Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2021. (II.9.) önkormányzati rendeletének indokolása

az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 02. 10

az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Általános indokolás

Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva alkotja meg Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának 2021. évi költségvetési rendeletét.

Az Önkormányzat 2021. évi költségvetési rendelete a 2011. évi CXCV. tv. az államháztartásról szóló törvény, valamint 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletaz államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló rendelet előírásainak megfelelően került összeállításra.

A rendelet I. fejezete tartalmazza a költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszegét, a költségvetés hiány mértékét és finanszírozásának módját, az Önkormányzat, az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal létszámkeretét, a beruházási és felújítási előirányzatokat feladatok szerint, az Európai Uniós és hazai társfinanszírozással megvalósuló programokat, az adósságot keletkeztető ügyletből eredő fizetési kötelezettségeket, valamint a tájékoztató táblákat.

A rendelet II. fejezete a 2021. évi költségvetés végrehajtásának szabályait rögzíti.

Az önkormányzat, az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal gazdálkodásának általános szabályait tartalmazza Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. tv, továbbá az államháztartásról szóló, 2011. évi CXCV. (továbbiakban: Áht.), és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló, 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.), Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló, 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Gst.), az adózás rendjéről szóló, 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.), a Nemzeti vagyonról szóló, 2011. évi CXCVI. tv. (továbbiakban: Nvtv.), az információs önrendelkezési jogról és az információs szabadságról szóló, 2011. évi CXII. tv.

A fejezet meghatározza a bevételi, kiadási és létszám előirányzatokkal való gazdálkodást, az államháztartáson belülre átadott pénzeszközökkel való eljárási rendet, a vagyonnal kapcsolatos gazdálkodást.

Részletes indokolás

Az 1–66. §-hoz

Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak szöveges indoklása

Összesítő az Önkormányzat 2021. évi bevételeiről és kiadásairól (1. melléklet)

A táblázat tartalmazza az Önkormányzat 2021. évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait működési és felhalmozási bontásban, kiemelt előirányzatok szerint (rovatok szerint), az intézmények, a Polgármesteri Hivatal, az Önkormányzat tekintetében külön-külön és együtt összesen is.

A bevételek számításánál a költségvetési bevételek között, a B1-B7 rovatszámokon a költségvetési törvényben, „A Fővárosi Önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek 2021. évi megosztásáról” szóló rendelet-tervezetben foglaltakat, illetőleg a saját bevételeinket vettük figyelembe.

A bevételeket és kiadásokat a finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal együtt egyensúlyba terveztük meg. Számba vettünk továbbá a finanszírozási bevételek között 2 641 829 919 Ft 2020. évi tervezett maradványt. A maradvány - ami belső finanszírozási bevétel - felhasználására költségvetési és finanszírozási kiadást is terveztünk.

Európai Uniós -, és hazai pályázatok (1.4. melléklet)

Európai Uniós pályázatok

Az Önkormányzatnak két elnyert európai uniós pályázata van folyamatban.

1. Konzorciumi szerződés keretében a „Közlekedésbiztonsági fejlesztések Budapest XX. kerületében” című VEKOP-5.3.1-15-2016-00004 számú megkötött támogatási szerződés összege 12 100 000 Ft. A konzorciumi partnerek Budapest Főváros Önkormányzata és a BKK. A pályázat tárgya kerékpárút építése a XX. kerületben. A támogatási összeg előlegként 2016. december 29-én az önkormányzat számlájára beérkezett, annak összege az önkormányzat kötött maradványát képezi, a pályázat költségeit a tartalékok között megterveztük.

2. „Helyi klímastratégiák kidolgozása, valamint a klímatudatosságot erősítő szemléletformálás” című KEHOP-1.2.1-18-2019-00241 számú megkötött támogatási szerződés összege 20 000 000 Ft, amely 2020. május 14.-én az önkormányzat számlájára beérkezett, annak összege az önkormányzat kötött maradványát képezi, a pályázat költségeit a kiadások között megterveztük.

Hazai pályázatok

1. A Nemzeti Szabadidős - Egészség Sportpark Programban való részvétel keretén belül az Önkormányzat által biztosított ingatlanokon a Nemzeti Sportközpontok által megvalósítandó, majd ellenérték nélkül az Önkormányzat tulajdonába kerülő 9 db kültéri sportpark és 1 db 200 m-es futókör kiépítésére nyújtott be pályázatot az Önkormányzat 2016-ban.

A 299/2018. (XII. 06.) Ök. sz. határozat alapján a Képviselő-testület elfogadta a Nemzeti Sportközpontokkal kötendő Együttműködési megállapodást, mely alapján az alábbi ingatlanokon 9 db sportpark és 1 db futókör létesítéséhez hozzájárult és azokat az átadás-átvételt követő 5 éven át sport célra hasznosítja, azok karbantartását, fenntartását, üzemeltetését vállalja:

171190/26 hrsz. Bp. XX. Berkenye sétány

181895 hrsz Bp. XX. Deák tér

182182/1 hrsz, Bp. XX. Hunyadi János tér

179422/3 hrsz. Bp. XX. Magyarok Nagyasszonya tér

180519 hrsz. Bp. XX. Ritka u.

172539/7 hrsz. Bp. XX. Tátra tér

170269/27 hrsz. Bp. XX. Török Flóris utca

178208/26 hrsz. Bp. XX. Vágóhíd utca

170022 hrsz. Bp. XX. Vizisport utca

A költségvetésben a 6 937 060 Ft önerőt megterveztük.

1. A Képviselőt-testület a 163/2018. (VI. 14.) Ök. sz. határozatával támogatta a Duna-parti sétány fejlesztésére vonatkozó maximális 350 000 000 Ft összértékű TÉR_KÖZ pályázat benyújtását a Budapest XX. kerület 170007, 170012/2, 170024, 170023/1, 170022, 170021 hrsz-ú területeken. A pályázat 65 %-os támogatottságú, így pályázattal kapcsolatosan 35 %-os, azaz 190 000 000 Ft összegű önerő biztosításáról döntött.

A Fővárosi Közgyűlés 2018. szeptember 26-ai döntése alapján a „Dunai sétány” című pályázatot 150 000 000 Ft összegű támogatásban részesítette. A 2021. évre a költségvetésben 261 921 389 Ft-os önrészt terveztünk meg, a kiadások között 399 238 915 Ft 2021. évre áthúzódó kiadás szerepel.

