Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (II. 25.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Hatályos: 2021. 05. 28- 2021. 08. 26Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (II. 25.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Polgármestere – a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján – a Képviselő-testület feladatkörében eljárva a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. §-ban kapott felhatalmazás alapján Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzatának 2021. évi költségvetéséről a következőket rendeli:
I. FEJEZET A rendelet hatálya
1. § E rendelet hatálya kiterjed a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) által alapított és fenntartott költségvetési szervekre, a Polgármesteri Hivatalra és az Önkormányzatra.
II. FEJEZET Az Önkormányzat 2021. évi költségvetésének meghatározása
2. § (1)[1] A Képviselő-testület az Önkormányzat 2021. évi költségvetésének
- a) költségvetési bevételi főösszegét 19.706.587 E Ft-ban,
- b) finanszírozási bevételét 70.319.962 E Ft-ban,
- c) költségvetési kiadási főösszegét 26.525.074 E Ft-ban,
- d) finanszírozási kiadási összegét 63.501.475 E Ft-ban
állapítja meg.
(2) A költségvetési év során esetlegesen jelentkező likviditási gondok feloldására folyószámlahitel igénybevételéről a Képviselő-testület dönt.
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy – a folyószámla-szerződésben rögzített feltételek figyelembevételével – a folyószámla hitelkereten túl munkabérhitel felvételéről döntsön.
(4) A hitelkérelmek aláírására a Képviselő-testület felhatalmazása alapján a polgármester jogosult.
(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközt pénzintézeti betétbe helyezheti, illetve állampapírt vásárolhat.
3. § (1)[2] A 2. § (1) bekezdésében megállapított kiadási főösszeg költségvetési fejezetek, címek, alcímek, kiemelt előirányzatok, feladattípusok szerinti részletezését a 2. melléklet tartalmazza.
(2)[3] A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételi főösszeg költségvetési fejezetek, címek, alcímek, kiemelt előirányzatok és feladattípusok szerinti részletezését az 1. melléklet tartalmazza.
(3)[4] A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetési szerveinek engedélyezett létszámkeretét a 3. melléklet szerint hagyja jóvá.
(4)[5] Az előzetes kötelezettségvállalások többéves kihatással járó előirányzatait éves bontásban a 4. melléklet tartalmazza.
(5)[6] Az Önkormányzat által elnyert pályázatok bevételi és kiadási előirányzatait az 5. melléklet tartalmazza.
III. FEJEZET A költségvetés címrendje
4. § A Képviselő-testület a költségvetési rendelet címrendjét az alábbiak szerint állapítja meg:
- a) a 3. § (1) és (2) bekezdéséhez rendelt mellékletekben a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szervek és az önkormányzati feladatok római számmal jelölendőek, mint fejezetek;
- b) a fejezeteken belül arab számmal jelölendők a címek; címet alkothatnak az intézmények – az azonos feladatot ellátó intézmények (óvodák) egy cím alatt szerepelnek -, az egyes kormányzati funkciókhoz kapcsolódó önkormányzati feladatok;
- c) az Önkormányzat fejezeti szintű feladataihoz tartozó bevételek és kiadások alcímekre tagolódnak.
IV. FEJEZET Az Önkormányzat 2021. évi költségvetésének végrehajtásáról rendelkező szabályok
5. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza az önkormányzati költségvetési intézményeket és a Polgármesteri Hivatalt a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
(3) A költségvetési intézmények a költségvetésben jóváhagyott kereteken belül önálló létszám- és bérgazdálkodást folytatnak.
(4) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 12%-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
(5) A költségvetési szerv költségvetési támogatási előirányzata csak az alaptevékenységre és ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.
(6)[7] A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a költségvetési szervek e rendelet 3. § (1)-(2) bekezdéséhez rendelt 2. mellékletben és 1. mellékletben meghatározott, a Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatok, részelőirányzatok szerinti bontását jóváhagyja, és szükség szerint az előirányzatok és részelőirányzatok között átcsoportosításokat, módosításokat hajtson végre. Az ilyen változásokról a polgármester a következő költségvetés módosításakor a Képviselő-testületet tájékoztatni köteles.
(7) A költségvetési szerv saját előirányzat-módosítási hatáskörben – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – bevételi és kiadási előirányzatának fő összegét, a kiemelt előirányzatokat és a megfelelő részelőirányzatokat módosíthatja az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 36. §-ában foglaltak szerint.
