Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 53/2004. (XI.30.) Kgy. rendelete
az egyes helyi közszolgáltatások ellátásáról
Hatályos: 2017. 09. 28- 2018. 05. 13Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 53/2004. (XI.30.) Kgy. rendelete
az egyes helyi közszolgáltatások ellátásáról
2017-09-28-tól 2018-05-14-ig
Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény 23. §-ban meghatározott felhatalmazás alapján, figyelemmel a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvényben, a települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól szóló 424/2000.(XII.23.) Korm. rendeletben, a köztisztasággal és a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységekről szóló 1/1986.(II.21.) ÉVM-EüM együttes rendeletben, a településtisztasági szolgáltatás ellátásáról és a települési folyékony hulladékok ártalmatlanításáról szóló 4/1998. (II.1.) ÉVM rendeletben, a települési szilárd és folyékony hulladékkal kapcsolatos közegészségügyi követelményekről szóló 16/2002.(IV.10.) EüM rendeletben, a települési hulladékkal kapcsolatos tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 213/2001.(XI.14.) Korm. rendeletben, valamint a kötelező kéményseprő-ipari közszolgáltatásról szóló 27/1996. (X.30.) BM rendeletben foglaltakra, az alábbi rendeletet alkotja.
I. fejezet
Általános rendelkezések
1. § (1) | Az emberi egészség védelme, a természeti és az épített környezet megőrzése érdekében mindenki köteles a települési környezet, különösen a közterületek szennyeződését, fertőzését okozó tevékenységtől, illetőleg magatartástól tartózkodni. |
(2) | A szilárd és folyékony hulladékokkal összefüggő tevékenységet úgy kell megszervezni és végezni, hogy az a hulladék mennyiségének, illetve térfogatának csökkenését eredményezze, újrahasznosítását minél nagyobb arányban tegye lehetővé, a környezeti kockázatot a környezetkárosító hatású anyagok bekerülésének akadályozásával minimálisra csökkentse, illetve keletkezésének ellenőrzését és mennyiségének mérését biztosítsa. Különböző hulladékfajták lehetőség szerint elkülönített (szelektív) gyűjtésével elő kell segíteni a gazdaságos hulladék-hasznosítás előfeltételét. |
(3) | A szilárd és folyékony hulladékok és azok bomlástermékei gyűjtése, tárolása, szállítása, ártalmatlanítása, hasznosítása, kezelése során meg kell akadályozni azok talajba, felszíni, vagy felszín alatti vízbe, levegőbe jutását. |
(4)[1] | |
2. § (1)[2] | A rendelet területi hatálya Szeged Megyei Jogú Város közigazgatási területére, a rendelet 4. sz. melléklete szerinti települések területén az Európai Unió ISPA támogatással megvalósított Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatának tulajdonában levő létesítményekre és eszközrendszerre terjed ki. |
(2)[3] | A rendelet személyi hatálya magánszemélyekre, társasházakra, illetve gazdálkodó szervezetekre terjed ki. |
(3) | Nem terjed ki a rendelet hatálya a veszélyes hulladék keletkezésének ellenőrzésével és azok kezelésével összefüggő tevékenységre. |
3. § (1)[4] | A szervezett helyi hulladékszállítási, regionális hulladékkezelési, településtisztasági közszolgáltatást az Önkormányzat megbízott (a továbbiakban: szolgáltató) útján látja el. |
(2)[5] | A települési szilárd hulladék szervezett gyűjtésére és elszállítására irányuló közszolgáltatás ingatlanonként (ha az ingatlanban több háztartás van, háztartásonként) kötelező. A települési folyékony hulladék szervezett gyűjtésére és elszállítására irányuló közszolgáltatás igénybevétele kötelező. |
(3)[6] | Szeged Megyei Jogú Város közigazgatási területén, mint működési területen: a) a települési szilárd hulladék gyűjtésére és elszállítására, valamint a hulladék elhelyezésére irányuló közszolgáltatást a Szegedi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (cégjegyzék szám: 06-09-022850, 6728 Szeged, Városgazda sor 1.); b) ISPA projekt során létrejött regionális hulladékkezelő eszközrendszerrel a regionális hulladékkezelési közszolgáltatásokat a Szegedi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (cégjegyzék szám: 06-09-022850, 6728 Szeged, Városgazda sor 1.); c) a településtisztasági közszolgáltatást a Csongrád Megyei Településtisztasági Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (cégjegyzék szám: 06-09-002781, 6728 Szeged, Városgazda sor 1.) látja el; |
(4) [7] | A Ptk 6:256 §-ában meghatározott esetben a szolgáltatás igénybevételére közszolgáltatási szerződés jön létre, mely tartalmazza a szolgáltatás ellátásának módját, gyakoriságát, igénybevételének módját és feltételeit, a szerződő felek jogait és kötelezettségeit, különös tekintettel a szolgáltatás díjának megfizetésére. |
II. fejezet
Fogalmi meghatározások
4. § | E rendelet alkalmazása szempontjából |
1.) közterület: az ingatlan nyilvántartásban közterületként nyilvántartott belterületi földrészlet (közút, járda, tér, közpark), továbbá az építmények közhasználatra átadott része (épületárkád alatti járda, alul- és felüljáró) | |
2.)[8] társasházak: e rendelet alkalmazásakor társasháznak minősülnek a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. tv. 1. § (1) bekezdése szerinti társasházak, a lakásszövetkezetekről szóló 2004. évi CXV. tv. 2. § (1) bekezdése szerinti lakásszövetkezetek, a többlakásos ingatlanok. | |
3.) nem lakás céljára szolgáló helyiség: üzletszerű gazdasági tevékenység céljára használt helyiség, vagy helyiség-csoport. | |
4.)[9] gazdálkodó szervezet: a jogi személy, a jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság, egyéni vállalkozó valamint az egyéni cég, ide nem értve azt a költségvetési szervet, amelyet az államháztartásról szóló törvény szerint közfeladat ellátására hoztak létre. | |
5.)[10] | |
6.) hulladékkezelő: aki hulladékot gazdasági tevékenysége körében a hulladék birtokosától átveszi, kezeli; | |
7.)[11] | |
8.)[12] | |
9.) egyéb szilárd hulladék: a lakásban és az emberi tartózkodásra szolgáló más helyiségekben felhalmozott szilárd hulladék (nagyobb méretű berendezési tárgy, lom, bútor, ágybetét, háztartási berendezés és készülék, stb.), valamint az azokhoz tartozó területeken, illetőleg a közterületeken keletkezett szilárd hulladék; | |
10.)[13] települési szilárd hulladék gyűjtésére és elszállítására irányuló közszolgáltatás: a szolgáltató szállítóeszközéhez rendszeresített 60, 80, 110, 120, 240, 770, 1100 liter űrmértékű edényzetben a közterületen vagy az ingatlanon összegyűjtött és a szolgáltató rendelkezésére bocsátott hulladék elhelyezés céljából történő rendszeres elszállítása; | |
11.)[14] | |
12.)[15] | |
13.)[16] | |
14.) begyűjtés: a hulladéknak a hulladék birtokosaitól történő átvétele a hulladék birtokosa vagy a begyűjtő telephelyén, továbbá a begyűjtőhelyen (gyűjtőpontokon, hulladékgyűjtő udvaron, tároló-, kezelő telepen) és a további kezelés érdekében történő összegyűjtés, válogatás a begyűjtő telephelyén; | |
15.)[17] | |
16.)[18] | |
17.)[19] | |
18.) folyékony hulladék: az a hulladékká vált folyadék, amelyet nem vezetnek el, és nem bocsátanak ki szennyvízelvezető hálózaton, illetve szennyvíztisztító telepen keresztül; | |
