Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2023. (II. 16.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2023. 02. 17- 2024. 04. 29

Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2023. (II. 16.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

2023.02.17.

Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. XXV. évi törvény, továbbá az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának 2023. évi költségvetéséről a következőket rendeli el.

I. Fejezet

Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának egyenlegei és főösszegei

1. § (1) Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának 2023. évi

a) kiadási főösszegét 19 176 113 584 forintban

b) bevételi főösszegét 19 176 113 584 forintban

c) hiányát 0 forintban

állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott bevételi és kiadási főösszegen belül a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata a működési költségvetés 2023. évi

a) kiadási főösszegét 16 229 672 186 forintban

b) bevételi főösszegét 15 165 583 809 forintban

c) hiányát 1 064 088 377 forintban

állapítja meg.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott bevételi és kiadási főösszegen belül a Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata a felhalmozási költségvetés 2023. évi

a) kiadási főösszegét 2 794 960 323 forintban

b) bevételi főösszegét 33 000 000 forintban

c) hiányát 2 761 960 323 forintban

állapítja meg.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott bevételi és kiadási főösszegen belül Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata a költségvetési hiány belső finanszírozására

a) működési célú maradvány igénybevételét 1 215 569 452 forintban

b) felhalmozási célú maradvány igénybevételét 2 761 960 323 forintban

állapítja meg.

(5) Az (1) bekezdésben meghatározott bevételi és kiadási főösszegen belül Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata a finanszírozási bevételeket és a finanszírozási kiadásokat

a) finanszírozási bevételek 3 977 529 775 forintban

b) finanszírozási kiadások 151 481 075 forintban

állapítja meg.

2. § Az 1. § szerinti bevételi és kiadási főösszeg előirányzat csoportok szerinti önkormányzati főösszesítőjét, valamint a költségvetési egyenleget az 1. melléklet tartalmazza.

3. § Az 1. § szerinti bevételi főösszeg alaptevékenységhez kapcsolódó forrásszerinti részletezését előirányzat csoportok szerint és kiemelt előirányzatok szerint, valamint kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladat bontásban, rovatrend szerint az Önkormányzat tekintetében a 2. 1. melléklet, a Polgármesteri Hivatal tekintetében a 3.1. melléklet és az intézmények összes bevétele tekintetében 4. melléklet szerint határozza meg.

4. § Az 1. § szerinti kiadási főösszeg alaptevékenységhez kapcsolódó előirányzat-csoportok szerint és kiemelt előirányzatok szerint, valamint kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladat bontásban, rovatrend szerint az Önkormányzat tekintetében a 2. 3. melléklet, a Polgármesteri Hivatal tekintetében a 3. 2. melléklet és az intézmények összes kiadása tekintetében 4. melléklet határozza meg.

5. § Az 1. § szerinti bevételi főösszegen belül a központi költségvetésből származó forrásokat a 2. melléklet tartalmazza.

A költségvetés bevételi és kiadási előirányzatai, létszám

6. § A költségvetés bevételi és kiadási előirányzatait, előirányzat-csoportok szerint és kiemelt előirányzat csoportok szerint, valamint kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladat bontásban, rovatrend szerint az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények bontásban a 2. 1., 2. 3., 3. 1., 3. 2., 4. és 4.-1-4. 22. mellékletek tartalmazzák.

7. § Az Önkormányzat, az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal létszámkeretét, valamint a bedolgozói létszámot és a közfoglalkoztatottak éves létszámát a 1. 5. melléklet tartalmazza.

8. § A 2023. évi működési és felhalmozási célú támogatási kiadások, valamint működési és felhalmozási célú átadott pénzeszközök jogcímek szerinti előirányzatait az Önkormányzat esetében a 2. 4. melléklet tartalmazza.

9. § A 2023. évi költségvetési tartalék előirányzatait feladatok szerint, valamint az általános tartalékot az Önkormányzat tekintetében a 2. 5. melléklet tartalmazza.

10. § Az Önkormányzat által folyósított pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások előirányzatait ellátási típusok szerint a 2. 6. melléklet tartalmazza.

A 2023. évi beruházási előirányzatok

11. § A fejlesztési előirányzatokat beruházások szerint az Önkormányzat tekintetében a 2. 7. melléklet, a Polgármesteri Hivatal tekintetében a 3. 3. melléklet, az intézmények esetében a 4. 2., 4.4, 4.6., 4.8., 4.10., 4.12., 4.14., 4.16., 4.18., 4.20., 4.22. mellékletek kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladat bontásban tartalmazzák.

A 2023. évi felújítási előirányzatok

12. § A felújítási előirányzatokat felújítások szerint az Önkormányzat tekintetében a 2. 8. melléklet, a Polgármesteri Hivatal tekintetében a 3. 4. melléklet, kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladat bontásban tartalmazzák.

