Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkornányzat Képviselő-testületének 14/2015. (V.11.) önkormányzati rendelete

A 2014. évi költségvetés végrehajtásáról

Hatályos: 2015. 05. 12- 2016. 04. 21


Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata

Képviselő-testületének

14/2015. (V. 11.) önkormányzati rendelete a

2014. évi költségvetés végrehajtásáról



Pesterzsébet Önkormányzata az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. 91. §-ában meghatározott jogkörében eljárva a 2014. évi költségvetési zárszámadásáról az alábbiakat rendeli el:



  1. §



(1) Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete 2014. évi költségvetéséről szóló többször módosított 3/2014. (II.4.) számú önkormányzati rendelete végrehajtását


24 072 003 e Ft bevételi főösszeggel

22 887 395 e Ft kiadási főösszeggel

  1 184 608 e Ft többlettel


jóváhagyja.


(2) Az (1) bekezdés szerinti bevételi főösszeg egységes rovatrend szerinti összegeit az 1. számú melléklet tartalmazza.


(3) Az (1) bekezdés szerinti kiadási főösszeg egységes rovatrend szerinti összegeit a 1. számú melléklet tartalmazza.


  1. §


(1) Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata költségvetésének bevételi teljesítését a 23.1. számú melléklet, kiadási teljesítését a 23.2. számú melléklettartalmazza.


(2) Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal költségvetésének bevételi teljesítését a 24.1. számú melléklet, kiadási teljesítését a 24.2. számú melléklettartalmazza.


(3) A költségvetési intézmények költségvetésének bevételi és kiadási teljesítését a 25. számú melléklet, valamint a 25.1.-25.22. számú mellékletek tartalmazzák.





3.   §


Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata beruházási célú kiadások feladatonkénti teljesítését a 23.6. számú melléklet tartalmazza.


Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal beruházási célú kiadások feladatonkénti teljesítését a 24.5. számú melléklet tartalmazza.


4.   §


Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata felújítási kiadás célonkénti teljesítését a 23.7. számú melléklet tartalmazza.


Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal felújítási kiadás célonkénti teljesítését az 24.6. számú melléklet tartalmazza.


   5.   §


Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete az Önkormányzat 2014. december 31-i mérleg főösszegét a 11. sz. mellékletben foglaltak szerint


24 838 947 e Ft-ban

állapítja meg.


6.   §


Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata, Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal és az önkormányzat költségvetési intézményeinek 2014. évi maradványát a 13. sz. melléklet C) sorában foglaltak szerint jóváhagyja.


7. §


Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat költségvetési intézményeinek 2014. évi szabad maradványának elvonását a 13. sz. melléklet H) sorában foglaltak szerint jóváhagyja.



8.   §


Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata, Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatala és az önkormányzat költségvetési intézményei kötelesek e rendelet 6. §-ban jóváhagyott 2014. évi maradványt, illetőleg a 7. §-ban jóváhagyott elvonásokat nyilvántartásba venni.


9. §


Ezen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.





            Szabados Ákos                                                                dr. Kiss Irén

             polgármester                                                                        címzetes főjegyző


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T A R T A L O M J E G Y Z É K


1.

Pesterzsébet Önkormányzata 2014. évi bevételi és kiadási összesítő

2.

Pesterzsébet Önkormányzata 2014. évi összevont költségvetésének mérlege

3.

Pesterzsébet Önkormányzata 2014. évi összevont költségvetési mérlege  intézményenként

4.


Pesterzsébet Önkormányzata költségvetési pénzeszközei változásának bemutatása

5.

Pesterzsébet Önkormányzata több éves kihatással járó döntései

6.

Pesterzsébet Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek bemutatása

7.

Pesterzsébet Önkormányzata tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek

8.

2014. évi Európai Uniós társfinanszírozással megvalósuló programok

9.

Bevételek és kiadások, az Áht. 102 § (3) bekezdése szerinti mérleg

10.

Pesterzsébet Önkormányzatának 2014. évi költségvetési létszámkerete

11.

Pesterzsébet Önkormányzatának 2014. évi mérlege

12.

Pesterzsébet Önkormányzatának 2014. évi eredménykimutatása

13.

Pesterzsébet Önkormányzatának 2014. évi maradványkimutatása

14.

Központosított előirányzatok és egyéb kötött felhasználású támogatások elszámolása

15.

A mutatószámok, feladatmutatók alapján járó támogatások elszámolása 2014. év

16.

Pesterzsébet Önkormányzat 2014. december 31-i ingatlan (kapcsolódó vagyoni értékű jog) állományának alakulása

17.

Kimutatás az immateriális javak, tárgyi eszközök koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök állományának alakulásáról 2014. év

18.

Vagyonkimutatás a könyvviteli mérlegben értékkel szereplő eszközökről

19.

Vagyonkimutatás a könyvviteli mérlegben értékkel szereplő forrásokról

20.

Vagyonkimutatás az érték nélkül nyilvántartott eszközökről

21.

Az Önkormányzat tulajdonában lévő eszközállomány használhatósági foka 2010-2014. években

22.

Pesterzsébet Önkormányzatának 2014. évi átadott pénzeszközei

23.1.

Pesterzsébet Önkormányzatának bevételei

23.2.

Pesterzsébet Önkormányzatának kiadásai

23.3.

Pesterzsébet Önkormányzatának 2014. évi átadott pénzeszközei

23.4.

Pesterzsébet Önkormányzatának 2014. évi céltartalékai és általános tartaléka

23.5.

Pesterzsébet Önkormányzata által folyósított pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások 2014. év

23.6.

Pesterzsébet Önkormányzatának 2014. évi beruházási kiadásai

23.7.

Pesterzsébet Önkormányzatának 2014. évi felújítási kiadásai

23.8.

Pesterzsébet Önkormányzata által nyújtott 2014. évi közvetett támogatások

24.1.

Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal 2014. évi bevételei

24.2.

Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal 2014. évi kiadásai

24.3.

Polgármesteri Hivatal 2014. évi céltartalékai és általános tartaléka

24.4.

Polgármesteri Hivatala által folyósított pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások 2014. év

24.5.

Polgármesteri Hivatal 2014. évi beruházási kiadásai

24.6

Polgármesteri Hivatala 2014. évi felújítási kiadásai

24.7.

Polgármesteri Hivatal 2014. évi átadott pénzeszközei

25.

Intézményi 2014. évi bevételi és kiadási összesítő

25.1.-25.22.

Pesterzsébet Önkormányzata költségvetési intézményei 2014. évi bevételei és kiadásai

25.23.

Intézmények által nyújtott 2014. évi közvetett támogatások







A 2014. évi költségvetés végrehajtásának általános értékelése, elemzése


1.

Általános rész

2.

Specifikus rész

I.

Az önkormányzati feladatellátás általános értékelése

II.

Önállóan működő és gazdálkodó intézmény (GAMESZ) és önállóan működő intézmény bevételek és kiadások alakulása

III.

Polgármesteri Hivatal bevételek és kiadások alakulása

IV.

Önkormányzat bevételek és kiadások alakulása

V.

Pénzmaradványok változásainak tartalma

VI.

Értékpapír és hitelműveletek alakulása

VII.

Vagyon alakulása

VIII.

Adósságállomány alakulása

IX.

Több éves kihatással járó kötelezettségek

X.

Közvetett támogatások

XI.

Pénzeszközváltozás

XII.

Önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek

XIII.

Befolyásoló tényezők a beszámolási időszakban

XIV.

Közalapítványok, alapítványok támogatása, térítésmentesen juttatott eszközök

XV.

Számviteli politikában és az ahhoz kapcsolódó szabályzatokban történő változás

XVI.

Könyvvizsgálat

XVI.

