Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 50/2009 (XII.16.) önkormányzati rendelete

Debrecen város szmogriadó tervéről

Hatályos: 2014. 12. 19- 2016. 03. 30

DEBRECEN MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA

50/2009. (XII. 16.) rendelete[1]

Debrecen város szmogriadó tervéről

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése az 1995. évi LIII. törvény 48. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján, figyelemmel a 21/2001. (II. 14.) Korm. rendelet és a 14/2001. (V. 9.) KöM-EüM-FVM együttes rendelet előírásaira, Debrecen város szmogriadó tervéről az alábbi rendeletet alkotja:

I. FEJEZET

A rendelet célja és hatálya

1. §

(1) A rendelet célja, hogy a környezetveszélyeztetést okozó légszennyezettséget megelőzze, illetve annak kialakulása esetén meghatározza az emberi élet és egészség megóvása érdekében szükséges intézkedéseket, azok elrendelésének és végrehajtásának szabályait.

(2) A rendelet hatálya Debrecen város közigazgatási területére terjed ki. Amennyiben a légszennyezettségi értékek a polgári védelemről szóló törvényben meghatározott veszélyhelyzet fennállását igazolják, a szükséges intézkedések a vonatkozó polgári védelmi jogszabályok alapján kerülnek foganatosításra.

[2](3) A füstköd-riadó (szmogriadó) terv alkalmazásában használt fogalmakat a levegő védelméről szóló 306/2010. (XII.23.) Korm. rendelet 2. §-a határozza meg.

II. FEJEZET

A szmogriadó elrendelésének feltételei, a szmogriadó fokozatai, a szmoghelyzet kialakulásának megelőzését szolgáló intézkedések

2. §

(1) Szmoghelyzet alakul ki, ha a kedvezőtlen meteorológiai viszonyok között, több forrásból származó szennyező anyag kibocsátás következtében a légszennyezettség tartósan és nagy területen meghaladja egy vagy több légszennyező anyag tájékoztatási, illetőleg riasztási küszöbértékét.

[3](2) A légszennyező anyagok koncentrációját a Tiszántúli Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség (a továbbiakban (TIKTF) külön jogszabály alapján folyamatos ügyelet biztosításával méri és elemzi a város területén telepített monitor állomások segítségével.

(3) Szmoghelyzet kialakulása esetén a szmogriadó megfelelő fokozatát kell elrendelni. A szmogriadó fokozatai (tájékoztatási vagy riasztási fokozat) elrendelésének alapját a meteorológiai jellemzők, illetve a légtér szennyező anyag koncentrációjának mért értékei határozzák meg. A tájékoztatási és riasztási küszöbértékeket e rendelet melléklete tartalmazza.

(4) A szmogriadó megfelelő fokozatainak elrendelését, illetve azok megszüntetését a légszennyezettségi határértékekről szóló, illetőleg a levegő védelmével kapcsolatos mindenkor hatályos jogszabályokban meghatározott feltételek fennállása esetén kell elvégezni.

[4]3. §

(1) Szmoghelyzet kialakulásának megelőzését szolgáló intézkedéseként a város közigazgatási területén az utak, illetve parkolók pormentesítésére (söprés, locsolás) kiemelt figyelmet kell fordítani az egész év folyamán, továbbá a szállópor (PM10) szennyezettség megelőzése érdekében a téli síktalanító anyagok maradéktalan feltakarítását – szezonálisan – biztosítani kell.

(2) A város településszerkezetét meghatározó és befolyásoló tervek, programok, szabályzatok készítése és módosítása során kiemelten kell kezelni a települési klíma és levegőminőség javításához fűződő szempontokat. Ezek megvalósulására külön ki kell térni:

a) a Településfejlesztési Koncepcióban,

b) az Integrált Településfejlesztési Stratégiában,

c)a Közlekedésfejlesztési Koncepcióban,

d) a Településszerkezeti Tervben

e) a Helyi Építési Szabályzatban és a Szabályozási Tervben

(3) A közlekedési eredetű légszennyezés általános csökkentése érdekében a települési fejlesztési programok és beruházások során prioritást kell adni:

-  az alacsony légszennyezőanyag kibocsátású közösségi közlekedési módok

-  a nem motorizált egyéni közlekedési módok fejlesztésének.