1. „Önkormányzati étkeztetési fejlesztések támogatása” címmel a 086/2020. (VII. 16.) sz. Ök. határozatával a Képviselő-testület döntött, hogy a Kossuth Lajos bölcsőde főzőkonyhájának fejlesztésére kiírt pályázaton részt vesz. A Pénzügyminisztérium 2020. decemberében megküldte a Támogatói Okiratot és 2020. december 18.-án a támogatás összegét 45 820 964 Ft-ot az Önkormányzat számlájára átutalt. A Képviselő-testület 126/2020. (IX. 17.) Ök.sz. határozatával döntött az önrész összegéről 45 820 966 Ft.-ról. A bevétel összege az önkormányzat kötött maradványát képezi, a pályázat költségeit a kiadások között megterveztük.

Pesterzsébet Önkormányzatának 2021. évi költségvetési létszámkerete (1.5. sz. mellékelt)

A létszámkeret tartalmazza havonkénti bontásban a közalkalmazottak és a köztisztviselők létszámát, valamint a közfoglalkoztatottak és a bedolgozók létszámait.

TÁJÉKOZTATÓ TÁBLÁK

Pesterzsébet Önkormányzata 2021. évi összevont költségvetési mérlege (1.1. melléklet)

Az összevont költségvetési mérleg az önkormányzat, az intézmények és a Polgármesteri Hivatal adatait együttesen tartalmazzák.

A mérleg működési és felhalmozási célú bevételeit és kiadásait külön-külön mutatja.

A mérleg kimutatással jól látszik, hogy a működési bevételek 1 963 580 228 Ft-tal kevesebbek, mint a működési kiadások.

A felhalmozási bevételek 547 657 243 Ft-tal maradnak el a kiadásokhoz képest.

A hiány fedezetére belső finanszírozásként a 2020. évi maradvány tervezett összegét állítottuk be a költségvetésbe.

Pesterzsébet Önkormányzata több éves kihatással járó döntései (1.2. melléklet)

A táblázatban szerepel az Önkormányzat, az intézmények és a Polgármesteri Hivatal által több évi kihatással járó kötelezettségvállalásai.

Bevételek és kiadások Áht. 102. § (3) bekezdése szerinti mérlege (1.3. melléklet)

Az Áht. 102. § (3) bekezdése szerint a bevételek és kiadások zárt rendszerű és megfelelő csoportosításban történő bemutatásához mérlegeket kell kialakítani és összeállítani, figyelemmel az osztályozási rendszerek szempontjaira és előírásaira. A mérlegek – az e törvényben meghatározott kivétellel – a költségvetés előterjesztésekor a vonatkozó év tervadatait, az előző év várható, és az azt megelőző év tényadatait tartalmazzák.

Költségvetési évet követő három év tervezett bevételeinek és kiadásainak keretszámai (1.6. melléklet)

A táblázatban szerepel az Önkormányzat, az intézmények és a Polgármesteri Hivatal 2022., 2023., és 2024., évek bevételi és kiadási keretszámai. A keretszámok a 2021. év előirányzataival megegyezőek, mivel a bizonytalan költségvetési helyzet miatt nem lehet megállapítani a következő évek bevételeit és ennek megfelelően a kiadásait sem.

Az Önkormányzat bevételei (2.1. melléklet)

Működési bevételek

B1 rovat Működési célú támogatások Áh-n belülről

B11 Önkormányzatok működési támogatásai

A Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvényben foglaltak szerint:

A helyi önkormányzatok működésének általános támogatása 904 167 661 Ft, melynek tekintetében 2020. évben és az azt megelőző években az önkormányzat nem kapott támogatást, mivel beszámítással a teljes támogatás elvonásra került.

Az egyes köznevelési feladatok támogatása 1 276 782 720 Ft, amely 81 937 520 Ft-tal több, mint a 2020. évi előirányzat.

Az egyéb szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása 599 642 320 Ft, amely a 2020. évi tervezetthez képest 47 260 811 Ft-tal magasabb.

A gyermekétkeztetési feladatok támogatása 416 069 075 Ft, 13 133 079 Ft-tal több az előző évi előirányzatnál.

Óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység támogatása 32 803 908 Ft, melynek tekintetében 2020. évben és az azt megelőző években az önkormányzat nem kapott támogatást.

A kulturális feladatok támogatása 9 057 550 Ft-tal többet 35 345 520 Ft támogatást kapunk.

Tehát az önkormányzat 1 087 751 995 Ft-tal több támogatást kapott a 2021. évben.

Ezzel szemben viszont 2020. évben a szolidaritási hozzájárulás 222 243 452 Ft volt, amíg 2021. évben 926 576 136 Ft, melynek a különbsége 704 332 684 Ft. Ezen összeget a kiadások között kell tervezni, tehát a kiadások ezzel az összeggel emelkednek a tavalyi évhez képest.

Összegezve tehát „ténylegesen” 383 419 311 Ft-tal emelkedett a 2021. évi támogatás összege.

B16 Egyéb működési célú támogatások bevételei ÁH-n belülről

Terveztük a köztemetés tapasztalati adatai alapján a várható bevételét 12 000 000 Ft-ot, amely 4 000 000 Ft-tal több, mint tavaly volt.

B2 Felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülről

B25 Egyéb felhalmozási célú támogatások bevételei Áh-n belülről

A TÉR KÖZ 2018. Városrehabilitációs pályázat „Dunai sétány” pályázati támogatását 150 000 000 Ft-ot terveztük meg, amely utólagos finanszírozású pályázat.

B3 Közhatalmi bevétel

B34 Vagyoni típusú adók

A helyi építményadóról szóló, 40/2012. (XII. 7.) Ök. sz. rendelet alapján az építményadó évi mértéke 1 658 Ft/m2. A 2020. évi LXXVI. tv. és a helyi építményadóról szóló önkormányzati rendelet módosítása alapján 2020. július 14-ével hatályát vesztette a reklámhordozó után fizetett építményadó. A kivetett építményadó mértéke 5 000 Ft/m2 volt. A reklámhordozó miatti kiesés az önkormányzatnak 2021. évben hozzávetőlegesen 15 000 000 Ft.

A 2020. november 18-án készült lajstrom alapján adózók száma 1 253 fő.

Az építményadó tervezhető mértékét 570 000 000 Ft-ban határoztuk meg megegyezően a 2020. évi tervvel.