19.) települési folyékony hulladék elszállítására irányuló (továbbiakban: településtisztasági) közszolgáltatás: a folyékony hulladék ideiglenes tárolására szolgáló létesítmény kiürítése, és a folyékony hulladék ártalmatlanítás céljából történő elszállítása; | |
20.)[20] | |
21.)[21] hulladékgyűjtő udvar (hulladékudvar): az elkülönítetten (szelektíven) begyűjthető települési szilárd, valamint a külön jogszabályban meghatározottak szerint a veszélyes hulladékok átvételére és az elszállításig elkülönített módon történő tárolásra szolgáló, felügyelettel ellátott, zárt begyűjtőhely. | |
22.)[22] hulladékgyűjtő sziget (gyűjtősziget): a háztartásokban keletkező, hasznosításra alkalmas, különböző fajtájú, elkülönítetten gyűjtött, háztartási hulladék begyűjtésére szolgáló, lakóövezetben, közterületen kialakított, felügyelet nélküli, folyamatosan rendelkezésre álló begyűjtőhely, szabványosított edényzettel. | |
23.)[23] Átrakóállomás: a települési szilárd hulladék begyűjtésének és szállításának elkülönítésére szolgáló zárt, körülkerített létesítmény, ahol a települési szilárd hulladékot a speciális gyűjtőjárműből zárt rendszerű konténerbe ürítik, illetőleg a zárt konténert (felépítményt) ürítés nélkül a továbbszállításig ideiglenesen tárolják. | |
24.)[24] Konzorciumi települések: Az ISPA projekt megvalósításában Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatával együtt részt vevő 32 önkormányzat. A települések felsorolását a 4. sz. melléklet tartalmazza. | |
25.)[25] Regionális hulladékkezelési közszolgáltatás: A konzorciumi települések területén megvalósuló azon közszolgáltatás, amely a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény, valamint a hulladékkezelési közszolgáltató kiválasztásáról és a közszolgáltatási szerződésről szóló 224/2004.(VII.22.) Korm. rendelet hulladékkezelési tevékenységnek minősíti, ide értve a hulladék begyűjtését és szállítását is. | |
26.)[26] háztartás: a lakás, pihenés, üdülés céljait szolgáló és akként használt ingatlan vagy ingatlanrész (önálló életvitelre használt egység), függetlenül attól, hogy az az ingatlan-nyilvántartás vagy megállapodás szerint külön tulajdonban vagy közös tulajdonban van. | |
27.)[27] Bázis év: a rendelet 27. §-ának alkalmazásában bázis évnek minősül | |
- folyamatos szüneteltetésre irányuló kérelem esetén a megelőző év vagy szünetelési időszak (ha az rövidebb, mint egy év) | |
- új kérelem esetén a 27. § (3) bekezdésében meghatározott időponttól a kérelmezett időszak végéig, de maximum a tárgyév december 31. napjáig terjedő időszak | |
- lezárt (nem folyamatos) szüneteltetési időszak esetén: a megelőző naptári év szünetelési időszaka. |
28.)[28] díjbeszedő: a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 32/A. § (2) bekezdésében és az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátására létrehozott szervezet kijelöléséről, feladatköréről, az adatkezelés módjáról, valamint az adatszolgáltatási kötelezettség részletes szabályairól szóló 69/2016.(III.31.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdésében megjelölt koordináló szerv.
III. fejezet
Hulladékgazdálkodási szolgáltatások
A hulladékok gyűjtése, szállítása
5. § (1)[29] | Az ingatlan tulajdonosa, birtokosa, vagyonkezelője vagy használója (a továbbiakban együtt: ingatlanhasználó) köteles a tevékenysége során, valamint a háztartásában keletkező, illetve az átvett hulladékot a további kezelés, hasznosítás, ártalmatlanítás céljainak megfelelően (lehetőség szerint elkülönítve), a környezet károsítását kizáró módon az e célra kijelölt gyűjtőhelyen, szabványos mérettel rendelkező hulladékgyűjtő edényekben összegyűjteni. Amennyiben az ingatlan használójának személye nem állapítható meg, úgy e rendeletben foglalt kötelezettségek teljesítése az ingatlan tulajdonosát terheli. Több tulajdonos esetén a kötelezettség egyetemleges. |
(2) | A begyűjtés során a hulladékkezelő a hulladékot a hulladék termelőitől vagy más birtokosaitól rendszeresen összeszedi és elszállítja a begyűjtőhelyre, a hasznosítás vagy ártalmatlanítás helyére, illetőleg a hulladékot átveszi a hulladékok birtokosaitól a begyűjtőhelyeken és gyűjtőpontokon. |
(3)[30] | Közterületen, vagy hulladékudvarokon elhelyezett szelektív hulladékgyűjtő konténerekbe kizárólag a feltüntetett típusú hulladék helyezhető el. Amennyiben a szolgáltató az ingatlanhasználó részére elkülönített gyűjtés céljára külön gyűjtőedényt biztosít, az ingatlanhasználó a háztartásában keletkező hulladékot köteles az edényzet jellege szerint elkülönítetten gyűjteni és átadni. A szolgáltató által rendelkezésre bocsátott „sárga zsákos” vagy gyűjtőedényes gyűjtés során kizárólag csomagolóeszköz (papír, fém, műanyag) hulladékok kerülhetnek a gyűjtőzsákokba, gyűjtőedényekbe, melyet a szolgáltató a kijelölt gyűjtési napokon köteles elszállítani. Az ingatlanra irányadó járatnapokról és a szolgáltatás igénybevételének módjáról a szolgáltató az ingatlanhasználót a helyben szokásos módon (szórólap, weboldal) értesíti. Ha nem megfelelő anyag kerül a zsákokba, azt a szolgáltató értesítés hátrahagyása mellett nem szállítja el vagy vegyes hulladékként veszi át a többletmennyiséghez kapcsolódó díjfizetése ellenében. A „sárga zsákba” illetve gyűjtőedényzetbe nem helyezhető egyéb szelektív hulladék (öblösüveg és szennyezett papír, fém, műanyag hulladék stb.) elhelyezhető a gyűjtőszigetek megfelelő tartályaiba, illetve ezen anyagok és a komposztálható hulladékok a hulladékudvarokban a 12. § (2) bekezdése szerint. |
A hulladékkezelési szolgáltatások ellátása
6. § (1)[31] | A települési szilárd hulladék gyűjtésére és elszállítására irányuló közszolgáltatási szerződés létrejön és a) a szolgáltatás megvalósul a szolgáltató rendelkezésre állásával, az általa biztosított rendszeres gyűjtőjárat működtetésével vagy b) a szerződés írásba foglalásával. |
(2)[32] | Az (1) bekezdésben meghatározott szerződés a 3. § (4) bekezdésében meghatározott tartalmi elemeken kívül tartalmazza még természetes személy nevét, a lakóhelyének, tartózkodási és értesítési helyének címét, jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet a közhiteles nyilvántartás szerinti nevét, székhelyét, telephelyét, adószámát, valamint egyéb a szerződő felek által lényegesnek tartott elemeket. |
(3)[33] | A települési szilárd hulladékszállítási közszolgáltatás teljesítéséhez szükséges – (2) bekezdésben meghatározott adatokat – a szerződés írásba foglalásának bármely okból történő elmaradása esetén az ingatlanhasználó köteles bejelenteni a szolgáltatónak. |
(4) | A hulladék ingatlanon történő tárolását a hatályos környezetvédelmi, közegészségügyi, tűzrendészeti és köztisztasági előírások figyelembevételével kell megvalósítani. Hulladék ingatlanon történő felhalmozása tilos. |
A közszolgáltatás ellátásának rendje,
a szolgáltató és az ingatlanhasználó jogai, kötelezettségei[34]