Az Európai Uniós-, és hazai pályázatok

13. § Az EU-s társfinanszírozással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait elkülönítetten, valamint a hazai pályázatokat a 1. 4. melléklet tartalmazza.

Adósságot keletkeztető ügyletekből eredő fizetési kötelezettségek

14. § Az Önkormányzat saját bevételeinek és az adósságot keletkeztető ügyletekből eredő fizetéseinek bemutatását a 2. 9. melléklet tartalmazza, tárgyévre, az azt követő hét évre és a futamidő végéig, valamint tartalmazza továbbá az Önkormányzat fejlesztési céljait.

Költségvetési mérleg

15. § Az 1. § (1) bekezdés szerinti bevételi és kiadási főösszegen belül a működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérleg-szerűen, egymástól elkülönítetten, de a finanszírozási célú műveleteket is figyelembe véve együttesen egyensúlyban, tájékoztató jelleggel a 1. 1. melléklet tartalmazza.

Előirányzat-felhasználási terv

16. § A 2023. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről készített előirányzat-felhasználási ütemtervet az Önkormányzat tekintetében a 2. 10. melléklet, a Polgármesteri Hivatal tekintetében a 3. 5. melléklet és az intézmények tekintetében a 4. 23. melléklet, valamint összesítve a 1. 7. melléklet tartalmazza.

Többéves kihatással járó döntések előirányzatai

17. § Többéves kihatással járó döntések számszerűsített előirányzatait évenkénti bontásban és összesítve a 1. 2. melléklet tartalmazza, valamint a 2. 12. az Önkormányzat, a 3. 6. a Polgármesteri Hivatal és 4. 25. melléklet az intézmények adatait tartalmazza.

Közvetett támogatások

18. § Az Önkormányzat közvetett támogatásait a 2. 11. az intézmények közvetett támogatásait a 4. 24. melléklet tartalmazza.

Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. 102. § (3) bekezdése szerinti mérleg

19. § Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak mérlegét az Áht. 102. § (3) bekezdése szerinti bontásban a 1. 3. melléklet tartalmazza.

A költségvetési évet követő három év tervezett bevételeinek és kiadásainak keretszámai

20. § A költségvetési évet követő három év tervezett bevételeinek és kiadásainak keretszámait, főbb csoportonként a 1. 6. melléklet tartalmazza.

II. Fejezet

A költségvetés végrehajtásának szabályai

Az Önkormányzat, az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal gazdálkodásának általános szabályai

21. § A Képviselő-testület felhatalmazza az Önkormányzat nevében a polgármestert, az intézmények nevében az önkormányzati intézmények vezetőit és a Polgármesteri Hivatal nevében a jegyzőt a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

22. § A költségvetési kiadások, a költségvetésben megállapított és az év közben módosított költségvetési kiadási előirányzatok mértékéig teljesíthetők.

23. § Az önkormányzati intézményeknél és a Polgármesteri Hivatalnál a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után az önkormányzati támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok, amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be nem teljesíthetők, kivéve a jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági döntésen alapuló kifizetéseket, vagy a jogszabályban vagy szerződésen alapuló visszavonhatatlan kötelezettségvállalásból eredő kiadásokat. A bevételi előirányzatok kizárólag azok túlteljesítése esetén növelhetők, és a költségvetési bevételek tervezettől történő elmaradása esetén azokat csökkenteni kell.

24. § Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal a rendelkezésre álló kapacitásokat szakmai alapfeladatra használhatják. Kivételesen az időleges szabad kapacitásait nem kötelezően végzett tevékenységekre is hasznosíthatják. A költségvetési intézménynek e tevékenységéből származó bevételének fedeznie kell a végzett tevékenységgel összefüggő valamennyi közvetlen kiadását és az ahhoz hozzárendelhető közvetett kiadásokat. A költségvetési intézményeknek ezen tevékenységét a szakmai alapfeladatoktól elkülönítetten kell nyilvántartani.

25. § Az Önkormányzat, az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal gazdálkodási tevékenységük során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeit érvényesíteni.

26. § A Pesterzsébet pótlék munkáltatói döntésen alapuló illetmény határozott idejű részeként a Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzata által fenntartott intézményekben foglalkoztatott közalkalmazottaknak és egészségügyi szolgálati jogviszonyban dolgozóknak adható pótlék. A Pesterzsébet pótlék mértékéről és felhasználásától a Képviselő-testület minden évben a költségvetési rendeletében dönt. A Pesterzsébet pótlék mértéke a költségvetési rendeletben jóváhagyott státuszra 20 000 Ft/fő/hó, valamint a diplomás foglalkoztatottak tekintetében státuszonként további 40 000 Ft/fő/hó, valamint Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzata által fenntartott óvodákban a diplomás óvodapedagógusok tekintetében a fentieken felül további 20 000 Ft/fő/hó. A Pesterzsébet pótlék 50 %-áról az intézményvezetők saját hatáskörben differenciáltan dönthetnek, azzal, hogy az üres állásokon az adható pótlék teljes mértékét meg kell hagyni.

