Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkornányzat Képviselő-testületének 25/2020. (VII.16.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2019. évi költségvetésének végrehajtásáról és a 2019. évi maradvány jóváhagyásáról szóló rendelet
Hatályos: 2021. 01. 22Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkornányzat Képviselő-testületének 25/2020. (VII.16.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2019. évi költségvetésének végrehajtásáról és a 2019. évi maradvány jóváhagyásáról szóló rendelet
2021-01-22-tól
Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata
Képviselő-testületének
25/2020. (VII. 16.) önkormányzati rendelete a
2019. évi költségvetés végrehajtásáról és a 2019. évi maradvány jóváhagyásáról
(Egységes szerkezetben a 2/2021. (I. 21.) önkormányzat rendelettel)
Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- §
(1) Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete 2019. évi költségvetéséről szóló többször módosított 10/2019. (II. 20.) önkormányzati rendelete végrehajtását
13 863 282 671 Ft bevételi főösszeggel
11 118 715 297 Ft kiadási főösszeggel
2 744 567 374 Ft többlettel
jóváhagyja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti bevételi főösszeg egységes rovatrend szerinti összegeit az 1. melléklet tartalmazza.
(3) Az (1) bekezdés szerinti kiadási főösszeg egységes rovatrend szerinti összegeit a 1. melléklet tartalmazza.
- §
(1) Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata költségvetésének bevételi teljesítését a 23.1. melléklet, kiadási teljesítését a 23.2. melléklet tartalmazza.
(2) Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal költségvetésének bevételi teljesítését a 24.1. melléklet, kiadási teljesítését a 24.2. melléklet tartalmazza.
(3) A költségvetési intézmények költségvetésének bevételi és kiadási teljesítését a 25. melléklet, valamint a 25.1.-25.22. mellékletek tartalmazzák.
3. §
(1) Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata beruházási célú kiadások feladatonkénti teljesítését a 23.6. melléklet tartalmazza.
(2) Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal beruházási célú kiadások feladatonkénti teljesítését a 24.4. melléklet tartalmazza.
4. §
(1) Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata felújítási kiadás célonkénti teljesítését a 23.7. melléklet tartalmazza.
(2) Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal felújítási kiadás célonkénti teljesítését az 24.5. melléklet tartalmazza.
5. §
Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete az Önkormányzat 2019. december 31-i mérleg főösszegét a 11. mellékletben foglaltak szerint
27 980 197 813 Ft-ban
állapítja meg.
6. §
Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata, Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal és az önkormányzat költségvetési intézményeinek 2019. évi maradványát a 13. melléklet 24. sorában (C-07K) sorában foglaltak szerint jóváhagyja.
7. §
Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat költségvetési intézményeinek 2019. évi szabad maradványának elvonását a 13. melléklet 25. sorában (K) sorában foglaltak szerint jóváhagyja.
8. §
Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata, Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatala és az önkormányzat költségvetési intézményei kötelesek e rendelet 6. §-ban jóváhagyott 2019. évi maradványt, illetőleg a 7. §-ban jóváhagyott elvonásokat nyilvántartásba venni.
9. §
(1) Ezen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a 2018. évi költségvetés végrehajtásáról szóló 18/2019. (V. 20.) önkormányzati rendelet.
Szabados Ákos s. k. dr. Demjanovich Orsolya s. k.
polgármester jegyző
T A R T A L O M J E G Y Z É K
1. | Pesterzsébet Önkormányzata 2019. évi bevételi és kiadási összesítő | |
2. | Pesterzsébet Önkormányzata 2019. évi összevont költségvetésének mérlege | |
3. | Pesterzsébet Önkormányzata 2019. évi összevont költségvetési mérlege intézményenként | |
4. | Pesterzsébet Önkormányzata költségvetési pénzeszközei változásának bemutatása | |
5. | Pesterzsébet Önkormányzata több éves kihatással járó döntései | |
6. | Pesterzsébet Önkormányzata adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek bemutatása | |
7. | Pesterzsébet Önkormányzata tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek | |
8. | 2019. évi Európai Uniós és hazai pályázatok | |
9. | Bevételek és kiadások, az Áht. 102 § (3) bekezdése szerinti mérleg | |
10. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2019. évi költségvetési létszámkerete | |
11. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2019. évi mérlege | |
12. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2019. évi eredménykimutatása | |
13. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2019. évi maradványkimutatása | |
14. | Kiegészítő és egyéb kötött felhasználású támogatások elszámolása 2019. év | |
15. | Előző évi kiegészítő támogatások és egyéb kötött felhasználású támogatások elszámolása 2019. év | |
16. | Az általános, köznevelési és szociális feladatokhoz kapcsolódó támogatások elszámolása 2019. év | |
17. | Pesterzsébet Önkormányzat 2019. december 31-i ingatlan (kapcsolódó vagyoni értékű jog) állományának alakulása | |
18. | Kimutatás az immateriális javak, tárgyi eszközök koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök állományának alakulásáról 2019. év | |
19. | Vagyonkimutatás a könyvviteli mérlegben értékkel szereplő eszközökről | |
20. | Vagyonkimutatás az érték nélkül nyilvántartott eszközökről | |
21. | Az Önkormányzat tulajdonában lévő eszközállomány használhatósági foka 2015-2019. években | |
22. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2019. évi átadott pénzeszközei | |
23.1. | Pesterzsébet Önkormányzatának bevételei | |
23.2. | Pesterzsébet Önkormányzatának kiadásai | |
23.3. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2019. évi átadott pénzeszközei | |
23.4. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2019. évi céltartalékai és általános tartaléka | |
23.5. | Pesterzsébet Önkormányzata által folyósított pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások 2019. év | |
23.6. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2019. évi beruházási kiadásai | |
23.7. | Pesterzsébet Önkormányzatának 2019. évi felújítási kiadásai | |
23.8. 23.9. | Pesterzsébet Önkormányzata által nyújtott 2019. évi közvetett támogatások 2019. évi térítésmentes átadások listája | |
24.1. | Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal 2019. évi bevételei | |
24.2. | Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal 2019. évi kiadásai | |
24.3. |
| |
24.4. | Polgármesteri Hivatal 2019. évi beruházási kiadásai | |
24.5. | Polgármesteri Hivatal 2019. évi felújítási kiadásai | |
25. | Intézményi 2019. évi bevételi és kiadási összesítő | |
25.1.-25.22. | Pesterzsébet Önkormányzata költségvetési intézményei 2019. évi bevételei és kiadásai | |
25.23. | Intézmények által nyújtott 2019. évi közvetett támogatások | |
A 2019. évi költségvetés végrehajtásának általános értékelése, elemzése
1. | Általános rész |
2. | Specifikus rész |
I. | Az önkormányzati feladatellátás általános értékelése |
II. | Önállóan működő és gazdálkodó intézmény (GAMESZ) és önállóan működő intézmények bevételeinek és kiadásainak alakulása |
III. | Polgármesteri Hivatal bevételek és kiadások alakulása |
IV. | Önkormányzat bevételek és kiadások alakulása |
V. | Maradványok változásainak tartalma |
VI. | Értékpapír és hitelműveletek alakulása |
VII. | Vagyon alakulása |
VIII. | Adósságállomány alakulása |
IX. | Több éves kihatással járó kötelezettségek |
X. | Közvetett támogatások |
XI. | Pénzeszközváltozás |
XII. | Önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek |
XIII. | Befolyásoló tényezők a beszámolási időszakban |
XIV. | Az ellenőrzések által feltárt jelentős összegű hibák miatti módosítások bemutatása |
XV. | Egyebek |
EXCEL TÁBLÁK
/külön melléklet/
A 2019. évi költségvetés végrehajtásának szöveges indoklása
1. ÁLTALÁNOS RÉSZ
Teljes név: Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzata (továbbiakban Önkormányzat)
Székhely: 1201 Budapest XX. ker. Kossuth Lajos tér 1.
Az Önkormányzat besorolási, és egyéb adatai
Név: Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzata
Székhely: 1201 Budapest, Kossuth Lajos tér 1.
