Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 50/2009 (XII.16.) önkormányzati rendelete
Debrecen város szmogriadó tervéről
Hatályos: 2010. 01. 01- 2014. 12. 18Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 50/2009 (XII.16.) önkormányzati rendelete
Debrecen város szmogriadó tervéről
2010-01-01-tól 2014-12-18-ig
DEBRECEN MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
50/2009. (XII. 16.) rendelete[1]
Debrecen város szmogriadó tervéről
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése az 1995. évi LIII. törvény 48. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján, figyelemmel a 21/2001. (II. 14.) Korm. rendelet és a 14/2001. (V. 9.) KöM-EüM-FVM együttes rendelet előírásaira, Debrecen város szmogriadó tervéről az alábbi rendeletet alkotja:
I. FEJEZET
A rendelet célja és hatálya
1. §
(1) A rendelet célja, hogy a környezetveszélyeztetést okozó légszennyezettséget megelőzze, illetve annak kialakulása esetén meghatározza az emberi élet és egészség megóvása érdekében szükséges intézkedéseket, azok elrendelésének és végrehajtásának szabályait.
(2) A rendelet hatálya Debrecen város közigazgatási területére terjed ki. Amennyiben a légszennyezettségi értékek a polgári védelemről szóló törvényben meghatározott veszélyhelyzet fennállását igazolják, a szükséges intézkedések a vonatkozó polgári védelmi jogszabályok alapján kerülnek foganatosításra.
II. FEJEZET
A szmogriadó elrendelésének feltételei, a szmogriadó fokozatai, a szmoghelyzet kialakulásának megelőzését szolgáló intézkedések
2. §
(1) Szmoghelyzet alakul ki, ha a kedvezőtlen meteorológiai viszonyok között, több forrásból származó szennyező anyag kibocsátás következtében a légszennyezettség tartósan és nagy területen meghaladja egy vagy több légszennyező anyag tájékoztatási, illetőleg riasztási küszöbértékét.
(2) A légszennyező anyagok koncentrációját a Tiszántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség (a továbbiakban: TIKTVF) külön jogszabály alapján folyamatos ügyelet biztosításával méri és elemzi a város területén telepített monitor állomások segítségével.
(3) Szmoghelyzet kialakulása esetén a szmogriadó megfelelő fokozatát kell elrendelni. A szmogriadó fokozatai (tájékoztatási vagy riasztási fokozat) elrendelésének alapját a meteorológiai jellemzők, illetve a légtér szennyező anyag koncentrációjának mért értékei határozzák meg. A tájékoztatási és riasztási küszöbértékeket e rendelet melléklete tartalmazza.
(4) A szmogriadó megfelelő fokozatainak elrendelését, illetve azok megszüntetését a légszennyezettségi határértékekről szóló, illetőleg a levegő védelmével kapcsolatos mindenkor hatályos jogszabályokban meghatározott feltételek fennállása esetén kell elvégezni.
3. §
Szmoghelyzet kialakulásának megelőzését szolgáló intézkedéseként a város közigazgatási területén az utak, illetve parkolók pormentesítésére (söprés, locsolás) kiemelt figyelmet kell fordítani az egész év folyamán, továbbá a szállópor (PM10) szennyezettség megelőzése érdekében a téli síktalanító anyagok maradéktalan feltakarítását – szezonálisan – biztosítani kell.
III. FEJEZET
A szmogriadó riasztási fokozata során előforduló események kezelése
4. §
(1) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata a szmogriadó események kezelésével kapcsolatos előkészítő, koordinációs és adminisztratív jellegű feladatok ellátására eseti jelleggel működő operatív egységet hoz létre Szmog Intéző Munkacsoport (továbbiakban: SZIM) néven, melyet a polgármester a SZIM összehívására kijelölt 24 órás ügyeletes útján, a szmogriadó riasztási fokozatában hív össze.