7. § (1)[35] | A települési szilárd hulladék szervezett gyűjtésére és elszállítására irányuló közszolgáltatásba bevont területekről a szolgáltató köteles a települési szilárd hulladékot szükség szerinti gyakorisággal begyűjteni és a központi hulladék lerakóhelyre elszállítani. A szállítás gyakorisága vegyes hulladék tekintetében legalább heti egy alkalom, az elkülönítetten gyűjtött hulladék tekintetében legalább két hetente egy alkalom. Az ingatlanra irányadó járatnapokról és a szolgáltatás igénybevételének módjáról a szolgáltató az ingatlanhasználót a helyben szokásos módon (szórólap, weboldal) értesíti. A vegyes hulladék átadása a szolgáltató által üzemeltetett speciális hulladékszállító járműhöz alkalmazható MSZ EN 840 szabvány követelményeit kielégítő, megfelelő minőségű, 60 literes edényzet esetében maximálisan 15 kg, 80 literes edényzet esetén maximálisan 20 kg, 110/120 literes edényzet esetében maximálisan 25 kg, 240 literes edényzet esetén maximálisan 50 kg össztömegű vegyes hulladék elhelyezését biztosító gyűjtőtartály igénybevételével történik. A települési hulladékot a gyűjtőedényben úgy kell elhelyezni, hogy annak fedele lecsukható legyen. A szolgáltató a gyűjtőedény űrtartalmát vagy a háztartási hulladék e rendeletben meghatározott maximális súlyát meghaladó többlethulladékot nem köteles elszállítani, kivéve, ha azt az ingatlanhasználó a szolgáltató által rendszeresített emblémás zsákban helyezi ki. A többlethulladék elszállítása esetén – az emblémás zsákban való kihelyezést kivéve - a szolgáltató e többlethulladék elszállítását a többlethulladék mennyiségének megfelelő díj kiszámlázása érdekében jogosult jelezni a díjbeszedő felé, továbbá a többlethulladék elszállításához kapcsolódó egyéb igazolt költségeit jogosult az ingatlanhasználó részére kiszámlázni. A kiskertekben és üdülő övezetekben lakó ingatlanhasználók az adott háztartásra alkalmazandó legkisebb gyűjtőedény térfogatának megfelelő zsákban (melynek súlya a 15, 20 illetve a 25 kg-ot nem haladhatja meg) is kirakhatják az elszállításra összegyűjtött vegyes települési szilárd hulladékot. Egyéb szilárd, nem kommunális hulladék kihelyezése a közszolgáltatás keretén belül tilos. A gyűjtőtartály mellé ömlesztett hulladék kihelyezése tilos. | |
(2) [36] |
| |
(3)[37] | A választási lehetőséget az ingatlanhasználó számára a közszolgáltató úgy ajánlja fel, hogy a választható gyűjtőedény űrmértéke igazodjon az érintett ingatlanon képződő hulladék mennyiségéhez, figyelembe véve a) a településen képződő vegyes és elkülönítetten gyűjtött hulladék fajlagos mennyiségét, b) az érintett ingatlant használó természetes személyek számát, valamint c) a szállítási gyakoriságot. A rendelet területi hatálya alá tartozó ingatlanok tekintetében figyelembe veendő fajlagos mennyiség mértéke 56,78 liter/fő/hét. A szolgáltatás igénybevétele a természetes személy ingatlanhasználó számára az adott ingatlanra alkalmazandó legkisebb gyűjtőedény űrtartalma szerinti mennyiségre vonatkozóan, míg gazdálkodó szervezeteknél minimum 110/120/liter/hét mennyiségre vonatkozóan kötelező. Az egy fős háztartásban élő ingatlanhasználó a legkisebb gyűjtőedényzetet csak abban az esetben veheti igénybe, ha annak tényét, hogy a lakóingatlant egyedül és életvitelszerűen használja, a települési önkormányzat által kiadott igazolás útján a közszolgáltató részére bizonyítja és ennek megfelelő űrmértékű tároló rendelkezésre állásáról haladéktalanul gondoskodik. Az igazolás kiadása iránti kérelem a Polgármesteri Hivatal Humán Közszolgáltatási Irodáján valamint a közszolgáltató ügyfélszolgálati irodáján (6720 Szeged, Stefánia 6.) terjeszthető elő. | |
(4)[38] | A szolgáltató a választási lehetőség jogszerű alkalmazását jogosult a helyszínen ellenőrizni, melyről jegyzőkönyv kerül kiállításra. Amennyiben az átadásra kerülő hulladék mennyisége – az emblémás zsákban való kihelyezést kivéve – a közszolgáltató által bizonyítottan meghaladja az adott háztartásra alkalmazandó legkisebb gyűjtőedény űrtartalma szerinti mennyiséget, a közszolgáltató írásban felszólítja az ingatlanhasználót arra, hogy ne lépje túl az adott háztartásra vonatkozóan választott gyűjtőedényben kihelyezhető hulladék mennyiségét. A második felszólítást követően a közszolgáltató – a természetes személy ingatlanhasználó értesítésével egyidejűleg – ennek tényét a tényleges mennyiségű hulladéknak megfelelő, de legalább a 110/120 literes gyűjtőedény alapul vételével számított díj számlázása érdekében jelzi a díjbeszedő felé, továbbá felszólítja az ügyfelet a tényleges hulladéknak megfelelő űrmértékű gyűjtőedény igénybevételére. Ha a jogosultság ellenőrzése során megállapítást nyer, hogy a 60 literes gyűjtőedényt választott ingatlanhasználó az igazolás kiadása iránti kérelmében az ingatlant egyedül és életvitelszerűen használó személyek számára vonatkozóan a hatóságnak nem megfelelő adatot szolgáltatott, vagy az ingatlant használó személyek számának változására vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztotta, a közszolgáltató – az ingatlanhasználó értesítésével egyidejűleg – a hatósági igazolás visszavonását kezdeményezi, továbbá ennek tényét a tényleges mennyiségű hulladéknak megfelelő, de legalább a 110/120 literes gyűjtőedény alapul vételével számított díj számlázása érdekében jelzi a díjbeszedő felé, valamint felszólítja az ügyfelet az ingatlant tényleges használó személyek számának megfelelő űrmértékű gyűjtőedény igénybevételére. | |
(5)[39] | A szolgáltató lakóövezetekben köteles legalább 30 nappal a rendszeres hulladékszállítás megkezdése előtt a hulladékgyűjtés technológiájáról, gyakoriságáról, időpontjáról, a díjfizetési kötelezettség mértékéről az ingatlanhasználókat tájékoztatni. Üdülő és kiskertes övezetben a szolgáltató a rendeletben meghatározott szolgáltatási időszak kezdetének módosulását az érintett terület megjelölésével a szolgáltatási időszak kezdete előtt legalább egy héttel szórólapon, a helyi sajtó útján közli és weblapján közzéteszi. | |
(6)[40] | Az üdülőként nyilvántartott ingatlannal rendelkező ingatlanhasználók részére a közszolgáltatás igénybevétele május 01 – október 31. időszakban kötelező. Az ilyen ingatlannal rendelkező ingatlanhasználók a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjaként az éves közszolgáltatási díj 50%-át kötelesek megfizetni. A gyálaréti, subasai, öreghegyi, kamaratöltési, tápéi, tompaszigeti, szentmihályi, marostői, baktói, ballagi-tói és a cserőkei, bodomi zártkertekben, valamint a sziksósi, a Folyamos-telep, a Tiszavirág és a Tömörkény-üdülőtelep területén az üdülőnek nem minősülő, életvitelszerű tartózkodásra alkalmas felépítménnyel rendelkező ingatlanok esetében az ingatlanhasználók részére a közszolgáltatás igénybevétele május 01 – október 31. időszakban kötelező. Az ingatlanhasználók a szolgáltatást szabványos gyűjtőedény vagy az (1) bekezdés negyedik francia bekezdésében meghatározott zsák használatával vehetik igénybe. Az ettől eltérő módon kihelyezett hulladékot a szolgáltató értesítő hátrahagyása mellett elszállítja és ennek tényét a hulladék mennyiségének megfelelő közszolgáltatási díj kiszámlázása érdekében jelzi a díjbeszedő felé, továbbá az így kihelyezett hulladék elszállításához kapcsolódó egyéb igazolt költségeit jogosult az ingatlanhasználó részére kiszámlázni. Tartózkodási- vagy lakóhelyként használt ingatlanok esetében a szolgáltatás ellátása az (1) bekezdésben foglaltak szerint egész évben folyamatos. A közszolgáltatás igénybevétele az ingatlanhasználók számára kötelező. | |
