Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 28/2010 (VII.14.) önkormányzati rendelete

a város közterületének rendjével, használatával és hasznosításával kapcsolatos helyi előírásokról

Hatályos: 2017. 03. 31- 2017. 04. 30

Az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 17/2000. (V. 1.) Kr. rendelet 3. számú mellékletének 2./XII./2. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének Városfejlesztési Bizottsága és a Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 17/2000. (V. 1.) Kr. rendelet 4. számú mellékletének 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró Józsai Településrészi Önkormányzat, továbbá a gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény 37. § (4) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet hatálya

1. §

(1) E rendelet tárgyi hatálya az önkormányzat közigazgatási területén lévő közterületekre terjed ki, kivéve az önkormányzat díjfizetési kötelezettség alá eső várakozási területeinek és fizető várakozóhelyeinek területét, a piac- és vásárterületeket és a taxiállomások területét.

(2) E rendelet személyi hatálya az (1) bekezdés szerinti közterület tulajdonosára, használójára és igénybe vevőjére terjed ki.

Értelmező rendelkezések

2. §

E rendelet alkalmazása tekintetében:

1.) közterület: a közterület felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény 27. § a) pontjában ekként meghatározott terület.

[1]2.) közterület hasznosító szerv: a Debreceni Közterület Felügyelet

3.) piac utcai sétálóövezet: a Kossuth tér, a Piac utca elejétől a Kossuth és Széchenyi utcai kereszteződésig terjedő szakasz.

4.) hirdető berendezés: hirdetmény megjelenítésére szolgáló hordozó eszköz, a nem választási célú plakát és a reklámhirdetményt testén hordozó személy (a továbbiakban: reklámhordozó személyi szolgáltatás) kivételével, a hordozó eszköz kialakításától, anyagától, méretétől, továbbá elhelyezése módjától függetlenül.

5.) útbaigazító hirdetmény: közérdekű információt nyújtó közterületi jelzés, amelynek funkciója különösen

a) települési címmeghatározás (jellemző hirdető berendezései különösen: városrész-, utcanév- és házszámtábla, stb.),

b) idegenforgalmi eligazítás (jellemző hirdető berendezései különösen: várostérkép, közigazgatási szervezetek, közintézmények, közlekedési állomások, szálláshelyek, műemlékek, emlékművek irányait jelző táblák, testvérvárosok irányát jelző oszlop, stb.)

c) közösségi közlekedési szolgáltatásról tájékoztatás (jellemző hirdető berendezései különösen: tájékoztató táblák, szerkezetek, stb.)

d) egyéb közérdekű tájékoztatás (jellemző hirdető berendezései különösen: az egészségügyi ellátó hely iránymutató jelzése, a kulturális, a sport programokról, ezek létesítményeiről tájékoztató táblák, berendezések, szerkezetek, molinó, zászló, stb.), 

6.) választási hirdetmény: kizárólag a választási eljárásról szóló törvény szerinti hirdetmény (jellemző hirdető berendezései különösen: választási plakát, hirdetőtábla, molinó, zászló, stb.)  

[2]7.) reklámcélú hirdetmény: a hirdetmények, hirdetőberendezések létesítésének, elhelyezésének szabályozásáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott közterületi reklámcélú hirdetmény,

[3]8) címjelző- és cégjelző hirdetmény: a hirdetmények, hirdetőberendezések létesítésének, elhelyezésének szabályozásáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott közterületi címjelző- és cégjelző hirdetmény,

9.) mutatványos tevékenység: az erre vonatkozó jogszabályok szerint mutatványos berendezésekkel üzletszerűen folytatott szórakoztató tevékenység,

10.) pavilon: a helyi építési szabályozási előírásokról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott építmény, 

[4]11.) idényjellegű árusítás: közterületen zöldségek és gyümölcsök (különösen: hagyma, burgonya, dinnye, palánta, stb.) 60 napot meg nem haladó szezonális árusítása, fenyőfa árusítása.

12.) alkalmi árusítás: karácsonyi, szilveszteri kellékek értékesítése,

13.) közterületi-, továbbá automatából történő értékesítés, mozgóbolt útján folytatott kereskedelmi tevékenység: a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 3. § (4) bekezdésében meghatározott kereskedelmi formák,

14.) üzemképtelen, roncs és elhagyott jármű: az önkormányzat közgyűlésének az üzemképtelen járművek közterületen való tárolásának szabályairól szóló 46/2007. (X. 25.) rendeletében ekként körülírt személygépjárművek,

15.) önkormányzati kulturális rendezvények: az önkormányzat közgyűlésének határozatában felsorolt kulturális nagyrendezvények és a polgármester által hozott egyedi döntésekben meghatározott kulturális rendezvények,

16.) sátor-, ponyvagarázs: a földhöz rögzített, vagy rögzítetlen, sátor, ponyva, vagy egyéb anyagból készített, merevítő eszközökkel képzett, a gépjármű távozása után is közterületen maradó gépjárműtároló építmény,

17.) az épített környezet értékét növelő kialakítás: olyan műszaki megoldás, amely alkalmas Debrecen városképének, megőrzendő épített értékeinek védelmére, a város építészeti örökségének megóvására, kulturális szemléletformálásra. Az ilyen kialakítás egyedi tervezésű, alkalmazott anyagaiban, szerkezetében, színezésében igényes és időtálló,

18.) közterület eredeti állapota: a közterület használatának, igénybevételének megkezdésekor fennálló állapot.

[5]19.) hatályon kívül helyezve

20.) nagykörút: Petőfi tér - Wesselényi u. - Hajnal u. - Rakovszky u. - Árpád tér - Nyíl u. - Hadházi u. - Füredi u.- Böszörményi u. - Pesti u. - Segner tér - Nyugati u. -  Külsővásár tér - Erzsébet u. - Petőfi tér által körülhatárolt terület, továbbá a körülhatároló utak, terek mindkét oldala.

[6]21.) utcai zenélés: a 2. § 15.) pontjának hatálya alá nem eső közterületi zenélés, feltéve, hogy az igénybevett terület az 5 m2-t meghaladja, vagy ha a zene szolgáltatásához hangosító berendezést használnak

[7]22. állami támogatás: az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 2. § 1. pontja szerinti támogatás.

[8]23. egy és ugyanazon vállalkozás: az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352, 2013.12.24. 1.o.) (a továbbiakban: 1407/2013/EU bizottsági rendelet) 2. cikk (2) bekezdése szerinti vállalkozás.

[9]24. támogatástartalom: az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 2. § 19. pontja szerinti tartalom.


A közterület alapvető rendeltetései

3. §

(1) A közterület a közösségi- és a magánélet egyik színtere, amely különösen önkormányzati kulturális rendezvények és a gyülekezésről szóló jogszabályban meghatározott rendezvények megtartására, valamint a magánélet szokásos közterületi megnyilvánulásaira szolgál, továbbá teret biztosít a város igazgatásával, közbiztonságával, az élet-, az egészség- és a vagyon védelmével kapcsolatos szervek működéséhez.  

[10](2) A közterület alapvető rendeltetése továbbá, hogy megfelelő teret biztosítson különösen a parkok, a növényzet elhelyezésére, pihenő-, játszó- és emlékhelyek létesítésére, a köztisztaság fenntartására szolgáló tároló eszközök, valamint a közmű rendszerek és a közlekedési létesítmények, jelzések, továbbá segélyhívó eszközök elhelyezésére. 

(3) A közterület használata során a használó köteles gondoskodni arról, hogy a használat az erre vonatkozó jogszabályi előírások szerint történjen, különösen, hogy az ne járjon önkormányzati vagyonvesztéssel, ne károsítsa, ne szennyezze a közterületeket, a közterületi létesítményeket, a zöldterületeket, és ne veszélyeztesse a közlekedés biztonságát.

II. fejezet

A közterület Díjmentes használatára  és a használat rendjére vonatkozó előírások

A közterület használat díjmentességének egyes előírásai

4. §

[11](1) A közterület a vonatkozó jogszabályi előírások betartása mellett díjmentesen használható a jogszabályokban meghatározott, továbbá a 3. § (1) és (2) bekezdésében foglalt alapvető rendeltetésekre, valamint a (2)-(7a) bekezdésben meghatározott célokra.