A helyi telekadóról szóló 41/2012. (XII. 7.) Ök. sz. rendelet alapján a telekadó évi mértéke sávos, 50 Ft/m2, 150 Ft/m2, 200 Ft/m2, a fenti mértékek 2017. április 27-étől hatályosak.

A 2020. november 18-án készült lajstrom alapján adózók száma 186 fő. Ez alapján a telekadó tervezett előirányzatát 360 000 000 Ft-ban határoztuk meg megegyezően a 2020. évi tervvel.

B35 Termékek és szolgáltatások adói

A Fővárosi Önkormányzatnak „A Fővárosi Önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek 2021. évi megosztásáról” szóló rendelet-tervezetében az iparűzési adóból való részesedésünk a késedelmi pótlék és adóbírsággal együtt 4 257 885 000 Ft. Ez 961 214 000 Ft-tal kevesebb, mint a 2020. évi eredeti előirányzat. Az iparűzési adó 2020. évi költségéhez kapcsolódó bevétel soron 6 178 000 Ft-ot vettünk számításba, amit a kiadási oldalon is megterveztünk, tekintettel arra, hogy az iparűzési adóhoz kapcsolódó költségekből is részesülnek az önkormányzatok.

A gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. tv. 9. § (1) bek. szerint 2021. január 1.-től a gépjárműadó beszedését az állami adó- és vámhatóság látja el, így az önkormányzat bevétel kiesése a gépjárműadóból hozzávetőlegesen 150 000 000 Ft.

Idegenforgalmi adóra a fővárosi forrásmegosztás alapján 606 000 Ft-ot terveztünk, mely 606 000 Ft-tal kevesebb, mint a 2020. évi eredeti előirányzat.

B36 Egyéb közhatalmi bevételek

A helyi adókhoz kapcsolódó késedelmi pótlékra és bírságra tapasztalati adat alapján összesen 9 000 000 Ft-ot terveztünk, mely a 2020. évi előirányzathoz képest 1 000 000 Ft-tal magasabb.

2021. évben 7 000 000 Ft talajterhelési díj bevételt vettünk számításba, mely a 2020. évi előirányzatnál 2 000 000 Ft-tal alacsonyabb.

A talajterhelési díj mértéke 1 800,-Ft/m3. Az adóalanyok száma évről-évre csökken, a nyilvántartás szerint 249 fő szerepelt, ebből 86 adóalany mentes. A csökkenő adóbevételt indokolja, hogy az ingatlanok értékesítése során az új tulajdonosok általában felújítanak és egyben rákötnek a csatornahálózatra, így kikerülnek a díjfizetés kötelezettsége alól. A tízszeresére megemelkedett díj miatt az elmúlt években jelentős számban kötöttek rá a csatornára.

Útkezelői hozzájárulás

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 37. § (1) bekezdése kimondja, hogy a közút területének nem közlekedési célú igénybevételéért igénybevételi díjat kell fizetni.

Az Önkormányzat az Önkormányzat tulajdonában és kezelésében lévő közutak burkolatbontásának szabályozásáról, valamint a nem közlekedési célú igénybevételért fizetendő díj meghatározásáról szóló 7/2018. (III. 26.) Ök. számú rendelet 1. mellékletében meghatározottak alapján szabja meg az útkezelői hozzájárulást és határozza meg a hozzájárulás díját. A 2021. évi előirányzat összegét 7 000 000 Ft-tal terveztük meg, mely 3 000 000 Ft-tal kevesebb, mint a 2020. évi előirányzat.

B4 Működési bevételek

B402 Szolgáltatások ellenértéke

Önkormányzati lakások bérbeadásához kapcsolódóan a 2020. évi teljesítési adatokat figyelembevételével terveztük meg:

lakbérbevétel:

2020. évre 80 000 000 Ft

-

ot, 2021. évben

106 178 000

Ft

-ot vettünk számba,

közüzemi díj bevétel:

2020. évre 13 000 000 Ft

-

ot, 2021. évben

12 000 000 Ft

-tot vettünk számba,

közös költség bevétel:

2020. évre 21 000 000 Ft

-

ot, 2021. évben

25 000 000 Ft

-ot vettünk számba.

Az önkormányzati nem lakás célú helyiségek bérbeadásából származó bevételi előirányzat 2020. évi összege 110 000 000 Ft, a 2021. évben 120 000 000 Ft-tal terveztük.

A helyiségek közös költségére 13 000 000 Ft-ot terveztünk a 2020. évi eredeti előirányzattal azonos mértékben.

Egyéb önkormányzati vagyon bérbeadásából származó bevétel címen 10 000 000 Ft-ot terveztünk meg, 2 000 000 Ft-tal többet, mint 2020. évben.

Közterület használatba vételi díjra 26 000 000 Ft-ot terveztünk, mely 2 000 000 Ft-tal kevesebb, mint a 2020. évi előirányzat.

B403 Közvetített szolgáltatások

A közvetített szolgáltatások - közmű tovább-számlázását – 12 000 000 Ft-tal terveztük, 2 000 000 Ft-tal többet, mint a 2020. évi előirányzat.

B406 Kiszámlázott általános forgalmi adó

Az áfa bevételt a kiszámlázásra kerülő áfa köteles szolgáltatások után terveztük meg 62 000 000 Ft-tal, 6 000 000 Ft-tal kevesebbet, mint a tavalyi évben.

B408 Kamatbevételek

A bankszámláinkon lévő összegek lekötésére már évek óta nem volt lehetőség, korábbi években a BUBOR mértéke csökkent, így nagyon alacsonyak voltak a betéti számlán elhelyezett összegek utáni kamatmértékek, 2020. évben pedig állampapír lekötésére csak hosszabb távra volt lehetőség.

2021-ra 190 000 Ft-ot vettünk számításba, amely a 2020. évi előirányzathoz képest 110 000 Ft-tal kevesebb.

B411 Egyéb működési bevétel

Egyéb működési bevételeket 13 000 000 Ft összegben terveztük, mely a 2020. évi eredeti előirányzattal azonos mértékű.

B5 Felhalmozási bevételek

B52 Ingatlanok értékesítése

Önkormányzati lakások értékesítéséből származó bevételt 2021. évben 60 000 000 Ft-ot terveztünk, mely a 2020. évi eredeti előirányzathoz képest 20 805 000 Ft-tal több, mint a 2020. évielőirányzat. A tervezéskor a 2020. évi teljesítési adatokat vettük figyelembe.

