Nézsa Község Önkormányzata

Nézsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2013. (XII.13.) önkormányzati rendelete a szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 27

Nézsa Község Önkormányzata

Képviselőtestületének

18/2013. (XII.13.) önkormányzati rendelete


a szociális ellátásokról



A Nézsa Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:



I. FEJEZET


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


A rendelet célja


1. §


A rendelet célja, hogy az Szt. helyi végrehajtásaként, valamint a helyi sajátosságoknak megfelelően, az önkormányzat költségvetésének és teherbíró képességének figyelembevételével meghatározza az önkormányzat által biztosított egyes szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, jogosultsági feltételeit, azok érvényesítésének garanciáját a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében.


A rendelet hatálya


2. §


A rendelet hatálya kiterjed

a) Nézsa község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, bevándoroltakra és letelepedettekre, hontalanokra, a magyar hatóságok által menekültként elismert személyekre – az Szt. 3. § (2)-(4) bekezdésében foglalt eltérésekkel

b) Az Szt. 6. §-a alapján az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Nézsa község közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte

c) Az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében a fentiekben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Nézsa község közigazgatási területén tartózkodó állampolgáraira

d) A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény (továbbiakban: Szmtv.) szerinti a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a 3 hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és Nézsa községben bejelentett lakóhellyel rendelkezik.


Eljárási szabályok


3. §


  1. A szociális ellátásra való jogosultság, a jogosultságot érintő jog és kötelezettség megállapítására a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.


  1. Az e rendeletben meghatározott szociális ellátásra való jogosultság megállapítására irányuló eljárás az igénylő, vagy annak törvényes képviselője kérelmére, illetőleg hivatalból indulhat.


  1. A szociális ellátásra való jogosultság megállapítására irányuló kérelmet az önkormányzat hivatalában lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni. Ezen ügytípusok esetén esetében az elektronikus ügyintézés nem alkalmazható.


4. §


  1. A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához kérelmező köteles a saját, valamint családja vagyoni és jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó igazolásokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg becsatolni.


  1. A jövedelem számításánál irányadó időszak és az igazolások módja:
    1. havi rendszerességgel járó – nem vállalkozásból származó – jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó jövedelméről szóló munkáltatói igazolás,
    2. álláskeresési támogatásban részesülő esetén a munkaügyi központ igazolása vagy határozata a megállapított ellátás összegéről,
    3. nyugdíj, egyéb járadék esetében a folyósító szerv igazolása a teljes havi összegről,
    4. vállalkozó esetében a NAV igazolása az előző évi személyi jövedelemadó bevallás alapján a havi nettó átlagjövedelemről,
    5. tartásdíj esetében a felek közötti egyezség jóváhagyásáról, illetve a tartásdíj megállapításáról szóló jogerős bírósági ítélet, vagy mindkét szülő által aláírt magánokirat bemutatása mellett a kérelem benyújtását megelőző hónapban ténylegesen megfizetett tartásdíj átvételi elismervénye vagy postai feladóvevénye,
    6. egyéb, nem rendszeres jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző 12 hónap egy havi átlaga,
    7. ösztöndíj esetében a kérelem benyújtását megelőző 12 hónap alatt kapott ösztöndíj 1/12-ed része.


  1. Amennyiben az ellátást igénylő személy vagy nagykorú – oktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat nem folytató – családtagja  munkanélküli, a kérelemhez csatolni kell az illetékes munkaügyi kirendeltség igazolását, miszerint a kérelmező vagy nagykorú családtagja álláskereső és álláskeresési támogatásban nem részesül.


  1. A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.


  1. Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. § (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve az igazolás beszerezhető.


  1. Az e rendeletben szabályozott támogatásokat igénylők szociális, vagyoni körülményei megismerése érdekében szükség szerint környezettanulmányt kell készíteni. A környezettanulmány szükségességéről a hatáskör gyakorlója dönt.


  1. Ha az önkormányzat hivatalos tudomása vagy a környezettanulmány alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a kérelmező jövedelemnyilatkozatában foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50 %-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.


