Pásztó Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2025. (XII. 16.) önkormányzati rendeletének indokolása

Az Önkormányzat 2026. évi átmeneti gazdálkodásáról

Hatályos: 2026. 01. 01

Pásztó Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2025. (XII. 16.) önkormányzati rendeletének indokolása

2026.01.01.
Az Önkormányzat 2026. évi átmeneti gazdálkodásáról
Végső előterjesztői indokolás
A Képviselő-testület 2025. február 20-án megalkotta Pásztó Városi Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről szóló 2/2025.(II.20.) önkormányzati rendeletét, amely 2025-ös évre vonatkozik.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) tartalmazza a helyi önkormányzatok költségvetésének elkészítésével kapcsolatos szabályokat. A hatályos jogszabályok alapján a 2026. évi költségvetésről szóló rendelet-tervezetet legkésőbb 2026. február 15. napjáig kell a képviselő-testület elé terjeszteni. A gazdálkodás folyamatosságát a költségvetés elfogadásáig terjedő időszakra is biztosítani kell. Ennek érdekében mindenképpen szükséges az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet megalkotása, melyet az Áht. 25. §-a szabályoz. Ez a rendelet a 2026. évi költségvetés elfogadásáig meghatározza azokat a gazdálkodási kereteket, amelyek között az önkormányzat és intézményei a bevételeiket folyamatosan beszedik, és a szükséges kiadásaikat teljesítik.
A rendelet-tervezet értelmében a polgármester és a költségvetési szervek vezetői felhatalmazást kapnak, hogy a bevételeiket folyamatosan beszedjék, és a kiadásaikat teljesítsék. A felhatalmazás időtartama alatt beszedett bevételek és teljesített kiadások a 2026. évi költségvetés részét képezik.
A rendelet megalkotása nagyon fontos és elkerülhetetlen a folyamatos gazdálkodás érdekében.
Az átmeneti időszakban munkabér kifizetések, segélyek, gyermekétkeztetési számlák stb. válnak aktuálissá, amelyek nem halaszthatók. Ugyancsak nem kerülhetők el azok a működési kiadások sem, amelyek az önkormányzat és az intézmények folyamatos, zavartalan működését biztosítják.
A megkezdett projektek esetében az ütemezésnek megfelelő kifizetéseket szintén szükséges határidőben teljesíteni.
Pásztó Városi Önkormányzat 2026. évi átmeneti gazdálkodásáról szóló rendelete az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény előírásainak megfelelően készült.
A rendelet megalkotása az önkormányzat biztonságos, folyamatos működését szolgálja.