Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2015. (II.20.) önkormányzati rendelete

a 2015. évi költségvetésről

Hatályos: 2015. 02. 20

Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1.A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege, a hiány és többlet mértéke

1. §      (1) A rendelet hatálya a Képviselő-testületre és annak szerveire (polgármester, a Képviselő-testület bizottságai, a Polgármesteri Hivatal, a jegyző), az Önkormányzat költségvetési szerveire és gazdasági társaságaira terjed ki.

(2) E rendelet alkalmazásában:

a)költségvetési szerv: a Polgármesteri Hivatal, az Önkormányzat által alapított és irányított költségvetési szerv,

b)kisösszegű szolgáltatás és készletbeszerzés: az a szolgáltatás, készletbeszerzés, amelynek értékhatára 100 e Ft.

2. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2015. évi költségvetésének

a)költségvetési bevételeit                                             17.660.711 e Ft-ban,

b)költségvetési kiadásait                                              19.609.473 e Ft-ban,

c)költségvetési hiányát                                                   1.948.762 e Ft-ban,

d)működési bevételeit                                                   14.138.893 e Ft-ban,

e)működési kiadásait                                                    15.237.578 e Ft-ban,

f)működési hiányát                                                        1.098.685 e Ft-ban,

g)működési finanszírozási bevételeit                              6.526.123 e Ft-ban,

h)működési finanszírozási kiadásait                               5.427.438 e Ft-ban,

i)működési finanszírozási bevételi többlet                    1.098.685 e Ft-ban,

j)felhalmozási bevételeit                                                3.521.818 e Ft-ban,

k)felhalmozási kiadásait                                                4.371.895 e Ft-ban,

l)felhalmozási hiányát                                                       850.077 e Ft-ban,

m)felhalmozási finanszírozási bevételeit                            879.952 e Ft-ban,

n)felhalmozási finanszírozási kiadásait                              29.875 e Ft-ban,

o)felhalmozási finanszírozási többletét                             850.077 e Ft-ban,

p)irányító szervi támogatásként folyósított támogatás összegét 5.457.313 e Ft-ban, kerületen belüli duplázódás összegét 160.918 e Ft-ban,

q)nettósított bevételi és kiadási előirányzatát  19.448.555 e Ft-ban állapítja meg.


3. §    A költségvetés címrendjét az 1. melléklet tartalmazza.


2.Az önkormányzat bevételei és kiadásai

4. § (1) A bevételi és kiadási előirányzatok megbontását címrend szerint, közgazdasági jelleg szerinti tagolásban, kötelező, önként vállalt, állami (államigazgatási) feladatokra a 2. melléklet tartalmazza.

(2)Az előző évi költségvetési maradványok előirányzatát feladatonként a 3. melléklet tartalmazza.

(3)Az európai uniós forrásból és az azokhoz rendelt önkormányzati forrásból, előző évi költségvetési maradványból finanszírozott programok, projektek előirányzatát a 4. melléklet tartalmazza.

(4)A működési cél és általános tartalékok, a felhalmozási céltartalékok előirányzatát kötelező és önként vállalt feladatok szerinti bontásban, és az előirányzatok átcsoportosítására vonatkozó hatásköröket az 5. melléklet tartalmazza.

(5)Az önkormányzat beruházási előirányzatait feladatonként, a felújítási előirányzatait célonként, a felhalmozási célú támogatások kiadási előirányzatait címrend szerint, ezen belül kötelező, önként vállalt, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 6. melléklet tartalmazza.

(6)Az önkormányzati törzsvagyon karbantartási, fejlesztési feladatainak bevételi és kiadási előirányzatait kötelező, önként vállalt, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 7. melléklet tartalmazza.

(7)Az üzleti vagyonnal kapcsolatos feladatok bevételi és kiadási előirányzatainak részletezését kötelező és önként vállalt feladatok szerinti bontásban a 8. melléklet tartalmazza.

(8)A projektek bevételi és kiadási előirányzatait kötelező és önként vállalt feladatok szerinti bontásban a 9-11. melléklet tartalmazza.

(9)A költségvetési szervek engedélyezett létszámát, foglalkoztatási jogviszonyuk, kötelező, önként vállalt, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban, és az önkormányzati közfoglalkoztatás létszámkeretét a 12. melléklet tartalmazza.

(10)A költségvetési szervek céljellegű kiadási előirányzatait címrend szerint a 13. melléklet tartalmazza.

(11)Az önkormányzat zárolt kiadási előirányzatait feladatonként a 14. melléklet tartalmazza.

3.A 2015. évi költségvetés végrehajtási szabályai

5. § (1) Az önkormányzat költségvetésének végrehajtásáért a polgármester, a költségvetési szerv költségvetésének végrehajtásáért a szerv vezetője, az önkormányzat könyvvezetésével kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző, a költségvetési szerv könyvvezetésével kapcsolatos feladatok ellátásáért a szerv vezetője a felelős.

(2)Az önkormányzat és a költségvetési szervek az elemi költségvetésüket az e rendelet mellékleteiben meghatározott összegekkel kötelesek összeállítani, melyet a polgármester hagy jóvá.

