Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkornányzat Képviselő-testületének 02/2018. (II.20.) önkormányzati rendelete

Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzat rendelete a 2018. évi költségvetésről

Hatályos: 2019. 01. 30- 2019. 04. 29


Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata Képviselő-testületének

2/2018. (II. 20.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat

2018. évi költségvetéséről


(Egységes szerkezetben az 9/2018. (III. 28.) önkormányzati, a 19/2018. (VI. 26.) önkormányzati, a 24/2018. (IX. 25.) önkormányzati és a 33/2018. (XII. 13.) önkormányzati rendeletekkel.)



Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény, továbbá az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának 2018. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


I. FEJEZET


A költségvetés bevételének és kiadásának főösszege, a költségvetési hiány mértéke és finanszírozásának módja, a költségvetés bevételei és kiadásai, létszám

A költségvetés bevételének és kiadásának főösszege, a költségvetési hiány mértéke és finanszírozásának módja


1. §[1],[2],[3],[4] Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata 2018. évi költségvetés


költségvetési bevételét

104 940 168 Ft-tal

költségvetési kiadását

104 940 168 Ft-tal


megemeli, így az önkormányzat 2018. évi


Költségvetési bevétele:

10 837 021 153 Ft

működési bevétel

8 864 568 565 Ft

felhalmozási bevétel

1 972 452 588 Ft

Költségvetési kiadása:

12 498 692 375 Ft

működési kiadás

9 696 296 055 Ft

felhalmozási kiadás

2 802 396 320 Ft

Költségvetési hiány összege

1 661 671 222 Ft

működési hiány

831 727 490 Ft

felhalmozási hiány

829 943 732 Ft

Költségvetési hiány belső finanszírozása

2 409 472 765 Ft

működési célú maradvány igénybevétele

1 078 593 486 Ft

felhalmozási célú maradvány igénybevétele

 1 330 879 279 Ft

Költségvetési hiány külső finanszírozása

0 Ft

Felhalmozási célú hitelfelvétel

0 Ft

Finanszírozási bevételek összesen:

2 409 472 765 Ft

Finanszírozási kiadások összesen:

747 801 543 Ft

BEVÉTELEK ÖSSZESEN:

13 246 493 918 Ft

KIADÁSOK ÖSSZESEN:

13 246 493 918 Ft


   

2. § Az 1. § szerinti bevételi és kiadási főösszeg előirányzat-csoportonkénti önkormányzati főösszesítőjét, valamint a költségvetési egyenleget az 1. számú melléklet tartalmazza.


3. § Az 1. § szerinti bevételi főösszeg alaptevékenységhez kapcsolódó források szerinti részletezését előirányzat-csoportonkénti és kiemelt előirányzatonkénti, valamint kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladat bontásban, rovatrend szerint az önkormányzat tekintetében a 2.1. számú melléklet, a Polgármesteri Hivatal tekintetében a 3.1. számú melléklet és az intézmények összes bevétele tekintetében 4. számú melléklet szerint határozza meg.


4. § Az 1. § szerinti kiadási főösszeg alaptevékenységhez kapcsolódó előirányzat-csoportonkénti és kiemelt előirányzatonkénti, valamint kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladat bontásban, rovatrend szerint az önkormányzat tekintetében a 2.3. számú melléklet, a Polgármesteri Hivatal tekintetében a 3.2. számú melléklet és az intézmények összes kiadása tekintetében 4. számú melléklet szerint határozza meg.


5. § Az 1. § szerinti bevételi főösszegen belül a központi költségvetésből származó forrásokat a 2.2. számú melléklet tartalmazza.


A költségvetés bevételi és kiadási előirányzatai, létszám


6. § A költségvetés bevételi és kiadási előirányzatait, előirányzat-csoportonként és kiemelt előirányzatonként, valamint kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladat bontásban, rovatrend szerint az önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények bontásban a 2.1, 2.3. 3.1., 3.2, 4. és 4.1-4.22. számú mellékletek tartalmazzák.


7. § Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal létszámkeretét, valamint a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát a 1.5. számú melléklet tartalmazza.


8. § A 2018. évi működési és felhalmozási célú támogatási kiadások, valamint működési és felhalmozási célú átadott pénzeszközök jogcímenkénti előirányzatait az önkormányzat esetén a 2.4. számú melléklet tartalmazza.


9. § A 2018. évi költségvetési tartalék előirányzatait feladatonként az önkormányzat tekintetében a 2.5. számú melléklet tartalmazza.


10. § (1) Az önkormányzat által folyósított pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások előirányzatait ellátási típusonként a 2.6. számú melléklet tartalmazza.


(2) A Polgármesteri Hivatal által folyósított pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások előirányzatait ellátási típusonként a 3.3. számú melléklet tartalmazza.