5. §


  1. Az e rendelet alapján nyújtott rendszeres ellátásokat a kérelem benyújtásának napjától kell megállapítani. A nem teljes hónapra járó támogatást az ellátás havi összegének harmincad részének és az ellátási napok szorzatának alapján kell megállapítani.


  1. A rendszeres ellátások folyósítása utólag történik, a tárgyhót követő hó 5. napjáig az önkormányzat házipénztárából, külön kérelemre folyószámlára utalással.


6. §


  1. A e rendelet alapján határozatlan időre megállapított rendszeres ellátásra való jogosultságot az ellátás megállapítását követően évente legalább egy alkalommal felül kell vizsgálni.


  1. A kérelem elutasítását követően ugyanabban a tárgyban a jövedelmi viszonyokban igazolhatóan bekövetkezett változás esetén lehet ismételten kérelmet benyújtani.


  1. A pénzbeli vagy természetbeni ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezni kell
    1. a pénzbeli ellátás visszafizetésére
    2. természetben nyújtott szociális ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatására vagy a szolgáltatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére.


  1. A képviselőtestület a pénzbeli ellátás visszafizetésére részletfizetést engedélyezhet.


  1. A képviselőtestület a pénzbeli ellátás visszafizetését méltányosságból csökkentheti, illetve elengedheti.


II. FEJEZET


SZOCIÁLIS RÁSZORULTSÁGTÓL FÜGGŐ PÉNZBELI ELLÁTÁSOK


Rendszeres szociális segély


7. §


  1. A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy- az egészségkárosodott személyek kivételével – a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként köteles együttműködni az „Együtt a Gyermekekért” Nonprofit Közhasznú Gyermekjóléti Szolgálat Betéti Társaság (Együttműködésre kijelölt szerv).


  1. Az együttműködésre kijelölt szerv az általa szervezett beilleszkedést segítő programokról, a programok helyéről és időpontjáról a megjelenésre kötelezettet a program megkezdése előtt legalább 8 munkanappal írásban értesíti.


  1. Az együttműködésre kijelölt szerv által szervezett programok:
  1. csoportos készségfejlesztő tréningek
  2. önsegítő, problémafeltáró csoportfoglalkozások
  3. álláskereső klubfoglalkozások
  4. egyéni tanácsadások (életvezetési, munkavállalási, mentálhigiénes, pszichológiai, jogi)
  5. együttműködés az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzése érdekében a családgondozóval
  6. együttműködés a családgondozóval a 14 év alatti gyermek napközbeni ellátásának megszervezése érdekében.


  1. A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy együttműködési kötelezettségét megszegi, ha
  1. az együttműködésre kijelölt szerv által a részére előírt programokon nem vesz részt
  2. a felülvizsgálaton nem jelenik meg, és távolmaradásának okát nem indokolja
  3. munkaviszonyt létesít és azt az elhelyezkedéstől számított 15 napon belül nem jelenti be.


  1. Rendszeres szociális segély állapítható meg annak, aki
    1. legalább 40 %-os mértékű egészségkárosodást szenvedett, vagy munkaképességét legalább 50 %-ban elvesztette, vagy
    2. az aktív korúak ellátása alatt, a foglalkoztatást megelőző munkaköri alkalmassági vizsgálat során, vagy pszichiátriai, vagy szenvedélybetegsége, vagy epilepszia miatt átmenetileg vagy véglegesen munkavégzésre alkalmatlannak minősült, vagy
    3. a terhesgondozó által kiadott szakvéleménnyel igazolja, hogy gyermeket vár.


  1. Az (5) bekezdés a)-c) pontja szerinti személy a rendszeres szociális segély folyósításának  

      feltételeként köteles együttműködni az Együtt a Gyermekekért Családsegítő Szolgálattal.


Ápolási díj


8. §


Az ápolási díj megállapítására az Szt. 41. §, 42. §, 43/A. §, 43/B. §, valamint 44. §-ait kell megfelelően alkalmazni.