(3)Az önkormányzat és a költségvetési szervek a költségvetésükben jóváhagyott előirányzattal e rendeletben foglalt előírások figyelembevételével önállóan rendelkeznek.


6.§ (1) A költségvetési szervek, a gazdasági társaságok kötelesek az előírt bevételek és a költségvetésben tervezett bevételi előirányzatok beszedésére, jogosultak a jóváhagyott kiadások teljesítésére az e rendeletben, a jogszabályokban és a képviselő-testületi, vagy bizottsági határozatokban foglaltak szerint.

(2)A költségvetési szerv az alapító okiratában meghatározott közfeladat ellátására és a szakmai alaptevékenységére használhatja fel az e rendeletben megállapított irányító szervi támogatásként folyósított támogatást és a tevékenységhez kapcsolódó bevételi előirányzatokat.

(3)A költségvetési szerv, a gazdasági társaság a költségvetési év kiadási előirányzatainak terhére kötelezettséget csak úgy vállalhat, ha annak pénzügyi teljesítése 2015. december 31-ig, de legkésőbb következő év február 28-ig, a projektek esetén legkésőbb a projekt megvalósításának napjáig megtörténik. Kötelezettség kizárólag a jóváhagyott előirányzat szabad maradványának terhére vállalható.

(4)A kiadások a bevételek teljesülési ütemére figyelemmel teljesíthetők. A kiadási előirányzatok, amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, nem teljesíthetők. A tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után az önkormányzati támogatás növekedését.

(5)A bevételi előirányzatok a (6)-(7) bekezdésben foglaltak kivételével kizárólag azok túlteljesítése esetén növelhetők és a költségvetési bevételek tervezettől történő elmaradása esetén azokat csökkenteni kell.

(6)A bevételi előirányzatot a költségvetés módosítására vonatkozó hatáskörök figyelembevételével módosítani kell, ha az adott költségvetési bevételre vonatkozó jogszabályi előírások év közben változnak, vagy amennyiben jogszabály, vagy az irányító szerv további feladatot határoz meg.

(7)Az egységes rovatrend B1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről, B2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, B6. Működési célú átvett pénzeszközök és B7. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök rovatokon megtervezett bevételi előirányzatok a költségvetési évben meghatározott céllal rendelkezésre bocsátott költségvetési bevételekkel abban az esetben is megnövelhetők, ha a bevételi előirányzatok még nem teljesültek túl, azonban az adott cél a költségvetési év bevételi előirányzatainak tervezésekor nem volt figyelembe vehető.

(8)Az önkormányzat, a költségvetési szervek, a gazdasági társaságok feladatellátásuk, tevékenységük során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság, az eredményesség és a szabályszerűség követelményeit érvényesíteni a költségvetésben jóváhagyott kiadási, ezen belül a kiemelt előirányzatok betartásával. A kiemelt előirányzatok túllépése szabálytalansági eljárást von maga után.

(9)A költségvetési szerv által saját hatáskörében jogszabály alapján végrehajtott költségvetési előirányzat módosítása és átcsoportosítása csak abban az esetben hajtható végre, ha az, a kötelező feladatellátást, működtetést, valamint az éves fizetési kötelezettségeket nem veszélyezteti.

(10)Az önkormányzat, a költségvetési szervek, a gazdasági társaságok a jóváhagyott bevételek beérkezésének és kiadások teljesítésének ütemezésére havi bontásban éves likviditási tervet kötelesek készíteni, melyet havonta felül kell vizsgálni és azokat a polgármester hagyja jóvá.


7.§ (1) A költségvetési szerv az időlegesen szabad kapacitását úgy hasznosíthatja, hogy az azzal kapcsolatosan felmerülő közvetett és közvetlen költségek megtérüljenek.

(2) A Polgármesteri Hivatalnál ellátott állami (államigazgatási) feladatokkal, valamint a közterület-felügyeleti tevékenységgel, kerékbilincseléssel kapcsolatos bevételek a Polgármesteri Hivatal bevételét képezik.

(3)A költségvetési szervnek az általa végzett vállalkozási tevékenységet meg kell szüntetnie legkésőbb a 2015. évi költségvetési beszámoló elfogadásával egyidejűleg, ha az e tevékenységből származó bevételek nem fedezik az adott tevékenységgel összefüggő valamennyi közvetlen kiadást, az ahhoz hozzárendelhető közvetett kiadásokat és az amortizációt.

(4)A költségvetési szerv a vállalkozási tevékenységéből származó vállalkozási maradványának a társasági adó általános mértékével megegyező hányadát köteles az önkormányzat 14100309-1023949-01000006 számlájára tárgyévet követő év február 28-ig befizetni.


8.§ (1) A költségvetési szervek – a Józsefvárosi Egészségügyi Szolgálat és a Polgármesteri Hivatal kivételével - az áfa visszaigényléséből befolyt bevételeiket nem használhatják fel, azok a 2015. évi költségvetési maradvány elszámolásánál, vagy a képviselő-testület év közbeni döntésével elvonásra kerülnek.

(2) A költségvetési szervek a jóváhagyott kiadási előirányzataik terhére elsődlegesen a jogszabályokban meghatározott kötelező illetmények kifizetését követően a közüzemi díjakat, valamint az ellátottak étkeztetési költségeit, az ellátottak juttatásait egyenlítik ki.