A 2018. évi fejlesztési (beruházási) előirányzatok


11. § A fejlesztési előirányzatokat beruházásonként az Önkormányzat tekintetében a 2.7. számú melléklet, a Polgármesteri Hivatal tekintetében a 3.4. számú melléklet, az intézmények esetében a 4.2., 4.4, 4.6., 4.8., 4.10., 4.12., 4.14., 4.16., 4.18., 4.20., 4.22. számú mellékletek kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladat bontásban tartalmazzák.


A 2018. évi felújítási előirányzatok


12. § A felújítási előirányzatokat felújításonként az Önkormányzat tekintetében a 2.8. számú melléklet, a Polgármesteri Hivatal tekintetében a 3.5. számú melléklet kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladat bontásban tartalmazza.


Az EU-s társfinanszírozással megvalósuló programok


13. § Az EU-s társfinanszírozással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait elkülönítetten a 1.4. számú melléklet tartalmazza.


Adósságot keletkeztető ügyletekből eredő fizetési kötelezettségek


14. § Az Önkormányzat saját bevételeinek és az adósságot keletkeztető ügyletekből eredő fizetéseinek bemutatását a 2.9. számú melléklet tartalmazza, tárgyévre, az azt követő három évre és a futamidő végéig, tartalmazza továbbá az Önkormányzat fejlesztési céljait.



TÁJÉKOZTATÓ TÁBLÁK


Költségvetési mérleg


15. § Az 1. § bekezdés szerinti bevételi és kiadási főösszegen belül a működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de a finanszírozási célú műveleteket is figyelembe véve együttesen egyensúlyban, tájékoztató jelleggel a 1.1. számú melléklet tartalmazza.


Előirányzat-felhasználási terv


16. § A 2018. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről készített előirányzat-felhasználási ütemtervet az önkormányzat tekintetében a 2.10. számú melléklet, a Polgármesteri Hivatal tekintetében a 3.6. számú melléklet és az intézmények tekintetében a 4.23. számú melléklet tartalmazza.


Többéves kihatással járó döntések előirányzatai


17. § Többéves kihatással járó döntések számszerűsített előirányzatait évenkénti bontásban és összesítve a 1.2. számú melléklet tartalmazza.


Közvetett támogatások és az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. 102. § (3) bekezdése szerinti mérleg


18. § (1) Az Önkormányzat közvetett támogatásait a 2.11. számú, az intézmények közvetett támogatásait a 4.24. számú melléklet tartalmazza.


(2) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak mérlegét az Áht. 102. § (3) bekezdése szerinti bontásban a 1.3. számú melléklet tartalmazza.



Pesterzsébet Önkormányzata hiteleinek állománya és kamatfizetési kötelezettsége


19. § Az Önkormányzat hiteleinek állományát és kamatfizetési kötelezettségeit a 2.12. számú melléklet tartalmazza a futamidő végéig.



II. FEJEZET


A költségvetés végrehajtásának szabályai

Az Önkormányzat, az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal gazdálkodásának általános szabályai


20. § A Képviselő-testület felhatalmazza az önkormányzat nevében a polgármestert, az intézmények nevében az önkormányzati intézmények vezetőit és a Polgármesteri Hivatal nevében a jegyzőt a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.


21. § A költségvetési kiadások, a költségvetésben megállapított vagy az év közben módosított költségvetési kiadási előirányzatok mértékéig teljesíthetők.


22. § Az önkormányzati intézményeknél és a Polgármesteri Hivatalnál a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után az önkormányzati támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok, amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, nem teljesíthetők, kivéve a jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági döntésen alapuló kifizetéseket, vagy a jogszabályban vagy szerződésen alapuló visszavonhatatlan kötelezettségvállalásból eredő kiadásokat. A bevételi előirányzatok kizárólag azok túlteljesítése esetén növelhetők, és a költségvetési bevételek tervezettől történő elmaradása esetén azokat csökkenteni kell.


23. § Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal saját nevében a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló, 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletet érvényesen nem köthet, értékpapírt nem bocsáthat ki, nem szerezhet meg, faktoringot magában foglaló szerződést nem köthet és garanciát és kezességet nem vállalhat.


24. § Az önkormányzat, az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal gazdálkodási tevékenységük során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeit érvényesíteni.


25. § Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal a rendelkezésre álló kapacitásokat szakmai alapfeladatra használhatják. Kivételesen az időleges szabad kapacitásait nem kötelezően végzett tevékenységekre is hasznosíthatják. A költségvetési intézménynek e tevékenységéből származó bevételének fedeznie kell a végzett tevékenységgel összefüggő valamennyi közvetlen kiadását és az ahhoz hozzárendelhető közvetett kiadásokat. A költségvetési intézményeknek ezen tevékenységét a szakmai alapfeladatoktól elkülönítetten kell nyilvántartani.


26. § Az önkormányzati óvoda intézmények kiadásai között megtervezett 5 000 Ft/gyermek és 50 000 Ft/csoport előirányzattal el kell számolniuk tárgyév december 15-ig az Önkormányzat felé.


