Budapest Főváros XII. Kerület Hegyvidéki Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2023. (II. 28.) önkormányzati rendelete

a Budapest Főváros XII. kerület Hegyvidéki Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2023. 03. 01

Budapest Főváros XII. Kerület Hegyvidéki Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2023. (II. 28.) önkormányzati rendelete

a Budapest Főváros XII. kerület Hegyvidéki Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2023. 03. 01

Budapest Főváros XII. kerület Hegyvidéki Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az Önkormányzat bevételei és kiadásai

1. § (1) A Budapest Főváros XII. kerület Hegyvidéki Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2023. évi költségvetési bevételek előirányzatait 22 359 769 ezer forintban, tárgyévi költségvetési kiadások előirányzatait 25 473 320 ezer forintban határozza meg. A tárgyévi költségvetési bevételek és kiadások különbözeteként a 2023. évi költségvetési hiány összege 3 113 551 ezer forint.

(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete az (1) bekezdésben megállapított költségvetési hiány finanszírozását 3 113 551 ezer Ft maradvány felhasználásával biztosítja.

(3) Az Önkormányzat 2023. évi költségvetésének bevételi főösszege belső finanszírozási műveletekkel együtt 25 605 788 ezer forint, mely a kiadási főösszeggel egyező.

2. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat 2023. évi működési költségvetésén belül a

a) személyi juttatásokat 5 839 135 ezer forintban,

b) munkaadókat terhelő járulékokat és szociális hozzájárulási adót 818 783 ezer forintban,

c) dologi kiadásokat 8 823 588 ezer forintban,

d) ellátottak pénzbeli juttatásait 182 855 ezer Ft-ban

e) egyéb működési célú kiadásokat 3 829 781 ezer forintban

állapítja meg.

(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat 2023. évi felhalmozási költségvetésén belül a

a) beruházások előirányzatát 2 249 289 ezer forintban,

b) felújítások előirányzatát 3 524 079 ezer forintban,

c) egyéb felhalmozási célú kiadások előirányzatát 205 810 ezer forintban

állapítja meg.

(3) Az Önkormányzat Képviselő-testülete az 1. § (3) bekezdés szerinti kiadási főösszeg előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti összegeit a rendelet 1. melléklete szerint határozza meg.

(4) Az Önkormányzat Képviselő-testülete az 1. § (3) bekezdés szerinti bevételi főösszeg előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti összegeit a rendelet 2. melléklete szerint határozza meg.

(5) Az 1. § (3) bekezdés szerinti bevételi-kiadási főösszegen belül a költségvetési szervek kiemelt bevételi és kiadási előirányzatait, valamint az Önkormányzat kiemelt bevételi és kiadási előirányzatait kiemelt feladatok szerinti bontásban, továbbá kötelező és önként vállalt önkormányzati, valamint államigazgatási feladatokra összesítve a rendelet 3/a-3/b. melléklete tartalmazza.

(6) Az Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat bevételeinek részletes előirányzatait a rendelet 4. melléklete szerint határozza meg.

(7) Az Önkormányzat Képviselő-testülete a Polgármesteri Hivatal és az Önkormányzat kiemelt feladatainak részletes előirányzatait a rendelet 5/a- 5/d. mellékleteiben foglaltak szerint határozza meg.

(8) Az Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat összes kiadásai:

a) beruházási kiadásait célonként a rendelet 6/a- 6/b. melléklete,

b) felújítási kiadásait feladatonként a rendelet 7/a- 7/b. melléklete,

c) működési és felhalmozási célú támogatásokat a rendelet 8/a- 8/b. melléklete

szerint határozza meg.

(9) Az Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat költségvetési tartalékainak előirányzatait a rendelet 9. melléklete szerint határozza meg.

2. A Hegyvidéki Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatottak 2023. évi illetményalapjának, jutalmazásának és a béren kívüli juttatásának megállapítása

3. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapját 2023. március 1-jétől 64 400 forintban állapítja meg. A magasabb illetményalap szerint megállapított havi illetmény megállapításakor tekintettel kell lenni a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény 65. § (6) bekezdésében foglaltakra.