(4) A fűtési eredetű légszennyezés csökkentése érdekében a települési fejlesztési programok és beruházások során prioritást kell adni:

-  a távfűtéshez kapcsolódó légszennyezőanyag kibocsátás csökkentésének,

-  a lakások, intézmények hőszigetelésének és energia-hatékony beruházásoknak,

-  a lakosság hatékony fűtési módszerekre irányuló ismeretei fejlesztésének.

III. FEJEZET

A szmogriadó riasztási fokozata során előforduló események kezelése

4. §

(1) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata a szmogriadó események kezelésével kapcsolatos előkészítő, koordinációs és adminisztratív jellegű feladatok ellátására eseti jelleggel működő operatív egységet hoz létre Szmog Intéző Munkacsoport (továbbiakban: SZIM) néven, melyet a polgármester a SZIM összehívására kijelölt 24 órás ügyeletes útján, a szmogriadó riasztási fokozatában hív össze.

[5](2) A SZIM állandó tagjai:

  • DMJV Polgármesteri Hivatal részéről 2 fő (egyikük a polgármester, aki egyben a SZIM elnöke, másik személy a SZIM összehívására kijelölt 24 órás ügyeletes) valamint,
  • a Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Debreceni Polgári Védelmi Kirendeltségének;
  • a TIKTF;
  • a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szervének ;
  • a Debreceni Rendőrkapitányság;
  • az Országos Meteorológiai Szolgálat Észak-alföldi Regionális Központjának
    (a továbbiakban: OMSZ Észak-alföldi Regionális Központ)

vezetője, vagy az általa kijelölt intézkedési jogkörrel felruházott személy.

(3) A SZIM feladata:

a) elemzi és értékeli a beérkező légszennyezettségi és meteorológiai adatok alapján a környezetveszélyeztetés kockázatát;

b) javaslatot tesz a polgármesternek a szmogriadó riasztási fokozatában alkalmazandó tájékoztatás tartalmára, illetve az elrendelendő korlátozó intézkedésekre vonatkozóan, melyet a küszöbérték túllépésének mértéke, a túllépéssel érintett légszennyező anyag fajtája, illetve az aktuális meteorológiai helyzet és előrejelzés alapján fogalmaz meg.

(4) A SZIM a szmoghelyzet kezelése tekintetében döntési jogkörrel nem rendelkezik, tevékenységével a polgármester döntéshozó tevékenységét segíti elő. Tevékenysége során a polgármester számára a szmogriadó keretein belül alkalmazandó konkrét intézkedések megválasztására és alkalmazására tesz szakmai javaslatot. Jogi személyiséggel nem rendelkezik.

(5) A SZIM tagjai tevékenységüket anyagi ellenszolgáltatás nélkül végzik, a munkacsoport költségvetéssel nem rendelkezik, működésének tárgyi, technikai feltételeit az önkormányzat saját költségvetéséből biztosítja.

(6) A SZIM a rendkívüli esemény megszüntetésének kezelése, a környezetveszélyeztetést okozó légszennyezés hatásának mérséklése érdekében teendő intézkedések végrehajtásához eseti szakértőket vonhat be munkájába.

(7) A SZIM tevékenységéhez nem szükséges valamennyi tag együttes jelenléte, illetve a munkában való részvétel elektronikus kapcsolattartás (telefon, fax, e-mail) útján is lehetséges.