(3)A költségvetési szervek az egységes rovatrend K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának és annak járulékainak megtakarítása terhére a polgármester engedélye nélkül:

a)üres álláshely, valamint tartós betegállomány miatti többletfeladatra helyettesítési díjat, túlórát,

b)munkaviszony megszüntetése miatt keletkező munkából felmentett időszakra járó kötelező illetményt, szabadságmegváltást, végkielégítést,

c)az évközben felmerülő és az eredeti költségvetésben nem tervezett GYES-ről, GYED-ről visszatérő alkalmazott szabadságának kivétele miatt a helyettesítő alkalmazott illetményét,

d)az évközben felmerülő és az eredeti költségvetésben nem tervezett jubileumi jutalmat, az alkalmazott betegsége idejére az őt megillető juttatást – betegszabadság, valamint a táppénz-hozzájárulás -,

e)a munkavállaló kötelező munkaidején felüli rendkívüli munkavégzésre elrendelt túlórát,

f)az alapító okirat szerinti közfeladat ellátásának teljesítése érdekében feltétlenül szükséges, kizárólag külső személy részére megbízási díjat

fizethetnek ki.

(4)A Polgármesteri Hivatal vezetője rendkívüli, célhoz kötött feladatot állapíthat meg a köztisztviselő részére (célfeladat),– különösen anyakönyvezetők, éjszakai ellenőrzés, projektek végrehajtása, katasztrófa miatti ügyelet, hátralékbehajtás, egyéb,- melynek eredményes végrehajtásáért céljuttatást határozhat meg, melynek előirányzatát a Polgármesteri Hivatal jóváhagyott költségvetése tartalmazza.

(5)Az e rendeletben meghatározottakon kívüli normatív jutalom, céljuttatás, kifizetéséről a polgármester dönt, amennyiben a költségvetési szerv bérmegtakarításából a költségvetési fedezet biztosított és a szükséges előirányzat módosítás megtörtént.

(6)Bérmegtakarításból nem fedezett általános jutalom és céljuttatás kifizetéséről a polgármester javaslatára a Képviselő-testület dönt.

(7)A bérmegtakarításból nem fedezett és a költségvetési szerv költségvetésében nem tervezett, de jogszabály szerinti jubileumi jutalom és a külön helyi szabályzat alapján fizetendő hűségjutalom kifizetésének költségvetési fedezetéről költségvetés módosítással egyidejűleg az általános tartalék terhére a polgármester dönt.

(8)A költségvetési szerveknél kifizethető normatív jutalom és céljuttatás éves összege nem lehet több az egységes rovatrend K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat éves eredeti előirányzatának 15%-ánál.

(9)A költségvetési szerv a személyi juttatások előirányzatának átmeneti megtakarítása terhére tartós kötelezettséget nem vállalhat.


9. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek költségvetési maradványát – ezen belül a személyi juttatásokra fordítható maradványt - a Képviselő-testület hagyja jóvá. A szabad költségvetési maradvány felosztásáról és felhasználásáról a képviselő-testület dönt.

(2)Az önkormányzat és a költségvetési szervek a 2014. évi költségvetési maradványt a költségvetési maradvány jóváhagyása előtt kizárólag a 2014. évben vállalt kötelezettségből áthúzódó kifizetésekre, feladatokra fordíthatják. Ettől eltérően a Képviselő-testület külön dönt.


10.§ A költségvetési szerv engedélyezett létszámkeretének módosításáról kizárólag a Képviselő-testület dönt.


11.§ A költségvetési szervek a céljellegű előirányzatokat kizárólag a jóváhagyott célra használhatják fel, a céltól eltérő felhasználásról a Képviselő-testület dönt. A költségvetési szerv köteles a céljellegű előirányzatokról és azok felhasználásáról számvitelileg olyan elkülönített nyilvántartást vezetni, amely biztosítja az elszámolást és az ellenőrzést.


12.§ A zárolt előirányzatok a polgármester döntéséig nem használhatók fel. A polgármester döntését megelőzően a Polgármesteri Hivatal gazdasági vezetője nyilatkozik arról, hogy a zárolt előirányzatok felhasználása az önkormányzat, valamint a költségvetési szervek feladatellátását és költségvetését nem veszélyezteti. A polgármester év közben az Önkormányzat költségvetési egyensúlyának megtartása érdekében a jóváhagyott kiadási előirányzatok közül zárolhat.


13.§ (1) Az önkormányzat nevében a polgármester és a költségvetési szerv vezetője képviselő-testületi döntés nélkül csak olyan pályázatot nyújthat be, mely az SZMSZ-ben, az alapító okiratában meghatározott közfeladat és szakmai alaptevékenység ellátásra irányul, költségvetési éven túli tartós kötelezettségvállalással nem jár, nem igényel önrészt és nem utófinanszírozott.

(2)A képviselő-testületi döntést nem igénylő pályázat esetében a költségvetési szervek vezetői a polgármester előzetes jóváhagyásával pályázhatnak.

(3)Az (1) bekezdés szerinti pályázati támogatás kizárólag a pályázati célra fordítható.