Telephelyek: Budapest, XX. Ker. Kálmán u. 15. Iskola
Budapest, XX. Ker. Téglagyár tér 9. Védelmi raktár
Budapest, XX. Ker. Kossuth Lajos tér 1. Védelmi pince
Budapest, XX. Ker. Kossuth Lajos u. 37/A. Képviselői Iroda
Budapest, XX. Ker. Ady Endre u. 84/A. Képviselői Iroda
Budapest, XX. Ker. Igló u. 6. II. 1-3. Képviselői Iroda
Budapest, XX. Ker. Pázsitos sétány 2. Képviselői Iroda
Budapest, XX. Ker. Vörösmarty u.180.Civil Szervezetek Háza
Adószáma: 15735832-2-43
Törzskönyvi azonosító: 735836
KSH statisztikai számjel: 15735832-8411-321-01
Alapító szerv: Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete
SZMSZ száma, és kelte: 26/2019. (XI. 29.) Önkormányzati rendelete
Gazdálkodási forma: Önállóan működő és gazdálkodó
Jogállása: Önálló jogi személy
Számlát vezető pénzintézet: Raiffeisen Bank Zrt., 1054 Budapest, Akadémia u.6.
Ktgv.-i bankszámlaszám: 12001008-01510331-00100003
Az alaptevékenység ellátásával összefüggő kormányzati funkciók:
011130 Önkormányzatok és önk.-i hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége 011220 Adó-, vám- és jövedéki igazgatás
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
013360 Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások
016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
022010 Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése
031030 Közterület rendjének fenntartása
032060 Polgári védelmi stratégiai tartalékok tárolása, kezelése
041110 Általános gazdasági és kereskedelmi ügyek igazgatása
041140 Területfejlesztés igazgatása
045120 Út, autópálya építése
045130 Híd, alagút építése
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
047120 Piac üzemeltetése
051050 Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása
052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése
061020 Lakóépület építése
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
072311 Fogorvosi alapellátás
072410 Otthoni (egészségügyi) szakápolás
074013 Pálya- és munkaalkalmasági vizsgálatok
074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás
074052 Kábítószer-megelőzés programjai, tevékenységei
076010 Egészségügy igazgatása
081010 Sportügyek igazgatása
081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
081041 Versenysport-, és utánpótlás nevelési tevékenység támogatása
081042 Fogyatékossággal élők versenysport tevékenysége
081043 Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása
081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása
082061 Múzeumi gyűjteményi tevékenység
082063 Múzeumi kiállítási tevékenység
082091 Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
083050 Televízió-műsor szolgáltatása és támogatása
086030 Nemzetközi kulturális együttműködés
086090 Mindenféle egyéb szabadidős szolgáltatás
091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
091220 Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok
096015 Gyernekétkeztetés köznevelési intézményben
096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben
098010 Oktatás igazgatása
101221 Fogyatékossággal élők nappali ellátása
102025 Időskorúak átmeneti ellátása
102031 Idősek nappali ellátása
104012 Gyermekek átmeneti ellátása
104030 Gyermekek napközbeni ellátása
104031 Gyermekek bölcsődei ellátása
104035 Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében
104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások
104043 Család és gyermekjóléti központ
106010 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
107015 Hajléktalanok nappali ellátása
107030 Szociális foglalkoztatás, fejlesztő foglalkoztatás
107051 Szociális étkeztetés
107052 Házi segítségnyújtás
107053 Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
109010 Szociális szolgáltatások igazgatása
Az alaptevékenység ellátásával összefüggő szakfeladatok:
521012 Polgári védelmi védőeszközök tárolása, kezelése
559093 Szolgálati lakás, szállás üzemeltetése
562912 Óvodai intézményi étkeztetés
562913 Iskolai intézményi étkeztetés
602000 Televízió-műsor összeállítása, szolgáltatása
680001 Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése
680002 Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése
680003 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése
811000 Építményüzemeltetés
813000 Zöldterület-kezelés
821000 Adminisztratív kiegészítő szolgáltatás
856020 Pedagógiai szakmai szolgáltatások
862301 Fogorvosi alapellátás
869020 Otthoni (egészségügyi) szakápolás
873012 Időskorúak átmeneti ellátása
879018 Gyermekek átmeneti otthonában elhelyezettek ellátása
879019 Családok átmeneti otthonában elhelyezettek ellátása
881011 Idősek nappali ellátása
881013 Fogyatékossággal élők nappali ellátása
889101 Bölcsődei ellátás
889102 Családi napközi
889103 Gyermekétkeztetés bölcsődében és fogyatékosok nappali intézményében
889201 Gyermekjóléti szolgáltatás
889913 Nappali melegedő
889921 Szociális étkeztetés
889922 Házi segítségnyújtás
889923 Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
889924 Családsegítés
900400 Kulturális műsorok, rendezvények, kiállítások szervezése
910502 Közművelődési intézmények, közösségi színterek működtetése
931102 Sportlétesítmények működtetése és fejlesztése
999000 Szakfeladatra el nem számolt tételek
A számviteli politika főbb tartalmi elemei:
- A számviteli politika kidolgozásának jogszabályi háttere
- A számviteli politika részét képező szabályzatok
- A számviteli politika célja, tartalma
- Az Önkormányzat bemutatása
- A számviteli politika hatálya, elkészítéséért felelős személy
- Számviteli alapelvek
- A költségvetés összeállításával kapcsolatos feladatok
- Beszámolásra, zárszámadásra vonatkozó szabályozás
- Egyéb beszámolási kötelezettséggel kapcsolatos feladatok, határidők
- A költségvetési és pénzügyi számvitel alkalmazásával kapcsolatos sajátos szabályok. előírások, módszerek
- Számvitel politikai döntések
- A mérlegsorokhoz kapcsolódó döntések
- A leltározási feladatokhoz kapcsolódó döntések
- Értékelési eljárásokkal kapcsolatos döntések
- Értékelési módszerekhez kapcsolódó jelentős összegű eltérés nagyságának meghatározása
- Az Önkormányzat és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kapcsolata
- Vagyonváltozásokkal kapcsolatos eljárási rend, az ingatlanvagyon kataszter és a tárgyi eszköz modul kapcsolata
- Zárlat, zárási feladatok
- Kimenő számlázással és beérkező számlákkal kapcsolatos feladatok
2. SPECIFIKUS RÉSZ
I. Az önkormányzati feladatellátás általános értékelése
Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete 12 824 460 601 Ft bevételi és 12 824 460 601 Ft kiadási előirányzattal hagyta jóvá az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről szóló, 10/2019. (II.20.) Önkormányzati rendeletét.
A 2019. évi eredeti költségvetés a Képviselő-testület költségvetést érintő határozatai alapján, továbbá támogatás értékű bevétellel, illetve államháztartáson kívülről kapott pénzeszköz átvétellel és saját hatáskörű előirányzat átcsoportosításokkal módosult.
A Képviselő-testület a 2019. évi költségvetésről szóló 10/2019. (II.20.) Önkormányzati rendelet módosításáról szóló 8/2020. (II.25.) Önkormányzati rendeletét 13 607 824 019 Ft bevételi és 13 607 824 019 Ft kiadási előirányzat tervezésével hagyta jóvá.
Az önkormányzat intézményei, a Polgármesteri Hivatal és az Önkormányzat egységes rovatrend szerinti tagolásban kimutatott összesen módosított bevételi előirányzatainak teljesítése 13 863 282 671 Ft, a kiadások teljesítése 11 118 715 297 Ft, mely 2 744 567 374 Ft többletet jelent. Az összesítőt az önkormányzat 2019. évi bevételeiről és kiadásairól az 1. melléklet tartalmazza.
Folyószámlahitelt és munkabérhitelt nem vettünk igénybe az év során. Az Önkormányzat az intézményekkel kötött megállapodásnak megfelelően folyósította a havi finanszírozás összegét a Polgármesteri Hivatal és az intézmények részére.
Harminc napot meghaladó - elismert – tartozásunk egész évben nem volt.
Pesterzsébet Önkormányzata a kötelező és önként vállalt feladatait a 2019. esztendőben teljesítette.
Számszerű adataink végeredményben azt bizonyítják, hogy a takarékos, megfontolt gazdálkodás összességében eredményes volt.