(7)[41] | Ha a (6) bekezdésben felsorolt közszolgáltatási területeken a területekre jellemző speciális területi vagy használati viszonyok miatt az adott ingatlan a házhoz menő gyűjtéshez használt céljárművel biztonságosan nem közelíthető meg, a közszolgáltató a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás körébe tartozó hulladék gyűjtéséhez az ingatlanhasználók részére ideiglenes jelleggel konténeres gyűjtést biztosít. Ezen közszolgáltatási területrész ingatlanhasználói ettől eltérő esetben is megállapodást köthetnek a közszolgáltatóval ilyen konténeres gyűjtés biztosítására. | |
(8)[42] | Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló 385/2014.(XII.31.) Korm. rendelet 7. § (1b) bekezdése szerinti igazolás kiadásának hatáskörét a jegyzőre ruházza át. | |
8. § (1) [43] | A szolgáltató a rendszeres hulladékszállítást úgy köteles megszervezni, hogy amennyiben az általa meghatározott szállítási napon az érintett területen a szállítást bármely okból (pl. ünnep és munkaszüneti napokon, gép meghibásodása esetén) elvégezni nem tudja, az elmaradt szolgáltatást 24 órán belül, illetve a soron következő munkanapon pótolni köteles, kivéve minden év január 01. napját, mely az adott területre vonatkozó soron következő szállítási napon kerül pótlásra. | |
(2)[44] | A szolgáltatás ellátásával kapcsolatos jelzéseket, kifogásokat a szolgáltató köteles 15 napon belül kivizsgálni és a vizsgálat eredményéről írásban értesíteni az ügyfelet. A válaszadási határidő helyszíni vizsgálat vagy valamely hatóság megkeresése esetén egy alkalommal legfeljebb tizenöt nappal meghosszabbítható, melyről az ügyfelet írásban, a válaszadási határidő letelte előtt tájékoztatni kell. | |
9. § (1)[45] | A szolgáltató a minősítésének megfelelő ütemezés szerint biztosítja a szolgáltatás részeként a gyűjtőedényt. Amennyiben a gyűjtőedényt a szolgáltatás részeként a szolgáltató az ingatlanhasználó részére biztosítja, az ingatlanhasználó a közszolgáltatást a rendelkezésre bocsátott gyűjtőedénnyel köteles igénybe venni. A szolgáltató által rendelkezésre bocsátott gyűjtőedény átadásától az ingatlanhasználó köteles az edényzetet rendeltetés- és szerződésszerűen használni, megőrzéséről, tisztántartásáról gondoskodni, a szolgáltatónak fel nem róható megsérülés vagy semmisülése esetén javításáról és pótlásáról gondoskodni. | |
(2) [46] | Amíg a szolgáltató az ingatlanhasználó részére a minősítésének megfelelő ütemezés szerint nem biztosít gyűjtőedényt, úgy arról az ingatlanhasználó kötelezettsége gondoskodni, szabványos, megfelelő minőségű és szükséges térfogatú tároló tartály beszerzésével, melynek azonosítását a szolgáltató számára köteles lehetővé tenni (ún. chipezés). | |
(3)[47] |
| |
(4) | Hasznosítható hulladék szelektív gyűjtésére a szolgáltató közterület használati engedély birtokában gyűjtőedényeket helyezhet ki közterületre, amelyben egyéb szilárd hulladék elhelyezése tilos. | |
10. § (1) | Az ingatlanhasználó a gyűjtőedényt az ürítés napján, az ingatlan bejárata előtt közvetlenül az úttest melletti közterületre helyezheti ki, továbbá ugyancsak az ürítés napján gondoskodik a kiürített gyűjtőedény napi tárolóhelyre történő visszahelyezéséről. Az ingatlanhasználó a települési hulladék gyűjtésére szolgáló gyűjtőedényt az ingatlanon belül tartja, azt közterületen tartósan csak a közterület használatát szabályozó önkormányzati rendeletben meghatározottak szerint helyezheti el. Nem tekinthető tartós közterület használatnak a gyűjtőedény ürítési célból történő közterületre helyezése. | |
(2)[49] | A tárolóedényt az ingatlanhasználó a június 1-től szeptember 30-ig terjedő időszakban hetente, az év további részében havonta köteles mosni és fertőtleníteni. A csak gépi erővel mozgatható tároló (min. 4 m3 űrtartalmú) edények folyamatos tisztántartásáról az ingatlanhasználó költségére – fagymentes időszakban – a szolgáltató köteles gondoskodni. | |
(3) | A települési szilárd hulladék gyűjtésére szolgáló tárolóedényben attól eltérő anyagot elhelyezni tilos. | |
(4) | A tárolóedényben nem helyezhető el olyan veszélyes tárgy, vagy anyag, amely a hulladék szállítását végző dolgozó testi épségét veszélyezteti, valamint a szállító jármű műszaki berendezéseit megrongálhatja. Sérült gyűjtőtartály ürítését ugyanezen okok miatt a szolgáltató értesítés hátrahagyásával megtagadhatja. | |
(5) | Ha a szolgáltató azt észleli, hogy az edényben olyan anyagot vagy tárgyat helyeztek el, ami nem minősül települési szilárd hulladéknak, olyan tömörített vagy nedves, hogy a szokásos módon azt leüríteni nem lehet, akkor az elszállítást értesítés visszahagyásával megtagadhatja. | |
11. § (1)[50] | A tárolóedények környékének szükség szerinti feltakarításáról az ingatlanhasználó köteles gondoskodni, kivéve ha a hulladék a szolgáltató hibájából szóródik el a tárolóedény környékén. | |
(2)[51] | Az út lezárásáról a közszolgáltatót előzetesen írásban kell értesíteni. A lezárt utcákban a tárolóedények a szállító járművel megközelíthető közterülethez ürítés céljából történő ki- és visszaszállításáról az köteles gondoskodni, akinek a tevékenysége miatt az út lezárása történik. | |
(3)[52] | Karácsonyi időszakban az elhasznált fenyőfákat a hulladéktároló tartályok mellett kell elhelyezni, idegen anyagtól, díszítő elemektől mentesen, amelyek közterületről történő elszállításáról a szolgáltató térítésmentesen gondoskodik. | |
(4) | A tárolóedényekben turkálni, annak tartalmát közterületen szétszórni tilos. | |
(5)[53] | Ha a zöldhulladékot házi vagy közösségi komposztálás útján nem komposztálják, azt a képződés helyén a zöldhulladék elkülönített gyűjtésének céljára gyártott szabványos gyűjtőedényben vagy hulladékgyűjtő zsákban kell gyűjteni. Ha a zöldhulladék szabványos gyűjtőedényzetben vagy hulladékgyűjtő zsákban történő gyűjtésének feltételeit a közszolgáltató a közszolgáltatási területen nem biztosítja, a zöldhulladékot a vegyes hulladék céljára szolgáló gyűjtőedényben kell gyűjteni. Az elkülönítetten gyűjtött papír-, fém-, üveg- és műanyag hulladékot tartalmazó gyűjtőedényben zöldhulladékot elhelyezni nem lehet. | |
(6)[54] | Ha a zöldhulladékot házi vagy közösségi komposztálás útján nem komposztálják és zöldhulladék szabványos gyűjtőedényzetben vagy hulladékgyűjtő zsákban való gyűjtés feltételeit a közszolgáltató nem biztosítja és az ingatlanhasználó azt vegyes hulladék részeként nem adja át a közszolgáltatónak a zöldhulladékot bármely hulladékgyűjtő udvarba, átvételi helyre szállíthatja és ott a szolgáltatónak átadhatja. | |
