Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 12/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata 2022. évi zárszámadásáról

Hatályos: 2023. 04. 30

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 12/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

2023.04.30.
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata 2022. évi zárszámadásáról
A./
Indokolás
A jogalkotásról szóló 2011. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 18. §-a előírja, hogy a jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol.
A zárszámadási rendelet megalkotásának legfontosabb célja, hogy az előző év költségvetési gazdálkodásának eredményeit a közgyűlés összefoglalóan, összehasonlítható módon a 2022. évi költségvetéssel, részletes számszaki és szakmai indokolással alátámasztva tekinthesse át.
Mivel a 2022. évi gazdálkodásról szóló zárszámadási rendelet már nem tartalmazhat előirányzat módosítást (az már a teljesítésről, vagyis a költségvetés végrehajtásáról számol be), ezért a zárszámadási rendelet-tervezet elfogadását megelőzően került előterjesztésre a 2022. évi költségvetési rendelet utolsó módosítása, amely a 2022. december 31-i állapot szerint módosította a 2022. évi költségvetési rendelet bevételi és kiadási előirányzatait.
A 2022. évi zárszámadási rendelet tervezete tartalmazza az önkormányzat 2021. évi költségvetési rendeletének és az önkormányzat 2021. évi zárszámadási rendeletének hatályon kívül helyezését is, tekintettel arra, hogy ezek a jogszabályok végrehajtottá váltak, további hatályban tartásuk ezért nem indokolt.
B./
Előzetes hatásvizsgálat
A Jat. 17. § alapján az előzetes hatásvizsgálattal a jogszabály előkészítője felméri a szabályozás várható következményeit. Önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét az előzetes hatásvizsgálat eredményéről tájékoztatni kell. A Jat. 17. § (2) bekezdése alapján, az előzetes hatásvizsgálat keretében több tényezőt is vizsgálni kell, amelyek közül a zárszámadási rendelet-tervezet esetében elsősorban a jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei vizsgálandók.
a) A tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatásai, különösen:
aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A 2022. évi zárszámadási rendelet-tervezet gazdasági és költségvetési hatás szempontjából érinti az önkormányzat és a költségvetési szervek bevételeit és kiadásait. Társadalmi hatása nem értelmezhető.
ab) környezeti és egészségi következményei: nem értelmezhető.
ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: nem értelmezhető.
b) A jogszabály megalkotásának szükségessége, a módosítás elmaradásának várható következményei:
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdés szerint, a zárszámadási rendelet-tervezetet a jegyző készíti elő, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület (Közgyűlés) elé úgy, hogy a zárszámadási rendeletnek legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napáig (azaz május 31-ig) hatályba kell lépnie. A zárszámadási rendeletben dönteni kell a 2022. évben képződött költségvetési maradvány megállapításáról és felosztásáról is.
c) A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, és pénzügyi feltételek:
A zárszámadási rendelet elfogadása esetében ezek a feltételek nem értelmezhetőek.
Mindezen okok miatt szükséges és kötelező az önkormányzatnak a 2022. évi zárszámadási rendeletét megalkotni és elfogadni.
A javasolt szabályozás összhangban van az európai uniós jogból eredő kötelezettségek teljesítésével. A Jat. szerinti, Európai Unió intézményeivel és tagállamaival történő egyeztetési kötelezettség a jelen rendelettervezettel kapcsolatban az Önkormányzatot nem terheli. A rendelet indokolását a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) és (3) bekezdése alapján a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.