Egyebek



















EXCEL TÁBLÁK

/külön melléklet/


A 2014. évi költségvetés végrehajtásának szöveges indoklása


1. ÁLTALÁNOS RÉSZ



Teljes név:        Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzata (továbbiakban Önkormányzat)

Székhely:            1201 Budapest XX. ker. Kossuth Lajos tér 1.


Az Önkormányzat besorolási, és egyéb adatai

Név:                                          Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzata

Székhely:                                 1201 Budapest, Kossuth Lajos tér 1.

Telephelyek:                             Budapest, XX. Ker. Kálmán u. 15. Iskola

                                                   Budapest, XX. Ker. Téglagyár tér 9. Védelmi raktár

                                                   Budapest, XX. Ker. Kossuth Lajos tér 1. Védelmi pince

                                                   Budapest, XX. Ker. Kossuth Lajos u. 37/A. Képviselői Iroda

                                                   Budapest, XX. Ker. Ady Endre u. 84/A. Képviselői Iroda

                                                   Budapest, XX. Ker. Igló u. 6. II. 1-3. Képviselői Iroda

Adószáma:                               15735832-2-43

Törzskönyvi azonosító:           735836

KSH statisztikai számjel:       15735832-8411-321-01

Alapító szerv:                Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete

SZMSZ száma, és kelte:     24/2013. (VI.26.) Ök. számú rendelete

Gazdálkodási forma:              Önállóan működő és gazdálkodó

Jogállása:                                 Önálló jogi személy

Számlát vezető pénzintézet:   OTP Bank Nyrt., 1051 Budapest, Nádor u. 16.

Ktgv.-i bankszámlaszám:       11784009-15520009-00000000


 

Az alaptevékenység ellátásával összefüggő kormányzati funkciók:


011130    Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

011140    Országos és helyi nemzetiségi önkormányzatok igazgatási tevékenysége 

011220    Adó-, vám- és jövedéki igazgatás

013350    Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016080    Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

022010    Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

031030    Közterület rendjének fenntartása

032060    Polgári védelmi stratégiai tartalékok tárolása, kezelése

041140    Területfejlesztés igazgatása

045120    Út, autópálya építése

045160    Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

051050    Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása

061020    Lakóépület építése

064010    Közvilágítás

066010    Zöldterület-kezelés

066020    Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072112    Háziorvosi ügyeleti ellátás

076010    Egészségügy igazgatása

081010    Sportügyek igazgatása

081030    Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081043    Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása

081045    Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

083050    Televízió-műsor szolgáltatása és támogatása

086090    Mindenféle egyéb szabadidős szolgáltatás

096010    Óvodai intézményi étkeztetés

096020    Iskolai intézményi étkeztetés

098010    Oktatás igazgatása

101221    Fogyatékossággal élők nappali ellátása

104012    Gyermekek átmeneti ellátása

106010    Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

106020    Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107015    Hajléktalanok nappali ellátása

107051    Szociális étkeztetés

109010    Szociális szolgáltatások igazgatása  

900070    Fejezeti és általános tartalékok elszámolása


Az alaptevékenység ellátásával összefüggő szakfeladatok:

521012 Polgári védelmi védőeszközök tárolása, kezelése

559093 Szolgálati lakás, szállás üzemeltetése

562912 Óvodai intézményi étkeztetés

562913 Iskolai intézményi étkeztetés

602000 Televízió-műsor összeállítása, szolgáltatása

680001 Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése

680002 Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése

680003 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

811000 Építményüzemeltetés

813000 Zöldterület-kezelés

841163 Pályázat- és támogatáskezelés, ellenőrzés

879018 Gyermekek átmeneti otthonában elhelyezettek ellátása

881013 Fogyatékossággal élők nappali ellátása

889913 Nappali melegedő

889921 Szociális étkeztetés

900400 Kulturális műsorok, rendezvények, kiállítások szervezése

931102 Sportlétesítmények működtetése és fejlesztése

999000 Szakfeladatra el nem számolt tételek


A számviteli politika főbb tartalmi elemei:


  • A számviteli politika kidolgozásának jogszabályi háttere
  • A számviteli politika részét képező szabályzatok
  • A számviteli politika célja, tartalma
  • Az Önkormányzat bemutatása
  • A számviteli politika hatálya, elkészítéséért felelős személy
  • Számviteli alapelvek
  • A költségvetés összeállításával kapcsolatos feladatok
  • Beszámolásra, zárszámadásra vonatkozó szabályozás
  • Egyéb beszámolási kötelezettséggel kapcsolatos feladatok, határidők
  • A költségvetési és pénzügyi számvitel alkalmazásával kapcsolatos sajátos szabályok. előírások, módszerek
  • Számvitelpolitikai döntések
  • A mérlegsorokhoz kapcsolódó döntések
  • A leltározási feladatokhoz kapcsolódó döntések
  • Értékelési eljárásokkal kapcsolatos döntések
  • Értékelési módszerekhez kapcsolódó jelentős összegű eltérés nagyságának meghatározása
  • Az Önkormányzat és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kapcsolata
  • Vagyonváltozásokkal kapcsolatos eljárási rend, az ingatlanvagyon kataszter és a tárgyi eszköz modul kapcsolata
  • Zárlat, zárási feladatok
  • Kimenő számlázással és beérkező számlákkal kapcsolatos feladatok



2. SPECIFIKUS RÉSZ



I. Az önkormányzati feladatellátás általános értékelése

 

Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete 9 417 173 e Ft bevételi és 9 417 173 e Ft kiadási előirányzattal hagyta jóvá az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről szóló, 3/2014. (II.4.) Ök. számú rendeletét.


A 2014. évi eredeti költségvetés a Képviselő-testület költségvetést érintő határozatai alapján, továbbá támogatás értékű bevétellel, illetve államháztartáson kívülről kapott pénzeszköz átvétellel és saját hatáskörű előirányzat átcsoportosításokkal módosult.


A Képviselő-testület a 2014. évi költségvetésről szóló 3/2014. (II.4.) Önkormányzati rendelet módosításáról szóló 6/2015. (II.17.) Ök. sz. rendeletét 10 032 902 e Ft bevételi és 10 032 902 e Ft kiadási előirányzat tervezésével hagyta jóvá.   


Az önkormányzat intézményei, a Polgármesteri Hivatal és az Önkormányzat egységes rovatrend szerinti tagolásban kimutatott összesen módosított bevételi előirányzatainak teljesítése 24 072 003 e Ft, a kiadások teljesítése 22 887 395 e Ft, mely 1 184 608 e Ft többletet jelent. Az összesítőt az önkormányzat 2014. évi bevételeiről és kiadásairól az 1. sz. melléklettartalmazza.


Folyószámlahitelt és munkabérhitelt nem vettünk igénybe az év során. Az Önkormányzat - az előző évekhez hasonlóan - a kiskincstári rendszer keretében, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények részére naponta engedélyezte a költségvetési támogatás igénybe vételét. 

Harminc napot meghaladó - elismert – tartozásunk egész évben nem volt. Adósságszolgálati kötelezettségünket maradéktalanul és pontosan teljesítettük.


Pesterzsébet Önkormányzata a kötelező és önként vállalt feladatait - a rendelkezésre álló források mértékéig - a 2014. esztendőben teljesítette.

 

Számszerű adataink végeredményben azt bizonyítják, hogy a takarékos, megfontolt gazdálkodás összességében eredményes volt.

II. Önállóan működő és gazdálkodó intézmény (GAMESZ) és önállóan működő intézmények bevételek és kiadások alakulása


Az intézmények módosított bevételi előirányzata 4 638 372 e Ft. A teljesítés – a maradvány felhasználással együtt – 4 497 781 e Ft, amely 97%-os teljesítést jelent. A bevételeket összesítve az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 25. sz. melléklet, intézményenként a 25.1.-25.22. sz. mellékletek tartalmazzák.