II. Önállóan működő és gazdálkodó intézmény (GAMESZ) és önállóan működő intézmények bevételek és kiadások alakulása
Az intézmények módosított bevételi előirányzata 5 561 232 248 Ft. A teljesítés – a maradvány felhasználással együtt – 5 454 756 422 Ft, amely 98%-os teljesítést jelent. A bevételeket összesítve az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 25. melléklet, intézményenként a 25.1.-25.22. mellékletek tartalmazzák.
Intézményi bevételek alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban
Működési célú támogatások ÁH-n belülről
A működési célú támogatások jelentős részét továbbra is a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőtől kapott támogatás teszi ki, mely jogcímen egyedül a Humán Szolgáltatások Intézménye kap bevételt, mint az Önkormányzat egyetlen vegyes finanszírozású intézménye. A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő általi túlfinanszírozás 31 015 e Ft volt. A tervezett és tényleges finanszírozás különbségének oka három területre koncentrálódik:
- A védőnők béremelésének fedezete 2019. július hónaptól jelenik meg a finanszírozásban (14715 e Ft) összegben. Ez évközi tétel volt, ezért a tervben nem is szerepelhetett.
- A háziorvos szakfeladaton (10 239 e Ft-tal több a finanszírozás) az ott időközben megüresedő praxisok betöltésének/helyettesítésének finanszírozási összege jelenik meg. Itt sem tervezhető pontosan, hogy mennyi változás lesz év közben a praxisok tekintetében.
- December hónapban az otthoni szakápolás finanszírozása 3 347 e Ft-tal lett több a tervezett összegnél.
A nagyságrendileg említendő tételeken kívül egy-egy hónapban megjelenik eltérés a család- és nővédelmi, valamint ifjúság-, egészségügyi gondozás finanszírozásánál is, de azok mértéke fentiekhez képest jelentősen kisebb.
A Szociális Foglalkoztató esetében Budapest Főváros Kormányhivatalától az alábbi összegek érkeztek 2019. évben:
- hosszú távú közfoglalkoztatási programra27 606 008 Ft
- nyári diák foglalkoztatásra2 573 328 Ft
A Szociális Foglalkoztató ezen a soron közel 11 000 000 Ft-os előirányzatcsökkenésének oka, hogy hiába nyújtottak be pályázatot közfoglalkoztatásra, jelentkezők nem voltak.
A Csili Művelődési Központ az Emberi Erőforrások Támogatáskezelőtől
- jubileumi népzenei találkozóra 300 000 Ft-ot,
- a Városi Vegyeskar fesztiválon való részvételére 500 000 Ft-ot nyert el.
A Magyar Népszórakoztató Kft-től 20 000 Ft-ot kapott a Szent István napi forgatag kiadásaira. Mindhárom végleges jelleggel kapott bevétel felhasználásra került.
Budapest Főváros Kormányhivatalától 6 589 636 Ft érkezett a közfoglalkoztatottak személyi juttatásaira és járulékaira. A Csili Művelődési Központ is évtizedek óta részt vesz a közfoglalkoztatási munkaprogramban, egyéb működési célú támogatásaik is ezzel összefüggően változtak meg jelentősen, mivel az eredeti előirányzat csak a 2018/19-es foglalkoztatási időszak utolsó hónapjait tartalmazta. Változást jelentett az is, hogy a támogatás a korábbi 100% helyett csak 80%-os volt. A 9 fő tervezett alkalmazása sajnos nem valósult meg, mert a közfoglalkoztatás nem jelent vonzerőt az álláskeresők körében.
Az eredeti előirányzathoz képest az államháztartáson belüli támogatás jelentős emelését az okozza, hogy az eredeti előirányzat mindig a tárgyév január – februári tervadatát mutatja, az év közbeni változások mindig az előirányzat emelésével kerülnek be az intézmény könyvelésébe.
Felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülről
Ezen a jogcímen egyik intézménynek sem realizálódott bevétele.
Közhatalmi bevételek
Az intézmények nem rendelkeznek közhatalmi bevételekkel.
Működési bevételek
Az intézmények működési bevételei összességében a módosított előirányzathoz képest 99%-os teljesítést, míg az eredeti előirányzathoz képest nézve túlteljesítést mutatnak.
A Humán Szolgáltatások Intézménye esetében az intézményi működési bevételek 22 millió Ft túlteljesültek az eredeti előirányzathoz képest. Ennek oka, hogy a szállítói jóváíró számlák (ELMŰ, NKM Földgáz Szolgáltató) megtérülése és a választások miatt kapott összegek egyéb bevételként jelentkeznek.
A Szociális Foglalkoztató esetében a működési bevétel teljesülését az eredeti előirányzathoz képest a 2018. évről áthúzódó túlfizetések visszatérülése, a választással kapcsolatos költségek megtérülése, valamint az intézmények és a lakosság részére történő zöldhulladék értékesítéséből származó bevételek okozták.
A Csili Művelődési Központ a 2019. évi eredeti költségvetésében tervezett 86 030 550 Ft működési bevételéhez képest 94 283 624 Ft bevételt realizált a több hónapon keresztül tartó felújítási munkákalatok ellenére.
A Pesterzsébeti Múzeum az eredetileg tervezett szerény összegű intézményi működési bevételét nem tudta teljesíteni, mert az évente hagyományszerűen megrendezett könyvvásár nem hozta azt az érdeklődést, mint az elmúlt években.
Az óvodákra általánosságban elmondható, hogy – ugyan óvodánként különböző mértékben - az étkezési bevételek alulteljesülése miatt kellett az előirányzataikat csökkenteni. Ez alól kivétel a Kerekerdő Óvoda, amely gyakorlatilag a működési bevételeit minimálisan, de túlteljesítette.
Az intézmények meglévő infrastruktúrájukkal jól gazdálkodnak, bérbeadási lehetőségeiket maximálisan kihasználják.
A GAMESZ esetében a működési bevételeknek az eredeti előirányzathoz viszonyított jelentős csökkenésének oka, hogy az ÁFA visszatérítés soron nem realizálódott annyi bevétel, mint amennyi tervezésre került, valamint az ellátási díjak rovaton teljesült a tervezett befizetés összege.
Felhalmozási bevételek
Felhalmozási bevétele kizárólag a HSZI intézményének realizálódott 1 800 000 Ft összegben, amely 1 db gépjármű eladásból származott.
Működési célú átvett pénzeszköz
A Humán Szolgáltatások Intézménye magánszemélytől 90 000 Ft támogatást kapott a Marót utcai SZSZK Idősek Klubjának ellátottjai részére szervezett kirándulásra.
Vállalkozásoktól a Szent István napi forgatag megrendezésére 20 000 Ft-ot kapott a Csili Művelődési Központ, valamint a GAMESZ 250 000 Ft-ot nyári tábor szervezésére.
Felhalmozási célú átvett pénzeszköz
Ezen a jogcímen egyik intézménynek sem realizálódott bevétele.
Finanszírozási bevételek
Az irányító szervtől kapott támogatás teljesítése az eredeti előirányzathoz képest 2 %-os emelkedést mutat, mely összegszerűen 108 194 698 Ft. (ebből: működési célú 66 426 577 Ft, felhalmozási célú 41 768 121 Ft).
Az intézményi likviditási tervek alapján havi előfinanszírozási rendszerben valósul meg az intézmények pénzforgalmi finanszírozása.
A személyi jellegű kiadások a nettó finanszírozás rendszerében kerülnek az intézmények könyveibe a Magyar Államkincstár dokumentumai alapján, melyet a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Számviteli Osztálya és a GAMESZ havonta egyeztet.
Az intézmények a Képviselő – testület által jóváhagyott 2018. évi maradvány összegét 100%-ban felhasználták.
A GAMESZ-nek és az önállóan működő intézményeknek az Európai Unió országaiból származó pénzeszközei nem voltak.
Intézményi kiadások alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban
Az intézmények módosított kiadási előirányzata 5 561 232 248 Ft. A teljesítés 5 160 404 719 Ft, amely 93%-os teljesítést jelent. A kiadásokat összesítve az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 25. melléklet, intézményenként a 25.1.-25.22. mellékletek tartalmazzák.