27. § Az önkormányzat által fenntartott óvodák kiadásai között a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet 162. § (3) bekezdésben meghatározott kötelező eszközökre és felszerelések biztosítására megtervezett 5 000 Ft/gyermek és 50 000 Ft/csoport előirányzatokkal az intézményeknek el kell számolniuk tárgyév december 15-ig az Önkormányzat felé.

28. § A Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzata által fenntartott intézmények a közüzemi szolgáltatások kiadásaival, valamint a vásárolt élelmezés kiadásaival - Pesterzsébet Önkormányzata Gazdasági Működtető és Ellátó Szervezetén keresztül - a tárgyfélévre vonatkozóan tárgyév július 25. napjáig, a harmadik negyedévről tárgyév október 25. napjáig, ezt követően a tárgyév végéig havonta, az érintett hónapot követő hónap 25. napjáig beszámolnak.

29. § A költségvetésben megállapított 1 500 000 forintos képviselői keret felhasználásáról a Képviselőknek tárgyév szeptember 15. napjáig kell rendelkezniük, azzal, hogy a keret összeg legkésőbb tárgyév december 15. napjáig használható fel.

30. § (1) Az a XX. kerületi állami fenntartású oktatási intézményekben dolgozó pedagógus, aki munkahelyén a sztrájkjog, valamint a polgári engedetlenség gyakorlásához kapcsolódóan munkáltatói döntés alapján jogsérelmet szenvedett, az üggyel összefüggésben keletkezett jogi kiadásaira - jogi képviselet, jogi tanácsadás költsége, eljárási díjak, egyéb kapcsolódód jogi költség - tekintettel anyagi támogatást igényelhet.

(2) A támogatás iránti kérelem személyesen Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal Polgármesteri Titkárságán a Polgármesternek címezve, vagy elektronikus levél útján a polgarmester@pesterzsebet.hu email címre megküldve nyújtható be.

(3) A kérelemben meg kell jelölni a vélelmezett jogsérelmet, az igényelt támogatás összegét, valamint felhasználásának célját. A kérelemhez csatolni kell a jogsérelemmel összefüggésben rendelkezésre álló iratokat, a jogi kiadások és eljárási díjak várható költségeire vonatkozó dokumentumokat.

(4) A támogatás a tárgyévi költségvetési rendeletben meghatározott keretösszeg kimerüléséig nyújtható, egy kérelmező tárgyévben legfeljebb 300 000 forint támogatásban részesülhet.

(5) A támogatásról az Oktatási, Kulturális, Ifjúsági és Informatikai Bizottság a kérelem benyújtását követő soron következő rendes ülésén dönt.

(6) A támogatás az Oktatási, Kulturális, Ifjúsági és Informatikai Bizottság döntése alapján átadott pénzeszközként, a támogatási szerződés megkötését követően folyósítható.

(7) Amennyiben az Oktatási, Kulturális, Ifjúsági és Informatikai Bizottság a támogatás megállapításáról dönt, a döntést követően az előirányzatok átcsoportosítására és a támogatási szerződés megkötésére az önkormányzat által államháztartáson kívülre nyújtott forrás átadásáról és államháztartáson kívüli forrás átvételéről szóló 32/2018. (XII. 13.) önkormányzati rendelet vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

(8) A támogatás kizárólag a jogsérelemhez kapcsolódó jogi kiadásokra, költségekre (jogi képviselet, jogi tanácsadás költsége, eljárási díjak, egyéb a jogsérelem orvoslásával összefüggésben keletkezett jogi költség) fordítható és a támogatási szerződésben foglaltak szerint el kell számolni róla.

(9) Az elszámolásnál a kérelem benyújtása dátumát követő számlával igazolt költségek vehetők figyelembe.

31. § Az intézményeknél – ide nem értve a Polgármesteri Hivatalt – a 3 hónapnál hosszabb tartósan üres állásokhoz tartozó személyi illetmény, és annak járulékai elvonásra kerülhetnek. Az elvonás összegét korrigálja az üres álláshely helyettesítésével kapcsolatosan kifizetett költségek.

32. § A költségvetés végrehajtásánál a többször módosított közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény rendelkezései szerint kell eljárni.

33. § Az önkormányzat, az intézmények és a Polgármesteri Hivatal kötelesek kialakítani, működtetni és fejleszteni a belső kontrollrendszert és a belső ellenőrzést.

34. § (1) Az Önkormányzat pénzeszközeinek felhasználásával összefüggő nettó 200 000 Ft-ot meghaladó kiadásokra vonatkozó szerződéses adatokat az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény előírásai szerint közzé kell tenni.

(2) Az Önkormányzat a vagyonával történő gazdálkodással összefüggő nettó 5 000 000 Ft-ot meghaladó bevételekre vonatkozó szerződéseket az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény előírásai szerint közzé kell tenni.

35. § Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi Önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedéseket hozhat, amelyekről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

36. § Önkormányzati vagyon ingyenesen kizárólag közfeladat ellátása céljából adható használatba, a közfeladat ellátásához szükséges mértékben.

A többletbevétel felhasználása

37. § Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal a közhatalmi bevételek, intézményi működési és felhalmozási bevételek eredeti vagy – ha bevételek tervezettől történő elmaradása miatt csökkentették – módosított bevételi előirányzatán felüli többletbevételét a Képviselő-testület előzetes engedélye nélkül felhasználhatják.

Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal maradvány elszámolása

38. § (1) Az önkormányzati intézmények, és a Polgármesteri Hivatal esetében a Képviselő-testület dönt a maradvány elvonható és felhasználható részéről.

(2) Az önkormányzat az intézményektől a szabad maradványt elvonhatja.

(3) Az önkormányzati intézményeknél és a Polgármesteri Hivatalnál a maradvány személyi juttatásból származó része - a személyi juttatásokba tartozó tételeken túlmenően - a kiemelt előirányzatokat tartozó tételek kifizetésére is fordítható. A maradvány terhére nem vállalható olyan tartós kötelezettség, amely támogatási többlettel jár.

(4) Az önkormányzati intézmények maradvány elszámolása során tételesen kötelesek bemutatni a kötelezettséggel terhelt és a szabad maradványukat.

(5) A NEAK finanszírozásban részesülő intézményeknek maradványukat, úgy kell kimutatni, hogy elkülönüljön a NEAK és az önkormányzat finanszírozásából adódó maradvány.

(6) Közfoglalkoztatás finanszírozásban részesülő intézményeknek maradványukat, úgy kell kimutatni, hogy elkülönüljön a közfoglalkoztatás és az önkormányzat finanszírozásából adódó maradvány.

(7) Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal saját hatáskörben költségvetési előirányzataikat módosítják a felülvizsgált és a Képviselő-testület által jóváhagyott előző évi maradványukkal.

Az előirányzat módosítás hatáskörei

39. § (1) Az Önkormányzat rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításáról a Képviselő-testület dönt, a (2)–(4) bekezdésben meghatározottak kivételével.

(2) A Képviselő-testület a polgármester számára felhatalmazást ad a helyi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra.

(3) Az önkormányzati intézmények vezetői és a Polgármesteri Hivatal nevében a jegyző, a bevételi és kiadási előirányzatokat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokat egymás között átcsoportosíthatják.

(4) A kiadási és bevételi előirányzatok saját hatáskörben az a) -c) pontok figyelembevételével megemelhetők.

a) A költségvetési kiadási előirányzatokat a működési célú támogatások államháztartáson belülről, a felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, a működési célú átvett pénzeszközök és a felhalmozási célú átvett pénzeszközök bevételi előirányzatok növelésével egyidejűleg, továbbá a maradvány igénybevétele rovaton elszámolt maradvány által fedezett módon, annak összegéig, valamint a többletbevétellel lehet megemelni saját hatáskörben.

b) A személyi juttatások kiadási előirányzatai

ba) a közhatalmi bevételek, működési bevételek és felhalmozási bevételek költségvetési bevételi előirányzatok eredeti és módosított előirányzatán felül teljesített költségvetési bevételből (többletbevétel),

bb) a kötelezettségvállalással terhelt költségvetési maradványának személyi juttatásokból származó részével,

bc) szolgáltatási kiadások rovat kiadási előirányzatai terhére, ha annak célja, hogy a korábban szolgáltatás vásárlással ellátott feladatokat az intézmény állományba tartozó személyekkel lássa el, továbbá bármely rovat terhére, ha a személyi juttatások kiadási előirányzatainak növelése az azok jóváhagyásakor még nem ismert jogszabályváltozás miatt szükséges,

bd) az eredeti bevételi előirányzatként nem megtervezett, év közben rendelkezésre bocsátott, felhasználási célja szerint személyi jellegű kifizetést tartalmazó bevételből növelhető.

c) A (4) bekezdés bd) pontja szerinti forrás illetmény- vagy munkabéremelésre, a meglévő létszám határozatlan időre szóló foglalkoztatással történő növelésére abban az esetben használható fel, és a jóváhagyott többletbevétel ilyen célú felhasználására is csak abban az esetben adható engedély, ha a forrás tartós és a következő évben a költségvetésben eredeti előirányzatként megtervezik.

(5) Az önkormányzati intézmények vezetői és a Polgármesteri Hivatal nevében a jegyző, az Önkormányzat nevében a polgármester a bevételi előirányzatokat kizárólag, azok túlteljesülése esetén növelhetik, a költségvetési bevételek tervezettől történő elmaradása esetén azokat csökkenteni kell.

40. § Az Önkormányzat költségvetési kiadási kiemelt előirányzatai közötti és kiemelt előirányzaton belüli átcsoportosításra a Képviselő-testület a polgármestert felhatalmazza.