(7) [55] | Az ingatlanra irányadó járatnapokról és a szolgáltatás igénybevételének módjáról a szolgáltató az ingatlanhasználót a helyben szokásos módon (szórólap, weboldal) értesíti. | |
(8)[56] | Amennyiben a szolgáltató a zöldhulladék gyűjtésére a szolgáltatás részeként gyűjtőedényt biztosít, az ingatlanhasználó a zöldhulladékot köteles a rendelkezésre bocsátott gyűjtőedényben elkülönítetten gyűjteni. A szolgáltató által rendelkezésre bocsátott gyűjtőedény átadásától az ingatlanhasználó köteles az edényzetet rendeltetés- és szerződésszerűen használni, megőrzéséről, tisztántartásáról gondoskodni, a szolgáltatónak fel nem róható megsérülés vagy semmisülése esetén javításáról és pótlásáról gondoskodni. | |
(9)[57] | A szolgáltató által a szelektív hulladékgyűjtési célra rendelkezésre bocsátott „sárga” zsák, gyűjtőedény, illetve az ingatlanhasználó által megvásárolt emblémás zsák – melynek vételára már tartalmazta az elszállítás költségeit – elszállítása térítésmentesen történik. | |
Lakossági eredetű egyéb szilárd hulladék
12. § (1)[58] | Az egyéb szilárd hulladék kezeléséről az köteles gondoskodni, akinél a hulladék keletkezett. Ha a keletkezés helye nem állapítható meg, az ingatlanhasználó köteles a kezelésről gondoskodni. |
(2)[59] | Magánszemélyek az egyéb lakossági eredetű - a szervezett közszolgáltatásba nem kerülő - szilárd hulladékot (építési törmelék, lom, veszélyes hulladék) a szolgáltató által üzemeltetett hulladékátvevő helyeken (hulladékudvarok, ideértve a Központi Hulladéklerakó Telepen üzemelő hulladékudvart is) háztartásonként havonta 1 m3 mennyiségig díjmentesen helyezhetik el. A hulladékudvarok szolgáltatásait csak azok a szegedi lakosok vehetik igénybe, akik személyazonosságukat, lakcímüket hitelt érdemlően igazolják, valamint nem rendelkeznek 2016. április 1. napja előtt keletkezett díjhátralékkal. A nem lakossági eredetű hulladék átvétele a hulladékudvarokban tilos. A központi hulladéklerakó telepen a lakosság részére a hét minden napján 6.00 órától – 21.00 óráig biztosítani kell a lakossági hulladék fogadását. A hulladékudvarokba be nem fogadható, a közszolgáltatásban nem gyűjthető települési hulladék a Központi Hulladéklerakó Telepen havi 1 m3 mennyiségig ingyenesen elhelyezhető. A háztartásokban képződő veszélyes hulladék a szokásos háztartási mértéket meg nem haladó mennyiségben helyezhető el. A komposztálható hulladék és egyéb szelektív (papír, üveg, műanyag, öblösüveg, fém) hulladékok a hulladékudvarokban napi 1 m3 mennyiségig, a Központi Hulladéklerakó Telepen mennyiségi korlátozás nélkül ingyenesen elhelyezhetőek. |
(3)[60] | A nem veszélyes, háztartási hulladék részét képező lomhulladék szervezett összegyűjtéséről, elszállításáról a szolgáltató a közszolgáltatásba bevont területen évente egy alkalommal március 15. és november 15. közötti időszakban – a római krt., Brüsszeli krt., Berlini krt., Párizsi krt., Londoni krt., Moszkvai krt. páros oldala, valamint a Bécsi krt. páratlan oldala és a Tisza folyó által határolt területen kizárólag vasárnaponként -, házhoz menő lomtalanítás keretében gondoskodik. A szolgáltató a házhoz menő lomtalanítás igénybevételének feltételeiről honlapján, médián keresztül, valamint írásban (szórólapon) értesíti az ingatlanhasználókat. |
(4)[61] | A házhoz menő lomtalanítást csak a közszolgáltatási díjhátralékkal nem rendelkező ingatlanhasználók vehetik igénybe térítésmentesen. A házhoz menő lomtalanítás térítésköteles évente egy alkalmat meghaladó igénybevétel, valamint közszolgáltatási díjhátralék fennállása esetén. |
(5)[62] | A házhoz menő lomtalanítást a szolgáltató az ingatlanhasználó bejelentése alapján, előre egyeztetett időpontban a bejelentő által megadott címre érkezve végzi. A megrendelés feltétele, hogy az ingatlanhasználó az egyeztetett időpontot a szolgáltató részére visszaigazolja, ennek hiányában a lomtalanításra nem kerül sor. |
(6)[63] | A házhoz menő lomtalanítás időpontjában az ingatlanhasználónak a helyszínen gondoskodnia kell a lomhulladék szolgáltatónak történő átadásáról. A lomhulladék hatékonyabb elszállítása és a szétszóródás megakadályozása érdekében a nagydarabos lom (pl. bútor) kivételével a lomhulladék kizárólag bezsákolva, kötegelve adható át a szolgáltatónak. Az ettől eltérő módon átadni kívánt hulladékot a szolgáltató csak külön díjfizetés ellenében köteles elszállítani. |
(7)[64] | Nem tartozik a házhoz menő lomtalanítás körébe, így nem kerül elszállításra:
|
(8)[65] | A lomtalanítás lebonyolítását követően az ingatlanhasználónak a lomhulladék szolgáltató általi átvételét aláírásával igazolnia kell. |
(9)[66] | Amennyiben a házhoz menő lomtalanítást megrendelő ingatlanhasználó a lomtalanítás időpontjában kötelezettségeinek nem tud eleget tenni, úgy köteles a képviseletéről gondoskodni. Ennek hiányában az átadni kívánt lomhulladék elszállítására a szolgáltató nem köteles. |
(10)[67] | A közszolgáltatásba bevont területen található társasházak, lakásszövetkezetek és többlakásos ingatlanok ingatlanhasználói részére a házhoz menő lomtalanítást a szolgáltató évente egy alkalommal biztosítja úgy, hogy annak időpontját az ingatlanhasználók közösen határozzák meg. A társasház, lakásszövetkezet, valamint többlakásos ingatlan képviseletére a házhoz menő lomtalanítás lebonyolítása során a közös képviselő jogosult, aki köteles az ingatlanhasználó (5)-(9) bekezdéseiben meghatározott kötelezettségeinek teljesítésére. |
Nem lakossági eredetű egyéb szilárd hulladékok
13. § | A termelő köteles a tulajdonában lévő hulladék környezetkárosítást kizáró módon történő gyűjtésről, hasznosításáról, vagy ártalmatlanításáról gondoskodni. A tevékenysége során keletkezett hulladékok ártalmatlanítását telephelyén a szükséges engedélyek birtokában végezheti el. |
14. § (1) | A hasznosításra, vagy a termelő telephelyén ártalmatlanításra nem kerülő hulladékot köteles a termelő a város kijelölt lerakóhelyére beszállítani. |
(2) | Ha a termelő a hulladékai elhelyezésére irányuló közszolgáltatást a szolgáltatótól rendeli meg, köteles megadni a hulladékok fajtánkénti mennyiségét, összetételét, jellegét, minőségét. |
(3) | Szolgáltató a megrendeléstől számított 72 órán belül köteles a szolgáltatást elvégezni. |
A települési szilárd hulladékártalmatlanítása, hasznosítása
15. § (1)[68] | A kijelölt települési szilárd hulladék lerakó-, ártalmatlanítóhely a Sándorfalvi úti Központi Hulladéklerakó Telep (Hrsz: 01207/28). A regionális hulladékkezelési közszolgáltatás körébe tartozó települési hulladék elhelyezése, feldolgozása, komposztálása, kezelése, valamint ártalmatlanítása is a Szeged, Sándorfalvi úti Regionális Hulladéklerakó Telepen történik. A települési és a regionális szilárd hulladék kezelése történhet a konzorciumi települések közigazgatási területén kijelölt hulladékudvarokon és hulladékgyűjtő szigeteken is. |
(2) | A lerakóhelyen elhelyezhető és ártalmatlanítható minden olyan hulladék, amely a települési szilárd hulladékkal együtt kezelhető és a lerakóhely üzemeltetését károsan nem befolyásolja. |
