Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata Képviselő-testülete 8/2021. (V. 6.) önkormányzati rendeletének indokolása

2020. évi költségvetés végrehajtásáról és a 2020. évi maradvány jóváhagyásáról

Hatályos: 2021. 05. 07

2020. évi költségvetés végrehajtásáról és a 2020. évi maradvány jóváhagyásáról

Általános indokolás

A 2020. évi költségvetés végrehajtásának szöveges indoklása

1. ÁLTALÁNOS RÉSZ

Teljes név: Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzata (továbbiakban Önkormányzat)

Székhely: 1201 Budapest XX. ker. Kossuth Lajos tér 1.

Az Önkormányzat besorolási, és egyéb adatai

Név: Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzata

Székhely: 1201 Budapest, Kossuth Lajos tér 1.

Telephelyek: Budapest, XX. Ker. Kálmán u. 15. Iskola

Budapest, XX. Ker. Téglagyár tér 9. Védelmi raktár

Budapest, XX. Ker. Kossuth Lajos tér 1. Védelmi pince

Budapest, XX. Ker. Kossuth Lajos u. 37/A. Képviselői Iroda

Budapest, XX. Ker. Ady Endre u. 84/A. Képviselői Iroda

Budapest, XX. Ker. Igló u. 6. II. 1-3. Képviselői Iroda

Budapest, XX. Ker. Pázsitos sétány 2. Képviselői Iroda

Budapest, XX. Ker. Vörösmarty u.180.Civil Szervezetek Háza

Adószáma: 15735832-2-43

Törzskönyvi azonosító: 735836

KSH statisztikai számjel: 15735832-8411-321-01

Alapító szerv: Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete

SZMSZ száma, és kelte: 26/2020. (XI. 29.) Önkormányzati rendelete

Gazdálkodási forma: Önállóan működő és gazdálkodó

Jogállása: Önálló jogi személy

Számlát vezető pénzintézet: Raiffeisen Bank Zrt., 1054 Budapest, Akadémia u.6.

Ktgv.-i bankszámlaszám: 12001008-01510331-00100003

Az alaptevékenység ellátásával összefüggő kormányzati funkciók:

011130 Önkormányzatok és önk.-i hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége 011220 Adó-, vám- és jövedéki igazgatás

013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360 Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások

016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

022010 Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

031030 Közterület rendjének fenntartása

032060 Polgári védelmi stratégiai tartalékok tárolása, kezelése

041110 Általános gazdasági és kereskedelmi ügyek igazgatása

041140 Területfejlesztés igazgatása

045120 Út, autópálya építése

045130 Híd, alagút építése

045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047120 Piac üzemeltetése

051050 Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása

052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

061020 Lakóépület építése

064010 Közvilágítás

066010 Zöldterület-kezelés

066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111 Háziorvosi alapellátás

072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás

072311 Fogorvosi alapellátás

072410 Otthoni (egészségügyi) szakápolás

074013 Pálya- és munka alkalmassági vizsgálatok

074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás

074052 Kábítószer-megelőzés programjai, tevékenységei

076010 Egészségügy igazgatása

081010 Sportügyek igazgatása

081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081041 Versenysport-, és utánpótlás nevelési tevékenység támogatása

081042 Fogyatékossággal élők versenysport tevékenysége

081043 Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása

081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

082061 Múzeumi gyűjteményi tevékenység

082063 Múzeumi kiállítási tevékenység

082091 Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

083050 Televízió-műsor szolgáltatása és támogatása

086030 Nemzetközi kulturális együttműködés

086090 Mindenféle egyéb szabadidős szolgáltatás

091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

091220 Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

096015 Gyernekétkeztetés köznevelési intézményben

096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

098010 Oktatás igazgatása

101221 Fogyatékossággal élők nappali ellátása

102025 Időskorúak átmeneti ellátása

102031 Idősek nappali ellátása

104012 Gyermekek átmeneti ellátása

104030 Gyermekek napközbeni ellátása

104031 Gyermekek bölcsődei ellátása

104035 Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások

104043 Család és gyermekjóléti központ

106010 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107015 Hajléktalanok nappali ellátása