(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatottakat megillető cafeteria-juttatás éves összegét 322 000 forintban állapítja meg. A cafetéria-juttatás éves összege biztosít fedezetet az egyes juttatásokhoz kapcsolódó, a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterhek megfizetésére is.

(3) A Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatottak részére 2023. évben jutalom adható, melynek tervezhető mértéke a rendszeres személyi juttatások eredeti előirányzatának legfeljebb 10 %-a lehet.

3. Az önkormányzati költségvetési szervek működésének, gazdálkodásának általános szabályai

4. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek (a továbbiakban: intézmények) elemi költségvetéseiket az e rendeletben meghatározott költségvetési előirányzatoknak megfelelően a 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 33. § (2) bekezdésében foglalt határidő betartásával elkészítik.

(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete felhatalmazza az intézményeket a saját költségvetésükben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadási előirányzatokon belül a kiadások teljesítésére. A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát jelenti. A kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötelezettséggel.

(3) Az intézményeknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja maga után az önkormányzati támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok a tervezett bevételek időarányos teljesülése alapján teljesíthetők.

(4) Az intézmények készpénzben teljesíthetik a készlet-és kis értékű tárgyi eszköz beszerzések, kiküldetési, reprezentációs, valamint egyes kisösszegű szolgáltatási kiadásaikat az intézmény pénzkezelési szabályzatában meghatározottak szerint, a készpénz kímélő fizetési módok előnyben részesítésének követelményét szem előtt tartva.

(5) Az intézmények „Személyi juttatások” kiemelt előirányzatán belül „Normatív jutalmak” és „Céljuttatás, projektprémium” tervezhetők, ezek együttes összege nem haladhatja meg az intézmény „Személyi juttatások” kiemelt előirányzatán belül tervezett „törvény szerinti illetmények, munkabérek” előirányzatának 10 %-át.

(6) Az Önkormányzat Képviselő-testülete a fenntartásában lévő intézményekben foglalkoztatott közalkalmazottak részére béren kívüli juttatás formájában bruttó 250 000 forint/fő/év keretösszeg felhasználását engedélyezi.

4. Az intézmények önkormányzati támogatásainak folyósítása

5. § Az Önkormányzat az intézmények részére jóváhagyott, a dologi és felhalmozási kiadások fedezetére szolgáló támogatást az év I-III. negyedévében havi egyenlő részletekben utalja az intézmények bankszámlájára, a költségvetési év utolsó negyedévében a pénzellátás egy hónap időtartamra szóló előirányzat-felhasználási (likviditási) terv alapján – amelyet a tárgyhónapot megelőző hónap 25-ig a Polgármesteri Hivatalnak meg kell küldeniük – történik.

5. Előirányzatok módosítása és átcsoportosítása az intézményeknél

6. § (1) Az intézmények bevételi és kiadási előirányzataikat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 34. § (3) bekezdésben foglaltak szerint saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzataikat egymás között átcsoportosíthatják.

(2) Az intézmények a jóváhagyott költségvetésükben megtervezett, az eredeti előirányzatot meghaladó és a térítési díjon felüli, esetenkénti saját többletbevételeiket a bevétel megszerzése érdekében felmerült költségek levonása után felhasználhatják, ha

a) a kiadási előirányzatokon egyidejűleg túllépés nem mutatkozik, és

b) többletbevétel nem haladja meg az 5 000 ezer forintot.

Az 5 000 ezer forintot meghaladó többletbevétel csak a Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzat-módosítás után használható fel.

(3) Az (1)-(2) bekezdésben meghozott intézkedésekről az intézmények a Gazdasági Ellátó Szolgálaton keresztül a Polgármesteri Hivatalt a tárgyhónapot követő hónap 5-éig írásban tájékoztatják.

6. Előirányzat átcsoportosítás a polgármester hatáskörében

7. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert, hogy az Önkormányzat címeinek kiemelt feladatai előirányzatai között, esetenként legfeljebb 30 millió forint összegben átcsoportosítást hajtson végre.

(2) A polgármester az átruházott átcsoportosítási jogkörében meghozott intézkedéseiről a Képviselő-testületet a következő ülésén írásban, tételesen tájékoztatja.