Személyi juttatások
A személyi juttatások teljesítése a módosított előirányzathoz viszonyítva 97%. Az év közbeni soron történő módosítások fő okai az alábbiak:
- szociális ágazati összevont pótlék,
- védőnői kiegészítő pótlék és bölcsődei pótlék,
- szociális támogatás,
- kulturális járulék,
- hosszú távú közmunkaprogramban, közfoglalkoztatásban résztvevők részére történt kifizetések.
Tovább módosította 2019-ben a személyi juttatás kiemelt előirányzatát a kitüntetések, jutalmak fedezete, státuszelvonás, plusz feladat odaítélésének kerete, valamint a GAMESZ esetében a nyári táborban dolgozók megbízási díja.
Az óvodák esetében az aggasztó és folyamatos óvodapedagógus hiány miatt visszafoglalkoztatott nyugdíjasok megbízási díjai, a gyermekhiány miatt csoport megszűnés személyi kiadás vonzata miatt látható a személyi juttatások esetében előirányzat - módosítás.
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
A munkaadókat terhelő járulék és szociális hozzájárulási adó a személyi juttatások teljesítésével állnak arányban, teljesítésük 91%.
Dologi kiadások
A dologi kiadások 88%-ban teljesültek. Összességében elmondható, hogy az intézmények mindegyikét a fegyelmezett gazdálkodás, a kiadások felelősségteljes átgondolása jellemezte a 2019-es évben is.
Ellátottak pénzbeli juttatásai
Az ellátottak pénzbeli juttatásai teljesítése 554 175 Ft, az eredeti előirányzathoz képest 4%-ban alul teljesült.
Ezen a rovaton a Humán Szolgáltatások Intézményének realizálódott kiadása a Gyermekek átmeneti otthonában ellátott gyermekek bérlet és utazási jegykiadásaiból, valamint a Nyitnikék Óvodának minimális összegben.
Egyéb működési célú kiadások
Az egyéb működési célú kiadások soron a 2018. évi szabad maradványok elvonásának összegei kerültek kimutatásra, melyek teljesítése 100%.
Beruházások
A 2019. évi eredeti költségvetésben nem minden intézmény tervezett felhalmozási kiadásokat, de évközben történtek beruházás jellegű kiadások, melyek felhasználása ütemesen a terveknek megfelelően történt. A beruházások teljesítése összességében 75%.
Az intézmények beruházásai közül kiemelkedőek a több nagy értékű és kisértékű tárgyi eszköz beszerzése mellett az alábbi beszerzések:
HSZI
- Opel Vivaro gépjármű beszerzése 7 864 050 Ft,
- 2 db fogászati kezelőegység beszerzése 9 426 905 Ft.
Szociális Foglalkoztató
- 6 db számítógép 1 553 642 Ft,
Csili Művelődési Központ
- robotlámpa, keverőpult beszerzése 1 112 900 Ft,
- bútorok beszerzése 2 996 001 Ft,
- számítógép, nyomtató, informatikai eszközök beszerzése 3 680 164 Ft.
Kerekerdő Óvoda
- 18 db óvodai öltözőszekrény vásárlása 1 146 659 Ft,
GAMESZ
- padlósúroló gép 2 625 852 Ft,
- MS Win 10 program 30 db 1 562 100 Ft.
Az intézményeknek felújításai, egyéb felhalmozási kiadásai és finanszírozási kiadásai nem voltak.
Egyéb Információk
A GAMESZ-nek és a gazdálkodási körébe tartozó intézmények egyikének sincs 90 napon túli tartozás állománya.
Az előző évekhez hasonlóan a kinnlevőségek behajtására a 2019. költségvetési évben is a jogi lehetőségek kihasználásával a GAMESZ eredményesen járt el. A munkajogi kérdésekben, valamint a pénzügyi és számviteli kérdésekben szaktanácsadók nyújtanak segítséget, akikkel szerződéses jogviszonyban állunk.
Nem voltak olyan rendkívüli események, körülmények, melyek az intézmények pénzügyi helyzetére, az eszközök nagyságára, összetételének alakulására hatással lettek volna, és a költségvetés összeállításánál még nem voltak ismertek, illetve pénzügyileg nem kerültek rendezésre.
A GAMESZ és gazdálkodási körébe tartozó intézmények egyike sem támogatott alapítványt, közalapítványt, térítésmentesen nem adott, nem juttatott semmiféle eszközt.
Kizárólag intézményhálózaton belül történtek térítésmentes átadások, átvételek, melyek az analitikus nyilvántartásokon átvezetésre kerültek.
Iskolai ügyelet biztosítása és a nyári napközis tábor
2019. évben is a tanév közvetlen befejezésétől a szeptemberi iskolakezdésig 2-2 hét ügyeletet biztosított a Külső - Pesti Tankerületi Központ.
A nyári napközis tábor a 2019-es évben is 7 hétig tartott. A Külső - Pesti Tankerülettel egyeztetve, az Ady Endre Általános Iskola volt a tábor lebonyolítására kijelölve. Az iskola udvari adottságai, belső tereinek elrendezése nagyban segítették a programok szervezését és lebonyolítását.
A GAMESZ feladata volt a kiszolgáló személyzet biztosítása, szerződéskötés a pedagógusokkal és pedagógiai asszisztensekkel, a gyermekek és a pedagógusok étkeztetése, a napi belső takarítási feladatok ellátása, programok szervezése.
Az iskola - egészségügyi dolgozók a HSZI védőnői, gyermekorvosai voltak. Megnyugtató volt jelenlétük és szakmai segítségük szükség esetén. A tábori időszak alatt a gyermekfelügyelőket pedagógusok koordinálták.
Az idei tábori programok - köszönhetően a már tavasszal elkezdődő szervezésnek – különlegesre és érdekesre sikeredtek. Cél volt minél több ingyenes programot szervezése.
Ingyenes programok, felajánlások
- A Bonbonetti Csokoládégyár 5 alkalommal - térítésmentesen - tudta fogadni a gyerekeket játékos gyárlátogatás, hasznos ismeretterjesztő előadás keretében. A gyárlátogatás végeztével a gyermekek mindegyike ajándékkal tért haza.
- Az ESMTK uszodát a tábor ideje alatt 4 alkalommal látogathattuk meg térítésmentesen.
- A Pesterzsébeti Lövészegylet növendékei és oktatója a tábor időtartamának mindegyik péntekén az infralövészettel ismertette meg a gyerekeket.
- A HSZI iskola – egészségügyi védőnői a tábor ideje alatt apróbb sérüléseknél, láznál a segédkeztek, valamint egy külön egészség – nap keretében végig szűrték a gyerekeket.
- Szintén új kezdeményezés volt a Pesterzsébet Hockay Klub edzőjének részéről, hogy eszközökkel felszerelkezve érkezett, hogy a gyerekek kedvet kapjanak ehhez a sportághoz,
- A pesterzsébeti tűzoltók két alkalommal fogadták a gyerekeket, akik közvetlen közelről megnézhették az egyenruhát, a felszereléseket és magát a tűzoltó autót.
- Az Országos Mentőszolgálat is elfogadta felkérésünket és szintén kijött a táborba egy esetkocsi, melybe a gyermekek beleülhettek.
A kerületi ÁNTSZ ellenőrizte a tábort, közegészségügyi és járványügyi szempontból semmi rendellenességet, intézkedni valót nem találtak.
A NÉBIH is meglátogatta a tábort, a konyhát alaposan átvizsgálta és megdicsérte az éppen ott dolgozó kollegákat a HACCP előírások maradéktalan betartásáért.
A tábor önzetlen pénzbeli támogatói vállalkozások voltak.
A támogatásként befolyt összegből foglalkoztató anyagokat és versenyekre jutalom édességet vásároltak a gyerekeknek.
III. Polgármesteri Hivatal bevételek és kiadások alakulása
Bevételek alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban
A Polgármesteri Hivatal módosított bevételi előirányzata 1 983 630 045 Ft. A teljesítés – a maradvány felhasználással együtt – 1 735 403 327 Ft, amely 87%-os teljesítést jelent. A bevételeket az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 24.1. melléklet tartalmazza.
Működési célú támogatások ÁH-n belülről
A Polgármesteri Hivatal 31 791 677 Ft-ot kapott a 2019. évi Európai Parlamenti képviselők választása és a 2019. évi helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választása, valamint a nemzetiségi képviselők választása költségeinek fedezetére.
Felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülről
A Polgármesteri Hivatal 2019. évben nem kapott felhalmozási célú támogatást államháztartáson belülről.
Közhatalmi bevételek
A közhatalmi bevételek teljesítése a módosított előirányzathoz képest 100%, mely a különféle bírságok bevételeit foglalja magában.
Működési bevételek
A Polgármesteri Hivatal intézményi működési bevételeinek módosított előirányzata 6 415 533 Ft, melynek teljesülése 100%-os.
Felhalmozási bevételek
A Polgármesteri Hivatalnak 2019. évben felhalmozási bevételei nem voltak.
Működési célú átvett pénzeszköz
2019-ban működési célra átvett pénzeszközök kapcsán 159 398 Ft bevétele keletkezett a Polgármesteri Hivatalnak, mely a jogosulatlanul felvett segélyek visszafizetéséből adódik.
Felhalmozási célú átvett pénzeszköz
A Polgármesteri Hivatalnak 2019. évben nem volt bevétele felhalmozási célú pénzeszköz átvételből.
Finanszírozási bevételek
Az irányító szervtől kapott támogatás teljesítése 1 636 268 814 Ft, mely a módosított előirányzathoz képest összességében 87%-os teljesítést mutat. Az előző évi maradványát a Polgármesteri Hivatal 100%-ban felhasználta.
Kiadások alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban
A Polgármesteri Hivatal összes kiadásának módosított előirányzata 1 983 630 045 Ft. A teljesítés 1 687 292 303 Ft, mely 85%-os teljesítést mutat a módosított előirányzathoz képest. A kiadásokat az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 24.2. melléklet tartalmazza.
Személyi juttatások
A személyi juttatások teljesítése a módosított előirányzathoz viszonyítva 95%.
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
A munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó teljesítése a módosított előirányzathoz viszonyítva 87%.
Dologi kiadások
A dologi kiadások teljesítése a módosításokat követően 62%, jelentősen alatta maradt a tervezettnek.
Ellátottak pénzbeli juttatásai
A Polgármesteri Hivatal által folyósított, pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások teljesítése 2019. évben 112 500 Ft, mely 100%-os teljesítést jelent. Rovatok szerinti tagolását a 24.3. melléklet tartalmazza.
Egyéb működési célú kiadások
A módosított előirányzathoz képest a teljesítés 100%. A működési célú kiadásokon belül a baleseti kártérítések kerültek elszámolásra.
Beruházások
A beruházási kiadások teljesítése 66 217 037 Ft, mely 98%-os teljesítést jelent a módosított előirányzathoz viszonyítva. A Polgármesteri Hivatal beruházási kiadásait a 24.4. melléklet feladatonkénti bontásban tartalmazza.
Felújítások
A Polgármesteri Hivatalnak 2019. évben nem voltak felújítási kiadásai.
Finanszírozási kiadások
A Polgármesteri Hivatalnak finanszírozási kiadásai nem voltak 2019. évben.
IV. Önkormányzat bevételek és kiadások alakulása
Önkormányzati bevételek alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban
Az Önkormányzat összes bevételeinek módosított előirányzata 12 563 255 210 Ft, a teljesítés 12 823 103 517 Ft, mely 102%-os teljesítést jelent. A bevételeket részletesen, az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 23.1. melléklet tartalmazza.
Működési célú támogatások ÁH-n belülről
A rovaton belül az önkormányzatok működési támogatása eredeti előirányzata 2 143 779 480 Ft, melynek teljesítése 2 360 303 149 Ft. Az elvonások és befizetések összege 52 937 322 Ft, mely az intézményektől elvont 2018. évi szabad maradvány összege. Az egyéb működési célú támogatások bevételének eredeti előirányzata 366 000 Ft, teljesítése 4 234 957 Ft, melyet részletesen a 23.1. melléklet tartalmaz.
Felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülről
Az önkormányzatok felhalmozási célú támogatásának teljesítése 187 543 382 Ft, melynek nagy részét pályázati támogatás teszi ki. Részletesen a bevételek jogcímeit a 23.1. melléklet tartalmazza.
Közhatalmi bevételek
Az önkormányzat közhatalmi bevételeinek teljesítése az eredeti előirányzathoz képest 105 %, a módosított előirányzathoz képest 105%.
- A helyi építményadóról szóló, 40/2012. (XII.7.) Önkormányzati rendelet alapján az építményadó évi mértéke 1 658 Ft/m2. A Képviselő-testület a 2012. november 29-i ülésén tárgyalta az adó mértékének emelésére tett javaslatot, melyet nem fogadott el, így az előző rendeletben meghatározott adómérték maradt érvényben. A helyi építményadó eredeti tervezett előirányzata 560 000 000 Ft, melynek teljesülése 578 550 756 Ft.
- A telekadóról szóló, 41/2012. (XII.7.) Önkormányzati rendelet alapján a telekadó évi mértéke belterületi telek esetén 301 Ft/m2,, kivétel a Kerületi Építési Szabályzat (továbbiakban: KÉSZ) XX. fejezet szerinti közjóléti elsődleges rendeltetésű erdő területek, védelmi elsődleges rendeltetésű közjóléti erdő terület, valamint a KÉSZ XXIII. fejezet szerinti kondicionáló célú jelentős zöldfelületű terület, mely után az adó mértéke 200 Ft/m2,, a KÉSZ XX. fejezet szerinti védelmi erdőterület, mely után az adó mértéke 150 Ft/m2, és a KÉSZ XIX. fejezet zöldterületek, fásított közterek besorolású területe, mely után az adó évi mértéke 0 Ft/m2 . Külterületi telek esetén az adó évi mértéke 50 Ft/m2 . A helyi telekadó eredeti tervezett előirányzata 390 000 000 Ft, melynek teljesülése 381 516 700 Ft.
- Az iparűzési adó bevétel eredeti tervezett előirányzata 4 736 322 000 Ft, teljesülése 5 009 989 487 Ft, mely 273 667 487 Ft-tal több, mint a tervezett.
- Az iparűzési adó 2018. évi költségeihez kapcsolódó 4 017 271 Ft tervezett bevételből az egész teljesült.
- A gépjárműadó eredeti tervezett előirányzata 148 000 000Ft, melynek teljesülése 151 638 731 Ft.
- Az idegenforgalmi adó bevétel eredeti előirányzata 767 000 Ft, teljesítése 1 460 932 Ft.
- Az egyéb közhatalmi bevételek eredeti előirányzata 38 549 000 Ft, teljesítése 41 843 378 Ft, mely jelentős túlteljesítést mutat a tervezetthez képest. A túlteljesítés nagy része a késedelmi pótlék, útkezelői hozzájárulás, helyszíni és szabálysértési bírság és egyéb bírság bevételekből adódik.
Működési bevételek
A működési bevételek teljesítése 24%-kal magasabb, mint az eredeti előirányzat, melynek jelentős részét az Önkormányzat tulajdonosi bevételei, a közterület használati díjak, a kiszámlázott általános forgalmi adó és a kamatbevételek teszik ki.
A tulajdonosi bevételek, a közterület használati díjak, az ÁFA és a kamatbevételek 2019. évben az alábbiak szerint alakultak:
- Önkormányzati lakások lakbérbevétele 98 093 216 Ft
- Önkormányzati lakások és nem lakáscélú helyiségek
közüzemi díja 13 505 287 Ft
- Önkormányzati nem lakás célú helyiségek közüzemidíja 147 504 Ft
- Önkormányzati lakások közös költsége 24 779 618 Ft
- Önkormányzati nem lakás célú helyiségek bérbeadása 116 560 973 Ft
- Önkormányzati nem lakás célú helyiségek közös költsége 12 734 285 Ft
- Egyéb vagyon bérbeadásából származó bevétel 10 829 378 Ft
- Közterület használati díj 47 041 576 Ft
- Pesterzsébet kártya 209 899 Ft
- Egyéb szolgáltatások 553 748 Ft
- Egyéb részesedések után kapott osztalék (OTP Bank Nyrt.) 1 505 058 Ft
- Kiszámlázott általános forgalmi adó 57 344 889 Ft
- Kamatbevételek 351 479 Ft
- Biztosító által fizetett kártérítés 1 259 470 Ft
Felhalmozási bevételek
A felhalmozási bevételek az eredetileg tervezetthez képest jelentősen túlteljesültek. Önkormányzati lakások értékesítéséből 129 272 721 Ft bevétel realizálódott 2019. évben. A magas túlteljesítés oka, hogy sok önkormányzati lakásnál végelszámolás történt, azaz a vevő egy összegben kifizette a teljes vételárat.