B7 Felhalmozási célú átvett pénzeszközök

A helyi támogatást a lakásépítéshez-vásárláshoz korábbi években nyújtott helyi támogatás visszafizetéséből terveztük előző évi tapasztalati adat alapján 700 000 Ft összegben, továbbá a dolgozóknak nyújtott kölcsön 24 000 000 Ft összegben. Mindkettő önként vállalt feladata az önkormányzatnak.

B8 Finanszírozási bevételek

Maradvány címén 2 400 000 000 Ft terveztünk. A maradvány összege 150 000 000 Ft-tal több, mint a 2020. évi eredeti előirányzat.

Önkormányzat kiadásai (2.3. melléklet)

K1 Személyi juttatások

Személyi juttatások között a polgármester és az alpolgármesterek személyi juttatásait, a képviselők és a bizottsági tagok juttatását és a reprezentációs kiadásokat terveztük 226 833 265 Ft összegben.

Ez 55 568 981 Ft-tal kevesebb, mint a 2020. évi eredeti előirányzat. A csökkenést indokolja, hogy a személyi juttatások között kell megtervezni az önkormányzati rendezvényekhez kapcsolódó reprezentációs kiadások összegének adóköteles részét, melyet 2021. évben a koronavírus járvány miatti bevétel csökkenés miatt, jelentős mértékben lecsökkentettük.

K2 Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

A személyi juttatáshoz tartozó munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó összege 69 705 889 Ft-tal szemben 38 834 641 Ft a 2021. évben.

K3 Dologi kiadások

Dologi kiadások tervezett előirányzata 1 870 711 071 Ft. Ez 56 059 493 Ft-tal kevesebb, mint a 2020. évi előirányzat. A csökkenés oka, hogy a koronavírus veszélyhelyzet miatt kieső bevétel csökkenést a kiadásoknál kell korrigálni.

Az előirányzatok között – a felsorolás a teljesség igénye nélkül készült - megterveztük (nettó összeg):

az útkarbantartás

50 000 000 Ft,

járdakarbantartás

150 000 000 Ft,

az intézmények karbantartására

239 500 000

Ft,

önkormányzati lakások és helyiségek karbantartása

27 500 000 Ft,

egyéb építmények és közterületek karbantartási munkái

246 048 000 Ft,

a közös költség kiadásait

167 000 000 Ft,

a közüzemi díjakat

74 000 000 Ft

,

az uszodaüzemeltetést

114 000 000 Ft,

jégcsarnok üzemeltetése

36 000 000 Ft,

csónakház üzemeltetése

18 000 000 Ft,

közszolgálati TV műsorkészítés kiadását

19 842 000 Ft

,

és az önkormányzat valamennyi szerződésből fennálló kifizetési kötelezettségét.

Több környezetvédelemmel kapcsolatos kiadások (nettó összeg):

kertészeti, növényvédelmi feladatok

77 000 000 Ft,

roncsautók elszállítása

4 500 000 Ft,

kis állat tetem elszállítása

1 200 000 Ft,

fapótlás

12 000 000 Ft.

K4 Ellátottak pénzbeli juttatása (2.6. melléklet)

Az előirányzatra 100 500 000 Ft-ot terveztünk, amely 29 890 000 Ft-tal alacsonyabb, mint a 2020. évi eredeti előirányzat.

A Szt. és a települési támogatásokról szóló 2/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) alapján megállapított települési támogatásokra vonatkozó tábla tervezése a 2020. évi teljesítési adatokra figyelemmel került meghatározásra. A táblában a sorok előirányzatai közötti változtatást az egyes támogatási formák 2020. évi teljesítési adatai indokolják, valamint a 2021. évben bevezetésre kerülő Tüdőgyulladás elleni védőoltáshoz nyújtott támogatás költségei is figyelembevételre kerültek a tervezéskor.

A „Köztemetés” soron (kötelező feladat) az előirányzat a 2020. évi teljesítési adatok alapján került megállapításra.

K5 Egyéb működési célú kiadások

Az előirányzat mindösszesen 1 408 604 810 Ft, mely 257 837 338 Ft-tal több mint a 2020. évi eredeti előirányzat.

K502 Elvonások és befizetések

Az előirányzaton 2020. évben 222 243 452 Ft-ot terveztünk meg. A Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény szolidaritásra vonatkozó rendelkezései alapján az Önkormányzat által fizetendő szolidaritási hozzájárulás, 2021. évben 926 576 136 Ft. Ez 704 332 684 Ft-tal több, mint a 2020. évben fizetett összeg.

K506 Egyéb működési célú támogatások Áh-n belülre (2.4. melléklet).

A rovaton az előirányzaton belül a XX. kerületi Rendőrségnek nyújtott támogatás 57 407 800 Ft. A BURSA támogatásra a Nemzeti Erőforrás Minisztérium részére 5 000 000 Ft-ot terveztünk. A köztemetés kiadására tapasztalati adatokat figyelembe véve 5 000 000 Ft-ot terveztünk.

Az iparűzési adó beszedéséhez kapcsolódó 2020. évi kiadás összege 6 178 000 Ft.

A helyi nemzetiségi önkormányzatok támogatására 7 100 000 Ft-ot terveztünk. Az önkormányzat által nyújtott támogatást megállapodás alapján, felhasználási kötöttséggel kapják a helyi nemzetiségi önkormányzatok, melynek fel nem használt összegét a központi támogatáshoz hasonlóan vissza kell fizetniük az önkormányzat részére.

K507 Működési célú garancia és kezességvállalásból származó kifizetések Áh-n kívülre

A rovaton terveztük meg a DHK által benyújtott inkasszók fedezetét, melyeket az önkormányzati lakásokban lakó bérlők távhő díjának nem fizetése esetén érvényesít a DHK. 2020. évben az Önkormányzat keret megállapodást kötött a DHK-val, melynek lényege, hogy az Önkormányzatnak nem kell megfizetnie a kamat-, eljárási-, és végrehajtási költségeket és a tőke tartozásból további 7 % kedvezményt kap, amennyiben évente külön megállapodás keretén belül kifizeti az adott évben felhalmozódott tartozás összegét. Ennek fejében a DHK nem fog végrehajtási eljárást kezdeményezni az Önkormányzattal szemben. A 2020. évben megkötött megállapodás alapján 2021. évben 1 500 000 Ft-ot irányoztunk elő.