(2) A SZIM állandó tagjai:
- DMJV Polgármesteri Hivatal részéről 2 fő (egyikük a polgármester, aki egyben a SZIM elnöke, másik személy a SZIM összehívására kijelölt 24 órás ügyeletes) valamint,
- a Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Debreceni Polgári Védelmi Kirendeltségének;
- a TIKTVF;
- az ÁNTSZ Debreceni Kistérségi Intézetének;
- a Debreceni Rendőrkapitányság;
- az Országos Meteorológiai Szolgálat Észak-alföldi Regionális Központjának
(a továbbiakban: OMSZ Észak-alföldi Regionális Központ)
vezetője, vagy az általa kijelölt intézkedési jogkörrel felruházott személy.
(3) A SZIM feladata:
a) elemzi és értékeli a beérkező légszennyezettségi és meteorológiai adatok alapján a környezetveszélyeztetés kockázatát;
b) javaslatot tesz a polgármesternek a szmogriadó riasztási fokozatában alkalmazandó tájékoztatás tartalmára, illetve az elrendelendő korlátozó intézkedésekre vonatkozóan, melyet a küszöbérték túllépésének mértéke, a túllépéssel érintett légszennyező anyag fajtája, illetve az aktuális meteorológiai helyzet és előrejelzés alapján fogalmaz meg.
(4) A SZIM a szmoghelyzet kezelése tekintetében döntési jogkörrel nem rendelkezik, tevékenységével a polgármester döntéshozó tevékenységét segíti elő. Tevékenysége során a polgármester számára a szmogriadó keretein belül alkalmazandó konkrét intézkedések megválasztására és alkalmazására tesz szakmai javaslatot. Jogi személyiséggel nem rendelkezik.
(5) A SZIM tagjai tevékenységüket anyagi ellenszolgáltatás nélkül végzik, a munkacsoport költségvetéssel nem rendelkezik, működésének tárgyi, technikai feltételeit az önkormányzat saját költségvetéséből biztosítja.
(6) A SZIM a rendkívüli esemény megszüntetésének kezelése, a környezetveszélyeztetést okozó légszennyezés hatásának mérséklése érdekében teendő intézkedések végrehajtásához eseti szakértőket vonhat be munkájába.
(7) A SZIM tevékenységéhez nem szükséges valamennyi tag együttes jelenléte, illetve a munkában való részvétel elektronikus kapcsolattartás (telefon, fax, e-mail) útján is lehetséges.
IV. FEJEZET
A rendkívüli intézkedések előkészítésében közreműködő szervek és feladataik
5. §
A rendkívüli intézkedések előkészítésében részt vesznek:
a) TIKTVF;
b) ÁNTSZ Debreceni Kistérségi Intézete;
c) Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Debreceni Polgári Védelmi Kirendeltsége;
d) OMSZ Észak-alföldi Regionális Központ;
e) DMJV Polgármesteri Hivatala.
6. §
(1) A TIKTVF a rendkívüli intézkedések előkészítése során:
a) fokozott figyelemmel működteti a monitor hálózatot, és gondoskodik az esetleges meghibásodások elhárításáról;
b) a monitorállomásokon észlelt, a szmogriadó alapját képező adatokat ellenőrzi;
c) szmoghelyzet esetén rövid úton, távbeszélőn és e-mailben haladéktalanul értesíti a SZIM összehívására kijelölt ügyeletest, melyet lehetőség szerint telefaxon is megerősít;
d) részt vesz a SZIM döntés előkészítő munkájában.
(2) Az ÁNTSZ Debreceni Kistérségi Intézete e fejezet szerinti feladatellátása során:
a) részt vesz a SZIM döntés előkészítő munkájában;
b) elemzi és értékeli a légszennyezettség egészségre gyakorolt hatását, javaslatot tesz az ezzel kapcsolatos lakossági tájékoztatás tartalmára;
c) javaslatot tesz az egészségvédelem érdekében szükséges intézkedésekre.
(3) A Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Debreceni Polgári Védelmi Kirendeltsége e fejezet szerinti feladatellátása során:
a) részt vesz a SZIM döntés előkészítő munkájában;
b) javaslatot tesz az alkalmazandó lakossági tájékoztatás tartalmára;
c) a szmogriadó riasztási fokozatának időtartama alatt javaslatot tesz a közfeladatok ellátásának rendjére.
(4) Az OMSZ Észak-alföldi Regionális Központ e fejezet szerinti feladatellátása során:
a) szmoghelyzet esetén a TIKTVF kérésére biztosítja a meteorológiai előrejelzést;
b) részt vesz a SZIM döntés előkészítő munkájában.
