Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 39/2020. (VII.16.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások helyi szabályairól szóló 10/2015. (III. 01.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2020. 10. 01- 2020. 10. 01

Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat a Képviselő-testületnek az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogalkotói hatáskörében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 11.a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:


1. § Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások helyi szabályairól szóló 10/2015. (III. 01.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében a rendelet 1. § (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is, ha az ellátás hiánya a rászoruló életét, testi vagy mentális épségét veszélyezteti.”


2. § A Rendelet 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„2. § E rendelet alkalmazásában:


a)       család: az Szt. 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott feltételekkel rendelkező közeli hozzátartozók közössége;

b)      egyedülálló: az Szt. 4. § (1) bekezdés l) pontjában meghatározott személy;

c)       egyedül élő: az Szt. 4. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott személy;

d)      fogyasztási egység: a családon vagy háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszám, ahol

da)  az első nagykorú személy arányszáma 1,0, azzal, hogy a gyermekét egyedülállóként nevelő szülő arányszáma 0,2-vel növekszik,

db)  a második nagykorú személy arányszáma 0,9,

dc)  minden további nagykorú személy arányszáma 0,8

de)  az első és második gyermek arányszáma gyermekenként 0,8,

df)  minden további gyermek arányszáma gyermekenként 0,7,

dg)  a fogyatékos gyermek arányszáma 1,0, azzal, hogy a fogyatékos gyermeket a de) és df) pont alkalmazásánál figyelmen kívül kell hagyni,

dh)  a da)-dc) szerinti arányszám 0,2-vel növekszik, ha a személy fogyatékossági támogatásban részesül.

e)       gyógyszer: a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló jogszabályban meghatározott gyógyszer és magisztrális gyógyszer,

f)       hátralékkezelésbe bevonható adósságtípusok:

fa  közüzemi díjtartozás: vezetékes gáz-, áram-, távhő-szolgáltatási, víz- és csatornahasználati, szemétszállítási, több lakást tartalmazó lakóépületeknél, háztömböknél központi fűtési díjtartozás, a – bármely szolgáltatónál – szabálytalanul vételezett szolgáltatás díjának, továbbá a jogi eljárási díj a per- és postaköltség kivételével,

fb) közösköltség-hátralék a per- és postaköltség kivételével,

fc) a lakbér- és kapcsolódó különszolgáltatási díjak;

g)      háztartás: az Szt. 4. § (1) bekezdés f) pontja szerinti személyek közössége;

h)      jövedelem: az Szt. 4. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott bevétel;

i)       közeli hozzátartozó: az Szt. 4. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott személy;

j)       lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadások: lakbér és kapcsolódó különszolgáltatási díjak, lakáshasználati díj, albérleti díj, közös költség, villanyáram, vízfogyasztás, gázfogyasztás, távhő-szolgáltatás, csatornahasználat, szemétszállítás díja, ház központi fűtés díja;

k)      önrész: a hátralékkezelésbe bevont adósságtípusoknak a hátralékkezelési támogatáson felüli összege, melyet a díjhátralék kezelésére jogosult adóssága csökkentése érdekében az adósságkövetelés jogosultja felé teljesít

l)       rendkívüli élethelyzet:olyan helyzet, amely akut módon veszélyezteti a kérelmező vagy családja legalapvetőbb étkezési, egészségügyi és lakhatási igényeinek kielégítését az alábbi okok következtében:

la) a kérelmező által életvitelszerűen lakott lakás elemi csapás vagy más ok következtében megsemmisült vagy átmenetileg vagy tartósan lakhatatlanná vált vagy az építésügyi hatóság életveszély miatt annak kiürítését rendelte el;

lb) a kérelmező elhunyt eltemettetéséről gondoskodik;

lc) a kérelmező sérelmére bűncselekményt vagy szabálysértést követtek el;

ld) járvány vagy más ahhoz hasonló rendkívüli veszélyhelyzet következtében;

m)     vagyon: az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyon;

n)      veszélyhelyzet: az Alaptörvény 53. cikkében és a további vonatkozó jogszabályokban meghatározott és azzal összhangban kihirdetett veszélyhelyzet.”