K512 Egyéb működési célú támogatás Áh-n kívülre (2.4. melléklet)

A veszélyhelyzetre tekintettel a 2021. évi költségvetésben államháztartáson kívülre átadott pénzeszközt tételesen nem terveztünk, felosztandó összegként 6 190 000 Ft-ot terveztünk meg az elengedhetetlen támogatásokra.

Tervezésre került a minden évben biztosított szervezetek részére 145 850 000 Ft- az ESMTK Egyesület, az ESMTK LE Kft. az Integrit XX. Kft., az Aranyfű Gyógyszertár és a Pesterzsébeti Polgárőrség - nyújtott támogatás.

K513 Tartalékok (2.5. melléklet)

Tartalékként terveztünk 207 398 481 Ft-ot, amely 424 709 810 Ft-tal kevesebb, mint a 2020. évi eredeti előirányzat.

Az eltérést indokolja a Külső-pest Tankerület Iskolák felújítási keretének 100 000 000 Ft-os, valamint a bérlakás értékesítés elkülönített számlán a 2020. évi bérlakás kiadások tervezett összegével csökkentett egyenlege 312 748 184 Ft 2020. évben az eredeti előirányzatban tervezésre került, a 2021. évi előirányzat már nem tartalmazza ezen összegeket.

Itt terveztük meg a koronavírussal kapcsolatos kiadások tervezett összegét 38 100 000 Ft-ot.

Az általános tartalék előirányzata 45 888 607 Ft.

A bérlakás értékesítés elkülönített számla és az egyéb helyiség-telek értékesítés számla bevételeinek egyenlegét nem terveztünk meg tartalékként. A fenti számlák egyenlegét a kiadások fedezeteként jelöltük meg.

K6 Beruházások (2.7. melléklet)

A beruházások előirányzata 614 320 082 Ft. Ez 153 081 224 Ft-tal kevesebb, mint a 2020. évi előirányzat.

K7 Felújítások (2.8. melléklet)

A felújítások kiadások előirányzata 80 645 000 Ft, amely 140 075 031 Ft-tal kevesebb, mint 2020-ban. A kiadás jelentős csökkenését indokolja a veszélyhelyzeti bevétel csökkenés.

K8 Egyéb felhalmozási célú kiadások

Az előirányzat mindösszesen 26 010 744 Ft, mely az alábbi rovatokra tervezett összegeket tartalmazza.

K84 Egyéb felhalmozási célú támogatások Áh-n belülre (2.4. melléklet)

A XX. kerületi Tűzoltóparancsnokság eszközök beszerzésére 2 000 000 Ft-ot, az elidegenített volt szolgálati lakások vételárának 70 %-át, 10 744 Ft-ot terveztünk

K86 Felhalmozási célú visszatérítendő támogatások kölcsönök törlesztése Áh-n kívülre

Az előirányzat tartalmazza a dolgozóknak lakásépítésre, vásárlásra, felújításra nyújtott munkáltatói kölcsön előirányzatát 24 000 000 Ft-ot.

K89 Egyéb felhalmozási célú támogatások Áh-n kívülre (2.4. melléklet)

Ilyen célra nem terveztünk előirányzatot.

K9 Finanszírozási kiadások

Az intézmények és a Polgármesteri Hivatal működési és felhalmozási célú felügyeleti szervi támogatása 7 071 900 536 Ft.

Adósságot keletkeztető ügyletből eredő fizetési kötelezettség bemutatása (2.9. mellékelt)

Az Áht. 23. § (1) bekezdés g) pontja szerint a helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza a Gst. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyleteiből és az ökormányzati garanciákból és önkormányzati kezeségekből fennálló kötelezettségeit az adosságot keletkehető ügyletek futamindejének végéig, illetve a garancia, kezesség érvényesíthetőségéig, és a Gst. 45. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján kiadott jogszabályban (353/2011. (XII. 30.) Kormány rendelet) meghatározottak szerinti saját bevételeit.

A táblázatban bemutatásra kerültek a törvényben meghatározott saját bevételek, valamint az előző években keletkezett tárgyévi fizetési kötelezettségek és a tárgyévben keletkezett, illetve keletkező a tárgyévet terhelő fizetési kötelezettségek.

Adósságot keletkeztető ügyletet 2021. évre az Önkormányzat nem tervezett.

TÁJÉKOZTATÓ TÁBLÁK

Pesterzsébet Önkormányzata 2021. évi bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási terve (2.10. melléklet)

Az ütemterv tartalmazza az önkormányzati bevételek és kiadások ütemezését.

A bevételeknél figyelembe vettük a központi támogatások, a fővárosi önkormányzat osztottan megillető bevételei, a felhalmozási és működési célú támogatások ÁH-n belülről várható teljesülését és a saját bevételek várható teljesülését a tapasztalati adatok alapján. A kiadásoknál tapasztalati adatokkal számoltunk, illetve az ismert teljesülési kiadási adatok esetében a várható kifizetésekkel.

Pesterzsébet Önkormányzata 2021. évi közvetett támogatásai (2.11. melléklet)

A táblázat adatai a 2021. évi építményadó és telekadó méltányosság alapján történt elengedésére vonatkozó számadatokat tartalmazza.

Az építmény- és a telekadó helyi adó, bevétele teljes mértékben az önkormányzatot illeti meg. Építmény- és telekadó esetében a törvényi mentességeken felül magánszemélyek részére állapít meg önkormányzati mentességet a helyi építmény- és telekadó rendelet. Kedvezmény ezen adókban nincs.

A mentes adótárgyakról nem kerül benyújtásra adóbevallás, a mentesség fizetési kötelezettséget nem eredményez. Miután nincs erre vonatkozó nyilvántartás, csak durva becsléssel állapítható meg a mentességek miatti bevételkiesés, ezért a mellékelt kimutatásban a méltányosság alapján elengedett adók összegét szerepeltettük.

1. Lakosság részére lakásépítéshez, lakásfelújításhoz nyújtott kölcsönök elengedésének összege

Az Önkormányzat követeléseiről való lemondás és a részletfizetés engedélyezésének

szabályairól szóló 30/2017. (XI.15.) Önkormányzati rendelet 5. § (1) bekezdése szerint

nincs lehetőség a lakosság részére nyújtott lakáscélú kölcsön tőkekövetelésének

elengedésére.