(5) DMJV Polgármesteri Hivatala e fejezet szerinti feladatellátása során:
a) kijelölt ügyeletes munkatársa révén a nap 24 órájában fogadja a TIKTVF valós szmoghelyzetről szóló értesítését;
b) a TIKTVF szmoghelyzetről történő értesítését követően rövid úton távbeszélőn értesíti a polgármestert vagy akadályoztatása esetén annak helyettesét, illetve a légszennyező anyagok riasztási küszöbértéket meghaladó koncentrációja esetén távbeszélőn összehívja a SZIM tagjait, amelyet e-mail formájában is megerősít;
c) gondoskodik a SZIM tagjai részére helyiség és a szükséges technikai feltételek biztosításáról, a SZIM még esetlegesen hiányzó tagjainak mozgósításáról;
d) feljegyzés formájában rögzíti a szmogriadó végrehajtásával és megszüntetésével kapcsolatosan előforduló eseményeket.
V. FEJEZET
A rendkívüli intézkedések elrendelésére jogosult illetve azok végrehajtásában érintett szervek és feladataik
7. §
(1) A szmogriadó intézkedések meghozatalára a polgármester (4024 Debrecen, Piac u. 20. tel: 511-410) jogosult. Döntését közigazgatási hatósági jogkörben eljárva hozza meg.
(2) A polgármester feladatának ellátása során:
a) a kijelölt ügyeletes értesítése útján gondoskodik a SZIM összehívásáról;
b) elrendeli a szmogriadót;
c) a szmogriadó elrendelése esetén távbeszélő és telefax vagy e-mail útján gondoskodik a szmogriadó kihirdetéséről és közzétételéről;
- ca) a rendkívüli intézkedések végrehajtásában érintett szerveket azonnal értesíti a szmogriadó elrendeléséről, valamint tájékoztatja a korlátozással érintett gazdálkodó és egyéb szervezeteket;
- cb) a Magyar Távirati Irodán és a helyi médián keresztül értesíti, és folyamatosan tájékoztatja az érintetteket, kérve közreműködésüket a veszélyes mértékű levegőszennyezés megszüntetésében történő részvételre. A tájékoztatás tartalmát a légszennyezettségi határértékekről szóló, illetőleg a levegő védelmével kapcsolatos mindenkor hatályos jogszabályok rendelkezései alapján határozza meg;
d) szükség esetén és a SZIM javaslata alapján korlátozó intézkedéseket hoz;
e) a korlátozó intézkedések hatályba léptetéséről telefax vagy e-mail útján értesíti a korlátozásra kötelezetteket;
f) kezdeményezi a közbiztonsági és közlekedésrendészeti szerveknél, valamint az egészségügyi szervezeteknél a fokozott készenlétbe, illetve készültségbe helyezést;
g) a közfeladatok zavartalan ellátását biztosítva gondoskodik a lakosság ellátásának, az alapvető szolgáltatások, valamint a közlekedési és áruszállítási igények kielégítésének megszervezéséről;
h) indokolt esetben megváltoztatja a szmogriadó fokozatát;
i) a feltételek fennállása esetén megszünteti a szmogriadót.
(3) A polgármester az általa hatósági jogkörben meghozott intézkedéseket a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvénynek a hatóság döntéseinek közlésével kapcsolatos rendelkezései szerint is közli az érintettekkel.
8. §
A rendkívüli intézkedések végrehajtásában érintett szervek:
a) TIKTVF;
b) ÁNTSZ Debreceni Kistérségi Intézete;
c) Debreceni Rendőrkapitányság;
d) Magyar Közút Nonprofit Zrt. Hajdú-Bihar Megyei Területi Igazgatósága;
e) Nemzeti Közlekedési Hatóság Észak-alföldi Regionális Igazgatóság Debreceni képviselete;
f) Hajdú-Volán Zrt.;
g) DKV Debreceni Közlekedési Zrt.;
h) Debreceni Közterület Felügyelet.
