Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2025. (XII. 11.) önkormányzati rendeletének indokolása

a közszolgálati jogviszonyban állók díjazásáról és egyéb juttatásairól

Hatályos: 2026. 04. 01

Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2025. (XII. 11.) önkormányzati rendeletének indokolása

2026.04.01.
a közszolgálati jogviszonyban állók díjazásáról és egyéb juttatásairól
Végső előterjesztői indokolás
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. § 1. pontja szerint a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik a rendeletalkotás.
A rendelet célja, hogy a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) rendelkezései alapján a képviselő-testület a Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Polgármesteri Hivatalnál és a Józsefvárosi Rendészetnél foglalkoztatott köztisztviselők számára illetménykiegészítést, vezetői illetménypótlékot, valamit az egyéb juttatások körébe tartozó támogatásokat állapítson meg.
Részletes indokolás
1. §-hoz
A rendelkezés meghatározza a rendelet személyi hatályát, annak érdekében, hogy egyértelműen körülhatárolható legyen, kik részesülhetnek a juttatásokban és támogatásokban.
2-3. §-hoz
A rendelkezés biztosítja, hogy a juttatások pénzügyi fedezete mindig a költségvetési rendeletben kerüljön meghatározásra, így az önkormányzat pénzügyi tervezhetősége biztosított.
4. §-hoz
A döntési hatáskörök szabályozása egyértelműsíti a felelősségi rendet.
5. §-hoz
A Közszolgálati Tisztviselők Napjának munkaszüneti nappá nyilvánítása a közszolgálati munka társadalmi jelentőségét ismeri el és a köztisztviselők megbecsülését szolgálja.
6. §-hoz
Az illetményalap és illetménykiegészítés mértékét a költségvetési rendelethez köti, biztosítva az önkormányzat gazdasági mozgásteréhez való igazodást.
7. §-hoz
A vezetői illetménypótlék mértékének meghatározása differenciált díjazást tesz lehetővé, amely tükrözi a vezetői felelősség eltérő szintjeit.
8. §-hoz
A ruházati költségtérítés célja a kulturált hivatali megjelenés biztosítása. A szabályozás azért írja elő a kizárásokat és az időarányos elszámolást, hogy a juttatás méltányos és indokolt legyen.
9. §-hoz
A vizsgák napjára és az azokra való felkészüléshez biztosított szabadidő a köztisztviselők szakmai fejlődését, továbbképzését támogatja, ami a Hivatal és az Önkormányzat hatékony működését is szolgálja.
10. §-hoz
A bankszámla-hozzájárulás és az egyéb szociális, jóléti, kulturális juttatások lehetősége hozzájárul a köztisztviselők anyagi biztonságához és jólétéhez, ösztönözve a közigazgatásban való hosszú távú munkavégzést.
11. §-hoz
Az illetményelőleg biztosítása átmeneti anyagi gondok enyhítését teszi lehetővé, ezzel támogatva a köztisztviselő szociális biztonságát.
12. §-hoz
A tanulmányi szerződés lehetősége a szakmai tudás bővítését szolgálja, ami mind a köztisztviselő, mind a Hivatal számára előnyös, hiszen biztosítja a szükséges szaktudás meglétét.
13. §-hoz
A gyermekfelügyeleti támogatás célja, hogy a kisgyermekes köztisztviselők könnyebben visszatérhessenek a munkába, ezáltal a munkaerő-megtartást és a munka-magánélet összehangolását segíti elő.
14. §-hoz
A kegyeleti támogatás a hozzátartozó halálával járó anyagi terhek enyhítését célozza, szociális biztonságot nyújtva a köztisztviselőknek nehéz élethelyzetben.
15. §-hoz
A szociális támogatás átmeneti anyagi nehézségek enyhítését szolgálja, ezáltal növelve a köztisztviselők biztonságérzetét és szociális védelmét.
16. §-hoz
A lakhatási támogatás a köztisztviselők számára biztosít anyagi segítséget a lakhatási kiadások mérséklésére, ezzel hozzájárulva a megélhetési költségek csökkentéséhez és a munkaerő megtartásához.
17–18. §-hoz
A hatálybalépés időpontjának meghatározása biztosítja a kellő felkészülési időt, míg a korábbi rendelet hatályon kívül helyezése a jogrendszer koherenciáját és az átlátható szabályozást szolgálja.