Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkornányzat Képviselő-testületének 18/2019. (V.20.) önkormányzati rendelete
a 2018. évi költségvetés végrehajtásáról és a 2018. évi maradvány jóváhagyásáról
Hatályos: 2019. 05. 21- 2020. 07. 16Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkornányzat Képviselő-testületének 18/2019. (V.20.) önkormányzati rendelete
a 2018. évi költségvetés végrehajtásáról és a 2018. évi maradvány jóváhagyásáról
2019-05-21-tól 2020-07-17-ig
Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata
Képviselő-testületének
18/2019. (V.20.) önkormányzati rendelete a
2018. évi költségvetés végrehajtásáról és a 2018. évi maradvány jóváhagyásáról
Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- §
(1) Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete 2018. évi költségvetéséről szóló többször módosított 2/2018. (II.20.) önkormányzati rendelete végrehajtását
13 581 147 273 Ft bevételi főösszeggel
9 851 760 855 Ft kiadási főösszeggel
3 729 386 418 Ft többlettel
jóváhagyja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti bevételi főösszeg egységes rovatrend szerinti összegeit az 1. melléklet tartalmazza.
(3) Az (1) bekezdés szerinti kiadási főösszeg egységes rovatrend szerinti összegeit a 1. melléklet tartalmazza.
- §
(1) Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata költségvetésének bevételi teljesítését a 23.1. melléklet, kiadási teljesítését a 23.2. melléklet tartalmazza.
(2) Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal költségvetésének bevételi teljesítését a 24.1. melléklet, kiadási teljesítését a 24.2. melléklet tartalmazza.
(3) A költségvetési intézmények költségvetésének bevételi és kiadási teljesítését a 25. melléklet, valamint a 25.1.-25.22. mellékletek tartalmazzák.
3. §
(1) Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata beruházási célú kiadások feladatonkénti teljesítését a 23.6. melléklet tartalmazza.
(2) Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal beruházási célú kiadások feladatonkénti teljesítését a 24.4. melléklet tartalmazza.
4. §
(1) Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata felújítási kiadás célonkénti teljesítését a 23.7. melléklet tartalmazza.
(2) Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal felújítási kiadás célonkénti teljesítését az 24.5. melléklet tartalmazza.
5. §
Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete az Önkormányzat 2018. december 31-i mérleg főösszegét a 11. mellékletben foglaltak szerint
27 831 847 316 Ft-ban
állapítja meg.
6. §
Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata, Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal és az önkormányzat költségvetési intézményeinek 2018. évi maradványát a 13. melléklet C) sorában foglaltak szerint jóváhagyja.
7. §
Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat költségvetési intézményeinek 2018. évi szabad maradványának elvonását a 13. melléklet H) sorában foglaltak szerint jóváhagyja.
8. §
Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata, Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatala és az önkormányzat költségvetési intézményei kötelesek e rendelet 6. §-ban jóváhagyott 2018. évi maradványt, illetőleg a 7. §-ban jóváhagyott elvonásokat nyilvántartásba venni.
9. §
(1) Ezen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a 2017. évi költségvetés végrehajtásáról szóló 17/2018. (V.29.) önkormányzati rendelet.
Szabados Ákos dr. Demjanovich Orsolya
polgármester jegyző
T A R T A L O M J E G Y Z É K
1. | Pesterzsébet Önkormányzata 2018. évi bevételi és kiadási összesítő | |
2. | Pesterzsébet Önkormányzata 2018. évi összevont költségvetésének mérlege | |
3. | Pesterzsébet Önkormányzata 2018. évi összevont költségvetési mérlege intézményenként | |
4. | Pesterzsébet Önkormányzata költségvetési pénzeszközei változásának bemutatása | |
5. | Pesterzsébet Önkormányzata több éves kihatással járó döntései | |
6. | Pesterzsébet Önkormányzata adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek bemutatása | |
7. | Pesterzsébet Önkormányzata tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek | |
8. | 2018. évi Európai Uniós társfinanszírozással megvalósuló programok | |
9. | Bevételek és kiadások, az Áht. 102 § (3) bekezdése szerinti mérleg | |
10. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2018. évi költségvetési létszámkerete | |
11. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2018. évi mérlege | |
12. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2018. évi eredménykimutatása | |
13. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2018. évi maradványkimutatása | |
14. | Kiegészítő és egyéb kötött felhasználású támogatások elszámolása 2018. év | |
15. | Az általános, köznevelési és szociális feladatokhoz kapcsolódó támogatások elszámolása 2018. év | |
16. | Pesterzsébet Önkormányzata hiteleinek állománya és kamatfizetési kötelezettsége | |
17. | Pesterzsébet Önkormányzat 2018. december 31-i ingatlan (kapcsolódó vagyoni értékű jog) állományának alakulása | |
18. | Kimutatás az immateriális javak, tárgyi eszközök koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök állományának alakulásáról 2018. év | |
19. | Vagyonkimutatás a könyvviteli mérlegben értékkel szereplő eszközökről | |
20. | Vagyonkimutatás az érték nélkül nyilvántartott eszközökről | |
21. | Az Önkormányzat tulajdonában lévő eszközállomány használhatósági foka 2014-2018. években | |
22. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2018. évi átadott pénzeszközei | |
23.1. | Pesterzsébet Önkormányzatának bevételei | |
23.2. | Pesterzsébet Önkormányzatának kiadásai | |
23.3. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2018. évi átadott pénzeszközei | |
23.4. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2018. évi céltartalékai és általános tartaléka | |
23.5. | Pesterzsébet Önkormányzata által folyósított pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások 2018. év | |
23.6. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2018. évi beruházási kiadásai | |
23.7. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2018. évi felújítási kiadásai | |
23.8. 23.9. | Pesterzsébet Önkormányzata által nyújtott 2018. évi közvetett támogatások 2017. évi térítésmentes átadások listája | |
24.1. | Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal 2018. évi bevételei | |
24.2. | Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal 2018. évi kiadásai | |
24.3. |
| |
24.4. | Polgármesteri Hivatal 2018. évi beruházási kiadásai | |
24.5. | Polgármesteri Hivatal 2018. évi felújítási kiadásai | |
25. | Intézményi 2018. évi bevételi és kiadási összesítő | |
25.1.-25.22. | Pesterzsébet Önkormányzata költségvetési intézményei 2018. évi bevételei és kiadásai | |
25.23. | Intézmények által nyújtott 2018. évi közvetett támogatások | |
A 2018. évi költségvetés végrehajtásának általános értékelése, elemzése
1. | Általános rész |
2. | Specifikus rész |
I. | Az önkormányzati feladatellátás általános értékelése |
II. | Önállóan működő és gazdálkodó intézmény (GAMESZ) és önállóan működő intézmények bevételeinek és kiadásainak alakulása |
III. | Polgármesteri Hivatal bevételek és kiadások alakulása |
IV. | Önkormányzat bevételek és kiadások alakulása |
V. | Maradványok változásainak tartalma |
VI. | Értékpapír és hitelműveletek alakulása |
VII. | Vagyon alakulása |
VIII. | Adósságállomány alakulása |
IX. | Több éves kihatással járó kötelezettségek |
X. | Közvetett támogatások |
XI. | Pénzeszközváltozás |
XII. | Önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek |
XIII. | Befolyásoló tényezők a beszámolási időszakban |
XIV. | Az ellenőrzések által feltárt jelentős összegű hibák miatti módosítások bemutatása |
XV. | Egyebek |
EXCEL TÁBLÁK
/külön melléklet/
A 2018. évi költségvetés végrehajtásának szöveges indoklása
1. ÁLTALÁNOS RÉSZ
Teljes név: Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzata (továbbiakban Önkormányzat)
Székhely: 1201 Budapest XX. ker. Kossuth Lajos tér 1.
Az Önkormányzat besorolási, és egyéb adatai
Név: Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzata
Székhely: 1201 Budapest, Kossuth Lajos tér 1.