107030 Szociális foglalkoztatás, fejlesztő foglalkoztatás

107051 Szociális étkeztetés

107052 Házi segítségnyújtás

107053 Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

109010 Szociális szolgáltatások igazgatása

Az alaptevékenység ellátásával összefüggő szakfeladatok:

521012 Polgári védelmi védőeszközök tárolása, kezelése

559093 Szolgálati lakás, szállás üzemeltetése

562912 Óvodai intézményi étkeztetés

562913 Iskolai intézményi étkeztetés

602000 Televízió-műsor összeállítása, szolgáltatása

680001 Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése

680002 Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése

680003 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

811000 Építményüzemeltetés

813000 Zöldterület-kezelés

821000 Adminisztratív kiegészítő szolgáltatás

856020 Pedagógiai szakmai szolgáltatások

862301 Fogorvosi alapellátás

869020 Otthoni (egészségügyi) szakápolás

873012 Időskorúak átmeneti ellátása

879018 Gyermekek átmeneti otthonában elhelyezettek ellátása

879019 Családok átmeneti otthonában elhelyezettek ellátása

881011 Idősek nappali ellátása

881013 Fogyatékossággal élők nappali ellátása

889101 Bölcsődei ellátás

889102 Családi napközi

889103 Gyermekétkeztetés bölcsődében és fogyatékosok nappali intézményében

889201 Gyermekjóléti szolgáltatás

889913 Nappali melegedő

889921 Szociális étkeztetés

889922 Házi segítségnyújtás

889923 Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

889924 Családsegítés

900400 Kulturális műsorok, rendezvények, kiállítások szervezése

910502 Közművelődési intézmények, közösségi színterek működtetése

931102 Sportlétesítmények működtetése és fejlesztése

999000 Szakfeladatra el nem számolt tételek

A számviteli politika főbb tartalmi elemei:

A számviteli politika kidolgozásának jogszabályi háttere

A számviteli politika részét képező szabályzatok

A számviteli politika célja, tartalma

Az Önkormányzat bemutatása

A számviteli politika hatálya, elkészítéséért felelős személy

Számviteli alapelvek

A költségvetés összeállításával kapcsolatos feladatok

Beszámolásra, zárszámadásra vonatkozó szabályozás

Egyéb beszámolási kötelezettséggel kapcsolatos feladatok, határidők

A költségvetési és pénzügyi számvitel alkalmazásával kapcsolatos sajátos szabályok. előírások, módszerek

Számvitel politikai döntések

A mérlegsorokhoz kapcsolódó döntések

A leltározási feladatokhoz kapcsolódó döntések

Értékelési eljárásokkal kapcsolatos döntések

Értékelési módszerekhez kapcsolódó jelentős összegű eltérés nagyságának meghatározása

Az Önkormányzat és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kapcsolata

Vagyonváltozásokkal kapcsolatos eljárási rend, az ingatlanvagyon kataszter és a tárgyi eszköz modul kapcsolata

Zárlat, zárási feladatok

Kimenő számlázással és beérkező számlákkal kapcsolatos feladatok

2. SPECIFIKUS RÉSZ

I. Az önkormányzati feladatellátás általános értékelése

Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete 12 337 673 520 Ft bevételi és 12 337 673 520 Ft kiadási előirányzattal hagyta jóvá az Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló, 9/2020. (II.25.) Önkormányzati rendeletét.

A 2020. évi eredeti költségvetés a Képviselő-testület költségvetést érintő határozatai alapján, továbbá támogatás értékű bevétellel, illetve államháztartáson kívülről kapott pénzeszköz átvétellel és saját hatáskörű előirányzat átcsoportosításokkal módosult.

A Képviselő-testület a 2020. évi költségvetésről szóló 9/2020. (II.25.) Önkormányzati rendelet módosításáról szóló 5/2021. (II.25.) Önkormányzati rendeletét 12 237 968 876 Ft bevételi és 12 237 968 876 Ft kiadási előirányzat tervezésével hagyta jóvá.