27. § (1) Az önkormányzat az intézményektől a szabad maradványt elvonhatja.


(2) Az intézményeknél – ide nem értve a Polgármesteri Hivatalt – a 3 hónapnál hosszabb tartósan üres állásokhoz tartozó személyi illetmény, és annak járulékai elvonásra kerülnek. Az elvonás összegét korrigálja az üres álláshely helyettesítésével kapcsolatosan kifizetett költségek.


28. § A költségvetés végrehajtásánál a közbeszerzésekről szóló, 2015. évi CXLIII. törvény rendelkezései szerint kell eljárni.


29. § Az Önkormányzat, az intézmények és a Polgármesteri Hivatal kötelesek kialakítani, működtetni és fejleszteni a belső kontrollrendszert és a belső ellenőrzést.


30. § Az Önkormányzat által nyújtott, az Áht. szerinti költségvetési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére vonatkozó adatok, kivéve, ha a közzététel előtt a költségvetési támogatást visszavonták vagy arról a kedvezményezett lemond a döntés meghozatalát követő hatvanadik napig az önkormányzat honlapján közzé kell tenni. Az adatok hozzáférhetőségét legalább öt évig biztosítani kell.


31. § (1) Az Önkormányzat pénzeszközeinek felhasználásával, az államháztartáshoz tartozó vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő, a nettó 200 000 Ft-ot elérő vagy azt meghaladó értékű árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésre, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra, vagyon vagy vagyoni értékű jog átadására, valamint koncesszióba adásra vonatkozó szerződések megnevezését (típusát), tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, a szerződés értékét, határozott időre kötött szerződés esetében annak időtartamát, valamint az említett adatok változásait az önkormányzat honlapján a szerződés létrejöttét követő hatvan napon belül közzé kell tenni. Az adatok hozzáférhetőségét legalább öt évig biztosítani kell.


(2) A szerződés értéke alatt a szerződés tárgyáért kikötött - általános forgalmi adó nélkül számított - ellenszolgáltatást kell érteni, ingyenes ügylet esetén pedig a vagyon piaci vagy könyv szerinti értéke közül a magasabb összeget kell figyelembe venni. Az időszakonként visszatérő - egy évnél hosszabb időtartamra kötött - szerződéseknél az érték kiszámításakor az ellenszolgáltatás egy évre számított összegét kell alapul venni. Az egy költségvetési évben ugyanazon szerződő féllel kötött azonos tárgyú szerződések értékét a közzétételi kötelezettség szempontjából egybe kell számítani.


32. § Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedéseket hozhat, amelyekről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.


33. § Önkormányzati vagyon ingyenesen kizárólag közfeladat ellátása céljából adható használatba, a közfeladat ellátásához szükséges mértékben.


A többletbevétel felhasználása


34. § Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal a közhatalmi bevételek, intézményi működési és felhalmozási bevételek eredeti vagy – ha bevételek tervezettől történő elmaradása miatt csökkentették – módosított bevételi előirányzatán felüli többletbevételét a Képviselő-testület előzetes engedélye nélkül felhasználhatják.   

      

Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal maradvány elszámolása


35. § (1) Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal esetében a Képviselő-testület dönt a maradvány elvonandó és felhasználható részéről. A maradványt kiemelt előirányzatonként a Képviselő-testület állapítja meg a zárszámadási rendeletével.


(2) Az önkormányzati intézményeknél és a Polgármesteri Hivatalnál a maradvány személyi juttatásból származó része - a személyi juttatásokba tartozó tételeken túlmenően - a kiemelt előirányzatokba tartozó tételek kifizetésére is fordítható. A maradvány terhére nem vállalható olyan tartós kötelezettség, amely támogatási többlettel jár.


(3) Az Egészségügyi Alapból finanszírozott feladatok maradvány-elszámolása során az alap kezelőjének rendelkezése szerint kell eljárniuk az érintett költségvetési szerveknek.


(4) Az önkormányzati intézmények maradvány elszámolása során tételesen kötelesek bemutatni a kötelezettséggel terhelt maradványukat, illetőleg a szabad maradványt.


(5) A NEAK (volt OEP) finanszírozásban részesülő intézményeknek maradványukat, úgy kell kimutatni, hogy elkülönüljön a NEAK (volt OEP) és az önkormányzat finanszírozásából adódó maradvány.


Az előirányzat módosítás hatáskörei


36. § (1) Az önkormányzat rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításáról a Képviselő-testület dönt.


(2) A Képviselő-testület a polgármester számára felhatalmazást ad a helyi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra.


(3) Az önkormányzati intézmények vezetői és a Polgármesteri Hivatal nevében a jegyző által a bevételi és kiadási előirányzatai saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók.


