
(19) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(20) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 1. melléklet 10. részében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(21) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(22) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja.
5. Az előirányzatok módosítása
5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 30.000.000,-Ft összeghatárig - mely esetenként a 10.000.000,-Ft összeghatárt nem haladhatja meg a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.
(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2021. december 31-ig gyakorolható.
6. A finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos szabályok
6. § (1) Az Önkormányzat a 2021. évben tervezett feladatok végrehajtásához az önkormányzati gazdálkodás zavartalanságának biztosítására az OTP Bank Nyrt-vel megkötött 20.000.000,-Ft összegű folyószámla-hitelkereten belül gazdálkodhat.
(2) Az Önkormányzat 5.000.000,-Ft keret - összegig 30 napon belüli visszafizetési kötelezettségű munkabérhitelt vehet fel. A munkabérhitel forgalmáról, a költségvetési gazdálkodásról szóló beszámolóban a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(3) Az Önkormányzat fizetési számláján átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezéséről, államilag garantált (rövid vagy hosszú lejáratú) értékpapír vásárlásáról a polgármester a gazdasági vezetővel egyetértésben rendelkezik.
7. A gazdálkodás szabályai
7. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a 64/2020. (III.25.) számú képviselő-testületi határozattal elfogadott, a 2/2021. (I.29.) számú határozattal felülvizsgált munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) A polgármesteri hivatal, valamint az intézmények az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
(5) Az Áht. 85. §-a azt rögzíti, hogy a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak jogszabályban szabályozott esetekben kerülhet sor.
(6) A következő kifizetések teljesíthetőek készpénzben:
a) A készpénzállományt érintő kifizetésként kell elszámolni:
aa) a fizetési számlára befizetett készpénzt,
ab) a közfoglalkoztatottak részére bérkifizetés,
ac) a szervezetünk tevékenységével összefüggésben készlet- és kisértékű tárgyi eszköz beszerzések,
ad) kiküldetési, reprezentációs kiadások,
ae) egyes kisösszegű szolgáltatási kiadások készpénzben történő teljesítése,
af) a társadalom- és szociálpolitikai juttatások,
ag) megbízási díjak,
ah) vásárlási és üzemanyag előleg.
b) A készpénzállományt növelő bevételként kell elszámolni
ba) a fizetési számlákról felvett készpénzt,
bb) a készpénzben teljesített szolgáltatások ellenértékét,
bc) a pénzbeszedő helyeken készpénzben beszedett összeget,
bd) az utólagos elszámolásra kiadott összeg visszafizetését.
8. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
8. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső megbízott útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
10. § E rendeletet 2022. január 1. napjától kell alkalmazni.