Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 41/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendeletének indokolása
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata 2026. évi átmeneti gazdálkodásáról
Hatályos: 2026. 01. 01Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 41/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendeletének indokolása
2026.01.01.
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata 2026. évi átmeneti gazdálkodásáról
Részletes indokolás
Az 1–6. §-hoz
Részletes indokolás
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 18. §-a alapján a jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja mindazokat a szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait.
Az átmeneti gazdálkodásról szóló önkormányzati rendelet megalkotása tekintetében az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 25. § (1) bekezdése tartalmazza a rendeletalkotás kötelező esetkörét, miszerint ha a képviselő-testület az adott költségvetési év március 15-ig nem fogadja el a költségvetési rendeletét, akkor az átmeneti gazdálkodásról rendeletet alkot.
Amennyiben tárgyév január 1-je és március 15. között kerül sor a költségvetési rendelet elfogadására, akkor csak lehetőségként kínálja fel az Áht. az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet megalkotását, mivel ezen időszakban az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet hiányában, az Áht. 25. § (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a polgármester jogosult az Önkormányzatot megillető bevételeket beszedni, illetve az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadásokat arányosan teljesíteni. Ez utóbbi esetben azonban a polgármesternek beszámolási kötelezettsége van a képviselő-testület felé.
Az Áht. 25. §-a alapján tehát indokolt, hogy a 2026. évi költségvetési rendelet elfogadásáig, a gazdálkodás folyamatosságának biztosítása érdekében a Közgyűlés az átmeneti gazdálkodásról rendeletet alkosson.
Az átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletben a polgármester és az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek vezetői felhatalmazást kapnak arra, hogy 2026. január 1-től kezdődően az Önkormányzat 2026. évi költségvetési rendeletének elfogadásáig az Önkormányzat és a költségvetési szervek bevételeit folytatólagosan beszedjék, kiadásait teljesítsék, valamint az Önkormányzat költségvetési gazdálkodási igényeinek figyelembevételével (értsd: több éves szerződések, projektek folyamatos végrehajtása, folyószámla hitel előkészítése stb.) a gazdálkodás folyamatosságához szükséges intézkedéseket megtegyék.
A rendelet 1. § (1) bekezdés a-b) pontjai alapján a polgármester általános felhatalmazást kap az Önkormányzat költségvetési bevételeinek beszedésére és a kiadások teljesítésére. Az Áht. 25. § (4) bekezdése értelmében, az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet hatálya alatt beszedett bevételek és teljesített kiadások előirányzatait be kell építeni az Önkormányzat 2026. évi költségvetési rendeletébe.
A rendelet 1. § (1) bekezdés c) pontjában a Közgyűlés felhatalmazza a polgármestert és a költségvetési szervek vezetőit az Áht. 36. § (1) és (4) bekezdésében, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 46. §-ában szabályozott előzetes kötelezettségvállalásra, amelynek értelmében a polgármester és a költségvetési szervek vezetői a működéssel, üzemeltetéssel összefüggő szerződések esetében a közbeszerzési eljárást megindíthatják.
A rendelet 1. § (1) bekezdés d) pontja felhatalmazást ad olyan pályázati forrásból finanszírozott beruházási célú kötelezettség-vállalásokra is, amelyek esetében nincs idő megvárni az Önkormányzat 2026. évi költségvetési rendeletének elfogadását, mert vagy a pályázat beadási határideje miatt szükséges az előkészítés érdekében kötelezettséget-vállalni, vagy pedig a már megkötött támogatási szerződések időbeli ütemezésének végrehajtása érdekében szükség van a pályázati cél megvalósítását szolgáló kötelezettségeket vállalni.
A rendelet 1. § (1) bekezdés e) pontjában foglalt szabályozásra elsősorban azért van szükség, mert a 2025. évről 2026. évre áthúzódó, valamint a 2026. évben kezdődő közmunka programok esetében a 2026. évi költségvetési rendelet elfogadásának időpontja kései lenne a megkötendő szerződések pénzügyi ellenjegyzésére és aláírására. A felhatalmazás lehetőséget biztosít arra is, hogy a 2026. évre áthúzódó szerződések fedezete a 2026. évi költségvetés terhére legyen biztosítva.
A rendelet 1. § (2) bekezdése alapján Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről szóló 3/2025. (II. 27.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: 2025. évi költségvetési rendelet) 24. §-ában 2025. július 1. napjától kezdődően 86.400 Ft illetményalapot, valamint felsőfokú iskolai végzettség esetén 33%, érettségi végzettség esetén 20% illeménykiegészítést állapított meg Debrecen Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) köztisztviselői részére. 2026. január 1. napjától az Önkormányzat 2026. évi költségvetési rendeletének hatályba lépéséig (vagyis a 2026. évi átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet hatálya alatt) a 2025. évi költségvetési rendelet 24. §-át továbbra is alkalmazni lehet a Polgármesteri Hivatal esetében.
A rendelet 2. §-a alapján az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet hatálya alatt felhatalmazást kap a polgármester arra, hogy kötelezettségeket vállaljon a rendeletben meghatározott célokra, valamint a jegyző arra, hogy az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek számára időarányos pénzellátásról gondoskodjon.
A rendelet 3. §-a alapján az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet hatálya alatt a polgármester dönthet a szabad pénzeszközök betétlekötéssel és állampapír vásárlással történő hasznosításáról.
A rendelet 4. §-a: A 2026. naptári évben igénybe vehető folyószámlahitel keretösszege 5.000.000.000 Ft-ban kerül meghatározásra. A 2025. évben az Önkormányzat nem vette igénybe a folyószámlahitelt. A folyószámlahitel igénybe vehető maximum keretösszegét, valamint a visszafizetéssel együtt járó kamatokat és az esetleges egyéb járulékos költségeket be kell tervezni a 2026. évi költségvetési rendeletbe is. Az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba, azonban már most szükség van arra, hogy a Közgyűlés határozatban felhatalmazást adjon a hitelszerződés szakmai előkészítésére, a hitelintézettel történő egyeztetések megkezdésére.
A rendelet 5. §-a hatályba léptető - és a 2026. évi költségvetés elfogadásával egyidejű hatályon kívül helyező - rendelkezést tartalmaz.