Telephelyek: Budapest, XX. Ker. Kálmán u. 15. Iskola
Budapest, XX. Ker. Téglagyár tér 9. Védelmi raktár
Budapest, XX. Ker. Kossuth Lajos tér 1. Védelmi pince
Budapest, XX. Ker. Kossuth Lajos u. 37/A. Képviselői Iroda
Budapest, XX. Ker. Ady Endre u. 84/A. Képviselői Iroda
Budapest, XX. Ker. Igló u. 6. II. 1-3. Képviselői Iroda
Budapest, XX. Ker. Pázsitos sétány 2. Képviselői Iroda
Budapest, XX. Ker. Vörösmarty u.180.Civil Szervezetek Háza
Adószáma: 15735832-2-43
Törzskönyvi azonosító: 735836
KSH statisztikai számjel: 15735832-8411-321-01
Alapító szerv: Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete
SZMSZ száma, és kelte: 37/2014. (XI.13.) Önkormányzati rendelete
Gazdálkodási forma: Önállóan működő és gazdálkodó
Jogállása: Önálló jogi személy
Számlát vezető pénzintézet: Raiffeisen Bank Zrt., 1054 Budapest, Akadémia u.6.
Ktgv.-i bankszámlaszám: 12001008-01510331-00100003
Az alaptevékenység ellátásával összefüggő kormányzati funkciók:
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
011220 Adó-, vám- és jövedéki igazgatás
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
013360 Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások
016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
022010 Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése
031030 Közterület rendjének fenntartása
032060 Polgári védelmi stratégiai tartalékok tárolása, kezelése
041110 Általános gazdasági és kereskedelmi ügyek igazgatása
041140 Területfejlesztés igazgatása
045120 Út, autópálya építése
045130 Híd, alagút építése
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
051050 Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása
052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése
061020 Lakóépület építése
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
072311 Fogorvosi alapellátás
072410 Otthoni (egészségügyi) szakápolás
074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás
074052 Kábítószer-megelőzés programjai, tevékenységei
076010 Egészségügy igazgatása
081010 Sportügyek igazgatása
081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
081041 Versenysport-, és utánpótlás nevelési tevékenység támogatása
081043 Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása
081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása
082061 Múzeumi gyűjteményi tevékenység
082063 Múzeumi kiállítási tevékenység
082091 Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
083050 Televízió-műsor szolgáltatása és támogatása
086030 Nemzetközi kulturális együttműködés
086090 Mindenféle egyéb szabadidős szolgáltatás
091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
091220 Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok
096015 Gyernekétkeztetés köznevelési intézményben
096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben
098010 Oktatás igazgatása
101221 Fogyatékossággal élők nappali ellátása
102025 Időskorúak átmeneti ellátása
102031 Idősek nappali ellátása
104012 Gyermekek átmeneti ellátása
104030 Gyermekek napközbeni ellátása
104031 Gyermekek bölcsődei ellátása
104035 Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében
104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások
104043 Család és gyermekjóléti központ
106010 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
107015 Hajléktalanok nappali ellátása
107030 Szociális foglalkoztatás, fejlesztő foglalkoztatás
107051 Szociális étkeztetés
107052 Házi segítségnyújtás
107053 Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
109010 Szociális szolgáltatások igazgatása
Az alaptevékenység ellátásával összefüggő szakfeladatok:
521012 Polgári védelmi védőeszközök tárolása, kezelése
559093 Szolgálati lakás, szállás üzemeltetése
562912 Óvodai intézményi étkeztetés
562913 Iskolai intézményi étkeztetés
602000 Televízió-műsor összeállítása, szolgáltatása
680001 Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése
680002 Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése
680003 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése
811000 Építményüzemeltetés
813000 Zöldterület-kezelés
821000 Adminisztratív kiegészítő szolgáltatás
856020 Pedagógiai szakmai szolgáltatások
862301 Fogorvosi alapellátás
869020 Otthoni (egészségügyi) szakápolás
873012 Időskorúak átmeneti ellátása
879018 Gyermekek átmeneti otthonában elhelyezettek ellátása
879019 Családok átmeneti otthonában elhelyezettek ellátása
881011 Idősek nappali ellátása
881013 Fogyatékossággal élők nappali ellátása
889101 Bölcsődei ellátás
889102 Családi napközi
889103 Gyermekétkeztetés bölcsődében és fogyatékosok nappali intézményében
889201 Gyermekjóléti szolgáltatás
889913 Nappali melegedő
889921 Szociális étkeztetés
889922 Házi segítségnyújtás
889923 Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
889924 Családsegítés
900400 Kulturális műsorok, rendezvények, kiállítások szervezése
910502 Közművelődési intézmények, közösségi színterek működtetése
931102 Sportlétesítmények működtetése és fejlesztése
999000 Szakfeladatra el nem számolt tételek
A számviteli politika főbb tartalmi elemei:
- A számviteli politika kidolgozásának jogszabályi háttere
- A számviteli politika részét képező szabályzatok
- A számviteli politika célja, tartalma
- Az Önkormányzat bemutatása
- A számviteli politika hatálya, elkészítéséért felelős személy
- Számviteli alapelvek
- A költségvetés összeállításával kapcsolatos feladatok
- Beszámolásra, zárszámadásra vonatkozó szabályozás
- Egyéb beszámolási kötelezettséggel kapcsolatos feladatok, határidők
- A költségvetési és pénzügyi számvitel alkalmazásával kapcsolatos sajátos szabályok. előírások, módszerek
- Számvitel politikai döntések
- A mérlegsorokhoz kapcsolódó döntések
- A leltározási feladatokhoz kapcsolódó döntések
- Értékelési eljárásokkal kapcsolatos döntések
- Értékelési módszerekhez kapcsolódó jelentős összegű eltérés nagyságának meghatározása
- Az Önkormányzat és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kapcsolata
- Vagyonváltozásokkal kapcsolatos eljárási rend, az ingatlanvagyon kataszter és a tárgyi eszköz modul kapcsolata
- Zárlat, zárási feladatok
- Kimenő számlázással és beérkező számlákkal kapcsolatos feladatok
2. SPECIFIKUS RÉSZ
I. Az önkormányzati feladatellátás általános értékelése
Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete 10 627 261 909 Ft bevételi és 10 627 261 909 Ft kiadási előirányzattal hagyta jóvá az Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről szóló, 2/2018. (II.20.) Önkormányzati rendeletét.
A 2018. évi eredeti költségvetés a Képviselő-testület költségvetést érintő határozatai alapján, továbbá támogatás értékű bevétellel, illetve államháztartáson kívülről kapott pénzeszköz átvétellel és saját hatáskörű előirányzat átcsoportosításokkal módosult.
A Képviselő-testület a 2018. évi költségvetésről szóló 2/2018. (II.20.) Önkormányzati rendelet módosításáról szóló 9/2019. (II.21.) Önkormányzati rendeletét 13 735 528 968 Ft bevételi és 13 735 528 968 Ft kiadási előirányzat tervezésével hagyta jóvá.
Az önkormányzat intézményei, a Polgármesteri Hivatal és az Önkormányzat egységes rovatrend szerinti tagolásban kimutatott összesen módosított bevételi előirányzatainak teljesítése 13 581 147 273 Ft, a kiadások teljesítése 9 851 760 855 Ft, mely 3 729 386 418 Ft többletet jelent. Az összesítőt az önkormányzat 2018. évi bevételeiről és kiadásairól az 1. melléklet tartalmazza.
Folyószámlahitelt és munkabérhitelt nem vettünk igénybe az év során. Az Önkormányzat az intézményekkel kötött megállapodásnak megfelelően folyósította a havi finanszírozás összegét a Polgármesteri Hivatal és az intézmények részére.
Harminc napot meghaladó - elismert – tartozásunk egész évben nem volt.