7. Az általános és céltartalékkal kapcsolatos szabályok

8. § (1) A költségvetésben elkülönített általános tartalék felhasználásáról esetenként 35 millió forint erejéig a polgármester dönt. A polgármester a Képviselő-testületet következő ülésén írásban, tételesen tájékoztatja a felhasználásról meghozott intézkedéseiről. Az általános tartalék 35 millió forint egyedi értéket meghaladó felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

(2) Az Önkormányzat év közben képződött, nem tervezett, felhasználási célhoz nem kötött többletbevételével - a 10. § (2) és (4) bekezdésében szereplő többletbevételek kivételével - az általános tartalékot kell növelni.

9. § Az Önkormányzat a rendelet 9. mellékletében részletezett kiadások fedezetére céltartalékot képez. A céltartalék felhasználására év közben a feladatok függvényében kerülhet sor, a polgármester döntése alapján, kivéve a céltartalékok közötti átcsoportosítást. A céltartalék felhasználásáról a polgármesternek a Képviselő-testületet a soron következő ülésén írásban, tételesen tájékoztatnia kell.

10. § (1) Az Önkormányzat az intézményi rezsinövekmények, valamint a gyermekétkeztetési kiadások növekményének finanszírozása, a szociálisan rászoruló lakosok részére rezsitámogatás biztosítása, valamint egyéb, az energiaárak és az infláció emelkedése miatt az eredetileg tervezettnél magasabb összegben felmerülő, illetve esetleges évközi rendkívüli kiadások, valamint támogatások finanszírozása, továbbá esetlegesen elmaradó bevételek miatti kockázat csökkentésére Energia Veszélyhelyzeti Működési Alapot működtet. Az Alap felhasználásáról a polgármester dönt. A felhasználásról a polgármester a Képviselő-testületet a soron következő ülésen írásban tájékoztatja.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott Energia Veszélyhelyzeti Működési Alapot az előirányzatként tervezetthez képest képződő

a) iparűzési adó többletbevétellel,

b) parkolási közszolgáltatás többletbevétellel,

c) építmény- és telekadó, valamint az idegenforgalmi adó többletbevétellel

kell növelni.

(3) Az Önkormányzat kizárólag az energiaköltségek racionalizálása érdekében szükséges fejlesztések, felújítások fedezetére Energia Veszélyhelyzeti Fejlesztési Alapot működtet. Az Alap felhasználásáról a polgármester dönt. A felhasználásról a polgármester a Képviselő-testületet a soron következő ülésen írásban tájékoztatja.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott Energia Veszélyhelyzeti Fejlesztési Alapot az előirányzatként tervezetthez képest képződő ingatlan értékesítési bevételekkel kell növelni.

8. Évközi beszámoló a költségvetés végrehajtásáról

11. § A polgármester a költségvetés végrehajtásának 2023. július 31-ei állapot szerinti helyzetéről 2023. szeptember 30-ig írásban beszámol a Képviselő-testületnek.

9. Egyéb rendelkezések

12. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert, hogy civil szervezetek - az alapítványok kivételével – 2 millió forint egyedi összeget meg nem haladó évközi támogatásáról döntsön, és az ehhez kapcsolódó támogatási szerződést aláírja.

(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert, hogy pályázatot nyújtson be az önkormányzatok fejlesztési, és egyéb célú támogatására kiírt pályázataira, ha a pályázat önrésze nem haladja meg a 150 millió forintot, és az önrész fedezete a tárgyévi költségvetésben biztosított.

(3) Az Önkormányzat Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközöket betétként lekösse, vagy azoknak rövid lejáratú – kizárólag állampapírokban történő – lekötéséről döntsön.

(4) Az Önkormányzat Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert, hogy a költségvetési gazdálkodás biztonsága és egyensúlyának megtartása érdekében évközben kiadási előirányzatokat átmenetileg zároljon.

(5) Az (1)-(5) bekezdés szerinti döntéseiről, intézkedéseiről a polgármester a Képviselő-testületet soron következő ülésén tájékoztatja.

10. Záró rendelkezések

13. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

14. § E rendelet rendelkezéseit az Önkormányzat 2023. évi költségvetésének végrehajtása során, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 25. § (3) bekezdésében meghatározott esetben kell alkalmazni.