9. §
A TIKTVF e fejezet szerinti feladatellátása során:
a) részt vesz a SZIM munkájában;
b) a légszennyezettséggel kapcsolatos valamennyi mérési eredményét, intézkedését és információját dokumentálja a szmognaplóban, és erről a rá vonatkozó jogszabályok szerint tájékoztatja a polgármestert;
c) az elrendelt fokozat változását jelentő levegőszennyezettség csökkenése, vagy emelkedése esetén a rá vonatkozó jogszabályok szerint azonnal értesíti a polgármestert.
10. §
Az ÁNTSZ Debreceni Kistérségi Intézete e fejezet szerinti feladatellátása során:
a) részt vesz a SZIM munkájában;
b) értesíti az orvosi, gyógyszertári ügyeleteket, mentőszolgálatot.
11. §
A Debreceni Rendőrkapitányság e fejezet szerinti feladatellátása során:
a) részt vesz a SZIM munkájában;
b) a szmogriadó riasztási fokozatának elrendelését követően a külön jogszabályban előírtak szerint (pl. forgalomkorlátozási intézkedések betartatásával és a szükséges közlekedésbiztonsági intézkedések megtételével) biztosítja az e rendeletben foglalt közúti közlekedésben részt vevő, mozgó légszennyező források esetleges korlátozásának érvényesülését.
12. §
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Hajdú-Bihar Megyei Területi Igazgatósága e fejezet szerinti feladatellátása során:
a szmogriadó riasztási fokozatának elrendelését követően intézkedik a városon átmenő országos közutak esetleges forgalomkorlátozásának elrendeléséről, a forgalomkorlátozások végrehajtásához szükséges műszaki, tárgyi feltételek biztosításáról (utak, útszakaszok lezárása).
13. §
A Nemzeti Közlekedési Hatóság Észak-alföldi Regionális Igazgatóság Debreceni képviselete e fejezet szerinti feladatellátása során:
a szmogriadó riasztási fokozatának elrendelését követően segítséget nyújt a közúti közlekedésben részt vevő gépjárművek súlyának és káros anyag kibocsátásának ellenőrzésében.
14. §
A Hajdú-Volán Zrt. e fejezet szerinti feladatellátása során:
a forgalom lebonyolításának elősegítésére a polgármester határozatának megfelelően gondoskodik a járatok sűrítéséről, illetve a forgalmi terv szükségszerű módosításáról.
15. §
A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. e fejezet szerinti feladatellátása során:
a forgalom lebonyolításának elősegítésére a polgármester határozatának megfelelően gondoskodik az általa üzemeltetett tömegközlekedési járatok sűrítéséről, illetve a forgalmi terv szükségszerű módosításáról.
16. §
A Debreceni Közterület Felügyelet feladatellátása során:
a szmogriadó fokozatok elrendelése esetén segíti, illetve ellenőrzi a korlátozó intézkedések végrehajtását, együttműködik a szmogriadó terv végrehajtásában résztvevő más szervekkel.
VI. FEJEZET
Korlátozó intézkedések szmogriadó esetén
17. §
A szmoghelyzet megszüntetésének elősegítése céljából riasztási fokozatban a következő intézkedések bevezetését kell mérlegelni az aktuális helyzet jellege, súlyossága szerint, az érintett légszennyező anyagok forrásait figyelembe véve, a helyi viszonyokhoz történő adaptálással:
a) ha a küszöbérték túllépést kén-dioxid (SO2) szennyezőanyag okozza, akkor a kén-dioxidot kibocsátó, helyhez kötött légszennyező források üzemeltetőit tevékenységük mérséklésére lehet felszólítani, illetve tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére lehet kötelezni. A lakosságot és a közintézményeket (az egészségügyi, szociális és oktatási intézmények, valamint óvodák és bölcsődék kivételével) a település egész területén a szilárd és olajtüzelésű fűtőberendezések használatának mérséklésére lehet felszólítani, a szmoghelyzet súlyosságától függően az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérsékletének megfelelő hőfokra (min. 18°C) történő maximalizálásával;
