Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkornányzat Képviselő-testületének 4/2021. (II.25.) önkormányzati rendelete

a közterületek használatáról és használatának rendjéről

Hatályos: 2023. 06. 20- 2024. 02. 29

Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkornányzat Képviselő-testületének 4/2021. (II.25.) önkormányzati rendelete

a közterületek használatáról és használatának rendjéről

2023.06.20.

Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § (1) E rendelet hatálya kiterjed:

a) Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) tulajdonában álló és az ingatlan-nyilvántartás helyrajzi számmutatójában közterületként nyilvántartott földrészletre,

b) Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet közigazgatási területén belül az Önkormányzat, illetve harmadik személy tulajdonában álló földrészlet, illetve építmény (pl. épületárkádok alatti alul- és felüljáró, stb.) közhasználatra átadott részére az erről szóló külön szerződésben foglaltak keretei között

(a továbbiakban együtt: közterület).

(2) E rendeletben foglaltakat nem kell alkalmazni, ha a közterület igénybevétele az Önkormányzat, mint megrendelő által végzett beruházások megvalósítása érdekében szükséges.

A közterületek besorolása

2. §1 (1) Az Önkormányzat közterületeit városszerkezeti, városképi, ellátottsági, közlekedési adottsági, valamint használatának intenzitásával összefüggő piaci értéke figyelembevételével „A” (kiemelt), „B” (jelentős), és „C” (átlagos) közterületi övezeti kategóriákba kell sorolni, melyet e rendelet 1. melléklete tartalmaz.

(2) A kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök elhelyezése szempontjából az Önkormányzat közterületei a 3. melléklet szerinti külvárosi centrum és külvárosi terület mikromobilitási zónákra osztottak, ide nem értve a Főváros Önkormányzat tulajdonában lévő közterületeket.

A közterület használata és a közterület-használati engedély

3. § (1) A közterületet rendeltetésének megfelelő célra - a jogszabályok keretei között - bárki szabadon használhatja.

(2) A közterület rendeltetésszerű használata mások hasonló célú jogait nem csorbíthatja.

(3) Rendeltetésétől eltérő célú a közterület használata, ha a használat a közterület (vagy annak meghatározott része) mások általi rendeltetésszerű igénybevételét az e rendeletben megfogalmazott módon akadályozza.

4. § (1) A közterület rendeltetésétől eltérő használatához (továbbiakban: közterület-használat) - kivéve a (3) bekezdésben írt eseteket – engedély szükséges.

(2) Közterület-használati engedélyt kell beszerezni:

1. közterületbe nyúló védőtető, előtető, ernyőszerkezet és azon hirdetőberendezés, reklámhordozó (ideértve a választási kampányt szolgáló önálló hirdetőberendezést, óriásplakátot is) elhelyezéséhez, fennmaradásához,

2. hirdetőberendezés és reklámhordozó elhelyezéséhez, fennmaradásához, ideértve a választási kampányt szolgáló önálló hirdetőberendezés közterületen történő elhelyezését, fennmaradását is, továbbá a közterületre jogszerűen - különösen engedély vagy jogszabály rendelkezése alapján - kihelyezett bármilyen építményre vagy tárgyra (különösen pavilonra, nyílt szerkezetű elárusítópultra, építési vagy egyéb célt szolgáló állványzatra) felszerelt reklám, reklámhordozó berendezés elhelyezéséhez, fennmaradásához; továbbá bármilyen, képek vagy reklámok közterületre történő vetítéséhez, és az erre a célra szolgáló berendezések közterületre történő elhelyezéséhez, fennmaradásához;

3. árusító és árusítással kapcsolatos, valamint szolgáltató fülke, pavilon, épület, üzlet létesítéséhez, fennmaradásához, a már meglévő ilyen fülkék, pavilonok, épületek, üzletek működéséhez, fennmaradásához, mozgó árusítóhely létesítéséhez, fennmaradásához;

4. a közlekedési szolgáltatással kapcsolatos megállóhelyeken létesített fülke és várakozóhelyiség, üzemanyagtöltő állomás, üzemanyag-egységárat jelző berendezés és iparvágány létesítéséhez, fennmaradásához;

5. a Duna partvonalával közvetlenül határos területeknek hajók, úszólétesítmények vagy mederhasználati vízilétesítmények kikötése céljából történő igénybevételéhez, így különösen a hajók, úszólétesítmények vagy mederhasználati vízilétesítmények kikötését szolgáló rögzítőeszköz (kikötőbak, támdorong), feljáró vagy bármely egyéb kikötői létesítmény igénybevételéhez, vagy ilyen rögzítőeszköz (kikötőbak, támdorong), feljáró vagy bármely egyéb kikötői létesítmény létesítéséhez, fennmaradásához;

6. a köztisztasággal kapcsolatos építmények és berendezések elhelyezéséhez, fennmaradásához, amennyiben azok nem a közút tartozékai;

7. a közút területén kívül gépjármű-várakozóhelyek létesítéséhez, fennmaradásához,

8. utcabútor, figyelmeztető és tájékoztató tábla, köztéri óra, kivetítő- és videofal-berendezés elhelyezéséhez, fennmaradásához;

9. az utcai árusító és egyéb (pl.: pénzváltó-, ital-, tömegközlekedési eszközök igénybevételére szolgáló jegy-, telefonkártya-, bank-, ATM stb.) automaták felállításához, fennmaradásához;

10. építési munkával kapcsolatos létesítmények (pl.: építési állványzat, építőanyag tárolása, munkaterület körülhatárolása, irodakonténer, konténer és tartozékai stb.), valamint építmények elhelyezéséhez, fennmaradásához, tárolásához;

11. alkalmi és mozgóárusításhoz, mozgóbolt üzemeltetéséhez, szórólap osztásához, szolgáltató tevékenység végzéséhez, szórakoztató tevékenység folytatásához, portrérajzoláshoz, valamint vallási és karitatív tevékenységhez 10 négyzetméterig;

12. film-, fénykép-, televízió-, videó- és hangfelvétel készítéséhez akkor, ha az a közterület rendeltetésszerű használatát 30 percnél hosszabb ideig akadályozza, kivéve a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény (a továbbiakban: Filmtv.) szerinti közterületi filmforgatást;

13. sport-, kulturális és családi eseményekkel kapcsolatos rendezvények, kiállítások, vásárok, piacok (a továbbiakban együtt: rendezvények) megtartásához szükséges közterületi helyszín használatához, mutatványos tevékenység folytatásához, továbbá az ezekhez kapcsolódó ideiglenes parkolók létesítéséhez, elhelyezéséhez, fennmaradásához;

14. a közterület egyéb turisztikai, kereskedelmi, vendéglátó-ipari hasznosításához (pl.: vendéglátó-ipari terasz, előkert);

15. fák és zöldterületek védelmét szolgáló berendezések elhelyezéséhez, fennmaradásához;

16. települési szilárdhulladék-gyűjtő konténernek a közterületen 24 órát meghaladó időtartamra való kihelyezéséhez;

17. lakossági jellegű őrzött parkoló létesítéséhez, fennmaradásához;

18. külön jogszabályban meghatározott esetekben üzemképes járművek közútnak nem minősülő egyéb közterületen történő tárolásához;

19. utcazenéléshez;

20. az alkalmankénti rakodáshoz, költözéshez szükséges közterületi helyszín kizárólagos használatához;

21. civil és egyéb szervezetek érdekében végzett adománygyűjtéshez szükséges építmények, berendezések elhelyezéséhez, fennmaradásához;

22. ételosztáshoz szükséges építmények, berendezések elhelyezéséhez, fennmaradásához.

23.2 Üzemképtelen, a közlekedésben való részvétel feltételeivel nem rendelkező, lejárt hatósági jelzésű, vagy forgalomból kivont gépkocsi, lakókocsi, utánfutó közterületen történő tárolásához.

24.3 e-roller, közösségi elektromos robogó, valamint minden egyéb közösségi használatú, maximum 3 kerekű elektromos jármű (a továbbiakban: közösségi használatú elektromos eszköz) kölcsönzési és tárolási célú elhelyezéséhez.