(4) A kiadási és bevételi előirányzatok saját hatáskörben az a)-c) pontok figyelembe vételével megemelhetők.


a) A költségvetési kiadási előirányzatokat a működési célú támogatások államháztartáson belülről, a felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, a működési célú átvett pénzeszközök és a felhalmozási célú átvett pénzeszközök bevételi előirányzatok növelésével egyidejűleg, továbbá a maradvány igénybevétele rovaton elszámolt maradvány által fedezett módon, annak összegéig, valamint a többletbevétellel lehet megemelni saját hatáskörben.


b) A személyi juttatások kiadási előirányzatai


ba) a közhatalmi bevételek, működési bevételek és felhalmozási bevételek költségvetési bevételi előirányzatok eredeti és módosított előirányzatán felül teljesített költségvetési bevételből (többletbevétel),


bb) a kötelezettségvállalással terhelt költségvetési maradványának személyi juttatásokból származó részével,


bc) szolgáltatási kiadások rovat kiadási előirányzatai terhére, ha annak célja, hogy a korábban szolgáltatás vásárlással ellátott feladatokat az intézmény állományba tartozó személyekkel lássa el, továbbá bármely rovat terhére, ha a személyi juttatások kiadási előirányzatainak növelése az azok jóváhagyásakor még nem ismert jogszabályváltozás miatt szükséges,


bd) az eredeti bevételi előirányzatként nem megtervezett, év közben rendelkezésre bocsátott, felhasználási célja szerint személyi jellegű kifizetést tartalmazó bevételből növelhető.


c) a (4) bekezdés bd) pontja szerinti forrás illetmény- vagy munkabéremelésre, a meglévő létszám határozatlan időre szóló foglalkoztatással történő növelésére abban az esetben használható fel, és a jóváhagyott többletbevétel ilyen célú felhasználására is csak abban az esetben adható engedély, ha a forrás tartós és a következő évben a költségvetésben eredeti előirányzatként megtervezik.


(5) Az önkormányzati intézmények vezetői és a Polgármesteri Hivatal nevében a jegyző, az Önkormányzat nevében a polgármester a bevételi előirányzatokat kizárólag, azok túlteljesülése esetén növelik, a költségvetési bevételek tervezettől történő elmaradása esetén azokat csökkentik.


37. § Az Önkormányzat költségvetési kiadási kiemelt előirányzatai közötti és kiemelt előirányzaton belüli átcsoportosításra a képviselő testület a polgármestert felhatalmazza.


38. § (1) Az intézmény vezetője a költségvetési kiadások kiemelt előirányzatai és kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.


(2) Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal a szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások rovat költségvetési kiadási előirányzata csak a személyi juttatások rovata kiadási előirányzata terhére növelhetők.


39. § A 36-38. §-ban foglalt saját hatáskörű előirányzat módosításról a polgármesternek a Képviselő-testületet a következő költségvetési rendelet módosítása során tájékoztatnia kell.


40. § (1) Amennyiben év közben az Országgyűlés, a központi költségvetésben meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását,

(2) A képviselő-testület előirányzat átcsoportosítás, előirányzat módosítás átvezetéseként az első negyedév kivételével, negyedévenként, a döntés szerinti időpontban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.


41. § A költségvetésben megállapított létszám-előirányzat az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal hatáskörében nem léphetők túl.


42. § (1) A polgármesterre és az intézmények vezetőire átruházott előirányzat-módosítási hatáskör 2018. december 31-ig gyakorolható.


(2) A bizottságokra átruházott előirányzat-módosítási hatáskör 2018. október 31-ig gyakorolható.


(3) Az átruházott hatáskörben fel nem használt előirányzat 2018. december 31-i hatállyal általános céltartalékot képez.


(4)[5] A képviselő-testület egyes előirányzatokkal kapcsolatos döntési jogosultságot a következők szerint állapítja meg:


Bizottságokra átruházott hatáskörök


1) Egészségügyi és Sportbizottság

kizárólagos hatáskörébe tartozik a Sport támogatási céltartalék előirányzat felosztása,


2) Oktatási, Kulturális, Ifjúsági és Informatikai Bizottság

kizárólagos hatáskörébe tartozik az oktatási és kulturális támogatási tartalék előirányzat felosztása,


3) Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottság

kizárólagos hatáskörébe tartozik a Környezetvédelemmel kapcsolatos tartalék és a Madarak, fák napi versennyel kapcsolatos tartalék felosztása.