b) ha a küszöbérték túllépést nitrogén-dioxid (NO2) szennyezőanyag koncentrációjának növekedése okozza, akkor a település teljes közigazgatási területén a helyhez kötött, nitrogén-dioxidot kibocsátó források üzemeltetőit tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére lehet kötelezni. A lakosságot és a közintézményeket (az egészségügyi, szociális és oktatási intézmények, valamint óvodák és bölcsődék kivételével) a település egész területén a fosszilis tüzelőanyagú fűtőberendezések használatának mérséklésére lehet felszólítani, a szmoghelyzet súlyosságától függően az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérsékletének megfelelő hőfokra (max.18°C) történő maximalizálásával;
c) ha a küszöbérték túllépést szén-monoxid (CO) szennyezőanyag koncentrációjának növekedése okozza, akkor a település teljes közigazgatási területén a helyhez kötött, szénhidrogéneket kibocsátó források üzemeltetőit tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére lehet kötelezni. A lakosságot és a közintézményeket (az egészségügyi, szociális és oktatási intézmények, valamint óvodák és bölcsődék kivételével) a település egész területén a fosszilis tüzelőanyagú fűtőberendezések használatának mérséklésére lehet felszólítani, a szmoghelyzet súlyosságától függően az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérsékletének megfelelő hőfokra (max.18ºC) történő maximalizálásával;
d) ha a küszöbérték túllépést szálló por (PM10) szennyezőanyag okozza, akkor a szálló port kibocsátó, helyhez kötött légszennyező források üzemeltetőit tevékenységük mérséklésére lehet felszólítani, illetve tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére lehet kötelezni. A lakosságot és a közintézményeket (az egészségügyi, szociális és oktatási intézmények, valamint óvodák és bölcsődék kivételével) a település egész területén a szilárd és olajtüzelésű fűtőberendezések használatának mérséklésére lehet felszólítani, a szmoghelyzet súlyosságától függően az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérsékletének megfelelő hőfokra (min. 18ºC) történő maximalizálásával.
A por kibocsátással járó tevékenységeket (építkezési munkálatok, építési anyagok szállítása stb.) fel lehet függeszteni. Megfelelő helyzetben javasolható a közterületek vízzel történő tisztítása;
e) ha a küszöbérték túllépést ózon (O3) szennyezőanyag koncentrációjának növekedése okozza, akkor a település teljes közigazgatási területén a helyhez kötött, nitrogén-dioxidot és/vagy szénhidrogéneket kibocsátó források üzemeltetőit tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére lehet kötelezni. A lakosságot és a közintézményeket fel lehet szólítani a (főként szerves oldószer felhasználása miatt) szénhidrogének kibocsátásával járó tevékenységek (pl. festés, mázolás, bitumen olvasztás stb.) megszüntetésére. Főként a 10–18 óra közötti időszakban a közlekedést érintő intézkedések bevezethetőek;
f) ha a küszöbérték túllépést a légszennyezettségi határértékekről, valamint a helyhez kötött légszennyező pontforrások kibocsátási határértékeiről szóló mindenkori hatályos jogszabályban megjelölt és felsorolt szennyezőanyag komponensek egyidejű koncentráció növekedése okozza, akkor az a)–e) bekezdésben foglaltakat együttesen lehet alkalmazni.
18. §
A szmogriadó elrendelésekor hatályba lépő korlátozások a lakosság és közintézmények vonatkozásában:
a) tájékoztatási fokozatban a 7. § (2) bekezdés cb) pontjában foglaltak szerint fel kell kérni a lakosságot és a közintézményeket minden szilárd és olajtüzelésű fűtőberendezés használatának mérséklésére,
b) riasztási fokozatban a lakosság és a közintézmények (egészségügyi, szociális és oktatási intézmények, valamint óvodák és bölcsődék kivételével) külön felhívás esetén kötelesek a szilárd és olajtüzelésű berendezések használatát olyan módon mérsékelni, hogy az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérséklete legfeljebb 18 oC legyen.
19. §
(1) A korlátozás mértéke az ipari jellegű helyhez kötött légszennyező források esetében:
- tájékoztatási fokozatban 50%-ig;
- riasztási fokozatban 100%-ig terjedhet.
(2) A TIKTVF által nyújtott tájékoztatás alapján a korlátozás konkrét mértékének meghatározására, az érintett légszennyező források üzemeltetőinek bevonásával a SZIM tesz javaslatot a polgármesternek.