14.§ (1) Az önkormányzat kiadási előirányzatai előirányzat-módosítás nélkül csak olyan esetben léphetők túl, melyeket jogerős bírósági ítéletek, ellenőrző szervek határozatai szerinti kötelezettségek teljesítése, vagy jogszabályban megállapított támogatásra, ellátásra vonatkozó jogosultság, vagy pályázati támogatások felhasználása eredményezett.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt kifizetéseket követően a polgármester, valamint a Költségvetési szerv vezetője köteles intézkedni a költségvetési előirányzat azonnali módosítására, átcsoportosítására.


15.§ Tárgyéven túli fizetési kötelezettséget a Képviselő-testület - kivéve a jogszabályon, bírósági, államigazgatási jogerős döntésen alapuló kötelezettségeket - vállalhat, és csak oly mértékben, ha az az esedékességkor a közfeladat ellátásának finanszírozását és az ismert kötelezettségek teljesítését az nem veszélyezteti.


16. § (1) A bevételi előirányzatok teljesítésének elmaradásáról és annak okairól a költségvetési szervek vezetői, a jegyző, a gazdasági társaságok vezetői kötelesek negyedévenként a Városgazdálkodási és Pénzügyi Bizottságot tájékoztatni. A bizottság szükség esetén javaslatot tehet a Képviselő-testületnek a költségvetés csökkentésre, vagy az előirányzatok összegének mérséklésére, vagy törlésére, vagy zárolására.

(2)A költségvetési szervek vezetői, a jegyző, a gazdasági társaságok vezetői kötelesek negyedévente a 30 napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállomány mértékéről, annak okáról, alakulásáról a Városgazdálkodási és a Pénzügyi Bizottságot tájékoztatni. A bizottság szükség esetén a képviselő-testületnek javaslatot tesz a tartozás rendezésére.

(3)A költségvetési szervek vezetői, a jegyző, a gazdasági társaságok vezetői kötelesek félévente a 60 napon túli, lejárt esedékességű követelésállományról, annak okáról, alakulásáról a Városgazdálkodási és a Pénzügyi Bizottságot tájékoztatni. A bizottság szükség esetén a képviselő-testületnek javaslatot tesz a behajtás érdekében.

(4)A költségvetés féléves teljesítéséről a polgármester szeptember 30. napjáig tájékoztatja a Képviselő-testületet.


17.§ (1) A tisztségviselők keretének havi bruttó összege:

1.polgármester                                2.000 e Ft,

2.alpolgármester                                 800 e Ft/fő.

(2)Az (1) bekezdés szerinti keret elsősorban a tisztség ellátásához, a döntéshozatal elősegítéséhez szükséges tanácsadói és egyéb tevékenységek díjazására, továbbá önkormányzati érdekek figyelembevételével a jogszabályi előírások betartásával szabadon használható fel.


18.§ (1) A költségvetési szervek engedélyezett létszámán belül foglalkoztatottak 2015. évi cafetéria - juttatásának éves összege, mely magában foglalja a juttatást terhelő közterheket:


a)a Polgármesteri Hivatal munkavállalói esetén 200 e Ft/év/fő,

b)a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény hatálya alá és a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi. I. törvény hatálya alá tartozó költségvetési szerveknél foglalkoztatottak esetén 175 e Ft/év/fő.

(2)A Józsefvárosi Egészségügyi Szolgálat által foglalkoztatottak 2015. évi cafetéria- juttatásának éves összegét a jogszabályban meghatározott keretek között, a költségvetési szerv vezetője állapítja meg a saját bevételének terhére.

19.§ A kiadások készpénzben történő teljesítésére a következő esetekben kerülhet sor, figyelemmel az Önkormányzat, a költségvetési szervek pénzkezelési szabályzatában meghatározott összeghatárra, és a készpénzkímélő fizetési módok előnyben részesítésének követelményére:

1.egységes rovatrend K31. Készletbeszerzés rovaton elszámolandó kisösszegű kiadások,

2.egységes rovatrend K61. Immateriális javak beszerzése, létesítése, K63. Informatikai eszközök beszerzése, létesítése és a K64. Egyéb tárgyi eszközök beszerzése, létesítése rovatain elszámolandó kisértékű immateriális javak, tárgyi eszköz beszerzésére irányuló kiadások,

3.egységes rovatrend K33. Szolgáltatási kiadások rovaton elszámolandó kisösszegű szolgáltatási kiadások,

4.az alkalmazottak egységes rovatrend K1101. Törvény szerinti illetmények munkabérek rovaton elszámolandó kiadásokon kívüli személyi juttatásai, hó közi kifizetések és a K12. Külső személyi juttatások rovaton elszámolandó kiadások, amennyiben az érintett munkavállaló kérése alapján a költségvetési szerv pénzkezelési szabályzatában erre felhatalmazott személy a kifizetést engedélyezi.