Működési célú átvett pénzeszköz
A működési célú pénzeszközátvételek teljesítése 4 234 957 Ft, melynek részletezését a 23.1. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat gazdasági társaságaink előző években nyújtott pótbefizetésekből az Integrit XX. Kft. által 1 209 000 Ft került visszafizetésre.
Felhalmozási célú átvett pénzeszköz
A felhalmozási célú pénzeszköz átvétel teljesítése 16 510 181 Ft, mely a helyi támogatás és a dolgozóknak nyújtott kölcsön bevételeit, valamint vállalkozástól kapott támogatást foglalja magába.
Finanszírozási bevételek
A finanszírozási bevételek az előző évi maradvány igénybevételét, valamint az ÁH-n belüli megelőlegezések bevételét tartalmazza.
Az előző évi maradványát az Önkormányzat 100%-ban felhasználta, valamint az ÁH-n belüli megelőlegezések bevételei is 100%-ban teljesültek.
Önkormányzati kiadások alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban
Az Önkormányzat összes kiadásának módosított előirányzata 12 563 255 210 Ft volt. A teljesítés 10 420 998 870 Ft, mely 83%-os teljesítést jelent. A kiadásokat az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 23.2. melléklet tartalmazza.
Személyi juttatások
A személyi juttatások tervezett kiadásai 80%-ban teljesültek a módosított előirányzathoz képest.
Munkaadókat terhelő járulékok
A tervezett kiadások 73%-ban teljesültek, nagyobb mértékben a tervezett alatt.
Dologi kiadások
A dologi kiadások teljesítése 70% a módosított előirányzathoz képest.
Ellátottak pénzbeli juttatásai
Az Önkormányzat által folyósított, pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások teljesítése 2019. évben 70 885 110 Ft, mely 70%-os teljesítést jelent. Rovatok szerinti tagolását a 23.5. melléklet tartalmazza.
Egyéb működési célú kiadások
A működési célú kiadások magukban foglalják az elvonásokat és befizetéseket, a garancia és kezességvállalásból származó kifizetéseket, a tartalékokat, valamint az egyéb működési célú támogatásokat ÁH-n belülre, illetve kívülre. Működési célú támogatásokra az Önkormányzat ÁH-n belülre 81 101 628 Ft-ot, ÁH-n kívülre 189 072 000 Ft-ot fordított.
A pénzeszköz átadásokat a 23.3. melléklet, az Önkormányzat céltartalékait és általános tartalékait a 23.4. melléklet részletesen tartalmazza.
Beruházások
A beruházások teljesítése 60%, melyeket a 23.6. melléklet részletesen feladatonként tartalmaz.
Jelentősebb beruházások a következők voltak (ÁFA nélkül):
- Alsó Vizisport u. támfal és csapadékvíz elvezetés 54 122 470 Ft,
- Pesterzsébeti önkormányzati beruházások, felújítások a 1818/2016. (XII. 22.) Korm. határozatot módosító 1697/2018. (XII. 17.) Korm. határozat támogatás keretein belül végzett beruházások 161 420 628 Ft,
- Csili Művelődési Központ udvar felújítás 18 558 359 Ft,
- Civil Ház lépcsőház kialakítása és tetőhéjazat csere 14 219 071 Ft,
- Kamerarendszer bővítése 34 900 000 Ft,
- Vizisport u. 12-18. közműbekötés 10 592 015 Ft.
Felújítások
A felújítások teljesítése 98%, melyeket a 23.7. melléklet részletesen célonként tartalmaz.
Jelentősebb felújítások a következők voltak (ÁFA nélkül):
- Pesterzsébeti önkormányzati beruházások, felújítások a 1818/2016. (XII. 22.) Korm. határozatot módosító 1697/2018. (XII. 17.) Korm. határozat támogatás keretein belül végzett felújítások 622 080 946 Ft,
- Vörösmarty piac burkolat felújítása 37 750 460 Ft,
- Csili Művelődési Központ A. és B. épület belső felújítása 29 625 968 Ft,
- Intézmények felújítása 38 240 273 Ft,
- Civil Ház tetőszerkezet felújítása 24 495 403 Ft,
- Hullám Csónakházak funkcióbővítő fejlesztése II. ütem 112 836 541 Ft pályázati forrásból, 61 830 947 saját forrásból,
- Pöltenberg u. felújítás I szakasz pályázati forrásból 39 370 079, saját forrásból 24 330 761 Ft.
Egyéb felhalmozási célú kiadások
A módosított előirányzathoz képest a teljesítés 58%. A működési célú kiadások magukban foglalják felhalmozási célú visszatérítendő támogatások nyújtását, valamint az egyéb felhalmozási célú támogatásokat ÁH-n belülre, illetve kívülre. Felhalmozási célú támogatásokra az Önkormányzat ÁH-n belülre 5 989 479 Ft-ot, ÁH-n kívülre 34 268 000 Ft-ot fordított. A pénzeszköz átadásokat a 23.3. melléklet részletesen tartalmazza.
Finanszírozási kiadások
Az irányító szerv alá tartozó költségvetési szervnek folyósított támogatás teljesítése összességében 95%-os teljesítést mutat, mely az intézmények takarékos, megfontolt gazdálkodását tükrözi a 2019. évben is.
A központi támogatás megelőlegezésének visszafizetése nem teljesült 100%-ban, melynek oka, hogy a visszafizetés 2020. évre húzódik át.
Az Önkormányzat összevont költségvetési mérlegét a 2. melléklet, valamint a költségvetési mérleget intézményenként bontásban a 3. melléklet tartalmazza. A költségvetési mérleg változását 2018-2019. évre a 9. melléklet mutatja be.
V. A maradványok változásának tartalma
A maradvány számítását és intézményenkénti bemutatását a 13. melléklet tartalmazza.
A működési és felhalmozási célú előző évi maradvány igénybevétele sorok teljesítése 100%, mivel a 2014. évi új számviteli szabályozás alapján az előző évi éves költségvetési beszámolóban kimutatott költségvetési maradvány igénybevételét az előző évi beszámoló elkészültét követően teljesítésként nyilvántartásba kell venni.
Az intézmények 2018. évi maradványa 214 005 451 Ft volt, melyből 156 025 595 Ft kötelezettséggel terhelt, 57 979 856 Ft szabad maradvány volt.
2019. évben az intézmények maradványa összességében 263 397 020 Ft, melyből kötelezettséggel terhelt 183 066 879 Ft, szabad maradvány 80 330 141 Ft. A 13. sz. melléklet szerint 70 289 725 Ft szabad maradvány elvonását javasoljuk.
A Polgármesteri Hivatal 2018. évi maradvány összege 59 937 537 Ft, mely kötelezettséggel terhelt volt.
2019. évben a maradványa 43 789 109 Ft, mely szintén teljes egészében kötelezettséggel terhelt.
Az Önkormányzat 2018. évi maradványának összege 3 455 443 430 Ft, melyből 1 704 792 359 Ft kötelezettséggel terhelt, 1 750 651 071 Ft szabad maradvány volt.
2019. évben a maradványa 2 400 606 517 Ft-ra csökkent, melyből kötelezettséggel terhelt 611 419 282 Ft, szabad maradvány 1 789 187 235 Ft. A jelentős csökkenés oka, hogy a 1818/2016. (XII. 22.) Korm. határozatot módosító 1697/2018. (XII. 17.) Korm. határozat alapján felújításra, beruházásra kapott 1 000 000 000 Ft támogatás felhasználásra került 2019. évben.
VI. Értékpapír- és hitelműveletek alakulása
Az önkormányzatnak hiteltartozása nincs.