[12](2) Díjmentes cégenként, szervezetenként legfeljebb

a) egy önállóan létesítendő cégjelző illetve címjelző berendezés (a továbbiakban együtt: cégjelző berendezés), vagy egy feliratrendszeren belül összefogottan több cégjelző berendezés bejáratonkénti - jogszabályi kötelezettség alapján történő -  elhelyezése, vagy

b) egy darab cégjelző berendezés és egy darab legfeljebb 1 m2 nagyságú, saját tevékenységet reklámozó hirdető berendezés, továbbá

c) egy darab cégér

elhelyezése, feltéve, hogy az elhelyezés megfelel a hirdetmények, hirdetőberendezések létesítésének, elhelyezésének szabályozásáról szóló önkormányzati rendeletben foglaltaknak. Az a) és b) pontokban körülírt hirdető berendezések díjmentes elhelyezésének további feltétele, hogy az elhelyezés az érintett cég, szervezet székhelyének, telephelyének közterületi homlokzata síkjában, a közterületbe legfeljebb 10 cm-re nyúló tábla formájában történjen.

(3) A (2) bekezdés cégjelző berendezésekre vonatkozó előírásait megfelelően alkalmazni kell az üzletek nevét, jellegét tartalmazó üzletfeliratra is.

[13](4) Díjmentes a közterületi vendéglátó teraszokra kihelyezett pultokon, bútorzaton és virágládákon reklámcélú hirdetmények elhelyezése, feltéve, hogy az

a.) megfelel megfelel a hirdetmények, hirdetőberendezések létesítésének, elhelyezésének szabályozásáról szóló önkormányzati rendeletben foglaltaknak, és

b.) a közterület használata igénybevételi szerződésen alapszik.

[14](5) Díjmentes a közterület igénybevétele állami, a Kormány által nemzetgazdasági szempontból kiemeltté nyilvánított, és önkormányzati beruházások esetén a beruházással, valamint a műemlékké nyilvánított épületek felújításával, renoválásával összefüggő építési lakó-, műhely- vagy raktár-kocsi, konténer, állványzat, munkagép, szállítóeszköz és más építési eszközök elhelyezéséhez, építőanyag, építési hulladék tárolásához.

[15](6) Díjmentes a fogyatékos személyek számára a szolgáltatásokhoz, épületekhez, információkhoz történő egyenlő esélyű hozzáférést biztosító speciális eszközök, illetve műszaki megoldások, építmények közterületen való elhelyezése, mindaddig amíg ezt a jellegét megtartja.

[16](7) Díjmentes az állandó kereskedelmi pavilonok előtetője alatt történő reklámozási célú árubemutatás, feltéve, hogy

a) az állandó kereskedelmi pavilonok közterületi használata igénybevételi szerződésen alapszik,

b) a reklámozási célú árubemutatás gyakorlásához szükséges engedélyek rendelkezésre állnak.

[17](7a) Díjmentes a közterület használata a választási eljárásról szóló törvény hatálya alá tartozó ajánlásgyűjtés, valamint a népszavazásról szóló törvény hatálya alá tartozó aláírásgyűjtés céljára szolgáló pult, asztal igénybevétele céljából.

[18](8) A közterület az (1)-(7a) bekezdésben szabályozottakon túl díjmentesen, szerződéskötés nélkül használható mindazon célokra, amelyet jelen rendelet nem tilt, és nem sorol a díjfizetés ellenében történő közterület igénybevételi célok közé.

A közterület használat rendjére vonatkozó előírások

5. §

(1) Jogellenes a közterület használata, ha

a)  a használó jogosulatlanul (a továbbiakban: jogosulatlan használat), vagy

b)  tiltott módon (a továbbiakban: tiltott módon történő használat)

használja a közterületet.

(2) Jogosulatlanul használja a közterületet az, akinek erre nincs érvényes jogcíme.

(3) Tiltott módon használja a közterületet az, aki azt

a.) valamely jogszabály előírásaiba ütközően,

b.) a 3. § (3) bekezdésben meghatározott követelményektől eltérően, vagy

c.) a (4) bekezdésben foglalt tilalmakba ütközően 

használja.

(4) Tilos a közterületet használni

a.) lakó-, műhely-, raktár kocsi és munkagép tárolására, kivéve a 8. § (2) bekezdése b) pontjában foglalt tárolást,

b.) olyan járművel vagy utánfutóval történő várakozásra, amelyet elsődlegesen reklámozó eszközként használnak, vagy erre a célra átalakítottak,

c.) üzemképtelen gépjárműnek 40 napon túl közterületen történő tárolására,

d.) roncs- vagy elhagyott gépjármű tárolására,

e.) sátor-, illetve ponyvagarázs elhelyezésére,

f.) áru vagy göngyöleg tárolására és a földről történő árusításra, kivéve az idényjellegű árusítást,

g.) a nagykörút által körülhatárolt területen belüli koldulásra,

h.) ipari javító, karbantartó és más szolgáltató tevékenység végzésére, kivéve építmény, vagy gépészeti berendezései javítását, karbantartását, 

i.) hirdetménynek hirdető berendezésen kívüli elhelyezésére, melynek során hordozófelületként különösen a közterület burkolatát, közterületi vagy közterülettel határos építményt, berendezést, tartozékot (pl. a szökőkutat vagy csobogót, parki építményt, útbaigazító hirdető berendezést, közműépítményt vagy közműszekrényt, szobrot, emlékművet vagy emléktáblát, utcabútort, játszótéri vagy sporteszközt, hulladékgyűjtő edényt, közúti forgalomirányító eszközt, fás szárú növényt) használják fel,

[19]j.) szórólapnak postaládába helyezésen kívül bármilyen más módon való terítésére (például közvetlen szétosztás, közterületre való kirakás vagy szétszórás, gépjárművek szélvédőjén való elhelyezés, címkeként való felragasztás, stb.), választási kampányidőszakban a választási célú szórólap kivételével

[20]k.) a gyalogosok közlekedésére szolgáló- vagy zöldterületnek minősülő közterületre állított, a szolgáltatás igénybevételére invitáló reklámcélú hirdetmény (megállító tábla, bábu, áru stb.) elhelyezésére, kivéve a vendéglátó helyek, teraszok bejáratánál elhelyezett árjegyzéket,

l.) reklámhordozó személyi szolgáltatásra,

m) épület árkádja területén közterületi értékesítésre, automatából történő értékesítésre, mozgóbolt útján folytatott kereskedelmi tevékenységre,

[21]n) plakátragasztásra szolgáló hordozó felületek elhelyezésére,

[22]o) a Nagyerdei körút mindkét oldalán és az általa körülhatárolt területen mozgóbolt útján folytatott kereskedelmi tevékenységre.

5/A. §[23]

(1) Jogellenes az életvitelszerűen megvalósuló közterületi tartózkodás

a) a nagykörút által körülhatárolt területen,

b) a Nagyerdei körút által körülhatárolt területen,

c) a köznevelési, gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézmények bármely bejáratától számított 200 méteres távolságon belül,

d) az egészségügyi intézmények bármely bejáratától számított 200 méteres távolságon belül,

e) a sportlétesítmények bármely bejáratától számított 100 méteres távolságon belül,

f) a kulturális létesítmények bármely bejáratától számított 100 méteres távolságon belül,

g) a parkokban és az ehhez kapcsolódó sétányokon, játszótereken és azok határvonalától számított 100 méteres távolságon belül,

h) a menetrend szerint közlekedő autóbusz-, trolibusz-, és villamosjárat megállóhelyén kijelölt utasvárakozó helyen és azok határvonalától számított 50 méteres távolságon belül.

(2) Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott területen a közrend, a közbiztonság, a közegészség, a kulturális értékek védelme, az (1) bekezdés b) - c), e), g), h) pontjaiban meghatározott területeken a közrend, a közbiztonság, az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott területen a közrend, a közbiztonság, a közegészség, az (1) bekezdés f) pontjában meghatározott területeken a közrend, a közbiztonság, a kulturális értékek védelme érdekében jogellenes az életvitelszerű közterületi tartózkodás.