IV. FEJEZET

A rendkívüli intézkedések előkészítésében közreműködő szervek és feladataik

5. §

A rendkívüli intézkedések előkészítésében részt vesznek:

[6]a)  TIKTF;

[7]b) Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szervének ;

c)   Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Debreceni Polgári Védelmi Kirendeltsége;

d)   OMSZ Észak-alföldi Regionális Központ;

e)   DMJV Polgármesteri Hivatala.

6. §

[8](1) A TIKTF a rendkívüli intézkedések előkészítése során:

a) fokozott figyelemmel működteti a monitor hálózatot, és gondoskodik az esetleges meghibásodások elhárításáról;

b) a monitorállomásokon észlelt, a szmogriadó alapját képező adatokat ellenőrzi;

c) szmoghelyzet esetén rövid úton, távbeszélőn és e-mailben haladéktalanul értesíti a SZIM összehívására kijelölt ügyeletest, melyet lehetőség szerint telefaxon is megerősít;

d) részt vesz a SZIM döntés előkészítő munkájában.

[9](2) A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szervének e fejezet szerinti feladatellátása során:

a) részt vesz a SZIM döntés előkészítő munkájában;

b) elemzi és értékeli a légszennyezettség egészségre gyakorolt hatását, javaslatot tesz az ezzel kapcsolatos lakossági tájékoztatás tartalmára;

c) javaslatot tesz az egészségvédelem érdekében szükséges intézkedésekre.

(3) A Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Debreceni Polgári Védelmi Kirendeltsége e fejezet szerinti feladatellátása során:

a) részt vesz a SZIM döntés előkészítő munkájában;

b) javaslatot tesz az alkalmazandó lakossági tájékoztatás tartalmára;

c) a szmogriadó riasztási fokozatának időtartama alatt javaslatot tesz a közfeladatok ellátásának rendjére.

(4) Az OMSZ Észak-alföldi Regionális Központ e fejezet szerinti feladatellátása során:

[10]a) szmoghelyzet esetén a TIKTF kérésére biztosítja a meteorológiai előrejelzést;

b) részt vesz a SZIM döntés előkészítő munkájában.

[11](5) DMJV Polgármesteri Hivatala e fejezet szerinti feladatellátása során:

a) kijelölt ügyeletes munkatársa révén a nap 24 órájában fogadja a TIKTF valós szmoghelyzetről szóló értesítését;

b) a TIKTF szmoghelyzetről történő értesítését követően rövid úton távbeszélőn értesíti a polgármestert vagy akadályoztatása esetén annak helyettesét, illetve a légszennyező anyagok riasztási küszöbértéket meghaladó koncentrációja esetén távbeszélőn összehívja a SZIM tagjait, amelyet e-mail formájában is megerősít;

c) gondoskodik a SZIM tagjai részére helyiség és a szükséges technikai feltételek biztosításáról, a SZIM még esetlegesen hiányzó tagjainak mozgósításáról;

d) feljegyzés formájában rögzíti a szmogriadó végrehajtásával és megszüntetésével kapcsolatosan előforduló eseményeket.

V. FEJEZET

A rendkívüli intézkedések elrendelésére jogosult illetve azok végrehajtásában érintett szervek és feladataik

7. §

(1) A szmogriadó intézkedések meghozatalára a polgármester (4024 Debrecen, Piac u. 20. tel: 511-410) jogosult. Döntését közigazgatási hatósági jogkörben eljárva hozza meg.