Pesterzsébet Önkormányzata a kötelező és önként vállalt feladatait - a rendelkezésre álló források mértékéig - a 2018. esztendőben teljesítette.
Számszerű adataink végeredményben azt bizonyítják, hogy a takarékos, megfontolt gazdálkodás összességében eredményes volt.
II. Önállóan működő és gazdálkodó intézmény (GAMESZ) és önállóan működő intézmények bevételek és kiadások alakulása
Az intézmények módosított bevételi előirányzata 5 059 838 133 Ft. A teljesítés – a maradvány felhasználással együtt – 5 034 218 075 Ft, amely 99%-os teljesítést jelent. A bevételeket összesítve az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 25. melléklet, intézményenként a 25.1.-25.22. mellékletek tartalmazzák.
Intézményi bevételek alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban
Működési célú támogatások ÁH-n belülről
A működési célú támogatások jelentős részét továbbra is a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőtől kapott támogatás teszi ki, mely jogcímen egyedül a Humán Szolgáltatások Intézménye kap bevételt, mint az Önkormányzat egyetlen vegyes finanszírozású intézménye. A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő általi 3 734 e Ft túlteljesítés okai Vas Gereben utca 1. szám alatti gyermekorvosi rendelő 5. számú körzetének kényszerű, év közbeni átvétele 2018. szeptemberétől haláleset miatt.
A Szociális Foglalkoztató esetében Budapest Főváros Kormányhivatalától az alábbi összegek érkeztek 2018. évben:
- hosszú távú közfoglalkoztatási programra 61 115 429 Ft
- nyári diák foglalkoztatásra 3 989 173 Ft
A Csili Művelődési Központ az Emberi Erőforrások Minisztériumától kapott népzenei és táncházi rendezvényekre 2 900 000 Ft támogatást, valamint a Nemzeti Kulturális Alaptól kapott 1 600 000 Ft-ot a Benkó koncert megrendezésére.
A Csili Művelődési Központ is részt vesz a közmunkaprogramban, így Budapest Főváros Kormányhivatala 12 853 136 Ft-tal támogatta a programban résztvevők személyi juttatásait.
A 2018. évi országgyűlési választásokkal kapcsolatosan átlagbér igény megtérülése címen az alábbi intézmények kaptak működési célú támogatást:
- Humán Szolgáltatások Intézménye 159 676 Ft
- Szociális Foglalkoztató 22 048 Ft
- Pesterzsébeti Baross Német Nemzetiségi Óvoda 40 785 Ft
- GAMESZ 96 257 Ft
Felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülről
Ezen a jogcímen egyik intézménynek sem realizálódott bevétele.
Közhatalmi bevételek
Az intézmények nem rendelkeznek közhatalmi bevételekkel.
Működési bevételek
Az intézmények működési bevételei összességében a módosított előirányzathoz képest 100%-os teljesítést, míg az eredeti előirányzathoz képest nézve túlteljesítést mutatnak.
A Humán Szolgáltatások Intézménye esetében az intézményi működési bevételek 14%-os túlteljesülést mutatnak az eredeti előirányzathoz képest. Ez egyrészt a gondozási díj bevételekből fakad, melynek összege jövedelem vizsgálathoz kötött, illetve a gyermekétkeztetés bevételéből, melynek mértéke önkéntes bevalláson alapul. A tervezéskor nehéz megmondani, hogy 2019 évben mely gyermekek után fizet a szülő 100%-os térítési díjat, és milyen arányban vannak azon gyermekek, akik valamilyen kedvezményben részesülnek.
Az ÁFA növekedés arra vezethető vissza, hogy több „fizetős” ellátott lett a bölcsődékben és a szociális ellátások területén 2018-ban, mint a tervezés pillanatában az várható volt.
A Szociális Foglalkoztató esetében a működési bevétel teljesülése jelentősen meghaladta az eredeti előirányzat mértékét, mely a közfoglalkoztatásból és parkfenntartási munkák továbbszámlázásából adódott.
A Csili Művelődési Központ a 2018. évi eredeti költségvetésében tervezett 82 866 870 Ft működési bevételéhez képest 87 459 472 Ft bevételt realizált a színházterem felújítása ellenére is. A közművelődési és könyvtári érdekeltségnövelő pályázaton is sikeresen vettek részt az önkormányzatnak köszönhetően, a támogatásból könyveket, fogasokat, koktél asztalokat vásároltak, valamint kültéri plakátkereteik egy részét is le tudták cserélni.
Sikeresen pályáztak a Jubileumi Népzenei találkozóra, melyről eddig csak értesítést kaptak, a szerződéskötésre 2019-ben kerül sor.
Művelődő közösségeik támogatására 17 csoport szakmai munkájának megvalósításához kaptak támogatást az önkormányzat pályázatán.
A Pesterzsébeti Múzeum az eredetileg tervezett szerény összegű intézményi működési bevételét nem tudta teljesíteni, mert az évente hagyományszerűen megrendezett könyvvásár nem hozta azt az érdeklődést, mint az elmúlt években.
Az óvodákra általánosságban elmondható, hogy – ugyan óvodánként különböző mértékben - az étkezési bevételek alulteljesülése miatt kellett az előirányzataikat csökkenteni.
Az intézmények meglévő infrastruktúrájukkal jól gazdálkodnak, bérbeadási lehetőségeiket maximálisan kihasználják.
A GAMESZ esetében a működési bevételeknek az eredeti előirányzathoz viszonyított jelentős csökkenését az év elején még 8, majd év közben 6-ra redukálódott általános iskola étkezésének alulteljesülése magyarázza. Annak ellenére csökkent a működési bevétel, hogy a Gyulai István Általános Iskola Sportcsarnok a lehetőségek függvényében állandóan bérbeadásba került és a GAMESZ parkolóhelyei is maximális ki voltak használva az év folyamán.
Felhalmozási bevételek
Felhalmozási bevétele kizárólag a GAMESZ-nak realizálódott nagyon szerény, 2 756 Ft összegben a Tátra Téri Általános iskola feleslegessé vált páncélszekrényének eladásából.
Működési célú átvett pénzeszköz
A Humán Szolgáltatások Intézménye ismeretlen adományozótól 100 000 Ft támogatást kapott a Gyermekek Átmeneti Otthona részére, valamint a Generáli Biztosítótól 11 820 Ft-ot a Vörösmarty Bölcsőde Mókus csoportja részére.
Vállalkozásoktól az Erzsébet bál megrendezésére 50 000 Ft-ot kapott a Csili Művelődési Központ, valamint a GAMESZ 220 000 Ft-ot nyári tábor szervezésére.
Felhalmozási célú átvett pénzeszköz
A Humán Szolgáltatások Intézménye ismeretlen adományozótól 94 000 Ft támogatást kapott, melyből iskolakezdési támogatásra fordítottak a Gyermekek Átmeneti Otthona részére, valamint a Generáli Biztosítótól 88 180 Ft-ot a Vörösmarty Bölcsőde Mókus csoportja részére.
A Pesterzsébeti Baross Német Nemzetiségi Óvoda az Ovizsaru programra 880 000 Ft-ot kapott vállalkozásoktól.
Finanszírozási bevételek
Az irányító szervtől kapott támogatás teljesítése az eredeti előirányzathoz képest 4 %-os emelkedést mutat, mely összegszerűen 174 354 267 Ft. (ebből: működési célú 127 567 027 Ft, felhalmozási célú 46 787 240 Ft).
Az intézményi likviditási tervek alapján havi előfinanszírozási rendszerben valósul meg az intézmények pénzforgalmi finanszírozása.
A személyi jellegű kiadások a nettó finanszírozás rendszerében kerülnek az intézmények könyveibe a Magyar Államkincstár dokumentumai alapján, melyet a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Számviteli Osztálya és a GAMESZ havonta egyeztet.
Az intézmények a Képviselő – testület által jóváhagyott 2017. évi maradvány összegét 100%-ban felhasználták.