(3) Nem kell közterület-használati engedély:

a) a közút, a járda és a zöldterület építésével, javításával és fenntartásával kapcsolatos munkák elvégzéséhez;

b) az úttartozékok és a közúti közlekedés szervezésének és irányításának céljait szolgáló berendezések elhelyezéséhez;

c) elektronikus hírközlési építmények, valamint közműves berendezések, illetve létesítmények hibaelhárításához szükséges munkák elvégzéséhez;

d) a kizárólag kézi hordozású eszközökkel végzett, illetve a 30 percet meg nem haladó időtartamú film-, fénykép-, televízió-, videó- és hangfelvételek készítéséhez;

e) előtető, védőtető, ernyőszerkezet elhelyezéséhez, ha az a közterületbe az épület azon falának síkjától, amelyre rögzítették, 10 cm-en túl nem nyúlik be, vagy ha annak közterülettel érintkező felülete a 2 négyzetmétert nem haladja meg;

f) az élet- és balesetveszély elhárításához szükséges időtartamot meg nem haladó munkálatok elvégzéséhez;

g) politikai rendezvényekhez, kivéve a kereskedelmi, vendéglátó és reklámtevékenység végzését;

h) futóversenyek útvonalának kijelöléséhez és biztosításához;

i) közparkban tartott rendezvények kapcsán a résztvevők által használt zöldterületek igénybevételéhez, kivéve az elkerített területek igénybevételét.

(4) A közterület használója bejelentési kötelezettséggel tartozik az alábbi esetekben:

a) közút, járda, vagy zöldfelület építésével, javításával és fenntartásával kapcsolatosan végzett munkák esetében,

b) elektronikus hírközlési építmények, közmű berendezések, illetve létesítmények hibaelhárításához szükséges munkák esetében,

c) az élet- és balesetveszély elhárításához szükséges időtartamot meg nem haladó munkák elvégzéséhez igénybe vett közterület használat esetén.

5. § (1)4 Nem adható közterület-használati engedély:

1. tömegközlekedési járművek megállóiba, kivéve, ha a közterület igénybevétele az utasforgalom céljait, vagy az utasok ellátását, tájékoztatását szolgálja;

2. olyan járdaszakaszra, ahol a tervezett létesítmény a gyalogosközlekedést, vagy az úttestre lépő gyalogos észlelését akadályozná;

3. zöldterületekre, ha a tervezett használat az ott levő növényállományt maradandóan károsítja és a helyreállítása nem lehetséges, kivéve a területükön húzódó közművek javításához, létesítéséhez, fenntartásához nélkülözhetetlen munkálatokat;

4. közutak, hidak, felüljárók területén gazdasági reklámtevékenységhez;

5. a közút és a járda felületének reklám - ideértve a politikai reklámot is - céljára történő használatához;

6. közterületen nem árusítható termékek forgalmazásához;

7. főútvonalak mentén árusító és az árusítással kapcsolatos új építésű fülke, pavilon, épület létesítéséhez, kivéve a virág- és hírlapárusítást és a tömegközlekedési eszközök igénybevételére szolgáló jegyárusítást, továbbá az alkalmi könyvárusítást;

8. olyan tevékenység gyakorlásához, amely a környezetre káros hatással lenne, a közbiztonságot vagy az egészséget veszélyeztetné;

9. olyan létesítmények és berendezések létesítéséhez, amelyek működtetéséhez a szükséges energia- és vízellátás, csatorna vagy a szabványoknak megfelelő zárt rendszerű szennyvízelvezetés és hulladéktárolás nem biztosítható, vagy a felhasználás mértéke nem állapítható meg;

10. jármű iparszerű javítására;

11. építési reklámháló elhelyezéséhez olyan épület vonatkozásában, amelynek homlokzatfelújítása kapcsán 10 éven belül építési reklámháló már kihelyezésre került, kivéve, ha az időközben szükségessé váló felújítási munkákat kiemelt városképi, élet- és balesetvédelmi, műemlékvédelmi szempontok indokolják;

12. e rendelet 1. számú melléklete szerinti kiemelt és jelentős közterületen, valamint főútvonalon és tömegközlekedés által járt útvonalon üzemképtelen jármű tárolására.

13. azoknak akiknek az Önkormányzattal szemben az adótartozás kivételével fennálló és lejárt fizetési kötelezettségük van, valamint a Csődeljárásról és felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény (a továbbiakban: Cstv.) 3. § (1) bekezdésében felsorolt gazdálkodó szervezeteknek, akik a Cstv-ben szabályozott csőd, felszámolási eljárás, illetve a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvényben (a továbbiakban: Ctv.) szabályozott kényszertörlési eljárás hatálya alatt állnak, illetve működését felfüggesztették

14. a közlekedésben való részvétel feltételeivel nem rendelkező [1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 5. §-ának (1) bekezdése], vagy a közlekedésben részt nem vevő járművek reklámhordozó céllal való elhelyezéséhez, tárolásához;

15. ipari raktározási objektumok elhelyezésére,

16. törmelék lerakására a konténeres lerakás kivételével

17. a Kossuth Lajos tér (171204/13 hrsz), az Emlékezés tere (171484 hrsz) és a Szent Erzsébet tér (171539 hrsz) területére, kivéve:

qa) a 6. § (6) bekezdésében foglalt eseteket, és
qb) e rendelet 2. mellékletének az 1.1.1. pontja (hozzájárulással rendelkező alkalmi rendezvények esetén) és 1.1.2., 1.6.3. és 4.1 pontjában meghatározott eseteket, valamint
b) a filmforgatási célú közterület-használatot.
18. olyan típusú közösségi használatú elektromos eszköz elhelyezéséhez, tárolásához, amely a vonatkozó jogszabályok szerint megkövetelt műszaki követelményeknek nem felel meg, rendeltetésszerű használatra nem alkalmas.
19. közösségi használatú elektromos eszköz nem használható a Kossuth Lajos tér (170204/13 hrsz), a Kossuth Lajos utca sétálóutcai szakasza (170204/14 hrsz) és a Pesterzsébeti Duna-sétány (170022, 170023/1, 170012/2, 170021 hrsz) területén.
(2) A rendelet hatálya alá tartozó közterületeken állatforgalmazási tevékenység nem végezhető.
(3) Amennyiben a rendezvényen illemhelyek telepítése szükséges, akkor a rendezvényen az egyidejűleg résztvevők száma alapján 500 főre vetítve legalább 1 akadálymentesített illemhely kihelyezése is kötelező.
(4) Építési reklámháló kihelyezéséhez, fennmaradásához csak olyan épület vonatkozásában adható közterület-használati engedély, amely épület homlokzati felújításához szükséges építési állványzat közterület-használata a 9 hónapot nem haladja meg.
(5) Közterület-használati engedély kizárólag az oldalanként legfeljebb 1 m2-es felületű megállítótáblák elhelyezéséhez, fennmaradásához adható.

Közösségi használatú elektromos eszköz5

5/A. § (1) Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzatának tulajdonában álló, külvárosi centrum mikromobilitási zónában lévő közterületeken közösségi használatú elektromos eszköz – ha e rendelet eltérően nem rendelkezik – a kizárólag az erre a célra kijelölt mikromobilitási ponton helyezhető el és tárolható, amelyhez közterület-használati engedélyt kell beszerezni, ide nem értve a közösségi használatú elektromos eszközzel használat közben való olyan ideiglenesen megállást, ami az eszköz adott személy általi bérleti szerződés szerinti használatát (kölcsönzését) nem szakítja meg. A közterület-használati engedélyt a kölcsönzési célú közösségi használatú elektromos eszközökkel rendelkező mikromobilitási szolgáltató kérheti.

(2) Közösségi használatú elektromos eszközök mikromobilitási ponton kívüli közterületen is elhelyezhetők (free-float rendszer), ha az a közterület rendeltetésszerű használatát, így különösen a gyalogos közlekedést nem akadályozza, és a közúti közlekedés rendjét, a biztonságos járműközlekedést semmilyen módon nem zavarja.

(3) A mikromobilitási szolgáltató az általa üzemeltetett közösségi használatú elektromos eszközöket csak érvényes közterület-használati engedély birtokában helyezheti el és tárolhatja a közterületen.

(4) Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzatának tulajdonában lévő közterületeken kialakított és működtetett összes mikromobilitási pontra csak együttesen lehet közterület-használatot engedélyezni.