41. § (1) Az intézmény vezetője és a Polgármesteri Hivatal nevében a jegyző a költségvetési kiadások kiemelt előirányzatai, és kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(2) Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal a szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások rovat költségvetési kiadási előirányzata csak a személyi juttatások rovata kiadási előirányzata terhére növelhetők.

42. § A 39–41. §-ban foglalt saját hatáskörű előirányzat módosításról a polgármester a Képviselő-testületet a következő költségvetési rendelet módosítása során tájékoztatja.

43. § (1) Amennyiben év közben az Országgyűlés, a központi költségvetésben meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(2) A Képviselő-testület előirányzat átcsoportosítás, előirányzat módosítás átvezetéseként az első negyedév kivételével, negyedévenként, a döntés szerinti időpontban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határideje szerint, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

44. § Az önkormányzati intézményeknél és a Polgármesteri Hivatalnál a költségvetésben megállapított létszám-előirányzatok saját hatáskörében nem léphetők túl.

45. § (1) A polgármesterre és az intézmények vezetőire átruházott előirányzat-módosítási hatáskör 2023. december 31.-ei hatállyal gyakorolható.

(2) A bizottságokra átruházott előirányzat-módosítási hatáskör 2023. szeptember 30-ig gyakorolható.

(3) Az átruházott hatáskörben fel nem használt előirányzat 2023. december 31-ei hatállyal általános céltartalékot képez.

(4) A Képviselő-testület egyes előirányzatokkal kapcsolatos döntési jogosultságot a következők szerint állapítja meg:

a) Bizottságokra átruházott hatáskörök:

aa) Sport és Egészségügyi Bizottság kizárólagos hatáskörébe tartozik a Sporttámogatási tartalék előirányzat felosztása,

ab) Oktatási, Kulturális, Ifjúsági és Informatikai Bizottság kizárólagos hatáskörébe tartozik az oktatási és kulturális támogatási tartalék és a pesterzsébeti pedagógusok jogvédelmének biztosítására tartalék előirányzat felosztása,

ac) Környezetvédelmi, Városfejlesztési és Közbiztonsági Bizottság kizárólagos hatáskörébe tartozik a Környezetvédelemmel kapcsolatos tartalék, a Madarak, fák napi verseny, a felelős állattartók napja, a Házi esőgyűjtő edények pályáztatása és a fapótlás előirányzat felosztása.

b) Polgármesterre átruházott hatáskörök:

ba) központi támogatás visszafizetésére tartalék,

bb) nyári napközis tábor,

bc) nyári gyermekétkeztetés,

bd) kitűntetések, díjak,

be) környezetvédelmi alap,

bf) talajterhelési díj,

bg) képviselői keret,

bh) intézményvezetők jutalmazása,

bi) temetési segély (közalkalmazottaknak),

bj) intézmények működési tartaléka,

bk) koronavírus kiadások tartaléka,

bl) gyermekétkeztetés tartalék,

bm) nagycsaládosok és mozgássérültek karácsonyi csomag,

bn) közüzemi díjak tartaléka,

bo) pályázati önrész,

bp) általános tartalék felosztása.

c) A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik

ca) támogatás átadása államháztartáson belüli és kívüli szervezet részére 1 000 000 Ft összeghatár felett és alapítványok esetében összeghatár nélkül,

cb) az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal esetében államháztartáson belülről és kívülről kapott támogatások átvétele,

cc) Európai Uniós pályázatokon való részvétel,

cd) tárgyi eszközök, készletek térítésmentes átadása és átvétele államháztartáson kívülre és belülre.

46. § A Képviselő-testület

a) a beruházási és felújítási előirányzatok felhasználását - az ingatlanok (telkek, épületek, építmények, ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok) kivételével – az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal,

b) az ingatlanok beruházási és felújítási előirányzatának felhasználását az Önkormányzat,

c) a képzőművészeti alkotások beruházási és felújítási előirányzatának felhasználását az Önkormányzat és a Pesterzsébeti Múzeum,

d) a bérlakás értékesítéséből befolyt bevétel,

e) a közterület fejlesztés tartalék felosztását,

hatáskörébe utalja.

47. § Amennyiben jogi vagy természetes személy vagyonáról az Önkormányzat, az önkormányzati intézmények, illetőleg a Polgármesteri Hivatal javára lemond, a mindenkor érvényben lévő Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat tulajdonában álló vagyonnal való rendelkezés szabályairól szóló rendeletében foglaltak szerint kell eljárni.

A szakmai tevékenységet segítő szolgál tatások külső személlyel, szervezettel történő szerződéskötés szabályai az önkormányzati intézményeknél és a Polgármesteri Hivatalnál

48. § Az önkormányzati intézményeknél és a Polgármesteri Hivatalnál alaptevékenység körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére a dologi kiadások között eredeti előirányzatként elkülönítetten nem megtervezett összegen túlmenően csak a személyi juttatások egyidejű átcsoportosításával növelhető.

