Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 10/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

Debrecen Megyei Jogú Város helyi építési szabályzatáról szóló 47/2020. (XII. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2023. 05. 27

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 10/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

2023.05.27.
Debrecen Megyei Jogú Város helyi építési szabályzatáról szóló 47/2020. (XII. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Részletes indokolás
A./
Az 1–3. §-hoz
1. A módosítás célja
A módosítás a Liget II lakópark keleti irányú bővítését irányozza elő, melynek keretében a 19384/2 és 19384/123 hrsz-ú földrészleteken új lakóterületek kerülnek kialakításra.
A fejlesztés célja a területrészen már megvalósult lakóparkhoz hasonló, de szintben alacsonyabb intenzitású lakóterület kialakítása, mely 18 darab építési telek kialakítására ad lehetőséget. A fejlesztés eredményeként telkenként két darab, legfeljebb kétszintes lakóépület lesz elhelyezhető szabadon álló beépítési módban. A tervezett kisvárosias lakóterület felhasználás illeszkedik a városrészen kialakult településszerkezethez.
A közlekedési feltárás déli irányból valósul meg a Decathlon áruháznál meglévő körforgalmi csomópont északnyugati ágához csatlakozó, tervezett 12 méter szélességű út megépítésével, illetve a lakóingatlanok mentén 9 méter szabályozási szélességű közterület biztosításával, ahol az építési telkek 5 méteres előkertjei megjelenésükkel és használatukkal – gyeprácsos parkoló kialakítás, növénytelepítés – a közterületre vonatkozó szabályoknak megfelelően funkcionálnak.
Jelen esetben olyan mértékű módosításról van szó, mely mind a Debrecen Megyei Jogú Város településszerkezeti tervéről szóló 1980/2020. (XII. 28.) PM határozat (a továbbiakban: TSZT), mind a Debrecen Megyei Jogú Város helyi építési szabályzatáról szóló 47/2020. (XII. 28.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: HÉSZ) módosítását igényli.
1. A TSZT módosítása
Az 1. pontban foglalt célok megvalósítása érdekében módosulnak a fejlesztésekhez köthető területfelhasználási besorolások, valamint a TSZT szöveges munkarészének egyes ábrái és táblázatai.
A TSZT módosításával az érintett 19384/2 és 19384/123 hrsz-ú ingatlanok területére a Védelmi erdőterület (E-V) helyett Kisvárosias lakóterület (Lk) területfelhasználás kerül rögzítésre. A lakóterületet feltáró közlekedési területek nem szerkezeti jelentőségű úthálózattal kerülnek rögzítésre, ezért az területfelhasználás-változással nem jár.
Tekintettel arra, hogy a módosítás új beépítésre szánt terület kijelölését is jelenti, ezért a kieső biológiai aktivitásérték pótlása érdekében a 0903/7 hrsz-ú ingatlanra az Általános mezőgazdasági terület (Má) helyett Erdőterület (E) területfelhasználás kerül rögzítésre.
3. A HÉSZ módosítása
A tervezési területen belül a HÉSZ a 19384/2 és 19384/123 hrsz-ú ingatlanok területére Külső városias kisvárosias lakóterület (Lk-K/39) építési övezetet jelöl ki és annak szabályozási határértékeit a 2. melléklet 2.2. pontjában az alábbiak szerint határozza meg:

A

B

C

D

E

F

G

H

1

Építési
övezet
jele

A kialakítható telek legkisebb területe (m2)

Beépítés
mód

Beépítettség megengedett legnagyobb mértéke (%)

Épületmagasság

Zöldfelület legkisebb mértéke (%)

Terepszint felett megengedett bruttó szintterületet meghatározó szorzó

megengedett legkisebb mértéke (m)

megengedett legnagyobb mértéke (m)

39a

Lk-K/39


720

szabadonálló

30

-

6,5

55

0,65

Az Lk-K/39 építési övezet területére vonatkozóan a HÉSZ 42. §- ában a következő előírás kerül rögzítésre: „Az Lk-K/39 építési övezetben kerítés a telek homlokvonalától számított 10 méter mélységig nem építhető.”
A már kialakult lakóterületre és annak telekhasználati állapotára tekintettel az új lakóterület hátsókerti telekhatára felöl 5 méter széles sávban „telek zöldfelületeként fenntartandó része” is rögzítésre kerül.
Az új lakóterület közterületi kapcsolatainak biztosításához mellékúthálózat terület (Kt-Kk) övezet kerül rögzítésre 12 méter, illetve 9 méter szabályozási szélességgel, ahol előbbi a 19382/18 és 19382/4 hrsz-ú, míg utóbbi a 19384/2 hrsz.-ú földrészletek területét érinti.
A biológiai aktivitásérték pótlása érdekében a 0903/7 hrsz-ú ingatlan területére Védelmi erdőterület (E-V/2) övezete kerül rögzítésre.
B./
Előzetes hatásvizsgálat a HÉSZ módosítás tekintetében
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 17. §-a alapján a jogszabály előkészítője – a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű – előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felmérte a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről a Közgyűlést tájékoztatni kell.
A fentiek alapján – a HÉSZ módosításának várható következményeiről – az előzetes hatásvizsgálat vonatkozásában – az alábbi tájékoztatást adom:
A módosítás valamennyi jelentősnek ítélt hatása, különösen:
a) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A Közgyűlés 2023. április 27. napján tartott ülésének 2. napirendi pontjaként megtárgyalt előterjesztésben meghatározott területre vonatkozóan a fejlesztési elképzelésekre figyelemmel került elkészítésre a módosítási javaslat. A módosítás új lakóépületek megvalósítását teszi lehetővé, ami segíti az ingatlanpiac élénkítését, működését. A szabályozásból eredően esetlegesen felmerülő pénzügyi kiadások a Célmegvalósítót terhelik.
b) a módosítás környezeti és egészségügyi következményei:
A rendeltetésszerű használatból származóan a környezeti terhelés a megengedettnél nagyobb mértékben nem nő. A módosítás településrendezési szempontból természetvédelmi, örökségvédelmi érdeket nem sért.
c) a módosításnak adminisztratív terheket befolyásoló hatása:
A településrendezési eszközök módosításának adminisztratív terheit – településrendezési szerződésben foglaltak szerint – a Célmegvalósító viseli.
d) a jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következménye:
A településrendezési eszközök módosításának elmaradása esetén a tervezett beruházások, illetve fejlesztési elképzelések hosszabb időtávlatban vagy egyáltalán nem valósíthatóak meg.
e) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A módosítást követően a településrendezési eszköz végrehajtása tekintetében felmerülő feladatok ellátásához a feltételek adottak.
A javasolt szabályozás összhangban van az európai uniós jogból eredő kötelezettségek teljesítésével. A Jat. szerinti, Európai Unió intézményeivel és tagállamaival történő egyeztetési kötelezettség a jelen rendelettervezettel kapcsolatban az Önkormányzatot nem terheli.
A rendelet indokolását a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) és (3) bekezdése alapján a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.