(3) Azon légszennyezők esetében, amelyeknek berendezéseiben vagy az általuk üzemeltetett technológiai rendszerben a szmogriadó idején elrendelt (1) bekezdés szerinti korlátozások súlyos károsodást okozhatnak, megengedett a légszennyező anyagok olyan mértékű kibocsátása, amely a károsodás megelőzéséhez még éppen szükséges üzemeltetésből ered. Ezt az adott ipari jellegű helyhez kötött légszennyező forrás tekintetében elrendelésre kerülő korlátozás konkrét mértékének meghatározása során figyelembe kell venni.
20. §
(1) A szmogriadó elrendelésekor hatályba lépő korlátozások a közúti közlekedésben résztvevő mozgó légszennyező források vonatkozásában a 17. § a)-e) pontjában rögzített szennyező anyagok küszöbértékeinek túllépése esetén rendelhető el a (2) és (3) bekezdésben meghatározottaknak megfelelően.
(2) Szmogriadó tájékoztatási fokozat elrendelése esetén:
a) a polgármester – a tömegtájékoztatás helyi eszközein keresztül elhangzó felhívással – felkéri a lakosságot, hogy tartózkodjon a gépjárművek használatától a város egész területén. Ennek érdekében javasolhatja:
- mérsékelni kell a gépjárművek magáncélú használatát;
- a lehetőségek figyelembe vételével csökkenteni kell a város belső területein az átmenő forgalmat;
- az önkéntes forgalomkorlátozást megfelelő intézkedésekkel (várakozási és behajtási tilalom, a tömegközlekedés előnyben részesítése) is lehet segíteni.
b) Üzemanyag kimérése csak azoknál a töltőkutaknál megengedett, amelyek zárt gőzvisszavezető rendszerrel vannak ellátva, és a kutak feltöltése is csak zárt gőzvisszavezető rendszerrel ellátott tárolótartályok és ehhez csatlakozó tartálykocsik útján történik.
(3) Szmogriadó riasztási fokozata esetén elrendelhető:
a) a gépjárművek használatának korlátozása a város közigazgatási határán belül oly módon, hogy a riadó elrendelésének első, és azt követően minden páratlan napján csak a páratlan, a riadó elrendelésének másnapján és minden páros napján a páros számmal végződő rendszámmal rendelkező járművek közlekedhetnek a 22 órától 6 óráig tartó időszak kivételével;
b) a Füredi út, Hadházi út, Nyíl utca, Árpád-tér, Rakovszky D. utca, Hajnal utca, Wesselényi utca, Erzsébet utca, Külsővásártér, Nyugati utca, Pesti utca, Böszörményi út által határolt belső területeken tilos:
- gépjárműmotorok járatása a gépjárművek álló helyzetében, vagy a motor működtetését igénylő javítási műveletek végzése;
- az öt tonnát meghaladó össztömegű gépjárművek, járműszerelvények, lassú járművek átmenő forgalma;
- a kétütemű benzinmotorral hajtott járművek közlekedése;
- a belső égésű motorral hajtott helyhez kötött berendezések (pl. aggregátorok, munkagépek stb.) működtetése. Kivételt képeznek azok a tartalék áramforrásként használt aggregátorok, amelyek a vonatkozó biztonságtechnikai előírások alapján az áramellátás folyamatosságát biztosítják;
c) a gépjármű forgalom korlátozása a környezetvédelmi besorolása alapján is, figyelembe véve, hogy szálló por szennyezettség esetén a dízel, ózonszennyezettség esetén a benzin üzemű gépjárművek fokozottabb korlátozása indokolt; illetve a légszennyezőbb gépjárművek használata is megtiltható. Ez esetben a parkolási lehetőségeket bővíteni indokolt a város területén;
d) általános (környezetvédelmi) sebességkorlátozás, illetve a tömegközlekedés használatának előnyben részesítésére való felkérése;
e) a parkolási lehetőségek időleges bővítése.