3. § A Rendelet 4. § (2) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A szociális ellátások megállapítása iránti kérelemhez be kell mutatni vagy mellékelni kell:

„a)     a havi rendszerességgel járó – nem vállalkozásból vagy őstermelői tevékenységből származó – jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónapban kapott nettó jövedelemről szóló igazolást;

b)      az a), c), d), pontban foglaltak hiányában a munkaügyi kirendeltségnek a kérelem benyújtását megelőző 30 napnál nem régebbi igazolását a nyilvántartásba vételről és a kirendeltséggel való együttműködésről;

c) a nem havi rendszerességgel szerzett vagy vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelemről szóló a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kiadott igazolást;

d)      30 napnál nem régebbi igazolást a 18. életévet betöltött, önálló jövedelemmel nem rendelkező nappali oktatás munkarendje szerint vagy felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató személy tanulói vagy hallgatói jogviszonyáról,

e)     e rendelet 6. § (2) bekezdés bb) alpontjában meghatározott támogatás esetén 30 napnál nem régebbi lakhatási kiadásokat igazoló számlaleveleket.”


4. § A Rendelet 4. § (4) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:

 (A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmának ellenőrzése érdekében a Polgármesteri Hivatal megkeresheti:)

„f)     a kérelmező által megjelölt vagy más módon feltételezett munkáltatót.”


5. § A Rendelet 4. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„ (6)     A rendelet 24. § (1) bekezdése szerinti rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelem elbírálása során, amennyiben a javasolt összeg 25.000,- Ft-ot meghaladja, a döntést a polgármester a Képviselő-testület Szociális, Egészségügyi és Lakásügyi Bizottságának javaslata alapján hozza. E rendelkezés nem vonatkozik a 24. § (6) bekezdésben szabályozott támogatásra.”



6. § A Rendelet 4. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7)   A rendkívüli települési támogatás iránti kérelem elbírálása során a kérelemben foglaltak és a benyújtott igazolások mellett a kérelem elbírálására hatáskörrel rendelkező szerv szükség esetén figyelembe veszi

a)  a kérelmező személyes meghallgatása során tett nyilatkozatait;

b)  a helyszíni környezettanulmány által feltárt tényeket; valamint

c)  a kerületben működő önkormányzati és egyéb szociális szervezetek véleményét is.”


7. § A Rendelet 5. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3)   A 24. § (1) kivételével nem állapítható meg települési támogatás, amennyiben a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző 3 hónapon belül

a)  a közfoglalkoztatásra irányuló jogviszonyát a munkáltató a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényben foglaltak és a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény szerint azonnali hatályú felmondással szüntette meg;

b)  akit az állami foglalkoztatási szerv - kérelmezőnek felróható okból - törölt az álláskeresők nyilvántartásából.”


8. § A Rendelet 5. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4)   Nem állapítható meg települési, rendkívüli települési támogatás, amennyiben a kérelmező

„a)   előzetes letartóztatásban van, elzárás büntetését, illetve szabadságvesztés büntetését tölti,

b)  3 hónapon belül a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartást tanúsított, melyet az illetékes hatóság az önkormányzatnak a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló rendelete alapján indult közigazgatási hatósági eljárás során megállapított.

c)  családjában nevelt gyermeke kötelező óvodai nevelésének vagy iskolai tankötelezettségének nem tesz eleget,

d) az általa lakott lakás jogszerű használatának jogcímét nem tudja igazolni,

e)  az Önkormányzat tulajdonában lévő lakás esetében felmondási okot megvalósít a fizetési kötelezettség kivételével.”


9. § A Rendelet 5. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: 


„(5)   A (4) bekezdés c)-e) pontja szerinti feltételeket a kérelmező családjában élő valamennyi személy esetében is vizsgálni kell.”


10. § A Rendelet 6. § (2) bekezdés a) pontja a következő aj) alponttal egészül ki:


          (Az Önkormányzat szociális rászorultság esetén a jogosult számára:

a)  települési támogatást)


„aj) ápolási támogatásra,”


11. § A Rendelet 6. § (2) bekezdés b) pontja a következő bd) alponttal egészül ki:

(b)          rendkívüli települési támogatást)


„bd) méltányosságból egyéb célok támogatására.”


12. § A Rendelet 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

7. § (1)   Gyógyszerkiadás viseléséhez gyógyszertámogatásra az a szociálisan rászorult személy jogosult, akinek az Szt. 49. §-ban szabályozott közgyógyellátás iránti kérelme véglegesen elutasításra került és a havi rendszerességgel szedett gyógyszer költségének mértéke a család egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmének 20%-át meghaladja és

a)  akinek a családjában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, vagy

b)  aki 70. életévet betöltött személy és a családjában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 325%-át, vagy

c)  aki 80. életévet betöltött egyedül élő személy és a családjában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500%-át.

(2)   A gyógyszertámogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a kérelem benyújtását megelőző 1 hónapnál nem régebbi gyógyszertári, vagy háziorvosi igazolás a kérelmező havi rendszerességgel szedett gyógyszereinek költségeiről.