A GAMESZ-nek és az önállóan működő intézményeknek az Európai Unió országaiból származó pénzeszközei nem voltak.
Intézményi kiadások alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban
Személyi juttatások
A személyi juttatások teljesítése a módosított előirányzathoz viszonyítva 97%. Az év közbeni soron történő módosítások fő okai az alábbiak:
- bérkompenzáció,
- szociális ágazati összevont pótlék,
- védőnői kiegészítő pótlék és bölcsődei pótlék,
- szociális támogatás,
- kulturális járulék,
- hosszú távú közmunkaprogramban, közfoglalkoztatásban résztvevők részére történt kifizetések.
Tovább módosította 2018-ben a személyi juttatás kiemelt előirányzatát a kitüntetések, jutalmak fedezete, státuszelvonás, plusz feladat odaítélésének kerete, valamint a GAMESZ esetében a nyári táborban dolgozók megbízási díja.
A bér teljesülését az előre nem kalkulálható megbetegedések és fluktuációból adódó bérjellegű kiadások hektikussága alakítja a rendszeresen felmerülő költségek mellett.
Az óvodák esetében az aggasztó munkaerőhiány miatt visszafoglalkoztatott nyugdíjasok megbízási díjai, a gyermekhiány miatti csoportmegszűnés személyi vonzata, valamint a GAMESZ esetében a két általános iskola kiszervezéséből adódó létszámcsökkenés miatt látható a személyi juttatások esetében előirányzat módosítás.
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
A munkaadókat terhelő járulék és szociális hozzájárulási adó a személyi juttatások teljesítésével állnak arányban, teljesítésük 95%.
Dologi kiadások
A dologi kiadások 94%-ban teljesültek. Összességében elmondható, hogy az intézmények mindegyikét a fegyelmezett gazdálkodás, a kiadások felelősségteljes átgondolása jellemezte a 2018-es évben is.
Ellátottak pénzbeli juttatásai
Az ellátottak pénzbeli juttatásai teljesítése 512 243 Ft, az eredeti előirányzathoz képest 12%-ban túlteljesült.
Ezen a rovaton kizárólag a Humán Szolgáltatások Intézményének realizálódott kiadása a Gyermekek átmeneti otthonában ellátott gyermekek bérlet és utazási jegykiadásaiból.
Egyéb működési célú kiadások
Az egyéb működési célú kiadások soron a 2017. évi szabad maradványok elvonásának összegei kerültek kimutatásra, melyek teljesítése 100%.
Beruházások
A 2018. évi eredeti költségvetésben nem minden intézmény tervezett felhalmozási kiadásokat, de évközben történtek beruházás jellegű kiadások, melyek felhasználása ütemesen a terveknek megfelelően történt. A beruházások teljesítése összességében 68%.
Az intézmények beruházásai közül kiemelkedőek a több nagy értékű és kisértékű tárgyi eszköz beszerzése mellett az alábbi beszerzések:
Csili Művelődési Központ
- hangfal szett beszerzése 4 940 300 Ft,
- projektor beszerzése 1 660 990 Ft,
- székek beszerzése 1 635 397 Ft,
- LED TMH-15beszerzése, 1 014 500 Ft.
Gézengúz Óvoda
- mosogatógép 1 104 900 Ft,
- klf. játékok, játszószerek 1 456 068 Ft.
Gyermekmosoly Óvoda
- montessori eszközök 1 217 870 Ft.
Az intézményeknek felújításai, egyéb felhalmozási kiadásai és finanszírozási kiadásai nem voltak.
Egyéb Információk
A GAMESZ-nek és a gazdálkodási körébe tartozó intézmények egyikének sincs 90 napon túli tartozás állománya.
A kinnlevőségek behajtására a 2018. költségvetési évben is a jogi lehetőségek kihasználásával a GAMESZ eredményesen járt el. A munkajogi kérdésekben, valamint a pénzügyi és számviteli kérdésekben szaktanácsadók nyújtanak segítséget, akikkel szerződéses jogviszonyban állunk.
Rendkívüli események, körülmények, melyek az intézmények pénzügyi helyzetére, az eszközök nagyságára, összetételének alakulására hatással voltak, és a költségvetés összeállításánál még nem voltak ismertek, illetve pénzügyileg nem kerültek rendezésre az alábbiak voltak:
- a Tátra téri általános iskola teljes kiürítése, melyet a GAMESZ székhelyének dolgozói végeztek el. Az összes, kiürítéssel kapcsolatban felmerülő költség (a teljesség igénye nélkül: több mint 50 köbméter szemét elszállítása, az otthagyott méregszekrény és veszélyes hulladékok ártalmatlanítása, a könyvtár megmaradt könyveinek elszállítása, bezúzása, selejtezésre szánt elektronikai – számítástechnikai eszközök felülvizsgálata) a GAMESZ költségvetéséből került kiegyenlítésre.
- a Vörösmarty Mihály Általános iskolát 2018. szeptember 01-től a Klapka téri református egyház üzemeltetésre átvette, ezért az összes olyan eszközt leltározni kellett, melyek a GAMESZ könyveiben szerepeltek, de a Külső – pesti Tankerületi Központ használta.
A GAMESZ és gazdálkodási körébe tartozó intézmények egyike sem támogatott alapítványt, közalapítványt, térítésmentesen nem adott, nem juttatott semmiféle eszközt.
Kizárólag intézményhálózaton belül történtek térítésmentes átadások, átvételek, melyek az analitikus nyilvántartásokon átvezetésre kerültek.
Iskolai ügyelet biztosítása és a nyári napközis tábor
2018. évben is a tanév közvetlen befejezésétől a szeptemberi iskolakezdésig 2-2 hét ügyeletet biztosított a Külső - Pesti Tankerületi Központ.
A nyári napközis tábor a 2018-as évben 7 hétig (2018. július 02 - 2018. augusztus 17-ig) tartott. A Külső - Pesti Tankerülettel egyeztetve, a Lázár Vilmos Általános Iskola volt a tábor lebonyolítására kijelölve. Az iskola udvari adottságai, belső tereinek elrendezése nagyban segítették a programok szervezését és lebonyolítását.
A GAMESZ feladata volt a kiszolgáló személyzet biztosítása, szerződéskötés a pedagógusokkal és pedagógiai asszisztensekkel, a gyermekek és a pedagógusok étkeztetése, a napi belső takarítási feladatok ellátása, programok szervezése.
A tábor az elmúlt évben is bővelkedett a fantáziadús és érdekes programokban. Külön figyelmet fordítottak arra, hogy minél több ingyenes programot szervezzenek a táborban lévő gyermekeknek. Az előző évekhez hasonlóan a tábor szervezéséhez vállalkozások pénzbeli és természetbeni támogatást nyújtottak, valamint szervezetek, egyesületek, magánszemélyek térítésmentesen szakterületük bemutatásával, előadásokkal, kedveskedtek a táborban résztvevő gyermekeknek.
A kerületi ÁNTSZ ellenőrizte a tábort közegészségügyi és járványügyi szempontból. Az ellenőrzés során semmi rendellenességet, szabálytalanságot nem találtak.
A NÉBIH is ellenőrizte a tábor konyháját, ahol megállapították, hogy a HACCP előírások maradéktalanul betartásra kerültek.
Szinergia Üzleti Szakképző Iskola Együttműködési Megállapodás
A GAMESZ még 2014 nyarán Együttműködési Szerződést kötött a Szinergia Üzleti Szakképző Iskolával. Jelen szerződés alapján a szorgalmi időben havi egy hetet, maximum 2 fő tanulót fogadunk és gyakorlati helyet biztosít számukra.
Ezen megállapodás semmiféle költség kihatással nincs a GAMESZ gazdálkodására nézve, de bevétele sem keletkezik belőle.