Az önkormányzati költségvetési intézmények támogatásának utalása

49. § Az önkormányzati intézmények működési és felhalmozási kiadásaihoz kapcsolódó önkormányzati támogatásokat, havi keret lebontás és felhasználási igény szerint kapják.

A Nemzetiségi Önkormányzatokat érintő támogatások

50. § (1) A fel nem használt és a tárgyévre kötelezettséggel nem terhelt maradványt az Önkormányzat részére az elszámolást követően, a támogatási szerződésben foglaltak szerint vissza kell utalni.

(2) A támogatási szerződés módosítására az elszámolási határidő vonatkozásában és a támogatás céljában kerülhet sor, egyszeri alkalommal, a támogatás elszámolási határidő lejárta előtt a polgármester részére benyújtott írásos kérelemre.

(3) A kapott támogatás pénzügyi elszámolásáig újabb támogatás nem juttatható a nemzetiségi Önkormányzat részére.

A szakmai pályázatok benyújtásának szabályai

51. § (1) Az önkormányzati intézmények a Képviselő-testület előzetes jóváhagyása nélkül csak abban az esetben nyújthatnak be hazai pályázatot, ha a pályázat benyújtásának feltételeként megszabott saját forrás (önrész) összege a 100 000 Ft-ot nem haladja meg, nem utófinanszírozott, illetőleg a költségvetési évben és azt követő években költségvetési többlettámogatást nem igényel a pályázattal összefüggő feladat finanszírozása.

(2) Az Önkormányzat, az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal kizárólag a Képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthat be Európai Uniós támogatással megvalósuló pályázatot.

Az illetményalap meghatározása és a jutalmazás szabályai az önkormányzati intézményeknél és a Polgármesteri Hivatalnál

52. § (1) A Képviselő-testület a köztisztviselők illetményalapját Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. XXV. törvény 65. § (1) bekezdése, illetve a 210/2022. (IX. 22.) Ök. számú határozata 2. pontja alapján 2023. március 1-től 63 000 Ft-ban állapítja meg.

(2) A Polgármesteri Hivatal részére a személyi juttatás eredeti előirányzatának kifizethető összegét 15 %-ban állapítja meg jutalom címén, ide tartozik teljesítményösztönzés, személyi ösztönzés céljából történő kifizetés, valamint a kerületi hűségjutalom kifizetése is.

(3) Az önkormányzati intézmények részére a törvény szerinti illetmények, munkabérek eredeti előirányzatának kifizethető összegét 15 %-ban állapítja meg jutalom címén, ide tartozik a prémium címén, teljesítményösztönzés, személyi ösztönzés céljából történő kifizetés, valamint a kerületi hűségjutalom kifizetése is.

(4) A Polgármesteri Hivatal felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselője illetménykiegészítése a köztisztviselő alapilletményének 40 %-a.

(5) A Polgármesteri Hivatal középiskolai végzettségű köztisztviselője illetménykiegészítése a köztisztviselő alapilletményének 20 %-a.

(6) A köztisztviselők 2023. évi cafetéria juttatása bruttó 400 000 Ft/fő.

A hitelfelvétellel, kezességvállalással és a pénzügyi befektetésekkel kapcsolatos szabályok

53. § (1) Az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal saját nevében a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló, 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletet érvényesen nem köthet, értékpapírt nem bocsáthat ki, nem szerezhet meg, faktoring szerződést nem köthet és garanciát és kezességet nem vállalhat.

(2) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletet a Stabilitási tv. szerint köthet.

(3) Az Önkormányzat működési célra csak likvid hitelt vehet fel a Stabilitási tv. szerint.

(4) Az Önkormányzat a tárgyévre vonatkozó költségvetési rendeletében szerepeltetett adósságkeletkeztetési szándékáról, az adósságot keletkeztető ügylethez kapcsolódó fejlesztési céljáról és az ügylet várható értékéről a Kormányt előzetesen tájékoztatja a kormányzati hozzájáruláshoz kötött ügyletek esetében.

(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az év közben jelentkező esetleges likviditási problémák megoldása érdekében a Raiffeisen Bank Zrt.-vel külön megállapodás szerint, rendelkezésre álló összegű, 12 hónap futamidejű folyószámlahitelt és indokolt esetben - a folyószámlahitelen túlmenően - munkabér hitelt vegyen igénybe. Kötelezettséget vállal arra, hogy a felvett folyószámlahitelt, illetőleg munkabérhitelt és járulékaikat a hitel futamideje évében, azok lejáratakor, éves költségvetésének összeállításakor minden más fejlesztési kiadást megelőzően betervezi és jóváhagyja, valamint az ebből adódó tőke- és kamatfizetési kötelezettségeinek eleget tesz. A polgármester a folyószámlahitel, illetőleg munkabér hitel igénybevételéről, felhasználásáról és visszafizetéséről köteles a Képviselő-testületet folyamatosan tájékoztatni.

