Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2018. (X. 8.) önkormányzati rendelete

a Józsefvárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatáról és használatának rendjéről szóló 37/2017. (IX.14.) rendelet módosítására

Hatályos: 2018. 10. 08- 2018. 10. 08

Budapest VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott eredeti jogalkotói hatáskörében, a 6. § (2) bekezdés 13. pont,
8. § (1) bekezdés h) pont, 15. § (3) bekezdés d) pont és a 28. § (2) bekezdés tekintetében a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény 37. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



1. §  A Józsefvárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatáról és használatának rendjéről szóló 37/2017. (IX.14.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: a Rendelet) 4. §-a a következő 24. ponttal egészül ki:


„4. § 24. Méltányolható indok: a közterület-használat célja, a közterület értékét növelő, vagy a kerület fejlődését elősegítő volta; közlekedést befolyásoló hatása; környezetterhelési mértéke; a használat díja; a kérelmező nonprofit jellege, szociális és anyagi helyzete; az adott kérelmező részére biztosított korábbi közterület-használattal kapcsolatos tapasztalat, lakossági visszajelzés; rendezvények esetén annak ingyenes vagy ellenszolgáltatáshoz kötött volta.”


2. § A Rendelet 6. § (2) bekezdés 20. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


[(2) Közterület-használati hozzájárulást kell beszerezni:]

„20. az alkalmankénti rakodáshoz, költözéshez és egyéb alkalmi tevékenységhez szükséges közterületi helyszín kizárólagos használatához;”


3. § A Rendelet 21. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A közterület-használati díjak éves-, havi-, vagy napi díjak.”


4. § A Rendelet 24. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Amennyiben a közterület használata fizető parkolóhely elfoglalásával jár, abban az esetben a fizetendő díj napi összege megegyezik a területre érvényes 1 óra parkolási díj és a díjköteles időszak szorzatának összegével parkolóhelyenként, kivéve konténer elhelyezése esetében.”


5. § A Rendelet 25. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az (1) bekezdésben meghatározott visszafizetendő díj a vendéglátó terasszal közvetlenül érintett társasházakat - azaz az üzletet magában foglaló társasházat, és az azzal közvetlenül szomszédos társasházakat - megosztva, egyenlő arányban illetheti meg.”


6. § A Rendelet 25. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az (1) bekezdésben meghatározottakról a Bizottság a társasházaknak az adott év június 30. napjáig beérkezett kérelme alapján dönt minden év december 31. napjáig.”


7. § A Rendelet 28. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:


„28. § (1) A Bizottság az e rendelet 1. melléklete alapján megállapított közterület-használati díjat korlátlanul csökkentheti vagy elengedheti:

a)         az önkormányzati, fővárosi, állami vagy uniós pályázaton elnyert támogatásból történő épület felújítások esetében;

b)         humanitárius és karitatív célok érdekében végzett tevékenység esetében;

c)         kulturális és környezetvédelmi célok érdekében végzett tevékenység esetében;

d)        bejegyzett politikai pártok, egyházak és társadalmi szervezetek nem kereskedelmi célú rendezvénye esetében;

e)         oktatási, tudományos vagy ismeretterjesztő témájú filmalkotások forgatása esetében;

f)         a Filmtv. hatálya alá nem tartozó alkotások forgatása esetén, ahol az igénybeveendő terület a 20 m2-t nem haladja meg, illetve amelynek időtartama a kérelmezett időponttól számított 30 naptári napon belül összességében nem haladja meg a 2 naptári napot;

             g)         méltányolható indokból.


(2) Az új építésű ingatlan kialakításával járó beruházások esetében a Bizottság az e rendelet 1. melléklete alapján megállapított közterület-használati díjat legfeljebb 60%-kal csökkentheti azzal, hogy amennyiben a közterület-használat fizető parkolóhely elfoglalásával jár, és a mérsékelt közterület-használati díj összege az igénybe vett parkolóhelyek után fizetendő parkolási díj összegét nem érné el, a közterület-használat díja megegyezik a parkolóhelyek után fizetendő parkolási díj összegével.


