Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 42/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendeletének indokolása

a települési támogatások helyi szabályairól szóló 6/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény által szabályozott pénzbeli-, és természetben nyújtott ellátások helyi szabályainak végrehajtásáról szóló 6/2006. (II. 24.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 37/2025. (XI. 20.) önkormányzati rendelet eltérő szöveggel történő hatálybaléptetéséről és a gépjármű-várakozóhelyek biztosításáról szóló 10/2004. (IV. 5.) Kr. rendelet módosításáról

Hatályos: 2026. 01. 01

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 42/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendeletének indokolása

2026.01.01.
a települési támogatások helyi szabályairól szóló 6/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény által szabályozott pénzbeli-, és természetben nyújtott ellátások helyi szabályainak végrehajtásáról szóló 6/2006. (II. 24.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 37/2025. (XI. 20.) önkormányzati rendelet eltérő szöveggel történő hatálybaléptetéséről és a gépjármű-várakozóhelyek biztosításáról szóló 10/2004. (IV. 5.) Kr. rendelet módosításáról
Részletes indokolás
Az 1–9. §-hoz
Részletes indokolás
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) meghatározza a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások formáit, a feladatellátás kötelezettjeit. Az Szt. 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján a települési támogatás keretében nyújtott ellátások jogosultsági feltételeit, valamint az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának és felhasználása ellenőrzésének szabályait a települési önkormányzat rendelet formájában szabályozhatja.
E felhatalmazás alapján alkotta meg a Közgyűlés a települési támogatások helyi szabályairól szóló 6/2015. (II.26.) önkormányzati rendeletet (a továbbiakban: Rendelet), melyet az Önkormányzat által biztosítható támogatások vonatkozásában a jogosultsági feltételekre, személyi körre, a nyújtható támogatások mértékére és vizsgálandó jövedelemhatárokra kiterjedően módosított a települési támogatások helyi szabályairól szóló 6/2015. (II.26.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 37/2025. (XI. 20.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Mód. rendelet) 2026. január 1. napjával.
A Szociális Osztály az ügyfelek tájékoztatását szolgáló dokumentumok előkészítése során észlelte, hogy a temetési támogatás esetében a 2026. január 1. napjától alkalmazandó sávos jövedelemhatár a Rendelet 20. § (3) bekezdés a) pont ab) alpontjában egyedül élő, vagy egyedülálló személy esetében egy technikai hiba folytán tévesen került meghatározásra. Ennek következtében a hivatkozott alpont nincs összhangban a Rendelet 20. § (3) bekezdés b) pont bb) alpontjában meghatározott összeggel, ami egyedül élő, vagy egyedülálló kérelmező esetében 92.801 Ft, így a 20. § (3) bekezdés a) pont ab) alpontjában helyesen 92.800 Ft szerepeltetése szükséges a Mód. rendelet 7. § 10. pontjában.
A Rendelet 20. § (3) bekezdés b) pont ba) alpontját módosító Mód. rendelet 7. § 10. pontjában továbbá a család egy főre számított havi jövedelme maximális határánál a számsor végéről gépelési hiba miatt egy nulla lemaradt, így értelmezhetetlen a jövedelemhatár, ami helyesen 115.000 Ft.
A fentiekre tekintettel a Mód. rendelet 7. § 10. pontjának eltérő szöveggel való hatálybaléptetése szükséges 2026. január 1. napjától. A rendelet 1. §-a a Mód. rendelet megjelölt pontját úgy lépteti eltérő szöveggel hatályba, hogy a sávos jövedelemhatárok közötti összhang meglegyen és értelmezhető legyen a feltüntetett összeg.
A gépjármű-várakozóhelyek biztosításáról szóló 10/2004. (IV. 5.) Kr. rendelet (a továbbiakban: Kr. rendelet) több helyen már hatályon kívül helyezett magasabb rendű vagy a jogforrási hierarchiában azonos szinten álló jogszabályokra (Étv., OTÉK, DÉSZ) hivatkozik. A hatályos jogszabályokra történő helyes hivatkozások érdekében ezért szükséges e rendeletet is módosítani.
Ezen kívül a rendelet másik célja, hogy a Kr. rendelet 7. §-ában szereplő „parkolóalap” költségvetési bevételeit - amely a módosítás következtében már nem csak az építtetők által befizetett hozzájárulás, hanem az Önkormányzat által értékesített parkolók ellenértékéből származó bevétel is lehet - ne csak új gépjármű várakozóhelyek megépítésére és a meglévők fenntartására lehessen fordítani, hanem lehetőség legyen arra is, hogy már megépült, de magántulajdonban lévő parkolóházakat, mélygarázsokat és felszíni parkolóhelyeket is tudjon vásárolni az Önkormányzat a közforgalom számára történő megnyitása céljából.