Polgármesterre átruházott hatáskörök

  • mentálhigiénés és drogstratégiai programok tartaléka,
  • központi támogatás visszafizetésére tartalék,
  • közművelődési érdekeltségnövelő támogatás önrésze,
  • nyári napközis tábor,
  • nyári gyermekétkeztetés,
  • kitüntetések, díjak,
  • környezetvédelmi alap céltartalék,
  • talajterhelési díj céltartalék,  
  • polgármesteri céltartalék,
  • intézményvezetők jutalmazása,
  • temetési segély (közalkalmazottaknak),
  • intézmények működési tartaléka,
  • költségvetési szerveknél foglalkoztatottak 2017. évről áthúzódó bérkompenzációja
  • 2017. évről áthúzódó szociális ágazati összevont pótlék
  • 2017. évről áthúzódó kulturális illetmény pótlék
  • Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok (KEF-ek) működési feltételeinek biztosítása, és programjainak támogatása "A" kategória-Működik a KEF! KAB-KEF-17-A pályázati támogatás (975 000 Ft) + önrésze (109 000 Ft)
  • Kábítószer-prevenciós programok támogatása "C" kategória - Ki az utcára KAB-ME-17-KMR-C pályázati támogatás (5 000 000 Ft)+önrésze (560 000 Ft)
  • Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok (KEF-ek) működési feltételeinek biztosítása, és programjainak támogatása "C" kategória-Megint az utcán! KAB-KEF-17-C pályázati támogatás (990 000 Ft) + önrésze (120 000 Ft)
  • KÖFOP-1.2.1.-VEKOP-16-2017-01068 - Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata ASP központhoz való csatlakozása - pályázati támogatás
  • VEKOP-6.1.1-15-BP1-2016-00052 Pesterzsébeti Ady Endre Bölcsőde játszóudvarának fejlesztése - pályázati támogatás
  • KEHOP-5.2.9-16-2016-00086 - Önkormányzati intézmények épületeinek energiahatékonysági korszerűsítése Pesterzsébeten - pályázati támogatás + önrész
  • beruházások és felújítások tervezése céltartalék,
  • hulladékudvar tervezési tartaléka,
  • Magyar Labdarúgó Szövetség labdarúgó pálya építési program pályázat önrésze,
  • 2017. évben benyújtott pályázatok kötött önrész tartaléka
  • általános tartalék
  • költségvetési szerveknél foglalkoztatottak 2018. évi kompenzációja
  • szociális ágazati összevont pótlék
  • kulturális illetmény pótlék

felosztása.


A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik

  • beruházási feladatok jóváhagyása,
  • felújítási célok jóváhagyása,
  • EU-s és hazai pályázatok támogatási önrésze (pályázatok önrésze) tartalék, felosztása,
  • alapítványi forrás átvétele, átadása.


43. § Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal saját hatáskörben költségvetési előirányzataikat módosítják a felülvizsgált és a Képviselő-testület által jóváhagyott előző évi maradványukkal.




44. § A költségvetési rendelet módosításai során nem kell előterjeszteni a tájékoztató táblákat.


A beruházások, felújítások általános szabályai az önkormányzati intézményeknél és a Polgármesteri Hivatalnál


45. § A Képviselő-testület

  1. a tárgyi eszközök beruházási és felújítási előirányzatának felhasználását - az ingatlanok (telkek, épületek, építmények, ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok) kivételével – az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal,
  2. az ingatlanok beruházási és felújítási előirányzatának felhasználását az Önkormányzat,
  3. a képzőművészeti alkotások beruházási és felújítási előirányzatának felhasználását az Önkormányzat és a Pesterzsébeti Múzeum hatáskörébe utalja.


 46. § Amennyiben jogi vagy természetes személy vagyonáról az önkormányzat, az önkormányzati intézmények, illetőleg a Polgármesteri Hivatal javára lemond, a mindenkor érvényben lévő Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat tulajdonában álló vagyonnal való rendelkezés szabályairól szóló rendeletében foglaltak szerint kell eljárni.


A szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások külső személlyel, szervezettel történő szerződéskötés szabályai az önkormányzati intézményeknél és a Polgármesteri Hivatalnál


47. § (1) Az önkormányzati intézményeknél és a Polgármesteri Hivatalnál alaptevékenység körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére a dologi kiadások között eredeti előirányzatként elkülönítetten nem megtervezett összegen túlmenően csak a személyi juttatások egyidejű átcsoportosításával növelhető.

(2) A szerződést írásban kell megkötni.


(3) A szerződéskötés feltétele:

  1. azt jogszabály nem zárja ki,
  2. a szerződés megkötése a közfeladatok ellátásához feltétlenül szükséges,
  3. törvény vagy kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában az adott feladat elvégzéséhez megfelelő szakértelemmel, szakképzettséggel és gyakorlattal, vagy egyéb megfelelő sajátos szakmai adottságokkal, képességekkel rendelkező személyt a megrendelő nem foglalkoztat, vagy a szerződés tárgyát képező szolgáltatás egyedi, időszakos, vagy időben rendszertelenül ellátandó feladat.


Az önkormányzati költségvetési intézmények működési támogatásának utalása


48. § Az önkormányzati intézmények működési és felhalmozási kiadásaihoz kapcsolódó önkormányzati támogatásukat, havi keret lebontás és felhasználási igény szerint kapják.