2018-ban nem delegált az iskola tanulót, viszont nem maradtak tanulók nélkül, mert a Budapesti Gazdasági Főiskola 2 hallgatójával 4 hét gyakorlati helyre szerződést kötöttek, valamint konzulensi segítséget nyújtottak a dolgozatuk megírásához.
III. Polgármesteri Hivatal bevételek és kiadások alakulása
Bevételek alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban
A Polgármesteri Hivatal módosított bevételi előirányzata 1 785 231 575 Ft. A teljesítés – a maradvány felhasználással együtt – 1 513 656 887 Ft, amely 85%-os teljesítést jelent. A bevételeket az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 24.1. melléklet tartalmazza.
Működési célú támogatások ÁH-n belülről
A Polgármesteri Hivatal 16 397 954 Ft-ot kapott a 2018. évi országgyűlési képviselők választása költségeinek fedezetére.
Felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülről
A Polgármesteri Hivatal 2018. évben nem kapott felhalmozási célú támogatást államháztartáson belülről.
Közhatalmi bevételek
A közhatalmi bevételek teljesítése a módosított előirányzathoz képest 100%, mely a különféle bírságok bevételeit foglalja magában.
Működési bevételek
A Polgármesteri Hivatal intézményi működési bevételeinek módosított előirányzata 6 177 809 Ft, melynek teljesülése 100%-os.
Felhalmozási bevételek
A Polgármesteri Hivatalnak 2018. évben felhalmozási bevételek soron 251 173 Ft bevétele realizálódott tárgyieszköz értékesítésből.
Működési célú átvett pénzeszköz
2018-ban működési célra átvett pénzeszközök kapcsán 103 137 Ft bevétele keletkezett a Polgármesteri Hivatalnak, mely a jogosulatlanul felvett segélyek visszafizetéséből adódik.
Felhalmozási célú átvett pénzeszköz
A Polgármesteri Hivatalnak 2018. évben nem volt bevétele felhalmozási célú pénzeszköz átvételből.
Finanszírozási bevételek
Az irányító szervtől kapott támogatás teljesítése 1 374 744 023 Ft, mely a módosított előirányzathoz képest összességében 84%-os teljesítést mutat. Az előző évi maradványát a Polgármesteri Hivatal 100%-ban felhasználta.
Kiadások alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban
A Polgármesteri Hivatal összes kiadásának módosított előirányzata 1 785 231 575 Ft. A teljesítés 1 453 719 350 Ft, mely 81%-os teljesítést mutat a módosított előirányzathoz képest. A kiadásokat az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 24.2. melléklet tartalmazza.
Személyi juttatások
A személyi juttatások teljesítése a módosított előirányzathoz viszonyítva 91%.
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
A munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó teljesítése a módosított előirányzathoz viszonyítva 79%.
Dologi kiadások
A dologi kiadások teljesítése a módosításokat követően 65%, jelentősen alatta maradt a tervezettnek.
Ellátottak pénzbeli juttatásai
A Polgármesteri Hivatal által folyósított, pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások teljesítése 2018. évben 9 322 060 Ft, mely 95%-os teljesítést jelent. Rovatok szerinti tagolását a 24.3. melléklet tartalmazza.
Egyéb működési célú kiadások
A módosított előirányzathoz képest a teljesítés 12%. A működési célú kiadásokon belül a baleseti kártérítések kerültek és a 2018. évi országgyűlési választásokkal kapcsolatos átlagbér igények kifizetései kerültek elszámolásra. A jelentős mértékű alulteljesítés oka, hogy a hatósági kártérítések kifizetése 2019. évre áthúzódik.
Beruházások
A beruházási kiadások teljesítése 32 725 102 Ft, mely 86%-os teljesítést jelent a módosított előirányzathoz viszonyítva. A Polgármesteri Hivatal beruházási kiadásait a 24.4. melléklet feladatonkénti bontásban tartalmazza.
Felújítások
A Polgármesteri Hivatalnak 2018. évben nem voltak felújítási kiadásai.
Finanszírozási kiadások
A Polgármesteri Hivatalnak finanszírozási kiadásai nem voltak 2018. évben.
IV. Önkormányzat bevételek és kiadások alakulása
Önkormányzati bevételek alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban
Az Önkormányzat összes bevételeinek módosított előirányzata 12 731 534 199 Ft, a teljesítés 12 577 152 506 Ft, mely 99%-os teljesítést jelent. A bevételeket részletesen, az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 23.1. melléklet tartalmazza.
Működési célú támogatások ÁH-n belülről
A rovaton belül az önkormányzatok működési támogatása eredeti előirányzata 1 916 608 005 Ft, melynek teljesítése 2 183 683 962 Ft. Az elvonások és befizetések összege 45 022 452 Ft, mely az intézményektől elvont 2017. évi szabad maradvány összege. Az egyéb működési célú támogatások bevételének eredeti előirányzata 51 979 076 Ft, teljesítése 25 796 933 Ft, melyet részletesen a 23.1. melléklet tartalmaz.
Felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülről
Az önkormányzatok felhalmozási célú támogatásának teljesítése 1 065 954 546 Ft, melynek nagy részét pályázati támogatás teszi ki. Részletesen a bevételek jogcímeit a 23.1. melléklet tartalmazza.
Közhatalmi bevételek
Az önkormányzat közhatalmi bevételeinek teljesítése az eredeti előirányzathoz képest 106 %, a módosított előirányzathoz képest 100%.
- A helyi építményadóról szóló, 40/2012. (XII.7.) Önkormányzati rendelet alapján az építményadó évi mértéke 1 658 Ft/m2. A Képviselő-testület a 2012. november 29-i ülésén tárgyalta az adó mértékének emelésére tett javaslatot, melyet nem fogadott el, így az előző rendeletben meghatározott adómérték maradt érvényben. A helyi építményadó eredeti tervezett előirányzata 555 000 000 Ft, melynek teljesülése 568 861 988 Ft.
- A telekadóról szóló, 41/2012. (XII.7.) Önkormányzati rendelet alapján a telekadó évi mértéke 301 Ft/m2. A Képviselő-testület a 2012. november 29-i ülésén tárgyalta az adó mértékének emelésére tett javaslatot, melyet nem fogadott el, így az előző rendeletben meghatározott adómérték maradt érvényben. A helyi telekadó eredeti tervezett előirányzata 390 000 000 Ft, melynek teljesülése 393 003 354 Ft.
- Az iparűzési adó bevétel eredeti tervezett előirányzata 4 250 173 000 Ft, teljesülése 4 542 674 637 Ft, mely 292 501 637 Ft-tal több, mint a tervezett.
- Az iparűzési adó 2017. évi költségeihez kapcsolódó 3 300 000 Ft tervezett bevételből az egész teljesült.
- A gépjárműadó eredeti tervezett előirányzata 148 000 000Ft, melynek teljesülése 151 340 046 Ft.
- Az idegenforgalmi adó bevétel eredeti előirányzata 1 003 000 Ft, teljesítése 849 548 Ft.
- Az egyéb közhatalmi bevételek eredeti előirányzata 26 599 000 Ft, teljesítése 42 238 131 Ft, mely jelentős túlteljesítést mutat a tervezetthez képest. A túlteljesítés nagy része a késedelmi pótlék, útkezelői hozzájárulás, helyszíni és szabálysértési bírság és egyéb bírság bevételekből adódik.
Működési bevételek
A működési bevételek teljesítése 11%-kal magasabb, mint az eredeti előirányzat, melynek jelentős részét az Önkormányzat tulajdonosi bevételei, a közterület használati díjak, a kiszámlázott általános forgalmi adó és a kamatbevételek teszik ki.
