Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 13/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló 2/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2023. 04. 30

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 13/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

2023.04.30.
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló 2/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelet módosításáról
A./
Indokolás
Az önkormányzat 2023. évi költségvetési rendeletének módosítására az alábbi okok miatt van szükség:
a.) A Közgyűlés által a zárszámadási rendelettel elfogadásra kerülő 2022. évi költségvetési maradvánnyal módosítani kell a 2023. évi költségvetési rendelet bevételi és kiadási előirányzatait. Ez a finanszírozási bevételeket és a központi kezelésű feladatok kiadásait érinti. Emiatt módosul a mérleg szerinti főösszeg is.
b.) A 2023. évi költségvetési rendelet előirányzatait érintő egyéb módosítások:
A Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény módosításáról szóló 2023. évi VI. törvény 22. §-a alapján módosul az önkormányzat 2023. évi költségvetési rendeletének „Az önkormányzat költségvetési bevételei” elnevezésű 2. melléklete (rendelet-módosítás tervezetének 2. melléklete). A módosítás az alábbi előirányzatokat érinti:
o az 1.1.1.5.1. feladat megnevezése "Megyeszékhely megyei jogú városok kulturális feladatainak támogatása" helyett "Vármegyeszékhely megyei jogú városok kulturális feladatainak támogatása",
o az 1.1.1.5.3. feladat megnevezése "Megyei hatókörű városi könyvtár kistelepülési könyvtári célú kiegészítő támogatása" helyett "Vármegyei hatókörű városi könyvtár kistelepülési könyvtári célú kiegészítő támogatása",
o az 1.1.2.3. jogcímszám megnevezése "Megyei jogú városi múzeumok és könyvtárak feladatainak támogatása" helyett "Vármegyei jogú városi múzeumok és könyvtárak feladatainak támogatása"
megnevezésre változik. A fentiek szerint módosul az önkormányzat 2023. évi költségvetési rendeletének 3. melléklete is a rendelet-módosítás tervezetének 3. melléklete szerint.
Az önkormányzat 2023. évi költségvetési rendeletében az 1.1.2.5. Működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatások közt eredeti előirányzatként elfogadásra került az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek minimálbér és garantált bérminimum emelkedése miatt várható állami hozzájárulás összege. A minimálbér és garantált bérminimum, valamint a pedagógusok bérének 2023. január 1-jétől történő emeléséhez a települési önkormányzatok számára biztosítandó támogatásról szóló 68/2023. (III. 10.) Korm. rendelet alapján 1.222.748.355 Ft illeti meg az önkormányzatot, melyből a 2023. évi költségvetési törvény 2. mellékletéhez kapcsolódó jogcímek esetében a kiegészítő támogatás összege a fajlagos összegek figyelembevételével a települési önkormányzat által teljesített, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet alapján kiadott tájékoztatóban szereplő évközi előirányzat-módosítások szerint módosul az év során. A Korm.rendelet tartalmazza a kulturális célú kiegészítő támogatás összegét is (95.385.000 Ft), melyhez a költségvetési törvényben külön jogcím nem kapcsolódik, így kulturális működési kiegészítő támogatásként szerepel továbbra is az 1.1.2.5. Működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatások közt. A fennmaradó 1.127.363.355 Ft támogatási összeg felosztásra kerül az 1.1.1. Települési önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatása jogcímen, továbbá az 1.1.2. Helyi önkormányzatok kiegészítő támogatása jogcímen belül, így az egyes bevételi előirányzatok összegei módosulnak. Ezek a módosítások az önkormányzat 2023. évi költségvetési rendeletének 2-3. mellékleteit érintik, azonban az önkormányzat 2023. évi költségvetési bevételinek főösszege változatlan marad. Mivel év közben további módosítások is várhatók a költségvetési törvényt illetően, ezért az év közben ténylegesen teljesülő bevételek alapján az önkormányzat később dönt a szükségessé váló előirányzat-módosításról.
A Beruházási kiadások (rendelet-módosítás tervezetének 3. melléklete) kiegészül egy új alcímmel „5.2.83. Egykori Debreceni Kereskedelmi Akadémia felújítása” elnevezéssel, nulla Ft módosított kiadási előirányzattal. Az Önkormányzat a felújítást támogatásból kívánja megvalósítani, amelyre pályázatot nyújt be.