5.belföldi, külföldi kiküldetésekhez kapcsolódó napidíjak, egyéb kifizetések,

6.pályázatok végrehajtása során felmerülő, átutalással nem teljesíthető kiadások,

7.reprezentációs kiadások,

8.az illetékbélyeg-beszerzés kiadásai,

9.az 1.-7. pont szerinti kiadásokhoz kapcsolódóan az egységes rovatrend K351. Működési célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó és a K67. Beruházási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovatain elszámolandó kiadások,

10.az 1.-8. pont szerinti kiadásokra az alkalmazottaknak elszámolási kötelezettséggel adott előlegek,

11.fizetési előleg,

12.ellátottak pénzbeli juttatásai,

13.térítési díj visszafizetések,

14.közfoglalkoztatásban résztvevők bére,

15.Mt. hatálya alá tartozók részére bér kifizetés kérelem alapján.

4.Adósságot keletkeztető ügyletekkel és finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos szabályok és hatáskörök

20.§ (1) Az Önkormányzat könyvvizsgálójának előzetesen kikért írásos véleményének ismeretében és a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. év CXCIV. törvényben meghatározott engedélyezési eljárás szabályainak betartása mellett a képviselő-testület dönt – külön jogszabályban meghatározottak figyelembe vételével - az önkormányzat adósságot keletkeztető jogügyletének elfogadásáról, annak futamidejéről, visszafizetésének és kamatának, költségének fedezetéről.

(2)A Képviselő-testület dönt – a közbeszerzési eljárás lefolytatását követően - a Városgazdálkodási és Pénzügyi Bizottság javaslata alapján a hitelező hitelintézetről.

(3)A Képviselő-testület dönt az önkormányzatnál bankgarancia igénybevételéről, kezesség és garanciavállalásról, váltó vagy kötvény kibocsátásáról, azok feltételeiről, céljáról, mértékéről és fedezetéről.

(4)A Képviselő-testület csak olyan mértékben vehet fel hitelt, bocsáthat ki váltót vagy kötvényt, vehet igénybe bankgaranciát, vállalhat kezességet, garanciát, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett, az esedékességkor a közfeladat ellátását és a felvállalt kötelezettségek teljesítését nem veszélyezteti.

(5)Az átmenetileg szabad pénzeszközök – a központi költségvetésből származó hozzájárulások és támogatások kivételével – bármely belföldi hitelintézetnél államilag garantált értékpapír vásárlásra fordíthatók, vagy betétként leköthetők.

(6)A nagyobb hozam elérése érdekében az átmenetileg szabad pénzeszközök az önkormányzat pénzeszközének veszélyeztetése nélkül a számlavezető hitelintézetnél hozam és tőkegarantált értékpapírban is befektethetők.

(7)A Képviselő-testület a lekötés maximális időtartamát 6 hónapban határozza meg.

(8)A költségvetési szerv hitelt nem vehet fel, kötvényt, váltót nem bocsáthat ki, váltót nem fogadhat el, bankgaranciát nem vehet igénybe, és kezességet, garanciát nem vállalhat.

(9)A költségvetési szervek likviditásuk fenntartása mellett a fizetési számlájukon lévő átmenetileg szabad pénzeszközeiket betétként kizárólag a fizetési számlához kapcsolódó alszámlán köthetik le.

5.Támogatások, adományok szabályai

21.§ (1) Az önkormányzat részére juttatott adományok, közérdekű felajánlások, elkülönített elszámolás mellett kizárólag arra a célra használhatók fel, amelyre az adományozó juttatta.

(2)A költségvetési szervek pénzbeli adományokat, 1.000,0 e Ft feletti természetbeni adományokat, valamint értékhatártól függetlenül olyan adományokat, amelyek fenntartása, vagy felhasználása költségvetési forrást igényel kizárólag a képviselő-testület előzetes engedélyével - a LÉLEK - Program kivételével - fogadhatnak el.

(3)Jogszabályban nem szabályozott támogatás - kivéve a szociális ellátás körében adott támogatást – kizárólag meghatározott célra, elszámolási kötelezettséggel adható.

(4)   Az önkormányzat és a költségvetési szervek:

a)kötelesek ellenőrizni a juttatott összeg felhasználását és a számadási kötelezettség teljesítését,

b)a számadási kötelezettség elmulasztása esetén kötelesek a támogatást felfüggeszteni.

(5) A támogatások jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása esetén a felhasználót visszafizetési kötelezettség terheli, amelynek érdekében az adományozó köteles eljárni.

6.Átruházott hatáskörök

22.§ (1) A polgármester dönt:

a)a központi költségvetésből származó támogatások, pótelőirányzatok lebontásáról és ezzel összefüggő költségvetés módosításáról értékhatár nélkül, mely kiterjed a költségvetési szerv finanszírozási bevételeire, az önkormányzat finanszírozási kiadásaira is,

b)a helyi önkormányzatok általános működéséhez és ágazati feladataihoz kapcsolódó támogatások, központosított költségvetési támogatások igényléséről, lemondásáról értékhatár nélkül és az ezzel összefüggő költségvetés módosításáról mely kiterjed a költségvetési szerv finanszírozási bevételeire, az önkormányzat finanszírozási kiadásaira is,

c)az önkormányzat esetében az egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről, az egyéb felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, az egyéb működési célú átvett pénzeszközök és az egyéb felhalmozási célú átvett pénzeszközök – az alapítványi támogatás kivételével - rovatokon elszámolt többletbevételek miatti költségvetési módosításról, és a támogatás céljának megfelelő kiadási előirányzatok módosításáról, melynek felső határa döntésenként 5.000,0 e Ft,