(5) A mikromobilitási szolgáltató a mikromobilitási pontot érvényes közterület-használati engedély birtokában is csak a többi jogszerű közterület-használóval (az érvényes közterület-használati engedéllyel rendelkezőkkel) közösen, egymást nem korlátozva veheti igénybe kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök elhelyezése, tárolása céljából.

(6) A mikromobilitási pontok közterület-használatára csak határozott időre, de legalább 6 hónap és legfeljebb 36 hónap időtartamra adható hozzájárulás azzal, hogy a mikromobilitási szolgáltató számára első alkalommal legfeljebb 18 hónap időtartamra adható közterület-használati engedély.

(7) A közösségi használatú elektromos eszköz elhelyezésére vonatkozó közterület-használati kérelemben a mikromobilitási szolgáltatónak nyilatkoznia kell

a) az elhelyezni szándékozott mikromobilitási eszközök számáról a kerületben,

b) az elhelyezni szándékozott egyes mikromobilitási eszközök műszaki jellemzőiről, így legalább az alábbi adatokról:

ba) az eszköz típusáról (így különösen roller, elektromos rásegítésű roller, kerékpár, elektromos rásegítésű kerékpár),

bb) az elektromos rásegítés meglétéről annak névleges teljesítményével együtt,

bc) az eszköz tömegéről kilogrammban, hosszáról, szélességéről és magasságáról centiméterben,

bd) az eszköz kivilágítási jellemzőiről,

be) az egyedi azonosító jel megjelenítésének tervezett formájáról és méretéről,

c) az elhelyezni szándékozott mikromobilitási eszközök egyedi azonosítójáról, valamint

d) a mikromobilitási eszköz üzemeltetése során általa alkalmazott általános szerződési feltételekről és alkalmazott logisztikai, technikai megoldásokról, továbbá telematikai rendszeréről, csatolva az ennek alátámasztására szolgáló adatokat.

A közterület-használat időtartama és a közterület-használati engedély kérelmezése

6. § (1) Közterület-használati engedély csak ideiglenes jelleggel - meghatározott időtartamra vagy meghatározott feltétel bekövetkeztéig - adható.

(2) Az építési munka végzésével kapcsolatos tevékenységre - különösen állvány, építőanyag, törmelék elhelyezésére - közterület-használati engedély csak az építési munka végzésének tartamára adható.

(3) Az országgyűlési képviselő és az önkormányzati, valamint az egyéb képviseleti szervekbe való választással, továbbá népszavazással kapcsolatos hirdetőberendezések elhelyezéséhez a választás napjának kitűzését követő naptól a választások napját követő 15. napig terjedő időszakra adható közterület-használati engedély.

(4) A közterület-használati engedély nem pótolja a jogszabályokban előírt egyéb (pl. építésügyi, egészségügyi, rendészeti stb.) hatósági, szakhatósági engedélyek, hozzájárulások, vélemények, nyilatkozatok beszerzését.

(5) A közterület-használati engedélyt annak kell kérnie, aki a közterületet használni kívánja. Építési engedélyhez kötött építmény esetében és az építési munkálatokkal összefüggő közterület-használat esetében az építtetőnek vagy az általa meghatalmazott személynek kell a közterület-használati engedélyt beszereznie. Szórólaposztás esetén a közterület-használati engedélyt annak kell kérnie, akinek érdekében a szórólapot osztani kívánják.

(6) Országos, fővárosi, kerületi művészeti és kulturális eseményekhez, ünnepekhez, rendezvényekhez kapcsolódóan alkalmi (ünnepi) vásár évente maximum 4 alkalommal tartható. Az egyes alkalmak 30 napnál hosszabbak nem lehetnek és ebbe az időszakba bele kell érteni a pavilonok össze-, illetve szétszerelésének idejét is.

(7) Alkalmi (ünnepi) vásáron a kereskedelmi tevékenységre, az értékesített termékre, az értékesítő helyre vonatkozó jogszabályi rendelkezések és hatósági előírások megtartásával, áru- és termékértékesítés, továbbá vendéglátó-ipari, mutatványos, valamint helyben végezhető kereskedelmi szolgáltató tevékenység folytatható. Ennek biztosítása a rendezők feladata. Az árusítás kizárólag egységes, a helyszínen csak összeszerelést igénylő pavilonokban történhet. A pavilonok felállítása, a vásár működése során a díszburkolat és a kihelyezett utcabútorok sértetlenségét a rendezőknek - anyagi felelősségvállalás mellett - garantálniuk kell. A rendezvény helyszínének folyamatos takarítását a rendezőknek biztosítaniuk kell. A rendezvény energia ellátásáról, szociális igényeinek biztosításáról a rendező saját költségen gondoskodni köteles.

7. § (1) A közterület-használati engedély iránti kérelemnek tartalmaznia kell különösen:

a) a kérelmező nevét és lakóhelyének, vagy székhelyének és telephelyének címét;

b) a közterület-használat célját és időtartamát;

c) a közterület-használat helyének helyrajzi szám szerinti, pontos területnagysággal és a használat módjával történő meghatározását és helyszínrajzon történő megjelölését, rendezvények esetén továbbá a tervezett résztvevői létszámot és a tervezett illemhelyek - külön megjelölve az akadálymentesítettek - helyét és darabszámát;

d) a közterületen folytatni kívánt tevékenységre jogosító okirat egyszerű másolatát;

e) a kérelmező által a közterületen folytatni kívánt tevékenységben közreműködők (így különösen alvállalkozók, bérlők, üzemeltetők) nevét, továbbá lakcímét vagy székhelyét;

f) építési engedélyhez kötött építmény esetében vagy építési munkálatokkal összefüggő közterület-használat esetében az építtetőtől kapott meghatalmazást és a jogszabályban előírt esetekben a jogerős építésügyi hatósági engedélyt.

(2) Települési szilárd hulladék képződésével járó közterület-használathoz közterület-használati engedély akkor adható, ha a kérelmező igazolja, hogy a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatást - ennek teljesítésére jogosult szolgáltató útján - igénybe veszi.

(3) A közterület nem rendeltetésszerű, de közterület-használati engedélyt egyébként (a 4. § (3) bekezdésben foglaltak szerint) nem igénylő igénybevételét a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának - lehetőleg az igénybevétel megkezdése előtt 1 nappal, legkésőbb azonban a használat megkezdésével egyidejűleg - be kell jelenteni, az (1) bekezdésben foglaltakra is figyelemmel.

(4) A 4. § (3) bekezdés c) pontjában foglalt igénybevétel esetén a bejelentést minden esetben haladéktalanul meg kell tenni, és a bejelentéshez csatolni kell a műszaki hiba részletes leírását, az elhárításhoz szükséges intézkedések részletes felsorolásával együtt. A bejelentést és a közterület igénybevételét Budapest Főváros XX. Kerületi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) köztisztviselője a helyszínen is jogosult ellenőrizni.

A közterület-használati engedély megadása

8. § (1) A közterület-használati engedély iránti kérelem elbírálása során figyelembe kell venni a fővárosi településszerkezeti tervet, a fővárosi rendezési szabályzatot, valamint a Kerületi Építési Szabályzatot, a városképi, városrendezési, műemlékvédelmi, közlekedési, környezetvédelmi, közegészségügyi és köztisztasági előírásokat, kereskedelmi és turisztikai szempontokat, és érvényesíteni kell a jogszabályok előírásait is.

(2) A kérelem elbírálása során elsőbbséget kell biztosítani az építmények építésével, javításával és karbantartásával kapcsolatos közterület-használatnak.

(3) A reklám vagy a hirdetés céljából engedélyezett közterület-használat nem akadályozhatja az állami és önkormányzati ünnepekkel, megemlékezésekkel és az állami és önkormányzati rendezvényekkel kapcsolatos lobogózási kötelezettségek teljesítését.

9. § (1)6 A közterület-használati engedély megadásáról Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete Környezetvédelmi , Városfejlesztési és Közbiztonsági Bizottsága dönt, ha annak tárgya

a) pavilon,

b) előkert, illetve terasz, előtető

c) reklámhordozó,

d) tömegmegmozdulások, rendezvények megtartása érdekében telepített ideiglenesen kiépített színpad, valamint létesítmény, illetve egyéb elkerített terület,

e) építési-szerelési munkálatok érdekében telepített térszerűen elkerített felvonulási terület, irodakonténer,

f) kerékpártároló,

g) alkalmi (ünnepi) vásáron felállított pavilon,

h) zöldség-gyümölcs árusítás,

i) virág árusítás,

j) dinnye árusítás,

k) fenyőfa árusítás,

l) büfé, illetve mozgatható büfékocsi,

m) sörsátor,

n) mozgóbolt,

o) ételosztás,

p) BKV forgalmi épület és jegykiadó automata.

q) helyi termelői piac

r) üzemanyagtöltő állomás

s) szelektív hulladékgyűjtő sziget elhelyezése és fennmaradása.

t)7 közösségi használatú elektromos eszköz.