Az önkormányzat intézményei, a Polgármesteri Hivatal és az Önkormányzat egységes rovatrend szerinti tagolásban kimutatott összesen módosított bevételi előirányzatainak teljesítése 12 047 856 592 Ft, a kiadások teljesítése 9 051 558 443 Ft, mely 2 996 298 149 Ft többletet jelent. Az összesítőt az önkormányzat 2020. évi bevételeiről és kiadásairól az 1. melléklet tartalmazza.

Folyószámlahitelt és munkabérhitelt nem vettünk igénybe az év során. Az Önkormányzat az intézményekkel kötött megállapodásnak megfelelően folyósította a havi finanszírozás összegét a Polgármesteri Hivatal és az intézmények részére.

Harminc napot meghaladó - elismert – tartozásunk egész évben nem volt.

A 2020. évi gazdálkodást jelentősen befolyásolta a koronavírus miatt kialakult helyzet, illetve az ezzel kapcsolatosan hozott országos és helyi szintű intézkedések. Mivel ezek a költségvetés tervezésekor még nem voltak ismertek, a költségvetésben jelentős módosításokat kellett végrehajtani, egyrészt mert jóval kevesebb bevétellel kellett számolni a gépjárműadó elvonása, az iparűzési adó bevétel csökkenése, a bérleti díjbevételek csökkenése, másrészt a védekezéssel kapcsolatban felmerült előre nem látott kiadások miatt.

2020. év jelentős részében nem a megszokott, sok év alatt kialakított rendszer szerint működtek az intézmények sem, átmeneti intézménybezárások, korlátozások és esetleges feladatváltozások voltak jellemzők.

Pesterzsébet Önkormányzata a kötelező és önként vállalt feladatait a 2020. esztendőben teljesítette.

Számszerű adataink végeredményben azt bizonyítják, hogy a takarékos, megfontolt gazdálkodás összességében eredményes volt.

II. Önállóan működő és gazdálkodó intézmény (GAMESZ) és önállóan működő intézmények bevételek és kiadások alakulása

Az intézmények módosított bevételi előirányzata 5 605 899 214 Ft. A teljesítés – a maradvány felhasználással együtt – 5 386 792 810 Ft, amely 96%-os teljesítést jelent. A bevételeket összesítve az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 25. melléklet, intézményenként a 25.1.-25.22. mellékletek tartalmazzák.

Intézményi bevételek alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban

Működési célú támogatások ÁH-n belülről

A működési célú támogatások jelentős részét továbbra is a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőtől kapott támogatás teszi ki, mely jogcímen egyedül a Humán Szolgáltatások Intézménye kap bevételt, mint az Önkormányzat egyetlen vegyes finanszírozású intézménye. A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő általi túlfinanszírozás 70 809 e Ft volt. A tervezett és tényleges finanszírozás különbségének oka három területre koncentrálódik:

1. Az egyszeri bruttó 500.000.-Ft/ fő egészségügyi támogatás rendkívüli tétel volt, a covid – helyzet váltotta ki. Ez évközi tétel volt, ezért a tervben nem is szerepelhetett, 24 675 e Ft többletfinanszírozást jelentett.

1. A háziorvos szakfeladaton (12 147 e Ft-tal több a finanszírozás) az ott időközben megüresedő praxisok betöltésének/helyettesítésének finanszírozási összege jelenik meg. Itt sem tervezhető pontosan, hogy mennyi változás lesz év közben a praxisok tekintetében.

1. Védőnői finanszírozás tekintetében a tervezett összeghez képest a támogatás - védőnő béremelés fedezet - megemelkedése miatt 32 969 e Ft-tal lett több a tervezettnél.