A közterület használat eszközének a közterületről történő eltávolítása

6. §

[24](1) A közterület felügyelő a közterület jogellenes használóját, ha jelen van közvetlenül, egyébként írásban (az ismeretlen, vagy ismeretlen helyen tartózkodó használót hirdetményben) felhívja a közterületen hagyott dolog haladéktalan eltávolítására. A felhívásnak tartalmaznia kell, hogy e határidő elmulasztása esetén az otthagyott dolgot a közterületről a jogellenes használó költségére a Közterület Felügyelet jogosult eltávolítani.

(2) Ha a jogellenes használó az (1) bekezdés szerinti felhívásnak nem tesz eleget, a Közterület Felügyelet a közterületre helyezett dolgot elszállítja vagy elszállíttatja.

[25](3) Az otthagyott dolognak közterületről történő eltávolítása előtt a használati állapotot és az eltávolítás folyamatát képi rögzítéssel dokumentálni kell, s az eltávolított dolgokról nyilvántartást kell vezetni. Ezen dolgok őrizetére a megbízás nélküli ügyvitelre vonatkozó polgári jogi szabályokat kell megfelelően alkalmazni, a következő előírások betartásával:

a.) ha az eltávolított dologért az azzal rendelkezni jogosult nem jelentkezik, írásban (az ismeretlen, vagy ismeretlen helyen tartózkodó használót hirdetményben) értesíteni kell a tárolás helyéről és a további eljárás rendjéről,

b.) a jogosulatlan használó a közterületről eltávolított dolgait csak az eltávolítás, tárolás és az ezzel kapcsolatos eljárás költségeinek megfizetése után veheti át,

c.) ha az eltávolított dologért az azzal rendelkezni jogosult az a) pont szerinti értesítés közlésétől számított 60 napon belül nem jelentkezik, vagy jelentkezik ugyan, azonban a költségeket nem fizeti meg, a közterület hasznosító szerv a dolgot értékesítheti,

d.) ha az értékesítés eredménytelen volt, vagy ha az elérhető bevételt feltehetően meghaladja a tárolás és az értékesítési eljárás költsége, a közterület-hasznosító szerv jegyzőkönyv felvétele mellett megsemmisítheti a közterületről eltávolított dolgot.

(4) A roncs, az elhagyott és az üzemképtelen járművek közterületről történő eltávolítására vonatkozóan - az (1)-(3) bekezdéstől eltérően - az önkormányzat üzemképtelen járművek közterületen való tárolásának szabályairól szóló 46/2007. (X. 25.) rendelete és a közterület felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény előírásait kell alkalmazni.

[26](5) A hirdetmények, hirdetőberendezések létesítésének, elhelyezésének szabályozásáról szóló önkormányzati rendelet szabályaiba ütköző hirdető-berendezések, valamint a helyi értékvédelmi rendelet előírásaiba ütköző településképi elemek eltávolítására vonatkozóan – az (1) – (3) bekezdéstől eltérően - az önkormányzatnak a hirdetmények, hirdetőberendezések létesítésének, elhelyezésének szabályozásáról szóló rendeletét, valamint Debrecen Megyei Jogú Város településképi védelméről szóló rendeletét (a továbbiakban: Tkv. rendelet) kell alkalmazni.

[27](6) A jogellenes használó a közterület jogellenes használatának időszakára (különösen a tényleges használat, az eredeti állapot utólagos helyreállítása, az utólagos tisztítás) használati díjat köteles fizetni, melynek mértéke az igénybevételi díj ötszöröse. Azokban a díjfizetési övezetekben, ahol az adott tevékenységre nem köthető szerződés, a jogellenes használó az azonos tevékenységre vonatkozó többi igénybevételi díj számtani átlagának ötszörös mértékét köteles megfizetni.

[28](7) Amennyiben a jogellenes használat az 5. § (4) bekezdésében meghatározott tilalomba ütközően valósul meg, a jogellenes használó által fizetendő használati díjat a tiltott tevékenység 8. § és 9. § figyelembevételével megállapítható jellege szerint kell meghatározni.

[29](8) A (6)-(7) bekezdés szerinti használati díj fizetésére vonatkozó felhívást a hasznosító szerv írásban közli a jogellenes használóval és érvényesíti azt.

III. Fejezet

A közterület igénybevétele hasznosítási szerződéssel

A közterület igénybevételének általános szabályai

[30]7. §

A közterületet a 8., 9. és a 16/B. §-okban meghatározott esetekben csak az 1. melléklet szerinti igénybevételi díj megfizetése ellenében, a hasznosító szervvel megkötött szerződés és a jelen rendeletben meghatározott feltételek szerint lehet igénybe venni.

A közterület igénybevételének módjai és céljai

8. §

(1) A közterület igénybe vehető kereskedelmi, vendéglátási és szolgáltatási tevékenységek gyakorlásához, különösen

[31]a.) állandó kereskedelmi pavilon és a pavilonnal egybeépített raktár létesítéséhez,

b.) kereskedelmi rendezvényhez szükséges mobil pavilon ideiglenes telepítéséhez,

c.) mozgóbolt területének biztosításához, pavilon, sátor telepítése nélküli kereskedelmi árusítás során asztal, pult, állvány, hűtőberendezés, konténer, sütő berendezés, kemence, étkező asztalok, ülőhelyek közterületi elhelyezéséhez, 

d.) idényjellegű árusításhoz szükséges forgalmazó, rakodó-, tároló terület kialakításához,

e.) alkalmi árusításhoz,

f.) vendéglátó üzlet teraszához, alkalmi vendéglátó rendezvény területének kialakításához,

g.) vendéglátó üzlet teraszán, rendezvényterületén kívüli közterületen napernyő, hűtőberendezés elhelyezéséhez,

h.) kereskedelmi árusító automata elhelyezéséhez,

i.) zsűrizett iparművészeti termékek árusításához.

[32]j.) reklámozási célú árubemutatáshoz, kereskedelmi kiállításhoz, a zöldséget és gyümölcsöt is árusító üzlet homlokzatával érintkező területen az üzlet kereskedője által végzett zöldség-gyümölcs árusításhoz,

[33]k.) halottak napjához kötődő virág, koszorú és kegyeleti tárgyak árusításához a IV-V. díjövezetekben

(2) A közterület igénybe vehető építési-, szerelési tevékenységekhez, továbbá építmények, berendezések elhelyezéséhez, különösen

a.) munka- és biztonsági terület kialakításához, ideiglenes kerítés, védőtető elhelyezéséhez,

[34]b.) a 4. § (5) bekezdésében foglaltakon kívüli esetben építési lakó-, műhely- vagy raktár-kocsi, konténer állványzat, munkagép, szállítóeszköz és más építési eszközök elhelyezéséhez, építőanyag, építési hulladék tárolásához,

c.) épület közterületbe nyúló előtetőjének, szellőztető berendezés kültéri egységének, továbbá legalább 0,5 m-re benyúló lépcsőjének előírások szerinti elhelyezéséhez,

d.) sajtó-, vagy szerencsejáték tevékenységek céljára szolgáló gyűjtőláda elhelyezéséhez.

(3) A közterület igénybe vehető szórakoztató tevékenységhez, különösen:

a.) mutatványos, cirkuszi szolgáltatás településéhez,

b.) hőlégballon bemutatóhoz,

c.) tűzijáték szolgáltatáshoz,

d.) légvár telepítéséhez,

e.) gépi meghajtású városnéző jármű, valamint lovas fogat útvonalhoz kötött üzletszerű üzemeltetéséhez,

[35]f.) utcai zenélés céljára, feltéve, hogy igénybevett terület az 5 m2-t meghaladja, vagy ha a zene szolgáltatásához hangosító berendezést használnak,

[36]g.) lovagoltatás szolgáltatás céljára.

[37](4) A közterület igénybe vehető egyházi-és karitatív tevékenységek gyakorlásához, továbbá kulturális és sport rendezvények tartásához, különösen

a) ideiglenes építmény, pavilon, sátor, színpad, berendezések elhelyezéséhez egyházi- vagy karitatív, sport rendezvények területén,

b) elkerítés nélküli rendezvényterület kialakításához,

[38]c) hatályon kívül helyezve

[39](5) A közterület a gyülekezési jog hatálya alá nem eső, az (1)-(4), továbbá a (6) bekezdésben nem szabályozott tevékenységek gyakorlásához szükséges pult, asztal, színpad, sátor és választással nem kapcsolatos politikai hirdetés elhelyezéséhez – a 4. § (7a) bekezdésében foglalt kivétellel – díjfizetés ellenében vehető igénybe. A rendezvénnyel összefüggő kereskedelmi tevékenységhez, vendéglátáshoz szükséges közterület igénybevételre az (1) bekezdés szerinti előírásokat kell megfelelően alkalmazni.