(2) Az (1) bekezdésben fel nem sorolt esetekben a közterület-használat engedélyezéséről a polgármester dönt.

(3) Nem adható közterület-használati engedély a Kossuth Lajos tér (171204/13 hrsz), az Emlékezés tere (171484 hrsz) és a Szent Erzsébet tér (171539 hrsz) területére, kivéve:

c) a 6. § (6) bekezdésében foglalt eseteket, és

d) e rendelet 2. mellékletének

ba) 1.1.1 pontja (hozzájárulással rendelkező alkalmi rendezvények esetén) szerinti, valamint

bb) 1.1.2., 1.6.3., 1.8., és 4.1. pontjában meghatározott eseteket.

(4) Új létesítmények, valamint ideiglenes kereskedelmi célokat szolgáló szerkezetek elhelyezése esetén a közterület-használati engedély megadása iránti eljárás során a hatáskörrel rendelkező a benyújtott műszaki dokumentumok alapján megvizsgálja, hogy a közterület-használata megfelel-e a városképi szempontoknak, mely során, döntése meghozatalakor figyelembe veszi a Főépítész szakvéleményét is.

(5)8 A közterület-használati engedélyt - az (1) bekezdésben meghatározott esetben a Környezetvédelmi , Városfejlesztési és Közbiztonsági Bizottság döntése alapján – az Önkormányzat képviseletében a polgármester írja alá.

(6)9 Az alkalmi (ünnepi) vásárok helyének kijelöléséről a Környezetvédelmi , Városfejlesztési és Közbiztonsági Bizottság dönt.

10. § (1) A közterület-használati engedélynek tartalmaznia kell különösen:

a) a jogosult nevét és lakóhelyének, vagy székhelyének, telephelyének címét;

b) a közterület-használat célját és időtartamát, vagy azt a feltételt, amelynek bekövetkeztéig az engedély érvényes;

c) a közterület-használat helyének, módjának, mértékének és egyéb feltételeinek pontos meghatározását;

d) utalást arra, hogy az engedély csak a közreműködő szakhatóságok hozzájárulásában foglalt előírások megvalósítása esetén érvényes;

e) az engedély megszűnése esetére az eredeti állapot kártalanítási igény nélküli helyreállításának kötelezettségét;

f) közterület-használati díj fizetési kötelezettség esetén a díj mértékét és megfizetésének módját, egyéb esetben a díjmentesség tényét;

g) a jogosultnak a közterületen végzett tevékenységében közreműködők (így különösen alvállalkozók, bérlők, üzemeltetők) nevét, továbbá lakcímét vagy székhelyét;

h) a közterület-használat jellegétől függően egyéb hatósági, szakhatósági előírásokról és kikötésekről szóló tájékoztatást, a városképi követelményeket, a környezetvédelmi, valamint a munka- és balesetvédelmi előírásokra történő utalást;

i) a közterület-használat időtartama alatt a szükséges állagmegóvási, karbantartási és tisztántartási kötelezettség előírását;

j) a közterület-használati engedély átengedésének tilalmát annak rögzítésével, hogy a közterület-használati engedély kizárólag a jogosult részére szól, azonban lehetősége van a közterület használatához közreműködőket igénybe venni, de a közterület-használat joga tovább nem ruházható.

(2) A közterület-használati engedélyben előírt időtartam kérelemre, indokolt esetben meghosszabbítható, amennyiben a kérelmezőnek nincs közterület-használati díjhátraléka. A kérelem tárgyában az engedély megadására jogosult dönt.

(3) A közterület-használati engedélyt meg kell küldeni:

a) a kérelmezőnek,

b) a BRFK XX. és XXIII. ker. Rendőrkapitányságának,

c) a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Számviteli Osztályának,

d) a Polgármesteri Hivatal Rendvédelmi Osztályának.

(4) A közterület-használati engedély megtagadását közölni kell:

a) a kérelmezővel,

b) a BRFK XX. és XXIII. ker. Rendőrkapitányságával,

c) a Polgármesteri Hivatal Rendvédelmi Osztályával.

11. § (1) A közterület-használati engedély eredeti példányát, vagy annak hiteles másolatát a tevékenységet folytató személy köteles a helyszínen magánál tartani és az ellenőrzésre jogosult személyek (20. §) felhívására felmutatni.

(2) A közterület-használati engedély alapján a közterületet kizárólag a jogosult, valamint a közterület-használati engedélyben a 7. § (1) bekezdés e) pontja szerint nevesített személyek használhatják, mivel a közterület-használati engedély kizárólag a jogosult részére szól és csak az abban nevesített személyeket jogosítja a közterület használatára. A közterület-használati engedély más személyre át nem ruházható és az az alapján folytatott közterület-használat más személynek át nem engedhető, azonban ez nem korlátozza a jogosult azon jogát, hogy a közterület-használatához a rendelet előírásai szerint közreműködőket is igénybe vegyen.

(3) Amennyiben a közterület-használati engedély alapján a közterületen elhelyezett tárgyak, berendezések, járművek, építmények működtetése, üzemeltetése a közterületen végzett tevékenységben közreműködők körét utólag bővíti, úgy ahhoz az Önkormányzat előzetes hozzájárulása szükséges.

12. § (1) A közterület-használati kérelem tárgyában hozott döntésről a kérelmezőt az Önkormányzat értesíti.

(2) Azon közterület-használók esetében, akik közterületet engedély nélkül - jogosulatlanul - használnak, az (1) bekezdésben foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az értesítési címnek azt a címet kell tekinteni, amely a jogosulatlan közterület-használatot megvalósító építményen vagy tárgyon fellelhető, vagy egyéb módon (pl. telefonszám alapján) megállapítható.

A közterület-használati engedély megszűnése, szünetelése

13. § (1) A közterület-használati engedély megszűnik:

a) az engedélyben meghatározott idő elteltével;

b) az engedélyben meghatározott feltétel bekövetkeztével;

c) ha a területre üzemzavar-elhárítás miatt, vagy egyéb fontos közérdekből szükség van;

d) az engedélyben foglaltak, vagy a közterület-használattal kapcsolatos tevékenységekre vonatkozó jogszabályok megsértése miatti visszavonással;

e) a használatba adott közterület tulajdonosának, vagy a közterületi ingatlan művelési ágának megváltozását eredményező ingatlan-nyilvántartási bejegyzéssel;

f) a közterületen folytatott tevékenységre jogosító okirat érvénye megszűnik, vagy a jogosult a tevékenység folytatására való jogosultságát egyébként elveszti;

g) a jogosult halálával vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező társaság esetén annak jogutód nélküli megszűnésével;

h) a jogosult írásban bejelenti az Önkormányzatnak, hogy a közterület használatával - érdekkörében felmerült méltányolható okból - felhagy.

(2) A közterület-használati engedély megszűnése esetén külön döntés nélkül a jogosult által már befizetett használati díj időarányos részét - a közterület-használati engedélyben foglaltak szerint - vissza kell fizetni a jogosult részére.

14. § (1) Szünetel a közterület-használat a hiba elhárításáig, ha a területre üzemzavar-elhárítás miatt szükség van, vagy az Önkormányzat fontos közérdekből a közterület használatának szünetelését rendelheti el az erről szóló tájékoztatásban megjelölt időtartamra.

(2) A közterület-használat szünetelésének ideje nem számít bele a közterület-használat időtartamába és nem lehet hosszabb, mint az engedély lejártáig még hátralévő idő.

(3) A közterület-használat szünetelésének idejére a már befizetett közterület-használati díj időarányos részét külön döntés nélkül vissza kell fizetni - a közterület-használati engedélyben foglaltak szerint - a jogosult részére.