1. December hónapban az otthoni szakápolás finanszírozása 4 481 e Ft-tal lett több a tervezett összegnél.

A nagyságrendileg említendő tételeken kívül egy-egy hónapban megjelenik eltérés a család- és nővédelmi, valamint ifjúság-, egészségügyi gondozás finanszírozásánál is, de azok mértéke fentiekhez képest jelentősen kisebb

A Szociális Foglalkoztató esetében Budapest Főváros Kormányhivatalától az alábbi összegek érkeztek 2020. évben:

hosszú távú közfoglalkoztatási programra 31 436 550 Ft

nyári diák foglalkoztatásra 4 881 313 Ft

A Szociális Foglalkoztató ezen a soron 4 547 200 Ft-os előirányzat növekedésének oka egyrészt a diákmunka miatti előirányzat növekedés, másrészt a közfoglalkoztatás miatti előirányzat csökkenés.

A Csili Művelődési Központ az Emberi Erőforrások Támogatáskezelőtől

Csili Népdalkör működésére 800 000 Ft-ot,

Családi táncház a Téka együttessel sorozatra 700 000 Ft-ot nyert el.

A Nemzeti Kulturális Alaptól Hangfoglaló pályázatra 1 250 000 Ft-ot kapott belépőjegyes koncertek szervezésére.

A Mozaik Gazdasági szervezettől 4 gyermek nyári táboroztatására kapott támogatás 40 000 Ft. Mind a négy végleges jelleggel kapott bevétel felhasználásra került.

Budapest Főváros Kormányhivatalától 1 891 535 Ft érkezett a közfoglalkoztatottak személyi juttatásaira és járulékaira. A Csili Művelődési Központ is évtizedek óta részt vesz a közfoglalkoztatási munkaprogramban. A 9 fő tervezett alkalmazása sajnos nem valósult meg, mert a közfoglalkoztatás nem jelent vonzerőt az álláskeresők körében.

Az eredeti előirányzathoz képest az államháztartáson belüli támogatás csökkenését az okozza, hogy az eredeti előirányzat mindig a tárgyév január – februári tervadatát mutatja, az év közbeni változások mindig az előirányzat módosításával kerülnek be az intézmény könyvelésébe.

Felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülről

Ezen a jogcímen egyik intézménynek sem realizálódott bevétele.

Közhatalmi bevételek

Az intézmények nem rendelkeznek közhatalmi bevételekkel.

Működési bevételek

Az intézmények működési bevételei összességében a módosított előirányzathoz képest 96%-os, míg az eredeti előirányzathoz képest nézve 94 %-os teljesítést mutatnak.

A Humán Szolgáltatások Intézménye esetében az intézményi működési bevételek 2 millió Ft-tal túlteljesültek az eredeti előirányzathoz képest.

A Szociális Foglalkoztató esetében a működési bevételek teljesülése - 75 % - elmaradt a tervezettől. Ennek oka, hogy a járvány miatt főként a tavaszi időszakban zöldhulladék zsákok eladása nem tudott megvalósulni.

A Csili Művelődési Központ a 2020. évi eredeti költségvetésében eredetileg tervezett működési bevételhez képest csökkenteni kellett az előirányzatot közel 50 %-kal a kényszerű tavaszi teljeskörű intézményi bezárás, a nyári korlátozott működés, végül novembertől újra a vendégforgalom teljes tilalma miatt.

A Pesterzsébeti Múzeum az eredetileg tervezett szerény összegű intézményi működési bevételét nem tudta teljesíteni, mert az évente hagyományszerűen megrendezett könyvvásár nem hozta azt az érdeklődést, mint az elmúlt években, emellett a bérleti szerződés szerinti bevételét sem tudta realizálni. Itt is, mint minden intézménynél érződött a járvány hatása.

Az óvodákra általánosságban elmondható, hogy – ugyan óvodánként különböző mértékben - az étkezési bevételek alulteljesülése miatt kellett az előirányzataikat csökkenteni.

Meglevő infrastruktúrájukkal felelősségteljesen gazdálkodnak, általában bérbeadási lehetőségeiket maximálisan kihasználják, de ebben az évben a covid – helyzet miatt a bérbeadások szüneteltek ill. minimálisra csökkentek.

