Pásztó Városi Önkormányzat Képviselő-testülete 12/2020.(IX.25.) önkormányzati rendelete

a 4/2020.(II.6.) költségvetési rendelet módosításáról

Hatályos: 2020. 09. 25- 2020. 09. 27

Pásztó Városi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján és a 32. cikk (1) bekezdés (f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

 

 

1.§ Az Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló 4/2020.(II.6.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: "R") 2.§ (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

 

 

(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését

4.067.621 E Ft           Költségvetési és finanszírozási bevétellel (bevételek mindösszesen)

4.067.621 E Ft           Költségvetési és finanszírozási kiadással (kiadások mindösszesen)

       ebből:     2.066.191 E Ft működési bevétellel és működési kiadással                                     2.001.430 E Ft          felhalmozási bevétellel és felhalmozási kiadással

állapítja meg.

 

A kiadások és bevételek főösszegén belül:

 

  - a költségvetési bevételek összege   1.687.826 E Ft-ra,

  - a finanszírozási bevételek összege  2.379.795 E Ft-ra módosul.

 

  - a költségvetési kiadások összege     3.903.959 E Ft-ra,

  - a finanszírozási kiadások összege       163.662 E Ft-ra módosul.“

 

 2.§   (1)  A „R“ 1. melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete lép.

         (2)  A „R“ 2.1. melléklete helyébe e rendelet 2.1. melléklete lép.

         (3)  A „R“ 2.2. melléklete helyébe e rendelet 2.2. melléklete lép.

         (4)  A „R“ 4.1. melléklete helyébe e rendelet 4.1. melléklete lép.

         (5)  A „R“ 4.2. melléklete helyébe e rendelet 4.2. melléklete lép.

         (6)  A „R“ 5. melléklete helyébe e rendelet 5. melléklete lép.

         (7)  A „R“ 5.1 melléklete helyébe e rendelet 5.1. melléklete lép.

         (8)  A „R“ 6. melléklete helyébe e rendelet 6. melléklete lép.

         (9)  A „R“ 7. melléklete helyébe e rendelet 7. melléklete lép.

         (10)  A „R“ 9.1. melléklete helyébe e rendelet 9.1. melléklete lép.

         (11)  A „R“ 9.1.1 melléklete helyébe e rendelet 9.1.1. melléklete lép.

         (12)  A „R“ 9.1.3. melléklete helyébe e rendelet 9.1.3. melléklete lép.

        (13)  A „R“ 9.1.12. melléklete helyébe e rendelet 9.1.12. melléklete lép.

         (14)  A „R“ 9.1.13. melléklete helyébe e rendelet 9.1.13. melléklete lép.    

         (15)  A „R“ 9.2. melléklete helyébe e rendelet 9.2. melléklete lép.

         (16)  A „R“ 9.2.1 melléklete helyébe e rendelet 9.2.1 melléklete lép.

         (17)  A „R“ 9.2.2. melléklete helyébe e rendelet 9.2.2. melléklete lép.

         (18)  A „R“ 9.3. melléklete helyébe e rendelet 9.3. melléklete lép.

         (19)  A „R“ 9.4. melléklete helyébe e rendelet 9.4. melléklete lép.

         (20)  A„R“ 9.4.1 melléklete helyébe e rendelet 9.4.1. melléklete lép.

         (21)  A„R“ 9.4.2 melléklete helyébe e rendelet 9.4.2. melléklete lép.

         (22)  A „R“ 9.5. melléklete helyébe e rendelet 9.5. melléklete lép.

         (23)  A „R“ 9.6. melléklete helyébe e rendelet 9.6. melléklete lép.

         (24)  A „R“ 9.6.1 melléklete helyébe e rendelet 9.6.1. melléklete lép.

         (25)  A „R“ 9.6.2 melléklete helyébe e rendelet 9.6.2. melléklete lép.

                (26)  A „R“ 10. melléklete helyébe e rendelet 10. melléklete lép.

                (27)  A „R“ 11. melléklete helyébe e rendelet 11. melléklete lép.

                (28)  A „R“ 14. melléklete helyébe e rendelet 14. melléklete lép.

   

 

 

3.§  Ez a rendelet  a kihirdetését követő napon  lép hatályba.

 

 

 

Pásztó, 2020. szeptember 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               Farkas Attila                                                                Dr. Sándor Balázs

               polgármester                                                                                 jegyző  




Általános indoklás a 12/2020.(IX. 25.) önkormányzati rendelethez

 

 

 

A 2020. évi költségvetés 1. számú módosítása során több, központi és saját hatáskörű előirányzat változásra teszünk javaslatot.

A jelenlegi rendeletmódosítás kapcsán átvezetjük a költségvetésen azokat a kiadási és bevételi főösszegre ható módosításokat, amelyek biztosítják az éves költségvetés egyensúlyát.

A 2020. évi költségvetés elfogadása óta történt gazdasági események hatása miatt ez mindenképpen szükséges.

 

Az 1. számú módosítási javaslatban a 2020. évi költségvetés kiadási és bevételi előirányzatának főösszege mindösszesen 4.067.621 E Ft-ra emelkedik.

 

A 2020. évi eredeti költségvetéshez képest ez  +139.219 E Ft növekedést jelent.

 

Ez a jelentős összegű emelkedés a bevételi előirányzatoknál a következőkből tevődik össze:

-          Működési célú állami támogatás        +  65.581 E Ft

-          Felhalmozási célú támogatás (EU-s)  +    5.000 E Ft

-          Működési célú támogatás ÁH-n b.      -       392 E Ft

-          Működési bevétel                                -    5.000 E Ft

-          Közhatalmi bevételek (gépjárműadó) -  30.000 E Ft

-          Működési célú átvett pénzeszköz       +       250 E Ft

-          Folyószámlahitel igénybevétele         + 130.000 E Ft

-          Előző évi maradvány                          -    26.220 E Ft

 

 

A kiadási előirányzatok a felhasználási célnak megfelelően, ugyanilyen mértékben változnak.

A működési költségvetés kiadásai  + 21.973 E Ft-tal emelkednek.

A felhalmozási költségvetés kiadásainak változása – 12.754 E Ft.

A finanszírozási kiadások előirányzata (működési) + 130.000 E Ft-tal magasabb.

 

Ezek a számadatok magukban foglalják az önkormányzat és az intézmények költségvetését is (város összesen).

 

E jelentős összegű változások, az új gazdasági események mindenképpen szükségessé teszik a 2020. évi költségvetési rendelet 1. számú módosítását.

 

 

 

 

Pásztó, 2020. szeptember

 

 

 

 

 

                                                                                  Farkas Attila

                                                                                   polgármester

 

 

 

 

 

 

Részletes indoklás a 12/2020.(IX. 25.) önkormányzati rendelethez

 

 

 

2.§ (1) 1. melléklet

Pásztó Városi Önkormányzat (város összesen) bevételeinek és kiadásainak összevont mérlegét tartalmazza, előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban.

A kiadások és bevételek előirányzatának fő összege e módosítási javaslatban összességében 4.067.621 E Ft-ra emelkedik.

A kiadások és bevételek részletezése az önkormányzat és az intézmények mellékleteiben találhatóak.

 

2.§ (2) 2.1. melléklet

A működési célú bevételek és kiadások mérlegét tartalmazza. A módosítás után a működési bevételek és kiadások előirányzata 2.066.191 E Ft-ra változik.

 

2.§ (3) 2.2. melléklet

A felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlegét szemlélteti. A módosítás következtében  2.001.430 E Ft lesz a felhalmozási célú bevételek és kiadások 2020. évi előirányzata.

 

2.§ (4) 4.1. melléklet

Pásztó Városi Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeit mutatja be. A mellékletből látható, hogy az önkormányzatok fizetési kötelezettségei a saját bevételek mértékéhez  viszonyított. Önkormányzatunk esetében ez a mutató kedvező, mert az éves fizetési kötelezettség a tervezett éves saját bevétel 3 %-át teszi ki. A táblázatban 5 év adatai szerepelnek, éves bontásban és mindösszesen.