16. § (1) | A lerakóhelyet úgy kell bekeríteni, hogy annak területére hulladék ellenőrzés nélkül ne kerülhessen, illetőleg a hulladék szél által történő széthordását megakadályozza. |
(2) | A lerakóhelyen elhelyezett települési szilárd hulladék folyamatos takarásáról gondoskodni kell. A telepet úgy kell üzemeltetni, hogy a környezetre káros zaj- és légszennyezést, valamint az ott dolgozókra egészségkárosítást ne jelentsen. Azokon a lerakóhelyeken, amelyeken a lerakás megszűnt, olyan mértékű takarást kell alkalmazni, hogy a területek újrahasznosításra (erdősítés, gyepesítés) alkalmasak legyenek. |
(3) | A lerakóhely területén megfelelő világításról, nyílt téri üzemanyag-tárolóról, öltözködési, mosdási lehetőségről és illemhelyről is gondoskodni kell. |
(4) | Települési szilárd hulladék, beleértve az építésből, bontásból, földmunkákból kikerülő hulladékokat is, elhelyezése, tárolása és ártalmatlanítása kizárólag a központi lerakóhelyen történhet, kivéve ha a hulladék ártalmatlanítása, vagy hasznosítása a termelő telephelyén történik. |
IV. Fejezet
Egyéb rendelkezések
17. §[69] | Az ingatlan tisztántartásáról az ingatlan tulajdonosa, használója, haszonélvezője, bérlője, társasházak esetén a társasház tulajdonközössége (e fejezet vonatkozásában, a továbbiakban együtt: tulajdonos) köteles gondoskodni. Ezen belül: a) a lakó és az emberi tartózkodásra szolgáló más épületek közös használatú részének (kapualj, lépcsőház, folyosó, terasz, felvonó, mosókonyha, szárító, pince- és padlásrész, közös illemhely, hulladékledobó és gyűjtő, udvar stb.) tisztaságáról, rendszeres takarításáról, rovar- és rágcsálómentesítéséről a tulajdonosnak; b) a lakásnak és lakás céljára használt más helyiségnek, továbbá a nem lakás céljára szolgáló helyiségnek és az ezekhez tartozó területeknek a tisztaságáról, rendszeres takarításáról, rovar- és rágcsálómentesítéséről pedig a használónak kell gondoskodnia. |
18. § (1) | A közterület rendeltetéstől eltérő célra (árusítás, építési-, szerelési munka, stb.) történő használata esetén a használattal érintett területet és közvetlen környezetét a használó köteles tisztán tartani, a keletkező hulladék gyűjtéséről és ártalmatlanításáról gondoskodni. |
(2) | Építési és bontási munkálatokat úgy kell elvégezni, hogy szálló por és egyéb szennyeződés a munkaterületen és az engedélyezett közterület-használaton kívül eső területre ne kerüljön. |
(3) | A belváros (Nagykörút, Temesvári krt. és Tisza folyó által határolt terület) közterületein ömlesztett áru (törmelék is) csak konténerben tárolható. |
(4) | Aki bármilyen anyag szállítása vagy rakodása során a közterületet beszennyezi, köteles a szennyeződést saját költségén eltakarítani. Amennyiben a fuvarozó ennek a kötelezettségének nem tesz eleget, úgy azt a rakodás helyén az köteles elvégezni, akinek az érdekében a fuvarozás történik. |
(5) | Tilos az ingatlanok takarításából keletkező szennyeződést, vagy bármely más hulladékot a közterületre, csapadékvíz elvezető rendszerekbe önteni, söpörni. |
19. § | Minden közforgalmú létesítményben illetve területen az 5. § (1) bekezdésében említettek kötelesek a várható forgalomnak megfelelő mennyiségű közhasználatú hulladékgyűjtő tartály elhelyezéséről, javításáról, pótlásáról, továbbá a rendszeres kiürítéséről és tisztántartásáról gondoskodni. |
20. §[70] | A szolgáltató jogosult a személyes adatok kezelésére a közszolgáltatás teljesítése, valamint az ügyfélszolgálati feladatok ellátása érdekében. A települési szilárd hulladék gyűjtésére, elszállítására és a hulladék elhelyezésére irányuló közszolgáltatást végző szolgáltató köteles a közszolgáltatási díj beszedése érdekében a díjbeszedő részére a 6. § (2) bekezdésében meghatározott adatokat közölni. A szolgáltató a személyes adat kezelése során az adatvédelmi törvény és a belső adatvédelmi szabályzat előírásainak megfelelően köteles eljárni. |
V. fejezet
Településtisztasági szolgáltatás
21. § (1) | A szolgáltató nyilvántartja a szolgáltatás ellátásával kapcsolatos adatokat, így a megrendelő nevét, lakcímét, a megrendelés, a szolgáltatás elvégzésének időpontját, az elszállított folyékony hulladék mennyiségét és minőségi jellemzőit, a szállító jármű típusát, rendszámát, a vezető nevét, az ürítés időpontját, az ürítőhely üzemeltetőjének igazolását. Nem lakossági eredetű folyékony hulladék elhelyezése esetén a hulladékok összetételére vonatkozó minősítő bizonylatot köteles az ürítőhely üzemeltetője részére rendelkezésre bocsátani. A nyilvántartás alapját képező bizonylat (megrendelő, szállító- és menetlevél) öt évig nem selejtezhető. |
(2) | A szolgáltató a Polgármesteri Hivatal részére negyedévente jelentést készít, melyben összesíti az (1) bekezdésben meghatározott adatokat. |
(3) | A szolgáltató a folyékony települési hulladék környezetkímélő módon történő ürítésére és szállítására alkalmas, jó műszaki állapotban lévő szállító járművel biztosítja időjárástól független módon a környezetvédelmi és közegészségügyi előírásoknak megfelelő szolgáltatást. |
A településtisztasági szolgáltatás ellátásának rendje,
a tulajdonos és a szolgáltató jogai és kötelezettségei
22. § (1) | Szeged Megyei Jogú Város közigazgatási területén a 3. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott szolgáltató kivételével települési folyékony hulladék gyűjtésére és elszállítására irányuló közszolgáltatási tevékenységet más nem végezhet. |
(2) | A szolgáltató a közszolgáltatás teljes körét valamennyi ingatlan tekintetében köteles ellátni. |
(3) | A települési folyékony hulladék elszállítását a tulajdonosnak kell megrendelnie a szolgáltatónál, amely azt a megrendeléstől számított 72 órán belül köteles teljesíteni. A szolgáltató a szolgáltatást kizárólag veszélyes hulladék elszállítására irányuló megrendelés esetén tagadhatja meg. |
(4) | A szolgáltató köteles Szeged közigazgatási területén ügyfélfogadást tartani, a szolgáltatással összefüggő valamennyi panaszt megvizsgálni, és a vizsgálat eredményéről a bejelentőt 30 napon belül tájékoztatni. |
(5)[71] | Az ingatlan tulajdonosa, vagyonkezelője vagy egyéb jogcímen használója (e fejezet vonatkozásában, a továbbiakban együtt: ingatlantulajdonos) köteles az ingatlanán keletkező, az ideiglenes tárolásra szolgáló (közműpótló) létesítmények, berendezések ürítéséből származó, illetve közüzemi csatornahálózatba vagy más módon befogadóba vagy szennyvíztisztítóba nem vezetett települési folyékony hulladékot a jogszabályokban előírtak szerint gyűjteni, továbbá az annak begyűjtésére feljogosított hulladékkezelőnek átadni. |
A folyékony települési hulladékok ártalmatlanítása
23. § (1) | A folyékony települési hulladékok kizárólag az Önkormányzat által kijelölt leürítő helyen ártalmatlaníthatók. A kijelölt leürítő hely a Városi Szennyvíztisztító Telep. A kijelölt leürítő hely kezelője a Szegedi Vízmű Rt. |