A tulajdonosi bevételek, a közterület használati díjak, az ÁFA és a kamatbevételek 2018. évben az alábbiak szerint alakultak:
- Önkormányzati lakások lakbérbevétele 86 939 786 Ft
- Önkormányzati lakások közüzemi díja 14 223 942 Ft
- Önkormányzati lakások közös költsége 22 866 501 Ft
- Önkormányzati nem lakás célú helyiségek bérbeadása 183 870 465 Ft
- Önkormányzati nem lakás célú helyiségek közüzemi díja 144 277 Ft
- Önkormányzati nem lakás célú helyiségek közös költsége 14 805 392 Ft
- Egyéb vagyon bérbeadásából származó bevétel 9 446 037 Ft
- Közterület használati díj 30 871 741 Ft
- Egyéb részesedések után kapott osztalék (OTP Bank Nyrt.) 1 509 627 Ft
- Kiszámlázott általános forgalmi adó 73 389 905 Ft
- Kamatbevételek 320 703 Ft
- Biztosító által fizetett kártérítés 2 090 315 Ft
Felhalmozási bevételek
A felhalmozási bevételek az eredetileg tervezetthez képest jelentősen túlteljesültek. Önkormányzati lakások értékesítéséből 73 041 705 Ft, egyéb ingatlanok értékesítéséből 753 930 000 Ft, egyéb tárgyi eszköz értékesítésből 12 180 000 Ft bevétel realizálódott 2018. évben. Az ingatlanok értékesítéséből 727 820 000 000 Ft, valamint a tárgyi eszközök értékesítéséből a teljes összeg a Vízisport u. 12-18. ingatlanon található felépítményi ingatlanok és ingóságok értékesítéséből származik, mely egyben a túlteljesítést is magyarázza.
Működési célú átvett pénzeszköz
A működési célú pénzeszközátvételek teljesítése 6 562 031 Ft, melynek részletezését a 23.1. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat gazdasági társaságaink előző években nyújtott pótbefizetésekből az Integrit XX. Kft. által 1 283 000 Ft került visszafizetésre.
Felhalmozási célú átvett pénzeszköz
A felhalmozási célú pénzeszköz átvétel teljesítése 7 193 649 Ft, mely a helyi támogatás és a dolgozóknak nyújtott kölcsön bevételeit foglalja magában.
Finanszírozási bevételek
A finanszírozási bevételek az előző évi maradvány igénybevételét, valamint az ÁH-n belüli megelőlegezések bevételét hitelt tartalmazza.
Az előző évi maradványát az Önkormányzat 100%-ban felhasználta, valamint az ÁH-n belüli megelőlegezések bevételei is 100%-ban teljesültek.
Önkormányzati kiadások alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban
Az Önkormányzat összes kiadásának módosított előirányzata 12 731 534 199 Ft volt. A teljesítés 9 121 709 076 Ft, mely 72%-os teljesítést jelent. A kiadásokat az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 23.2. melléklet tartalmazza.
Személyi juttatások
A személyi juttatások tervezett kiadásai 85%-ban teljesültek a módosított előirányzathoz képest.
Munkaadókat terhelő járulékok
A tervezett kiadások 69%-ban teljesültek, nagyobb mértékben a tervezett alatt.
Dologi kiadások
A dologi kiadások teljesítése 81% a módosított előirányzathoz képest.
Ellátottak pénzbeli juttatásai
Az Önkormányzat által folyósított, pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások teljesítése 2018. évben 69 744 234 Ft, mely 99%-os teljesítést jelent. Rovatok szerinti tagolását a 23.5. melléklet tartalmazza.
Egyéb működési célú kiadások
A működési célú kiadások magukban foglalják az elvonásokat és befizetéseket, a garancia és kezességvállalásból származó kifizetéseket, a tartalékokat, valamint az egyéb működési célú támogatásokat ÁH-n belülre, illetve kívülre. Működési célú támogatásokra az Önkormányzat ÁH-n belülre 88 840 182 Ft-ot, ÁH-n kívülre 81 489 655 Ft-ot fordított.
A pénzeszköz átadásokat a 23.3. melléklet, az Önkormányzat céltartalékait és általános tartalékait a 23.4. melléklet részletesen tartalmazza.
Beruházások
A beruházások teljesítése 25%, melyeket a 23.6. melléklet részletesen feladatonként tartalmaz. A jelentős túlteljesítés oka, hogy a „Pesterzsébeti önkormányzati beruházások, felújítások"" 1818/2016. (XII. 22.) Korm. határozat szerinti támogatásból finanszírozott beruházások teljesítése áthúzódik 2019. évre.
Jelentősebb beruházások a következők voltak (ÁFA nélkül):
- Hullám Csónakház üzlethelyiség vendéglátó, szállás és rendezvényszervezés funkcióra való alkalmassá tétele 67 500 000 Ft,
- Hullám csónakházak közötti zöldfelület rekonstrúkció, járdaépítés 10 619 559 Ft,
- Zöldfelületek és járdák rekonstrukciója (Eperjes u. - Károly u. - Orsolya u. - Wesselényi u. által határolt terület 19 000 nm) 39 291 400 Ft,
- Zöldfelületek és járdák rekonstrukciója (Deák tér és környéke) 22 610 804 Ft,
- Orsolya utca - Wesselényi utca - Károly utca közötti szakaszoknál parkolók létesítése 11 377 733 Ft,
- Kamerarendszer bővítése 11 600 370 Ft,
- Egyéb tárgyi eszközök beszerzése Jahn Ferenc Dél-pesti Kórházba 11 750 000 Ft.
Felújítások
A felújítások teljesítése 63%, melyeket a 23.7. melléklet részletesen célonként tartalmaz.
Jelentősebb felújítások a következők voltak (ÁFA nélkül):
- Csili Művelődési Központ felújítási munkái 241 638 526 Ft,
- Kerekerdő Óvoda kazáncsere 29 432 629 Ft,
- Pesterzsébeti uszoda medencéjének felújítása 24 877 036 Ft,
- Szociális Foglalkoztató tetőszigetelése 17 837 414 Ft,
- Polgármesteri Hivatal férfimosdók és teakonyhák felújítása 8 475 850 Ft,
- Hullám csónakházak kabinsor felújítása 8 121 050 Ft.
Egyéb felhalmozási célú kiadások
A módosított előirányzathoz képest a teljesítés 87%. A működési célú kiadások magukban foglalják felhalmozási célú visszatérítendő támogatások nyújtását, valamint az egyéb felhalmozási célú támogatásokat ÁH-n belülre, illetve kívülre. Felhalmozási célú támogatásokra az Önkormányzat ÁH-n belülre 15 984 476 Ft-ot, ÁH-n kívülre 34 504 000 Ft-ot fordított. A pénzeszköz átadásokat a 23.3. melléklet részletesen tartalmazza.
Finanszírozási kiadások
Az irányító szerv alá tartozó költségvetési szervnek folyósított működési célú támogatás teljesítése 95%-os, a felhalmozási célú támogatás 81%-os teljesítést mutat, mely az intézmények takarékos, megfontolt gazdálkodását tükrözi.
A központi támogatás megelőlegezésének visszafizetése nem teljesült 100%-ban, melynek oka, hogy a visszafizetés 2019. évre húzódik át.
Az Önkormányzat összevont költségvetési mérlegét a 2. melléklet, valamint a költségvetési mérleget intézményenként bontásban a 3. melléklet tartalmazza. A költségvetési mérleg változását 2017-2018. évre a 9. melléklet mutatja be.
V. A maradványok változásának tartalma
A maradvány számítását és intézményenkénti bemutatását a 13. melléklet tartalmazza.
A működési és felhalmozási célú előző évi maradvány igénybevétele sorok teljesítése 100%, mivel a 2014. évi új számviteli szabályozás alapján az előző évi éves költségvetési beszámolóban kimutatott költségvetési maradvány igénybevételét az előző évi beszámoló elkészültét követően teljesítésként nyilvántartásba kell venni.
Az intézmények 2017. évi maradványa 102 638 005 Ft volt, melyből 57 524 779 Ft kötelezettséggel terhelt, 45 113 226 Ft szabad maradvány.