(3)   A gyógyszertámogatás 6 hónap időtartamra kerül megállapításra. A támogatásra való jogosultság kezdő napja a kérelem benyújtása hónapjának első napja.

(4)   A gyógyszertámogatás havi összege 9.000,- Ft, mely összeg előre három hónapra egy összegben kerül folyósításra.

(5)   A gyógyszertámogatásban részesülő köteles a támogatási időszak lejártát követő 15 napon belül a gyógyszertár által részére kiállított számlák benyújtásával a támogatási összeg egészével a Polgármesteri Hivatal felé elszámolni.

(6)   Azon kérelmező, aki a (6) bekezdésben foglalt elszámolási kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, ismételten gyógyszertámogatásban a határidő mulasztással érintett hónapot követő 6 hónapig nem részesülhet.

(7)   Ha a jogosultsági feltételekben bekövetkező változás esetén a támogatásra való jogosultság megszűnik, a gyógyszertámogatás folyósítását a változás bekövetkezte hónapjának utolsó napjával, legkésőbb a változást megelőző folyósítási időszak utolsó napjával kell megszüntetni.”


13. § A Rendelet 9. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3)   A hátralékkezelési támogatás megállapítására irányuló kérelmet a Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központnál kell benyújtani.”


14. § A Rendelet 9. § (4) bekezdése a következő e), f), g) és h) ponttal egészül ki:


(A kérelem tartalmazza különösen:)

„e)   mellékletként a kérelmezőnek az adóssággal érintett lakás használati jogcímét igazoló adásvételi vagy bérleti vagy használati szerződést,

f)  mellékletként a hátralékkal érintett lakásra vonatkozó kérelem benyújtását megelőző harminc napnál nem régebbi közüzemi szervek által kiállított díjtartozás igazolást, illetve a szolgáltatás kikapcsolására vonatkozó igazolást,

g)  mellékletként a hátralékkal érintett lakásra vonatkozó kérelem benyújtását megelőző havi valamennyi lakásfenntartási kiadásokat igazoló számlalevelet,

h)  mellékletként a hátralék keletke zésének okáról szóló nyilatkozatot, egyéb dokumentumokat.”


15. § A Rendelet 9. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(7)   A Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központ a (3) bekezdés szerint benyújtott kérelmet a támogatás megítélésére vagy elutasítására vonatkozó javaslatával együtt a kérelem benyújtását követő tizenötödik munkanapig a Polgármesteri Hivatal felé továbbítja.”


16. § A Rendelet 9. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: 

„(9)   A Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központ a kérelmezővel az előzetes együttműködés során három hónapra szóló együttműködési megállapodást köt és az előzetes együttműködés időtartama alatt köteles vizsgálni

a) a kérelmező és háztartásának jövedelmi helyzetét, havi bevételeit, kiadásait,

b) a hátralék felhalmozódásának okait, mértékét, időtartamát,

c) a kérelmező háztartásának fizetőképességét és fizetési hajlandóságát,

d) az önrész és a havi lakásfenntartási kiadásokkal kapcsolatos fizetési képességét és készségét, ennek keretében vizsgálja a kérelem benyújtásakor és a hátralékkezelési szolgáltatás igénybe vételekor fennálló egy főre jutó jövedelem és a havi rendszeresen jelentkező kiadások arányát,

melyek együttes figyelembe vételével dolgozza ki a javaslatát.”


17. § A Rendelet 9. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(10) A (9) bekezdés szerinti előzetes együttműködés alól mentesül azon kérelmező, akinél közüzemi díjtartozás miatt a szolgáltatást kikapcsolták.”


18. § A Rendelet 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„10. §  (1)   A hátralékkezelésbe bevonható adóssággal rendelkező személy vagy család hátralékkezelési támogatásra jogosult, amennyiben

a   a hátraléka a hátralékkezelésbe bevonható adósságtípusok közé tartozik,

b)  a hátralékkezelésbe bevonható hátralékok valamelyikénél fennálló tartozása legalább két havi,

c)  a háztartásban az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450%-át,

d) komfortfokozattól függetlenül az adóssággal érintett Budapest VIII. kerület területén lévő lakásban lakik,

e)  a (2) bekezdésben meghatározott elismert lakásnagyságban lakik,

f)  vállalja az önrész megfizetését,

g)  a Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központ az 9. § (9) bekezdése szerinti javaslata a támogatás megállapítására vonatkozik,

h)  vállalja a 16. §-ban meghatározott hátralékkezelési tanácsadáson való részvételt,

i)   igazolja, hogy az az adóssággal érintett, a kérelmező által életvitelszerűen lakott ingatlan lakás céljára szolgál.”