15. § (1) Ha a közterület-használati engedély megszűnik vagy szünetel, a jogosult kártalanítási igény nélkül köteles a közterület eredeti állapotát - különösen annak tisztaságát – haladéktalanul, de legfeljebb 30 napon belül helyreállítani.

(2) A közterület-használattal járó kötelezettségek - így különösen a közterület-használati díj megfizetése - szempontjából azt az időt is be kell számítani a közterület-használatba, ameddig a jogosult az eredeti állapotot hiánytalanul helyre nem állította.

(3) Amennyiben a közterület-használója a (2) bekezdésben írt határidőben a közterület eredeti állapotát nem, vagy nem megfelelő módon állítja helyre, e rendelet 20. §-ában meghatározott közigazgatási bírság kiszabásának van helye.

(4) Arra az időtartamra, amely a közterület-használati engedély megszűnésétől a közterület eredeti állapotának helyreállításáig eltelik, a közterület használója a közterület-használatáért az általános szabályok szerint fizetendő díjat köteles fizetni.

A közterület-használati díj

16. § (1) A közterület használatért a jogosult közterület-használati díjat köteles fizetni, vagy hatósági szerződésben rögzített egyéb ellenszolgáltatást teljesíteni. A díjat vagy egyéb ellenszolgáltatást a közterület-használati engedélyben rögzített időtartamra és módon a jogosult a közterület tényleges használatára, vagy a közterületen elhelyezett létesítmény tényleges üzemeltetésére tekintet nélkül köteles megfizetni, teljesíteni.

(2) A közterület-használati engedélyben rögzített egyéb ellenszolgáltatást a közterület használatával értékarányosan kell megállapítani, az értékarányosság kérdésében a Polgármester dönt.

(3)10 Az Önkormányzat a tulajdonában álló közterületek használatáért megállapított közterület-használati díjak 2023. év március hó 1. napjával a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett, 2022. évi éves fogyasztói árindex mértékével, majd ezt követően évente a tárgyév március hó 1. napjával a tárgyévet megelőző évre a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett éves fogyasztói árindex mértékével módosítja és azt a jogosultakkal szemben érvényesíti. E rendelet 2. mellékletében szereplő díjakat általános forgalmi adó nem terheli.

(4) Filmforgatási célú közterület-használat esetében a közterület-használati díjat a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény (Filmtv) 3. mellékletében foglalt legmagasabb díjtételek mindenkori mértéke alapján kell meghatározni.

(5) Az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületeken, illetve egyéb önkormányzati tulajdonú ingatlanokon, azok alatt, felett és azokban közcélú, saját célú, külön célú vagy zárt célú távközlési eszközök létesítésével, bővítésével vagy áthelyezésével összefüggésben az ingatlan tulajdonjogának korlátozása miatti egyszeri kártalanítással vagy ellenszolgáltatással kapcsolatosan a Képviselő-testület dönt.

(6) Amennyiben a Polgármester a közterület-használati díjat a 18. §-ban foglaltak alapján a hatályos díjtól eltérő mértékben állapítja meg, akkor annak összegét a mindenkor hatályos díjak százalékos mértékével is meg kell határoznia.

17. § (1) A Polgármesteri Hivatal Hatósági Osztálya által előkészített, külön engedélyhez nem kötött közterület-használati engedélyben rögzített díjat az engedély megadásáig átutalással, vagy házi pénztárban kell befizetni.

(2) A közterület használatára jogosult az engedélyben rögzített díjat a következők szerint köteles megfizetni:

a) az első havi díjat az engedélyben foglaltak szerint,

b) ezt követően a közterület tényleges használatára tekintet nélkül – az építmény üzemeltetése, a reklámhordozó meghibásodása, megrongálódása stb. – az engedélyben rögzített időtartamra, havonta előre, minden hónap 10. napjáig.

(3)11 Közösségi használatú elektromos eszközök vonatkozásában a közterület használatára jogosult az engedélyben rögzített díjat a közterület-használati engedély véglegessé válásától számított 10. napon belül átutalással a teljes időszakra előre köteles megfizetni Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzatának közterület-használati díj számlájára.

A közterület-használati díj fizetése alóli mentesség és kedvezmény

18. § (1) A közterület-használati díj korlátlanul csak akkor csökkenthető, vagy akár el is engedhető, ha a közterület használatára közfeladat ellátása céljából és a közfeladat ellátásához szükséges mértékben van szükség.

(2) E rendelet alapján megállapított közterület-használati díjak legfeljebb 90%-kal csökkenthetőek:

a) humanitárius és karitatív célok érdekében végzett tevékenység esetében;

b) különösen indokolt esetben, egyedi elbírálás alapján.

(3) A (2) bekezdés b) pontja szerinti egyedi elbírálás megítélésénél figyelembe veendő szempont a kérelmező által kért közterület-használat jelentősége, közérdekű volta, környezetterhelési mértéke, kultúrához és sporthoz való kapcsolódása, turisztikai, kereskedelmi és reklámértéke, közlekedést befolyásoló szerepe, a kérelmező szociális és anyagi helyzete, valamint amennyiben van, az adott közterület-használattal kapcsolatos korábbi tapasztalat, lakossági jelzés, továbbá rendezvények esetén a rendezvényen való részvétel ingyenes vagy ellenszolgáltatáshoz kötött volta.

(4) Nem kell közterület-használati díjat fizetni:

a) a közterület-fenntartói szolgáltatást nyújtó szervezet által fenntartott létesítményekért, berendezésekért;

b) a fegyveres erők, a fegyveres testületek, a rendészeti szervek, a mentők, a tűzoltóság és a vízügyi szolgálat közterületi létesítményeiért,

c) a közlekedési vállalatok (BKV, MÁV, VOLÁN) megállói karbantartásához szükséges tárolói után,

d) a műemlékvédelem vagy helyi védettség alatt álló építmény felújítási munkáival kapcsolatos közterület-használatért

e) ha a közterület-használatára az önkormányzat beruházásában vagy az önkormányzat érdekében végzett tevékenység végzéséhez van szükség.

A jogellenes közterület-használat következményei

19. §12 (1) Aki közterületet engedély nélkül, vagy az engedélytől eltérő módon, különösen az engedélyben rögzített céltól vagy tevékenységtől eltérő más tevékenység kifejtésére, vagy az engedélyben meghatározott mértéket meghaladó alapterületet használ, köteles az Önkormányzat vagy megbízottja felhívására a jogellenes közterület-használatot haladéktalanul megszüntetni, továbbá kártalanítás nélkül köteles a közterület eredeti állapotának helyreállítására. E kötelezettség elmulasztása esetén az önkormányzat az eredeti állapot helyreállítását a kötelezettséget elmulasztó költségére elvégeztetheti, amennyiben a helyreállításra vonatkozó felhívásnak az érintett 8 napon belül nem tesz eleget.

(2) Az Önkormányzat az eredeti állapotot az erre irányuló felhívás mellőzésével és az (1) bekezdésben megszabott határidő elteltére való tekintet nélkül azonnal helyreállíthatja, ha az élet és balesetveszély, vagy jelentős anyagi kár, a közrend, közbiztonság, a közterület rendje, rendeltetésszerű használata súlyos sérelmének elhárítása érdekében, vagy jelentős közérdekből egyébként indokolt. Az eredeti állapot helyreállításának költségeit ebben az esetben is a jogosulatlan közterület-használó köteles viselni.

(3) A (2) bekezdés alkalmazása szempontjából a közterület rendje, rendeltetésszerű használata súlyos sérelmének minősül, ha a jogellenes közterület-használat a közlekedésben való részvétel feltételeivel nem rendelkező (1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet 5. §-ának (1) bekezdése), vagy a közlekedésben részt nem vevő járművek reklámhordozó céllal való elhelyezése, tárolása útján valósul meg. Ebben az esetben az Önkormányzat az eredeti állapotot az erre irányuló felhívás mellőzésével és az (1) bekezdésben megszabott határidő elteltére való tekintet nélkül azonnal helyreállíthatja. Az eredeti állapot helyreállításának költségeit ebben az esetben is a jogosulatlan közterület-használó köteles viselni.

(4) A jogellenes közterület-használó köteles a jogellenes közterület-használatának céljára, időtartamára, helyére, módjára és mértékére tekintettel az általános szabályok szerint megállapított közterület-használati díjat megfizetni.