Intézményi bevételek alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban


Működési célú támogatások ÁH-n belülről

A működési célú támogatások jelentős részét az OEP támogatás teszi ki, mely jogcímen egyedül a Humán Szolgáltatások Intézménye kap bevételt. Az eredeti előirányzathoz képest a túlteljesítés okai az alábbiak:


·        az iskola-egészségügyi és védőnői szakfeladatok esetében a finanszírozás 2014. márciustól több, mint 10%-kal emelkedett,

·        a háziorvosi szakfeladat esetében megjelent egy új tétel, a szakdolgozók kiegészítő díjazása,   

·        az OEP egyszeri alkalommal 1 000 e Ft-ot meghaladó összeget utalt fogorvosi feladatokra, valamint 1 500 e Ft-ot prevenciós beavatkozások díjkorrekciója címen,

·        az otthonápolási feladatok esetében az évközben kapott addicionális vizitszámok okoztak közel 1 000 e Ft-os túlteljesülést.


A Szociális Foglalkoztató esetében Budapest Főváros Kormányhivatalától az alábbi összegek érkeztek 2014. évben:


·        téli közfoglalkoztatásra                                                     123 215 e Ft

·        nyári diák foglalkoztatásra                                                                2 827 e Ft

·        hosszú távú közfoglalkoztatási program szervezése                     90 948 e Ft


A Csili Művelődési Központ Budapest Főváros Kormányhivatalától a hosszabb idejű közfoglalkoztatásra, valamint a Nemzeti Kulturális Alaptól gyermek táncház szervezésére és Önarckép biennálé szervezésére kapott támogatást.


Felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülről

A Szociális Foglalkoztató Budapest Főváros Kormányhivatalától téli közfoglalkoztatás felhalmozási célú kiadásaira 3 230 e Ft-ot kapott.

TÁMOP-3.2.12-12/1/KMR-2012-0013 "Hagyomány és innováció" pályázathoz kapcsolódóan a Csili Művelődési Központ részére 3 350 e Ft érkezett 2014. évben.

A projekt 2013.01.01-2015.02.28-ig tart, a pályázat keretében 11 közművelődési szakember vett részt olyan képzéseken, amellyel az intézmény meglevő szolgáltatásait tudunk fejleszteni vagy bővíteni. A kollegák többek között részt vettek angol nyelvi képzésen, fejlesztő biblioterápiás képzésen valamint népi játszóház vezető tanfolyamon. A képzésen elsajátított tudás beépül a Csili működésébe.

A projekt keretében a kollegák 10 tanfolyamon vettek részt, a projekt összköltsége 13 718 743.-Ft, mely 100%-os finanszírozású. A záró elszámolások folyamatban vannak és 2015. I. negyedévében fejeződnek be.



Működési bevételek

Az intézmények működési bevételei összességében 95%-os teljesítést mutatnak.


A Humán Szolgáltatások Intézménye esetében az intézményi működési bevételek 92%-os teljesülést mutatnak. A működési bevételek túlnyomó részét jelentő intézményi ellátási díjak (bölcsődei gondozási díj, bölcsődei étkezés térítés, gondozóházi térítési díjak) teszik ki. 

 

A Szociális Foglalkoztató esetében a működési bevétel teljesülése 79%-os a módosított előirányzathoz képest. Már az évek óta érezhető negatív tendencia látszik állandósulni, illetve súlyosbodni. A tervezett bedolgozói bevételek a lehetőségek beszűkülése miatt egyre nehezebben teljesülnek.

 

A Csili Művelődési Központ 2014-es költségvetésének megalapozott, átgondolt tervezését látszik visszaigazolni a működési bevételek 97%-os teljesülése. A Csili szolgáltatási palettája tavaly is az elmúlt években megszokott módon lett összeállítva, sőt több területen még bővült is, azonban az érdeklődés, a látogatószám megtartása érdekében folyamatosan kell alkalmazkodni a felmerülő lakossági igényekhez.

 

A Pesterzsébeti Múzeum az eredetileg tervezett nagyon szerény összegű intézményi működési bevételt 545 e Ft-ot túlteljesítette a kedvezményes ünnepi könyvakcióival, mellyel nem csak a felesleges könyvkészleteitől szabadult meg, hanem évek óta örömet szerez a kerületünk történetét és fejlődését nyomon követő, kultúrát kedvelő lakosaink számára.

 

Az óvodák esetében elmondható, hogy intézményi működési bevételeiket jól teljesítették, melynek a legjelentősebb részét jelentő intézményi ellátási díjai (étkezés térítés) teszik ki. A Gézengúz Óvoda esetében a 2014-es évben folytatódik az a pozitív tendencia, hogy ütemesen, határidőre teljesülnek a továbbszámlázott szolgáltatások megtérülései a Nagy Szivárvány és a Budapest Külker Szakiskolával közös közműszámlák tekintetében.

 

A GAMESZ esetében a működési bevételek minimális mértékben, de alulteljesültek (98%). A működési bevételeken belül az iskolák ellátási díjai nagyon jó arányban, 99%-osan teljesültek. Másik nagy bevételi forrásuk a bérleti díjak, annak ellenére, hogy minden lehetőséget kihasználtak az ingatlanok és az infrastruktúránk bérbeadására 91%-ban teljesült.

Igyekeztek új bevételi forrásokat felkutatni, szabad kapacitásaikat meghirdették (büfé, parkolási helyek, stb.) a minél nagyobb kihasználás elérése érdekében.


Felhalmozási bevételek

Kizárólag a GAMESZ esetében realizálódott 8 e Ft bevétel fegyvertartó szekrény eladásából, valamint a Gyermekmosoly Óvodánál 50 e Ft bevétel feleslegessé vált készlet - fénymásoló gép - eladásából.


Működési célú átvett pénzeszköz

Vállalkozásoktól, alapítványtól az Erzsébet Napokra illetve a bélyeggyűjtő szakkör támogatásra kapott kisebb összegeket a Csili Művelődési központ, valamint a Baross Ovi Kindergarten Baross Óvoda kapott 60 e Ft-ot sportszerek, játékok beszerzésére.


Finanszírozási bevételek

Az irányító szervtől kapott támogatás teljesítése a módosított előirányzathoz képest 108 596 e Ft alulteljesítést mutat (működési célú 93%, felhalmozási célú 97%), melynek oka, hogy az intézmények rendkívül jól és takarékosan gazdálkodtak.

A felügyeleti szervi támogatás pénzforgalmi része a napi limit rendszerében működött. A személyi jellegű kiadások a nettó finanszírozás rendszerében kerülnek az intézmények könyveibe a Magyar Államkincstár dokumentumai alapján, melyet a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Számviteli Osztálya és a GAMESZ havonta egyeztet.


Az intézmények a Képviselő – testület által jóváhagyott 2013. évi pénzmaradvány összegét 100%-ban felhasználták.

 

Az intézményeknek közhatalmi bevételei és felhalmozási célú átvett pénzeszközei nem voltak.

 

A GAMESZ-nek és az önállóan működő intézményeknek az Európai Unió országaiból származó pénzeszközei nem voltak.


Intézményi kiadások alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban


Személyi juttatások

A személyi juttatások teljesítése a módosított előirányzathoz viszonyítva 98%. Az év közbeni soron történő módosítások fő okai az alábbiak:

·        bérkompenzáció,

·        vezetői jutalom,

·        kitüntetések,

·        Erzsébet utalvány,

·        napközis tábori nevelők bére,

·        hosszú távú közmunkaprogramban, téli közfoglalkoztatásban, diákmunka programban résztvevők részére történt kifizetések,

·        Országos Egészségbiztosítási Pénztártól többlettámogatásként kapott pénzellátást helyettesítő jövedelem kiegészítés,

·        otthonápolási szolgálat és a területi védőnői szolgálat többletbevételeiből kifizetett személyi juttatások

·        területi pótlék.


Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

A munkaadókat terhelő járulék és szociális hozzájárulási adó a személyi juttatások teljesítésével állnak arányban, teljesítése 96%.


Dologi kiadások

A dologi kiadások és az egyéb folyó kiadások 93%-ban teljesültek. Összességében elmondható, hogy az intézmények mindegyikét a fegyelmezett gazdálkodás, a kiadások felelősségteljes átgondolása jellemezte.

 

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak (továbbiakban KLIK) átadott iskolák üzemeltetési feladatainak költségei az alábbiak szerint alakultak a 2014-as évben: 









                                                                                                                            adatok e Ft-ban

Intézmény megnevezése

Dologi kiadás

Ady Endre Általános Iskola és Pedagógiai Intézet

72 288

József Attila Általános Iskola

66 611

Lázár Vilmos Általános Iskola

58 472

Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Logopédiai Intézet

46 276

Zrínyi Miklós Általános Iskola

33 241

Gyulai István Általános Iskola

93 149

Tátra Téri Általános Iskola

27 454

Hajós Alfréd Általános Iskola

68 822

Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskola

  9 374

Nevelési Tanácsadó

  4 388

Összesen

          480 075

 

Ellátottak pénzbeli juttatásai

Az ellátottak pénzbeli juttatásai teljesítése 85 705 e Ft, a módosított előirányzathoz képest 100%-ban teljesült. Az eredeti előirányzat 450 e Ft volt. A jelentős mértékű túlteljesítés oka, hogy az Államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendelet 15. sz. mellékletében leírtaknak megfelelően a rászorultságtól függő normatív kedvezményt ki kell mutatni a K48. Egyéb nem intézményi ellátások rovaton.


Beruházások

A 2014. évi eredeti költségvetésben majdnem minden intézmény tervezett felhalmozási kiadásokat. Felhasználásuk ütemesen, de nem minden esetben történt meg teljesen, némely eszköz beszerzése áthúzódik a 2015-ös költségvetési évre. A beruházások teljesítése összességében 81%. 

A körzetesített óvodák mindegyike beszerezte a konyhai feladatokat megkönnyítendő mosogatógépeket, modern ergonomikus fektető ágyakat, mosógépeket, porszívókat.


A Lurkóház Óvoda esetében a könyvelt módosított előirányzatok az alábbi rovatok esetében eltérnek a 6/2015. (II.17.) Ök. sz. rendeletben elfogadott előirányzatok összegétől:


                                                                                                                                adatok e Ft-ban

Rovat

Költségvetési rendelet

Könyvelés

Eltérés

K63 Informatikai eszközök beszerzése

512

539

+27

K64 Egyéb tárgyi eszközök beszerzése

2 055

2 027

-28

K67 Beruházási célú ÁFA

693

694

+1

Beruházási kiadások mindösszesen:

3 260

3 260

0


A folyamatba épített vezetői ellenőrzés során feltárásra került, hogy a kötelezettség vállalás nem a megfelelő rovaton történt, az eltérésről feljegyzés készült.


Az intézményeknek felújításai, egyéb felhalmozási kiadásai és finanszírozási kiadásai nem voltak.


A GAMESZ-nek és a gazdálkodási körébe tartozó intézmények egyikének sincs 90 napon túli tartozás állománya.


A GAMESZ és gazdálkodási körébe tartozó intézmények egyike sem támogatott alapítványt, közalapítványt, térítésmentesen nem adott, nem juttatott semmiféle eszközt.

Kizárólag intézményhálózaton belül történtek térítésmentes átadások, átvételek, melyek az analitikus nyilvántartásokon átvezetésre kerültek.


 

III. Polgármesteri Hivatal bevételek és kiadások alakulása

 

Intézményi bevételek alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban


A Polgármesteri Hivatal módosított bevételi előirányzata 1 886 421 e Ft. A teljesítés – a maradvány felhasználással együtt – 1 617 530 e Ft, amely 86%-os teljesítést jelent. A bevételeket az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 24.1. sz. melléklet tartalmazza.


Működési célú támogatások ÁH-n belülről

A Polgármesteri Hivatal 31 031 e Ft-ot kapott a 2014. évi választások költségeinek fedezetére.


Felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülről

A Polgármesteri Hivatal 2014. évben nem kapott felhalmozási célú támogatást államháztartáson belülről.


Közhatalmi bevételek

A közhatalmi bevételek teljesítése a módosított előirányzathoz képest 100%, mely a különféle bírságok bevételeit foglalja magában.


Működési bevételek

A Polgármesteri Hivatal intézményi működési bevételeinek módosított előirányzata 9 800 e Ft, melynek teljesülése 100%-os.


Felhalmozási bevételek

A Polgármesteri Hivatalnak 2014. évben felhalmozási bevételei nem voltak.


Működési célú átvett pénzeszköz

2014.-ben működési célra nem vett át pénzeszközöket a Polgármesteri Hivatal.


Finanszírozási bevételek

Az irányító szervtől kapott támogatás teljesítése 1 536 918 e Ft, mely a módosított előirányzathoz képest összességében 85%-os teljesítést mutat. Az előző évi maradványát a Polgármesteri Hivatal 100%-ban felhasználta.


Intézményi kiadások alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban


A Polgármesteri Hivatal összes kiadásának módosított előirányzata 1 886 421 e Ft.  A teljesítés 1 606 199 e Ft, mely 85%-os teljesítést mutat a módosított előirányzathoz képest. A kiadásokat az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 24.2. sz. melléklet tartalmazza.

 

Személyi juttatások

A személyi juttatások teljesítése a módosított előirányzathoz viszonyítva 97%.



Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

A munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó teljesítése hasonlóan a személyi juttatásokhoz a módosított előirányzathoz viszonyítva 97%.


Dologi kiadások

A dologi kiadások teljesítése a módosításokat követően 53%, jelentősen alatta maradt a tervezettnek.


Ellátottak pénzbeli juttatásai

A Polgármesteri Hivatal által folyósított, pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások teljesítése 2014. évben 335 549 e Ft, mely 100%-os teljesítést jelent. Rovatok szerinti tagolását a 24.4. sz. melléklet tartalmazza.


Egyéb működési célú kiadások

A módosított előirányzathoz képest a teljesítés 100%. A működési célú kiadások magukban foglalják az elvonásokat és befizetéseket, a tartalékokat, valamint az egyéb működési célú támogatásokat ÁH-n belülre, illetve kívülre. A pénzeszköz átadások a 2014. évi választásokkal kapcsolatban a szavazat számláló bizottsági tagok átlagbérigényét tartalmazzák, melyet a 24.7. sz. melléklet részletesen tartalmaz.

A Polgármesteri Hivatal céltartalékait és általános tartalékait a 24.3. sz. melléklet részletesen tartalmazza.


Beruházások

A beruházási kiadás teljesítése 63 766 e Ft, mely 73%-os teljesítést jelent a módosított előirányzathoz viszonyítva. A Polgármesteri Hivatal beruházási kiadásait a 24.5. sz. mellékletfeladatonkénti bontásban tartalmazza.


Felújítások

A felújítási kiadások teljesítése 52 772 e Ft, mely a Polgármesteri Hivatal épületének homlokzat felújítását, valamint a Kossuth Lajos u. 37/a. szám alatt lévő helyiség felújítását foglalja magában. A felújítások kiadásait feladatonként a 24.6. sz. melléklet tartalmazza.


Finanszírozási kiadások

A Polgármesteri Hivatalnak finanszírozási kiadásai nem voltak 2014. évben.