 

2.§ (5) 4.2. melléklet

Pásztó Városi Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló kötelezettségeit részletezi, hitelenként, illetve tőketörlesztés és kamat, kezelési költség szerinti bontásban. A melléklet 4 éves időtartamra készült, éves bontásban.

 

2.§ (6) 5. melléklet

A költségvetés 1. számú előirányzat módosítási javaslatához frissíteni szükséges az éves likviditási tervet.

 

2.§ (7) 5.1. melléklet

A módosítási javaslatban változik a közhatalmi bevételek tervezett összege (gépjárműadó), emiatt az adóbevételi ütemterv is módosul.

 

 

 

2.§ (8) 6. melléklet

A 2020. évre tervezett beruházási kiadások előirányzata összességében 1.343 E Ft-tal emelkedik. Korábbi testületi döntés értelmében ez évben elmarad az óvodai pályaépítés (3.000 E Ft). Ugyanakkor új beruházási feladatok kerültek be a módosítási javaslatba: eszközök beszerzése, a Városgazdálkodási KFT épületén villámhárító kiépítése, valamint a Mátraszőlősi úton tűzcsap beépítése.

 

2.§ (9) 7. melléklet

Az önkormányzat 2020. évi felújítási kiadásainak előirányzatát összességében 14.384 E Ft-tal javasoljuk csökkenteni. Ennek célja forrást teremteni azoknak a kiadásoknak, amelyek elkerülhetetlenek ez évben az Önkormányzat számára.

A felújítási előirányzatok javasolt változása a következő:

-2020. évben a Dob út felújítását nem tervezzük. Ez 23.000 E Ft összegben szerepelt a költségvetésben.

- Az állami támogatás segítségével megvalósítandó Szondi út felújítása helyett a Levendula út felújítását javasoljuk 2020. évben. Ehhez kevesebb saját forrásra van szükség, és költségvetésünket kevésbé terheli meg.

- 2020. évben kötelezően ellátandó feladatként szükségessé vált  a Kollégium konyhájának felújítása, amely a költségvetésünkben nem szerepelt, és 1.255 E Ft többlet kiadást jelent.

- Szintén nem szerepelt az eredeti költségvetésben a Mátrakeresztesi Művelődési Ház felújításához szükséges önerő biztosítása 7.361 E Ft értékben.

 

2.§ (10) 9.1. melléklet

Az Önkormányzat bevételi és kiadási előirányzata e módosítási javaslatban 130.000 E Ft-tal emelkedik.

Bevételek

1.                   Az állami támogatások előirányzata 65.581 E Ft összeggel lesz magasabb. Ez az alábbi, év közben kapott pótelőirányzatokból tevődik össze:

-           20.433 E Ft    Szociális ágazati összevont pótlék finanszírozása (1.-7. hó Gondozási

Központ)

-             2.100 E Ft    Kulturális illetménypótlék támogatása (1.-7. hó). Teleki L.V.K. és M.K.,

Múzeum)

-                187 E Ft    Könyvtári érdekeltségnövelő támogatás

-          15.124 E Ft     Önkormányzatok rendkívüli támogatása                             

-          27.737 E Ft     Kiegészítő támogatás a 2020. évi bérintézkedésekhez

Mindezek eredményeként a működési célú állami támogatások előirányzata 569.102 E Ft-ra emelkedik.

2. A működési célú támogatások előirányzata ÁH-n belülről 392 E Ft-tal csökken.

3.                   Az egyéb felhalmozási célú támogatás előirányzata 5.000 E Ft-tal emelkedik. Ez a Pásztói Bölcsőde c. projekt utolsó támogatási részletét tartalmazza.

4. A közhatalmi bevételek előirányzatát a gépjármű adóbevétel összegével csökkentjük, ami ez évben központilag elvonásra kerül. Ez 30.000 E Ft bevétel kiesést jelent Önkormányzatunknak.

 

5.                   A működési bevételek előirányzata 5.000 E Ft-tal csökken. Ennek  a magyarázata, hogy a Pásztói Bölcsőde projekt számlán az előző évben nem állt rendelkezésre a szükséges pénzösszeg, és az Önkormányzat számlájáról megelőlegeztük. A költségvetésben a működési bevételek között szerepeltettük a visszatérülését. Most amikor a projekt számlára megérkezett a pénzösszeg, az előirányzat a  helyére került.

6.                   A működési célú átvett pénzeszközök előirányzatát 250 E Ft-tal javasoljuk emelni.

7.                   A finanszírozási bevételek előirányzatát két tételnél  javasoljuk módosítani.

A Képviselő-testület korábbi döntésének megfelelően az Önkormányzat 130.000 E Ft összegű folyószámlahitel szerződést kötött az OTP-vel. Ez a likviditási célú hitel az Önkormányzat rendelkezésére áll, amikor szükséges. A hitelszerződés értelmében év végéig kötelezően vissza kell fizetnünk az igénybe vett hitel összegét.

Az Önkormányzat előző évi maradványának az előirányzata 35.439 E Ft-tal csökken a költségvetésben tervezetthez képest. Ennek oka, hogy a tervezéskor még nem lehet pontosan   ismerni a maradvány összegét, véglegessé csak a zárszámadás elkészülte után válik. Ezt a kedvezőtlen változást döntő részben az iparűzési adó túlfizetések okozzák, ami a zárások, és a beszámoló véglegesítése után válik biztossá. A túlfizetések csökkentik a maradvány összegét.

 

Kiadások

Az önkormányzat kiadásainak előirányzata a bevételekkel azonos mértékben változik. Ezt  az előzőekben ismertetett bevételi előirányzatok céljának megfelelő felhasználás határozza meg.

 

1.1.      Személyi juttatások

550 E Ft-tal javasoljuk emelni az előirányzatot a COVID védekezés miatt felmerülő személyi kiadások kapcsán. Emellett 1.700 E Ft összeggel csökken az éves előirányzat, mert a képviselők, bizottsági tagok lemondtak 1 havi tiszteletdíjukról, a Pásztói Kórházért Közalapítvány javára a kialakult járványügyi helyzet miatt.

 

1.2.      Munkaadót terhelő járulékok

A 2020. évi XLVI. törvény 2020. július 1.-i hatállyal 17,5 %-ról 15,5 %-ra csökkentette a szociális hozzájárulási adó mértékét. Az önkormányzat és intézményei költségvetésében egész évre az akkor érvényes 17,5 % - os mértékkel lett számításba véve.

A jelen módosítási javaslatban időarányosan csökkentettük ezt az előirányzatot.

Ugyancsak csökken a járulékok előirányzata az előzőben említett képviselői lemondás miatt is.

 

1.3.      Dologi kiadások

Az előirányzat 17.991 E Ft-tal nő, a következő tételek miatt:

        COVID védekezés költségei  +9.100 E Ft

        Polgármesteri Hivatal épületében karbantartások, javítások +2.550 E Ft    

( lift karbantartása, tanácsteremben világítás, álmennyezet)

        Projektek kiadásának átcsoportosítása +56 E Ft

        Egyéb városfenntartási kiadások +6.285 E Ft

 

 

1.5.    Egyéb működési célú kiadások

A tervezett előirányzatot összességében 6.131 E Ft-al javasoljuk megemelni.

Ez a következő tételekből tevődik össze:

        Az Önkormányzat előző évi elszámolásából származó befizetés +1.474 E Ft

        Sporttámogatás előirányzatának csökkenése -2.500 E Ft

        Civil támogatás előirányzatának csökkenése -2.500 E Ft

        Civil támogatás előirányzatának emelése +3.657 (Pásztói Kórházért Közalapítvány, Hasznosi Templomért Alapítvány)

        Városgazdálkodási Kft működési támogatásának növelése +6.000 e Ft

(A 10. és 11. számú mellékletek tartalmazzák az önkormányzat működési kiadásainak feladatonkénti részletezését.)

A beruházások és felújítások előirányzatának alakulását a korábbi mellékletek mutatják be. (6., 7.)

Mint az előzőekben már szerepelt, az Önkormányzat e módosításban 10.000 E Ft összegű előirányzatot átcsoportosít a COVID védekezés kiadásaira az alábbiak szerint: Civil és sport szervezetek támogatása -5.000 E Ft, városi rendezvények – 5.000 E Ft.

Az átcsoportosítás a következő kiadásokat érinti. +550 E Ft személyi juttatás, +50 E Ft Szocho, +9.100 E Ft dologi kiadás és +300 E Ft eszközbeszerzés

A finanszírozási kiadások előirányzatát a bevételeknél említett folyószámlahitel visszafizetéseként 130.000 E Ft-tal javasoljuk emelni.

Az intézményfinanszírozás előirányzata összességében 8.621 E Ft-tal csökken. Az intézményekről készült mellékletekben részletesen megtalálhatóak ezek az adatok.

 

2.§ (11) 9.1.1. melléklet

Az önkormányzat kiadási és bevételi előirányzatainak projektek nélküli alakulását tartalmazza.

 

2.§ (12) 9.1.3. melléklet

A Pásztói Bölcsőde című projektről készült ez a melléklet. Az utolsó támogatási részlet bevételével növeljük az előirányzatot, amit az Önkormányzat korábban a számla kifizetésével megelőlegezett (5.000 E Ft).

 

2.§ (13) 9.12. melléklet

A Zöld város fejlesztések Hasznoson és Mátrakeresztesen című projekt kiadási előirányzatai között kis összegű átcsoportosítás szükséges a SZOCHO július 1.-től történt csökkenése miatt. A járuléknál megtakarított részt a dologi kiadások előirányzatához vezettük át.

 

2.§ (14) 9.13. melléklet

Az Ipari csarnok fejlesztés a déli iparterületen című projekt esetében ugyancsak a SZOCHO csökkenés hatása miatt átcsoportosítottunk a dologi kiadásokhoz.

 

 

2.§ (15) 9.2. melléklet

A Pásztói Polgármesteri Hivatal bevételi és kiadási előirányzatát a jelenlegi módosítási javaslatban összességében 1.863 E Ft-al csökkenteni tervezzük.

Ennek oka az előzőekben ismertetett munkáltatói járulék  év közbeni csökkenése. Az intézmény költségvetési maradványának előirányzata 587 E Ft-al emelkedik, az intézményfinanszírozás előirányzata pedig 2.450 E Ft-al csökken. Ezek eredményeként az intézmény bevételi és kiadási előirányzata 307.941 E Ft-ra módosul.

 

2.§ (16) 9.2.1. melléklet

A Pásztói Polgármesteri Hivatal kiadási és bevételi előirányzatait tartalmazza projekt nélkül.

 

2.§ (17) 9.2.2. melléklet

A Helyi foglalkoztatási paktum című projekt bevételi és kiadási előirányzatait mutatja be.

 

2.§ (18) 9.3. melléklet

A Pásztó Városi Óvoda és Bölcsőde bevételi és kiadási előirányzata a jelen módosítási javaslatban 1.308 E Ft-tal csökken.

Az intézmény bevételi előirányzata az intézményfinanszírozás tételen csökken, az előző évi maradvány előirányzata viszont emelkedik. A kiadások tekintetében a munkáltatót terhelő járulék előirányzata csökken. Az intézmény bevételi és kiadási előirányzata ezek eredményeként 217.440 E Ft-ra változik.

 

2.§ (19) 9.4. melléklet

A Teleki László Városi Könyvtár és Művelődési Központ költségvetése 15.090 E Ft-tal csökken. Az előző évi maradvány előirányzata emelkedik.

Az intézményfinanszírozás előirányzata  elsősorban a városi rendezvények elmaradása miatt csökken. A járvány miatt ez évben nagyon sok rendezvény elmarad, így 15.000 E Ft-tal csökkennek az ilyen jellegű kiadások. A könyvtári érdekeltségnövelő támogatás összegével (187 E Ft) emelkedik az intézmény kiadási előirányzata, amelyet könyvek beszerzésére kell fordítani.  A SZOCHO csökkenése miatt csökken a munkáltatói járulékok előirányzata.

A bevételek és kiadások előirányzata ezeknek megfelelően 89.328 E Ft-ra változik.

 

2.§ (20) 9.4.1. melléklet

A Teleki László Városi Könyvtár és Művelődési Központ kiadási és bevételi előirányzatait mutatja be projekt nélkül.

 

2.§ (21) 9.4.2. melléklet

Az Integrációs közösségfejlesztés Pásztón című projekt bevételi és kiadási előirányzatát tartalmazza.

 

2.§ (22) 9.5. melléklet

A Pásztói Múzeum intézmény költségvetését 124 E Ft-tal javasoljuk csökkenteni.

A bevételeknél a költségvetési maradvány és az intézményfinanszírozás előirányzata változik.

 

A kiadások közül a munkaadót terhelő járulék előirányzata csökken a 2 %-os  SZOCHO csökkenése miatt

Az intézmény költségvetése 23.936 E Ft-ra módosul.

 

2.§ (23) 9.6. melléklet

A Pásztói Gondozási Központ költségvetése e módosítási javaslatban 18.983 E Ft-tal emelkedik. A bevételeknél emelkedik az előző évi maradvány előirányzata, és az intézményfinanszírozás is. A kiadásoknál 17.390 E Ft-al emelkedik a személyi juttatások előirányzata. Ez az állami támogatásként biztosított szociális ágazati pótlék hatása.

A munkáltatót terhelő járulékok előirányzatának csökkenése az említett törvényi változás miatt az intézménynél is megtörténik. (Július 1.től -2 % Szocho). Ugyanakkor a központi forrásból biztosított szociális ágazati pótlék járuléka növeli az előirányzatot.                         Az intézmény bevételi és kiadási előirányzata a módosítás után 313.294 E Ft-ra emelkedik.

 

2.§ (24) 9.6.1. melléklet

A Pásztói Gondozási Központ kiadási és bevételi előirányzatai projekt nélkül találhatók e mellékletben.

 

2.§ (25) 9.6.2. melléklet

Az Integrációs közösségfejlesztés című projekt bevételi és kiadási előirányzatait mutatja be.

 

2.§ (26) 10. melléklet

Az Önkormányzat 2020. évi városfenntartási kiadásainak előirányzatáról készült, feladatonként részletezve.

 

2.§ (27) 11.melléklet

Az Önkormányzat 2020. évi egyéb kiadásainak részletes előirányzatait mutatja be, tételesen. A Civil és Sport szervezetek támogatása az előzőek szerint összesen -5.000 E Ft-tal csökken a COVID védekezés kiadásai miatt. A Civil szervezetek támogatásának előirányzata  2 tétellel emelkedik: 1.410 E Ft Hasznosi Templomért Alapítvány támogatása, és 2.247 E Ft a Pásztói Kórházért Közalapítvány támogatása, amelyet képviselői tiszteletdíjak lemondásából finanszíroztunk. A civil szervezetek támogatásából 640 E Ft összeget átcsoportosítunk a sport szervezetek támogatására (Képviselő-testületi döntés alapján).

Az előző évi állami támogatással a zárszámadás keretében számol el az Önkormányzat. Ez évben 1.474 E Ft Összegű visszafizetési kötelezettségünk keletkezett, melyet a jelen rendelet módosítás tartalmaz.

 

2.§ (28) 14. melléklet

Összefoglalóan mutatja be az Önkormányzat (összesen) 2020. évi és az azt követő 3 év tervezett bevételi és kiadási előirányzatait.

 

Ebben az évben, az Önkormányzat életében, környezetében a korábbiakhoz képest sokkal több olyan esemény történt, amely élesen befolyásolja a gazdálkodást, illetve a pénzügyi helyzetünket. Az országban kialakult járványügyi helyzet nagymértékben meghatározta az önkormányzatok gazdálkodását. Sok olyan tényező merült fel, amit önkormányzati szinten befolyásolni nem tudunk. Reméljük sikeresen áthidaljuk ezt a nehéz évet.

 

Ezek a gazdasági események, váratlanul felmerült és nem halasztható kiadások elkerülhetetlenné teszik az önkormányzat költségvetésének 1. számú módosítását.

 

 Pásztó, 2020. szeptember

 

 

                                                                                             Farkas Attila

                                                                                             polgármester

 

 

 

 

 

 

Mellékletek