(8) A költségvetési szerv saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-változtatása miatt a Képviselő-testület negyedévente, de legkésőbb az elemi beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig 2021. december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletet.
(9)[8] A Képviselő-testület a költségvetési intézmények kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatok feletti rendelkezési jogosultságát az alábbiak szerint szabályozza: a fenntartási szolgáltatási kiadások közül a szemétszállítási díjak, az élelmiszer-beszerzés, a vásárolt élelmezés, a munkáltató által fizetett személyi jövedelemadó, rehabilitációs járulék, az általános forgalmi adó részelőirányzatok felett nem rendelkeznek.
(10) A (9) bekezdésben meghatározott részelőirányzatok feletti rendelkezési jogosultság a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szervet illeti meg.
(11) Az Önkormányzat költségvetési szervei térítési díjat kizárólag alapfeladataikkal összefüggésben, a jogszabályok alapján és az azokban meghatározottak szerint szedhetnek be. A költségvetési szervek az étkezési térítési díjakat kötelesek beszedni, a beszedett összeget az önkormányzat elkülönített számlájára kötelesek befizetni.
(12) A költségvetési intézmények pénzellátásának rendjét a Képviselő-testület a 2021. évben az alábbiak szerint szabályozza:
- a) Az Önkormányzat költségvetési számlájáról kell a nettó finanszírozás rendje szerint kiegyenlíteni a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak személyi juttatásaiból a foglalkoztatottakat terhelő adó- és járulékbefizetések miatti levonásokat, illetve a személyi juttatások után a kifizetőt, foglalkoztatót terhelő járulékokat. A költségvetési intézmények esetében a nettósított személyi kifizetéseket az Önkormányzat költségvetési számlájáról kell finanszírozni.
- b) A „kiskincstári” rendszer alapján a költségvetési intézményeket az a) pontban meghatározott összegen felül az alábbi táblázatban megjelölt összeg illeti meg havonta.
Intézmény neve | Havi limit összege (Ft) | |
|---|---|---|
Rákosmenti Polgármesteri Hivatal | 36.236.000 | |
Aprófalva Óvoda | 2.849.000 | |
Bóbita Óvoda | 222.000 | |
Csicsergő Óvoda | 210.000 | |
Csillagszem Óvoda | 416.000 | |
Hétszínvirág Óvoda | 617.000 | |
Hófehérke Óvoda | 383.000 | |
Kuckó Óvoda | 255.000 | |
Mákvirág Óvoda | 411.000 | |
Mézeskalács Óvoda | 451.000 | |
Micimackó Óvoda | 232.000 | |
Napsugár Óvoda | 523.000 | |
Összefogás Óvoda | 289.000 | |
Piroska Óvoda | 277.000 | |
Robogó Óvoda | 349.000 | |
Százszorszép Óvoda | 367.000 | |
Rákosmenti Életfa Humán Segítő Szolgálat | 9.511.000 | |
Rákosmenti Egyesített Bölcsődék | 2.700.000 | |
Rákosmenti Védőnői Szolgálat | 0 | |
Piacfelügyelőség | 0 | |
Vigyázó Sándor Művelődési Központ | 6.566.000 | |
2021. december 28. napjával a pénzellátás maradványának kiutalására intézkedni kell.
c) A Piacfelügyelet és a Rákosmenti Védőnői Szolgálat bevétele a nettó finanszírozással az időarányosan járó önkormányzati támogatásnál nagyobb mértékben teljesül, ezért a költségvetési intézmény minden tárgyhót követő hó 15-ig, december hónapban december 28-ig köteles a többletbevételét az Önkormányzat számlájára átutalni.
6. § (1)[9] A Képviselő-testület utólagos beszámolási kötelezettség mellett felhatalmazza a polgármestert a (6) bekezdésben foglalt megszorításokkal az általános célú gazdálkodási tartalék keret felhasználására 24.850 E Ft összeghatárig.
(2) A Képviselő-testület utólagos beszámolási kötelezettség mellett felhatalmazza a polgármestert a (6) bekezdésben foglalt megszorításokkal a szociális célú gazdálkodási tartalék keret 9.000 E Ft-os összegének felhasználására.