9. §


  1. Az Szt. 41. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl a háziorvos javaslatára ápolási díj állapítható meg annak a hozzátartozónak is, aki 18. életévét betöltött, tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi, feltéve, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi átlagos nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150 %-át, és lakóhelye Nézsa község közigazgatási területén van.


  1.  Az ápolási díj havi összege az éves központi költségvetési törvényben meghatározott alapösszeg 80 %-a.


  1. Az ápolást végző személy ápolási díjra való jogosultságát az Szt. alapján meg kell szüntetni akkor, ha az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti.


  1. Akkor nem teljesíti az ápolást végző személy az ápolási kötelezettségét, ha két egymást követő napon nem gondoskodik
  1. az ápolt személy alapvető gondozási, ápolási igényének kielégítéséről, különösen
    • a megfelelő, ennek keretében – legalább napi egyszeri meleg étel – biztosításáról
    • gyógyszerhez való hozzájutásáról
    • egyéb, alap ápolási feladatok ellátásáról

b) az ellátott és lakókörnyezete megfelelő higiéniás körülményeinek biztosításáról, különösen

                        - a fürdetésről, mosdatásról

                        - lakás takarításáról és tisztántartásáról

c) az esetleges veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzéséről.


  1. Az ápolást végző személy ápolási kötelezettségének teljesítését évente ellenőrizni kell.


  1. Ápolási díj csak egy fő után állapítható meg, függetlenül a gondozottak számától.


  1. Az ápolási díj megállapítása és megszüntetése a polgármester hatáskörébe tartozik.



Önkormányzati segély


10. §


  1. Nézsa Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére önkormányzati segélyt nyújt.


  1. Az önkormányzati segély adható eseti jelleggel vagy meghatározott időszakra havi rendszerességgel.


  1. Önkormányzati segélyben elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások – így különösen betegségez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.


Önkormányzati segélyben lehet részesíteni kérelemre vagy hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetén 200 %-át nem haladja meg.


11. §


  1. Az önkormányzati segély egyszeri összege – rászorultsághoz igazodva – minimum 5.000.-Ft, maximum 50.000.-Ft.


  1. Sürgős szükség esetén, - ha a kérelmező életkörülményei indokolják az azonnali segítséget – a segély bizonyítási eljárás nélkül, a kérelmező nyilatkozata alapján is megállapítható és kifizethető.


12. §


  1. Nézsa Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként önkormányzati segélyt állapít meg annak, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 600 %-át nem haladja meg. A temetési költségekhez való hozzájárulásként megállapítható önkormányzati segély összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10 %-ánál.


  1. Az (1) bekezdés értelmében a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 2014. évben 100.000.-Ft.


  1. A temetési költségek finanszírozása érdekében önkormányzati segély nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.


  1. Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként az önkormányzati segély iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztéssel jár.


  1. A kérelemhez – a kérelem benyújtásával egyidejűleg – csatolni kell e rendelet 4. §-ában meghatározottakon kívül
  • a halotti anyakönyvi kivonatot.


  1. A temetési költségek finanszírozására az önkormányzati segély megállapításának tényét a halotti anyakönyvi kivonaton rögzíteni kell.


13. §


A megállapított önkormányzati segélyt a megállapításra vonatkozó határozat meghozatalától számított 8 napon belül kell kifizetni.

14. §


Az önkormányzati segély megállapítására vonatkozó kérelmek elbírálása a temetési költségek finanszírozása esetében a polgármester, egyéb esetekben a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.


15. §


Nézsa Községi Önkormányzat Képviselő-testülete – az éves költségvetésében meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában önkormányzati segélyben (továbbiakban: kölcsön) részesítheti - évente egy alkalommal, legfeljebb 100.000.-Ft erejéig - azt a rászoruló személyt, akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át meghaladja, de annak 250%-át nem éri el és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garancia a kölcsön visszafizetésére.

16. §


Nem részesíthető kölcsönben a 15. §-ban rögzített feltételeknek megfelelő személy, ha önhibájából került nehéz anyagi helyzetbe, vagy rendelkezik olyan jövedelemmel vagy vagyonnal, amellyel válsághelyzetét megoldja.