(6) A polgármester az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit rövid távra lekötheti, figyelembe véve a likviditást.

A bankszámlák feletti rendelkezési jog

54. § (1) Az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások értékesítéséből származó bevétel teljes összegét elkülönített számlán kell nyilvántartani.

(2) Az Önkormányzati tulajdonban lévő lakások értékesítéséből származó bevételt kizárólag lakáscélokra és az ehhez kapcsolódó a Lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. tv. 62. § (3) bekezdésében meghatározott infrastrukturális célokra lehet felhasználni. A bevételek felhasználásáról a Képviselő-testület célok szerint határozattal dönt. Az eredeti költségvetésben elfogadott Önkormányzati lakásokkal kapcsolatos beruházások, felújítások összegeit a megvalósulásuk után az elkülönített számláról kell felhasználni, külön Képviselő-testületi határozat nélkül.

55. § A Környezetvédelmi Alap számlán lévő pénzeszközt a jogszabályi előírások alapján lehet felhasználni.

56. § A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmeneti pénzügyi likviditás biztosítása érdekében az önkormányzati lakások elidegenítéséből származó bevételből a folyó kiadások teljesítéséhez az elkülönített számlákon lévő pénzeszközöket igénybe vegye. Az igénybe vett összegeket az iparűzési adó beérkezését követően április végéig és október végéig az elkülönített számlákra vissza kell pótolni.

A polgármester tájékoztatási kötelezettségei

57. § (1) Az Önkormányzat költségvetését veszélyeztető körülmények felmerülése esetén a polgármester haladéktalanul köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.

(2) A polgármester köteles a költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetet a Képviselő-testület elé terjeszteni úgy, hogy a Képviselő-testület elé terjesztést követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen. A költségvetés végrehajtásáról szóló zárszámadást az elfogadott költségvetéssel összehasonlítható módon, az év utolsó napján érvényes szervezeti, besorolási rendnek megfelelően kell elkészíteni.

(3) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap az Önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, a polgármester köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.

(4) A költségvetés elfogadásáig megvalósuló bevételek és kiadások teljesítéséről (átmeneti gazdálkodás) a polgármester a költségvetés elfogadásakor a Képviselő-testületnek be kell számolni.

A készpénzfizetés korlátozása

58. § (1) Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 114. § (3) bekezdése értelmében a bevételek beszedésekor és a kiadások teljesítésekor a készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. Ugyanazon szerződés alapján ugyanazon partnerünknek (amennyiben partnerünk is pénzforgalmi számla nyitására köteles) egy naptári hónapban termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás – általános forgalmi adót is magába foglaló – ellenértékeként összesen maximum 1 500 000 Ft összeghatárig lehet készpénzben kifizetést teljesíteni.

(2) Törekedni kell a 200 000 Ft feletti kifizetések átutalási fizetési móddal történő kiegyenlítésére.

(3) Készpénzes kifizetés történhet Önkormányzati rendezvényekhez, továbbá az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal működéséhez kapcsolódó kifizetéseknél.

Leltározással kapcsolatos feladatok

59. § (1) Az Önkormányzat és intézményei tulajdonának védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, az eszközökről és azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, ezért az Önkormányzatnak és intézményeinek háromévente kell leltározást végezni.

(2) A koncesszióba, vagyonkezelésbe és ingyenes használatba adott eszközök esetében a működtetőknek évenkénti gyakorisággal kell a leltározást elvégezni és hitelesített leltárral alátámasztani.

(3) Az egyeztetéssel végzett leltározást (kivéve a vagyonértékű jogokat) évente kell végezni.

(4) A felesleges eszközök feltárását és a selejtezést évente kell elvégezni.

Működési és felhalmozási célú támogatás átvétele államháztartáson belülről és államháztartáson kívülről

60. § (1) Az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal részére államháztartáson belülről és kívülről nyújtott pénzeszköz támogatás elfogadásáról a Képviselő-testület dönt.

(2) Az intézmények esetében az intézmény vezetője dönt, melyről a Képviselő-testület részére legközelebbi költségvetés módosításakor be kell számolnia.

Működési és felhalmozási célú támogatás átadása államháztartáson belüli szervezet részére

61. § (1) Az Önkormányzat a támogatás forrását a mindenkori költségvetési rendeletében határozza meg.

(2) Államháztartáson belüli működési és felhalmozási célú önkormányzati támogatás nyújtása egyrészt pályázat kiírása útján, másrészt egyedi kérelemre történik.

62. § (1) Pályázati kiírás esetén önkormányzati támogatásban csak az a pályázó részesülhet, aki a pályázati kiírásnak maradéktalanul megfelelő pályázatot nyújt be és valamennyi szükséges mellékletet csatolja.

