Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2015/(IX.28.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati adóhatósági eljárásban az elektronikus ügyintézésről

Hatályos: 2015. 10. 01

Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. kerületi Önkormányzat

Képviselő-testületének

24/2015. (IX.28.)

önkormányzati rendelete


az önkormányzati adóhatósági eljárásban az elektronikus ügyintézésről



Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. kerületi Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (Hatv.) 6.§ e) pontjában és 42/C. § (4) bekezdésében, valamint az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) 175.§ (24) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. Cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23.§ (5) bekezdés 15. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:




  1. §



E rendelet alkalmazásában:

  1. adóhatóság: Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. kerületi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) önkormányzati adóhatósága,
  2. adókötelezettség: a bevallási, a bejelentési, a változás-bejelentési és az adatszolgáltatási kötelezettség,
  3. elektronikus adófizetés: készpénz helyettesítő fizetési eszközzel teljesíthető adófizetés, amely a pénzforgalmi szolgáltató által kibocsátott bankkártyának, hitelkártyának az adóhatóság által rendelkezésre bocsátott eszköz (POS terminál) történő használatával valósul meg



  1. §


  1. A helyi adókkal és gépjárműadóval kapcsolatos adókötelezettségek teljesítését, egyes kérelmek benyújtását az adóhatóság felé az Önkormányzat honlapján közzétett nyomtatványokon kell teljesíteni.
  2. Az adóhatóság – az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően – az adókötelezettségek teljesítéséhez, egyes kérelmek benyújtásához elektronikus űrlapot is rendszeresít.







  1. §


Az adózó az adókötelezettségét teljesítheti


  1. a közzétett nyomtatványon, annak papír alapú benyújtásával vagy
  2. az Önkormányzat honlapján közzétett számítógépes program segítségével kitöltött, kinyomtatott, papíralapú, aláírásával ellátott irat adóhatósághoz történő benyújtásával vagy
  3. az Önkormányzat honlapján közzétett számítógépes program segítségével kitöltött irat elektronikus úton (ügyfélkapu) történő benyújtásával.

Az elektronikus benyújtás feltételeit a honlapon közzé kell tenni.


  1. §


Amennyiben az adózó helyett annak képviselője nyújtja be elektronikusan a teljesítendő adókötelezettséget vagy más egyéb kérelmet, úgy az első elektronikus ügyintézés időpontját megelőző munkanapon az erre rendszeresített papíralapú nyomtatványon köteles bejelenteni képviseleti jogosultságát az adóhatósághoz, illetve azt, hogy a képviseleti jogosultság tartalma mely adókötelezettségre, kérelem benyújtásra terjed ki.


  1. §


Az adózó az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó adókat és díjakat az adóhatóságnál elektronikus adófizetéssel, POS terminálon keresztül is teljesítheti.


  1. §


Ez a rendelet 2015. október 1. napján lép hatályba.




                  dr. Sélley Zoltán                                            Szentgyörgyvölgyi Péter

                          jegyző                                                            polgármester






A rendelet kihirdetése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel 2015.  szeptember hó 28. napján megtörtént.

A kifüggesztés időtartama: 30 nap.




Dr. Sélley Zoltán

jegyző




Indokolás


Magasabb szintű jogszabályok által engedélyezett keretek között kívánjuk az elektronikus ügyintézés lehetőségét kialakítani, szabályozni. Az állami adóhatóságnál (NAV) már megszokott módszerek átvételét adózóink igénylik, ezért teszünk javaslatot az adminisztrációt és ügyintézést segítő feltételek megvalósítására. A felhatalmazást az Art. 10.§ (3) és a 38.§ (6) bekezdései biztosítják.


Az Art. 175.§ (24) bekezdése értelmében, ha az önkormányzat rendelete úgy rendelkezik, az önkormányzati adóhatósághoz teljesítendő bejelentés, bevallás, illetve adatszolgáltatás az önkormányzat által közzétett módon, elektronikus úton is teljesíthető. Ez alapján az önkormányzati adóhatóságok számára is elérhetővé vált, hogy elektronikusan fogadhassanak ügyeket, a NAV által már évek óta biztosított elektronikusan kitölthető és az ügyfélkapun keresztül beküldhető űrlapok, kérelmek és bevallások rendszerének alkalmazásával. A hivatalban a legtöbb ügy az adóigazgatásban keletkezik, így ennek megvalósítása szinte minden belvárosi polgárt és az önkormányzat illetékességi területén működő vállalkozást kedvezően érinthet.


Az adóhatóság az adókötelezettségek teljesítéséhez nyomtatványt, elektronikus űrlapot rendszeresíthet, a rendszeresített nyomtatványon történő teljesítéssel azonos értékű, ha az iratot az adózó az adóhatóság honlapján közzétett számítógépes program segítségével tölti ki és állítja elő és a kinyomtatott iratot aláírva az adóhatósághoz benyújtja vagy elektronikus úton küldi meg.


A rendelet megalkotásának eredményeként lehetővé válik, hogy az önkormányzati adóhatóság feladatkörébe tartozó helyi adók bevallási formanyomtatványai és egyéb adóigazgatási eljárás űrlapjai (méltányossági kérelmek adatlapja, hatósági bizonyítvány kérelme, túlfizetés visszaigénylés) letölthetőek és számszakilag ellenőrzötten kitölthetők lesznek.


Az eljárás adminisztráció- és költségcsökkentő hatással is jár, továbbá előnye, hogy a bevallások számszakilag hibás kitöltése minimalizálható.


A kormányzat biztosítja az úgynevezett Általános Nyomtatvány Tervező szoftvert, mellyel meg lehet tervezni és kész formába önteni azokat az űrlapokat, melyeket elektronikus ügyintézésre a kerületi önkormányzati adóhatóság elkészít. A működtetéshez szükséges Hivatali Kapu regisztráció az előkészítés során megtörtént. Az ügyfelek részéről mindössze az ÁNYK (Általános Nyomtatvány Kitöltő) szoftver és a JAVA futtatási környezet a feltétel.