IV. Önkormányzat bevételek és kiadások alakulása


Önkormányzati bevételek alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban


Az Önkormányzat összes bevételeinek módosított előirányzata 8 716 321 e Ft, a teljesítés 22 787 418 e Ft. A módosított előirányzat és a teljesítés közötti jelentős összegű eltérés oka, hogy az Államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendeletben előírtaknak megfelelően a betétek megszüntetésének éves forgalmát ki kell mutatni a beszámolóban a finanszírozási bevételek között, mely 2014. évben 14 264 000 e Ft. A betétek megszüntetése jelentősen torzítja az összesen bevételek összegét, valamint mivel nincs előirányzata ezáltal a viszonyszámokat is. Ahhoz, hogy a valóságnak megfelelő összeget és viszonyszámot kapjunk, ki kell szűrni a betétek megszűnése jogcímen feltüntetett éves forgalom összegét. A betétek megszüntetése nélkül a bevételek teljesítése összesen 8 523 418 e Ft, mely 98%-os teljesítést jelent. A bevételeket részletesen, az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 23.1. sz. melléklettartalmazza.


Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzatának 2014. évi Magyar Államkincstár részére megküldött beszámolójában található módosított előirányzatok az alábbi rovatok esetében eltérnek a 6/2015. (II.17.) Ök. sz. rendeletben elfogadott előirányzatok összegétől:


adatok e Ft-ban

Rovat

Költségvetési rendelet

Költségvetési beszámoló

Eltérés

B25-07 Egyéb felhalmozási c. támogatás helyi önkormányzattól


220 250


219 932


+ 318

B2 Felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülről összesen

 

502 843

 

502 525

 

+ 318

B351-07 Állandó jelleggel végzett iparűzési adó


3 190 558


3 199 345


- 8 787

B36-13 Helyi adópótlék

25 330

16 543

+ 8 787

B3 Közhatalmi bevételek összesen

4 362 408

4 362 408

0

B403 Közvetített szolgáltatások

5 108

5 006

+ 102

B404 Tulajdonosi bevételek

198 727

198 742

- 15

B406 Kiszámlázott ÁFA

62 339

62 636

- 297

B408 Kamatbevételek

20 316

20 214

+ 102

B410 Egyéb működési bevételek

29 672

29 711

- 39

B4 Működési bevételek összesen

347 582

347 729

- 147

B61-0001 Műk. célú garancia, kez.váll.miatti megtérülések ÁH kívülről


141


189


- 48

B6 Működési célú átvett pénzeszközök

141

189

- 48

B72-03 Felhalmozási célú kölcsön visszatérülés háztartástól


893


1 016


- 123

B7 Felhalmozási célú kölcsönök visszatér ÁH-n kívülről

 

12 893

 

13 016

 

- 123

Bevételek mindösszesen:

8 716 321

8 716 321

0


A fentebb részletezett eltérések kivétel nélkül abból adódnak, hogy a 6/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet elfogadása után a költségvetési beszámoló elkészítéséig szembesültünk olyan tételekkel, amelyeket a CT-Ecostat program nem teljeskörűen könyvelt le, amely féllábas könyvelések a költségvetési számvitel teljesítés főkönyvi számláit is érintették. Ahhoz, hogy a KGR rendszerben a beszámoló elfogadásra kerüljön, szükség volt a fenti módosításokat a könyvelésben elvégezni.


Működési célú támogatások ÁH-n belülről

A rovaton belül az önkormányzatok működési támogatása eredeti előirányzata 2 075 808 e Ft, melynek teljesítése 2 131 891 e Ft. Az egyéb működési célú támogatások bevételének eredeti előirányzata 2 900 e Ft, teljesítése 27 833 e Ft. 


Felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülről

A rovaton belül az önkormányzatok felhalmozási támogatásának eredeti előirányzata nem volt, teljesítése 261 006 e Ft, melynek nagy részét az adósság konszolidáció keretében kapott 228 147 e Ft teszi ki. A Belügyminisztériumtól közbiztonság növelését szolgáló önkormányzati fejlesztésre kapott 8 000 e Ft-ot az önkormányzat teljes egészében felhasználta térfigyelő kamerák vásárlására. Az egyéb felhalmozási célú támogatások bevételének eredeti előirányzata 243 434 e Ft, teljesítése 48 614 e Ft. A jelentős mértékű alul teljesítés oka, hogy „A Pesterzsébeti Hullám csónakházak szabadidős és turisztikai célú komplex fejlesztése és szerves gyalogos összeköttetés kialakítása a városközponttal „TÉR-KÖZ pályázati támogatás teljesítése a következő évre húzódik át.


Közhatalmi bevételek

Az önkormányzat közhatalmi bevételeinek teljesítése az eredeti előirányzathoz képest 98 %, a módosított előirányzathoz képest 100%.

 

·        A helyi építményadóról szóló, 40/2012. (XII.7.) Ök. sz. rendelet alapján az építményadó évi mértéke 1 658 Ft/m2. A Képviselő-testület a 2012. november 29-i ülésén tárgyalta az adó mértékének emelésére tett javaslatot, melyet nem fogadott el, így az előző rendeletben meghatározott adómérték maradt érvényben. A helyi építményadó eredeti tervezett előirányzata 560 000 e Ft, melynek teljesülése 585 057 e Ft.


·        A telekadóról szóló, 41/2012. (XII.7.) Ök. sz. rendelet alapján a telekadó évi mértéke 301 Ft/m2. A Képviselő-testület a 2012. november 29-i ülésén tárgyalta az adó mértékének emelésére tett javaslatot, melyet nem fogadott el, így az előző rendeletben meghatározott adómérték maradt érvényben. A helyi telekadó eredeti tervezett előirányzata 370 000 e Ft, melynek teljesülése 392 879 e Ft.

 

·        Az iparűzési adó bevétel eredeti tervezett előirányzata 3 330386 e Ft, teljesülése 3 199345 e Ft, mely 131041 e Ft-tal marad alatta a tervezettnek.

 

·        A gépjárműadó eredeti tervezett előirányzata 137 000 e Ft, melynek teljesülése 133553 e Ft.

 

·        A talajterhelési díj eredeti tervezett előirányzata 20000 e Ft, melynek teljesülése 20 826 e Ft.

 

·        Az idegenforgalmi adó bevétel eredeti előirányzata 1 959 e Ft, teljesítése 1 813 e Ft.

 

·        Az egyéb közhatalmi bevételek eredeti előirányzata 11 500 e Ft, teljesítése 28 936 e Ft, melynek jelentős túlteljesítést mutat a tervezetthez képest. Nagy részét a késedelmi pótlék és bírságok bevétele teszi ki, melynek teljesítése együttesen 24 329 e Ft.


Működési bevételek

A működési bevételek teljesítése alig magasabb, mint az eredeti előirányzat, melynek jelentős részét az Önkormányzat tulajdonosi bevételei, valamint a közterület használati díjak teszik ki.

A tulajdonosi bevételek és a közterülethasználati díjak 2014. évben az alábbiak szerint alakultak:


·        Önkormányzati lakások lakbérbevétele                                     40 171 e Ft

·        Önkormányzati lakások közüzemi díja                                      25 698 e Ft

·        Önkormányzati nem lakás célú helyiségek bérbeadása               125 737 e Ft

·        Önkormányzati nem lakás célú helyiségek közüzemi díja                1 308 e Ft

·        Egyéb vagyon bérbeadásából származó bevétel                           4 822 e Ft

·        Egyéb részesedések után kapott osztalék (OTP Bank Nyrt.)    1 002 e Ft       

·        Közterület használati díj                                                               30 422 e Ft

 

Felhalmozási bevételek

A felhalmozási bevételek összességében 36%-ban teljesültek, melynek oka, hogy az önkormányzati lakások és nem lakás célú helyiségek értékesítése az év folyamán nem a tervezettnek megfelelően alakult.


Működési célú átvett pénzeszköz

A működési célú pénzeszközátvételek teljesítése 18 193 e Ft, melyből 17 704 e Ft a Pesterzsébet Jégcsarnok Kft.-től, 300 e Ft a Pesterzsébet-Soroksár közrendjéért, Közbiztonságáért Alapítványtól került átvételre.