A GAMESZ esetében a működési bevételek eredeti előirányzathoz képest a megvalósulás 62%-os volt, azaz a teljesítés 95 422 e Ft volt.

Bevétel jogcímenként lebontva, a parkolási díj és a bérleti díj hozta a megtervezett előirányzatot, még némileg túl is teljesült ( 107% ).

Tovább számlázás bevételei nem voltak előirányozva, ez egy ténylegesen be nem tervezett bevétel volt, a járványügyi intézkedések miatt bezárt Óvodák miatt a kerületi gyermekek étkezését ( dobozos ételek kiszállítása ) a GAMESZ kollegái látták el, a Klassz Menza a GAMESZ felé számlázta ki a teljes összeget, a GAMESZ pedig tovább számlázta az adott Óvoda felé.

Az ellátási díjak eredeti előirányzatához képest jelentősen elmarad a teljesítés, de ez is, mint minden intézmény esetében a pandémiának tudható be.

A kiszámlázott áfa soron is kevesebb a teljesítés a tervezettnél, ez az ellátási díjakkal teljesülésével arányos.

Szintén működési bevételi forrás az áfa visszatérítés jogcíme, amely csökkenésének oka szintén a járványügyi intézkedésekhez köthető, azaz a negyedéves bevallások helyett éves Áfa-bevalló lett minden intézmény.

Felhalmozási bevételek

Felhalmozási bevétel jogcímen egyik intézménynek sem realizálódott bevétele.

Működési célú átvett pénzeszköz

A Csili Művelődési Központ vállalkozástól és magánszemélyektől Családi vasárnap kiadásaira kapott támogatást összesen 205 000 Ft, illetve járvány elleni védekezésre 1 000 000 Ft összegben.

Felhalmozási célú átvett pénzeszköz

Humán Szolgáltatások Intézménye magánszemélyektől kapott 1 226 000 Ft támogatást GYÁO beruházásra.

Finanszírozási bevételek

Az irányító szervtől kapott támogatás teljesítése az eredeti előirányzathoz képest 92 %-os teljesítést mutat.

Az intézményi likviditási tervek alapján havi előfinanszírozási rendszerben valósul meg az intézmények pénzforgalmi finanszírozása.

A személyi jellegű kiadások a nettó finanszírozás rendszerében kerülnek az intézmények könyveibe a Magyar Államkincstár dokumentumai alapján, melyet a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Számviteli Osztálya és a GAMESZ havonta egyeztet.

Az intézmények a Képviselő – testület által jóváhagyott 2019. évi maradvány összegét 100%-ban felhasználták.

A GAMESZ-nek és az önállóan működő intézményeknek az Európai Unió országaiból származó pénzeszközei nem voltak.

Intézményi kiadások alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban

Az intézmények módosított kiadási előirányzata 5 605 899 214 Ft. A teljesítés 5 111 104 053 Ft, amely 91%-os teljesítést jelent. A kiadásokat összesítve az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 25. melléklet, intézményenként a 25.1.-25.22. mellékletek tartalmazzák.

Személyi juttatások

A személyi juttatások teljesítése a módosított előirányzathoz viszonyítva 93%. Az év közbeni soron történő módosítások fő okai az alábbiak:

bérkompenzáció,

szociális ágazati összevont pótlék,

védőnői kiegészítő pótlék és bölcsődei pótlék,

szociális támogatás,

kulturális járulék,

hosszú távú közmunkaprogramban, közfoglalkoztatásban résztvevők részére történt kifizetések.

a 305/2020 (VI.3.) Korm. rendelet és az 51/2020 (III.20.) Korm. rendelet alapján adott bértámogatások

Tovább módosította 2020-ben a személyi juttatás kiemelt előirányzatát a kitüntetések, jutalmak fedezete, státuszelvonás, plusz feladat odaítélésének kerete, valamint a GAMESZ esetében a nyári táborban dolgozók megbízási díja, és nem utolsósorban a veszélyhelyzet miatti átcsoportosítás.