(6) A közterület igénybe vehető ideiglenes tárolás, s egyéb alkalomszerű tevékenység céljára, különösen 

[40]a.) a szokásos életvitelhez kapcsolódó anyagok, tárgyak (pl.: tüzelőanyag, termőföld, bútor konténer, stb.) és 4 m2-t meg nem haladó építőanyag 72 órán túli tárolásához,

b.) az üzemképtelen személygépjárműveknek 10 napon túl, legfeljebb további 30 nap időtartamra történő tárolására a III-V. díjfizetési övezetekben,

c.) az (1)-(5) bekezdésekben szabályozott közterület igénybevételi célokhoz hulladékgyűjtő elhelyezésére, higiénés szolgáltatásra (mosdó, illemhely, stb. elhelyezésére).

[41]d.)

A közterület hirdetés céljára történő igénybevételének különös szabályai

[42]9. §

(1) Közterületen legfeljebb az alábbi hirdető-berendezések helyezhetők el:

a) az I. díjövezet közterületein:

1. a 4. § (2) bekezdésében foglaltaktól eltérő cégérek, cégjelző berendezések és legfeljebb 1 m2 felületű hirdető-berendezések (az épület homlokzatán fényforrással működtetett berendezés is), a molinók kivételével,

2. világító reklámhengerek és szabadon álló reklámdobozok,

3. világító reklámberendezések a közösségi közlekedési szolgáltatások megállóhelyeinek váróhelyiségén alkalmazva,

4. új épület építése, az épülethomlokzatok felújítása esetén az állványozást takaró háló, molinó felületének legfeljebb 15 %-án nyomtatott reklámhirdetmény, feltéve, hogy a felület további részén nyomtatva, eredeti nagyságban ábrázolva van az építendő új épület, vagy a felújítással kialakítandó homlokzat látványképe,

5. kereskedelmi-, gazdasági szolgáltató hely iránymutató jelzése,

6. a 2. § 15. pontján kívüli kulturális, sport, idegenforgalmi, szórakoztató, egyházi, egészségvédelmi, gasztronómiai rendezvényekről tájékoztató hirdetmények 14 napnál nem hosszabb ideig,

7. molinók;

b) a II. díjövezet közterületein az a) pontban foglaltakon kívül:

1. legfeljebb 3 m2 felületű hirdető berendezések (az épület homlokzatán fényforrással működtetett berendezés is),

2. önálló hirdető-berendezésként 4 m2 felületet meg nem haladó, egymástól legalább 100 m távolságban telepített reklámtáblák;

c) a III. díjövezet közterületein a b) pontban foglaltakon kívül:

1. legfeljebb 6 m2 felületű, tábla formájú, egymástól legalább 100 m távolságban telepített hirdető- berendezések,

2.  reklámhengerek,

3. a többszintes épületek nyílás nélküli tűzfalain legfeljebb 9,0 m él-magassággal a tűzfal legfeljebb 1/10-ét eltakaró reklámtáblák, vagy az épületen elhelyezett transzparensek;

d) A IV. és az V. díjövezet közterületein a c) pontban foglaltakon kívül:

önálló hirdető-berendezésként 12 m2 felületet meg nem haladó, egymástól legalább 100 m távolságban telepített reklámtáblák.

(2) A hirdetmények, hirdető-berendezések létesítésének, elhelyezésének szabályozásáról szóló önkormányzati rendelet 1. mellékletében felsorolt, molinón történő hirdetésre kijelölt közterületi helyeken molinót elhelyezni csak akkor lehet, ha a hirdetőhely a 2. § 15. pontja szerinti, továbbá a választási hirdetések célját szolgáló molinók elhelyezésére nem szükséges.

A közterület igénybevételek díjfizetési övezetei

10. §

[43](1) Az I. díjfizetési övezetbe tartozó közterületek: a Petőfi tér, a Piac utca, a Révész tér, a Kossuth tér, a Kálvin tér, ide értve a Kálvin téri üzletközpont udvarát is, továbbá a Csapó utcának a Piac utcától a Burgundia és a Rákóczi utcákig terjedő szakasza, a Simonffy utcának a Piac utcától a Hal közig terjedő szakasza (ide értve a Hal közt is), a Bajcsy-Zsilinszky utcának a Piac utcától a Bajcsy- Zsilinszky u. 4. sz.-ig terjedő szakasza, valamint a Nagyerdei körút által határolt terület, s a határoló körút mindkét oldala.

[44](2) A II. díjfizetési övezetbe tartozó közterületek: a Szent Anna utcának a Piac utcától a Klaipeda és a Sumen utcákig terjedő szakasza, a Kossuth utcának a Piac utcától a Burgundia és a Klaipeda utcákig terjedő szakasza, a Miklós utca, az Arany János utca, a Széchenyi utcának a Piac utcától a Nyugati utcáig és a Külsővásár térig terjedő szakasza, a Simonffy utcának a Hal köztől a Szepességi utcáig terjedő szakasza, a Bajcsy-Zs. utcának a Bajcsy- Zs. u. 4. sz.-tól a Nyugati utcáig terjedő szakasza, a Hatvan utca, a Füvészkert utca, a Múzeum utca, a Péterfia utca, a Bem tér, a Simonyi utca, az Egyetem tér.

(3) A III. díjfizetési övezetbe tartozó közterületek: a Wesselényi u. - a Hajnal u. - a Rakovszky D. u. - az Árpád tér - a Nyíl u. - a Hadházi u. - a Füredi u. - az Egyetem sgt. - a Bethlen u. - a Mester u. - a Csemete u. - a Honvéd u. - a Böszörményi u. - a Pesti u. - a Segner tér - a Nyugati u. - a Külsővásár tér - az Erzsébet u. által határolt terület, kivéve a körülírt területnek az I-II. sz. díjfizetési övezetekbe eső területét.

(4) A IV. díjfizetési övezetbe tartozó közterületek: a I-III. sz. övezetekbe, továbbá az V. sz. övezetbe nem tartozó területek.

(5) Az V. díjfizetési övezetbe tartozó közterületek: a szabályozási terv szerinti egyéb belterületek: pl. Ondód, Nagymacs, Kismacs, Nagycsere, Haláp, Bánk, stb.

[45](6) Kedvezményes díjfizetési övezet: a Piac utcának a páros oldalában a Holló János utcától, a páratlan oldalában a Vásáry István utcától a Kossuth térig terjedő szakasza és ebben az oldalban a becsatlakozó utcák első kereszteződéséig terjedő területe, a Kossuth tér - a Kálvin tér - Vár utca - Liszt Ferenc utca - Batthyány utca - Szent Anna utca – Piac utca által határolt terület, a Halköz, a Baltazár Dezső tér, a Csapó utcának a Piac utcától a Rákóczi és Burgundia utcákig terjedő szakasza, valamint a Nagyerdei körút által határolt terület és a határoló körút mindkét oldala.


Szerződési ajánlattétel a közterület igénybevételére

[46]11. §

(1) A közterület tervezett új igénybevételét megelőzően legalább 30 nappal

a) az igénylőnek, továbbá

b) a meglévő hasznosítási szerződés lejárta előtt, valamint a közterületen végzett tevékenység megváltoztatásakor a közterületet igénybe vevőnek (a továbbiakban: együtt: igénybe vevő)

a közterületet hasznosító szerv részére szerződési ajánlatot kell tennie. A szerződési ajánlat tartalmi előírásait a 2. melléklet tartalmazza. A (4) bekezdésben foglaltak kivételével a szerződés megkötése előtt önálló közterület hasznosítási eljárást kell lefolytatni.

(2) A közterületnek a Tkv. rendelet 3. mellékletében felsorolt településképi bejelentéshez kötött tevékenységek céljára történő tervezett igénybevétele esetén, az önálló közterület hasznosítási eljárás lefolytatása előtt az igénybe vevőnek a Tkv. rendelet 3. §-a szerinti telpülésképi bejelentési eljárást kell kezdeményeznie a polgármesternél.