(2) A polgármester feladatának ellátása során:

a) a kijelölt ügyeletes értesítése útján gondoskodik a SZIM összehívásáról;

b) elrendeli a szmogriadót;

c) a szmogriadó elrendelése esetén távbeszélő és telefax vagy e-mail útján gondoskodik a szmogriadó kihirdetéséről és közzétételéről;

- ca) a rendkívüli intézkedések végrehajtásában érintett szerveket azonnal értesíti a szmogriadó elrendeléséről, valamint tájékoztatja a korlátozással érintett gazdálkodó és egyéb szervezeteket;

- cb) a Magyar Távirati Irodán és a helyi médián keresztül értesíti, és folyamatosan tájékoztatja az érintetteket, kérve közreműködésüket a veszélyes mértékű levegőszennyezés megszüntetésében történő részvételre. A tájékoztatás tartalmát a légszennyezettségi határértékekről szóló, illetőleg a levegő védelmével kapcsolatos mindenkor hatályos jogszabályok rendelkezései alapján határozza meg;

d) szükség esetén és a SZIM javaslata alapján korlátozó intézkedéseket hoz;

e) a korlátozó intézkedések hatályba léptetéséről telefax vagy e-mail útján értesíti a korlátozásra kötelezetteket;

f) kezdeményezi a közbiztonsági és közlekedésrendészeti szerveknél, valamint az egészségügyi szervezeteknél a fokozott készenlétbe, illetve készültségbe helyezést;

g) a közfeladatok zavartalan ellátását biztosítva gondoskodik a lakosság ellátásának, az alapvető szolgáltatások, valamint a közlekedési és áruszállítási igények kielégítésének megszervezéséről;

h) indokolt esetben megváltoztatja a szmogriadó fokozatát;

i) a feltételek fennállása esetén megszünteti a szmogriadót.

(3) A polgármester az általa hatósági jogkörben meghozott intézkedéseket a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvénynek a hatóság döntéseinek közlésével kapcsolatos rendelkezései szerint is közli az érintettekkel.

8. §

A rendkívüli intézkedések végrehajtásában érintett szervek:

[12]a) TIKTF;

[13]b) Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szervének ;

c) Debreceni Rendőrkapitányság;

d) Magyar Közút Nonprofit Zrt. Hajdú-Bihar Megyei Területi Igazgatósága;

[14]e) Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége ;

f) Hajdú-Volán Zrt.;

g) DKV Debreceni Közlekedési Zrt.;

h) Debreceni Közterület Felügyelet.

[15]9. §

A TIKTF e fejezet szerinti feladatellátása során:

a) részt vesz a SZIM munkájában;

b) a légszennyezettséggel kapcsolatos valamennyi mérési eredményét, intézkedését és információját dokumentálja a szmognaplóban, és erről a rá vonatkozó jogszabályok szerint tájékoztatja a polgármestert;

c) az elrendelt fokozat változását jelentő levegőszennyezettség csökkenése, vagy emelkedése esetén a rá vonatkozó jogszabályok szerint azonnal értesíti a polgármestert.

[16]10. §

A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szervének  e fejezet szerinti feladatellátása során:

a) részt vesz a SZIM munkájában;

b) értesíti az orvosi, gyógyszertári ügyeleteket, mentőszolgálatot.

11. §

A Debreceni Rendőrkapitányság e fejezet szerinti feladatellátása során:

a) részt vesz a SZIM munkájában;

b) a szmogriadó riasztási fokozatának elrendelését követően a külön jogszabályban előírtak szerint (pl. forgalomkorlátozási intézkedések betartatásával és a szükséges közlekedésbiztonsági intézkedések megtételével) biztosítja az e rendeletben foglalt közúti közlekedésben részt vevő, mozgó légszennyező források esetleges korlátozásának érvényesülését.

12. §

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Hajdú-Bihar Megyei Területi Igazgatósága e fejezet szerinti feladatellátása során:

a szmogriadó riasztási fokozatának elrendelését követően intézkedik a városon átmenő országos közutak esetleges forgalomkorlátozásának elrendeléséről, a forgalomkorlátozások végrehajtásához szükséges műszaki, tárgyi feltételek biztosításáról (utak, útszakaszok lezárása).

[17]13. §

A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége e fejezet szerinti feladatellátása során:

a szmogriadó riasztási fokozatának elrendelését követően segítséget nyújt a közúti közlekedésben részt vevő gépjárművek súlyának és káros anyag kibocsátásának ellenőrzésében.