17. §


A kamatmentes kölcsön törlesztési ideje a 12 hónapot nem haladhatja meg.  A kamatmentes kölcsönt a folyósítást követő hónap első napjától a kölcsönszerződésben megállapított részletekben és befizetési határidővel kell visszafizetni.


18. §


A kamatmentes kölcsönben részesülőkkel a szerződést  - a képviselőtestület felhatalmazása alapján – a polgármester köti meg.

                


Babakelengye támogatás


19. §


  1. A polgármester babakelengye támogatásként önkormányzati segélyt állapít meg a szülő (törvényes képviselő) kérelmére – anyagi helyzetüktől függetlenül – ha a gyermek lakóhelye születésének időpontjában Nézsa községben található.


  1. A segély megállapítása iránti kérelmet a gyermek születésétől számított hat hónapon belül lehet előterjeszteni.


  1. A segély összege 10.000.-Ft, melyet a kérelmező részére házipénztár útján kell folyósítani.


Élelmiszer utalvány


                                                                         20.§


  1. Élelmiszer utalvány adható azon állampolgár részére, aki az Önkormányzat segítségét mindennapi szükségletei kielégítéséhez kéri, a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 150%-át.


  1. Az utalvány értéke 2.000 -Ft.


  1. Egy évben legfeljebb nyolc alkalommal adható.



III. FEJEZET


Természetben nyújtott szociális ellátások


Közgyógyellátás


21. §


Az Szt. 50. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott személyeken túlmenően közgyógyellátásra jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át, egyedül álló esetén a nyugdíjminimum 250 %-át, feltéve, ha a részére feltétlen szükséges havi rendszeres gyógyító ellátás költségének összege meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át.

A közgyógyellátásra való jogosultságról a polgármester dönt.


Szociális célú tűzifára való jogosultság


22. §


  1. A helyi önkormányzatok szociális célú tűzifa vásárlásához kapcsolódó kiegészítő támogatásról szóló 59/2012.(XI.28.) BM rendelet alapján juttatott szociális célú tűzifára jogosult az aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, adósságkezelési támogatáshoz kapcsolódó adósságcsökkentési támogatásban, lakásfenntartási támogatásban részesülő, vagy rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult. A jogosultak között előnyt élvez, a lakásfenntartási támogatásban részesülő, legalább 3.000.-Ft támogatásra jogosult személy, vagy háztartásában három vagy több kiskorú gyermek neveléséről gondoskodik, aki egyedülállóként neveli gyermekét (gyermekeit), aki egyedül élő, valamint aki a tűzifa vásárlásáról anyagi okok miatt önmaga nem tud gondoskodni és a tűzifa hiánya veszélyeztetné a téli otthoni melegedés lehetőségét, és lakásában tűzifával történő fűtés van.


 (2) A szociális célú tűzifára jogosultak közül a támogatottak köréről és a támogatás mértékéről a képviselőtestület határozattal dönt, úgy, hogy háztartásonként legfeljebb 2 m3 tűzifa biztosítására kerülhet sor.”



Szociális szolgáltatások


23. §


  1. Az alapszolgáltatás megszervezésével az önkormányzat segítséget nyújt a szociálisan rászorulók részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, valamint egészségi állapotukból, mentális állapotukból vagy más okból származó problémák megoldásában.


  1. Nézsa Község Önkormányzata az alábbi személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatásokat biztosítja:
  1. étkeztetés
  2. házi segítségnyújtás
    1. családsegítés.



Étkeztetés


24. §


  1. Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.


  1. A képviselő-testület az Szt. 62. §-ában meghatározott étkeztetést a törvényi szabályok szerint az alábbi feltételekre is figyelemmel biztosítja:

Szociálisan rászorult az, aki

  • 65 év feletti,
  • akut vagy krónikus megbetegedésben szenved,
  • fogyatékos,
  • szenvedély- vagy pszichiátriai beteg,
  • hajléktalan.


  1. Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni, amelyet külön rendelt szabályoz.