(3) A társasházak és szövetkezeti lakóházak épület felújítási, homlokzat-helyreállítási munkához szükséges közterület használata díjmentes, amennyiben nem jár fizető parkolóhely elfoglalásával. Amennyiben a közterület-használat fizető parkolóhely elfoglalásával jár, a közterület-használat díja megegyezik a parkolóhelyek után fizetendő parkolási díj összegével.


(4) Egyidejűleg csak egy jogcímen csökkenthető a közterület-használat díja.


(5) A közterület-használat díja nem mérsékelhető méltányosságból, ha a kérelmező a közterületet a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül hozzájárulás nélkül, vagy a hozzájárulásban foglaltaktól eltérően használta.”


8. § A Rendelet 29. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:


„29. § (1) A Bizottság az új építésű ingatlan kialakításával járó tevékenységre vonatkozó közterület-használati hozzájárulás esetén, az e rendelet 1. melléklete alapján megállapított közterület-használati díj legfeljebb 20 %-át a használó kérelmére utólag, külön döntésével visszatéríti, amennyiben a használó a hozzájárulásban meghatározott idő elteltét követő 5 munkanapon belül a közterületet az átvételekor fennálló eredeti állapotában bocsátja az Önkormányzat rendelkezésére, és ezt jegyzőkönyv támasztja alá. Amennyiben a használó személye eltér az ingatlan tulajdonosától, úgy közös kérelem alapján van lehetőség a visszatérítésről vagy az elengedésről szóló döntés meghozatalára.


(2) A fizető parkolóhelyek után fizetendő közterület-használat díja nem igényelhető vissza.


(3) A közterület-használati díj visszaigénylésére irányuló kérelem legkésőbb a használt közterületnek az Önkormányzat rendelkezésére bocsátásától számított 60 napon belül nyújtható be, e határidő elmulasztása esetén a megfizetett közterület-használati díj nem téríthető vissza. Amennyiben a közterület-használati hozzájárulás meghosszabbítása alapján a kérelmező folyamatosan, megszakítás nélkül használja a kérelmezett területet, a közterület-használati díj visszaigénylését a meghosszabbított közterület-használati hozzájárulásban foglalt idő lejártát követően kezdeményezheti a teljes használati időszakra vonatkozóan.


(4) A közterületnek a közterület-használati hozzájárulás megkezdésének időpontjában és a lejárat időpontjában fennálló állapotáról jegyzőkönyvet kell felvenni, melynek mellékletét képezik az érintett közterületről készült fényképfelvételek. A jegyzőkönyvek felvétele az (1) bekezdésben foglalt visszafizetés iránti igénynek előfeltételét képezik, a terület jegyzőkönyvvel alátámasztott átadásának vagy átvételének elmaradása esetén a visszatérítés nem igényelhető.


(5) A terület átadásakor és átvételekor a közterület állapotára vonatkozóan készített jegyzőkönyvet - amely tartalmazza az esetlegesen okozott kárra vonatkozó megállapításokat is - a Polgármesteri Hivatal munkatársa készíti el.


(6) Az (1) bekezdésben foglalt visszatérítésre és elengedésre vonatkozó rendelkezések alkalmazásától a Bizottság eltérhet, ha a kérelmező a közterületet hozzájárulás nélkül, vagy a hozzájárulásban foglaltaktól eltérően használta.”


9. § A Rendelet 30. § c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


[(1) Nem kell közterület-használati díjat fizetni:]

„c) műemléki védelem alatt álló épület felújítási munkálataival kapcsolatos építési tevékenységgel összefüggő, közvetlenül az érintett épület homlokzata előtt, legfeljebb annak szélességében elhelyezkedő közterület - járda, parkolóhely, úttest - használatáért.”


10. § A Rendelet 30. § l) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


„l) az önkormányzati költségvetési szervek, és az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő gazdasági társaságok által, a feladatkörükbe tartozó tevékenységek, munkálatok végzéséért, valamint az e személyek által, feladatkörükbe tartozó tevékenység ellátására megbízott közreműködők általi feladat-ellátásért.”


