Pásztó Városi Önkormányzat Képviselő-testülete 17/2020.(XII.16.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2021. évi átmeneti gazdálkodásáról

Hatályos: 2021. 01. 01- 2021. 02. 27

Pásztó Városi Önkormányzat Képviselő-testülete 17/2020.(XII.16.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2021. évi átmeneti gazdálkodásáról

2021.01.01.

Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó világjárvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében a Magyarország Kormánya által a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020.(XI.3.) Korm. rendeletében elrendelt veszélyhelyzetre tekintettel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. §(4) bekezdésében meghatározott jogkörömben eljárva Pásztó Városi Önkormányzat Polgármestere az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 25. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

1. § . A rendelet hatálya Pásztó Városi Önkormányzatra, valamint a Pásztó Városi Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveire terjed ki.

2. § . Az Polgármester felhatalmazza a költségvetési szervek vezetőit, hogy a költségvetési szervek bevételeit a hatályos jogszabályok szerint beszedjék, és a szükséges kiadásokat az előző évi működési kiadási előirányzatokon belül időarányosan teljesítsék. Az Önkormányzat esetében ugyancsak szükséges beszedni a bevételeket és teljesíteni a kiadásokat.

3. § A 2020. évi többször módosított költségvetési rendeletben szereplő előirányzattal bíró működési feladatok és abból eredő kötelezettségvállalások áthúzódó kiadásai a hivatkozott rendeletben biztosított mértékig teljesíthetők.

4. § . A gyermekek védelméről szóló törvény értelmében a Pásztó közigazgatási területén lévő oktatási intézményekhez tartozó gyermekek étkeztetését folytatólagosan 2021. január 1-től meg kell szervezni, gondoskodni kell a szolgáltatás biztosításáról, és az étkezési térítési díjak beszedéséről.

5. § A Pásztó Városi Önkormányzatnál, az önkormányzat intézményeinél, a Polgármesteri Hivatalnál a 2021. január 1-től esedékes bérintézkedéseknek megfelelő fedezetet az érintettek részére biztosítani kell, a szükséges átsorolásokat végre kell hajtani. Az aktuális személyi juttatások és járulékainak kifizetését az átmeneti időszakban is teljesíteni kell.

6. § . A BURSA Hungarica ösztöndíj pályázatra az 1. félévben aktuális összeget biztosítani kell.

7. § . A 2021. évi csúszásmentesítési feladatokra a 2020. évi költségvetésben tervezett összeg időarányos részéig az időjárás függvényében szükség szerinti felhasználható.

8. § A szociális rendeletében meghatározott rendszeres és eseti pénzbeli és természetbeni segélyezés folyamatos működtetéséhez a szükséges fedezetet biztosítani kell és az aktuális segélyeket ki kell fizetni.

9. § Az Önkormányzat és intézményei, valamint a Városgazdálkodási Közhasznú Nonprofit Kft. kiegyensúlyozott működését biztosító kiadások teljesíthetők, a folyamatos üzemeltetéshez szükséges forrást biztosítani kell.

10. § Az Önkormányzat a 2021. január 1-től esedékes kiadások (munkabérek, segélyek, egyéb kötelező működési kiadások) esetleges finanszírozása céljából naptári éven belül lejáró folyószámlahitel keret szerződést köt az OTP Bank Nyrt-vel 150 Millió Ft összegben. Szükség esetén az Önkormányzat e keretből folyószámlahitelt vehet igénybe az átmeneti időszakban is.

11. § Az Önkormányzat, amennyiben a 2021. évi költségvetési rendelet elfogadásáig szükséges a közmunkaprogramokra pályázatot nyújt be, melynek önrészét a 2021. évi költségvetésében biztosítja.

12. § Az átmeneti gazdálkodás időszakában az önkormányzat 2020. évre tervezett beruházási, felújítási feladatainak 2021. évi kifizetései a 2020. évre jóváhagyott előirányzatok maradványain belül teljesíthetők a már megkötött szerződések pénzügyi áthúzódásainak megfelelően.

13. § A folyamatban levő, több éves pénzügyi kihatással járó pályázatokhoz kapcsolódó tárgyévre ütemezett kifizetések a korábbi években vállalt kötelezettségnek megfelelően teljesíthetők.

A projektek esetében a szerződésben foglalt ütemezésnek megfelelő kifizetések teljesíthetők.

14. § Az Önkormányzatnál és intézményeinél olyan előre nem látható esemény bekövetkezése esetén, amely a folyamatos működést zavarja vagy akadályozza, az elhárítással kapcsolatos kiadások teljesíthetők.

15. § A korábbi években igénybevett fejlesztési hitelek aktuális törlesztő részletét az átmeneti időszakban is teljesíteni kell.

16. § (1) E rendelet 2021. január 1-jén lép hatályba.

(2) Az 1-15 §-ban szereplő felhatalmazás legkésőbb 2021. március 15-ig tart, azonban ezt megelőzően is az új költségvetési rendelet hatályba lépésének napján hatályát veszti, rendelkezései beépülnek az elfogadott 2021. évi költségvetési rendeletbe.

Pásztó, 2020. december 15.
Farkas Attila
polgármester

Általános indokolás

A Képviselő-testület 2020. február 5.-én megalkotta Pásztó Városi Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló 4/2020.(II. 6.) önkormányzati rendeletét, amely ez év december 31.-én hatályát veszti.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) tartalmazza a helyi önkormányzatok költségvetésének elkészítésével kapcsolatos szabályokat. A hatályos jogszabályok alapján a 2021. évi költségvetésről szóló rendelet-tervezetet legkésőbb 2021. február 15. napjáig kell a képviselő-testület elé terjeszteni. A gazdálkodás folyamatosságát a költségvetés elfogadásáig terjedő időszakra is biztosítani kell. Ennek érdekében mindenképpen szükséges az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet megalkotása, melyet az Áht. 25. §-a szabályoz. Ez a rendelet a 2021. évi költségvetés elfogadásáig meghatározza azokat a gazdálkodási kereteket, amelyek között az önkormányzat és intézményei a bevételeiket folyamatosan beszedik, és a szükséges kiadásaikat teljesítik.
A mellékelt rendelet-tervezet értelmében a polgármester és a költségvetési szervek vezetői felhatalmazást kapnak, hogy a bevételeiket folyamatosan beszedjék, és a kiadásaikat teljesítsék. A felhatalmazás időtartama alatt beszedett bevételek és teljesített kiadások a 2021. évi költségvetés részét képezik.
A rendelet megalkotása elkerülhetetlen a folyamatos gazdálkodás érdekében.
Az átmeneti időszakban munkabér kifizetések, segélyek, gyermekétkeztetési számlák stb. válnak aktuálissá, amelyek nem halaszthatók. Ugyancsak nem kerülhetők el azok a működési kiadások sem, amelyek az önkormányzat és az intézmények folyamatos, zavartalan működését biztosítják.
A számos megkezdett projekt esetében az ütemezésnek megfelelő kifizetéseket szintén szükséges határidőben teljesíteni.
Pásztó Városi Önkormányzat 2021. évi átmeneti gazdálkodásáról szóló rendelete az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény előírásainak megfelelően készült.
A rendelet megalkotása az önkormányzat biztonságos, folyamatos működését szolgálja.
Részletes indokolás

1. § A rendelet személyi hatályát szabályozza.

2. § Az önkormányzat és az intézmények folyamatos működése érdekében a rendelet hatályba lépésével a bevételek beszedhetők, a kiadások teljesíthetők az előző évi előirányzatok időarányos keretéig.

3. § A 2020. évről áthúzódó kötelezettségvállalások teljesítésére ad felhatalmazást.

4. § A gyermekek védelméről szóló törvény értelmében az önkormányzatnak kell gondoskodnia közigazgatási területén az oktatási intézményekbe járó gyermekek részére az étkezés biztosításáról. Ezt folyamatosan –az átmeneti időszakban is –teljesíteni kell.

5. § A központi és helyi bérintézkedéseknek megfelelően a szükséges átsorolásokat január 1.-től végre kell hajtani. A személyi juttatások és járulékai kifizetéséről az átmeneti időszakban is gondoskodni kell.

6. § A BURSA Hungarica ösztöndíj saját erő fedezetét biztosítja az igényeknek megfelelően.

7. § A csúszásmentesítésre biztosít fedezetet a folyamatos feladatellátás érdekében.

8. § A szociális segélyek folyamatos kifizetéséről rendelkezik.

9. § Az önkormányzat, az intézmények és a Városgazdálkodási Kft működési feltételeit biztosítja a 2021. évi költségvetési rendelet elfogadásáig.

10. § Az Önkormányzat 2021.évre vonatkozóan folyószámla hitelkeret szerződést köt az OTP Nyrt-vel. Szükség esetén az átmeneti időszakban is igénybe vehető a likviditási célú hitelkeretből.

11. § A közmunkaprogram pályázatának benyújtására ad felhatalmazást, és az önrész biztosítására a 2021. évi költségvetésében.

12. § A 2020. évre tervezett beruházási, felújítási feladatok esetleges áthúzódó kifizetéseit rögzíti.

13. § A folyamatban levő projektek a pályázatok ütemezésének megfelelő kifizetéseire ad felhatalmazást.

14. § Előre nem tervezhető, nem várt esemény bekövetkezése estén az önkormányzatnál és az intézményeknél is biztosítani kell a folyamatos, zavartalan működést.

15. § Az Önkormányzat a korábbi évekből két fejlesztési célú hitellel rendelkezik, melyek törlesztésének folyamatosan eleget kell tennünk.

16. § A hatályba léptetést szabályozza.