(2) | Ha a szolgáltatónak felróható okból környezetszennyezés következne be, a szolgáltató köteles a szennyezett terület megtisztításáról saját költségén gondoskodni, és az okozott kárt megtéríteni. |
(3) | A szolgáltató a kijelölt leürítő helyek kezelőjével köteles megállapodást kötni a települési folyékony hulladék elhelyezésére. A megállapodásnak tartalmaznia kell a mennyiségi, minőségi ellenőrzés és az elszámolás rendjét. |
VI. fejezet
A kéményseprő-ipari szolgáltatások rendje, a tulajdonos és a szolgáltató
jogai és kötelezettségei
24. §[72] | |
25. §[73] |
VII. fejezet
A szervezett helyi közszolgáltatások díja
A hulladékszállítási szolgáltatás díja
26. § (1)[74] | |
(2)[75] | A hulladék kezeléséért az ingatlanhasználó, a közszolgáltatás igénybe vevője háztartásonként, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségenként – a teljesített közszolgáltatás alapján, számla ellenében - közszolgáltatási díjat köteles fizetni. |
(3) | A havi közszolgáltatási díj az ingatlanra rendelkezésre bocsátott, vagy azon használt gyűjtőedények számának, az egy hónapra eső átlagos ürítések számának és az adott típusú gyűjtőedény egyszeri ürítési díjának szorzata. |
(4)[76] | |
(5)[77] | Nem tagadhatja meg a közszolgáltatási díj megfizetését az, aki a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos kötelezettséget nem teljesíti, feltéve, hogy a közszolgáltató számára a közszolgáltatást felajánlja, illetve a közszolgáltatás teljesítésére vonatkozó rendelkezésre állást igazolja. A hulladékszállítási közszolgáltatás megvalósulása esetén a 7. § (3) bekezdés szerint alkalmazandó minimális díj az adott háztartásra alkalmazandó legkisebb szabványos gyűjtőedény heti egyszeri ürítésének díja. |
(6)[78] | A társasházak, lakásszövetkezetek, többlakásos ingatlanok esetében az ingatlanhasználók ingatlanonként, lakásonként a közszolgáltatás (5) bekezdésben meghatározott díját a közös költség részeként a közös képviseletet ellátó személy, illetve szervezet felé kötelesek teljesíteni, kivéve azon ingatlanokat, melyekben gazdasági tevékenységet folytatnak, melyek elkülönült díjfizetésre kötelezettek. |
27. § (1)[79] | Az ingatlanhasználó a hulladékszállítási díjat a használat megkezdésétől köteles megfizetni. Az ingatlanhasználó személyében bekövetkezett változás tényét 15 napon belül a régi és az új ingatlanhasználó együttesen, személyesen vagy írásban köteles a szolgáltató részére bejelenteni, a régi ingatlanhasználó elhalálozása, vagy tartós akadályoztatása esetén – e tény megfelelő igazolása mellett – a kötelezettség kizárólag az új ingatlanhasználót terheli, a szolgáltató a díjat erre figyelemmel állapítja meg, illetve helyesbíti. Amennyiben az ingatlanhasználó személye nem állapítható meg, az ingatlan használójának az ingatlan tulajdonosát/tulajdonosait kell tekinteni. Az olyan ingatlanok esetében, amelyek a tulajdonjog megszerzésekor használatbavételi engedéllyel nem rendelkeznek és ténylegesen abban életvitelszerűen nem laknak, illetve az olyan ingatlanok esetében, melyek a tulajdonjog megszerzését követően használatbavétel nélkül igazolhatóan felújítás alatt állnak, a tulajdonos a tulajdonjog megszerzését köteles 15 nap alatt bejelenteni, egyidejűleg köteles nyilatkozni arról, hogy az életvitelszerű használat milyen okból nem kezdődik meg. Az ok megszűnését és a tényleges használatba vételt, annak bekövetkeztétől számított 5 nap alatt köteles bejelenteni. Bejelentés esetén a tulajdonos mentesül a tulajdonjog megszerzése és a használat megkezdése közötti időszakban a díjfizetési kötelezettség alól. A szolgáltató jogosult a használaton kívüliség tényét ellenőrizni és annak okirati igazolását kérni a szüneteltetésre vonatkozó szabályok alkalmazásával. Amennyiben megállapítható, hogy a mentességet az ingatlanhasználó jogszerűtlenül vette igénybe, akkor vele szemben a Szolgáltató jogosult a (4) bekezdésben meghatározott jogkövetkezményeket alkalmazni. |
(2)[80] | Az ingatlan tulajdonjogában, a használati viszonyokban vagy használat rendjében bekövetkezett, továbbá a számlamódosítást eredményező változás tényét 15 napon belül a régi és az új ingatlanhasználó együttesen, személyesen vagy írásban köteles a szolgáltató részére bejelenteni, a régi ingatlanhasználó elhalálozása, vagy tartós akadályoztatása esetén – e tény megfelelő igazolása mellett – a kötelezettség kizárólag az új ingatlanhasználót terheli. Az ingatlan használatában bekövetkezett változás esetén a közszolgáltatás díját a bejelentés hónapjának utolsó napjáig a régi, ezt követően pedig az új ingatlanhasználó köteles viselni. |
(3)[81] | Az ingatlanhasználó mentesül a díjfizetési kötelezettség alól, ha legalább 30 nappal a kívánt időpont előtt írásban kéri a szolgáltatótól a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos kötelező közszolgáltatás szüneteltetését távolléte idejére, ha legalább 60 napig megszakítás nélkül nem tartózkodik ingatlanán és az ingatlant más sem használja. A szünetelési kérelmet a szolgáltató a 30. nap elteltét követő hónap első napjával fogadja be. |
(4)[82] | A folyamatos szüneteltetésre irányuló kérelem legfeljebb egy naptári évre vonatkozhat, a szolgáltatás szüneteltetésének meghosszabbítását a tárgyévet követő év január 15-ig az ingatlan használója írásban köteles kérni a szolgáltatótól. A szolgáltató a szünetelés meghosszabbítására vonatkozó kérelemnek akkor ad helyt, ha a kérelmező a bázis év teljes időszakát érintően legalább két – az ingatlanon korábban tényleges szolgáltatást nyújtó - közüzemi szolgáltató (amelyikből az egyik áramszolgáltató) által kiállított a bázis év nyitó és záró időszakára vonatkozó számlákkal vagy számlaegyenleggel (ami lehet gáz, víz vagy villanyszámla) igazolja, hogy az ingatlant a kedvezményezett időszakban senki nem használta. Igazolásra rész-számla benyújtása nem alkalmas. A szüneteltetés jogszerűtlen igénybevétele esetén a Szolgáltató jogosult a szüneteltetés kezdő időpontjára a szüneteltetést megvonni és a közszolgáltatási díj pótlólagosan kiszámlázására vonatkozó adatokat a díjbeszedőnek megadni, kivéve, ha a kérelmező hitelt érdemlően igazolja, hogy a szüneteltetést a kérelmében meghatározott időszaknál rövidebb időre vette jogszerűen igénybe. |
(5)[83] | |
(6)[84] | A szolgáltató jogosult a helyszínen ellenőrizni a szüneteltetési nyilatkozat valóságtartalmát, amelyről jegyzőkönyv kerül kiállításra. A szüneteltetés jogszerűtlen igénybevétele esetén a Szolgáltató jogosult a szüneteltetés kezdő időpontjára visszamenőleg a szüneteltetést megvonni, a közszolgáltatási díj pótlólagos kiszámlázására és annak költségeire vonatkozó adatokat a díjbeszedőnek megadni. Amennyiben a kérelmező hitelt érdemlően igazolja, hogy a szüneteltetést a kérelmében meghatározott időszak egy részére jogszerűen vette igénybe, akkor a kezdő időponttól eltérő időpont is megállapítható. |