(5) Az e rendelet hatálya alá tartozó hatósági ügyekben a végrehajtást a döntést hozó szerv önkormányzati adóhatósága foganatosítja.

(6) A jelen rendeletben foglalt előírások megtartását a közterület-felügyelők a jogszabályok szerint ellenőrzésre jogosult más szervek, továbbá az Önkormányzat által megbízott egyéb személyek a helyszínen vagy más alkalmas módon ellenőrizhetik.

(7) Jogellenesen használja a közterületet az a mikromobilitási szolgáltató, amelynek a

a) közterületen elhelyezett, tárolt közösségi használatú elektromos eszköze a vonatkozó jogszabályok szerint megkövetelt műszaki követelményeknek nem felel meg, rendeltetésszerű használatra nem alkalmas, és ezen eszközök közterületi eltávolításáról felhívást követő 5 napon belül nem gondoskodik, A közösségi használatú elektromos eszközök a rendeletben foglaltaktól eltérő tárolása, elhagyása jogellenes közterület-használatnak minősül, mely tekintetben a közösségi használatú elektromos eszközök üzemeltetőjét objektív felelősség terheli.

b) közösségi használatú elektromos eszköze közterület-használati engedély nélkül vagy a közterület-használati engedélyben foglaltaktól eltérően kerül elhelyezésre, tárolásra a mikromobilitási ponton,

c) közösségi használatú elektromos eszköze a külvárosi centrum zóna területén mikromobilitási ponton kívül, vagy a külvárosi terület zónában úgy kerül elhelyezésre, tárolásra a közterületen, hogy a közterület rendeltetésszerű használatát, így különösen a gyalogos közlekedést akadályozza, a közúti közlekedés rendjét, a biztonságos járműközlekedést zavarja.

(8) A mikromobilitási pontoktól eltérő helyen, vagy a külvárosi terület zónában a közterület rendeltetésszerű használatának akadályozását megvalósító módon tárolt vagy elhagyott eszközök elszállítása - a jogellenes közterület-használat megszüntetése - a közösségi használatú elektromos eszköz üzemeltetőjének kötelezettsége. A kötelezettség elmulasztása esetén Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Polgármesteri Hivatal Rendvédelmi Osztálya a közösségi használatú elektromos eszközt az üzemeltető költségére elszállíthatja.

(9) Jogellenes közterület-használat esetén a mikromobilitási szolgáltató – a 19. § (4) bekezdéstől eltérően – a jogellenesen elhelyezett, tárolt kölcsönzési célú közösségi használatú elektromos eszközei után a jogellenes használattal érintett napokra 10.000,-Ft/eszköz/nap közterület-használati díjat köteles megfizetni, Az elszállított eszközök tárolásáról Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Polgármesteri Hivatal Rendvédelmi Osztálya gondoskodik, az elszállítás költsége eszközönként ötezer forint, a tárolás költsége eszközönként naponta ötszáz forint. A tárolási díj vonatkozásában fizetendő összeg esetén minden megkezdett nap egy napnak számít.

(10) Nem minősül jogellenesnek a közterület-használat, ha a kölcsönzési célú mikromobilitási eszköz teljes terjedelmében a mikromobilitási pont hozzá legközelebbi külső szélétől számított 5 méteren belül került elhelyezésre azzal, hogy ez az elhelyezés egyébként a közterület rendeltetésszerű használatát, így különösen a gyalogos közlekedést nem akadályozza, a közúti közlekedés rendjét, a biztonságos járműközlekedést semmilyen módon nem zavarja.

Közigazgatási szankciók

20. § (1) Aki e rendeletben előírt kötelezettségeket elmulasztva a közterületet közterület-használati engedély nélkül, vagy meglévő közterület-használati engedélytől eltérő módon használja, közigazgatási szabályszegést követ el és vele szemben - ha cselekménye egyébként más jogszabályban meghatározott jogsértést nem valósít meg - közigazgatási bírság szabható ki a (2)-(6) bekezdésben foglaltak szerint.

(2) A kiszabható közigazgatási bírság mértéke természetes személyek esetén legfeljebb kétszázezer forint, jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek esetében pedig legfeljebb kétmillió forint lehet.

(3) A közterület-felügyelő a közterület használatának ellenőrzése során a (4) bekezdésben meghatározott mértékű helyszíni bírságot szabhat ki, ha a helyszíni intézkedés alkalmával annak törvényi feltételei fennállnak.

(4) A kiszabható helyszíni bírság mértéke természetes személyek esetén legfeljebb ötvenezer forint, jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek esetében pedig legfeljebb ötszázezer forint lehet.

(5) Ha az ügyfél a jogsértést nem ismeri el, a közterület-felügyelő a rendelkezésre álló és megfelelően rögzített adatok jegyzőkönyvvel való megküldésével tájékoztatja a polgármestert az (1) bekezdés szerinti jogsértés megtörténtéről.

(6) Az Önkormányzat a hatósági eljárás lefolytatása során tudomására jutott személyes adatokat az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény szabályai szerint kezeli, valamint a közútkezelői, rendészeti feladatokat ellátó szervezetek számára a feladatukat meghatározó külön jogszabályok szerinti ellenőrző vagy engedélyező feladataik ellátása érdekében továbbítja.

A mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény szerinti közterületi filmforgatások jóváhagyásának különös szabályai

21. § (1) Az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületeknek a Filmtv. szerinti filmalkotás forgatása céljából történő igénybevétele (a továbbiakban: filmforgatási célú közterület-használat) vonatkozásában a rendelet szabályait az e szakaszban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Filmforgatási célú közterület-használatra vonatkozó hatósági szerződés jóváhagyásáról vagy a jóváhagyás megtagadásáról, a jóváhagyás egyedi feltételeinek (ideértve a közterület-használati díjnak) meghatározásáról, a kérelmezővel tartott egyeztetés kezdeményezéséről eredményének jóváhagyásáról, a közterület-használati díj megfizetése alóli mentességről, valamint a jogosulatlan közterület-használat következményeiről - jelen rendeletben foglalt szempontoknak és szabályoknak megfelelően - a Polgármester dönt.

(3) A hatósági szerződés jóváhagyásának egyedi feltételeként kell meghatározni mindazon előírásokat, amelyeket a kérelmezett közterület-használattal kapcsolatban a közútkezelő a véleményében, a forgalomtechnikai kezelő-üzemeltető az általa jóváhagyott forgalomtechnikai tervben, a zöldfelület kezelője-üzemeltetője a hozzájárulásban, vagy bármely más, a kérelmezett közterület-használat folytán érintett szerv, szervezet nyilatkozatában meghatároz. A közút közterület-használatára vonatkozó közútkezelői vélemény hiányában a hatósági szerződés nem hagyható jóvá.

(4) A jóváhagyás (2) bekezdésen kívüli egyéb egyedi feltételeit az e rendelet szerint a közterület-használati engedélyben előírható feltételekkel megegyező módon kell meghatározni.

(5) A forgatást akadályozó, de a kérelmezőnek nem felróható, valamint a rendkívüli természeti események bekövetkezte esetén az Önkormányzat 30 napon belül ingyenesen újra biztosítja a kérelmező részére a közterület-használatot.

(6) A közterület-használati díj megfizetése alól mentesség - a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény előírásaira figyelemmel - kizárólag akkor adható, ha a közterület használatára közfeladat ellátása céljából és a közfeladat ellátásához szükséges mértékben van szükség.

(7) Jogosulatlan a filmforgatási célú közterület-használat, ha a közterület-használatra a hatósági szerződésben foglaltakat megszegve, vagy hatósági szerződés nélkül kerül sor, kivéve a Filmtv-ben foglalt esetet. Jogosulatlan közterület-használat miatti többszörös közterület-használati díj kiszabása esetén a számítás alapja a Filmtv. 3. mellékletében foglalt legmagasabb díjtételek mindenkori mértéke.