(4) A szmogriadó riasztási fokozata esetén az átmenő forgalom számára engedélyezett útvonalak:
a) Füredi út, Hadházi út, Nyíl utca, Árpád tér, Rakovszky D. utca, Hajnal utca, Wesselényi utca, Erzsébet utca, Külsővásártér, Nyugati utca, Pesti utca, Böszörményi út, mint városi körgyűrű, és abból kiágazva a Balmazújvárosi út – Böszörményi út – Füredi út kereszteződése utáni közúti szakasz, Kassai út, Faraktár utca, Monostorpályi út, Szoboszlói út, Kishegyesi út városhatár felé kivezető szakasza.
b) A körgyűrű és az abba csatlakozó a.) pont szerint jelzett közutak csomópontjaiban az átmenő forgalomnak a városközpont felé történő továbbhaladását rendőri biztosítással, elterelést jelző közúti táblák, kordonok kihelyezésével kell megakadályozni úgy, hogy a lezárt területre csak a tömegközlekedés és a korlátozás alól mentességgel bíró gépjárművek tudjanak behajtani.
(5) A (3) bekezdésben foglalt korlátozó intézkedések nem vonatkoznak az alábbi gépjárművekre és tevékenységekre:
a) a tömegközlekedés céljára szolgáló gépjárművek;
b) a megkülönböztető jelzéssel rendelkező járművek, valamint az ilyen járművek által közrefogott járműoszlop;
c) közfeladat ellátása során: a közszükségleti áruszállítás (könnyen romló alapvető élelmiszereket szállító járművek), a közszolgáltatás, a posta, a tűzoltóság, polgári védelem, a rendőrség, a katonaság, a katasztrófa-elhárítás, a környezetvédelem és a közegészségügyi szolgáltatás gépjárművei, amennyiben jogszabályban meghatározott feladataikat teljesítik;
d) a villamos meghajtású gépkocsik, valamint a hármas hatású szabályozott motorüzemű katalizátorral felszerelt taxik (amennyiben tevékenységüknek megfelelő személy-, illetve teherszállítást végeznek);
e) betegszállító és az orvosi ügyelet gépjárművei, gyógyszertárakba és kórházakba gyógyszert, illetve a gyógyításhoz szükséges eszközöket, anyagokat szállító járművek, amennyiben feladatukat teljesítik;
f) a temetkezési szolgálat gépjárművei.
VII. FEJEZET
Vegyes és záró rendelkezések
21. §
(1) A rendeletben foglalt intézkedések végrehajtását, a korlátozások betartását külön jogszabályok alapján a területileg illetékes hatóságok ellenőrzik, és a meghatározott intézkedések, elrendelt korlátozások megszegőivel szemben külön jogszabály alapján eljárást kezdeményeznek és levegőtisztaság-védelmi vagy szabálysértési bírságot szabnak ki.
(2) E rendelet 2010. január 1. napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének Debrecen város szmogriadó tervéről szóló 36/2003. (XII. 15.) Kr. rendelete, valamint az egyes helyi önkormányzati rendeletek módosításáról szóló 40/2005. (X. 27.) Kr. rendelet 9. §-a hatályát veszti.
Dr. Szekeres Antal sk. jegyző | Kósa Lajos sk. polgármester |
Melléklet
Tájékoztatási és riasztási küszöbértékek
Légszennyező anyag | Tájékoztatási küszöbérték (mg/m3) | Riasztási küszöbérték (mg/m3) |
Kén-dioxid | 400 mg/m3 három egymást követő órában | 500 mg/m3 három egymást követő órában vagy 72 órán túl meghaladott 400 mg/m3 |
Nitrogén-dioxid | 350 mg/m3 három egymást követő órában | 400 mg/m3 három egymást követő órában vagy 72 órán túl meghaladott 350 mg/m3 |
Szén-monoxid | 20 000 mg/m3 három egymást követő órában | 30 000 mg/m3 három egymást követő órában vagy 72 órán túl meghaladott 20 000 mg/m3 |
Szálló por (PM10) | 75 mg/m3 két egymást követő napon | 100 mg/m3 két egymást követő napon és a meteorológiai előrejelzések szerint a következő napon javulás nem várható |
Ózon | 180 mg/m3 három egymást követő órában | 240 mg/m3 három egymást követő órában vagy 72 órán túl meghaladott 180 mg/m3 |
A Közgyűlés a rendeletet a 2009. december 10-ei ülésén fogadta el.