Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 6/2023. (II. 23.) önkormányzati rendeletének indokolása

Debrecen Megyei Jogú Város helyi építési szabályzatáról szóló 47/2020. (XII. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2023. 03. 10

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 6/2023. (II. 23.) önkormányzati rendeletének indokolása

2023.03.10.
Debrecen Megyei Jogú Város helyi építési szabályzatáról szóló 47/2020. (XII. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról
A./
Indokolás
1. A módosítás célja
A Debrecen, Köntösgát sor menti általános gazdasági területen belül fejlesztést lehetővé tevő szabályozás kialakítása és gazdaságfejlesztéssel összefüggő beruházás megvalósíthatóságának elősegítése a jogos magánérdekre (szomszédos lakóterület kialakult állapotára) figyelemmel.
2. A Debrecen Megyei Jogú Város településszerkezeti tervéről szóló 1980/2020. (XII. 28.) PM határozat módosítási javaslata, lényegi elemei
Az 1. pontban foglalt célok megvalósítása érdekében módosulnak a fejlesztésekhez köthető területfelhasználási besorolások, valamint a Debrecen Megyei Jogú Város településszerkezeti tervéről szóló 1980/2020. (XII. 28.) PM határozat (a továbbiakban: TSZT) szöveges munkarészének ábrái és táblázatai. A TSZT kismértékű pontosításáról van szó, amely összesen 672 m2 területfelhasználás változást jelent. A TSZT módosuló részeit a Közgyűlés 2023. február 23-ai ülésének 5. számú napirendi pontjaként megtárgyalt előterjesztés határozati javaslatának mellékletei tartalmazzák.
3. A Debrecen Megyei Jogú Város helyi építési szabályzatáról szóló 47/2020. (XII. 28.) önkormányzati rendelet módosítási javaslata, lényegi elemei
A Köntösgát sor mentén meglévő, kialakult telephelyi területek találhatóak. Ezen meglévő gazdasági területen belüli fejlesztés megvalósíthatóságának biztosítása érdekében az egyik telephely tulajdonosa kezdeményezte a szintén tulajdonában álló 19343/11 hrsz.-ú magánút művelési ágú ingatlan esetében a közterületi (mellékúthálózat eleme) övezet törlését. Az útterület jelenleg a meglévő telephelyek kiszolgálását biztosítja, azonban a közterület esetleges megnyitása esetén nagy forgalmú áthajtóvá válhat a Köntösgát sor és a Szabolcs utca között. A telephelyen belüli forgalom lebonyolítását akadályozná a lakóterületi átmenő forgalommal való keveredés, ezt figyelembe véve kerül törlésre a közterületként történő jelölés. Ennek eredményeként az útterületként szabályozott terület nagyságával nőne a beépítésre szánt terület. A 19307 hrsz-ú Debrecen, Szabolcs u. 42. szám alatti ingatlanra gépkocsival történő ki- behajtás biztosítása érdekében a 19343/11 hrsz.-ú magánútból egy kisebb terület – mintegy 130 m2 – kertvárosias lakóövezetbe kerül.
Fentiek alapján a szabályozás alapelemei és másodlagos elemei módosulnak a tényleges használati jelleghez való igazítás és a korábbi építési jogok biztosítása, elsősorban a tervezett fejlesztést lehetővé tevő szabályozás kialakítása és a meglévő telekszerkezet átalakulását elősegítő beépíthetőség érdekében, az építési telekre vonatkozó szabályozási elemek tekintetében, mint
a szabályozási vonal, az építési övezet, övezet határa,
a közúti főhálózat, mellékúthálózat, valamint
az előkert határa.
A közterület törléséből fakadóan az előkert vonalának módosítására kerül sor, valamint a szomszédos lakó ingatlannal történő telekcsere miatt, amely a lakó ingatlanra gépjárművel való ki- és bejutást biztosítja, az építési övezethatár módosítása valósul meg.
Az útterület törlésével összefüggően az 5% zöldterület pótlására kijelölt telekrészen Kt-Zkk/3 övezetet rögzít a javaslat.
Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) 2. § 3a. pontja szerint új beépítésre szánt terület kijelölésnek minősül a településrendezési terv készítése vagy módosítása során valamely övezetnek vagy teleknek építési övezetbe sorolása.
A tervezett módosítás olyan területet érint (mellékúthálózat elemének, azaz a közlekedési területi övezetnek a telephelyi területen belüli közlekedési területként történő rögzítése), mely fenti jogszabályi előírás szerint az általános gazdasági terület építési övezeteként kerülne meghatározásra, így beépítésre nem szánt terület beépítésre szánt területbe történő sorolása valósul meg. Az erre vonatkozó – az Étv. 7. § (2) bekezdése és (3) bekezdés e) pontján, valamint a Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló 2018. évi CXXXIX. törvény 12. § (1) és (2) bekezdésén alapuló –közgyűlési döntést (10/2013. (I. 19.) határozat) a Közgyűlés 2023. február 23-ai ülésének 5. számú napirendi pontjaként megtárgyalt előterjesztés 4. melléklete tartalmazza.
B./
Előzetes hatásvizsgálat
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 17. §-a alapján a jogszabály előkészítője – a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű – előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felmérte a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről a Közgyűlést tájékoztatni kell.
A módosítás valamennyi jelentősnek ítélt hatása, különösen:
a) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A hivatkozott előterjesztésben meghatározott területre vonatkozóan a fejlesztési elképzelésekre figyelemmel került elkészítésre a módosítási javaslat. A szabályozásból eredően esetlegesen felmerülő pénzügyi kiadások az Önkormányzat költségvetésében tervezett és ütemezett módon biztosíthatók.
b) a módosítás környezeti és egészségügyi következményei:
A rendeltetésszerű használatból származóan a környezeti terhelések megengedettnél nagyobb mértékű megjelenésével nem kell számolni. A módosítás településrendezési szempontból természetvédelmi, örökségvédelmi érdeket nem sért.
c) a módosításnak adminisztratív terheket befolyásoló hatása:
A településrendezési eszköz módosításának adminisztratív terheit az Önkormányzat viseli.
d) a jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következménye:
A településrendezési eszköz módosításának elmaradása esetén a tervezett beruházások, illetve fejlesztési elképzelések hosszabb időtávlatban vagy egyáltalán nem valósíthatóak meg.
e) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A módosítást követően a településrendezési eszköz végrehajtása tekintetében felmerülő feladatok ellátásához a feltételek adottak.
A javasolt szabályozás összhangban van az európai uniós jogból eredő kötelezettségek teljesítésével. A Jat. szerinti, Európai Unió intézményeivel és tagállamaival történő egyeztetési kötelezettség a jelen rendelettervezettel kapcsolatban az Önkormányzatot nem terheli.
A rendelet indokolását a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) és (3) bekezdése alapján a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.