Felhalmozási célú átvett pénzeszköz

A felhalmozási célú pénzeszköz átvétel teljesítése 13 016 e Ft, mely a helyi támogatás és a dolgozóknak nyújtott kölcsön bevételeit foglalja magában.


Finanszírozási bevételek

A finanszírozási bevételek az előző évi maradvány igénybevételét, az ÁH-n belüli megelőlegezések bevételét és a betétek megszüntetését tartalmazza. Az előző évi maradványát az Önkormányzat 100%-ban felhasználta, valamint az ÁH-n belüli megelőlegezések bevételei is 100%-ban teljesültek. AIV. Önkormányzat bevételek és kiadások alakulása fejezet első bekezdésében leírtak miatt a finanszírozási bevételek viszonyszáma torzképet mutat a betétek megszüntetése.


Önkormányzati kiadások alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban


Az Önkormányzat összes kiadásának módosított előirányzata 8 716 321 e Ft volt.  A teljesítés 21 673 023 e Ft. A módosított előirányzat és a teljesítés közötti jelentős összegű eltérés oka a bevételekhez hasonlóan, hogy az Államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendeletben előírtaknak megfelelően a pénzeszközök betétként elhelyezésének éves forgalmát ki kell mutatni a beszámolóban a finanszírozási kiadások között, mely 2014. évben 14 264 000 e Ft. A betétek elhelyezése jelentősen torzítja az összesen kiadások összegét, valamint mivel nincs előirányzata ezáltal a viszonyszámokat is. Ahhoz, hogy a valóságnak megfelelő összeget és viszonyszámot kapjunk, ki kell szűrni a pénzeszközök betétként elhelyezése jogcímen feltüntetett éves forgalom összegét. A betétek elhelyezése nélkül a kiadások teljesítése összesen 7 409 023 e Ft, mely 83%-os teljesítést jelent. A kiadásokat az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 23.2. sz. melléklet tartalmazza.


Személyi juttatások

A személyi juttatások tervezett kiadásai 84%-ban teljesültek a módosított előirányzathoz képest.


Munkaadókat terhelő járulékok

A tervezett kiadások87%-ban teljesültek, kis mértékben a tervezett alatt.


Dologi kiadások

A dologi kiadások teljesítése 90% a módosított előirányzathoz képest.



Ellátottak pénzbeli juttatásai

Az Önkormányzat által folyósított, pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások teljesítése 2014. évben 47 589 e Ft, mely 100%-os teljesítést jelent. Rovatok szerinti tagolását a 23.5. sz. melléklet tartalmazza.


Egyéb működési célú kiadások

A módosított előirányzathoz képest a teljesítés 100%. A működési célú kiadások magukban foglalják az elvonásokat és befizetéseket, a garancia és kezességvállalásból származó kifizetéseket, a tartalékokat, valamint az egyéb működési célú támogatásokat ÁH-n belülre, illetve kívülre. Működési célú támogatásokra az Önkormányzat ÁH-n belülre 66 009 e Ft-ot, ÁH-n kívülre 59 705 e Ft-ot fordított.

A pénzeszköz átadásokat a 23.3. sz. melléklet, az Önkormányzat céltartalékait és általános tartalékait a 23.4. sz. melléklet részletesen tartalmazza.


Beruházások

A beruházások teljesítése 50%, melyeket a 23.6. sz. melléklet részletesen jogcímenként tartalmaz. A jelentős mértékű alul teljesítés oka, hogy „A Pesterzsébeti Hullám csónakházak szabadidős és turisztikai célú komplex fejlesztése és szerves gyalogos összeköttetés kialakítása a városközponttal „TÉR-KÖZ pályázati teljesítése a következő évre húzódik át.

 

Jelentősebb beruházások a következők voltak (ÁFA nélkül):

·        Zodony u. – Műfüves pálya 35 056 e Ft értékben,

·        KMOP-3.3.3.-13-2013-0011 Pesterzsébet Önkormányzat épületének energetikai korszerűsítése 12 070 e Ft,

·        „TÉR-KÖZ” pályázat 24 440 e Ft,

·        utak (Szivattyú u., Irma u., Török Flóris u. 89-91.) 18 587 e Ft,

·        Kardfelajánlás című szobor környezetének rekonstrukciója 17 371 e Ft,

·        Zodony u. műfüves pályához lelátó építése 11 358 e Ft,

·        Jégcsarnok kompresszor csere, jégkészítő konténer, jégtisztító gép 21 857 e Ft,

·        térfigyelő kamera kihelyezése 31 843 e Ft.

 

Felújítások

A felújítások teljesítése 100%, melyeket a 23.7. sz. melléklet részletesen jogcímenként tartalmaz.


Jelentősebb felújítások a következők voltak (ÁFA nélkül):

·        Gyermekmosoly Óvoda rekonstrukciója 34 989 e Ft,

·        Köztársaság téri óvoda – bölcsöde rekonstrukciója 39 953 e Ft,

·        Baross u. 81. sz. alatti óvoda felújítása 24 932 e Ft,

·        Hajós A. Ált.Isk. homlokzat és nyílászáró felújítása 23 463 e Ft,

·        Lurkóház Óvoda vizesblokk ésé foglalkoztatók felújítása 19 955 e Ft,

·        Nyitnikék Óvoda homlokzat és nyílászárók felújítása 24 933 e Ft,

·        Zodony u. 1. sz. alatti klubház tetőfelújítása 19 999 e Ft,

·        Zodony u. sporttelep 2 db élőfüves pálya felújítása 21 947 e Ft,

·        Jégcsarnok öltözők felújítása 8 196 e Ft,

·        Ady E.u. 148. sz. alatti ESMTK sportpálya öltözők felújítása 9 987 e Ft,

·        8 db dunaparti kikötő (stég) felújítása 6 299 e Ft,

·        útfelújítás (Klapka u.) 48 440 e Ft.


Egyéb felhalmozási célú kiadások

A módosított előirányzathoz képest a teljesítés 100%. A működési célú kiadások magukban foglalják felhalmozási célú visszatérítendő támogatások nyújtását, valamint az egyéb felhalmozási célú támogatásokat ÁH-n belülre, illetve kívülre. Felhalmozási célú támogatásokra az Önkormányzat ÁH-n belülre 61 004 e Ft-ot, ÁH-n kívülre 6 000 e Ft-ot fordított. A pénzeszköz átadásokat a 23.3. sz. melléklet részletesen tartalmazza.


Finanszírozási kiadások

Az irányító szerv alá tartozó költségvetési szervnek folyósított működési célú támogatás 93%-os, a felhalmozási célú támogatás 84%-os teljesítést mutat, mely az intézmények takarékos, megfontolt gazdálkodását tükrözi.

Az ÁH-n belüli megelőlegezések visszafizetése nem teljesült, melynek oka, hogy a visszafizetés 2015. évre húzódik át.

A hosszú lejáratú kölcsönök törlesztés jogcím teljesítése 238 978 e Ft, melyből 228 147 e Ft a CIB fejlesztési hitel és a Panel Plusz I. hitel adósságkonszolidáció keretében átvállalt összeg.


Az Önkormányzat összevont költségvetési mérlegét a 2. sz. melléklet, valamint a költségvetési mérleget intézményenként bontásban a 3. sz. melléklet tartalmazza. A költségvetési mérleg változását 2013-2014 évre a 9. sz. melléklet mutatja be.



V. A  pénzmaradványok változásának tartalma és oka

 

A 2014. évi számviteli változásokat követően a pénzmaradvány fogalma megszűnt és a maradvány váltotta fel, melynek számítása is más metodikát követ. A maradvány számítását és intézményenkénti bemutatását a 13. sz. melléklet tartalmazza.