19. § A Rendelet 11. §-(1) és (2) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

11. § (1)    A polgármester a Képviselő-testület humánszolgáltatási hatásköreit gyakorló Bizottságának (a továbbiakban: Bizottság) javaslata alapján dönt azon család vagy személy hátralékkezelési támogatásra való jogosultságáról, akik a 10. § (1) bekezdés a)-b), d)-i) pontjában foglaltaknak megfelelnek és a háztartásban az egy fogyasztási egységre utó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500%-át.


(2)     A polgármester a Bizottság javaslata alapján dönt azon család vagy személy hátralékkezelési támogatásra való jogosultságáról, akik a 10. § (1) bekezdésben foglalt feltételek közül egyedül az d) vagy e) pontban foglaltaknak nem felelnek meg.”



20. § A Rendelet 12. § f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Nem jogosult hátralékkezelési támogatásra az a személy vagy család)

„f)   aki a kérelem benyújtását megelőző 12 hónapon belül a rendelet 23/A. §-a szerinti hátralékkiegyenlítő támogatásban részesült.”


21. § A Rendelet 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

13. § (1)    A hátralékkezelési támogatás mértéke a bevont adósság 75%-a.


(2)   A hátralékkezelési támogatási eljárásban kezelhető hátralék összege legfeljebb ötszázezer forint, a hátralékkezelési támogatás összege legfeljebb háromszázezer forint.”


22. § A Rendelet 14. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4)   Az önrész részletekben történő megfizetése esetén az adós részletfizetési kötelezettségének minden hónap 20. napjáig köteles eleget tenni és azt igazolni a Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központnál, a tárgyhavi díjak befizetésének igazolása mellett.”


23. § A Rendelet 15. § (1) bekezdése  helyébe a következő rendelkezés lép:

„15. § (1) A Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központ által nyújtott hátralékkezelési tanácsadás egyéni vagy csoportos lehet, a hátralékkezelési tanácsadó határozza meg, hogy az adósnak melyiken kell részt vennie.”


24. § A Rendelet 17. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„ 17.§ (1) A hátralékkezelési támogatás tovább nem folyósítható és a kifizetett összeget vissza kell téríteni, ha a jogosult

  1. a hátralékkezelési tanácsadást nem veszi igénybe, vagy

b)    az általa vállalt adósságtörlesztés esedékes részletét 2 hónapon keresztül nem teljesíti, vagy

c)  a hátralékkezelési szolgáltatás igénybevételének időtartama alatt a lakásfenntartási kiadásokkal kapcsolatos fizetési kötelezettségének két hónapig nem tesz eleget.”


25. § A Rendelet 17. § (2)-(3) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:


„(2)   A hátralékkezelési támogatás a korábbi támogatás (1) bekezdésben foglaltak szerinti megszüntetésétől számított 24 hónapon belül ismételten nem állapítható meg.”


(3)     Ugyanazon kérelmező vagy háztartásának tagja részére a hátralékkezelési szolgáltatás lezárásától - ide nem értve az (1) bekezdés szerinti megszüntetést - számított 12 hónapon belül hátralékkezelési támogatás nem állapítható meg, kivéve, ha az eljárást megindító kérelemben a kérelmező által feltüntetett és kezelni kívánt adósság meghaladta az egy eljárásban kezelhető hátralék 13. § (2) bekezdésben meghatározott legmagasabb összegét.”


26. § A Rendelet 19. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3)   Fűtési díj kompenzációban részesülhet az a személy, akinek a családjában az egy fogyasztási egységre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át, és aki igazolja, hogy az adott lakóházban és az Önkormányzat tulajdonában lévő lakásban bérlőként lakik.”


27. § A Rendelet 21. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„21. § (1)    A táboroztatási támogatásra a káptalanfüredi intézményi táboroztatás esetében a kerületben működő oktatási-nevelési intézmény vezetőjének javaslata alapján az a szociálisan rászorult gyermek jogosult, aki kerületben működő oktatási-nevelési intézménybe jár vagy Önkormányzat fenntartásában lévő gyermekjóléti intézmény ellátottja.

(2)   A táboroztatási támogatásra a magyarkúti intézményi táboroztatás esetében a kerületben működő oktatási-nevelési intézmény vezetőjének javaslata alapján az a gyermek jogosult, aki

a)  kerületben működő oktatási-nevelési intézménybe jár vagy

b)  az Önkormányzat fenntartásában lévő gyermekjóléti intézmény ellátottja vagy

c)  az Önkormányzat fenntartásában működtetett Biztos Kezdet Gyerekházat igénybe vevő gyermek, valamint a gyermekkel együtt táborozó közeli hozzátartozói és gyámja.