A Sportfeladatok és kiemelt sportrendezvények (rendelet-módosítás tervezetének 6. melléklete) kiegészül egy új alcímmel „12.2.6. Speedwolf Sportszervező Nonprofit Kft. támogatása” elnevezéssel. A módosított előirányzat 10.000.000 Ft összegű felhalmozási célú támogatást tartalmaz, amelynek fedezetét a 2022. évi maradvány képezi.
A Finanszírozási kiadások (rendelet-módosítás tervezetének 6. melléklete) kiegészül egy új címmel „8. Belföldi értékpapírok kiadásai” elnevezéssel, nulla Ft kiadási előirányzattal. Az új előirányzat a Magyar Államkincstárnál vásárolt értékpapírok számviteli elszámolásához szükséges.
A Tájékoztató kimutatás az önkormányzati adósságot keletkeztető ügyletekből, garanciákból és kezességekből fennálló kötelezettségekről (rendelet-módosítás 7. melléklete) elnevezésű táblázat kiegészül a 2023. évben felvenni tervezett 2,5 Mrd Ft összegű fejlesztési célú hitel teljes futamidőre számított, várható törlesztésének adataival, a határozati javaslat 10. pontjával összefüggően. Végleges törlesztési adatokat csak azt követően lehet rögzíteni a táblázatban, ha már megtörtént a hitelszerződés megkötése.
B./
Előzetes hatásvizsgálat
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 17. § alapján az előzetes hatásvizsgálattal a jogszabály előkészítője felméri a szabályozás várható következményeit. Önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét az előzetes hatásvizsgálat eredményéről tájékoztatni kell. A Jat. 17. § (2) bekezdése alapján, az előzetes hatásvizsgálat keretében több tényezőt is vizsgálni kell, amelyek közül a 2023. évi költségvetési rendelet-módosítása esetében elsősorban a jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei vizsgálandók.
a) A tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatásai, különösen:
aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A 2023. évi költségvetési rendelet-módosítása gazdasági és költségvetési hatás szempontjából érinti az önkormányzat és a költségvetési szervek bevételeit és kiadásait. Társadalmi hatása nem értelmezhető.
ab) környezeti és egészségi következményei: nem értelmezhető.
ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: nem értelmezhető.
b) A jogszabály megalkotásának szükségessége, a módosítás elmaradásának várható következményei:
A 2022. évi zárszámadási rendelet-tervezettel elfogadásra kerülő (2023. évi eredeti előirányzatban még nem szereplő) 2022. évi költségvetési maradvánnyal módosítani szükséges az önkormányzat 2023. évi költségvetési rendeletének bevételi és kiadási előirányzatait. A 2022. évi költségvetési maradvány nagyobb hányada már betervezésre került a 2023. évi költségvetés eredeti bevételi előirányzataként. A maradvány eredeti előirányzatba történő betervezésére azért van szükség, mert ezt egyrészt előírja az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2) bekezdés d) pontja, másrészt az évről-évre áthúzódó, európai uniós és a hazai központi költségvetéstől fejlesztési célra kapott támogatások még fel nem használt több tíz milliárdos összegeit az önkormányzat nem tudná a zárszámadási rendelet elfogadásáig megelőlegezni a saját forrásaiból. Amennyiben nem történik meg a költségvetési maradvánnyal történő költségvetési rendelet-módosítás, úgy a 2022. évi költségvetési maradvány – eredeti előirányzatként be nem tervezett részét – nem lehet 2023. évben felhasználni. Ez kiadási oldalon nem csak az önkormányzat központi kezelésű feladatait, hanem a költségvetési szerveket is hátrányosan érintené.
c) A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, és pénzügyi feltételek:
A költségvetési rendelet módosítása esetében ez több szempontból is nehezen értelmezhető. A költségvetésnek már 2015. évtől nem része a költségvetési szervek engedélyezett álláshelyeinek adatai. Szervezeti kérdéseket a költségvetési rendelet szintén nem szabályoz. Tárgyi feltételek vizsgálata nem értelmezhető, a pénzügyi feltételek vizsgálatára pedig azért nincs szükség, mivel a pénzügyi feltételeket maga a költségvetés határozza meg.
Mindezen okok miatt szükséges és kötelező az önkormányzatnak a 2023. évi költségvetési rendeletének módosítását megalkotni és elfogadni.
A javasolt szabályozás összhangban van az európai uniós jogból eredő kötelezettségek teljesítésével. A Jat. szerinti, Európai Unió intézményeivel és tagállamaival történő egyeztetési kötelezettség a jelen rendelettervezettel kapcsolatban az Önkormányzatot nem terheli.
A rendelet indokolását a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) és (3) bekezdése alapján a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.