 

A működési és felhalmozási célú előző évi maradvány igénybevétele sorok teljesítése 100%, mivel 2014. évi új számviteli szabályozás alapján az előző évi éves költségvetési beszámolóban kimutatott költségvetési maradvány igénybevételét az előző évi beszámoló elkészültét követően teljesítésként nyilvántartásba kell venni.

 

Az intézmények 2013. évi pénzmaradványa 210 948 e Ft, melyből 60 551 e Ft kötelezettséggel terhelt, 150 397 e Ft szabad pénzmaradvány.

 

2014. évben az intézmények maradványa összességében 58 882 e Ft, melyből kötelezettséggel terhelt 48 206 e Ft, szabad maradvány 10 676 e Ft. Több intézmény esetében megfigyelhető, hogy a kötelezettséggel terhelt maradvány összege magasabb, mint az összes maradvány, melynek oka az intézmény alulfinanszírozása. Az intézmények alulfinanszírozása 108 596 e Ft volt. Azoknál az intézményeknél, ahol szabad maradvány keletkezett, javasoljuk annak elvonását. Az összesen elvonható maradvány összege 21 617 e Ft.  

 

A Polgármesteri Hivatal 2013. évi pénzmaradvány összege 99 869 e Ft, melyből 28 189 e Ft kötelezettséggel terhelt, 71 680 e Ft szabad pénzmaradvány.  2014. évben a maradványa 11 331 e Ft. A kötelezettséggel terhelt maradvány 47 985 e Ft, mely szintén a Hivatal alulfinanszírozása miatt magasabb, mint az összes maradvány összege. A Polgármesteri Hivatal 2014. évi alulfinanszírozása 268 890 e Ft volt.

 

Az Önkormányzat 2013. évi pénzmaradvány összege 848 504 e Ft, melyből 140 863 e Ft kötelezettséggel terhelt, 707 641 e Ft szabad pénzmaradvány. Az Önkormányzat 2014. évi maradványa 1 114 395 e Ft, melyből kötelezettséggel terhelt 198 774 e Ft, szabad maradvány 889 643 e Ft.  

 


VI. Értékpapír- és hitelműveletek alakulása

 

Az adósságkonszolidáció keretében átvállalásra került a CIB Bank Zrt.-től felvett fejlesztési hitelből és a Panel Plusz I. hitelből összesen 228 147 e Ft, míg a kötvénytartozásból 6 934 817,96 CHF, mely átszámítva 1 679 197 e Ft. Jelenleg az önkormányzatnak hiteltartozása nincs.


Tartós részesedéseink értéke összesen 110 510 e Ft, forgatási célú hitelviszonyt megtestesítő értékpapírjaink értéke 184 e Ft, melyek részletesen az alábbiak szerint alakulnak:


Dréher részvény                                                              1 345 e Ft                    207 db részvény

Dréher Sörgyárak Zrt.

Székhelye: 1106 Budapest, Jászberényi út 7-11.


OTP törzsrészvény                                                         682 e Ft                       682 db részvény

OTP Bank Nyrt

Székhelye: 1051 Budapest, Nádor u. 16.


Részvények összesen                                                             2 027 e Ft


Pesterzsébet Jégcsarnok Kft.                                                       280 e Ft                       100% részesedés*

Székhelye: 1201 Budapest, Zodony u.1.


Integrit XX. Kft.                                                        96 000 e Ft                  100% részesedés

Székhelye: 1205 Budapest, Jókai u. 89.


Városfejlesztő Innovációs Kft.                                      12 000 e Ft                  100% részesedés

Székhelye: 1201 Budapest, Kossuth Lajos tér 1.


TISZK                                                                                    3 e Ft                 25% részesedés

Székhelye: 1211 Budapest, Transzformátorgyár u. 7.


Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ)                  200 e Ft

Székhelye: 1041 Budapest, Kapisztrán tér 1.


Üzletrészek összesen                                                          108 483 e Ft

 

Kárpótlási jegy 3 db                                                            184 e Ft                                  


* A Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. 2014. április 28. napjától végelszámolás alatt van (Cégközlöny 2014. május 15. szám)



VII. A vagyon alakulása

 

Az önkormányzat 2013. évi összesített mérlegének főösszege 24 814 693 e Ft. Az új számviteli rendre történő átállás részletes szabályait az államháztartás számvitelének 2014. évi megváltozásával kapcsolatos feladatokról szóló 36/2013. (IX.13.) NGM rendelet tartalmazza. Az NGM rendelet előírásai szerinti rendező mérleg elkészítését követően az Önkormányzat mérlegének a főösszege 24 962 516 e Ft-ra változott, mely 147 823 e Ft növekedést jelentett.


A változás érintette a saját tőke és tartalékok elemeit, mivel a saját tőke elemei megváltoztak mind elnevezésükben, mind tartalmukban. A szerkezeti változás maga után vonta a saját tőkén és tartalékon belüli elemek értékváltozás nélküli átrendeződését. Fentieken túl a Polgármesteri Hivatal esetében a készletek felvétele, az Önkormányzat esetében a helyi adókkal kapcsolatos megosztott, nem önkormányzatot megillető bevételek kivétele a mérlegből, valamint a készletek, az iparűzési adóval kapcsolatos pótlék, bírság, az ügyleti kamatok, a helyi adókkal kapcsolatos túlfizetések felvétele okozta összességében a mérleg főösszeg növekedését.


A 2014. évi zárást követően a mérleg főösszeg 24 838 947 e Ft, mely 123 569 e Ft csökkenést jelent a rendező mérlegben megállapított mérlegfőösszeghez képest.


A nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök az előző évhez képest 50 662 e Ft-tal csökkentek. A befektetett eszközökön belül a tárgyi eszközök összességében csökkentek az értékcsökkenés elszámolása miatt, valamint a tartós részesedések az értékvesztés elszámolás következtében.

 

Az Önkormányzat tulajdonában lévő eszközállomány használhatósági foka az évek folyamán minimális mértékű, de folyamatos csökkenést mutat. Az immateriális javak esetében a vagyoni értékű jogok a Zodony utcai műfüves futballpályával kapcsolatosan növekedtek. Az ingatlanok és tárgyi eszközök használhatóságát sikerült a 2013 évi szinten tartani az elvégzett beruházásoknak és felújításoknak köszönhetően.  A járművek használhatósága az értékcsökkenés elszámolása következtében évről-évre csökken.


A nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök az előző évhez képest 9 458 e Ft-tal növekedtek, melyet a vásárolt készletek növekedése indokol, valamint a kárpótlási jegyek átkerültek a tartós részesedések közül a forgatási célú hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok közé.

 

Az Önkormányzat pénzeszközei az idegen pénzeszközök nélkül összességében 232 239 e Ft-tal növekedtek. A követelések mérlegértéke jelentős csökkenést mutat, melynek oka a követelések év végi értékelése keretében elszámolt értékvesztés. Az értékvesztés összegének jelentős részét 263 813 e Ft-ot a Pesterzsébet Jégcsarnok Kft-vel szembeni követelések után elszámolt értékvesztés teszi ki. A Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. 2014. április 28. napjától végelszámolás alatt van (Cégközlöny 2014. május 15. szám), így az év végi értékelés során az értékvesztés mértéke 99%-ban került meghatározásra, mivel a mérlegkészítés időpontjában rendelkezésre álló adatok alapján a követelések könyv szerinti értéke és a követelés várhatóan megtérülő összege közötti veszteségjellegű különbözet tartós és jelentős összegű.


Az egyéb sajátos eszközoldali elszámolások értéke 972 e Ft. Az egyéb sajátos eszközoldali elszámolások soron az Önkormányzatnál 43 e Ft, a Polgármesteri Hivatalnál 928 e Ft, a Baross Óvoda esetében 1 e Ft került kimutatásra.