d)a működési általános tartalék előirányzatról történő előirányzat átcsoportosításról egyedi 10.000,0 e Ft összeghatárig, azzal a feltétellel, hogy az általános tartalék módosított előirányzata 20.000,0 e Ft összeg alá nem csökkenhet, a módosítás, átcsoportosítás érintheti a finanszírozási bevételeket, kiadásokat és a költségvetési szerv költségvetésének módosítását is, azzal a feltétellel, hogy a módosítás a következő évekre előzetes kötelezettségvállalást nem jelenthet,

e)az önkormányzat finanszírozási kiadásain belüli előirányzat átcsoportosításról, ha a költségvetési szerv saját hatáskörben módosítja a jóváhagyott irányítószervi támogatásként folyósított támogatások előirányzatát,

f)az önkormányzat költségvetésében a feladattal nem terhelt szabad kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról értékhatár nélkül, mely lehet címek közötti, és a címen belül kiemelt előirányzatok közötti, és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok közötti előirányzat átcsoportosítás, azzal, hogy a kötelező feladatellátást nem veszélyeztetheti,

g)a h) pontban meghatározottak figyelembe vételével e rendelet 5. mellékletében meghatározott céltartalékok előirányzatának a jóváhagyott célnak megfelelő átcsoportosításáról, értékhatár nélkül, ami kiterjed az államháztartáson belüli és az államháztartáson kívüli forrás átadásával kapcsolatos előirányzat módosításra - az alapítvány forrás átadásának kivételével – értékhatár nélkül:

h)a d) és f) pontokban foglalt előirányzat átcsoportosítás érintheti az államháztartáson belülre vagy kívülre működési vagy felhalmozási célból átadott eszközök előirányzatát is egyedi 5.000,0 e Ft-ig.

(2) A polgármester az (1) bekezdésben meghatározott előirányzat módosításokat, átcsoportosításokat - az első negyedév kivételével – negyedévenként a negyedévet követő hónap utolsó napjáig, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig a költségvetési rendelet módosítása céljából a képviselő-testület elé terjeszti, és ezzel az átruházott hatáskörben hozott döntésekről történő beszámolási kötelezettségnek is eleget tesz.

(3) A polgármester az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek befektetéséről, vagy lekötéséről – a fizetési számláját vezető hitelintézeten kívül még további, legalább négy hitelintézet ajánlata alapján - dönt maximum egyedi 500 millió Ft értékben a 20. § (5)-(7) bekezdésében foglalt szabályok betartásával. Az ajánlatokat a befektetés értéknapjának és futamidejének megjelölésével kell bekérni. A lekötések jogszerűségét a jegyző és az átmenetileg szabad pénzeszköz leköthetőségét a gazdasági vezető jogosult vizsgálni.

(4) A polgármester azon köznevelési, közművelődési, szociális, gyermekvédelmi szakmai feladatellátásra vonatkozó pályázatok esetében, amelyek önrészt és előfinanszírozást nem igényelnek, több éves, vagy tartós kötelezettségvállalással nem járnak, és a pályázat benyújtására az önkormányzat, vagy a költségvetési szerv jogosult, a pályázat benyújtásához szükséges fenntartói nyilatkozat, kapcsolódó együttműködési megállapodás aláírására képviselő-testületi döntés nélkül is jogosult.


23.§ A Városgazdálkodási és Pénzügyi Bizottság dönt az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek befektetéséről, vagy lekötéséről – a fizetési számláját vezető hitelintézeten kívül még további, legalább négy hitelintézett ajánlata alapján - egyedi 500 millió Ft feletti értékben a 20. § (5)-(7) bekezdésében foglalt szabályok betartásával. Az ajánlatokat a befektetés értéknapjának és futamidejének megjelölésével kell bekérni. A lekötések jogszerűségét a jegyző és az átmenetileg szabad pénzeszköz leköthetőségét a gazdasági vezető jogosult vizsgálni.


24.§ (1) A költségvetési szerv vezetője a (2)-(3) bekezdésben, a 6. § (9) bekezdésében, a 9. § és a 11. §-ban foglaltak figyelembe vételével saját hatáskörben a 368/2011. (XII.31.) Korm. rendeletben meghatározottak szerint:

a)átvett pénzeszközökkel módosíthatja a jóváhagyott bevételi és kiadási előirányzatokat,

b)a feladattal nem terhelt szabad kiadási előirányzatok között átcsoportosíthat címek között, a címeken belül kiemelt előirányzatok között, a kiemelt előirányzaton belül rovatok között úgy, hogy az a kötelező feladatellátást nem veszélyeztetheti.

(2)A költségvetési szerv vezetője a felhalmozási költségvetési előirányzat csoportba tartozó kiemelt előirányzatait és a finanszírozási felhalmozási bevételeken belül az irányítószervi támogatásként folyósított támogatás fizetési számlán történő jóváírása előirányzatát nem csökkentheti.