2018. évben az intézmények maradványa összességében 214 005 451 Ft, melyből kötelezettséggel terhelt 156 025 595 Ft, szabad maradvány 57 979 856 Ft. A 13. sz. melléklet szerint 52 937 322 Ft szabad maradvány elvonását javasoljuk.
A Polgármesteri Hivatal 2017. évi maradvány összege 115 278 542 Ft, mely kötelezettséggel terhelt volt.
2018. évben a maradványa 59 937 537 Ft, mely szintén teljes egészében kötelezettséggel terhelt.
Az Önkormányzat 2017. évi maradványának összege 2 409 472 765 Ft, melyből 559 025 651 Ft kötelezettséggel terhelt, 1 850 447 114 Ft szabad maradvány volt.
Az Önkormányzat 2018. évi maradványa összességében 3 729 386 418 Ft-ra növekedett, melyből kötelezettséggel terhelt 1 920 755 491 Ft, szabad maradvány 1 808 630 927 Ft.
VI. Értékpapír- és hitelműveletek alakulása
Az önkormányzatnak hiteltartozása nincs.
Tartós részesedéseink értéke összesen 140 423 600 Ft, forgatási célú hitelviszonyt megtestesítő értékpapírjaink értéke 184 000 Ft, melyek részletesen az alábbiak szerint alakulnak:
Dreher részvény 1 061 600 Ft 207 db részvény
Dreher Sörgyárak Zrt.
Székhelye: 1106 Budapest, Jászberényi út 7-11.
OTP törzsrészvény 682 000 Ft 682 db részvény
OTP Bank Nyrt
Székhelye: 1051 Budapest, Nádor u. 16.
Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. 280 000 Ft 100% részesedés*
Székhelye: 1201 Budapest, Zodony u.1.
Integrit XX. Kft. 138 400 000 Ft 100% részesedés
Székhelye: 1205 Budapest, Jókai u. 89.
Tartós részesedések összesen 140 423 600 Ft
Kárpótlási jegy 3 db 184 000 Ft
* A Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. felszámolását a Fővárosi Törvényszék, 28.Fpk.01-14-008044/10. szám alatt hozott, 2015. május 18. napjával jogerőssé vált végzésében elrendelte és felszámolónak a HELP Kereskedelmi, Szolgáltató és Tanácsadó Kft.-t jelölte ki.
VII. A vagyon alakulása
Az önkormányzat 2017. évi összesített mérlegének főösszege 24 648 497 041 Ft volt.
A 2018. évi zárást követően a mérleg főösszeg 27 831 847 316 Ft, mely 3 183 350 275 Ft növekedést jelent az előző évi mérlegfőösszeghez képest.
A nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök az előző évhez képest 227 184 407 Ft-tal csökkentek, ami összességében minimális 1%-os csökkenést jelent. A befektetett eszközökön belül az immateriális javak 27 % növekedést mutatnak, valamint a tárgyi eszközök állománya kis mértékben csökkentek. Az önkormányzat ingatlanainak értéke 2%-kal növekedett, valamint gépeinek, berendezéseinek felszereléseinek és járműveinek értéke összességében 4 %-kal növekedett.
A tartós részesedések 68 621 Ft-tal növekedtek, melynek oka értékvesztés visszaírása a Dréher részvények esetében.
Az Önkormányzat tulajdonában lévő eszközállomány használhatósági foka összességében nézve az évek folyamán továbbra is minimális mértékű, de folyamatos csökkenést mutat az ingatlanok esetében. Az immateriális javak használhatósága 4%-kal, míg az ingatlanok használhatósága 1%-kal csökkent. Sikerült a 2017. évihez képest 12%-kal javítani a beruházásoknak köszönhetően a gépek, berendezések, felszerelések használhatósági fokát.
A nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök az előző évhez képest minimálisan 288 182 Ft-tal csökkentek, melyet a vásárolt készletek állományának csökkenése indokol. A kárpótlási jegyek értéke 43 240 Ft-tal emelkedett az előző évhez képest.
Az Önkormányzat pénzeszközei összességében 1 268 519 735 Ft-tal növekedtek, melynek oka, hogy a „Pesterzsébeti önkormányzati beruházások, felújítások"" 1818/2016. (XII. 22.) Korm. határozat szerinti támogatásból (1 000 000 000 Ft), valamint az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések előirányzatból kapott 50 000 000 Ft-ból finanszírozott beruházások teljesítése áthúzódik 2019. évre.
A követelések mérlegértéke összességében jelentős növekedést mutat, mivel az iparűzési adó esetében a Fővárosi Önkormányzat tájékoztatása alapján a költségvetési évet követően esedékes követeléseket is elő kellett írni, melyet passzív időbeli elhatárolásként el is kellett határolni. A Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. felszámolás alatt áll, így az év végi értékelés során az értékvesztés mértéke továbbra is 99%-ban került meghatározásra, mivel a mérlegkészítés időpontjában rendelkezésre álló adatok alapján a követelések könyv szerinti értéke és a követelés várhatóan megtérülő összege közötti veszteségjellegű különbözet tartós és jelentős összegű.
Az egyéb sajátos elszámolások értéke 7 940 488 Ft, mely az előzetesen felszámított általános forgalmi adó és a fizetendő általános forgalmi adó elszámolását, valamint az egyéb sajátos eszközoldali elszámolásokat foglalja magába. Az egyéb sajátos eszközoldali elszámolások között, melynek összege 442 000 Ft az utalványok, bérletek és más hasonló, készpénz-helyettesítő fizetési eszköznek nem minősülő eszközök elszámolása került kimutatásra.
Az aktív időbeli elhatárolások mérleg értéke 36 893 823 Ft, melyből az eredményszemléletű bevételek aktív időbeli elhatárolása 9 259 153 Ft, a költségek ráfordítások aktív időbeli elhatárolása 27 634 670 Ft. A pénzügyi számvitelben aktív időbeli elhatárolás alá kerültek az előre beszedett térítési díjak, valamint az előre kifizetett díjakból a következő évre vonatkozó értékek.
Forrás oldalon összességében szintén 3 183 350 275 Ft-tal emelkedtek az önkormányzat forrásai, melyen belül a saját tőke jelentős emelkedést mutat.
A kötelezettségek jelentős csökkenését a szálloda vásárlásra felvett 707 000 000 Ft hitel visszafizetése indokolja, összességében 53%-kal csökkentek az előző évhez képest.
A passzív időbeli elhatárolások mérleg értéke 3 056 463 665 Ft, melyből az eredményszemléletű bevételek passzív időbeli elhatárolása 2 048 977 739 Ft, a költségek ráfordítások passzív időbeli elhatárolása 476 289 478 Ft és a halasztott eredményszemléletű bevételek 531 196 448 Ft. Passzív időbeli elhatárolásként kerültek elszámolásra az utólagosan beszedett térítési díjak, a költségek között pedig a 2018. évi 12. havi időközi kifizetéssel korrigált bérek, valamint a Fővárosi Önkormányzat tájékoztatása alapján az iparűzési adó költségvetési évet követően esedékes összege.
VIII. Adósságállomány alakulása
Pesterzsébet Önkormányzatának 2017. évi záró adósság állománya az alábbiak szerint alakult:
Költségvetési évben esedékes kötelezettségek 62 265 715 Ft
Személyi juttatásokra 9 747 541 Ft
Dologi kiadásokra 34 163 888 Ft
Ellátottak pénzbeli juttatásaira 540 660 Ft
Egyéb működési célú kiadásokra 18 041 414 Ft
Beruházásokra 45 212 Ft
Költségvetési évet követően esedékes kötelezettségek 102 497 832 Ft
Dologi kiadásokra 53 670 164 Ft
Finanszírozási kiadásokra 48 827 668 Ft
Kötelezettség jellegű sajtos elszámolások 434 511 996 Ft
Kapott előlegek 379 551 505 Ft
Más szervezetet megillető bevételek elszámolása 3 863 210 Ft
Letétre, megőrzésre, átvett pénzeszközök, biztosítékok 51 097 281 Ft
Külföldi hitelezőkkel szemben fennálló adósságállomány nem volt. Pesterzsébet Önkormányzatának kötelezettségei a 2017. évhez képest a hitel egyösszegű visszafizetése miatt 685 713 688 Ft-tal csökkentek.