(3)   A (2) bekezdésben nyújtott támogatás összege a szállás és a napi háromszori étkezés költsége.

(4)   A táboroztatási támogatás közvetlenül a tábort üzemeltető gazdasági társaság részére kompenzációként, utólagosan kerül megfizetésre, az Önkormányzattal megkötött közszolgáltatási szerződés keretében.

(5)   A táboroztatási támogatásra felhasználható keret intézmények közötti felosztásáról az intézményvezetők javaslata alapján a polgármester dönt.

(6)   Táboroztatási támogatás az Önkormányzat által más helyszínen szervezett táboroztatás igénybevételére is adható.

(7)   Az (1) bekezdésben nyújtott támogatás mértéke 840 Ft/fő/nap elő- és utószezonban és 1680 Ft/fő/nap főszezonban, mely a szállás és a napi háromszori étkezés költségére használható fel.”


28. § A Rendelet 22. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„22. § (1)    Az Önkormányzat a Budapest VIII. kerületben az adott év július 15. napján érvényes lakóhellyel rendelkező köznevelési intézményben tanulmányait első alkalommal megkezdő leendő első osztályos általános iskolai tanulók részére 5000,- Ft iskolakezdési támogatást nyújt.

(2)     A támogatás a diákok törvényes képviselői előzetes értesítése mellett a Polgármesteri Hivatalban évente augusztus 01. napja és szeptember 10. napja között kerül átadásra.”


29. § A Rendelet 23. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: 


„23. § (1)    Az Önkormányzat a család jövedelmi viszonyaitól függetlenül, a gyermek születésére tekintettel hivatalból egyszeri születési támogatást nyújt a VIII. kerületben érvényes lakóhellyel rendelkező, az újszülött gyermeket VIII. kerületben saját háztartásában nevelő törvényes képviselő részére.

(2)   A támogatás mértéke gyermekenként 15.000,- Ft, melyet az Önkormányzat postai úton folyósít a gyermek törvényes képviselőjének lakóhelyére, a gyermek születését követő három hónapon belül.

(3)   E § szerinti támogatásra ugyanazon gyermekre tekintettel egy személy jogosult.”


30. § A Rendelet 23./A. § (1)-(2) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„23/A. (1)   Az Önkormányzat bérlővédelmi programjára figyelemmel hátralékkiegyenlítő támogatást nyújt azon személy részére, aki az alábbi feltételeknek megfelel:

a)  az Önkormányzat tulajdonában lévő lakás bérlője vagy jogcímnélküli használója és

b)  bérbeadó szervezettel a fennálló lakbér-, lakáshasználati-, és a kapcsolódó külön szolgáltatási díjhátralék megfizetésére a lakásrendelet szerinti részletfizetési megállapodást kötött és

c)  a részletfizetési megállapodásban foglalt fizetési kötelezettség 50%-át a fizetésre kötelezett hiánytalanul és késedelem nélkül teljesítette és

d) a háztartásban az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át, és

e)  az adóssággal érintett Budapest VIII. kerület területén lévő önkormányzati tulajdonú lakásban életvitelszerűen lakik,

f)  a Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központnak az (5) bekezdés szerinti javaslata a támogatás megállapítására vonatkozik,

g)  a b) pont szerinti díjhátralék tekintetében a rendelet 9-18. §-a szerinti hátralékkezelési támogatás iránti kérelme ügyében indult eljárás a folyósítás feltételeinek nem teljesítése miatt 24 hónapon belül nem került megszüntetésre,

h)  hátralékkiegyenlítő támogatásban a kérelem benyújtását megelőző 12 hónapon belül nem részesült.

(2)   A hátralékkiegyenlítő támogatás megállapítására irányuló kérelmet a Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központnál kell benyújtani.”


31. § A Rendelet 23/A. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: 


„(3)   A kérelem tartalmazza különösen:

a)  kérelmező és a vele közös háztartásban élők személyes és jövedelmükre vonatkozó adatait,

b)  az adóssággal érintett lakáson fennálló adósságtípusokat, a megállapítható hátralékkiegyenlítő támogatás összegét,

c)  a hátralék keletkezésének okáról szóló nyilatkozatot, egyéb dokumentumokat.”