(3)A költségvetési szerv vezetője a működési költségvetési előirányzat csoportba tartozó kiemelt előirányzatait átcsoportosíthatja a felhalmozási költségvetési előirányzat csoportba tartozó kiemelt előirányzataira és a finanszírozási működési bevételeken belül az irányítószervi támogatásként folyósított támogatás fizetési számlán történő jóváírása előirányzatát átcsoportosíthatja a finanszírozási felhalmozási bevételeken belül az irányítószervi támogatásként folyósított támogatás fizetési számlán történő jóváírása előirányzatára.

(4)A költségvetési szerv vezetője köteles 30 napon belül tájékoztatni a polgármestert a saját hatáskörében végrehajtott előirányzat módosításokról és átcsoportosításokról. A költségvetési szerv vezetője által saját hatáskörében végrehajtott előirányzat módosításokat, átcsoportosításokat a költségvetési rendelet módosításának céljából a polgármester - az első negyedév kivételével – negyedévenként a negyedévet követő hónap utolsó napjáig, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig 2015. december 31-i hatállyal a képviselő-testület elé terjeszti.

7.Költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

25.§ Az önkormányzat szerződés alapján könyvvizsgálót alkalmaz, aki a költségvetési rendelet szabályszerűségéről, kockázatáról, megalapozottságáról, betarthatóságáról, elfogadásáról véleményt alkot.


26.§ A költségvetési szervek vezetői, az önkormányzatnál és a Polgármesteri Hivatalnál a jegyző köteles biztosítani a belső kontrollrendszer keretében kialakított kontrolltevékenység részeként minden tevékenységre vonatkozóan a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzést, különösen a pénzügyi döntések dokumentumainak előkészítése, a célszerűségi, gazdaságossági, hatékonysági és eredményességi szempontú megalapozottsága, a szabályszerűségi szempontból történő jóváhagyása és ellenjegyzése tekintetében.

8.A pénzellátás rendje

27. § (1) Az önkormányzat, a költségvetési szervek, a gazdasági társaságok kötelesek valamennyi kötelezettségvállalásban a kifizetés módját, összegét és határidejét úgy rögzíteni, hogy a kifizetés időpontjában szükséges fedezet rendelkezésre álljon és az a likviditási/ felhasználási ütemtervvel összhangban legyen.

(2)Az önkormányzat és a költségvetési szervek kötelesek a kifizetéseknél a készpénzt kímélő fizetési módot előnyben részesíteni és a minél hosszabb időtartamú kiegyenlítési határidőt érvényesíteni. Fizetési határidő előtti teljesítésre kizárólag indokolt esetben kerülhet sor.

(3)A Polgármesteri Hivatal a költségvetési szervek fizetési számlájára az önkormányzati támogatást a költségvetési szerv vezetőjének előzetes írásos kérelme alapján a Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat költségvetési szerveinek önkormányzati támogatás utalásáról szóló eljárási rendjéről szóló szabályzatban foglaltak alapján, vagy Kiskincstári rendszerben külön megállapodás alapján utalja át.

(4)A nemzetiségi önkormányzatok fizetési számlájára az önkormányzat az önkormányzati támogatást az együttműködési megállapodásokban, támogatási szerződésben foglaltak szerint utalja.

  1. A zárszámadással kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség

28. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek a költségvetési beszámolóikat a magasabb szintű jogszabályi előírásokon felül a költségvetéssel összehasonlítható módon és szerkezetben kötelesek elkészíteni.

(2)A képviselő-testületet tájékoztatni kell szöveges indokolással együtt a több éves kötelezettségvállalásokról, a közvetett támogatásokról, melyet költségvetés elfogadásakor a becsült értékben, zárszámadáskor a tényleges összegben kell kimutatni.

(3)A képviselő-testületet tájékoztatni kell szöveges indokolással együtt a költségvetési beszámoló részeként az önkormányzat adósságállományáról, az önkormányzat és a költségvetési szervek tartozásának állományáról, a követelések állományáról, azok előző évhez viszonyított alakulásáról, a megtett intézkedésekről.


  1. Egyéb jogszabályokban nem szabályozott térítés ellenében nyújtott szolgáltatások díjának meghatározása


29. § (1) A Józsefvárosi Kártyáról szóló 64/2011.(XI.07.) önkormányzati rendelet 4. § (2) bekezdése alapján a kártyadíj térítésének 2015. évi összege 78 Ft+áfa.

(2) A józsefvárosi természeti környezet védelméről szóló 28/2014. (VII.01.) önkormányzati rendelet 18. § (3) bekezdése alapján a 2015. évben a fapótlási egységár, mint kompenzációs intézkedés mértéke 92.710 Ft.

11.Záró rendelkezések

30.§ (1) Ez a rendelet a 2015. február 20. napján lép hatályba.

(2)Hatályát veszti a 2015. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 43/2014. (XII.12.) önkormányzati rendelet



Budapest, 2015. február 20.






Danada-Rimán Edina                                                                       Dr. Kocsis Máté

                        jegyző                                                                           polgármester

ÁLTALÁNOS INDOKLÁS


Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 2015. évi költségvetéséről szóló rendelet tervezete Az Alaptörvény, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény, Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet, továbbá a 4/2013.(I.11). Korm. rendelet előírásain alapul.