Az Önkormányzatnak Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011.évi CXCIV törvény 3. §-a szerinti adósságot keletkeztető ügyleteit 2018. évre a 6. sz. melléklet tartalmazza, melyből a hitel visszafizetésre került.
IX. Több éves kihatással járó kötelezettségek
A szerződésekből fennálló kötelezettségeket osztályonkénti bontásban az 5. melléklet tartalmazza.
A folyamatban lévő, illetve lezárt pályázatok esetében a fenntartási és nyomon követési idő a projekt megvalósításának befejezésétől számított 5 év.
X. Közvetett támogatások
Pesterzsébet Önkormányzata által nyújtott 2018. évi közvetett támogatásokat a 23.8. melléklet, az intézmények által nyújtott közvetett támogatásokat a 25.23. melléklet tartalmazza.
Intézmények
Az ellátottak térítési díjának kedvezménye összesen 173 269 586 Ft - az intézményektől kapott információk alapján -, mely kis mértékben meghaladta a tervezett összeget.
A Humán Szolgáltatások Intézménye esetében a 2018. évi közvetett támogatások összege 25 644 975 Ft, mely az alábbi támogatásokat foglalja magában:
- Méltányosság alapján történő térítési díj elengedésének összege 731 550 Ft. A 12/2008.(III.31.) Önkormányzati rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról 19.§ (6) értelmében a polgármester az intézményvezető által megállapított személyi térítési díj összegéről – külön méltánylást érdemlő körülmények esetén – a rendelet melléklete szerinti tényleges díjkategóriától eggyel lefelé eltérhet.
- Aktív korú szociális étkezők térítési díj különbözete 4 226 541 Ft, mely az aktív korú lakosság számára nyújtott kedvezményes és az intézményi étkezési térítési díj közötti különbözet éves összege.
- Intézményvezetői hatáskörben leírásra javasolt összeg 608 402 Ft. A szociális törvény értelmében az intézményvezető saját hatáskörben 100 e Ft egyedi értékig leírást javasolhat a kiszámlázott, de kiegyenlítésre nem került térítési díjak esetében.
- Bölcsődei étkezési térítési díjkedvezmény 20 078 482 Ft. A bölcsődék esetében 100%-os kedvezményben részesíthető ellátottak körét jogszabályi háttér határozza meg.
Az óvodai, iskolai ellátottak méltányossági alapon történő térítési díj elengedésének összege az alábbiak szerint alakult:
- Baross Ovi Kindergarten Baross Óvoda 9 013 005 Ft
- Gyermekmosoly Óvoda 17 740 344 Ft
- Lurkóház Óvoda 21 280 084 Ft
- Gézengúz Óvoda 18 481 589 Ft
- Nyitnikék Óvoda 22 565 074 Ft
- Kerekerdő Óvoda 17 531 382 Ft
- GAMESZ általános iskolák 41 013 133 Ft
- összesen: 147 624 611 Ft
A Csili Művelődési Központban díjmentesen igénybe vehető szolgáltatások egyrészt szerződéses kötelezettségek alapján realizálódnak másrészt a helyi, nemzeti és egyetemes kultúra értékeinek a kulturális ünnepeken történő bemutatásából (Költészet Napja, Szent István nap, vetélkedők, stb.) Ebbe a körbe tartozik azon művészeti csoportokban való részvétel, amelyek a kerületi rendezvényeken rendszeresen ingyenesen felléphetnek, vagy intézményünkben bemutatkozhatnak. Ugyancsak ingyenesen vehetnek igénybe az állampolgárok bizonyos szolgáltatásokat a Csili könyvtárában a muzeális intézményekről, nyilvános könyvtári ellátásról, közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény alapján.
Kedvezményes díjfizetés illeti meg Pesterzsébet Képviselő-testületének döntése alapján a Csili Művelődési Központ előterjesztésének megfelelően, a magyar és egyetemes kultúra értékeit közvetítő művelődési formában való részvételt (pl. színházi előadások, művészeti, közösségi események).
Helyiségek, eszközök hasznosításából nyújtott kedvezmények 3 658 500 Ft
Egyéb nyújtott kedvezmény 33 382 600 Ft
Önkormányzat
A helyi adókkal kapcsolatosan a 23.8. melléklet a 2018. évi építményadó és telekadó méltányosságból történt elengedésére vonatkozó adatokat tartalmazza.
Az építmény- és telekadó esetében a törvényi mentességeken felül magányszemélyek részére állapít meg önkormányzati mentességet a helyi építmény- és telekadó rendelet. A gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. tv. vonatkozó szakaszai értelmében az önkormányzat által nem adható sem kedvezmény, sem mentesség.
A helyiségek hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény 96 773 632 Ft.
XI. Pénzeszköz változás
Pesterzsébet Önkormányzatának pénzeszközei 2017. évhez viszonyítva 1 268 519 735 Ft-tal nőttek, melyet a 4. melléklet mutat be.
XII. Önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek
Az Önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaságok működésből származó kötelezettsége összesen 254 625 e Ft, melyet a 7. melléklet tartalmaz.
- Az Integrit XX. Kft. kötelezettsége összesen 37 798 e Ft, valamint pótbefizetés miatti kötelezettsége az önkormányzat felé 39 278 e Ft.
- A Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. kötelezettsége összesen 179 160 e Ft, melyből 67 445 e Ft önkormányzat által nyújtott kölcsönből, 86 309 e Ft jégidőből származó kötelezettség az önkormányzat felé, valamint egyéb kötelezettség 25 406 e Ft. A Pesterzsébet Jégcsarnok Kft.-nek további kötelezettsége van 112 724 e Ft összegben az önkormányzat felé pótbefizetés miatt.
XIII. Befolyásoló tényezők a beszámolási időszakban
A tevékenységet befolyásoló tényezők a beszámolási időszak során nem voltak.
XIV. Az ellenőrzések által feltárt jelentős összegű hibák miatti módosítások bemutatása
Az ellenőrzések által feltárt jelentős összegű hibák nem voltak a 2018. évi könyvelés folyamán.
XV. Egyebek
- Önkormányzati vagyon vagyonkezelésbe adására 2018. évben nem került sor.
- A 2018. évben térítésmentesen átadott eszközök listáját a 23.9. melléklet tartalmazza.
- Közalapítványoknak, alapítványoknak működési célra összesen 16 esetben nyújtottunk támogatást, összesen 3 133 655 Ft értékben, felhalmozási célra nem nyújtottunk részükre támogatást.
- Pesterzsébet Önkormányzata által könyvvizsgálatért kifizetett összeg 4 009 200 Ft + ÁFA.
- Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények nem kötöttek olyan megállapodást, szerződést, mely a következő évi gazdálkodást befolyásolhatja, és nem szerepel a tárgyévi könyvviteli mérlegben.
- A megbízható és valós képet lényegesen befolyásoló hiba nem került feltárásra.
- A beszámolási időszakban olyan esemény nem volt, amely még a költségvetési tervezés időszakában nem volt ismert, illetve pénzügyileg nem került rendezésre.
- 2018-ban az alábbi szabályzatok módosítására került sor:
- A számviteli változásokra tekintettel a Számviteli Politika, és az Eszközök és források értékelési szabályzata, Számlarend, Eszközök és források leltározási és leltárkészítési szabályzata, Felesleges vagyontárgyak hasznosításának, selejtezésének szabályzata,
- Gazdálkodási szabályzat az évközi személyi változások miatt,
- Pénz és értékkezelési szabályzat a bankkártya kiváltás és a készpénzvásárlási előleg felvétel módosítása miatt.