Értelmező rendelkezések

22. § E rendelet alkalmazásában:

a) Fülke: szilárd térelemekkel körülhatárolt, talajhoz rögzített vagy azon álló, huzamos emberi tartózkodásra alkalmas, 2 négyzetmétert meg nem haladó alapterületű építmény.

b) Pavilon: szilárd térelemekkel körülhatárolt, talajhoz rögzített vagy azon álló, huzamos emberi tartózkodásra alkalmas, 2-12 négyzetméter alapterületű építmény.

c) Nyílt szerkezetű pult, állvány: térelemekkel nem határolt, talajhoz nem rögzített, ideiglenes, kereskedelmi célokat szolgáló szerkezet.

d) Lakossági jellegű őrzött parkoló: ideiglenes jellegű parkoló, amely kizárólag az adott területen lakó népesség parkolási igényeit elégíti ki.

e) Épület: jellemzően emberi tartózkodás céljára szolgáló építmény, amely szerkezeteivel részben vagy egészben teret, helyiséget vagy ezek együttesét zárja körül meghatározott rendeltetés vagy rendeltetésével összefüggő tevékenység, avagy rendszeres munkavégzés, illetve tárolás céljából.

f) Szeszes ital: minden alkoholtartalmú ital, kivéve a gyógynövények gyógyászati jellegű szeszes kivonatát és az ezek felhasználásával készült terméket, továbbá az 1,2%-nál kevesebb alkoholtartalmú üdítőitalok.

g) Tömegközlekedési (autóbusz, villamos, HÉV) megálló: a tömegközlekedési járműre történő fel- és leszállás lefolytatására, vagy a tömegközlekedési járműre történő várakozás céljára közterületen elkülönített terület, amely, ha kiépítése (így járdasziget jellege, korlátokkal való ellátása stb.) jellegéből vagy egyéb jelzésből más nem következik, a megállót, állomást jelző táblától a járda területéből

ga) autóbusz járműveknél csuklós jármű esetén 2 m széles és 18 m hosszú, egyéb jármű esetén 2 m széles és 12 m hosszú, kettős megálló esetén 2 m széles és 36 m hosszú terület,

gb) villamos járműveknél 2 m széles és 55 m hosszú terület,

gc) HÉV járműveknél 2 m széles és 120 m hosszú terület, valamint a megállóhelyeknél létesített utasváró.

h) Szórólaposztás: kis terjedelmű, hirdetési (terméket vagy szolgáltatást népszerűsítő) vagy tájékoztatási célú nyomtatvány, irat kézből kézbe történő ingyenes átadása.

i) Filmalkotás: a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szjt.) szerinti filmalkotás, ideértve a számítógépes vagy bármilyen platformon hozzáférhető játékprogram előzeteseként készülő filmalkotást, ide nem értve a hírműsort, az aktuális és szolgáltató magazinműsort, a sportközvetítést, a beszélgetőműsort (talk-show), a játék- és vetélkedőműsort, és a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvény hatálya alá tartozó reklámfilmet.

j) Közfeladat: jogszabályban meghatározott állami vagy önkormányzati feladat.

k) Adománygyűjtés: létesítő okirattal rendelkező civil és egyéb szervezet számára - a létesítő okiratában rögzített céljaira - ellenszolgáltatás nélkül juttatni kívánt eszköz előteremtése, illetve nyújtani kívánt szolgáltatás érdekében végzett tevékenység.

l)13 elektromos használatú közösségi eszköz: maximum 3 kerekű jármű, amelynek használatához jogosítvány megszerzése nem szükséges (különösen: e-roller, elektromos kerékpár),

m)14 mikromobilitási eszköz: a kerékpár, a roller, továbbá az emberi erővel hajtott, vagy ennek segítésére vagy önálló hajtás céljából legfeljebb 350 W névleges teljesítményű és 25 km/h vagy azt meghaladó sebesség esetén a teljesítményleadást megszüntető elektromos motorral rendelkező, kifejezetten valamely személy szállítására szolgáló egyéb eszköz, így különösen az önkiegyensúlyozó eszköz (hoverboard, monocycle),

n)15 mikromobilitási pont: a közterületnek mikromobilitási eszközök elhelyezése, tárolása céljából kijelölt és ebből a célból üzemeltetett része, ide nem értve a közösségi kerékpáros rendszer gyűjtőállomásainak területét,

o)16 mikromobilitási szolgáltató: kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök üzemeltetője, aki üzletszerű gazdasági tevékenység keretében mikromobilitási eszköz bárki számára elérhető, jellemzően rövid távú bérbeadására irányuló szolgáltatási tevékenységet végez, ide nem értve a közösségi kerékpáros rendszer üzemeltetőjét,

p)17 kölcsönzési célú mikromobilitási eszköz: mikromobilitási szolgáltató által üzletszerű gazdasági tevékenység keretében, szolgáltatás nyújtása céljából üzemeltetett mikromobilitási eszköz, ide nem értve a közösségi kerékpáros rendszerben bérelhető kerékpárt,

q)18 közösségi kerékpáros rendszer: a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 22. § (4a) bekezdése alapján a fővárosi helyi személyszállítási szolgáltatásokba integrált közösségi kerékpáros rendszer.

23. § (1) A létesítménnyel elfoglalt közterület nagyságának megállapításánál a létesítmény négyzetméterekben számított területét kell figyelembe venni.

(2) Hirdetőtábla és hirdetőberendezés esetén annak hirdetőfelületét, a vetített képek és reklámok esetén a vetítéssel érintett, négyzetméterben kifejezett felületet, a kivetítő- és videofal-berendezés esetén a képernyő felületét kell számításba venni, míg az óriásplakát, a hirdetőoszlop és a zászló esetében azok darabszámát kell figyelembe venni, míg a dunai rakparton hajók kikötését szolgáló rögzítő eszközök, feljárók esetén folyóméterben kell a használatba adott területet meghatározni.

(3) A számítás szempontjából minden töredék négyzetméter, folyóméter egész négyzetméternek, folyóméternek és minden megkezdett hónap teljes hónapnak számít, a naptári napon legfeljebb hat órával átnyúló éjszakai forgatások esetében a töredéknapra a 2. mellékletben meghatározott összegeket kell alkalmazni.

(4) A kézből történő utcai árusítás, továbbá a szórólaposztás esetében a fizetendő díj szempontjából az 1 fő által elfoglalt terület egységesen 1 négyzetméternek tekintendő.

(5) A közterület-használati díjak évi, havi, napi vagy idénydíjak.

24. § (1) A közterület-használati engedéllyel kapcsolatos ügyek önkormányzati hatósági ügyek.

(2) A közterület használatának engedélyezésével kapcsolatos eljárásra az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) rendelkezései az irányadók, így a döntéssel szemben az Ákr. 112. §-ában foglaltak szerinti jogorvoslatnak van helye a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 142/A. §-ában foglaltak figyelembe vételével.

Záró rendelkezések

25. § (1) Ez a rendelet 2021. március 1. napján lép hatályba, és rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzatának a közterületek használatáról és használatának rendjéről szóló 27/2017. (X. 27.) számú önkormányzati rendelete.

Jogharmonizációs záradék

26. § E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.

1. melléklet

"A" kategória
a) Kiemelt jelentőségű közterületek
Határ út
Helsinki út
Határ út - Török F1. u. - Nagysándor J. u. - Helsinki út által határolt terület (Pesterzsébet városközpont)
Kossuth Lajos u. (Helsinki út - Jókai M. u.)
Köves út (a kórház felé eső oldala)
Nagykőrösi út
b) Kiemelt jelentőségű parkok és terek
Ady E. tér
Emlékezés tere
János tér
Klapka tér
Kmetty u.- Ónodi utca - Lajtha László utca által határolt terület
Kossuthfalva tér
Kossuth L. tér (Pesterzsébet városközpont)
Magyarok Nagyasszonya tér
Szent Erzsébet tér
Tátra tér
Vörösmarty tér
"B" Kategória
Jelentős közterületek:
a Duna közvetlen parti területe
Gubacsi lakótelep
Igló utca
Köztársaság tér
Mártírok útjai lakótelep
Nagysándor J. u. (Török FI. u. - Nagykőrösi út)
Rimaszombat utcai lakótelep
Tátra téri lakótelep
Vágóhíd utcai lakótelep
Vécsey utcai lakótelep
"C" kategória
Átlagos jelentőségű közterületek
Ide tartoznak mindazok a területek, amelyeket a melléklet "A" és "B" kategóriái nem sorolnak fel.

2. melléklet19

ÖVEZETI KATEGÓRIÁK DÍJTÁBLÁZATA

Közterület- foglalás célja

Mérték-egység

"A"
kiemelt
kat.

"B"
jelentős
kat.

"C"
átlagos
kat.

