Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 11/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről szóló 3/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2023. 04. 29

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 11/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

2023.04.29.
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről szóló 3/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelet módosításáról
A./
Indokolás
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (4) bekezdése alapján, a képviselő-testület negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. E jogszabályi kötelezettség alapján kerül előterjesztésre a Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről szó 3/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) soron következő módosításának tervezete, amely a költségvetési szervek vezetői és a polgármester által 2022. július 1. és 2022. december 31. között végrehajtott (negyedévekre megbontott) saját hatáskörű előirányzat átcsoportosításokkal és módosításokkal módosítja a 2022. évi bevételi és kiadási előirányzatokat a 2022. december 31-i (záró) állapotnak megfelelően.
A 2022. évi zárszámadási rendelet már nem tartalmazhat a Rendelet módosítására vonatkozó rendelkezéseket, ezért a zárszámadás elfogadását közvetlenül megelőzően kerül sor a Rendelet utolsó módosítására, amelynek eredményeként a Közgyűlés elfogadhatja a záró állapotnak megfelelő, 2022. december 31-i módosított előirányzatokat.
A fentieken túlmenően az alábbi módosításokat javaslom a Rendeletben:
· A Beruházási kiadások (rendelet-módosítás tervezetének 18. melléklete) „5.2.19. Önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések pályázat 2022.” alcím megnevezése „5.2.19. D2030 Közlekedésfejlesztés” megnevezésre módosul.
· Az Egészségügyi feladatok (rendelet-módosítás tervezetének 22. melléklete) „10.2.1. Mozdulj Debrecen! Program” alcím megnevezése „10.2.1. Mozdulj Debrecen! Program, a Debreceni Egyetem Klinikai Központ szervezésében” megnevezésre módosul.
· A Nemzetközi és hazai támogatású pályázatok (rendelet-módosítás tervezetének 30. melléklete) kiegészül egy új alcímmel „23.1.15. Menekültügyi veszélyhelyzet kezelésében résztvevő szervezetek támogatása – UNICEF” megnevezéssel, és ezzel egyidejűleg a 23.1.13. alcímről 195.072.367 Ft átcsoportosításra kerül az újonnan létrehozott 23.1.15. alcímre.
B./
Előzetes hatásvizsgálat
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 17. § alapján az előzetes hatásvizsgálattal a jogszabály előkészítője felméri a szabályozás várható következményeit. Önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét az előzetes hatásvizsgálat eredményéről tájékoztatni kell. A Jat. 17. § (2) bekezdése alapján, az előzetes hatásvizsgálat keretében több tényezőt is vizsgálni kell, amelyek közül a költségvetési rendeletmódosítása esetében elsősorban a jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei vizsgálandók.
a) A tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatásai, különösen:
aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A Rendelet módosítása gazdasági és költségvetési hatás szempontjából érinti az önkormányzat és a költségvetési szervek bevételeit és kiadásait. Társadalmi hatása nem értelmezhető.
ab) környezeti és egészségi következményei: nem értelmezhető.
ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: nem értelmezhető.
b) A jogszabály megalkotásának szükségessége, a módosítás elmaradásának várható következményei:
A rendelet-módosítás elmaradása bevételi és kiadási oldalon nem csak az önkormányzat központi kezelésű feladatait, hanem a költségvetési szerveket is hátrányosan érintené.
c) A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, és pénzügyi feltételek:
A Rendelet módosítása esetében több szempontból is nehezen értelmezhető. A Rendeletnek már 2015-től nem része a költségvetési szervek létszám adata. Szervezeti kérdéseket a Rendelet szintén nem szabályoz. Tárgyi feltételek vizsgálata nem értelmezhető, a pénzügyi feltételek vizsgálatára pedig azért nincs szükség, mivel a pénzügyi feltételeket maga a költségvetés határozza meg.
Mindezen okok miatt szükséges és kötelező az önkormányzatnak a Rendelet módosítását megalkotni és elfogadni.
A javasolt szabályozás összhangban van az európai uniós jogból eredő kötelezettségek teljesítésével. A Jat. szerinti, Európai Unió intézményeivel és tagállamaival történő egyeztetési kötelezettség a jelen rendelettervezettel kapcsolatban az Önkormányzatot nem terheli. A rendelet indokolását a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) és (3) bekezdése alapján a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.