Szigetújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 14.) önkormányzati rendeletének indokolása

Szigetújfalu Község behajtási rendjéről, valamint a behajtási engedélyek kiadásának és felhasználásának rendjéről

Hatályos: 2026. 01. 01

Szigetújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 14.) önkormányzati rendeletének indokolása

2026.01.01.
Szigetújfalu Község behajtási rendjéről, valamint a behajtási engedélyek kiadásának és felhasználásának rendjéről
Végső előterjesztői indokolás
A Magyar Közlöny 2024. december 20-i 131. számában kihirdetésre került a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény módosítása, amely alapján a 2025. január 1-jei hatálybalépés napjától az önkormányzatok képviselő-testületeit felhatalmazzák, hogy megállapítsák a megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsik esetében a korlátozott forgalmú övezetbe történő behajtási hozzájárulás kiadása érdekében a behajtási hozzájárulás regisztrációs díjait és a behajtási díjakat, megfizetésük módját, a díjmentességre jogosultak körét, valamint a díjkedvezményeket.
A 33/F. § alapján:
A korlátozott forgalmú övezetben megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsi, vontató, mezőgazdasági vontató és lassú jármű korlátozott forgalmú övezetbe történő behajtása a helyi önkormányzatok területén hozzájárulási díj megfizetéséhez köthető. A behajtási hozzájárulás kiadása érdekében a behajtási hozzájárulás regisztrációs díjait és a behajtási díjakat, megfizetésük módját, a díjmentességre jogosultak körét, valamint a díjkedvezményeket a helyi önkormányzat képviselő-testülete – a fővárosban a fővárosi közgyűlés – rendeletben állapíthatja meg. Az így befolyt díjak a helyi önkormányzat, illetve a fővárosi önkormányzat bevételét képezik.
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1976. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) 13. § (1) bekezdés l) pontja alapján a súlykorlátozás tábla azt jelzi, hogy az úton a táblán megjelöltnél nagyobb össztömegű járművel (járműszerelvénnyel) közlekedni tilos. Szigetújfalu területén a Fő út és a Vasút utca kivételével, mint a Magyar Közút Nonprofit Zrt. tulajdonába tartozó útszakaszok, minden utca elején 5 tonnás súlykorlátozási tábla van kihelyezve. A KRESZ 13. § z/2. pontja alapján viszont létezik „Korlátozott forgalmú útszakasz” jelzőtábla, amely azt jelzi, hogy a „Korlátozott forgalmú övezet (zóna) vége” (53/d. ábra) jelzőtábláig az úton a táblán megjelölt súlyhatárt meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel közlekedni tilos. A jogszabálymódosítás a Kkt.-ben a korlátozott forgalmú övezetet jelöli meg, mint alapot arra vonatkozóan, hogy az útra történő behajtásért az Önkormányzat hozzájárulási díjat kérhessen.
Mivel a teherforgalom Szigetújfalu településen is folyamatosan növekszik, így fontos lehet ezen teherforgalomnak a minél hamarabbi, keretek közé történő szorítása, leszabályozása helyi rendelet által.
Előzetes hatásvizsgálat
a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény rendelkezései alapján a jogszabályok előkészítése során a jogszabály előkészítője - a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű - előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit, valamint a jogszabály tervezetéhez indokolást csatol és jogszabálytervezetet véleményezteti az érintett hatóságokkal is. A törvényi előírásoknak megfelelően az alábbiakban bemutatásra kerül a tárgyi rendelet előzetes hatásvizsgálata.
A rendelet-tervezet címe: Szigetújfalu Község Önkormányzata Képviselő- testületének 2/2025. (II. 14.) számú önkormányzati rendelete Szigetújfalu Község behajtási rendjéről, valamint a behajtási engedélyek kiadásának és felhasználásának rendjéről
I. A rendelet-tervezet társadalmi hatása: A teherforgalom a rendelet bevezetésével és a díjfizetési kötelezettség megállapításával, illetve a díjfizetés alóli kivételek meghatározásával sokkal szabályozottabbá válik, ezáltal akár csillapítható a teherforgalom a településen. Emellett szükséges a zaj- illetve rezgésterhelés szabályozása, avagy csökkentése a belterületi, illetve zártkerti, önkormányzati tulajdonú közutak védelme, illetve a településen lakók egészségügyi terhelésének védelme érdekében.
II. A rendelet-tervezet gazdasági-költségvetési hatása: Bevételnövekedést jelent az önkormányzat részére, releváns többletkiadást a rendelet elfogadása nem jelent.
III. A rendelet-tervezet környezeti következményei: A környezeti terhelés miatt a nehéz súlyú teherforgalom növekedésének korlátozása az önkormányzati belterületi közutakon, mint korlátozott forgalmú útszakaszok, ahol 5 tonnás súlykorlátozás tábla van kihelyezve.
IV. A rendelet-tervezet egészségügyi következményei: A településen lakók tekintetében a zaj- és rezgésterhelés szabályozása, esetleges csökkentése.
V. A rendelet-tervezet adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: a rendelet előkészítéséhez szükséges szervezeti feltételek rendelkezésre állnak.
VI. A rendelet megalkotásának szükségessége: Az önkormányzat tulajdonában lévő közutakon napjainkra megszaporodott a nehéz súlyú teherforgalom, amely az utak minőségének romlásával is járt. A rendelet megalkotásával fenntarthatóvá, illetve megújíthatóvá válhatnak az önkormányzati tulajdonú utak, azok minősége, mivel a teherforgalom szabályozásával a közutakon csökkenhet a terhelés, amelyet a teherforgalom okoz. A szabályozás környezeti és egészségügyi szempontok miatt is szükségessé vált.
VII. A rendelet megalkotása elmaradásának várható következményei: A teherforgalom megnövekedésével, annak alulszabályozottsága miatt az önkormányzati közutak tönkremehetnek, a településen megnő a zaj- és rezgésterhelés, amely környezeti és egészségügyi szempontokat is felvet.
VIII. A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: a rendelet alkalmazásához szükséges szervezeti feltételek rendelkezésre állnak. A szükséges tárgyi, személyi, pénzügyi feltételek a tárgyévi költségvetésben biztosítottak.