(3) A (2) bekezdés szerinti eljárást a polgármester nevében a Polgármesteri Hivatal feladatkör szerinti illetékes szervezeti egysége folytatja le.

(4) Amennyiben a közterület hasznosító szerv egyidejűleg több közterületi helyet kíván hasznosítani, az azonos helyre és időszakra tett szerződési ajánlattételek esetén helyi heti- vagy napilapban meghirdetett az ajánlattevők jelenlétében megtartott nyilvános sorsolással kiválasztott igénybe vevővel kell a hasznosítási szerződést megkötni. A nyilvános sorsolási eljárásra vonatkozó előírásokat a 3. melléklet tartalmazza. Azonos helyre és időszakra tett ajánlattételnek minősül a közterület igénybevételére adott első ajánlat beérkezésétől számított 15 napig, de legfeljebb az első ajánlat elfogadásáig tett további igénybevételi ajánlat.

A szerződéskötés szabályai

12. §

[47](1) A közterület hasznosítási szerződés csak akkor köthető meg, ha

a.) a közterület a 3. § (1) és (2) bekezdésében szabályozott alapvető rendeltetésekre átmenetileg sem szükséges és az alapvető rendeltetések céljára való használatot nem zavarja a tervezett igénybevétel,

b.) az igénybe vevő a 3. § (3) bekezdésében előírt követelményeket teljesíti,

c.) az igénybe vevő az igénybevételi díjfizetési kötelezettségének eleget tett, továbbá a hasznosító szervvel szemben korábbi közterület igénybevételből vagy használatból eredő díjhátraléka vagy költségmegfizetési kötelezettsége nem áll fenn,

d.) természetvédelmi terület esetében az igénybe vevő jogerős természetvédelmi engedéllyel rendelkezik.

e.) a közterületen történő tevékenység gyakorlásához a polgármesteri és a közútkezelői hozzájárulás, valamint amennyiben a tevékenység gyakorlásához a Tkv. rendelet 3. §-a szerint településképi bejelentési eljárás lefolytatása szükséges, a tevékenység tudomásul vételéről szóló polgármesteri igazolás, továbbá az érintett ingatlan tulajdonosának hozzájárulása rendelkezésre áll,

f.) műemlékké nyilvánított épület esetében az igénybe vevő örökségvédelmi hatóság által kiadott engedéllyel rendelkezik, és

g.) a jelen rendeletben előírt egyéb feltételek teljesülnek.

[48](1a) Megadottnak kell tekinteni az (1) bekezdés e) pontja szerinti polgármesteri hozzájárulást
a 8. § (2) bekezdés b) és d) pontjában, valamint 8. § (6) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott közterület igénybevételi módok és célok esetében, ha a közterület igénybevétel időtartama nem haladja meg az 1 hónapot.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja alkalmazása tekintetében a tervezett igénybevétel zavarja a közterület alapvető rendeltetés céljára való használatát különösen, ha e használat előkészítésével, megvalósításával térben vagy időben ütközik, vagy azt korlátozza, annak céljától, jellegétől eltérő hatásokat fejt ki, az adott terület vagy épített környezet történelmi, helytörténeti, kulturális, turisztikai, kegyeleti, vagy más társadalmi jelentőségével kapcsolatos programokat, rendezvényeket zavarja.

(3) Az igénybe vevő köteles gondoskodni arról, hogy a hasznosítási szerződéskötéshez történő ajánlat megtételekor, továbbá a szerződés fennállásának időtartama alatt a tevékenység végzéséhez, valamint a közterületen létesítendő vagy a meglévő építményhez a jogszabályokban előírt hatósági, szakhatósági engedélyek, hozzájárulások rendelkezésre álljanak. 

[49](4) Az igénybe vevő – az (5) bekezdés szerinti igénybevétel kivételével – csak építmény elhelyezésére szóló közterület hasznosítási jogosultságát ruházhatja át. Az építmény új tulajdonosa vagy használója - e jogának szerződéssel történő bizonyítása mellett - a változás bekövetkeztét követő 8 munkanapon belül köteles ezt bejelenteni a közterület hasznosító szervnél. Ha az új tulajdonos vagy használó az építményben funkcióváltás nélkül folytatja a tevékenységet, az eredeti jogosult által kötött közterület hasznosítási szerződés feltételei szerint, s a bejelentés napján hatályos igénybevételi díjjal veheti igénybe a közterületet, feltéve, hogy a szerződésben foglalt feltételek változatlanul fennállnak, s az új igénybe vevő kizáró okok alá nem esik.

[50](5) A R. 8. § (4) bekezdés c) pontja szerinti közterület igénybevételére kizárólag a rendezvény kijelölt szervezőjével köthető igénybevételi szerződés. A rendezvény szervezője jogosult az igénybevett terület továbbhasznosítására.

A díjfizetési kötelezettség

13. §

[51](1) A közterületet igénybe vevő félnek

a) amennyiben a szerződés alapján fizetendő díj összege nem éri el az évi 100.000,-Ft-ot, a díj teljes összegét a szerződéskötéssel egyidejűleg kell megfizetni,

b) ez irányú kérelme alapján a szerződéskötéssel egyidejűleg legalább az első negyedévi (töredék negyedév esetén ezen időtartamra eső) díjat kell megfizetni, amennyiben a fizetendő díj összege eléri az évi 100.000,-Ft-ot. Ha az igénybe vevő részletfizetés iránti kérelmet nem terjeszt elő, az egy évre eső díj teljes összegét meg kell fizetni a szerződéskötéssel egyidejűleg. Részletfizetés esetén a további időszakokra vonatkozó díjat legalább negyedéves részletekben előre, a tárgynegyedév első hónapjának 5. napjáig kell megfizetni.

(2)Az igénybevételi díjat az 1. mellékletben meghatározott eltérések kivételével

a.) az adott közterület igénybevételi eszköz (különösen előtető, napernyő, kiszolgáló pult, árusító asztal, stb.) használati állapota szerinti vetített alapterületének,

b.) a közterület hirdetés esetén az adott hirdető eszköz hirdető felületének

nagysága szerint kell megfizetni.

 (3) Ha az igénybevételi szerződés több különböző tevékenységnek a közterületen való végzésére szól, az igénybevételi díjat a legmagasabb díjtételű tevékenység alapján kell megfizetni. Amennyiben a közterület igénybevétele során önállóan vagy épületre, pavilonra rögzítve reklámhirdetést tartalmazó napernyőt, előtetőt is elhelyeznek, a reklámfelület alapján külön kell megfizetni az igénybevételi díjat.

(4) Ha a közterületet a szerződéskötés előtt igénybe vették és a szerződés megkötésre kerül, az igénybe vevő a díjat a tényleges igénybevételtől számítva köteles megfizetni.

[52](5) A kedvezményes díjfizetési övezetben közterületen létesített vendéglátó előkert esetében az igénybevételi díj a (2) bekezdés szerint számított területnagyság után, sávosan, az alábbi bontásban fizetendő:

a) 200 m2 nagyságú alapterületig az 1. melléklet szerinti díj tíz százaléka,

b) a 200 m2 feletti területrész után 500 m2-ig az 1. melléklet szerinti díj öt százaléka,

c) 501 m2 és az efölötti rész után nettó 10 Ft/m2/hó.


Az igénybevételi díj visszatérítése

14. §

(1) A befizetett összeget 10 banki napon belül vissza kell fizetni, ha

a.) a díj megfizetése után a szerződés nem jön létre és közterület igénybevétel nem történt, vagy

b.) a szerződést megkötötték, de az igénybe vevő a közterületet önhibáján kívüli okból nem tudja igénybe venni.

(2) Ha a közterület hasznosítási szerződés megszűnik, az igénybe vevő által befizetett, közterület igénybevétellel nem ellentételezett díjat vissza kell fizetni. A díj visszafizetését azt követő 10 banki napon belül kell teljesíteni, amikor a volt igénybe vevő a közterületet az eredeti állapotában, megtisztítva a hasznosító szerv birtokába visszabocsátja. A visszafizetendő díjból a közterület hasznosító szerv visszatartja

a)   a közterület általa elvégzett helyreállításával, megtisztításával felmerült költség, továbbá

b)   a közterület helyreállításáig, megtisztításáig terjedő időtartamra fizetendő használati díj

összeget.

A közterület birtokbavétele, eredeti állapotának helyreállítása és visszaadása

15. §

(1) A közterületet az igénybevételre jogosult csak a közterület hasznosítási szerződés megkötését követően, a szerződésben kikötött időpontban és feltételek szerint veheti igénybe. A közterület birtokba adása során rögzíteni kell a terület és tartozékai eredeti állapotát. A közterület eredeti állapotának rögzítése fényképfelvétellel is történhet.

(2) Amennyiben a közterület hasznosítási szerződés megszűnik, vagy ha a közterületen végzett tevékenysége helyett a 11. § (1) bekezdés b) pontja szerint új tevékenységet kíván az igénybe vevő folytatni, köteles saját költségén 15 napon belül az eredeti birtokállapotot helyreállítani és a közterületet megtisztítani.

(3) A közterület hasznosító szerv az eredeti állapot visszaállításának és a közterület megtisztításának ellenőrzését a megszűnt igénybevétel, vagy tevékenység jellegétől függően a helyszínen, vagy a rendelkezésre álló dokumentumok (például: szakértői vélemény, foto, videó felvétel, stb.) alapján végzi. Helyszíni szemle esetén az állapotot jegyzőkönyvben, feljegyzésben kell rögzíteni.

(4) Ha az igénybe vevő a közterület visszaadásakor a (2) bekezdés szerinti kötelezettségének 15 napon belül nem tesz eleget, a közterület hasznosító szerv felszólítja erre. A felszólítás közlését követő 8 nap eredménytelen elteltével a közterület hasznosító szerv az igénybe vevő költségére jogosult elvégeztetni a közterület és tartozékai eredeti állapotának helyreállítását, megtisztítását. Amennyiben a közterület igénybe vevője üzemképtelen járművét hagyja a közterületen a hasznosítási szerződés megszűnése után, a 6. § (4) bekezdése szerint kell eljárni.

(5) Ha az igénybe vevő a közterületen végzett tevékenysége jellegének megváltoztatására kíván a 11. § (1) bekezdés b) pontja szerint szerződést kötni, a szerződés mindaddig nem köthető meg, amíg az igénybe vevő a (2) bekezdésben előírt kötelezettségének nem tesz eleget.

[53](6) Az e rendeletben foglalt előírások betartását ellenőrizhetik a közterület tulajdonosának megbízottai, az önkormányzat vagyonáról szóló helyi rendeletben meghatározott vagyonhasznosító szervek ellenőrzésre jogosító igazolvánnyal ellátott megbízottai és a közterület-felügyelők.


IV. Fejezet

VEGYES RENDELKEZÉSEK

[54]Az önkormányzat tulajdonában álló közterület filmforgatási célú használatára vonatkozó előírások


[55]16. §


[56](1) A közterület filmalkotás forgatása - ezen alcím alkalmazásában ideértve a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény hatálya alá tartozó reklámfilmet, valamint azokat az eseteket is, amikor a közterület használatra csak a filmforgatáshoz kapcsolódó technikai jellegű tevékenység, illetve a stáb parkolása, kiürítés, a forgalomtechnikai biztonság biztosítása miatt kerül sor - céljából történő igénybevételre ezen alcím szabályait kell alkalmazni.

[57](2) Az (1) bekezdésben meghatározott célú közterület használat iránti kérelmet a Magyar Nemzeti Filmalap Közhasznú Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaságnál (a továbbiakban: MNF) kell előterjeszteni.

[58](3) Az MNF az (1) bekezdésben meghatározott célú közterület használatról a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 76. §-a szerinti hatósági szerződésben állapodik meg a közterület használójával. A hatósági szerződés átruházott hatáskörben a polgármester jóváhagyásával, polgármesteri hozzájárulással válik érvényessé.

[59](4) A hatósági szerződés jóváhagyásának megadásánál a polgármester különösen az alábbi feltételek teljesítését veszi figyelembe:


a) a közterület használó köteles a közterület használat során úgy eljárni, hogy az ne járjon önkormányzati vagyonvesztéssel, ne károsítsa a közterületi és zöldterületi létesítményeket és ne veszélyeztesse a közlekedés biztonságát.


b) A közterület használó köteles a szerződés megszűnése, vagy annak visszavonása esetén a közterület eredeti állapotát saját költségén a megszűnéstől vagy visszavonástól számított 15 napon belül helyreállítani és a közterületet megtisztítani. Amennyiben a fenti határidőn belül ennek a kérelmező nem tesz eleget a Debreceni Közterület Felügyelet felszólítja erre. A felszólítástól számított 8 nap elteltével a Debreceni Közterület Felügyelet jogosult a kérelmező költségére az eredeti állapotot helyreállíttatni és a közterületet megtisztíttatni.


c) A közterület használó tudomásul veszi, hogy amennyiben a részére átadottnál nagyobb közterületen, vagy az (1) bekezdésben rögzítettől eltérő tevékenységet folytat, vagyis jogellenes közterület-használatot valósít meg, a túlhasználattal, illetőleg a szerződéstől eltérő tevékenységgel érintett területre vonatkozóan az Mktv. 3. mellékletében meghatározott, egyébként irányadó filmforgatási célú használati díj ötszörös összegének megfizetésére kötelezhető.


d) A közterület használó tudomásul veszi, hogy amennyiben a filmalkotási célú közterület használat közhasználatú zöldterületet érint, ahhoz a zölterület fenntartójának behajtási hozzájárulása és zöldterület védelmi díj megfizetése szükséges a város közterületének tisztántartásáról és a zöldterületek védelméről szóló önkormányzati rendelet alapján.


e) A filmforgatáshoz szükséges eszközöket kellő körültekintéssel kell a helyszínre szállítani, ott azokat biztonságosan felállítani. - a gyalogos és kerékpár forgalom akadályozása nélkül – majd a forgatás befejezése után elszállítani saját költségen.


f) A forgatás biztonságos lebonyolításáért a polgári jogi, büntető jogi felelősség az igénybevevőt terheli.


[60]g) A kérelmező köteles úttest igénybevétele esetén a közutak igazgatásáról szóló
19/1994. (V. 31.) KHVM rendeletben előírt ideiglenes forgalomszabályozási tervet készíttetni és azt az Önkormányzattal jóváhagyatni.


h) A közterületi filmforgatást akadályozó, de a közterület használónak fel nem róható esetben (pl.: csőtörés), valamint rendkívüli természeti események esetén (pl.: árvíz, tűzvész, viharos időjárás) a filmforgatás, illetőleg az ahhoz használt eszközök, felszerelések, esetleges építmények és a stáb járművei nem akadályozhatják a rendkívüli körülmények megszüntetését, a következmények elhárítását, az ilyen jellegű eseménnyel összefüggésben szükségessé váló élet-és vagyonmentési, kárelhárítási, illetve hibaelhárítási munkálatok elvégzését. Ezekben az esetekben a közterület használója az elhárítási, mentési munkálatokhoz szükséges mértékben és ideig köteles az érintett közterület használatával felhagyni.

[61](5) A közterületek filmforgatási célú használatának díjai a használat célja szerint a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény (a továbbiakban: Mktv.) 3. melléklet 5. és 6. sorában megállapított díjak a (6)-(6a) bekezdésben megállapított kedvezmények és mentességek kivételével.

[62](6) Oktatási, kulturális, tudományos és ismeretterjesztő témájú, vagy filmművészeti állami felsőoktatási képzés keretében készülő filmalkotásokkal kapcsolatos filmforgatási célú közterület használat esetén az Mktv. 3. melléklet 5. és 6. sorában meghatározott díjakhoz képest 10%-kal csökkentett mértékű díjakat kell megfizetni.

