Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. Kerület Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015. (II. 3.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális juttatások rendszeréről

Hatályos: 2020. 06. 01

a szociális juttatások rendszeréről

Részletes indokolás

Az 1–35. §-hoz

1. § Meghatározza az Önkormányzat által nyújtott szociális támogatási rendszer céljait, a kiemelt célcsoportok megnevezésével.
2. § A rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (Szt.) rendelkezéseiben foglaltakra tekintettel került meghatározásra. Fontos, hogy az érintett állampolgárok tudják, hogy a rendelet hatálya mely személyekre terjed ki.
3. § A rendelet alkalmazása során egyes fogalmak értelmezését tartalmazza.
4. § A rendeletben szabályozott szociális ellátások tekintetében a hatásköri szabályokat fogalmazza meg. A szociális feladat-és hatáskörök gyakorlóját nevesíti.
5. § A rendeletben az eljárási szabályokat is rögzíteni kell, mely a törvény szellemének megfelelő.
6. § A rendelet alapján nyújtott pénzbeli ellátások folyósításának szabályait határozza meg.
7. § A jogosulatlanul igénybe vett ellátások megtérítésének helyi szabályait tartalmazza, melyek megfogalmazására az Szt.-ben foglaltakkal összhangban került sor.
8. § Az adatkezelés helyi szabályairól rendelkezik a törvényi előírásoknak megfelelően.
9. § Magyarország 2015. évi központi költségvetésének magalapozásáról szóló 2014. évi XCIX. törvény módosításai alapján egy új szociális támogatási rendszer kerül kialakításra. Ennek során egyes az Szt. által eddig biztosított ellátási formák - normatív lakásfenntartási támogatás, méltányos ápolási díj, méltányos közgyógyellátás és adósságkezelési szolgáltatás - megszűntetésre kerülnek, az eddig nyújtott ellátásokat más formában biztosítja ellátni a törvény. A törvénymódosítás egyik eleme a települési támogatások rendszere, melynek csak a keretszabályait tartalmazzák a Szt. 2015. március 1. napján hatályba lépő rendelkezései. Ugyanakkor az Szt. felhatalmazása alapján az Önkormányzat egyéb önként vállalt feladatokat is elláthat, melynek szabályait szintén a képviselő-testület határozza meg a helyi sajátosságok figyelembevételével. A rendelkezés az Önkormányzat által nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátásokat nevesíti, melyeket törvényi felhatalmazás alapján, illetve eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva nyújt a szociálisan rászorult személyek részére.
10. § A települési támogatások rendszerén belül a lakhatási támogatás helyi szabályait - az Szt. rendelkezéseinek megfelelően - a képviselő-testület határozza meg. Ez a rendelkezés a lakhatási támogatás - mint új ellátási forma - jogosultsági feltételeit fogalmazza meg, figyelemmel a megszüntetésre kerülő normatív lakásfenntartási támogatás szabályaira annak érdekében, hogy a szociálisan rászorult kérelmezők ellátása továbbra is megfelelően biztosított legyen.
11. § A lakhatási támogatás megállapításának eljárási szabályait rögzíti, figyelemmel arra, hogy a törvényi szabályozás alapján a normatív lakásfenntartási támogatás kifutó rendszerben kerül megszüntetésre.
12. § A települési támogatás rendszerének új ellátási formája az ápolási támogatás, a megszüntetésre kerülő méltányos ápolási díj helyett. A rendelkezés az ápolási támogatás igénybevételének jogosultsági feltételeit rögzíti.
13. § Az ápolási támogatás megállapításának eljárási rendelkezéseit szabályozza, tartalmazza az ellátás megszüntetésének eseteit. Továbbá rendelkezik a rászorult jogosultak részére az ellátás folyamatosságának biztosítása érdekében szükséges eljárási szabályokról.
14. § A gyógyszertámogatás, a települési támogatás új eleme a megszüntetésre kerülő méltányos közgyógyellátás által biztosított feladat ellátására. A rendelkezés az ellátási forma megállapításának jogosultsági feltételeit és eljárási szabályait foglalja magába.
15. § A hátralékkezelési támogatás a települési támogatás rendszerén belül a megszűnő adósságkezelési szolgáltatás által nyújtott ellátást hivatott pótolni a képviselő-testület által megalkotott helyi szabályozás alapján. A hátralékkezelési támogatás célja a családok lakhatási feltételeinek stabillá tétele, a szociálisan rászorulók megsegítése. A rendelkezés a támogatásra való jogosultság feltételeit határozza meg.