14. §

A Hajdú-Volán Zrt. e fejezet szerinti feladatellátása során:

a forgalom lebonyolításának elősegítésére a polgármester határozatának megfelelően gondoskodik a járatok sűrítéséről, illetve a forgalmi terv szükségszerű módosításáról.

15. §

A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. e fejezet szerinti feladatellátása során:

a forgalom lebonyolításának elősegítésére a polgármester határozatának megfelelően gondoskodik az általa üzemeltetett tömegközlekedési járatok sűrítéséről, illetve a forgalmi terv szükségszerű módosításáról.

16. §

A Debreceni Közterület Felügyelet feladatellátása során:

a szmogriadó fokozatok elrendelése esetén segíti, illetve ellenőrzi a korlátozó intézkedések végrehajtását, együttműködik a szmogriadó terv végrehajtásában résztvevő más szervekkel.

VI. FEJEZET

Korlátozó intézkedések szmogriadó esetén

17. §

A szmoghelyzet megszüntetésének elősegítése céljából riasztási fokozatban a következő intézkedések bevezetését kell mérlegelni az aktuális helyzet jellege, súlyossága szerint, az érintett légszennyező anyagok forrásait figyelembe véve, a helyi viszonyokhoz történő adaptálással:

a) ha a küszöbérték túllépést kén-dioxid (SO2) szennyezőanyag okozza, akkor a kén-dioxidot kibocsátó, helyhez kötött légszennyező források üzemeltetőit tevékenységük mérséklésére lehet felszólítani, illetve tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére lehet kötelezni. A lakosságot és a közintézményeket (az egészségügyi, szociális és oktatási intézmények, valamint óvodák és bölcsődék kivételével) a település egész területén a szilárd és olajtüzelésű fűtőberendezések használatának mérséklésére lehet felszólítani, a szmoghelyzet súlyosságától függően az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérsékletének megfelelő hőfokra (min. 18°C) történő maximalizálásával;

b) ha a küszöbérték túllépést nitrogén-dioxid (NO2) szennyezőanyag koncentrációjának növekedése okozza, akkor a település teljes közigazgatási területén a helyhez kötött, nitrogén-dioxidot kibocsátó források üzemeltetőit tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére lehet kötelezni. A lakosságot és a közintézményeket (az egészségügyi, szociális és oktatási intézmények, valamint óvodák és bölcsődék kivételével) a település egész területén a fosszilis tüzelőanyagú fűtőberendezések használatának mérséklésére lehet felszólítani, a szmoghelyzet súlyosságától függően az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérsékletének megfelelő hőfokra (max.18°C) történő maximalizálásával;

c) ha a küszöbérték túllépést szén-monoxid (CO) szennyezőanyag koncentrációjának növekedése okozza, akkor a település teljes közigazgatási területén a helyhez kötött, szénhidrogéneket kibocsátó források üzemeltetőit tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére lehet kötelezni. A lakosságot és a közintézményeket (az egészségügyi, szociális és oktatási intézmények, valamint óvodák és bölcsődék kivételével) a település egész területén a fosszilis tüzelőanyagú fűtőberendezések használatának mérséklésére lehet felszólítani, a szmoghelyzet súlyosságától függően az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérsékletének megfelelő hőfokra (max.18ºC) történő maximalizálásával;

d) ha a küszöbérték túllépést szálló por (PM10) szennyezőanyag okozza, akkor a szálló port kibocsátó, helyhez kötött légszennyező források üzemeltetőit tevékenységük mérséklésére lehet felszólítani, illetve tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére lehet kötelezni. A lakosságot és a közintézményeket (az egészségügyi, szociális és oktatási intézmények, valamint óvodák és bölcsődék kivételével) a település egész területén a szilárd és olajtüzelésű fűtőberendezések használatának mérséklésére lehet felszólítani, a szmoghelyzet súlyosságától függően az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérsékletének megfelelő hőfokra (min. 18ºC) történő maximalizálásával.
A por kibocsátással járó tevékenységeket (építkezési munkálatok, építési anyagok szállítása stb.) fel lehet függeszteni. Megfelelő helyzetben javasolható a közterületek vízzel történő tisztítása;