2. Helyiségek, eszközök hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény, mentesség összege

Nyilvántartásunk szerint 2020. évben 25 db nem lakáscélú helyiség, egy felépítéses ingatlan és 3 db egyéb ingatlan lesz térítésmentesen használatba adva az alábbi bontás szerint:

a) Központi jogszabály alapján használatba adott helyiségek

Magyarország Országgyűlése a járások kialakításáról, valamint egyes ezzel összefüggő törvények módosításáról szóló 2012. évi XCIII. törvényben úgy rendelkezett, hogy a települési önkormányzatok mindazon vagyona és vagyoni értékű joga, amelyek a jogszabály által meghatározott, átvételre kerülő államigazgatási feladatok ellátását biztosítják, 2013. január 1-jén a Magyar Állam ingyenes használatába kerültek.

Budapest XX. kerületében 11 db helyiség szolgálja állami szervek feladat ellátását.

A 2020. évben a központi jogszabály alapján használatba adott helyiség esetében a támogatás összege 40 590 285 Ft/év + ÁFA. Az ingatlanok vélelmezett bérleti díjának (a támogatás összegének) meghatározása a Képviselő-testület 037/2020. (II. 13.) Ök. számú határozata alapján történt.

b) Képviselő-testület döntése alapján 14 db helyiséget adtunk bérbe, illetve használatba:

- 1 db helyiség az önkormányzat 100%-os tulajdonában lévő gazdasági társaság feladatainak ellátását biztosítja;

- 11 db helyiség egyéb szervezetek részére térítésmentesen használatban adott,

- 1 db helyiség és 1 db. felépítéses ingatlan egyéb szervezet részére kedvezményes bérleti díj ellenében bérbeadott,

- 1 db helyiség esetében Önkormányzatunk - mint alapító tag – biztosítja az ingatlan térítésmentes használatát az Anyaoltalmazó Alapítvány részére.

A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. tv. 11. § (13) bek. értelmében nemzeti vagyon ingyenesen kizárólag közfeladat ellátása céljából hasznosítható.

Az önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaságok, szervezetek és intézmények közfeladatot látnak el, míg az egyéb szervezetek által használt helyiségek esetében mentesült önkormányzatunk a pályázat útján történő hasznosítás alól, valamint e szervezetek nyilatkozatot nyújtottak be, miszerint közfeladatot látnak el.

A 2021. évben a Képviselő-testület eddigi döntései alapján használatba adott helyiségek esetében a támogatás összege 28 611 994 Ft/év + ÁFA. Az ingatlanok vélelmezett bérleti díjának (a támogatás összegének) meghatározása a Képviselő-testület 037/2020. (II. 13.) Ök. számú határozata alapján történt.

c) Képviselő-testület döntése alapján 3 db sportcélú ingatlant adtunk használatba, illetve haszonkölcsönbe az Erzsébeti Spartacus Munkás Testedző Kör Sportegyesület részére

A 2021. évben a Képviselő-testület korábbi döntései alapján használatba/haszonkölcsönbe adott sportcélú esetében a támogatás összege 33 960 000 Ft/év + ÁFA. Az ingatlanok bérleti díjára vonatkozóan nincs külön képviselő-testületi döntés, ezekre az ingatlanokra a bérleti díj összegét értékbecslési szakvélemény alapján állapítottuk meg.

A jelen állapot szerint a 2021. évben a közvetett támogatás mindösszesen 103 162 279 Ft összeggel jelenik meg.

Pesterzsébet Önkormányzatának több éves kihatással járó döntései (2. 12. melléklet)

A táblázatban szerepel az Önkormányzat által több évi kihatással járó kötelezettségvállalásai 418 967 447 Ft értékben.

Polgármesteri Hivatal bevételei (3.1. melléklet)

B1 Működési célú támogatások ÁH-n belülről

A 2021. évi népszámlálás központi forrás 70 %-át 2020. évben a Központi Statisztikai Hivatal átutalta a Polgármesteri Hivatal részére, így 2021. évben a támogatás 30 %-át 16 722 068 Ft-ot terveztünk.

A nemzetiségi önkormányzati képviselők időközi választására központi forrásként 337 510 Ft-ot terveztünk az Örmény Nemzetiségi Önkormányzat választásának kiadásaira.

B4 Működési bevételek

A Polgármesteri Hivatal működési bevétele 2 895 600 Ft, mely 1 549 400 Ft-tal kevesebb, mint a 2020. évi eredeti előirányzat. A bevétel az újsághirdetésekből és az anyakönyvi szolgáltatásból keletkezik.

B8 Finanszírozási bevételek

A Polgármesteri Hivatal irányító szervi támogatása 2 076 381 959 Ft, mely 138 098 911-tal több, mint 2020-ban.

Polgármesteri Hivatal kiadásai (3.2. melléklet)

K1 Személyi juttatások

A személyi juttatások előirányzata 1 309 380 446 Ft, mely 159 945 472-tal több, mint a 2020. évi eredeti előirányzat.

A növekedést az alábbiak indokolják:

A Képviselő-testület 226/2020. (XII. 03.) BPXXPM. számú határozatával 2021. január 1-jétől jóváhagyta, hogy a

köztisztviselői illetményalap

55 000 Ft

legyen.

Cafetéria juttatásként bruttó

400 000 Ft/fő

összeget terveztünk.

A 2021. évben nem került tervezésre a köztisztviselők részére jutalom.

2021. január 1-jén a Polgármesteri Hivatal létszáma 165 fő.

K2 Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

A munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adót a személyi juttatás kiadásaihoz terveztük a törvényi előírások alapján, melynek összege: 218 420 300 Ft, ami 12 502 776 Ft-tal kevesebb, mint a 2020. évi eredeti előirányzat. A csökkenés oka, hogy 2020. július 1.-től a szociális hozzájárulási adó 17,5 %-ról 15,5%-ra csökken.

K3 Dologi kiadások

A Polgármesteri Hivatal dologi kiadásai 2019. évben 487 718 415 Ft, mely 37 727 135-tal több, mint a 2020. évi eredeti előirányzat. Az emelkedés indoka részben, hogy a koronavírus kiadásaira 13 000 000+ÁFA összeget terveztünk, valamint a befizetendő ÁFA 450 000 Ft-tal nőtt, mivel a 2020. évi befizetendő ÁFÁ-t a veszélyhelyzetre való tekintettel 2020. évben nem kellett megfizetni, melynek kihatása 2021. évre húzódik át.

