Budapest Főváros XII. kerület Hegyvidéki Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2001 (II.7.) önkormányzati rendelete
a Budapest Hegyvidék XII. kerületi Önkormányzat új elnevezéséről, jelképeiről és azok haszanálatáról
Hatályos: 2015. 04. 29- 2018. 11. 29Budapest Főváros XII. kerület Hegyvidéki Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2001 (II.7.) önkormányzati rendelete
a Budapest Hegyvidék XII. kerületi Önkormányzat új elnevezéséről, jelképeiről és azok haszanálatáról
2015-04-29-tól 2018-11-30-ig
Budapest Főváros XII. kerületi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 1. §-a (6) bekezdésének a) pontjában, valamint a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXXIX. törvény 1. §-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Önkormányzat jelképeiről és azok használatáról az alábbi rendeletet alkotja:
Az Önkormányzat jelképei
1. §
Az Önkormányzat jelképei a címer, a zászló, a díszzászló és a lobogó.
A címer leírása
2. §
Az Önkormányzat címere: álló, hegyestalpú pajzs kék mezejében vörös párta, jobb és bal sarkában egy-egy fehér (ezüst) rózsa, középen sárga (arany) liliom; a pajzs kék mezejében a választóvonalig felnyúló zöld ék, melyben lebegő helyzetben a Jánoshegyi kilátó heraldikailag stilizált, fehér (ezüst) épülete. (A felfelé csökkenő szélességű és magasságú épület alsó szintjének két szélén és közepén egy-egy gömbben végződő oszlop.)
A címer használata
3. §
- Az Önkormányzat címerét mint díszítő és utaló jelképet használni lehet:
- az Önkormányzat körbélyegzőjén megfelelő körirattal ellátva;
- az Önkormányzat Képviselő-testületének, bizottságainak, polgármesteré-nek, alpolgármesterének, jegyzőjének, aljegyzőjének, polgármesteri hivatalának készített levélpapírok fejlécén és borítékján, továbbá a képviselőknek, a polgármesteri hivatal köztisztviselőinek készített névkártyákon és arcképes igazolványokon;
- az Önkormányzat által kiadott díszokleveleken, emléklapokon, jelvényeken, kitüntető vagy emlékérmeken;
- a Polgármesteri Hivatal épületének bejáratánál, tanácskozó termeiben és más protokolláris célt szolgáló helyiségeiben;
- az Önkormányzat intézményei épületének bejáratánál és tanácskozó termeiben;
- az Önkormányzat Képviselő-testülete, bizottságai, polgármestere, Polgármesteri Hivatala által megjelentetett, a kerület életével foglalkozó nyomdai és elektronikus kiadványokon, meghívókon, emléktárgyakon;
- az Önkormányzat ünnepi rendezvényein.
(2) Az Önkormányzat címerével ellátott körbélyegző az Önkormányzat és más bel-, illetve külföldi önkormányzat közötti kapcsolatokban protokolláris célból, illetőleg szerződések, megállapodások hitelesítésekor, valamint kitüntető oklevelek hitelesítésekor használható.
(3) Az Önkormányzat címerével ellátott körbélyegző hatósági eljárás során nem alkalmazható.
4. §
(1) Engedéllyel lehet az Önkormányzat címerét mint díszítő és utaló jelképet használni vagy alkalmazni:
a) a kerületben működő jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet által kiadott, a szervezet történetét, életét, fejlődését bemutató kiadványokon;
b) a kerületet érintő kiadványokon;
c) a kerületben szervezett rendezvényeken;
d) a 3. § (1) bekezdésében nem említett egyéb esetekben.
(2) Az Önkormányzat címerének használatát kérelemre az Önkormányzat Képviselő-testülete engedélyezi.
(3) A címer használatára vonatkozó kérelemnek tartalmaznia kell:
- a kérelmező megnevezését, címét;
- a címerhasználat célját;
- az előállítani kívánt mennyiséget (darabszámot);
- a címer előállításának anyagát;
- terjesztés, illetve forgalombahozatal esetén ennek módját;
- a használat időtartamát;
- a címerrel díszítendő tárgy mintapéldányát (rajzát, fényképmásolatát, stb.);
- a felhasználásért felelős személy megnevezését.
(4) A címer használatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:
- a használatra jogosult megnevezését és címét;
- az előállítás anyagát;
- az engedélyezett felhasználás célját;
- az előállításra engedélyezett mennyiséget;
- a felhasználás idejét, illetőleg az engedély érvényességének időtartamát;
- a terjesztés, a forgalombahozatal módjára vonatkozó esetleges kikötéseket;
- a címer felhasználásáért felelős személy megnevezését.
(5) A kiadott engedélyekről a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.
5. §
(1) A címer használatát, alkalmazását, előállítását nem lehet engedélyezni, a kiadott engedélyt pedig vissza kell vonni, ha a használat vagy forgalombahozatal módja, körülményei az Önkormányzat jogait vagy jogos érdekeit sérti.