e) ha a küszöbérték túllépést ózon (O3) szennyezőanyag koncentrációjának növekedése okozza, akkor a település teljes közigazgatási területén a helyhez kötött, nitrogén-dioxidot és/vagy szénhidrogéneket kibocsátó források üzemeltetőit tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére lehet kötelezni. A lakosságot és a közintézményeket fel lehet szólítani a (főként szerves oldószer felhasználása miatt) szénhidrogének kibocsátásával járó tevékenységek (pl. festés, mázolás, bitumen olvasztás stb.) megszüntetésére. Főként a 10–18 óra közötti időszakban a közlekedést érintő intézkedések bevezethetőek;

f) ha a küszöbérték túllépést a légszennyezettségi határértékekről, valamint a helyhez kötött légszennyező pontforrások kibocsátási határértékeiről szóló mindenkori hatályos jogszabályban megjelölt és felsorolt szennyezőanyag komponensek egyidejű koncentráció növekedése okozza, akkor az a)–e) bekezdésben foglaltakat együttesen lehet alkalmazni.

18. §

A szmogriadó elrendelésekor hatályba lépő korlátozások a lakosság és közintézmények vonatkozásában:

a) tájékoztatási fokozatban a 7. § (2) bekezdés cb) pontjában foglaltak szerint fel kell kérni a lakosságot és a közintézményeket minden szilárd és olajtüzelésű fűtőberendezés használatának mérséklésére,

b) riasztási fokozatban a lakosság és a közintézmények (egészségügyi, szociális és oktatási intézmények, valamint óvodák és bölcsődék kivételével) külön felhívás esetén kötelesek a szilárd és olajtüzelésű berendezések használatát olyan módon mérsékelni, hogy az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérséklete legfeljebb 18 oC legyen.

19. §

(1) A korlátozás mértéke az ipari jellegű helyhez kötött légszennyező források esetében:

- tájékoztatási fokozatban 50%-ig;

- riasztási fokozatban 100%-ig     terjedhet.

[18](2) A TIKTF által nyújtott tájékoztatás alapján a korlátozás konkrét mértékének meghatározására, az érintett légszennyező források üzemeltetőinek bevonásával a SZIM tesz javaslatot a polgármesternek.

(3) Azon légszennyezők esetében, amelyeknek berendezéseiben vagy az általuk üzemeltetett technológiai rendszerben a szmogriadó idején elrendelt (1) bekezdés szerinti korlátozások súlyos károsodást okozhatnak, megengedett a légszennyező anyagok olyan mértékű kibocsátása, amely a károsodás megelőzéséhez még éppen szükséges üzemeltetésből ered. Ezt az adott ipari jellegű helyhez kötött légszennyező forrás tekintetében elrendelésre kerülő korlátozás konkrét mértékének meghatározása során figyelembe kell venni.

20. §

(1) A szmogriadó elrendelésekor hatályba lépő korlátozások a közúti közlekedésben résztvevő mozgó légszennyező források vonatkozásában a 17. § a)-e) pontjában rögzített szennyező anyagok küszöbértékeinek túllépése esetén rendelhető el a (2) és (3) bekezdésben meghatározottaknak megfelelően.

(2) Szmogriadó tájékoztatási fokozat elrendelése esetén:

a) a polgármester – a tömegtájékoztatás helyi eszközein keresztül elhangzó felhívással – felkéri a lakosságot, hogy tartózkodjon a gépjárművek használatától a város egész területén. Ennek érdekében javasolhatja:

- mérsékelni kell a gépjárművek magáncélú használatát;

- a lehetőségek figyelembe vételével csökkenteni kell a város belső területein az átmenő forgalmat;

- az önkéntes forgalomkorlátozást megfelelő intézkedésekkel (várakozási és behajtási tilalom, a tömegközlekedés előnyben részesítése) is lehet segíteni.

b) Üzemanyag kimérése csak azoknál a töltőkutaknál megengedett, amelyek zárt gőzvisszavezető rendszerrel vannak ellátva, és a kutak feltöltése is csak zárt gőzvisszavezető rendszerrel ellátott tárolótartályok és ehhez csatlakozó tartálykocsik útján történik.

(3) Szmogriadó riasztási fokozata esetén elrendelhető:

a) a gépjárművek használatának korlátozása a város közigazgatási határán belül oly módon, hogy a riadó elrendelésének első, és azt követően minden páratlan napján csak a páratlan, a riadó elrendelésének másnapján és minden páros napján a páros számmal végződő rendszámmal rendelkező járművek közlekedhetnek a 22 órától 6 óráig tartó időszak kivételével;

b) a Füredi út, Hadházi út, Nyíl utca, Árpád-tér, Rakovszky D. utca, Hajnal utca, Wesselényi utca, Erzsébet utca, Külsővásártér, Nyugati utca, Pesti utca, Böszörményi út által határolt belső területeken tilos:

- gépjárműmotorok járatása a gépjárművek álló helyzetében, vagy a motor működtetését igénylő javítási műveletek végzése;

- az öt tonnát meghaladó össztömegű gépjárművek, járműszerelvények, lassú járművek átmenő forgalma;

- a kétütemű benzinmotorral hajtott járművek közlekedése;

- a belső égésű motorral hajtott helyhez kötött berendezések (pl. aggregátorok, munkagépek stb.) működtetése. Kivételt képeznek azok a tartalék áramforrásként használt aggregátorok, amelyek a vonatkozó biztonságtechnikai előírások alapján az áramellátás folyamatosságát biztosítják;

c) a gépjármű forgalom korlátozása a környezetvédelmi besorolása alapján is, figyelembe véve, hogy szálló por szennyezettség esetén a dízel, ózonszennyezettség esetén a benzin üzemű gépjárművek fokozottabb korlátozása indokolt; illetve a légszennyezőbb gépjárművek használata is megtiltható. Ez esetben a parkolási lehetőségeket bővíteni indokolt a város területén;

d) általános (környezetvédelmi) sebességkorlátozás, illetve a tömegközlekedés használatának előnyben részesítésére való felkérése;

e) a parkolási lehetőségek időleges bővítése.

(4) A szmogriadó riasztási fokozata esetén az átmenő forgalom számára engedélyezett útvonalak:

a) Füredi út, Hadházi út, Nyíl utca, Árpád tér, Rakovszky D. utca, Hajnal utca, Wesselényi utca, Erzsébet utca, Külsővásártér, Nyugati utca, Pesti utca, Böszörményi út, mint városi körgyűrű, és abból kiágazva a Balmazújvárosi út – Böszörményi út – Füredi út kereszteződése utáni közúti szakasz, Kassai út, Faraktár utca, Monostorpályi út, Szoboszlói út, Kishegyesi út városhatár felé kivezető szakasza.

b) A körgyűrű és az abba csatlakozó a.) pont szerint jelzett közutak csomópontjaiban az átmenő forgalomnak a városközpont felé történő továbbhaladását rendőri biztosítással, elterelést jelző közúti táblák, kordonok kihelyezésével kell megakadályozni úgy, hogy a lezárt területre csak a tömegközlekedés és a korlátozás alól mentességgel bíró gépjárművek tudjanak behajtani.

(5) A (3) bekezdésben foglalt korlátozó intézkedések nem vonatkoznak az alábbi gépjárművekre és tevékenységekre:

a) a tömegközlekedés céljára szolgáló gépjárművek;

b) a megkülönböztető jelzéssel rendelkező járművek, valamint az ilyen járművek által közrefogott járműoszlop;

c) közfeladat ellátása során: a közszükségleti áruszállítás (könnyen romló alapvető élelmiszereket szállító járművek), a közszolgáltatás, a posta, a tűzoltóság, polgári védelem, a rendőrség, a katonaság, a katasztrófa-elhárítás, a környezetvédelem és a közegészségügyi szolgáltatás gépjárművei, amennyiben jogszabályban meghatározott feladataikat teljesítik;

d) a villamos meghajtású gépkocsik, valamint a hármas hatású szabályozott motorüzemű katalizátorral felszerelt taxik (amennyiben tevékenységüknek megfelelő személy-, illetve teherszállítást végeznek);

e) betegszállító és az orvosi ügyelet gépjárművei, gyógyszertárakba és kórházakba gyógyszert, illetve a gyógyításhoz szükséges eszközöket, anyagokat szállító járművek, amennyiben feladatukat teljesítik;

f) a temetkezési szolgálat gépjárművei.

VII. FEJEZET

Vegyes és záró rendelkezések

21. §

(1) A rendeletben foglalt intézkedések végrehajtását, a korlátozások betartását külön jogszabályok alapján a területileg illetékes hatóságok ellenőrzik, és a meghatározott intézkedések, elrendelt korlátozások megszegőivel szemben külön jogszabály alapján eljárást kezdeményeznek és levegőtisztaság-védelmi vagy szabálysértési bírságot szabnak ki.

(2) E rendelet 2010. január 1. napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének Debrecen város szmogriadó tervéről szóló 36/2003. (XII. 15.) Kr. rendelete, valamint az egyes helyi önkormányzati rendeletek módosításáról szóló 40/2005. (X. 27.) Kr. rendelet 9. §-a hatályát veszti.


Dr. Szekeres Antal sk.

jegyző

Kósa Lajos sk.

polgármester



[19]Melléklet

Tájékoztatási és riasztási küszöbértékek

 Légszennyező anyag

[CAS szám]

Átlagolási időszak

 Tájékoztatási küszöbérték
(μg/m3)

 Riasztási küszöbérték
(μg/m3)

 Kén-dioxid

(SO2)

[7446-09-5]

1 óra

 400 μg/m3

három egymást követő órában

500 μg/m3

három egymást követő órában
vagy
72 órán túl meghaladott
400 μg/m3

 Nitrogén-dioxid

(NO2)

[10102-44-0]

1 óra

 350 μg/m3

három egymást követő órában

400 μg/m3

három egymást követő órában
vagy
72 órán túl meghaladott
350 μg/m3

 Szén-monoxid

(CO)

[630-08-0]

1 óra

 20 000 μg/m3

három egymást követő órában

30 000 μg/m3

három egymást követő órában
vagy
72 órán túl meghaladott 20 000 μg/m3

 Szálló por

(PM10)


24 óra

 75 μg/m3

két egymást követő napon és a meteorológiai előrejelzések szerint a következő napon javulás nem várható

100 μg/m3

két egymást követő napon és a meteorológiai előrejelzések szerint a következő napon javulás nem várható

 Ózon

(O3)

[10028-15-6]

1 óra

 180 μg/m3

három egymást követő órában

 240 μg/m3

három egymást követő órában
vagy
72 órán túl meghaladott
180 μg/m3




[1]

A Közgyűlés a rendeletet a 2009. december 10-ei ülésén fogadta el.

[2]

kiegészítette DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[3]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[4]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[5]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[6]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[7]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[8]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[9]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[10]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[11]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[12]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[13]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[14]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[15]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[16]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[17]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[18]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.

[19]

módosította DMJV 52/2014. (XII. 18.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2014. december 19-től.