K5 Egyéb működési célú kiadások

K512 Egyéb működési célú támogatások ÁH-n kívülre

Az előirányzaton a korábbi évekhez hasonlóan három személy baleseti kártérítésének összegét terveztük 998 476 Ft összegben.

K6 Beruházások (3.4. melléklet)

A 2021. évi tervezett előirányzat 77 914 500 Ft, mely 28 385 745 Ft-tal kevesebb, mint a 2020. évi előirányzat.

K7 Felújítások (3.5. melléklet)

Az előirányzat 1 905 000 Ft, ez 3 175 000 Ft-tal kevesebb, mint a 2020. évi eredeti előirányzat.

TÁJÉKOZTATÓ TÁBLÁK

Pesterzsébet Önkormányzata Polgármesteri Hivatalának 2021. évi bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási terve (3.6. melléklet)

Az ütemterv tartalmazza a Polgármesteri Hivatal bevételei és kiadásai ütemezését.

A működési bevételeket egyenletesen minden hónapra terveztük, ugyanúgy, ahogy a kiadások között a személyi juttatások, járulékok, dologi kiadások és segélyek folyósításának várható teljesülését. A felhalmozási kiadásokat a költségvetés elfogadását követően terveztük be március hónaptól.

Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal több éves kihatással járó döntései (3. 6. melléklet)

A táblázatban szerepel az Polgármesteri Hivatal által több évi kihatással járó kötelezettségvállalásai 104 361 038 Ft értékben.

Intézmények bevételei (4.; 4.1-4.24. mellékletek)

B1 Működési célú támogatások Áh-n belülről

Működési célú támogatás bevétele elkülönített állami pénzalapoktól

A Csili Művelődési Központ 442 073 Ft, a Szociális Foglalkoztató 16 077 782 Ft bevételt tervezett a Munkaügyi Központtal kötött 2021. évre áthúzódó támogatási szerződések alapján.

Működési célú támogatás bevétele társadalombiztosítási pénzügyi alapjaitól

A 2020. évi eredeti előirányzathoz viszonyítva a NEAK támogatás összege 85 350 300 Ft-tal emelkedett 328 635 100 Ft-ra.

B2 Felhalmozási célú támogatások Áh-n belülről

2021-re nem tartalmaz előirányzatot.

B4 Működési bevételek

Az intézmények működési bevételei magukban foglalják a szolgáltatások díjbevételét (nyújtott szolgáltatások ellenértéke, helyiségbérleti bevételek) a közvetített szolgáltatások értékét, az intézményi ellátási díjakat, a kiszámlázott általános forgalmi adót, valamint az általános forgalmi adó visszatérítését.

A 2020 évi költségvetésben 418 641 689 Ft volt az előirányzat, 2021. évre 436 691 006 Ft-ot terveztünk, amely 18 049 317 Ft-tal több, mely a befizetendő étkezési díj emelkedéséből adódik.

B8 Finanszírozási bevételek

A GAMESZ kimutatása alapján az intézmények kötelezettséggel terhelt maradványa 161 829 919 Ft.

Irányítószervi támogatás

2021. évben a működési célú irányítószervi támogatás 5 074 248 577 Ft, a felhalmozási célú irányítószervi támogatás 1 270 000 Ft, mindösszesen: 5 075 518 577 Ft, ami 253 384 825 Ft-tal több, mint a 2020. évi eredeti előirányzat.

Intézmények kiadásai (4.; 4.1-4.24. mellékletek)

K1 Személyi juttatások

Az intézmények 2020. évi eredeti személyi juttatás előirányzata 3 156 403 409 Ft volt, 2021. évben ez 3 292 337 399 Ft. A személyi juttatás 135 933 990 Ft-tal nőtt.

A személyi juttatások javasolt előirányzata fedezetet nyújt az intézmények munkavállalóinak éves törvény szerinti illetményeire, kötelező átsorolásaira, - köztük a minimálbérre és a garantált bérminimumra történő emelésre a 2019. január 01-jén érvényes bértábla szerint, illetve valamennyi intézmény tekintetében státuszok szerint betervezésre került 10 000 Ft és a főiskolát végzett munkavállalók tekintetében 30 000 Ft és járulékai összegű munkáltatói döntésen alapuló illetmény.

A 10 000 Ft és a 30 000 Ft munkáltatói döntésen alapuló illetmény a 11 intézmény esetében 224 532 000 Ft-ot jelent a személyi juttatások soron.

A költségvetési rendelettervezetben szereplő előirányzat tartalmazza a tervezett munkáltatói döntésen alapuló illetmények emelését (óvodákban az egyéb dolgozóknak, valamint a GAMESZ-ban és a Szociális Foglalkoztatóban foglalkoztatottaknak), a 2 % kereset-kiegészítés fedezetét, a 25, 30 és 40 éves munkaviszonnyal összefüggő jubileumi jutalmakat. A hűségjutalmak az előző évekhez hasonlóan nem kerültek betervezésre. A költségvetési rendelettervezetben szereplő előirányzat tartalmaz készenléti díjakat, műszakpótlékot, túlóra díjakat, megbízási díjakat.

Megterveztük azoknak a közalkalmazottaknak a felmentési időre járó kifizetéseit, akik 2021. évben rendelkeznek a nyugdíj megállapításához szükséges jogosultsági idővel, és kérelmezték a munkaviszonyuk felmentéssel történő megszüntetését.

Az intézményben dolgozók részére a tervezett költségvetés fedezetet nyújt a munkába járással kapcsolatos (vidékről bejáró munkavállalók) közlekedési költségtérítésére.

K2 Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

A személyi juttatások után 2021. évben 15,5 % munkaadókat terhelő járulékot és szociális hozzájárulási adót terveztünk.

A munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó összege 2021. évben 557 783 233 Ft.

Megterveztük a rehabilitációs hozzájárulásokat és egyéb költségtérítések után fizetendő munkáltatót terhelő egészségügyi hozzájárulás és személyi jövedelemadó összegét, valamint a táppénz-hozzájárulást.

K3 Dologi kiadások

A dologi kiadások 2020. évi eredeti előirányzata 1 937 783 864 volt, 2021. évben 2 146 577 515 Ft, összességében 208 793 651 Ft-tal nőtt.

Valamennyi közüzemi díjhoz, a szemétszállításhoz, kéménysepréshez, a telefon és internet, valamint az intézmények által tovább-számlázott egyéb díjakhoz szükséges kiadásokat a GAMESZ által kiadott segédlet alapján terveztük.