A nemzetiségi önkormányzatokat érintő támogatások utalása


49. § (1) Az Önkormányzat a helyi nemzetiségi önkormányzatok részére államháztartáson belüli működési célú támogatást biztosít felhasználási kötöttséggel. A támogatás összegét a tárgyév április 15-éig megkötött támogatási szerződés alapján, az abban foglaltak szerint utalja az önkormányzat.


(2) A fel nem használt és a tárgyévre kötelezettséggel nem terhelt maradványt az önkormányzat részére az elszámolást követően, a támogatási szerződésben foglaltak szerint vissza kell utalni.


(3) A támogatási szerződés módosítására az elszámolási határidő vonatkozásában és a támogatás céljában kerülhet sor, egyszeri alkalommal, a támogatott elszámolási határidő lejárta előtt benyújtott írásos kérelemre.


(4) A kapott támogatás pénzügyi elszámolásáig újabb támogatás nem juttatható a nemzetiségi önkormányzat részére.



A szakmai pályázatok benyújtásának szabályai


50. § (1) Az önkormányzati intézmények a Képviselő-testület előzetes jóváhagyása nélkül csak abban az esetben nyújthatnak be szakmai programokra pályázatot, ha a pályázat benyújtásának feltételéül megszabott saját forrás (önrész) összege a 100 000 Ft-ot nem haladja meg, nem utófinanszírozott, illetőleg a költségvetési évben és azt követő években költségvetési többlettámogatást nem igényel a pályázattal összefüggő feladat finanszírozása.


(2) Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal kizárólag a Képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthat be Európai Uniós támogatással megvalósuló szakmai programokra pályázatot.


Az illetményalap meghatározása és a jutalmazás szabályai az önkormányzati intézményeknél és a Polgármesteri Hivatalnál


51. § (1) A Képviselő-testület a köztisztviselők illetményalapját Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. C. törvény 59. § (6) bekezdése, illetve a Képviselő-testület 295/2017. (XII. 07.) Ök. számú határozata alapján 2018. évben 45 000 Ft-ban állapítja meg.


(2) A Polgármesteri Hivatal részére a személyi juttatás eredeti előirányzatának kifizethető összegét 15 %-ban állapítja meg jutalom címén, ide tartozik a prémium címén, teljesítményösztönzés, személyi ösztönzés céljából történő kifizetés, valamint a kerületi hűségjutalom kifizetése is.


(3) Az önkormányzati intézmények részére a törvény szerinti illetmények, munkabérek eredeti előirányzatának kifizethető összegét 15  %-ban állapítja meg jutalom címén, ide tartozik a prémium címén, teljesítményösztönzés, személyi ösztönzés céljából történő kifizetés, valamint a kerületi hűségjutalom kifizetése is.


(4) A Polgármesteri Hivatal felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselője illetménykiegészítése a köztisztviselő alapilletményének 40 %-a.


(5)    A Polgármesteri Hivatal középiskolai végzettségű köztisztviselője illetménykiegészítése a köztisztviselő alapilletményének 20 %-a.


(6)    A köztisztviselők 2018. évi cafetéria juttatása bruttó 200 000 Ft/fő.




A hitelfelvétellel, kezességvállalással és a pénzügyi befektetésekkel kapcsolatos szabályok


52. § (1) Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal saját nevükben adósságot keletkeztető ügyletet nem köthetnek.


(2) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletet a Stabilitási tv. szerint köthet.


(3) Az Önkormányzat működési célra csak likvid hitelt vehet fel.


(4) Az Önkormányzat a tárgyévre vonatkozó költségvetési rendeletében szerepeltetett adósságkeletkeztetési szándékáról, az adósságot keletkeztető ügylethez kapcsolódó fejlesztési céljáról és az ügylet várható értékéről a Kormányt előzetesen tájékoztatja a kormányzati hozzájáruláshoz kötött ügyletek esetében.


5) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az év közben jelentkező likviditási problémák megoldása érdekében a rendelkezésre álló, 500 000 000 Ft összegű, 12 hónap futamidejű folyószámlahitelt és indokolt esetben - a folyószámla hitelen túlmenően - munkabér hitelt vegyen igénybe. Kötelezettséget vállal arra, hogy a felvett folyószámlahitelt, illetőleg munkabérhitelt és járulékaikat a hitel futamidejének évében, azok lejáratakor, éves költségvetésének összeállításakor minden más fejlesztési kiadást megelőzően betervezi és jóváhagyja, valamint az ebből adódó tőke- és kamatfizetési kötelezettségeinek eleget tesz. A polgármester a folyószámlahitel, illetőleg munkabér hitel igénybe vételéről, felhasználásáról és visszafizetéséről köteles a Képviselő-testületet folyamatosan tájékoztatni.


(6) A polgármester az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit lekötheti, vagy államilag garantált értékpapírt vásárolhat, figyelembe véve a likviditást. 


A bankszámlák feletti rendelkezési jog


53. § (1) Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás célú helyiségek értékesítéséből szármató bevételt elkülönített számlán kell kezelni.