Tartós részesedéseink értéke összesen 159 707 500 Ft, forgatási célú hitelviszonyt megtestesítő értékpapírjaink értéke 184 000 Ft, melyek részletesen az alábbiak szerint alakulnak:
Dreher részvény 1 345 500 Ft 207 db részvény
Dreher Sörgyárak Zrt.
Székhelye: 1106 Budapest, Jászberényi út 7-11.
OTP törzsrészvény 682 000 Ft 682 db részvény
OTP Bank Nyrt
Székhelye: 1051 Budapest, Nádor u. 16.
Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. 280 000 Ft 100% részesedés*
Székhelye: 1201 Budapest, Zodony u.1.
Integrit XX. Kft. 157 400 000 Ft 100% részesedés
Székhelye: 1205 Budapest, Jókai u. 89.
Tartós részesedések összesen 159 707 500 Ft
Kárpótlási jegy 3 db 184 000 Ft
* A Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. felszámolását a Fővárosi Törvényszék, 28.Fpk.01-14-008044/10. szám alatt hozott, 2015. május 18. napjával jogerőssé vált végzésében elrendelte és felszámolónak a HELP Kereskedelmi, Szolgáltató és Tanácsadó Kft.-t jelölte ki.
VII. A vagyon alakulása
Az önkormányzat 2018. évi összesített mérlegének főösszege 27 831 847 316 Ft volt.
A 2019. évi zárást követően a mérleg főösszeg 27 980 197 813 Ft, mely 148 350 497 Ft növekedést jelent az előző évi mérlegfőösszeghez képest.
A nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök az előző évhez képest 828 560 126 Ft-tal növekedtek, ami összességében minimális 4%-os növekedést jelent. A befektetett eszközökön belül az immateriális javak 27 % csökkenést mutatnak, valamint a tárgyi eszközök állománya kis mértékben növekedett. Az önkormányzat ingatlanainak értéke 4%-kal növekedett, valamint gépeinek, berendezéseinek felszereléseinek és járműveinek értéke összességében 13%-kal növekedett.
A tartós részesedések 19 283 900 Ft-tal növekedtek, melynek oka tőke emelés az Integrit XX. Kft-nél, valamint 283 900 Ft értékvesztés visszaírása a Dréher részvények esetében.
Az Önkormányzat tulajdonában lévő eszközállomány használhatósági foka összességében nézve az évek folyamán továbbra is minimális mértékben csökken, de az ingatlanok esetében az előző évhez képest stagnált. Az immateriális javak használhatósága 8%-kal, míg a gépek, berendezések, felszereléseké 12%-kal csökkent a 2018. évihez képest.
A nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök az előző évhez képest 1 940 638 Ft-tal csökkentek, melyet a vásárolt készletek állományának csökkenése indokol. A kárpótlási jegyek értéke nem változott az előző évhez képest.
Pesterzsébet Önkormányzatának pénzeszközei 2018. évhez viszonyítva 926 844 765 Ft-tal csökkentek. Ezen belül az Önkormányzat pénzeszközei 992 049 628 Ft-tal csökkentek, a Polgármesteri Hivatal pénzeszközei 13 087 629 Ft-tal csökkentek, míg az intézmények pénzeszközei 78 292 492 Ft-tal növekedtek.
Az Önkormányzat pénzeszközei csökkenésének oka, hogy a „Pesterzsébeti önkormányzati beruházások, felújítások"" 1818/2016. (XII. 22.) Korm. határozattal módosított 1697/2018. (XII. 17.) Korm. határozat szerinti támogatásból (1 000 000 000 Ft), valamint az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések előirányzatból kapott 50 000 000 Ft-ból finanszírozott beruházások teljesítése áthúzódott 2019. évre, míg a bevételük előző évben realizálódott.
A követelések mérlegértéke összességében 175 997 375 Ft növekedést mutat. A Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. felszámolás alatt áll, így az év végi értékelés során az értékvesztés mértéke 99%-ban került meghatározásra, mivel a mérlegkészítés időpontjában rendelkezésre álló adatok alapján a követelések könyv szerinti értéke és a követelés várhatóan megtérülő összege közötti veszteségjellegű különbözet tartós és jelentős összegű.
Az egyéb sajátos elszámolások értéke 26 120 800 Ft, mely az előzetesen felszámított általános forgalmi adó és a fizetendő általános forgalmi adó elszámolását, valamint az egyéb sajátos eszközoldali elszámolásokat foglalja magába. Az egyéb sajátos eszközoldali elszámolások között, melynek összege 12 600 Ft az utalványok, bérletek és más hasonló, készpénz-helyettesítő fizetési eszköznek nem minősülő eszközök elszámolása került kimutatásra.
Az aktív időbeli elhatárolások mérleg értéke 91 291 910 Ft, melyből az eredményszemléletű bevételek aktív időbeli elhatárolása 59 109 255 Ft, a költségek ráfordítások aktív időbeli elhatárolása 32 182 655 Ft. A pénzügyi számvitelben aktív időbeli elhatárolás alá kerültek az előre beszedett térítési díjak, valamint az előre kifizetett díjakból a következő évre vonatkozó értékek.
Forrás oldalon összességében szintén 148 350 497 Ft-tal emelkedtek az önkormányzat forrásai.
A saját tőkén belül a nemzeti vagyon induláskori értéke soron jellegéből adódóan 2019. évben nincs változás a nyitó és a záró adatok között.
A nemzeti vagyon változásaiba a 2014. január 1-ét követően a nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök és forgóeszközök változásai, valamint a Magyar Államkincstár szabályszerűségi és pénzügyi ellenőrzésének megállapításai következtében átadott-átvett ingatlanvagyon és egyéb hibahatások kerültek kimutatásra.
A mérlegben a mérleg szerinti eredmény az eredménykimutatásban ilyen címen kimutatott összeg. Előző évhez képest jelentősen csökkent, mivel a „Pesterzsébeti önkormányzati beruházások, felújítások"" 1818/2016. (XII. 22.) Korm. határozattal módosított 1697/2018. (XII. 17.) Korm. határozat szerinti támogatásból (1 000 000 000 Ft), valamint az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések előirányzatból kapott 50 000 000 Ft-ból finanszírozott beruházások teljesítése áthúzódott 2019. évre, míg a bevételük előző évben realizálódott.
A kötelezettségek összességében 9%-kal növekedtek az előző évhez képest. A költségvetési évben esedékes kötelezettségek között szereplő szállítói állomány 2019. év végén a 2018. évhez képest 18%-os növekedést mutat.
A kötelezettségjellegű sajátos elszámolások összességében 12 %-kal növekedtek. A mérlegsoron szereplő 486 724 602 Ft jelentős részét a közhatalmi bevételek túlfizetése miatti kötelezettségek, valamint a letéti óvadék számlán lévő összegek teszik ki.
A passzív időbeli elhatárolások mérleg értéke 3 518 314 318 Ft, melyből az eredményszemléletű bevételek passzív időbeli elhatárolása 2 248 382 359 Ft, a költségek ráfordítások passzív időbeli elhatárolása 522 120 432 Ft és a halasztott eredményszemléletű bevételek 747 811 527 Ft. Passzív időbeli elhatárolásként kerültek elszámolásra az utólagosan beszedett térítési díjak, a költségek között pedig a 2019. évi 12. havi időközi kifizetéssel korrigált bérek, valamint a Fővárosi Önkormányzat tájékoztatása alapján az iparűzési adó költségvetési évet követően esedékes összege.
VIII. Adósságállomány alakulása
Pesterzsébet Önkormányzatának 2019. évi záró adósság állománya az alábbiak szerint alakult:
Költségvetési évben esedékes kötelezettségek 42 514 227 Ft
Személyi juttatásokra 739 600 Ft
Dologi kiadásokra 40 392 635 Ft
Beruházásokra 1 381 992 Ft
Költségvetési évet követően esedékes kötelezettségek 124 145 376 Ft
Dologi kiadásokra 37 087 349 Ft
Finanszírozási kiadásokra 87 058 027 Ft
Kötelezettség jellegű sajátos elszámolások 486 724 602 Ft
Kapott előlegek 428 995 658 Ft
Továbbadási célból folyósított támogatások, ellátások elsz. 120 000 Ft
Más szervezetet megillető bevételek elszámolása 7 611 581 Ft
Letétre, megőrzésre, átvett pénzeszközök, biztosítékok 49 997 363 Ft
Külföldi hitelezőkkel szemben fennálló adósságállomány nem volt. Pesterzsébet Önkormányzatának kötelezettségei a 2018. évhez képest 54 108 662 Ft-tal növekedtek.