A szolgáltatási kiadások az ismert kötelezettségvállalások, a GAMESZ által az intézményekre összeállított analitika és az előző évi teljesítések alapján kerültek megtervezésre.

A készletbeszerzések között megtervezésre kerültek a szakmai és az üzemeltetési anyagok beszerzéséhez szükséges költségek.

A szakmai anyagok beszerzéséhez az előző évekhez hasonlóan megterveztük a gyermek, illetve a csoportszámok arányában tervezett összegeket 5 000 Ft/gyermek, 50 000 F/óvodai csoport).

A működéshez szükséges üzemeltetési anyagok beszerzésére (hajtó- és kenőanyagok kiadásai, munkaruha, védőruha beszerzése, egyéb anyagbeszerzések) az előző évi eredeti előirányzat, tavalyi pénzforgalmi adatok és tapasztalati értékek alapján kis mértékben emelkednek.

A dologi kiadás növekedésének oka: a gyermekétkeztetés 26 %-os emelkedése, valamint, hogy a Pannon Menza Kft. diétás étkezési díja nagy mértékben megemelkedett és az étel kiszállításának módjában bekövetkező változás miatt kiegészítő költség kerül felszámolásra.

K4 Ellátottak pénzbeli juttatása

A HSZI pénzbeli juttatását tartalmazza 530 000 Ft.

K6 Beruházások

A beruházások között 2021. évben 21 966 310 Ft-ot terveztünk, amely 15 398 115 Ft-tal kevesebb, mint a 2020. évi előirányzat.

Az összeg tartalmazza az intézmények előző évi kötelezettségvállalással terhelt kötött maradványát.

TÁJÉKOZTATÓ TÁBLÁK

Pesterzsébet Önkormányzat intézményeinek 2021. évi bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási terve (4.23. melléklet)

A személyi juttatások év közbeni megoszlása jellemzően havonkénti arányosságot mutat. Az intézményhálózat nagy részére nem jellemző a szezonális munkavégzés. A munkabérek kifizetése esetében a közfoglalkoztatotti pályázatok alakulása miatt történhet kisebb-nagyobb mértékű változás a tervezethez képest.

A januárban kifizetésre kerülő decemberi bértételek még a 2020. évi minimálbér és garantált bérminimum alapján kerülnek elszámolásra, a január bérérték ezért mutat a többi hónaphoz képest kisebb összeget.

A márciusi bértételek megemelkedése pedig a munkáltatói döntésű illetményrész visszamenőleges kifizetésének eredménye.

További kiemelkedés esetlegesen a jogszabály alapján megtervezett keresetkiegészítés egyszeri kifizetéséből adódik, mely intézményvezetői hatáskör; illetve a jubileumi és hűségjutalmak számfejtéséből, melyeknek a jogi szabályozási kerete adott.

A munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó jellemzően követi a személyi juttatások arányát. A negyedévenkénti költségemelkedés a rehabilitációs járulék befizetéséből adódik.

A dologi kiadások a közműszámlák és a vásárolt élelmezés számlák nem egyenletes megoszlása miatt változik.

A közműszámlák esetében jellemzően a január – március, majd a november - december időszak erőteljesebb; míg a vásárolt élelmezés esetében a nyári oktatási intézményi zárva tartások miatt a tanév hónapjaiban jelentkeznek magasabb kiadási értékek.

Az intézmények 2021. évi közvetett támogatásai (4.24. melléklet)

A HSZI esetében az 1./ jogcím tartalmazza a

méltányossági alapon történő térítési díj elengedésének összegét

730 000 Ft

összegben. A 12/2008. (III. 31.) Ök. rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról 19. § (6) bekezdése szerint a polgármester az intézményvezető által megállapított személyi térítési összegtől – külön méltánylást érdemlő körülmény esetén – a rendelet melléklete szerint tényleges díjkategóriától eggyel lefelé eltérhet.

aktív korú szociális étkezők térítési díjának különbözetét (

4 237 000 Ft

összegben). Az aktív korú lakosság (kör meghatározva a Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzat Képviselő - testületének 12/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelete a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló, többször módosított 12/2008. (III. 31.) önkormányzati rendelet módosításáról – számára nyújtott kedvezményes és az intézményi étkezés térítési díj különbözete éves összege.

intézményvezetői hatáskörben leírásra javasolt összeget (

158 000 Ft

mértékben). A szociális törvény értelmében az intézményvezető saját hatáskörben 100 000 Ft egyedi értékig leírást javasolhat a kiszámlázott, de kiegyenlítésre nem került térítési díjak esetében.

a bölcsődék, óvodák és a GAMESZ telephelyeként működő iskolák esetében az 50 és 100 %-os kedvezményben részesíthető ellátottak körét jogszabályi háttér határozza meg. A bölcsődék és óvodák esetében az 50 %-os kedvezményességi kör már korábban megszűnt, csak teljes árú vagy 100 % kedvezményben részesülő ellátotti kedvezmény van jelenleg hatályban. 2015. évben a Magyar Közlöny 2015. évi 77. június 4-i számában megjelent a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvénynek az ingyenes bölcsődei és óvodai gyermekétkeztetés kiterjesztése érdekében történő módosításáról szóló 2015. évi LXIII. törvény alapján kibővült a bölcsődei és óvodai ingyenes étkezésben részesülők köre, így a közvetett támogatás az érintett intézményekben jelentősen megnövekedett a kedvezményesen étkező gyermekek jogszabályi változás okán való drasztikus emelkedésétől.

A bölcsődei és óvodai ingyenes intézményi étkezéshez a jelenlegi szabályozás alapján elegendő a szülői nyilatkozat a vagyon helyzetről, nem kell ezen nyilatkozatot alátámasztani egyéb dokumentációval.

A 190/2015. (VII. 20.) Kormányrendelet a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII. 29.) Kormányrendelet módosítása alapján kerül meghatározásra a bölcsődei étkezési térítési díjkedvezmény.

A helyiségek, eszközök hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény, mentesség összege, valamint az Egyéb nyújtott kedvezmény vagy kölcsön elengedésének összege jogcímeken a Csili Művelődési Központ által

56 404 309 Ft

közvetett támogatás került kimutatásra.

Pesterzsébeti Polgármesteri Hivatal több éves kihatással járó döntései (4. 25. melléklet)

A táblázatban szerepel az Intézmények által több évi kihatással járó kötelezettségvállalásai 4 859 128 326 Ft értékben.