32. § A Rendelet 23/A. § (5) – (6) bekezdései helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

„(5)   A Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központ a (4) bekezdés szerint benyújtott kérelmet a 4. § (5) bekezdés szerinti környezettanulmány elvégzését követően a támogatás megítélésére vagy elutasítására vonatkozó javaslatával együtt a kérelem benyújtását követő tizenötödik munkanapig a Polgármesteri Hivatal felé továbbítja.

(6)     A hátralékkiegyenlítő támogatás mértéke a részletfizetési megállapodásban meghatározott hátralék legfeljebb 49%-a.”


33. § A Rendelet 23/B. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„23/B. § (1) Az Önkormányzat étkeztetési támogatást nyújt az Önkormányzat fenntartásában működő óvoda, valamint – a fővárosi önkormányzat saját tulajdonában álló ingatlanban működő nevelési-oktatási intézmények kivételével – a tankerületi központ által fenntartott Budapest Főváros VIII. kerületben működő nevelési-oktatási intézményekben gyermekétkezést igénybe vevő részére.”


34. § A Rendelet 23/B. § (2) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:

„A támogatás mértéke

a)    amennyiben az igénybe vevő a Gyvt. 21/B szerinti ingyenes vagy kedvezményes gyermekétkeztetési forma egyikében sem részesül:

az étkeztetést igénybe vevő

intézménye:

az étkezés típusa

a támogatás összege/igénybe vett adag/Ft/nap


óvoda


Tízórai

83,642


Diétás tízórai

123,734


Ebéd

49,072


Diétás ebéd

145,693


Uzsonna

73,764


Diétás uzsonna

109,993






általános iskola alsó tagozat

Tízórai

75,279


Diétás tízórai

120,362


Ebéd

60,767


Diétás ebéd

180,397


Uzsonna

73,183


Diétás uzsonna

117,638






általános iskola felső tagozat

Tízórai

90,862


Diétás tízórai

140,620


Ebéd

109,852


Diétás ebéd

244,208


Uzsonna

74,987


Diétás uzsonna

119,983






középiskola

Ebéd

162,722


Diétás ebéd

312,939




„b)  amennyiben az igénybe vevő a Gyvt. 21/B szerinti kedvezményes gyermekétkeztetésben részesül:

az étkeztetést igénybe vevő

intézménye:

az étkezés típusa

a támogatás összege/igénybe vett adag/Ft/nap


óvoda

Tízórai

41,821


Diétás tízórai

61,867


Ebéd

24,536


Diétás ebéd

72,8465


Uzsonna

36,882


Diétás uzsonna

54,9965






általános iskola alsó tagozat

Tízórai

37,6395


Diétás tízórai

60,181


Ebéd

30,3835


Diétás ebéd

90,1985


Uzsonna

36,5915


Diétás uzsonna

58,819






általános iskola felső tagozat

Tízórai

45,431


Diétás tízórai

70,31


Ebéd

54,926


Diétás ebéd

122,104


Uzsonna

37,4935


Diétás uzsonna

59,9915






középiskola esetében

Ebéd

81,361


Diétás ebéd

156,4695



35. § A Rendelet 23/B. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3)   Az étkeztetési támogatás utólag a Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központ részére átutalással kerül folyósításra.”


36. § A Rendelet 23/C. § (2) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az 1. § (1) bekezdés rendelkezéseit nem kell alkalmazni a 21. §, 23/B. §-ban, valamint a 23/D. §-ban szabályozott támogatás esetében.”


37. § A Rendelet 23/D. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„23/D. § (1)  Az Önkormányzat a gyermekek betegségeinek megelőzése céljából kérelemre oltási támogatást nyújt a szociálisan rászorult, VIII. kerületben érvényes lakóhellyel rendelkező, a 0-14 éves gyermekét VIII. kerületben saját háztartásában nevelő törvényes képviselő részére, akinek a családjában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-át.


38. § A Rendelet 23/D. § (4) és (5) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(4)   Az oltási támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell:

a)  a háziorvos igazolását az oltóanyag beadásáról vagy az oltási könyvet,

b)  a kérelmező nevére kiállított gyógyszertári nyugtát az oltóanyag megvásárlásáról,

c)  a családban élők jövedelemigazolását.


(5)     A támogatás keretösszege gyermekenként 40.000,- Ft, mely keretösszegen belül több védőoltáshoz is igényelhető. A támogatás a Polgármesteri Hivatalban házi pénztára útján kerül kifizetésre a megállapítástól számított 15 napon belül.”


39. § A Rendelet a következő 23/E. §-sal egészül ki:


23/E. § Ápolási támogatás a tartósan gondozásra szoruló személy otthoni ápolását ellátó nagykorú hozzátartozó részére biztosított anyagi hozzájárulás, amely az Szt. 40. § alapján folyósított ápolási díj kiegészítése azon ápolást végző személy részére, akinek a családjában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át. Az ápolási támogatás összege havi 10.000,- Ft, és az ápolási díj folyósításának idejéig illeti meg az ápolást végző hozzátartozót.”


40. § A Rendelet 24. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„24. § (1)    A rendkívüli települési támogatás a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére e rendeletben meghatározottak szerint eseti jelleggel nyújtható támogatás.”


41. § A Rendelet 24. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A rendkívüli települési támogatás nyújtható)

„a)  készpénz vagy a támogatott kérése alapján utalvány formájában vagy”


42. § A Rendelet 24. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3)   Az (1) bekezdésben meghatározott rendkívüli települési támogatás azon személy részére állapítható meg, akinek a családjában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem

a)  nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, vagy

b)  meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, de nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-át.”


43. § A Rendelet 24. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7)   A megállapított rendkívüli települési támogatás - 27. § (5) bekezdésében foglalt támogatási forma kivételével - a Polgármesteri Hivatalban házi pénztára útján vagy postai úton, a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott támogatás esetében a szolgáltató felé átutalással kerül kifizetésre a megállapítástól számított 15 napon belül. A temetési költségre nyújtott támogatás esetében a támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az arról szóló határozat számával együtt az eredeti temetési számlára rá kell vezetni és azt a kérelmező részére vissza kell adni.”


44. § A Rendelet 25. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3)   A (2) bekezdésben meghatározott a rendkívüli települési támogatás legkisebb összege esetenként 5.000,- Ft, legmagasabb összege legfeljebb öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege.”


45. § A Rendelet 25. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4)   A tárgyévben megállapítható, az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére a rendkívüli települési támogatás éves összege nem haladhatja meg

a)  a 60.000,- Ft-ot a 24. § (3) bekezdés a) pontja szerinti személy esetében,

b)  az 50.000,- Ft-ot, akinek a családjában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, de nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át,

c)  a 40.000,- Ft-ot, akinek a családjában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át, de nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-át,”


46. § A Rendelet 26. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


26. § A 24. § (1) bekezdésében foglaltakon felül különös méltánylást érdemlő esetekben hivatalból rendkívüli települési támogatás állapítható meg szociálisan rászoruló személynek a Képviselő Testület Szociális, Egészségügyi és Lakásügyi Bizottságának javaslata alapján.”


47. § A Rendelet 26/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„26/A. § (1)  Az Önkormányzat a létfenntartást veszélyeztető - a 2. § ld) alapján – járvány következtében rendkívüli élethelyzetbe került személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújthat

a)    maximum 30.000,- Ft összegben, amennyiben családjában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 200%-át, de nem haladja meg a 300%-át,

b)    maximum 50.000,- Ft összegben, amennyiben családjában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át.”


48. § A Rendelet 26/A. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(9) A rendelet 4. § (2) bekezdés b), c), d) e) pontjainak, valamint a 4. § (5)-(7) bekezdéseinek rendelkezéseit nem kell alkalmazni a 26/A. §-ban szabályozott, járvánnyal összefüggően beállott rendkívüli helyzetre tekintettel folyósított támogatás esetében.”


49. § A Rendelet 26/A. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(10)   A járvánnyal összefüggően beállott rendkívüli helyzetre tekintettel folyósított támogatás a veszélyhelyzet időtartama alatt nyújtható.”


50. § A Rendelet 27. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„27. § (1)    A biztonságos lakhatás anyagi lehetőségeinek megteremtése érdekében a fűtési költség viseléséhez fűtési hozzájárulás állapítható meg annak a Budapest VIII. kerület közigazgatási területén lévő lakásban életvitelszerűen lakó személynek, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át.”


51. § A Rendelet 27. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2)   A kérelemhez mellékelni kell:

a) a lakásban lakás jogcímét igazoló dokumentumot,

b) a fűtési energia szolgáltatójának a kérelem benyújtását megelőző hónapban kiállított számlalevelét.”


52. § A Rendelet 27. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3)   Az (1) bekezdés szerinti hozzájárulás megállapítása iránti kérelem minden év október 1. napjától a tárgyévet követő év március 31. napjáig nyújtható be.”


53. § A Rendelet 29. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az Önkormányzat által biztosított szociális alapszolgáltatások formái:)

„f) az utcai szociális munka”.

54. §  A Rendelet 29. § (1) bekezdése a következő g) ponttal egészül ki:

„g) nappali ellátások,

ga) idősek nappali ellátása,

gb) értelmi fogyatékosok nappali ellátása,

gc) szenvedélybetegek nappali ellátása,

gd) pszichiátriai betegek nappali ellátása,

ge) hajléktalan személyek nappali ellátása.”


55. § A Rendelet 29. § (2) – (3) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:


„(2) Az Önkormányzat az (1) bekezdés szerinti alapszolgáltatásokat az (1) bekezdés e), f), gd) és ge) pontjai és alpontja kivételével a Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központ útján biztosítja.


(3) Az Önkormányzat által biztosított szakosított ellátás formája az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény típuson belül a Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központ útján ellátott időskorúak gondozóháza.”


56. § A Rendelet 30. § (2) bekezdése a következő e) és f) ponttal egészül ki:


(A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételére irányuló kérelem elbírálásának szempontjai)

 „e)  jelzőrendszeres házi segítségnyújtásnál a Szt. szerinti szociális rászorultság,

f)  egészségügyi rászorultság.”


57. § A Rendelet 31. §-a a következő alcímmel egészül ki:

„12. Étkeztetés”


58. § A Rendelet 31. § (1) bekezdése c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az ellátás igénybevételére jogosult különösen, aki)

„c) a háziorvosi igazolás szerint egészségi állapota miatt átmenetileg vagy tartósan nem képes biztosítani önmaga vagy családtagja részére a napi egyszeri meleg ételt, vagy”


59. § A Rendelet 31. § (1) bekezdése a következő i) ponttal egészül ki:

(Az ellátás igénybevételére jogosult különösen, aki)

„i) rendkívüli méltánylást érdemlő helyzetben lévő egyéb rászorult személy.”


60. § A Rendelet 32. §-át megelőző alcím címében a „12. Étkeztetés” szövegrész helyébe a „13. Gyermekjóléti alapellátások” szövegrész lép.


61. § A Rendelet 32. § (1) bekezdése a következő , e) ponttal egészül ki:

(Az Önkormányzat által biztosított gyermekjóléti alapellátások formái:)

„e) a Gyvt 38/B. § szerinti Tanoda.”


62. § A Rendelet 32. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az Önkormányzat az (1) bekezdés szerinti alapellátásokat az (1) bekezdés b), d) és e) pontja kivételével a Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központ útján biztosítja.”


63. § A Rendelet 33/F. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

33/F. § Az intézményvezető az önkéntesen igénybe vett 32. § (1) bekezdés a)-c) pontja szerinti ellátást megszünteti, ha az ellátás feltételei, okai már nem állnak fenn.”


64. § Hatályát veszti a Rendelet

a) 4. § (8), (12) bekezdése,

b) 5. § (2) bekezdése,

c) 8. §-a,

d) 9. § (5), (6), (8) bekezdése,

e) 12. § c) pontja,

f) 17. § (4) bekezdése,

g) 23/A. § (4) bekezdése,

h) 24. § (8) bekezdése,

i) 26/A. § (2) bekezdése,

j) 27. § (4) bekezdése,

k) 28.§-át megelőző alcím címében a „9. Lakókörnyezet rendezettségének biztosítása” szövegrész,

l) 28. §-a,

m) 33.§-át megelőző alcím címében a „13. Gyermekjóléti alapellátások” szövegrész.


65. § (1) E rendelet 2020. október 01. napján lép hatályba.

(2) E rendelet 28. §-a 2021. január 01. napján lép hatályba.

(3) E rendelet 49. §-a a kihirdetést követő napon lép hatályba.



Budapest, 2020. július 16.




            Czukkerné dr. Pintér Erzsébet                              Pikó András

                        jegyző                                                                        polgármester



a pénzbeli és természetbeni, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások helyi szabályairól szóló 10/2015. (III. 01.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 39/2020. (VII. 16.) önkormányzati rendelet indokolása


  1. Általános indokolás


A módosító rendelet a következők szerint változtat a pénzbeli és természetbeni, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások helyi szabályairól szóló 10/2015. (III. 01.) önkormányzati rendelet jelenlegi szabályain.


  1. Részletes indokolás


a 1. §-63. §-hoz

A Szociális Rendelet módosításával a támogatások igénybevétele könnyebb lesz, illetve a személyes gondoskodást nyújtó ellátásainak formáit bővíti ki. A Szociális Rendelet új személyes gondoskodást nyújtó ellátás alkalmazási körére vonatkozóan tartalmaz rendelkezéseket.


a 64-65. §-hoz


A hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.