28. § (1) | A hulladék összetétele vagy mennyisége miatt települési szilárd hulladéknak nem minősülő hulladék elszállítására a szolgáltató eseti, vagy határozott, illetve határozatlan időre vonatkozó szerződést létesíthet. A szerződésben a szolgáltató a hulladék tárolásával és elszállítására történő előkészítésével kapcsolatban különleges kikötéseket tehet. A szolgáltató a szolgáltatást kizárólag veszélyes hulladék elszállítására irányuló megrendelés esetén tagadhatja meg. |
(2)[85] | A nem lakás céljára szolgáló helyiség használója köteles a hulladékszállítási szolgáltatást igénybe venni. |
29. § (1)[86] | |
(2)[87] |
Hulladékszállítási díjkedvezmények
30. § (1)[88] | |
(2)[89] | |
(3)[90] | |
(4)[91] | |
(5)[92] | |
(6)[93] | . |
A településtisztasági szolgáltatás díja
31. § (1) | A településtisztasági szolgáltatás ellátása során alkalmazható legmagasabb díjakat a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza. |
(2) | A díj magában foglalja a szállítás, elhelyezés és ártalmatlanítás költségét, melyet a tulajdonos közvetlenül a szolgáltatónak térít meg. |
(3) | A szolgáltató az érvényes díjak jegyzékét látható helyen köteles a telephelyén kifüggeszteni. |
A kéményseprő-ipari szolgáltatás díja
32. §[94] |
VIII. Fejezet
Záró rendelkezések
33. § (1) | A rendelet 2005. január 1. napján lép hatályba. A hatálybalépéssel egyidejűleg az egyes helyi közszolgáltatások ellátásáról szóló 53/1997.(XII.23.) Kgy. rendelet és az azt módosító 44/1998.(XII.30.) Kgy. rendelet, a 45/1999.(X.6.) Kgy. rendelet 8. §-a, az 56/1999.(XII.8.) Kgy. rendelet, a 6/2000.(II.18.) Kgy. rendelet 6. §-a, az 55/2000.(XII.5.) Kgy. rendelet, a 74/2000.(XII.18.) Kgy. rendelet, az 58/2001.(XII.20.) Kgy. rendelet, a 2/2002.(I.23.) Kgy. rendelet, a 29/2002.(VI.21.) Kgy. rendelet, a 48/2002.(XII.5.) Kgy. rendelet, valamint az 54/2004.(XII.1.) Kgy. rendelet hatályát veszti. |
(2) | A rendelet az Európai Uniós jogharmonizáció céljából felülvizsgált, és a közösségi normákkal harmonizált központi jogszabályokon alapul. |
Módosította az 52/2012.(XII.22.) Ö. r. 2. §-a (hatályos 2013. január 1-től)
Módosította az 1/2015. (II.19.) önkormányzati rendelet 1. §-a (hatályos: 2015. február 20-tól)
Módosította a 46/2009.(XII.15.) Kgy. r. 3. §-a, a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 2. §-a (hatályos 2013. október 3-tól)
Módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 2. §-a (hatályos 2013. október 3-tól)
Hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Módosította a 48/2008.(XII.17.) Kgy. r. 2. §-a, a 24/2015.(VI.29.) Önk. r. 1. §-a (hatályos 2015. július 01-től)
Hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Kiegészítette az 52/2007.(XII.20.) Kgy. r. 1. §-a, hatályos 2008. I. 1-től
Kiegészítette az 52/2007.(XII.20.) Kgy. r. 1. §-a, hatályos 2008. I. 1-től
Kiegészítette az 52/2007.(XII.20.) Kgy. r. 1. §-a, hatályos 2008. I. 1-től
Kiegészítette a 46/2009.(XII.15.) Kgy. r. 3. §-a, hatályos 2010. I. 1-től
Kiegészítette a 46/2009.(XII.15.) Kgy. r. 3. §-a, hatályos 2010. I. 1-től
Kiegészítette a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 2. §-a (hatályos 2013. október 3-tól)
Kiegészítette a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 2. §-a (hatályos 2013. október 3-tól)
Módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 3. §-a (hatályos 2013. október 3-tól)
Módosította az 52/2007.(XII.20.) Kgy. r. 2. §-a, a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 3. §-a, az 1/2015.(II.19). Ö.r. 2. §-a (hatályos 2015. feburár 20-tól)
Módosította a 31/2006.(VII.25.) Kgy. r. 2. §-a, a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 4. §-a, az 1/2015. (II.19.) Ö. r. 3. §-a (hatályos 2015. február 20-tól)
Kiegészítette és a bekezdések számozását módosította a 31/2006.(VII.25.) Kgy. r. 2. §-a, módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 4. §-a (hatályos 2013. október 3-tól)
Módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 16. § (1) bek. (hatályos 2013. október 3-tól)
Az alcímet módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 16. § (2) bek. (hatályos 2013. október 3-tól)
Módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 5. §-a, az 1/2015.(II.19.) Ö. r. 4. §-a (hatályos 2015. február 20-tól), a 24/2015.(VI.29.) Önk. r. 2. §-a (hatályos 2015. július 01-től)
Kiegészítette az 1/2015. (II.19.) önkormányzati rendelet 4. §-a (hatályos: 2015. február 20-tól)
Kiegészítette az 1/2015. (II.19.) önkormányzati rendelet 4. §-a (hatályos: 2015. február 20-tól)
Kiegészítette a 20/2015.(V.15.) Ö. r. 1. §-a (hatályos 2015. július 1-től)
Módosította az 1/2015. (II.19.) önkormányzati rendelet 5. §-a (hatályos: 2015. február 20-tól)
Módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 6. §-a (hatályos 2013. október 3-tól)
Módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 6. §-a, az 1/2015.(II.19.) Ö. r. 6. §-a (hatályos 2015. február 20-tól)
Kiegészítette és a következő bekezdés számozását módosította a 24/2015.(VI.29.) Ö. r. 3. §-a (hatályos 2015. július 01-től)
Módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 16. § (3) bek., az 1/2015. (II.19.) Ö. r. 7. §-a (hatályos 2015. február 20-tól)
Módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 7. §-a (hatályos 2013. október 3-tól)
Módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 16. § (3) bek. (hatályos 2013. október 3-tól)
Módosította az 52/2007.(XII.20.) Kgy. r. 4. §-a, a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 8. §-a (hatályos 2013. október 3-tól)
Módosította a 46/2009.(XII.15.) Kgy. r. 5. §-a, hatályos 2010. I. 1-től
Módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 8. §-a, az 1/2015.(II. 19.) Ö. r. 8. §-a (hatályos 2015. február 20-tól)
Kiegészítette az 1/2015. (II.19.) önkormányzati rendelet 8. §-a (hatályos: 2015. február 20-tól)
Kiegészítette az 1/2015. (II.19.) önkormányzati rendelet 8. §-a (hatályos: 2015. február 20-tól)
Módosította az 52/2007.(XII.20.) Kgy. r. 5. §-a, a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 8. §-a, a számozást módosította az 1/2015. (II.19.) 8. §-a (hatályos 2015. február 20-tól)
Módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 16. § (3) bek. (hatályos 2013. október 3-tól)
Módosította a 46/2009.(XII.15.) Kgy. r. 7. §-a, hatályos 2010. I. 1-től
Az első mondatot módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 10. §-a (hatályos 2013. október 3-tól)
Módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 11. §-a (hatályos 2013. október 3-tól)
Kiegészítette és a bekezdések számozását módosította a 46/2009.(XII.15.) Kgy. r. 8. §-a, hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Módosította a 46/2009.(XII.15.) Kgy. r. 8. §-a, az 1/2015.(II.19.) Ö. r. 9. §-a, a 24/2015.(VI.29.) Ö. r. 4. §-a (hatályos 2015. július 01-től)
Módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 13. §-a (hatályos 2013. október 3-tól)
Módosította a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 14. §-a (hatályos 2013. október 3-tól)
Hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Hatályát veszti a 26/2013.(X.02.) Ö. r. 18. § (3) bek. alapján 2013. október 3-tól
Hatályát vesztette az 52/2012.(XII.22.) Ö. r. 6. § (2) bekezdése alapján 2013. január 1-től