(2) A kiadott engedélyt vissza lehet vonni, ha a felhasználó a rendeletben vagy a részére kiadott engedélyben meghatározott feltételeket, előírásokat megsérti.
6. §
(1) Az Önkormányzat címerének kicsinyítése csak olyan mértékű lehet, hogy az ne sértse a hiteles ábrázolást.
(2) Amennyiben nincs lehetőség az Önkormányzat címerének eredeti színben való ábrázolására, akkor az csak a hordozó tárgy anyagának (fém, fa, bőr, kerámia, stb.) színében, de a heraldika általános szabályainak megtartásával történhet.
7. §
A címer grafikai megjelenítésére a magyar szabvány előírásai irányadók.
A zászló és a lobogó
8. §
(1) Az Önkormányzat zászlaja 2:1 arányú fekvő, kék téglalap, melybe a rúd felőli oldalról, a zászló teljes hosszában zöld ék nyúlik be. A zászló első harmadának vonalán helyezkedik el a címer.
(2) Az Önkormányzat lobogója 1:2 arányú álló – a zászlóval megegyező színű – téglalap, melyben a címer a zászlóhoz képest 90 fokkal elfordulva helyezkedik el.
A zászló és a lobogó használata
9. §
(1) A zászló (lobogó) vagy annak méretarányos változatai használhatók:
- a nemzeti ünnepek alkalmával a Magyar Köztársaság és Budapest Főváros zászlajával együtt;
- a kerület, illetve a főváros életében jelentős események, ünnepségek és rendezvények alkalmából;
- a kerülettel összefüggő vagy az Önkormányzat részvételével rendezett eseményeken;
- állandó jelleggel a Polgármesteri Hivatal és az Önkormányzat intézményeinek épületein;
- a Képviselő-testület, a bizottságok, a Polgármesteri Hivatal, az Önkormányzat intézményei tanácskozó termeiben, a polgármester, az alpolgármester, a jegyző és az aljegyző irodáiban.
(2) A zászló (1) bekezdésben nem említett esetekben történő használatának engedélyezésére a címer használatának engedélyezésére vonatkozó rendelkezéseket (4-7. §) kell megfelelően alkalmazni.
A díszzászló leírása
10. §
A díszzászló megegyezik az Önkormányzat zászlajával, azzal az eltéréssel, hogy a színezésében a fehér és a sárga szín helyett ezüst, illetve arany alkalmazandó.
A díszzászló használata
11. §
A díszzászló használatát kizárólag az Önkormányzat polgármestere rendelheti el:
- nemzeti ünnepeken,
- minden olyan eseményen, rendezvényen, ahol az Önkormányzatot képviseli.
A „Hegyvidék” név használata
11/A. §
(1) Magánszemély, jogi személy és jogi személyiség nélküli szervezetek részére elnevezésükhöz, tevékenységük gyakorlásához, vagy működésük folytatásához a „Hegyvidék” név, valamint annak egyéb toldalékkal ellátott használatát (pld. hegyvidéki, Hegyvidékért stb.) az Önkormányzat Képviselő-testülete engedélyezi.
(2) A név használatát csak azok kérhetik, akiknek az állandó lakóhelye, székhelye, telephelye vagy fióktelepe az Önkormányzat területén van.
(3) A névhasználat iránti kérelemnek tartalmaznia kell:
a) a kérelmező megnevezését, címét (székhelyét),
b) a kérelmező tevékenységi körét,
c) a használat célját és módját,
d) a használat időtartamát.
(4) Amennyiben a névhasználat dísztárgy, embléma, kiadvány vagy termék megjelölését szolgálja, úgy annak tervét a kérelemhez mellékelni kell.
(5) A név használatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:
a) a jogosult megnevezését, címét (székhelyét),
b) a névhasználat módját,
c) az engedély érvényességének időtartamát,
d) a használat módjával kapcsolatos esetleges egyéb kikötéseket és előírásokat.
11/B. §
(1) A névhasználatot nem lehet engedélyezni, a kiadott engedélyt pedig vissza kell vonni, ha a használat módja, körülményei az Önkormányzat jogait vagy jogos érdekeit sérti.
(2) A kiadott engedélyt vissza lehet vonni, ha a felhasználó a rendeletben, vagy az engedélyben meghatározott feltételeket, előírásokat megsérti.
(3) Az engedély visszavonásáról az Önkormányzat Képviselő-testülete határoz.
(4) A kiadott engedélyekről a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.
A jogosulatlan használat következménye
12. §
Záró rendelkezések
13. §
Az önkormányzati címer és zászló (lobogó), valamint a „Hegyvidék” név használatának engedélyezése iránti eljárásban a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
14. §
Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.
15. §
(1)
(2)
(3)
(4)
(5) Ahol az Önkormányzat rendelete Budapest Főváros XII. kerületi Önkormányzatot, vagy annak szerveit említi, azon a Budapest Hegyvidék XII. kerületi Önkormányzatot, illetve annak szerveit kell érteni.