 

Az aktív időbeli elhatárolások mérleg értéke 10 576 e Ft, melyből az eredményszemléletű bevételek aktív időbeli elhatárolása 5 159 e Ft, a költségek ráfordítások aktív időbeli elhatárolása 5 417 e Ft. A pénzügyi számvitelben aktív időbeli elhatárolás alá kerültek az előre beszedett térítési díjak, valamint az előre kifizetett díjakból a következő évre vonatkozó értékek.


Forrás oldalon összességében szintén 123 569 e Ft-tal csökkentek az önkormányzat forrásai, melyen belül a saját tőke jelentősen növekedett a mérleg szerinti eredmény összegével. A kötelezettségek összességében 81%-kal csökkenetek az adósságkonszolidáció következtében.

 

Az egyéb sajátos forrásoldali elszámolások mérlegértéke 37 399 e Ft, mely az idegen pénzeszközök között szereplő óvadék számla egyenlegét tartalmazza.

 

A passzív időbeli elhatárolások mérleg értéke 440 554 e Ft, melyből az eredményszemléletű bevételek passzív időbeli elhatárolása 25 973 e Ft, a költségek ráfordítások passzív időbeli elhatárolása 414 581 e Ft. Passzív időbeli elhatárolásként kerültek elszámolásra az utólagosan beszedett térítési díjak, a költségek között pedig a 2014. évi 12. havi időközi kifizetéssel korrigált bérek.


 

VIII. Adósságállomány alakulása


Pesterzsébet Önkormányzatának 2014. évi záró adósság állománya az alábbiak szerint alakult:


Költségvetési évben esedékes kötelezettségek                                  64 956 e Ft

Személyi juttatásokra                                                                                1 917 e Ft

Dologi kiadásokra                                                                               36 624 e Ft

Beruházásokra                                                                         25 057 e Ft

Felújításokra                                                                                          1 358 e Ft

 

Költségvetési évet követően esedékes kötelezettségek                      43 283 e Ft

Dologi kiadásokra                                                                                    508 e Ft

Finanszírozási kiadásokra                                                                   42 775 e Ft

 

Kötelezettség jellegű sajtos elszámolások                                   370 963 e Ft

Kapott előlegek                                                                                 363 656 e Ft

Más szervezetet megillető bevételek elszámolása                                7 307 e Ft

 

Külföldi hitelezőkkel szemben fennálló adósságállomány nem volt. Pesterzsébet Önkormányzatának rövid lejáratú kötelezettségei a 2013. évhez képest 2 011 667 e Ft-tal csökkent, melynek oka egyrészt az adósságkonszolidáció, másrészt az egyéb kötelezettségek jelentős csökkenése.

 

Az Önkormányzatnak Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011.évi CXCIV törvény 3. §-a szerinti adósságot keletkeztető ügyletei nincsenek.

 

IX. Több éves kihatással járó kötelezettségek

 

Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete több éves kihatással járó kötelezettséget vállalt a Dunaág-Invest, Pesterzsébet Önkormányzata és a Raiffeisen Bank megállapodása alapján, helytállási kötelezettség felmerülése esetén, melynek összege 707 273 e Ft.

 

A folyamatban lévő, illetve lezárt pályázatok esetében a fenntartási és nyomon követési idő a projekt megvalósításának befejezésétől számított 5 év.

 

X. Közvetett támogatások

 

Pesterzsébet Önkormányzata által nyújtott 2014. évi közvetett támogatásokat a 23.8. sz. számú melléklet, az intézmények által nyújtott közvetett támogatásokat a 25.23. sz. melléklet tartalmazza.

 

Intézmények

Az ellátottak térítési díjának kedvezménye 119 088 e Ft - az intézményektől kapott információk alapján -, mely kis mértékben alatta marad a tervezett összegnek. A közvetett támogatás törvényi előírás alapján került megállapításra, a rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülő gyermekek és a három, illetve többgyermekes családok esetében.

A helyiségek, eszközök hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény 2 086 e Ft, az egyéb nyújtott kedvezmény vagy kölcsön elengedésének összege 11 385 e Ft, mely csak a Csili Művelődési Központnál fordult elő, mert a Képviselő-testület rendeletben határozza meg azokat a szolgáltatásokat melyek kedvezményesen vehetők igénybe.


Önkormányzat

A helyi adókkal kapcsolatosan a táblázat adatai a 2014. évi telekadó, építményadó, gépjárműadó méltányosságból történt elengedésére vonatkozó adatokat tartalmazza.

Az építmény- és telekadó esetében a törvényi mentességeken felül magányszemélyek részére állapít meg önkormányzati mentességet a helyi építmény- és telekadó rendelet. A gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. trv. vonatkozó szakaszai értelmében az önkormányzat által nem adható sem kedvezmény, sem mentesség. A táblázat a méltányosságból történő gépjárműadó elengedés adatát tartalmazza.

 

A helyiségek hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény 57 216 e Ft.


XI. Pénzeszköz változás


Pesterzsébet Önkormányzatának pénzeszközei 2013. évhez viszonyítva nagymértékben, 232 239 e Ft-tal nőttek, melyet a 4. sz. melléklet mutat be.

 

XII. Önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek


Az Önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaságok működésből származó kötelezettsége összesen 247 449 e Ft, melyet a 7. sz. melléklet tartalmaz.

·        Az Integrit XX. Kft. kötelezettsége összesen 23 059 e Ft, valamint pótbefizetés miatti kötelezettsége az önkormányzat felé 29 445 e Ft.

·        A Pesterzsébeti Városfejlesztő Kft. kötelezettsége 7 650 e Ft, pótbefizetésből származó kötelezettsége 13 710 e Ft.

·        A Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. kötelezettsége összesen 216 740 e Ft, melyből 67 445 e Ft önkormányzat által nyújtott kölcsönből, 86 309 jégidőből származó kötelezettség az önkormányzat felé, valamint egyéb kötelezettség 62 986 e Ft. A Pesterzsébet Jégcsarnok Kft.-nek további kötelezettsége van 112 724 e Ft összegben az önkormányzat felé pótbefizetés miatt.

 

XIII. Befolyásoló tényezők a beszámolási időszakban


A tevékenységet befolyásoló tényezők a beszámolási időszak során nem voltak.     

 

XIV. Közalapítványok, alapítványok támogatása, térítésmenetesen juttatott eszközök

 

Közalapítványoknak, alapítványoknak működési célra összesen 13 esetben nyújtottunk támogatást, összesen 2 484 e Ft értékben.


XV. Számviteli politikában és az ahhoz kapcsolódó szabályzatokban történő változás

 

2014.-ben az alábbi szabályzatok módosítására került sor:

·        A 2014. évi számviteli változásokra, a rendező mérleg készítésére tekintettel a Számviteli Politika, és az Eszközök és források értékelési szabályzata, Számlarend,

·        Gazdálkodási szabályzat az évközi személyi változások miatt,

·        Pénz és értékkezelési szabályzat.

 

XVI. Könyvvizsgálat


Pesterzsébet Önkormányzata által könyvvizsgálatért kifizetett összeg 3 791 e Ft + ÁFA.

 

XVII. Egyebek

 

  • Önkormányzati vagyon vagyonkezelésbe adására és térítésmentes átadására 2014. évben nem került sor.
  • Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények nem kötöttek olyan megállapodást, szerződést, mely a következő évi gazdálkodást befolyásolhatja, és nem szerepel a tárgyévi könyvviteli mérlegben. 
  • Az ellenőrzések által feltárt jelentős összegű hiba 2014. évben nem volt.
  • A megbízható és valós képet lényegesen befolyásoló hiba nem került feltárásra.
  • A beszámolási időszakban olyan esemény nem volt, amely még a költségvetési tervezés időszakában nem volt ismert, illetve pénzügyileg nem került rendezésre.




Mellékletek