(3)[10] A Képviselő-testület utólagos beszámolási kötelezettség mellett felhatalmazza a polgármestert a (6) bekezdésben foglalt megszorításokkal a választókerületi céltartalék 98.876 E Ft-os összegének felhasználására az alábbiak szerint:
- a)[11] Az összegből az egyes egyéni választókerületekre az alábbi táblázatban meghatározott összeget fordíthat a választókerület területén út, járda, víz-, csatorna-, gázhálózat, felszíni vízelvezető rendszer és elektromos hálózat terveztetésére és kivitelezésére, az önkormányzati fenntartású intézmények felújítására és tárgyieszköz-beszerzésére, a választókerület lakosságával közvetlenül összefüggő feladatokra és a költségvetési szervek támogatására.
1. sz. egyéni választókerület | 7.950 E Ft |
2. sz. egyéni választókerület | 8.000 E Ft |
3. sz. egyéni választókerület | 7.530 E Ft |
4. sz. egyéni választókerület | 6.349 E Ft |
5. sz. egyéni választókerület | 6.500 E Ft |
6. sz. egyéni választókerület | 8.000 E Ft |
7. sz. egyéni választókerület | 7.600 E Ft |
8. sz. egyéni választókerület | 4.979 E Ft |
9. sz. egyéni választókerület | 6.858 E Ft |
10. sz. egyéni választókerület | 7.700 E Ft |
11. sz. egyéni választókerület | 8.000 E Ft |
12. sz. egyéni választókerület | 6.000 E Ft |
13. sz. egyéni választókerület | 5.730 E Ft |
14. sz. egyéni választókerület | 7.680 E Ft |
b) A polgármester döntését kezdeményezheti az adott választókerület vonatkozásában a választókerületben megválasztott képviselő. A képviselő a javaslatát köteles írásban indokolni, annak megalapozottságát igazolni.
c) Amennyiben a polgármester a kezdeményező, úgy döntése előtt köteles kikérni az adott választókerületben megválasztott képviselő véleményét.
d) A polgármester a javaslat elutasításáról vagy a kérelemben, javaslatban megjelölttől jelentős mértékben eltérő összegű döntéséről a javaslatot tevő képviselőt értesíti.
(4) A Képviselő-testület utólagos beszámolási kötelezettség mellett felhatalmazza a polgármestert a (6) bekezdésben foglalt megszorításokkal a működési céltartalék 90.228 E Ft-os és a vis major keret 2.000 E Ft-os összegének felhasználására.
(5) Az (1)-(4) bekezdésben foglalt tartalékok az alábbiak szerint használhatók fel:
a) 2021. június 30-ig a tartalékok 50 %-a használható fel,
b) a tartalékok alapítványi támogatásra nem fordíthatók,
c) az államháztartáson kívülre adott támogatásoknál az Áht., Ávr. és a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény előírásait kell figyelembe venni. Az államháztartáson kívüli források átvételéről a Képviselő-testület SZMSZ-ében meghatározott hatáskört kell figyelembe venni.
(6) A polgármester az (1)-(4), (5.c) és (7) bekezdésekben meghatározott hatásköre gyakorlásáról a Képviselő-testületi SZMSZ rendelkezései szerint köteles beszámolni a Képviselő-testületnek.
(7) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza a rendelkezési jogot: kereset-kiegészítés céltartaléka esetén 7.320 E Ft értékig, az egyházak támogatására elkülönített 4.000 E Ft értékig a soron következő képviselő-testületi ülésen történő beszámolási kötelezettség mellett, a költségvetési rendelet szükséges módosításának beterjesztésével.
7. § (1)[12] A 3. § (1) bekezdéséhez rendelt 2. melléklet civil szervezetek támogatására elkülönített előirányzat felhasználására pályázat útján a Rákosmenti Erőforrás Bizottság jogosult.
(2)[13] A 3. § (1) bekezdéséhez rendelt 2. melléklet gyermek- és ifjúsági táboroztatás támogatására elkülönített előirányzat felhasználására pályázat útján a Rákosmenti Erőforrás Bizottság jogosult.
(3)[14] A 3. § (1) bekezdéséhez rendelt 2. melléklet sportegyesületek támogatására elkülönített előirányzat felhasználására pályázat útján a Rákosmenti Erőforrás Bizottság jogosult.
(4)[15] A 3. § (1) bekezdéséhez rendelt 2. melléklet környezetvédelmi támogatás elkülönített előirányzat felhasználására pályázat útján a Városfejlesztési és Vagyongazdálkodási Bizottság jogosult.