16. § A hátralékkezelési támogatás megállapításának eljárási szabályait rögzíti. Az Önkormányzat a hátralékkezeléssel kapcsolatos egyes feladatait a Belvárosi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat útján látja el, ennek részletezését is tartalmazza a szabályozás.
17. § Azon esetekről rendelkezik, melyeknél a támogatás folyósítását meg kell szüntetni.
18. § A hátralékkezelési támogatás mértékéről rendelkezik és az elbírálásra jogosult Bizottságot nevesíti, valamint a szerződéskötés formai elemeit tartalmazza.
19. § Az Szt. rendelkezése értelmében, a települési önkormányzat rendeletében havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás - ide nem értve a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralék felhalmozáshoz nyújtott segítséget - havi összegét úgy kell szabályozni, hogy az nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét. Ez került rögzítésre a rendelkezésben, valamint nevesíti a települési támogatás esetében a feladat- és hatáskör gyakorlóját.
20. § A rendkívüli települési támogatások körét szabályozza. Míg a települési támogatás rendszeres ellátási forma, a rendkívüli települési támogatás eseti, rendkívüli élethelyzetek megoldására, krízis helyzetek kezelésére szolgál. A jogszabály értelmében, a rendkívüli települési támogatást elsősorban betegség, temetés, elemi kár elhárítása, és a gyermekvállalás és gyermekvárás kapcsán jelentkező többletkiadásokhoz nyújt segítséget. Ezeket az ellátásokat az Önkormányzat az Szt. alapján eddig önkormányzati segély elnevezéssel biztosította.
21. § A rendkívüli települési támogatások rendszerén belül a temetési támogatás megállapításának jogosultsági feltételeit és eljárási szabályait tartalmazza.
22. § A rendkívüli települési támogatás rendszerének új ellátási formája a krízistámogatás, ennek eseteiről, jogosultsági feltételeiről, valamint eljárási szabályairól szól a rendelkezés.
23. § Az eseti támogatás a rendkívüli települési támogatás része, jogosultsági feltételeit és az ellátás megállapításának szabályait rögzíti.
24. § A köztemetéssel összefüggő feladatokat a vonatkozó törvényi rendelkezésnek megfelelően látja el az önkormányzat. A köztemetés költségeinek megtérítésére a rendeletbe méltányossági lehetőség került beépítésre.
25. § A létfenntartási támogatás az Önkormányzat által önként vállalt ellátási forma, a jogosultság feltételei és eljárási szabályai kerültek meghatározásra.
26. § A jövedelempótló támogatást az Szt. 2015. március 1. napjától hatályba lépő rendelkezései hívták életre. Korábban szintén önként vállalt feladatként biztosította az Önkormányzat az Szt. 37. § (1) bekezdés d) pontja szerinti rendszeres szociális segélyt a munkaképességüket elvesztő, illetve egészségkárosodott személyek részére. Ezen támogatás megszűnésével az azt eddig igénybevevők ellátás nélkül maradnának. Ezért a képviselő-testület önként vállalt feladat keretében tovább biztosítja az ellátást a rászorulók részére. A rendelkezés rögzíti a jogosultság feltételeit.
27. § Az együttműködési kötelezettség megszegésének eseteit, valamint az ellátás megszüntetésének eseteit részletezi. Továbbá rendelkezik a rászorult jogosultak részére az ellátás folyamatosságának biztosítása érdekében szükséges eljárási szabályokról.
28. § A lakás-karbantartási támogatás önként vállalt ellátási forma, melynek jogosultsági szabályai kerültek rögzítése e rendelkezésben.
29. § A lakás-karbantartási támogatás eljárási szabályait határozza meg, valamint nevesíti a hatáskör gyakorlóját.
30. § A fűtési szezonban történő időszaki támogatás szintén önként vállalt támogatási forma, mely a nyugdíjban, illetve a nyugdíjszerű ellátásban részesülő személyek részére nyújt segítséget a téli időszakban a fűtési költségek rendezéséhez. A rendelkezés a támogatás jogosultsági és eljárási szabályait rögzíti.
31. § A támogatás idősek világnapjára önként vállalt feladat, melyet természetbeni ellátás formájában nyújt az Önkormányzat. Ennek szabályait, jogosulti körét tartalmazza a rendelkezés.
32. § A kedvezményes élelmiszervásárlási jogosultság megállapításának feltételrendszeréről és eljárási szabályairól rendelkezik.
33. § A szociálpolitikai kerekasztal és a részeként működő helyi esélyegyenlőségi fórum működtetéséről rendelkezik összhangban a szociális törvényben foglaltakkal.
34. § Hatályba léptető rendelkezés. Valamint a hatályát vesztett önkormányzati rendeletek felsorolását tartalmazza.