(2) Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és nem lakás célú helyiségek értékesítéséből származó bevételt kizárólag a képviselő-testület döntése alapján ingatlan beruházásra, felújításra, bővítésre, vásárlásra, illetve a felhalmozási bevételek kiesésének fedezetére lehet fordítani.


54. § A Környezetvédelmi Alap számlán lévő pénzeszközt a jogszabályi előírások alapján lehet felhasználni.


55. § A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármester, hogy az átmeneti pénzügyi likviditás biztosítása érdekében az önkormányzati lakások és nem lakás célú helyiségek elidegenítéséből származó bevételből a folyó kiadások teljesítéséhez az elkülönített számlákon lévő pénzeszközöket igénybe vegye. Az igénybevett összegeket az iparűzési adó beérkezését követően április végéig és október végéig az elkülönített számlákra vissza kell pótolni.


A polgármester tájékoztatási kötelezettségei


56. § (1) Az Önkormányzat költségvetését veszélyeztető körülmények felmerülése esetén a polgármester haladéktalanul köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.


(2) Amennyiben a polgármester az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedéseket hozott, úgy a Képviselő-testület részére a legközelebbi ülésén be kell számolni.


(3) A polgármester köteles a költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetet a Képviselő-testület elé terjeszteni, úgy hogy a Képviselő-testület elé terjesztést követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen. A költségvetés végrehajtásáról szóló zárszámadást az elfogadott költségvetéssel összehasonlítható módon, az év utolsó napján érvényes szervezeti, besorolási rendnek megfelelően kell elkészíteni.


(4) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap az Önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít a polgármester köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.


(5) A költségvetés elfogadásáig megvalósuló bevételek és kiadások teljesítéséről (átmeneti gazdálkodás) a polgármester a költségvetés elfogadásakor a Képviselő-testületnek be kell számolni.


A készpénzfizetés korlátozása


57. § (1) A bevételek beszedésekor és a kiadások teljesítésekor a készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. Ugyanazon szerződés alapján ugyanazon partnerünknek (amennyiben partnerünk is pénzforgalmi számla nyitására köteles) egy naptári hónapban termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás – általános forgalmi adót is magába foglaló – ellenértékeként összesen maximum 1 500 000 Ft összeghatárig lehet készpénzben kifizetést teljesíteni.


(2) Törekedni kell a 200 000 Ft feletti kifizetések átutalási fizetési móddal történő kiegyenlítésére.


(3) Készpénzes kifizetés történhet önkormányzati rendezvényekhez, továbbá az önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, és az intézmények működéséhez kapcsolódó kifizetéseknél.


Leltározással kapcsolatos feladatok


58. § (1) Az önkormányzat és intézményei tulajdonának védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, az eszközökről és azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, ezért az Önkormányzatnak és intézményeinek három évente kell leltározást végezni.


(2) A koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök esetében a működtetőnek a vagyonkezelési szerződésben foglaltak szerinti gyakorisággal kell a leltározást elvégezni és hitelesített leltárral alátámasztani.


(3) Az egyeztetéssel végzett leltározást (kivéve a vagyonértékű jogokat) évente kell végezni.


(4) A felesleges eszközök feltárását és a selejtezést évente kell elvégezni.

         


Működési és felhalmozási célú támogatás átvétele államháztartáson belülről


59. § Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények részére államháztartáson belülről nyújtott pénzeszköz támogatásának elfogadásáról 1 000 000 Ft felett a Képviselő-testület-, 1 000 000 Ft értékhatárig az Önkormányzat esetében a polgármester, a Polgármesteri Hivatal esetében a Jegyző, az intézmények esetében az intézmény vezetője dönt, melyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.


Működési és felhalmozási célú átvett pénzeszköz államháztartáson kívülről


60. § Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények részére államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök elfogadásáról 1 000 000 Ft felett a Képviselő-testület-, 1 000 000 Ft értékhatárig az Önkormányzat esetében a polgármester, a Polgármesteri Hivatal esetében a Jegyző, az intézmények esetében az intézmény vezetője dönt, melyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.


Működési és felhalmozási célú támogatás átadása államháztartáson belüli szervezet részére


61. § (1) Az Önkormányzat tárgyévi költségvetési rendeletében határozza meg azon költségvetési előirányzatait, amelyek terhére felhalmozási vagy működési célú támogatást biztosít államháztartáson belüli szervezetek részére.


(2) Önkormányzati támogatás nyújtása egyrészt pályázat kiírása útján, másrészt kérelemre történik. A kérelemre történő támogatás nyújtás esetén elsősorban a kerület érdekében végzett tevékenység támogatására kell törekedni.


(3) A támogatás vonatkozásában döntéshozó:

  1. a Képviselő-testület 1 000 000 Ft összeghatár felett,
  2. átruházott hatáskörben a bizottságok, az általuk kiírt pályázatok esetében az önkormányzat mindenkori költségvetési rendeletében az adott bizottság részére elkülönített céltartalék terhére,
  3. átruházott hatáskörben a polgármester 1 000 000 Ft összeghatárig.