(2) A pályázati kiírásnak az alábbiakat kell tartalmaznia:

1. pályázat címét és célját,

2. a támogató megnevezését,

3. a pályázat tartalmi és formai követelményeit, nem elektronikus kapcsolattartás esetén a benyújtandó pályázatok példányszámát,

4. a támogató rendelkezésére álló forrás megnevezését és összegét,

5. a pályázat benyújtásának határidejét, helyét és módját,

6. a pályázattal kapcsolatos hiánypótlás lehetőségét és feltételeit,

7. a pályázat elbírálásának határidejét, főbb szempontjait, a pályázat eredményéről történő értesítés módját és határidejét,

8. a támogatás felhasználására vonatkozó feltételeket,

9. tájékoztatást arra nézve, hogy a pályázók hol kaphatnak felvilágosítást a pályázattal kapcsolatban,

10. arra történő utalást, hogy a támogatás visszatérítendő, vagy nem visszatérítendő,

11. a támogatás felhasználásával kapcsolatos ellenőrzés-tűrési és adatszolgáltatási kötelezettségre, valamint nyilvánossági követelményekre vonatkozó tájékoztatást,

12. tájékoztatást az elektronikus kapcsolattartásról, a személyes adatok kezeléséről,

13. a támogató által indokoltnak tartott egyéb információkat.

63. § Egyedi kérelem elektronikusan és írásban nyújtható be. Egyedi kérelem benyújtása esetén csak az a kérelmező részesülhet támogatásban, aki kérelméhez valamennyi szükséges mellékletet csatolja. A beérkezett kérelmekkel kapcsolatos további ügyintézési feladatok ellátásáról a Polgármester gondoskodik a Polgármesteri Hivatal osztályai útján.

64. § (1) A támogatás vonatkozásában döntéshozó lehet:

a) egyedi kérelem esetén

aa) a Képviselő-testület 1 000 000 Ft összeghatár felett és alapítványok esetében összeghatár nélkül,

ab) átruházott hatáskörben a Polgármester 1 000 000 Ft összeghatárig

b) pályázat esetén átruházott hatáskörben összeghatár nélkül a bizottságok, az általuk kiírt pályázatok esetében az Önkormányzat mindenkori költségvetési rendeletében az adott bizottság részére elkülönített céltartalék terhére.

(2) A döntéshozó a kérelmet 30 napon belül bírálja el. Amennyiben a döntéshozó testületként jár el, akkor a kérelem elbírálására a soron következő rendes ülésén történik, de legfeljebb 80 napon belül.

(3) A kérelem, vagy pályázat elbírálása után kerülhet sor a mindenkori költségvetési rendeletben biztosított felhatalmazás alapján az előirányzatok saját hatáskörben történő átcsoportosítására és a támogatási szerződés megkötésére.

(4) A (3) bekezdés szerinti saját hatáskörű módosításról a polgármester a Képviselő-testületet a költségvetési rendelet soron következő módosításakor tájékoztatja.

65. § (1) Támogatás juttatása esetén támogatási szerződést kell kötni a kedvezményt igénybe vevővel a 62. § (3) bekezdés szerinti átcsoportosítást követő 30 napon belül.

(2) A támogatási szerződést a támogatást nyújtó részéről a polgármester, a kedvezményezett részéről a szerv képviseletére jogosult személy írja alá.

66. § (1) A támogatás folyósítására a támogatási szerződésben foglalt határidőig, egyösszegben, vagy több részletben kerül sor.

(2) A támogatás folyósítása a kedvezményezett által a pályázatban vagy egyedi kérelemben megjelölt bankszámlaszámra való utalással történik.

67. § (1) Az elszámolás a támogatási szerződésben foglaltaknak megfelelően történik.

(2) A kapott támogatás pénzügyi elszámolásának elfogadásáig újabb támogatás – a (3) bekezdésben foglaltak kivételével - nem nyújtható a kedvezményezett részére.

(3) A kapott támogatás pénzügyi elszámolásának hiányában újabb támogatás kivételes esetben akkor nyújtható a kedvezményezett részére, ha azt a korábbi támogatás céljától eltérő, nevesített működési, vagy felhalmozási kiadásra kéri a kedvezményezett.

68. § (1) A támogatási szerződés módosítására az elszámolási határidő vonatkozásában és a támogatás céljában kerülhet sor, egyszeri alkalommal, a kedvezményezett elszámolási határidő lejárta előtt benyújtott írásos kérelmére.

(2) A módosítás engedélyezéséről a Polgármester dönt.

(3) A támogatás céljának módosításáról - amennyiben a cél módosítása működési és felhalmozási célon belüli változással jár, és a megváltoztatni kívánt célra történő felhasználást a pályázati kiírás lehetővé teszi - a Polgármester dönt.

(4) A támogatás céljának módosításáról - amennyiben a cél módosítása működési és felhalmozási célok közötti változással jár - a 62. § (1) bekezdésében foglalt döntéshozók döntenek.

III. Fejezet

Záró és vegyes rendelkezések

69. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a 2023. évi költségvetés végrehajtása során kell alkalmazni és 2024. április 30-án hatályát veszti.