Az Önkormányzatnak Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011.évi CXCIV törvény 3. §-a szerinti adósságot keletkeztető ügyleteit 2019. évre a 6. sz. melléklet tartalmazza.
IX. Több éves kihatással járó kötelezettségek
A szerződésekből fennálló kötelezettségeket osztályonkénti bontásban az 5. melléklet tartalmazza.
A folyamatban lévő, illetve lezárt pályázatok esetében a fenntartási és nyomon követési idő a projekt megvalósításának befejezésétől számított 5 év.
X. Közvetett támogatások
Pesterzsébet Önkormányzata által nyújtott 2019. évi közvetett támogatásokat a 23.8. melléklet, az intézmények által nyújtott közvetett támogatásokat a 25.23. melléklet tartalmazza.
Intézmények
Az ellátottak térítési díjának kedvezménye összesen 169 091 642 Ft - az intézményektől kapott információk alapján -, mely kis mértékben marad alatta a tervezett összegnek.
A Humán Szolgáltatások Intézménye esetében a 2019. évi közvetett támogatások összege 25 127 559 Ft, mely az alábbi támogatásokat foglalja magában:
- Méltányosság alapján történő térítési díj elengedésének összege 592 734 Ft. A 12/2008.(III.31.) Önkormányzati rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról 19.§ (6) értelmében a polgármester az intézményvezető által megállapított személyi térítési díj összegéről – külön méltánylást érdemlő körülmények esetén – a rendelet melléklete szerinti tényleges díjkategóriától eggyel lefelé eltérhet.
- Aktív korú szociális étkezők térítési díj különbözete 3 178 057 Ft, mely az aktív korú lakosság számára nyújtott kedvezményes és az intézményi étkezési térítési díj közötti különbözet éves összege.
- Intézményvezetői hatáskörben leírásra javasolt összeg 957 058 Ft. A szociális törvény értelmében az intézményvezető saját hatáskörben 100 e Ft egyedi értékig leírást javasolhat a kiszámlázott, de kiegyenlítésre nem került térítési díjak esetében.
- Bölcsődei étkezési térítési díjkedvezmény 20 399 710 Ft. A bölcsődék esetében 100%-os kedvezményben részesíthető ellátottak körét jogszabályi háttér határozza meg.
Az óvodai, iskolai ellátottak méltányossági alapon történő térítési díj elengedésének összege az alábbiak szerint alakult:
- Baross Ovi Kindergarten Baross Óvoda10 084 276 Ft
- Gyermekmosoly Óvoda19 489 827 Ft
- Lurkóház Óvoda20 777 526 Ft
- Gézengúz Óvoda21 229 968 Ft
- Nyitnikék Óvoda19 980 000 Ft
- Kerekerdő Óvoda18 667 186 Ft
- GAMESZ általános iskolák33 735 300 Ft
A Csili Művelődési Központban díjmentesen igénybe vehető szolgáltatások egyrészt szerződéses kötelezettségek alapján realizálódnak másrészt a helyi, nemzeti és egyetemes kultúra értékeinek a kulturális ünnepeken történő bemutatásából (Költészet Napja, Szent István nap, vetélkedők, stb.) Ebbe a körbe tartozik azon művészeti csoportokban való részvétel, amelyek a kerületi rendezvényeken rendszeresen ingyenesen felléphetnek, vagy intézményünkben bemutatkozhatnak. Ugyancsak ingyenesen vehetnek igénybe az állampolgárok bizonyos szolgáltatásokat a Csili könyvtárában a muzeális intézményekről, nyilvános könyvtári ellátásról, közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény alapján.
Kedvezményes díjfizetés illeti meg Pesterzsébet Képviselő-testületének döntése alapján a Csili Művelődési Központ előterjesztésének megfelelően, a magyar és egyetemes kultúra értékeit közvetítő művelődési formában való részvételt (pl. színházi előadások, művészeti, közösségi események).
Helyiségek, eszközök hasznosításából nyújtott kedvezmények 4 645 000 Ft
Egyéb nyújtott kedvezmény 33 973 000 Ft
Önkormányzat
A helyi adókkal kapcsolatosan a 23.8. melléklet a 2019. évi építményadó és telekadó méltányosságból történt elengedésére vonatkozó adatokat tartalmazza.
Az építmény- és telekadó esetében a törvényi mentességeken felül magányszemélyek részére állapít meg önkormányzati mentességet a helyi építmény- és telekadó rendelet. A gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. tv. vonatkozó szakaszai értelmében az önkormányzat által nem adható sem kedvezmény, sem mentesség.
A helyiségek hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény 98 497 971 Ft.
XI. Pénzeszköz változás
Pesterzsébet Önkormányzatának pénzeszközei 2018. évhez viszonyítva 926 844 765 Ft-tal csökkentek, melyet a 4. melléklet mutat be.
XII. Önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek
Az Önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaságok működésből származó kötelezettsége összesen 214 984 e Ft, melyet a 7. melléklet tartalmaz.
- Az Integrit XX. Kft. kötelezettsége összesen 34 888 e Ft, valamint pótbefizetés miatti kötelezettsége az önkormányzat felé 38 403 e Ft.
- A Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. kötelezettsége a 2020. január 31-én kelt Fővárosi Törvényszék 28.Fpk.8044/2014/44 számú végzésével a hitelezők részére megküldött felszámolási zárómérleg alapján összesen 180 096 e Ft, melyből 173 344 e Ft önkormányzat felé fennálló kötelezettség, valamint egyéb kötelezettség 6 752 e Ft.
XIII. Befolyásoló tényezők a beszámolási időszakban
A tevékenységet befolyásoló tényezők a beszámolási időszak során nem voltak.
XIV. Az ellenőrzések által feltárt jelentős összegű hibák miatti módosítások bemutatása
Az ellenőrzések által feltárt jelentős összegű hibák nem voltak a 2019. évi könyvelés folyamán.
XV. Egyebek
- Önkormányzati vagyon vagyonkezelésbe adására 2019. évben nem került sor.
- A 2019. évben térítésmentesen átadott eszközök nem voltak.
- Közalapítványoknak, alapítványoknak működési célra összesen 17 esetben nyújtottunk támogatást, összesen 3 530 655 Ft értékben, felhalmozási célra egy esetben 135 000 Ft összegben.
- Pesterzsébet Önkormányzata által könyvvizsgálatért kifizetett összeg 4 009 200 Ft + ÁFA.
- Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények nem kötöttek olyan megállapodást, szerződést, mely a következő évi gazdálkodást befolyásolhatja, és nem szerepel a tárgyévi könyvviteli mérlegben.
- A megbízható és valós képet lényegesen befolyásoló hiba nem került feltárásra.
- A beszámolási időszakban olyan esemény nem volt, amely még a költségvetési tervezés időszakában nem volt ismert, illetve pénzügyileg nem került rendezésre.
- 2019-ben az alábbi szabályzatok módosítására került sor:
- A számviteli változásokra tekintettel a Tartós részesedések és a forgatási célú hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok nyilvántartására, kezelésére, valamint az ezekkel kapcsolatos ügyletek lebonyolítására kiadott szabályzat,
- Gazdálkodási szabályzat az évközi személyi változások miatt,
- Pénz és értékkezelési szabályzat a bankkártya kiváltás miatt.
Módosította: a 2/2021. (I. 21.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2021. január. 22-től.
Módosította: a 2/2021. (I. 21.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2021. január. 22-től.
Módosította: a 2/2021. (I. 21.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2021. január. 22-től
Módosította: a 2/2021. (I. 21.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2021. január. 22-től
Módosította: a 2/2021. (I. 21.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2021. január. 22-től
Módosította: a 2/2021. (I. 21.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2021. január. 22-től
Módosította: a 2/2021. (I. 21.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2021. január. 22-től
Módosította: a 2/2021. (I. 21.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2021. január. 22-től
Módosította: a 2/2021. (I. 21.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2021. január. 22-től