(4) A kérelem írásban nyújtható be. A beérkezett kérelmekkel kapcsolatos további ügyintézési feladatok ellátásáról a polgármester gondoskodik.


(5) A döntéshozó a kérelmet 30 napon belül bírálja el. Amennyiben a döntéshozó testületként jár el, akkor a kérelem elbírálása a soron következő rendes ülésén történik, de legfeljebb 80 napon belül.


(6) A kérelem/pályázat elbírálása után kerülhet sor a mindenkori költségvetési rendeletben biztosított felhatalmazás alapján az előirányzatok saját hatáskörben történő átcsoportosítására.


(7) A (6) bekezdés szerinti saját hatáskörű módosításról a polgármester a Képviselő-testületet a költségvetési rendelet soron következő módosításakor tájékoztatja.


(8) Támogatás juttatása esetén támogatási szerződést kell kötni a támogatottal az (6) bekezdés szerinti átcsoportosítást követő 30 napon belül.


(9) A támogatási szerződést a polgármester írja alá.


(10) Az elszámolás a pályázati kiírásban, illetve megkötött támogatási szerződésben foglaltaknak megfelelően történik.


(11) A kapott támogatás pénzügyi elszámolásáig újabb támogatás – a (12) bekezdésben foglaltak kivételével - nem juttatható a támogatott részére.


(12) A kapott, de még elszámolási határidőn belüli támogatáson felül újabb támogatás kivételes esetben akkor nyújtható a támogatott részére, ha azt a korábbi támogatás céljától eltérő, nevesített működési-, vagy felhalmozási kiadásra kéri a támogatott.


(13) Az elszámolás a megkötött támogatási szerződésben meghatározottak szerint történik.


(14) A támogatási szerződés módosítására az elszámolási határidő vonatkozásában és a támogatás céljában kerülhet sor, egyszeri alkalommal, a támogatott elszámolási határidő lejárta előtt benyújtott írásos kérelemre.


(15) A határidő módosítás engedélyezéséről a polgármester dönt.


(16) A támogatás céljának módosításáról, amennyiben az működési és felhalmozási célon belüli változás, illetve amennyiben a megváltoztatni kívánt célra történő felhasználást a pályázati kiírás lehetővé teszi, a polgármester dönt.


(17) A támogatás céljának módosításáról amennyiben az működési és felhalmozási célok közötti változás a (3) bekezdésében foglalt döntéshozók az (5) bekezdés szerinti határideig döntenek.


III. FEJEZET


Záró és vegyes rendelkezések


62. § E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a 2018. évi költségvetés végrehajtása során kell alkalmazni és 2019. április 30-ával hatályát veszti.






dr. Demjanovich Orsolya s. k.

Szabados Ákos s. k.

jegyző

polgármester
































 INDOKOLÁS

Általános indoklás


Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva alkotja meg Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának 2018. évi költségvetési rendeletét.

A rendelet (és táblázatai) az Áht., valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.) előírásainak megfelelően került összeállításra.


A rendelet I. fejezete tartalmazza a költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszegét, a költségvetés hiány mértékét és finanszírozásának módját, az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal létszámkeretét, a fejlesztési előirányzatokat feladatonként, az EU-s társfinanszírozással megvalósuló programokat, az adósságot keletkeztető ügyletből eredő fizetési kötelezettségeket, valamint a tájékoztató táblákat.


A rendelet II. fejezete a 2018. évi költségvetés végrehajtásának szabályait rögzíti.

Az önkormányzat, az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal gazdálkodásának általános szabályait tartalmazza Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. tv, továbbá az államháztartásról szóló, 2011. évi CXCV. (továbbiakban: Áht.), és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló, 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.), Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló, 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Gst.), az adózás rendjéről szóló, 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.), a Nemzeti vagyonról szóló, 2011. évi CXCVI. tv. (továbbiakban: Nvtv.), az információs önrendelkezési jogról és az információs szabadságról szóló, 2011. évi CXII. tv. 


Meghatározza a bevételi, kiadási és létszám előirányzatokkal való gazdálkodást, az átadott pénzeszközökkel való eljárási rendet, a közzétételt, a vagyonnal kapcsolatos gazdálkodást.

Részletes indoklás

Az eredeti költségvetési rendelet, illetve annak módosításának részletes indokolása az eredeti és a módosító rendeletek mellékletekét képezi.


[1]

Módosította: a 9/2018. (III. 28.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2018. március 29-től.

[2]

Módosította: a 19/2018. (VI. 26.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2018. június 27-től.

[3]

Módosította: a 24/2018. (IX. 25.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2018. szeptember 26-tól.

[4]

Módosította: a 33/2018. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2018. december 14-től.

[5]

Módosította: a 9/2018. (III. 28.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2018. március 29-től.