  1. Az szociális étkeztetés megállapítása és megszüntetése a polgármester hatáskörébe tartozik.


  1. Az önkormányzat étkeztetési feladatát a Gyermeki Csodakert Óvoda – 2618 Nézsa, Szondi út 48. – látja el.


  1. Az ellátás módja lehet:
  1. étel elvitele saját erőből,
  2. étkeztetés házhoz szállítással.


  1. Az étkeztetés házhoz szállítással történő biztosítása esetén a szállítás szolgáltatásáért szállítási díjat nem kell fizetni.



25. §


  1. Az intézményvezető azonnali hatállyal megtagadhatja, ismételt esetben pedig kérheti a megszüntetését az étkeztetés biztosításának, ha az ellátásra jogosult
  • az étkeztetési hely házirendjét megsérti, vagy a közösségre nézve agresszív, fenyegető magatartást tanúsít,
  • a közegészségügyi, járványügyi szabályokat nem tartja be.


  1. Az (1) bekezdésben foglaltakról az intézményvezető jegyzőkönyvet köteles készíteni.




Házi segítségnyújtás


26. §


  1. Nézsa Község Önkormányzata a házi segítségnyújtást – átruházott hatáskörben - a Nagyoroszi Közös Szociális Szolgáltató Társuláshoz (2645 Nagyoroszi, Felszabadulás út 1.)  útján biztosítja.


  1. Házi segítségnyújtás keretében gondoskodik az önkormányzat azokról, akik
  • idősek és otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak;
  • pszichiátriai betegek, fogyatékosok, szenvedélybetegek és állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladatok ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek;
  • egészségi állapotuk miatt rászorulnak és az ellátást igénylik;
  • a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.


  1. A házi segítségnyújtás iránti kérelmet – a gondozón keresztül – a Nagyoroszi Közös Szociális Szolgáltató Társuláshoz (2645 Nagyoroszi, Felszabadulás út 1.) kell benyújtani.


Családsegítés


27. §


  1. A családsegítést az „Együtt a Gyermekekért” Nonprofit Közhasznú Gyermekjóléti Szolgálat Betéti Társaság (Szolgálat) által látja el. A családsegítés szolgáltatás jellegű, igénybevétele önkéntes.


  1. A Szolgálat
  1. közreműködik az igénylő családi gondjainak megoldásában, életvitelét hátrányosan befolyásoló okok feltárásában, illetve megszüntetésében, mentális problémák megoldásában,
  2. az igénylő kérelmére, problémáinak rendezése érdekében életvezetési és egyéb tanácsokat ad, konkrét segítséget nyújt,
  3. az igénylő felhatalmazásával ellátja érdekeinek képviseletét, ügyeiben eljár,
  4. pénzbeli és természetbeni adományokat fogad el és gondoskodik a rászorulókhoz való eljuttatásáról,
  5. folyamatosan figyelemmel kíséri a működési területén élő lakosság szociális helyzetét.


  1. Az ellátások igénybevételének feltétele, hogy az igénylő vállalja az esetfelelőssel közösen kialakított célok megvalósításában való aktív és folyamatos együttműködést.


28. §


Az önkormányzat természetbeni szociális ellátásként szociális földprogramot működtet.

A programban való részvétel feltételeit, az együttműködési megállapodás, és a szociális földprogram helyi végrehajtására vonatkozó szervezeti és működési szabályzat állapítja meg.



IV. FEJEZET


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


29. §


  1. E rendelet 2014. január 01. napján lép hatályba azzal, hogy rendelkezéseit a 2014. január 1. napját követőn indult eljárásokban kell alkalmazni.


  1. Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az 1993. évi III. törvény rendelkezéseit, valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.


  1. E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Nézsa Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2009. (01.28.) számú rendelete.




Nézsa, 2013. december 12.




            Kovácsné Varga Andrea                                            Styevó Gábor

                        jegyző                                                            polgármester




Kihirdetési záradék:

A rendelet 2013. december 13-án kihirdetésre került.



Kovácsné Varga Andrea

          jegyző