A rendelettervezet szerkezete a jogszabályi előírásokat követi. Tartalmazza a címrendet, címrend szerint az önkormányzat bevételeit és kiadásait előirányzat csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban, a finanszírozási bevételeket és kiadásokat, továbbá mindezeket kötelező, önként vállalt feladatok és állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban is. Ezen felül a működési és a felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatait mérlegszerűen is bemutatja.

Tartalmazza továbbá az Önkormányzat felújítási előirányzatait célonként, a beruházási kiadásokat feladatonként, a céljellegű támogatásokat, az EU-s forrásból megvalósuló beruházásokat, a projektek kiadásait és bevételeit, a törzsvagyon működtetésével kapcsolatos előirányzatokat, a gazdasági társaságok által végzett feladatok bevételi és kiadási előirányzatait, a költségvetési szervek engedélyezett létszámát, a zárolt előirányzatokat, a költségvetés végrehajtásának szabályait, valamint a hatáskörökre vonatkozóan tartalmaz rendelkezéseket.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1.§ (1) A személyi hatályra vonatkozó rendelkezések.

1.§ (2) Értelmező rendelkezések.

2. § Az önkormányzat költségvetési bevételi és kiadási összegének, a működési bevételi, kiadási, finanszírozási előirányzatainak, a működési bevételi többletének, a felhalmozási bevételi, kiadási, finanszírozási előirányzatainak, a felhalmozási hiányának összegszerű meghatározása.

3. § A költségvetési szervekre vonatkozó címrend.

4. § Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak költségvetési részletezése, mellékletek szerinti bontásban.

5. § - 19. § A 2015. évi költségvetés végrehajtásának részletes szabályait rögzítik. Tartalmazzák:

-      a felelősségi köröket, a gazdálkodás általános szabályait, a szabad kapacitás hasznosításának feltételeit, a vállalkozási tevékenység kereteit, a személyi juttatások előirányzat felhasználásának szabályait, a költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható keretösszeget, a költségvetési maradvány felhasználásának szabályait,

-      a céljellegű, a zárolt és a létszám előirányzatok felhasználásra vonatkozó előírásokat,

-      a pályázatok benyújtásával kapcsolatos előírásokat,

-      a tárgyéven túli kötelezettségvállalás feltételeit,

-      a költségvetési szervek tájékoztatási kötelezettségeit a tartozás állományról, a bevételi előirányzatok teljesítésének elmaradásáról, a kintlévőségekről,

-      a tisztségviselők kereteit, azok felhasználásának szabályait,

-      a cafetéria-juttatás összegét,

-      a házipénztárból teljesíthető kifizetések eseteit,

-      az önkormányzat, a polgármester, a bizottságok, a Polgármesteri Hivatal, a költségvetési szerveinek a költségvetésben előírt bevételek beszedésével és jóváhagyott kiadások teljesítésével kapcsolatos hatásköreit, feladatait, a gazdálkodásánál betartandó szabályokat.

20. § (1)-(4) bekezdés: A hitelfelvétel, a váltó, a kötvénykibocsátás, a bankgarancia, a kezességvállalásra vonatkozó eljárási szabályokat, azokat mértékét és az azokkal kapcsolatos hatásköröket rögzíti.

20. § (5)-(7) bekezdés: Az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötésének és befektetésének feltételeit szabályozza.

20. § (8)-(9) bekezdés: A költségvetési szervre vonatkozó előírások a hitelfelvétel, a váltó, a kötvénykibocsátás, a bankgarancia, a kezességvállalás, az átmenetileg szabad pénzeszköz lekötése tekintetében.

21. § (1) Az önkormányzat részére juttatott, adományok, közérdekű kötelezettségvállalások, segélyek felhasználásának szabályai.

21. § (2) A költségvetési szerveknek az adományok elfogadására vonatkozó szabályai.

21. § (3) A támogatás nyújtására vonatkozó előírás.

21. § (4)-(5) bekezdés: Az önkormányzatnak és a költségvetési szerveknek a támogatások felhasználására vonatkozó kötelezettségeit, feladatait szabályozza.

22. § (1), (3)-(4) A polgármesterre átruházott hatáskörök, melyek az előirányzat-módosítási és előirányzat átcsoportosítási, az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötésével kapcsolatosak.

22. § (2) A polgármester költségvetési rendelet módosítására vonatkozó hatásköre és annak határideje.

23. § A Városgazdálkodás és Pénzügyi Bizottságra átruházott hatáskör az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötésével kapcsolatosan.

24. § A költségvetési szervek vezetőinek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosítási és előirányzat átcsoportosítási hatásköreit, illetve az ezekkel kapcsolatos tájékoztatási kötelezettsége.

25. § - 26. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzésére, a belső kontrollrendszer működtetésére, a költségvetési szervek költségvetési maradvány felhasználására vonatkozó előírások.

27. § A pénzellátás rendjének meghatározása az önkormányzat, a költségvetési szervek, a gazdasági társaságokra vonatkozóan.

28. § A költségvetési beszámoló elkészítésének módjára és a zárszámadás képviselő-testületi előterjesztésével kapcsolatos követelmények meghatározása.

29. § Egyéb, térítés ellenében nyújtott szolgáltatások 2015. évi díjának meghatározása.

30. § Hatályba léptető és hatályát vesztő rendelkezéseket tartalmaz.


Mellékletek