Előkészítésért felelős szervezet

1. Kereskedelmi szolgáltató és vállalkozási tevékenységek

1.1. Pavilonok

1.1.1

Vendéglátás, szórakoztatás

Ft/m2/hó

1 990

1 466

766

V

1.1.2

Minden egyéb funkció

Ft/m2/hó

1 143

739

506

V

1.1.3

BKV forgalmi épület és jegykiadó automata

Ft/m2/hó

506

506

506

V

1.1.4.

Automata bankjegykiadó gép

Ft/m2/hó

11 427

7 376

5 062

V

1.2. Árusításra szolgáló kézi-gépi mozgatású, naponta kitelepülő árusítás

1.2.1

Fagylalt, jégkrém

Ft/m2/hó

1 143

663

406

H

1.2.2

Élelmiszer

Ft/m2/hó

739

506

255

H

1.2.3

Zöldség-gyümölcs

Ft/m2/hó

1 245

1 143

663

H

1.2.4

Csomagolt édesség,
pirított magvak, pattogatott kukorica, vattacukor, gesztenye, léggömb, könyv, stb.

Ft/m2/hó

1 143

739

506

H

1.2.5

Virág

Ft/m2/hó

997

997

663

H

1.2.6

Kulcsmásoló, üveggravírozó, köszörűs

Ft/m2/hó

905

663

406

H

1.2.7

Zsűrizett iparművészeti termék

Ft/m2/hó

739

506

322

H

1.3. Idényjellegű árusítás

1.3.1

Dinnye, ünnepekhez kapcsolódó árusítás, (pl. konfetti, karácsonyfadísz, stb.)

Ft/m2/hó

3 649

2 172

1 493

H

1.3.2

Fenyőfa

Ft/m2/hó

3 649

2 113

1 493

H

1.3.3

Burgonya, hagyma, alma, stb.

Ft/m2/hó

2 173

1 502

1 194

H

1.4. Alkalmi árusítás

1.4.1

Helyi termelői piac

Ft/m2/nap

589

318

197

V

1.5. Mozgóárus 1 m2-es területtel

1.5.1

Hírlap, képeslap

Ft/hó

6 632

6 632

6 632

H

1.5.2

Totó-lottó, sorsjegy

Ft/hó

6 632

6 632

6 632

H

1.5.3

Buszjegy, telefonkártya

Ft/hó

6 632

6 632

6 632

H

1.5.4

Szórólaposztás

Ft/m2/nap

763

574

382

H

1.6. Vendéglátás

1.6.1

Előkert, terasz

Ft/m2/hó

1 917

1 411

739

V

1.6.2

Büfé, mozgatható büfékocsi

Ft/m2/nap

997

739

506

H

1.6.3

Sörsátor 50 m2-ig

24.062 Ft/db/nap

H

1.6.4

Sörsátor 50 m2 felett

49.270 Ft/db/nap

H

1.7.

Göngyölegtárolás

Ft/m2/nap

1 245

997

739

H

2. Reklámhordozók

2.1

Saját tevékenységet reklámozó óriásplakát

Ft/db/hó

41 448

33 184

29 061

V

2.2

Kereskedelmi célú óriásplakát

Ft/db/hó

46 054

36 842

32 239

V

2.2.1

Kereskedelmi célú hirdetőoszlop

Ft/db/hó

17 907

14 062

10 166

V

2.3

Saját tevékenységet reklámozó reklámtábla (hirdetőtábla)

Ft/m2/hó

2 238

1 772

1 271

V

2.4

Kereskedelmi célú reklámtábla (hirdetőtábla)

Ft/m2/hó

3 837

3 042

2 218

V

2.5

Üzlethomlokzat, portál, vitrin
(10 cm-en túl)

Ft/m2/hó

2 320

1 840

1 318

V

2.6

Üzleti védőtető, előtető, ernyő-szerkezet

Ft/m2/hó

1 318

813

506

V

2.7

Zászló önálló tartószerkezeten

Ft/db/hó

15 419

12 107

9 186

V

2.8

Reklámcélokat szolgáló 3 m2 alapterületet nem meghaladó nyílt szerkezetű pult

Ft/m2/nap

764

574

382

V

3. Szórakoztató tevékenység

3.1

Mutatványos, cirkusz

Ft/m2/nap

405

405

250

H

3.2

Lovasfogat

Ft/fogat/nap

6 235

3 772

2 529

H

3.3

Pónilovaglás

Ft/m2/nap

996

507

248

H

3.4

Elektromos miniautó

Ft/m2/nap

2 512

2 023

1 517

H

3.5

Tűzijáték

Ft/alkalom

12 483

12 483

12 483

H

3.6

Portrérajzolás

Ft/m2/nap

764

574

382

H

3.7

Utcazenélés

Ft/m2/nap

192

192

192

H

4. Tömegmegmozdulások, rendezvények

4.1

Ideiglenesen kiépített színpad

Ft/m2/nap

248

248

159

V

4.2

Létesítmény és egyéb elkerített terület

Ft/m2/nap

248

200

159

V

4.3

Vallási és karitatív tevékenység (10 m2-ig)

Ft/m2/nap

248

200

159

H

4.4.

Adománygyűjtés

Ft/m2/nap

764

574

382

H

4.5.

Ételosztás

Ft/m2/nap

248

200

159

V

5.

Üzemanyagtöltő állomás

Ft/m2/hó

5 062

4 460

4 460

V

6. Építési-szerelési munkálatok

6.1

Állvány, építőanyag tárolása, járdafoglalás

Ft/m2/hó

1 656

1 026

812

H

6.2

Konténer elhelyezése

Ft/db/nap

663

638

409

H

6.3

Térszerűen elkerített felvonulási terület, irodakonténer

Ft/m2/hó

598

489

406

V

7.

Üzemképtelen, a közlekedésben való részvétel feltételeivel nem rendelkező, vagy forgalomból kivont gépkocsi, lakókocsi, utánfutó tárolása max. 90 napig

Ft/db/nap

Tiltott

Tiltott

1 924

R

7.1.

Daruzás, betonpumpa

Ft/m2/nap

356

293

243

H

7.2

Kerékpártárolás

Ft/m2/hó

1 143

739

506

V

7.3 20

közösségi használatú elektromos eszköz

Ft/db/hó

Külvárosi centrum zóna: 750

Külvárosi terület zóna:
750

V

8.

Mozgóbolt

Ft/gk/hó

12 485

12 485

12 485

H

9.

Alkalmi (ünnepi) vásáron
felállított pavilonok

Ft/m2/hó

1 917

1 411

739

V

10.

Egyéb

Egyedi elbírálás alapján

V

3. melléklet a 4/2021. (II.25.) önkormányzati rendelethez21

Zónák

1. null

1

A 2. § a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 4. § (2) bekezdés 23. pontját a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

3

A 4. § (2) bekezdés 24. pontját a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

4

Az 5. § (1) bekezdése a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

5

A „Közösségi használatú elektromos eszköz” alcímet (5/A. §-t) a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.

6

A 9. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2023. (II. 14.) önkormányzati rendelete 1. § a) pontja szerint módosított szöveg.

7

A 9. § (1) bekezdés t) pontját a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 5. §-a iktatta be.

8

A 9. § (5) bekezdése a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2023. (II. 14.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja szerint módosított szöveg.

9

A 9. § (6) bekezdése a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2023. (II. 14.) önkormányzati rendelete 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.

10

A 16. § (3) bekezdése a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 32/2022. (XII. 12.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

11

A 17. § (3) bekezdését a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 6. §-a iktatta be.

12

A 19. § a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

13

A 22. § l) pontját a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 8. §-a iktatta be.

14

A 22. § m) pontját a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 8. §-a iktatta be.

15

A 22. § n) pontját a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 8. §-a iktatta be.

16

A 22. § o) pontját a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 8. §-a iktatta be.

17

A 22. § p) pontját a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 8. §-a iktatta be.

18

A 22. § q) pontját a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 8. §-a iktatta be.

19

A 2. melléklet a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 21/2021. (XII. 7.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 2. melléklet a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2022. (II. 4.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 2. melléklet a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2023. (II. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

20

A 2. mellékletben foglalt táblázat 7.3. sorát a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 9. § (1) bekezdése iktatta be.

21

A 3. mellékletet a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 9. § (2) bekezdése iktatta be.