(5)[16] A 3. § (1) bekezdéséhez rendelt 2. melléklet nemzetiségek támogatására elkülönített előirányzat felhasználására pályázat útján a Rákosmenti Erőforrás Bizottság jogosult.
(6) Az (1) és (5) bekezdésben meghatározott pályázatokat az érintett bizottság köteles 2021. április 30-ig kiírni és 2021. június 30-ig elbírálni.
(7) Az (5) bekezdésben meghatározott pályázatok keretösszege 2022. március 31-ig használható fel.
8. § [17] A Képviselő-testület 12.651 E Ft összegű oktatási céltartalékot képez. Az önkormányzati fenntartású óvodák szakmai továbbképzések finanszírozására óvodánként 300 E Ft-ot használhatnak fel. Az oktatási céltartalékból a polgármester 200 E Ft-ot használhat fel az Óvodavezetők Szakmai Szervezete működési költségeire. Az intézményvezetői pályázatok elbírálása, és az érzékenyítő programban részt vevő előadók díjazása a keretből történik. Az oktatási céltartalék 5.000 E Ft összegű felhasználásáról a Képviselő-testület egyedileg dönt.
9. § (1) Az Önkormányzat fenntartásában lévő költségvetési szerv (a továbbiakban: intézmény) abban az esetben köthet átmenetileg, határozott időre külső személlyel, szervezettel szellemi tevékenység elvégzésére irányuló szerződést (a továbbiakban: szerződés), ha arra jogszabályban, illetve az intézmény Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott alapfeladatai ellátásához feltétlenül szükség van, és
- a) az adott alapfeladat elvégzéséhez megfelelő szakértelemmel, végzettséggel, szakképzettséggel és gyakorlattal rendelkező köztisztviselőt, közalkalmazottat vagy munkavállalót az intézmény nem foglalkoztat, vagy
- b) az intézménynek nincs elegendő munkaerő kapacitása az adott feladat ellátására, vagy
- c) az intézmény alapfeladatai, alaptevékenysége részeként felmerülő, a szerződés tárgyát képező szolgáltatás egyedi vagy meghatározott alkalmanként, időben rendszertelenül ellátandó alapfeladat.
(2) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen az alábbiakat:
- a) a szerződés pontos megnevezését,
- b) a külső személy, szervezet által ellátandó feladatot,
- c) annak pontos megjelölését, hogy az (1) bekezdés a)-c) pontjaiban meghatározott körülmények közül mely körülmény (feltétel) áll fenn,
- d) a szolgáltatás, tevékenység ellátásának részletes feltételeit, a szerződő felek jogait és kötelezettségeit,
- e) a szerződésben rögzített szolgáltatás, tevékenység teljesítésének igazolására felhatalmazott személy nevét, beosztását,
- f) a szerződés időtartamát, valamint arra történő utalást, hogy a külső személlyel, szervezettel a szellemi tevékenység elvégzésére irányuló szerződés – a jövőre nézve, indoklás nélkül – megszűnik, amennyiben nem állnak fenn a szerződés megkötésére vezető körülmények (feltételek).
(3) Az intézményben vezetői feladat ellátására szerződés nem köthető.
10. § (1) Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a talajterhelési díj fizetéséről szóló 28/2018. (XI. 22.) önkormányzati rendelete alapján a 2021. évben befolyó talajterhelési díjbevétel a talaj, valamint a felszín alatti víz mennyiségi és minőségi védelmére használható fel.
(2) Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzati Környezetvédelmi Alapról szóló, többször módosított 56/2005. (XII.14.) önkormányzati rendelete alapján a 2021. évben befolyó bevétel településtisztasági feladatokra, zöldterület-gazdálkodásra, út- és parkfenntartásra használható fel.
V. FEJEZET A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
11. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az Önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) A költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa a költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) A Polgármesteri Hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezeti.
VI. FEJEZET Vegyes és záró rendelkezések
12. § E rendelet 2021. február 26. napján lép hatályba, rendelkezéseit a 2021. évi költségvetés végrehajtása során kell alkalmazni.
B. 1. melléklet B. [18]
K. 1. melléklet K. [19]
L. 1. melléklet L. [20]
E.K. 1. melléklet E.K. [21]
P. 1. melléklet P. [22]