11. § E rendelet 2018. október 8. napján lép hatályba.


12. § Hatályát veszti a Rendelet 9. § 11. pontjában „és részletfizetési megállapodás megkötését nem vállalja” szövegrész, valamint a 22. § (4) bekezdése és a 30. § f) és g) pontja.


Budapest, 2018. október




                 Danada-Rimán Edina                                                dr. Sára Botond

                         jegyző                                                                  polgármester



INDOKOLÁS


Általános indokolás


A döntés célja a kisebb pontosítások megtétele mellett az, hogy a közterület-használatot kérelmezőknek adható kedvezmények rendszerét – így a méltányosságból adható díjcsökkentést, és a jogszabály által biztosított teljes mentesség körét – átgondolja, pontosítsa, a kérelmezők számára egyértelművé, a hivatali dolgozók számára alkalmazhatóbbá tegye.



Részletes indokolás


1.§-hoz


Az értelmező rendelkezéseket egészíti ki a méltányolható indok fogalmával, amely a közterület-használati díjak méltányosságból történő csökkentésének egyik hivatkozási alapját teremti meg, egyben szorítja keretek közé.


2.§-hoz


A jogalkalmazás során a jogszabályi rendelkezésekkel le nem fedett, a többi közterület-használati jogcímbe, kategóriába nehezen besorolható helyzetekre ad megfelelő hivatkozási alapot a kiegészítés.


3.§-hoz


A módosítás azt az anomáliát oldja fel, hogy a szabályozásból kiveszi az idénydíj fogalmát, mivel a rendelet csak napi vagy havi díjakat állapít meg, akkor is, ha valamely tevékenységet csak idényjelleggel tesz lehetővé közterületen.


4.§-hoz


A rendelkezés a hatályos szabályozást teszi egyértelművé a parkolóhelyek igénybevétele esetén fizetendő díjat illetően, kiemelve, hogy konténer kihelyezésére a rendelet külön díjtételeket állapít meg, amely a Palotanegyedet érintően azonos a napi parkolási díj összegével, a kerület többi negyedében azonban egységesen, alacsonyabb összegben állapítja meg.


5.§-hoz


A díjvisszaigényléssel érintett társasházak számára pontosítja azt a gyakorlatot, miszerint nem teljes összegű visszatérítést kap valamennyi érintett társasház, hanem arányosan oszlik meg a kérelmet benyújtó társasházak között a rendeletben meghatározott összeg.



6.§-hoz


A jelenlegi szabályozásnak a hiányosságát pótolja azáltal, hogy a kérelem benyújtásához határidőt állapít meg, megkönnyítve ezáltal az előkészítés és döntéshozatal határidőben történő megvalósulását.


7.§-hoz


A közterület-használati díj megfizetéséhez fűződően a méltányosságból történő díjcsökkentés, és elengedés lehetséges eseteit szabályozza, kiemelve a főszabálytól eltérő méltányossági szabállyal érintett alanyi kört, így a társasházak és az új építésű ingatlanok esetében alkalmazott külön szabályokat.


8.§-hoz


Az új építésű ingatlanok építéséhez kapcsolódóan kért közterület-használathoz fűződő részleges visszatérítés lehetőségének szabályait rögzíti.


9.§-hoz


A jogszabály erejénél fogva biztosított díjmentesség alanyi körét szűkíti azáltal, hogy kiveszi a hatályos szabályozásból a fővárosi és helyi védelem alatt álló épületek díjmentességére vonatkozó szabályt.       


10.§-hoz


A korábbi szabályozást megtartva az önkormányzati költségvetési szervek, és az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő gazdasági társaságok feladatkörébe tartozó tevékenységek végzéséhez, és az általuk, ilyen feladatvégzésre megbízott személyek tevékenységéhez kötődő díjmentességi szabályt pontosítja.


11.§-hoz


Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.


12.§-hoz


Hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmaz.