Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 26/2025. (XII. 11.) önkormányzati rendelete
a 2026. évi költségvetésről
Hatályos: 2026. 01. 01Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 26/2025. (XII. 11.) önkormányzati rendelete
a 2026. évi költségvetésről
[1] A rendelet célja, hogy Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat gazdálkodásának alapját képező éves költségvetési rendelet megalkotásával biztosítsa a 2026. évi működésének, feladatai ellátásának pénzügyi alapját, a közpénzekkel történő szabályszerű, átlátható, gazdaságos, hatékony és eredményes, ellenőrizhető gazdálkodását.
[2] Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában és a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) A rendelet hatálya Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzatra (a továbbiakban: önkormányzat), Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület) és szerveire, az önkormányzat költségvetési szerveire, valamint az önkormányzat többségi[KB1] [KU2] [KB3] befolyása alatt álló gazdasági társaságaira terjed ki.
(2) E rendelet rendelkezéseit a 2026. évi költségvetés végrehajtása során kell alkalmazni.
1. Értelmező rendelkezések
2. § E rendelet alkalmazásában:
1. gazdasági társaság: az önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződés alapján közfeladatot ellátó és önkormányzati tulajdonban álló jogi személy;
2. költségvetési szerv: az önkormányzat által alapított és irányított, közfeladat ellátására létrejött jogi személy[KU4] [KB5] [LT6] .
2. A címrend
3. § (1) Külön címet alkotnak:
a) a kerület összesen (konszolidált)
b) a helyi önkormányzat, valamint az önkormányzat fenntartása alá tartozó költségvetési szervek külön-külön.[KU7]
(2) Az önkormányzat részletes címrendjét az 1. melléklet tartalmazza.
3. Az önkormányzat kiadásainak és bevételeinek főösszege, a költségvetési egyenleg összege, a hiány mértéke és finanszírozásának módja
4. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2026. évi költségvetésének együttes bevételi és kiadási főösszegét 47 127 498 142 Ft-ban állapítja meg az alábbiak szerint:
a) a költségvetési bevételek főösszege 38 833 888 024 Ft,
b) a költségvetési kiadások főösszege 47 127 498 142 Ft,
c) a költségvetési hiány összege 8 293 610 118 Ft.
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott összegű költségvetési hiány belső finanszírozására az előző évi költségvetési maradványt vonja be 8 293 610 118 Ft összegben.
(3) A Képviselő-testület a (2) bekezdés szerinti finanszírozási műveletek figyelembevételével:
a) a működési mérleg egyenlegét: - 6 734 105 471 Ft-ban,
b) a felhalmozási mérleg egyenlegét: - 1 559 504 647 Ft-ban
határozza meg.[KU8] [KU9] [LT10]
(4) A Képviselő-testület a 4. § (1) bekezdésében meghatározott bevételi és kiadási főösszegen belül:
a) a működési bevételeket: 33 286 803 841 Ft-ban,
b) a működési kiadásokat: 40 020 909 312 Ft-ban,
c) a felhalmozási bevételeket: 5 547 084 183 Ft-ban,
d) a felhalmozási kiadásokat: 7 106 588 830 Ft-ban,
e) a finanszírozási bevételeket (irányítószervi támogatás nélkül): 8 293 610 118 Ft-ban,
f) a finanszírozási kiadásokat (irányítószervi támogatás nélkül): 0 Ft-ban
állapítja meg.
5. § (1) E rendelet
a) az önkormányzat összevont bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 2. melléklet[KU11] ,
b) az önkormányzat bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 3. melléklet,[KU12] [LT13]
c) a költségvetési szervek bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 4. melléklet -8. mellékletek,
d) az önkormányzat összevont működési bevételek és kiadások mérlegét a 9. melléklet,
e) az összevont felhalmozási bevételek és kiadások mérlegét a 10. melléklet,
f) az európai uniós támogatással megvalósuló projektek bevételeit és kiadásait a 11. melléklet,
g) az önkormányzat és költségvetési szervei beruházási feladatait a 12. melléklet,
h) az önkormányzat és költségvetési szervei felújítási feladatait a 13. melléklet,
i) az önkormányzat tartalékait a 14. melléklet,
j) az ellátottak pénzbeli juttatásait a 15. melléklet,
k) az államháztartáson belülre és kívülre adott támogatások előirányzatait a 16. melléklet
szerint állapítja meg.
(2) A költségvetés az önkormányzat, valamint a költségvetési szervek bevételeit és kiadásait kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban tartalmazza.
6. § A Képviselő-testület az önkormányzat tartalékait az alábbiak szerint állapítja meg:
a) a költségvetés Általános tartaléka: 408 675 002 Ft,
b) a céltartalék összege: 2 433 154 401 Ft, ebből működési céltartalék: 2 253 154 401 Ft, a felhalmozási céltartalék: 180 000 000 Ft.
4. A költségvetés végrehajtásának általános szabályai
7. § (1) A Képviselő-testület a költségvetési rendeletét – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a munkatervben elfogadott időpontokban, rendkívüli esetben a képviselő-testület és szervei szervezeti és működés szabályzatáról szóló rendeletben szabályozott módon módosítja.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, a költségvetési szervek vezetőit és a gazdasági társaságok vezetőit a [KU14] költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére az e rendeletben, a jogszabályokban, valamint a Képviselő-testület és bizottságainak határozataiban foglaltak szerint.
(3) A költségvetés végrehajtása során kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig – a bevételek teljesülési ütemére figyelemmel – vállalható. Amennyiben a tervezett bevételek nem teljesülnek, úgy az azok terhére jóváhagyott kiadási előirányzatok a bevételek csökkenésével arányosan nem teljesíthetőek. A tervezett bevételek elmaradása esetén az önkormányzati finanszírozás, támogatás módosításáról, valamint a kiadási előirányzatok csökkentéséről, zárolásáról, törléséről a polgármester jogosult dönteni. A zárolás nem vonatkozhat az európai uniós források, vagy más támogatások igénybevételével megvalósuló pályázatok előirányzataira, a személyi juttatások - kivéve K122, K123 rovatok - és járulékaik előirányzataira, valamint az ellátottak pénzbeli juttatásainak előirányzataira.
(4) A költségvetési szerv, valamint a gazdasági társaság a gazdálkodási döntéseikért a felelősséget maguk viselik, takarékos és ésszerű gazdálkodással gondoskodnak a bevélek és kiadások egyensúlyának megtartásáról.
(5) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 108. § (1) bekezdése, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 169. § (3) bekezdése szerinti adatszolgáltatáshoz a költségvetési szerv az önkormányzati adatszolgáltatás határidejét legalább 3 munkanappal megelőzően köteles adatot szolgáltatni..
(6) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat fizetőképességének folyamatos biztosítása érdekében folyószámla-hitelkeret szerződést kössön legfeljebb 2 000 000 000 Ft keretösszeggel. A hitelkeret akkor kerül felhasználásra, ha a fizetési kötelezettség keletkezése megelőzi a bevétel beérkezését. A hitelkeret visszapótlására a befolyt bevételek nyújtanak fedezetet.
(7) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a költségvetés végrehajtása során az átmenetileg szabad pénzeszközt a bevétel növelése céljából betétként elhelyezze, vagy abból államilag garantált értékpapírt vásároljon, mellyel a fizetőképességet nem veszélyeztetheti.
(8) A polgármester az önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat. Átmeneti intézkedésnek minősül az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás és következményeinek elhárítása, valamint a költségvetés egyensúlyára előre nem látható kedvezőtlenül ható külső vagy belső esemény.
(9) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68 (3) és (4) bekezdése alapján a polgármester hatáskörébe utalt esetben - két Képviselő-testületi ülés között - a forrásfelhasználásról történő döntés értékhatára az önkormányzat költségvetésében jóváhagyott kiadási előirányzatok teljes összege.
(10) A polgármester a (8) és (9) bekezdésben hozott intézkedésről köteles a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni.
(11) A jóváhagyott bevételi előirányzaton felüli többletbevételt, a jóváhagyott előző évi kötelezettségvállalással nem terhelt maradványt, továbbá az elmaradt feladatot érintő kiadási előirányzat megtakarításainak összegét a költségvetési rendelet utolsó módosításakor az általános tartalékba kell helyezni.
8. § (1) A költségvetési szerv a költségvetési év kiadási előirányzat terhére abban az esetben vállalhat kötelezettséget, ha annak pénzügyi teljesítése a költségvetési évet követő év június 30-áig megtörténik.
(2) A költségvetési szerv részére év közben biztosított előirányzat csak a megadott felhasználási célra fordítható. Amennyiben a tényleges felhasználás kevesebb mint a kapott fedezet, úgy a költségvetési szerv köteles az elszámolás keretében az előirányzatról lemondani:
a) a tartalékok előirányzataiból biztosított pótelőirányzatok
b) az intézményi étkeztetési kiadások előirányzataihoz biztosított pótelőirányzatok
c) a közüzemi kiadások előirányzatokhoz biztosított pótelőirányzatok
esetében.
(3) Az intézmény működési célú irányítószervi támogatása és az intézmény felhalmozási célú irányítószervi támogatása céltartalékok terhére biztosított pótelőirányzat esetében a pótelőirányzat kérelem elbírálásának és jóváhagyásának ideje legfeljebb 3 munkanap.
(4) A költségvetési szerv év közbeni pótelőirányzatainak biztosításáról a polgármester dönt.[KU15] [LT16]
9. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek maradványát a Képviselő-testület hagyja jóvá és dönt annak felhasználásáról.
(2) A Képviselő-testület a költségvetési szerv kötelezettségvállalással nem terhelt maradványát elvonja.
10. § (1) A költségvetési szerv nevében - a polgármester előzetes írásbeli engedélyét követően - a költségvetési szerv vezetője nyújthat be támogatásra irányuló pályázatot, amennyiben a pályázat költségvetési többlettámogatási igénnyel nem jár, önerőt nem igényel és előfinanszírozású.
(2) A gazdasági társaság nevében - a polgármester előzetes írásbeli engedélyét követően - a gazdasági társaság vezetője nyújthat be támogatásra irányuló pályázatot, amennyiben a pályázat költségvetési többlettámogatási igénnyel nem jár, önerőt nem igényel és előfinanszírozású.
(3) A polgármester dönt a támogatásra irányuló önkormányzati pályázat benyújtásáról, amennyiben a pályázat önerőt nem igényel és előfinanszírozású.[KU17] [LT18]
(4) A költségvetési többlettámogatást, illetve önerő biztosítását igénylő vagy utófinanszírozott pályázat benyújtásáról a Képviselő-testület dönt.
11. § (1) A tartalékok felhasználásáról a polgármester dönt.
(2) Az általános tartalék előirányzata 50 000 000 Ft alá nem csökkenhet.
(3) Az alpolgármesteri keretek céltartalék kizárólag az alpolgármesteri tisztség ellátásához kapcsolódó kiadás finanszírozására, valamint egyedi támogatás nyújtására alkalmazható.
(4) A Képviselői-keret céltartalék az önkormányzati képviselői tisztség ellátásához kapcsolódó kiadásokra biztosít fedezetet. A keret összege képviselőnként, havonta 200 000 Ft. [KU19] [LT20] [KU21] Az összeg felhasználására a képviselő írásban tehet javaslatot a polgármesternek, aki dönt a felhasználásról. A képviselő a jóváhagyott előirányzat felhasználásáról köteles írásbeli beszámolót benyújtani a polgármester részére.
(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet és egyéb önkormányzati rendelet szerint hatáskörrel rendelkezőt
a) a Nemzetiségi Önkormányzatok programtámogatása keret,
b) az Alapítványok, civil szervezetek pályázati támogatása keret,
c) az Egyházak, egyházi közösségek pályázati támogatása keret,
d) a Sportolók, sportszervezetek pályázati támogatása keret,
e) a Köztér örökbefogadás keret,
f) a Józsefvárosi lakosok kerékpár vásárlásának támogatása keret,
g) a Társasházak felújításai kölcsönei és a Társasházak vissza nem térítendő támogatása keretek,
h) az Otthon-megújítási program támogatás keret
felhasználására.
(6) A polgármester és a bizottság az (1) és a (5) bekezdés szerinti átruházott hatáskörben alapítvány részére nyújtott támogatás, valamint az (4) bekezdésben foglaltak kivételével támogatást nyújthat. Eltérő rendelkezés hiányában a támogatás nyújtására vonatkozó átruházott hatáskör gyakorlása a felhasználási feltételek meghatározásától az elszámolásig tartó folyamatot foglalja magában.
(7) A tárgyévi költségvetésben jóváhagyott előirányzat terhére nyújtandó pályázati támogatás esetén a pályázatot úgy kell kiírni, hogy a pályázat eredményéről szóló döntés határideje a tárgyév november 15. napja, a döntés alapján a szerződéskötés határideje a tárgyév december 15. napja. A nem pályázati úton nyújtandó, egyedi támogatás esetében a szerződéskötés határideje a tárgyév december 15. napja.
(8) Alapítvány részére nyújtandó támogatásról az (1) és a (5) bekezdés szerinti keretek és tartalékok terhére a polgármester és a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet szerint hatáskörrel rendelkező bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönt.
12. § (1) A Képviselő-testület a bérfejlesztés céltartalék előirányzatát a központi költségvetésből biztosított ágazati béremelések megismeréséig, de legfeljebb 2026. február 28-ig zárolja. A zárolás feloldásáról és az előirányzat felhasználásáról a polgármester dönt, amiről a soron következő Képviselő-testületi ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(2) Amennyiben az előző évről szóló költségvetési beszámoló, illetve zárszámadási rendelet alapján a költségvetési szervek és a gazdasági társaságok kötelezettséggel nem terhelt, fel nem használt előirányzatai meghaladják a tárgyévi eredeti előirányzat 5%-át, úgy az 5% feletti rész mértékéig a polgármester jogosult az érintett költségvetési szerv, illetve gazdasági társaság tárgyévi előirányzatát zárolni, vagy elvonni és azt az általános tartalékba helyezni.
(3) A költségvetési szervek és gazdasági társaságok esetében a bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a fenntartói finanszírozás növekedését, Ha a bevételek nem teljesülnek a kiadási előirányzatok nem teljesíthetőek.
5. Előirányzatok átcsoportosítása, módosítása
13. § (1) Az önkormányzat költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatain belül és között, valamint a kiemelt előirányzatokon belül a rovatok közötti átcsoportosításra a polgármester jogosult.
(2) A polgármester a jóváhagyott költségvetés kiemelt előirányzatain belül és között, valamint a költségvetési szervek, a költségvetési szervek és az önkormányzat, továbbá a Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) szervezeti egységei között előirányzat-átcsoportosítást, valamint előirányzat-módosítást hajthat végre.
(3) A (2) szerintit előirányzat terhére történő átcsoportosítás a feladat végrehajtását nem veszélyeztetheti. Az átcsoportosítással új beruházási és felújítási feladat végrehajtása nem kezdeményezhető.
(4) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat tárgyévi költségvetésében jóváhagyott kiadási előirányzatok maradványa terhére indokolt esetben az Általános tartalékot megemelje.
(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat tárgyévi költségvetésébe még be nem épített, a 2025. évi előirányzatok terhére vállalt, 2026. évre áthúzódó kötelezettségekre az előző évi maradvány-felhasználás megemelésével a szükséges kiadási előirányzatokat biztosítsa, és ezzel a tárgyévi költségvetés előirányzatait módosítsa.
(6) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat tárgyévi költségvetésébe eredeti előirányzatként a maradvány terhére jóváhagyott 2025. évi előirányzatok terhére vállalt, 2026. évre áthúzódó kötelezettségek esetében azok szükséges korrekciójával a tárgyévi költségvetés előirányzatait módosítsa.
(7) Az (1)–(6) bekezdés szerinti előirányzat-módosítások és előirányzat-átcsoportosítások utólag beépítésre kerülnek a költségvetési rendeletbe a következő módosítás során.
(8) Az Alaptörvény 53. cikke szerinti esetekben a polgármester az önkormányzati költségvetés keretében átmeneti intézkedéseket hozhat, az előirányzatok között átcsoportosításokat hajthat végre, az egyes kiemelt előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, és a költségvetésben nem szereplő kiadásokat teljesíthet. Ezen intézkedéseiről a Képviselő-testület soron következő rendes ülésén beszámol.
14. § (1) A költségvetési szerv a kiadási és bevételi előirányzatok módosítását, átcsoportosítását az Áht. 30. § (1) és (3) bekezdése, valamint az Ávr. 34/A. §-a, 34/B. §-a, 35. § (1) és (10) bekezdése, 36. § (1)-(3) bekezdése, 42. §-a, 43. § (2) és (3) bekezdése és 44. § (2) bekezdése szerint végezheti a (2)–(9) bekezdésekben foglalt rendelkezések figyelembevételével.
(2) Az (1) bekezdés szerinti saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-átcsoportosítások nem eredményezhetnek támogatási többletigényt a 2026. évben és az azt követő években.
(3) Az (1) bekezdés szerinti módosítással, átcsoportosítással érintett előirányzatok terhére csak a módosítás, átcsoportosítás jóváhagyását követően vállalható kötelezettség, teljesíthető kifizetés.
(4) A költségvetési szerv a bevételi előirányzatait az eredeti vagy módosított előirányzaton felüli – az (5) és (6) bekezdésben foglalt bevételeket ide nem értve –, pénzügyileg teljesült többletbevétellel saját hatáskörben módosíthatja.
(5) A költségvetési szerv a továbbszámlázott bevétel esetén a kiadási előirányzatot a bevételi előirányzattal azonos összegben, egyidejűleg, saját hatáskörben módosíthatja.
(6) A költségvetési szerv azon többletbevétele esetén, melyekhez konkrét kiadási kötelezettség kapcsolódik, a polgármester előzetes tájékoztatása mellett saját hatáskörben jogosult módosítani a bevételi-kiadási előirányzatait.
(7) A költségvetési szerv a költségvetési rendeletben jóváhagyott felújítási, beruházási előirányzatokon belül, valamint a felújítási, beruházási és dologi kiemelt előirányzatok között saját hatáskörben előirányzat-átcsoportosításra jogosult. Az átcsoportosítással új beruházási, felújítási feladat nem kezdeményezhető.
(8) A költségvetési szerv köteles az önkormányzat részére a saját hatáskörben elvégzett, valamint az irányítószervi jóváhagyást igénylő előirányzat-átcsoportosítást és módosítást az előirányzat változtatás szükségességének időpontjában, de legkésőbb tárgyhót követő 10. napjáig megküldeni a jegyző [KU22] [KU23] részére.
(9) A költségvetési szervek alábbiakban felsorolt kiadási és bevételi előirányzatai, kötött felhasználású előirányzatok, amiket elszámolási kötelezettség terhel:[KU24] [LT25]
a) az élelmezési kiadások és élelmezési bevételek előirányzatai,
b) a fenntartó által céljelleggel, illetve határozott időre biztosított dologi, beruházási, felújítási, személyi juttatások és azok járulékainak előirányzatai,
c) az évközi engedélyezett létszámnövekedéshez kapcsolódó kiadási előirányzatok,
d) a közüzemi díjak kiadási előirányzatai,
e) a karbantartási feladatok kiadási előirányzatai,
f) a pályázatok bevételei és az azok terhére tervezett kiadási előirányzatok,
g) az egyedi támogatások bevételei és az azok terhére tervezett kiadási előirányzatok,
h) az 1-7. pont szerinti kiadási előirányzatokhoz kapcsolódó ÁFA előirányzatok.
(10) A költségvetési szerv jóváhagyott, engedélyezett létszámának évközi változtatása kizárólagos képviselő-testületi hatáskörbe tartozik.
(11) A kötött felhasználású előirányzatok és a központi költségvetési előirányzatok igénylése, elszámolása, felhasználásának felülvizsgálata során feltárt hibás intézményi adatszolgáltatásból következő befizetési kötelezettségeket és az ehhez kapcsolódó esetleges bírságokat a költségvetési szerveknek saját forrásaiból kell fedeznie, arra befizetési kötelezettség írható elő. A költségvetési szerv, illetve az általa foglalkoztatottak feladatellátása során okozott kárból eredő fizetési kötelezettségek teljesítésére a fenntartó finanszírozást nem biztosít, arra a költségvetési szervnek saját forrásai terhére kell biztosítania a pénzügyi fedezetet.
(12) Amennyiben a költségvetési szerv a pályázati támogatási összeget, vagy más céljelleggel kapott támogatás összegét, vagy annak egy részét szabálytalanul használja fel, melynek következtében annak elszámolását a támogató nem fogadja el, az ezzel kapcsolatban felmerült kiadást a költségvetési szervnek saját költségvetése terhére kell teljesítenie, ezen kiadásra önkormányzati többlettámogatást nem igényelhet.
6. A finanszírozás rendje
15. § (1) A költségvetési szerv a kiadásaira vonatkozóan az önkormányzat a költségvetési szerv likviditási tervét figyelembe véve, heti legfeljebb két alkalommal – vis maior helyzetek kivételével - biztosít finanszírozást. A költségvetési szerv finanszírozási igényét legkésőbb az igénylés napját megelőző nap 12 óráig küldi meg a jegyző részére, [KU26] az erre rendszeresített nyomtatványon. A finanszírozási igények utalása igazodik az önkormányzat utalásra kijelölt napjaihoz. A finanszírozási igény a költségvetési szerv tárgynapot megelőző napi bankszámlaegyenlegének figyelembevételével felülvizsgálatra kerül, annak összegéhez képest kerül meghatározásra. Az intézmények finanszírozása a felülvizsgált finanszírozási igények figyelembevételével történik. A finanszírozási igény alátámasztásához az önkormányzat alátámasztó bizonylatokat, dokumentumokat kérhet be a költségvetési szervtől.
(2) Az önkormányzat a gazdasági társaság finanszírozását közszolgáltatási szerződésben meghatározottak szerint biztosítja. A bevételek elmaradása esetén a polgármester jogosult a kifizetések ütemezését módosítani, amely módosításról haladéktalanul értesíti az érintett gazdasági társaságot, valamint a Képviselő-testületet a soron következő képviselő-testületi ülésen.
(3) A polgármester az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek kezeléséről az éves beszámolóról szóló előterjesztés keretében tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(4) Az önkormányzat költségvetési szerve, valamint a gazdasági társaság hitelt nem vehet fel, [KU27] [LT28] [KU29] kezességet nem vállalhat, a használatába adott ingatlanokat nem terhelheti meg.
7. Vegyes rendelkezések
16. § (1) Az önkormányzat költségvetési szervei tekintetében a köztisztviselői illetményalap 79.000 Ft.
(2) A költségvetési szerv személyi juttatásainak és azok járulékainak előirányzatai nem emelhetők meg az intézményi ellátások díjának, a kártérítések, felhalmozási célú előirányzatok többletbevételeinek terhére.
(3) A költségvetési szerv jutalmazásra fordított éves összege nem haladhatja meg a személyi juttatások kerületi szintű eredeti előirányzatának 12%-át.
(4) A költségvetési szervnél jutalom kifizetésére kizárólag a polgármester írásbeli engedélyével kerülhet sor, és kizárólag abban az esetben engedélyezhető, ha a költségvetési szerv valamennyi jogszabály szerinti fizetési kötelezettségét teljesítési és a kifizetést az önkormányzat likviditási helyzete lehetővé teszi.
17. § (1) A költségvetési szerv köteles az elismert tartozásainak állományáról havonta, a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig adatot szolgáltatni a polgármester részére. Az adatszolgáltatásról a polgármester fél évente tájékoztatja a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottságot.
(2) A gazdasági társaság az elismert tartozásainak állományáról negyedévente, a tárgynegyedévet követő hónap 12. napjáig kötelesek adatot szolgáltatni a polgármester részére. Az adatszolgáltatásról a polgármester fél évente tájékoztatja a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottságot.
18. § Az önkormányzat és költségvetési szervei tekintetében kiadás készpénzben történő teljesítésére - figyelemmel a pénzkezelési szabályzatban meghatározott összeghatárra, valamint a készpénzkímélő fizetési módok előnyben részesítésének elvárására - a következő esetekben kerülhet sor:
a) foglalkoztatottak nem rendszeres személyi juttatásai, illetményelőleg, foglalkoztatással kapcsolatos költségtérítések;
b) reprezentációs kiadások 200 000 Ft értékhatárig;
c) ellátottak pénzbeli juttatásai kiemelt előirányzaton elszámolt kiadások;
d) utólagos elszámolásra kiadott vásárlási előlegek;
e) dologi kiadások körében 200 000 Ft értékhatárig;
f) felhalmozási kiadások körében 200 000 Ft értékhatárig;
g) egyéb a polgármester [KU30] [LT31] [KU32] [LT33] vagy a költségvetési szerv vezetője által írásban engedélyezett esetben.
19. § A Képviselő-testület az önkormányzat és a költségvetési szervek engedélyezett létszámkereteit 2026. január 1-től 1357 főben állapítja meg a 17. melléklet szerinti bontásban.
20. § A Józsefváros Kártya 2026. évi díja 0 Ft.
8. Záró rendelkezések
21. § Ez a rendelet 2026. január 1. napján lép hatályba.