[63](6a) A közterületek filmforgatási célú használata díjának megfizetése alól mentesség kizárólag abban az esetben adható, amennyiben közérdekű célokat szolgáló filmalkotással kapcsolatos filmforgatási célú közterület használat valósul meg. E tekintetben közérdekű célnak minősül az önkormányzat, az önkormányzat intézménye, az önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság, valamint ezek tulajdonában lévő gazdasági társaság által vagy érdekében végzett filmforgatás, továbbá a város történelmének, kulturális örökségének, egyházi életének, gazdasági, tudományos, művészeti értékeinek, sportjának, kulturális életének, közművelődési kínálatának, közösségi színtereinek, civil szervezeteinek és tevékenységüknek, az épített és természeti környezet értékeinek, turisztikai nevezetességeinek, debreceni székhellyel működő önkormányzati költségvetési szervek tevékenységének bemutatása érdekében végzett filmforgatás.

(7) A közterület filmforgatási célú használatának tekintetében turisztikailag kiemelt körzet e rendelet 10.§ (1) és (2) bekezdésében meghatározott I. és II. díjfizetési övezetbe tartozó közterületek.

[64](8) Amennyiben a (4) bekezdés h) pontjában meghatározott a közterület használónak fel nem róható okból bekövetkezett rendkívüli körülmények, akadályok miatt a közterület használója a közterület filmforgatási célból történő használatának szüneteltetésére kényszerül, az akadály megszűnését követő 10 napon belül a szünetelés időtartamával megegyező időre külön kérelem benyújtása nélkül a közterületet filmforgatási célból ismételten igénybe veheti.


[65]16/A. §

(1) A 16. § (6)-(6a) bekezdésben meghatározott kedvezmény vagy mentesség formájában nyújtott támogatás csekély összegű támogatásnak minősül, amelyet az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szabályai alapján lehet nyújtani.

(2) Az egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő vállalkozások részére az 1407/2013/EU bizottsági rendelet hatálya alá tartozó, Magyarországon odaítélt csekély összegű támogatás bruttó támogatástartalma nem haladhatja meg a 200.000 eurónak, közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző, egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő vállalkozások esetén a 100.000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az 1407/2013/EU bizottsági renelet 3. cikk (8) és (9) bekezdését.

(3) A támogatás odaítélése során az adott pénzügyi évben, valamint az előző két pénzügyi év alatt odaítélt csekély összegű támogatások bruttó támogatástartalmának összegét kell figyelembe venni.

(4) A kérelmező vállalkozás a csekély összegű támogatást – az 1407/2013/EU bizottsági rendelet
1. cikke (2) bekezdésének kivételével – nem használhatja az 1. cikk (1) bekezdésében meghatározott célokra, továbbá – az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (2) bekezdésének megfelelően – közúti kereskedelmi árufuvarozás ellenszolgáltatás fejében történő végzése céljából teherszállító jármű vásárlására.

(5) Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének az általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2012. április 25-i 360/2012/EU bizottsági rendeletnek  (HL L 114., 2012.4.26., 8. o.) megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással a 360/2012/EU bizottsági rendeletben meghatározott felső határig halmozható. Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás más csekély összegű támogatásokról szóló rendeleteknek megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (2) bekezdésében meghatározott felső határig halmozható.

(6) A csekély összegű támogatás azonos elszámolható költségek vonatkozásában vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással nem halmozható, amennyiben az így halmozott összeg meghaladná bármely csoportmentességi rendeletben vagy az Európai Bizottság által elfogadott határozatában az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített maximális támogatási intenzitást vagy összeget.

(7) A kérelmezőnek az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 5. cikk (1) bekezdése figyelembevételével – az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon – nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélésének évében és az azt megelőző két pénzügyi évben nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról. A nyilatkozat-formanyomtatvány e rendelet 4. mellékletét képezi.

(8) A támogatást nyújtó (önkormányzat) – e rendelet 5. mellékletében meghatározott tartalmú igazolás útján – írásban tájékoztatja a vállalkozást a támogatás bruttó támogatási egyenértékben kifejezett összegéről és arról, hogy az csekély összegűnek minősül.

(9) A kérelmező vállalkozásnak a támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őriznie, és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén a vállalkozás köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 munkanapon belül információt kell szolgáltatni.


A vendéglátó üzlet teraszára vonatkozó különös szabályok

[66]16/B. §

(1) A 8. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott vendéglátó üzletek teraszai esetében közterületet a jelen §-ban meghatározott eltérésekkel lehet igénybe venni. 

(2) A közterület (1) bekezdésben meghatározott igénybevétele esetén a 11. § (1) bekezdésében meghatározott szerződési ajánlat kötelező melléklete a helyszínrajz, a dokumentáció részét képező alaprajz, műszaki leírás, valamint a környezetbe illesztett  színes látványterv és az önkormányzati Főépítész ezen dokumentumokról kiadott írásos véleménye 1 eredeti példányban.

(3) Amennyiben a közterület igénybevétel iránti szerződés megkötésére vonatkozó értesítés igénybe vevő részére történő megküldéséről a közterület hasznosító szerv a hiánytalan szerződési ajánlat benyújtásától számított 30 munkanapon belül nem gondoskodik, úgy az igénybevételre vonatkozó, a 12. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott hozzájárulásokat - a közútkezelői hozzájárulás kivételével - megadottnak kell tekinteni.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben közterület hasznosítási szerződés legfeljebb 3 évre köthető. Amennyiben a szerződés időtartama alatt az igénybe vevő a vendéglátó üzlet teraszának külső megjelenésén szerződésmódosítás nélkül bármilyen módon változtat, úgy a közterület hasznosítási szerződést a közterület hasznosító szerv felmondhatja.

(5) Vendéglátó üzlet teraszának üzemeltetésére közterületet nyári időszakban március 15-től november 14-ig, téli időszakban november 15-től március 14-ig lehet igénybe venni. Mindkét üzemeltetési időszakra önálló közterület hasznosítási eljárást kell lefolytatni és külön közterület hasznosítási szerződést kell kötni.


Hatályon kívül helyező és záró rendelkezések

17. §

(1) Ez a rendelet 2010. augusztus 1. napján lép hatályba.

(2) Hatályát veszti 2011. december 31. napjával a rendelet 1. mellékletének 7.7.1 pontja, továbbá a 7.7.2 pontjának az I. díjfizetési övezetre vonatkozó előírása.


18. §

(1) A rendelet hatályba lépése előtt megkötött közterület hasznosítási szerződések szerinti közterület igénybevételekre 

a.) határozott időtartamú szerződések esetében a szerződés lejártáig,

b.) határozatlan időtartamú szerződések esetében 2011. december 31-ig

az igénybevételi díjak kivételével, a szerződéskötéskor hatályos szabályokat kell alkalmazni.

[67](2) A rendelet hatályba lépése előtt hatályos jogszabályok szerint a közterületen szerződéskötési kötelezettség nélkül, jogszerűen elhelyezett azon dologra, amellyel a hatálybalépéstől a közterület jogellenes használata valósulna meg - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével -, 2014. december 31-ig az azzal rendelkezni jogosult

a) szerződési ajánlatot tehet a közterület hasznosító szerv részére, vagy

b) köteles a dolgot eltávolítani, vagy

c) ha azzal a jogellenes állapot megszüntethető, a jogszabályi előírások szerint köteles az átalakítást elvégezni.

[68](3) A közterületi hirdetmények és hirdető-berendezések vonatkozásában a hirdetmények, hirdető-berendezések létesítésének, elhelyezésének szabályozásáról szóló önkormányzati rendeletben foglalt átmeneti szabályokat kell alkalmazni.

[69](4) Az (1) - (3) bekezdésben meghatározott határidők elmulasztása esetén a közterület jogellenes használatára vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

[70]19. §

E rendelet 16/A. §-a alapján az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352, 2013.12.24. 1.o.) hatálya alá tartozó támogatás nyújtható.

20. §

Hatályát veszti:

a) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a közterület használatának és igénybevételének szabályozásáról szóló 46/1999. (XII. 23.) Kr. rendelete,

b) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a közterület használatának és igénybevételének szabályozásáról szóló 46/1999. (XII. 23.) Kr. rendelet módosításáról szóló 11/2000. (III. 28.) Kr. rendelete,

c) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a közterület használatának és igénybevételének szabályozásáról szóló 46/1999. (XII. 23.) Kr. rendelet módosításáról szóló 27/2000. (VII. 14.) Kr. rendelete,

d) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a közterület használatának és igénybevételének szabályozásáról szóló 46/1999. (XII. 23.) Kr. rendelet módosításáról szóló 17/2001. (V. 24.) Kr. rendelete,

e) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a közterület használatának és igénybevételének szabályozásáról szóló 46/1999. (XII. 23.) Kr. rendelet módosításáról szóló 40/2001. (XII. 10.) Kr. rendelete,

f) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a közterület használatának és igénybevételének szabályozásáról szóló 46/1999. (XII. 23.) Kr. rendelet módosításáról szóló 13/2002. (V. 29.) Kr. rendelete,

g) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a közterület használatának és igénybevételének szabályozásáról szóló 46/1999. (XII. 23.) Kr. rendelet módosításáról szóló 30/2004. (IX. 10.) Kr. rendelete,

h) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének az egyes önkormányzati rendeletek módosításáról szóló 37/2004. (XI. 11.) Kr. rendelet 1. §-a,

i) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a közterület használatának és igénybevételének szabályozásáról szóló 46/1999. (XII. 23.) Kr. rendelet módosításáról szóló 29/2005. (VII. 5.) Kr. rendelete,

j) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a közterület használatának és igénybevételének szabályozásáról szóló 46/1999. (XII. 23.) Kr. rendelet módosításáról szóló 39/2006. (XII. 15.) rendelete,

k) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a közterület használatának és igénybevételének szabályozásáról szóló 46/1999. (XII. 23.) Kr. rendelet módosításáról szóló 15/2007. (III. 30.) rendelete,

l) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a közterület használatának és igénybevételének szabályozásáról szóló 46/1999. (XII. 23.) Kr. rendelet módosításáról szóló 28/2007. (VI. 28.) rendelete,

m) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a közterület használatának és igénybevételének szabályozásáról szóló 46/1999. (XII. 23.) Kr. rendelet módosításáról szóló 3/2008. (II. 1.) rendelete,

n) Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a lakosság nyugalmának biztosításával kapcsolatos egyes helyi szabályokról szóló 26/2008. (V. 30.) rendeletének 7. § (3) bekezdés b) pontja és (4) bekezdése.


Dr. Szekeres Antal sk.

jegyző

Kósa Lajos sk.

polgármester


[1]

módosította az 54/2010. (XII. 20.) Ö.r. Hatályos 2011. január 1-jétől.

[2]

módosította DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[3]

módosította DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[4]

módosította az 54/2010. (XII. 20.) Ö.r. Hatályos 2011. január 1-jétől.

[5]

hatályon kívül helyezte DMJV 24/2012. (IV. 26.) önkormányzati rendelete. Hatálytalan 2012. április 30-tól.

[6]

módosította az 54/2010. (XII. 20.) Ö.r. Hatályos 2011. január 1-jétől.

[7]

kiegészítette DMJV 41/2016. (XI. 24.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2016. november 25-től.

[8]

kiegészítette DMJV 41/2016. (XI. 24.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2016. november 25-től.

[9]

kiegészítette DMJV 41/2016. (XI. 24.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2016. november 25-től.

[10]

módosította az 54/2010. (XII. 20.) Ö.r. Hatályos 2011. január 1-jétől.

[11]

módosította DMJV 21/2016. (V. 26.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2016. június 1-jétől.

[12]

módosította DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[13]

módosította DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[14]

módosította DMJV 46/2013. (XI. 28.) önkormányzati rendelete. Hatályos: 2014. január 1-jétől.

[15]

módosította DMJV 10/2014. (III. 27.) önkormányzati rendelete. Hatályos: 2014. április 1-jétől.

[16]

módosította DMJV 30/2015. (IX. 24.) rendelete. Hatályos 2015. október 1-jétől.

[17]

kiegészítette DMJV 21/2016. (V. 26.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2016. június 1-jétől.

[18]

módosította DMJV 21/2016. (V. 26.) rendelete. Hatályos 2016. június 1-jétől.

[19]

módosította DMJV 4/2014. (I. 30.) önkormányzati rendelete. Hatályos: 2014. február 1-jétől.

[20]

módosította DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[21]

kiegészítette DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[22]

kiegészítette DMJV 21/2015. (IV.30.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2015. május 1-jétől.

[23]

módosítoota DMJV 30/2015. (IX.24.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2015. október 1-jétől.

[24]

módosította DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[25]

módosította DMJV 35/2014. (IX. 25.) önkormányzati rendelete. Hatályos: 2014. október 1-jétől.

[26]

módosította DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[27]

módosította DMJV 46/2013. (XI. 28.) önkormányzati rendelete. Hatályos: 2014. január 1-jétől.

[28]

módosította DMJV 46/2014. (XI. 27.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2015. január 1-jétől.

[29]

kiegészítette DMJV 46/2013. (XI. 28.) önkormányzati rendelete. Hatályos: 2014. január 1-jétől.

[30]

módosította DMJV 11/2017. (III.30.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2017. március 31-től.

[31]

módosította DMJV 46/2014. (XI. 27.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2015. január 1-jétől.

[32]

módosította DMJV 57/2012. (XI. 29.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. január 1-jétől.

[33]

módosította DMJV 57/2012. (XI. 29.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. január 1-jétől.

[34]

módosította a 20/2011. (VI. 9.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2011. június 10-től.

[35]

módosította az 54/2010. (XII. 20.) Ö.r. Hatályos 2011. január 1-jétől.

[36]

módosította DMJV 57/2012. (XI. 29.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. január 1-jétől.

[37]

módosította DMJV 46/2014. (XI. 27.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2015. január 1-jétől.

[38]

hatályon kívül helyezte DMJV 30/2015. (IX. 24.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2015. október 1-jétől.

[39]

módosította DMJV 21/2016. (V. 26.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2016. június 1-jétől.

[40]

módosította DMJV 57/2012. (XI. 29.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. január 1-jétől.

[41]

hatályon kívül helyezte DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatálytalan 2013. március 1-jétől.

[42]

módosította DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[43]

módosította DMJV 57/2012. (XI. 29.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. január 1-jétől.

[44]

módosította DMJV 57/2012. (XI. 29.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. január 1-jétől.

[45]

módosította DMJV 41/2016. (XI. 24.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2016. november 25-től.

[46]

módosította DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[47]

módosította DMJV 30/2015. (IX. 24) önkormányzati rendelete. Hatályos 2015. október 1-jétől

[48]

módosította DMJV 30/2015. (IX. 24.) önkormányzati rendelete. Hatályos: 2015. október 1-jétől.

[49]

módosította az 54/2010. (XII. 20.) Ö.r. Hatályos 2011. január 1-jétől.

[50]

kiegészítette az 54/2010. (XII. 20.) Ö.r. Hatályos 2011. január 1-jétől.

[51]

módosította DMJV 57/2012. (XI. 29.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. január 1-jétől.

[52]

módosította a 43/2011. (XI. 24.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2012. január 1-jétől.

[53]

módosította DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[54]

módosította DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[55]

módosította DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[56]

módosította DMJV 33/2013. (VI.27.) önkormányzati rendelete. Hatályos: 2013. július 1-jétől.

[57]

módosította DMJV 41/2016. (XI. 24.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2016. november 25-től.

[58]

módosította DMJV 41/2016. (XI. 24.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2016. november 25-től.

[59]

módosította DMJV 33/2013. (VI.27.) önkormányzati rendelete. Hatályos: 2013. július 1-jétől.

[60]

módosította DMJV 41/2016. (XI. 24.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2016. november 25-től.

[61]

módosította DMJV 41/2016. (XI. 24.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2016. november 25-től.

[62]

módosította DMJV 41/2016. (XI. 24.) önkormányzati rendelete. Hatályos: 2016. november 25-től.

[63]

kiegészítette DMJV 30/2016. (IX. 15.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2016. szeptember 16-tól.

[64]

kiegészítette DMJV 33/2013. (VI.27.) önkormányzati rendelete. Hatályos: 2013. július 1-jétől.

[65]

kiegészítette DMJV 41/2016. (XI. 24.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2016. november 25-től.

[66]

kiegészítette DMJV 11/2017. (III. 30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2017. március 31-től.

[67]

módosította DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[68]

módosította DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[69]

kiegészítette DMJV 7/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2013. március 1-jétől.

[70]

kiegészítette DMJV 41/2016. (XI. 24.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2016. november 25-től.