Az óvodák esetében az aggasztó és folyamatos óvodapedagógus hiány miatt visszafoglalkoztatott nyugdíjasok megbízási díjai, a gyermekhiány miatt csoport megszűnés személyi kiadás vonzata miatt látható a személyi juttatások esetében előirányzat - módosítás.

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

A munkaadókat terhelő járulék és szociális hozzájárulási adó a személyi juttatások teljesítésével állnak arányban, teljesítésük 87%.

Dologi kiadások

A dologi kiadások 89%-ban teljesültek. Összességében elmondható, hogy az intézmények mindegyikét a fegyelmezett gazdálkodás, a kiadások felelősségteljes átgondolása jellemezte a 2020-as évben is.

Ellátottak pénzbeli juttatásai

Az ellátottak pénzbeli juttatásai teljesítése 409 193 Ft, az eredeti előirányzathoz képest 23%-ban alul teljesült.

Ezen a rovaton a Humán Szolgáltatások Intézményének realizálódott kiadása a Gyermekek átmeneti otthonában ellátott gyermekek bérlet és utazási jegykiadásaiból.

Egyéb működési célú kiadások

Az egyéb működési célú kiadások soron a 2019. évi szabad maradványok elvonásának összegei kerültek kimutatásra, melyek teljesítése 100%.

Beruházások

A 2020. évi eredeti költségvetésben nem minden intézmény tervezett felhalmozási kiadást, de évközben történtek beruházás jellegű kiadások, melyek felhasználása ütemesen a terveknek megfelelően történt. A beruházások teljesítése összességében 57%.

Az intézmények beruházásai közül kiemelkedőek a több nagy értékű és kisértékű tárgyi eszköz beszerzése mellett az alábbi beszerzések:

HSZI

1 db fogászati kezelőegység beszerzése 1 206 500 Ft.

3 db informatikai csomag és 4 db használt monitor beszerzése 1 077 200 Ft

Szociális Foglalkoztató

1 db számítógép, 1 db notebook, 3 db monitor 726 008 Ft,

Csili Művelődési Központ

hűtő-fűtő klíma 2 265 045 Ft,

inverteres klíma 1 515 110 Ft,

informatikai és kommunikációs eszközök beszerzése 2 160 045 Ft.

Gyermekmosoly Óvoda

7 db notebook 1 350 202 Ft

Kerekerdő Óvoda

1 db laptop, 1 db számítógép 982 579 Ft

GAMESZ

szerver és SQL Adatbázis kezelő program 1 634 90 Ft

számítógép 2 442 210 Ft.

Az intézményeknek felújításai, egyéb felhalmozási kiadásai és finanszírozási kiadásai nem voltak.

Egyéb Információk

A GAMESZ-nek és a gazdálkodási körébe tartozó intézmények egyikének sincs 90 napon túli tartozás állománya.

Az előző évekhez hasonlóan a kinnlevőségek behajtására a 2020. költségvetési évben is a jogi lehetőségek kihasználásával a GAMESZ eredményesen járt el. A munkajogi kérdésekben, valamint a pénzügyi és számviteli kérdésekben szaktanácsadók nyújtanak segítséget, akikkel szerződéses jogviszonyban állunk.

Rendkívüli eseménynek értékeljük a 2020. márciusától hazánkban is kialakult veszély- helyzetet, ami miatt előtérbe kerültek olyan beszerzések, fejlesztések, amivel az otthoni munkavégzést kezelni lehetett.

A dobozos étel házhoz szállítása és a fokozott fertőtlenítéshez használt beszerzések (kesztyűk, maszkok, kézfertőtlenítők, stb.) némileg átalakították a beszerzések listáját.

A 2020. évi gazdálkodást jelentősen befolyásolta a pandémia miatt megvalósuló év közbeni intézménybezárások, korlátozások és esetleges feladatváltozások.

A rendhagyó év, olykor rendhagyó adatokat produkált, hiszen a 2020. I. negyedévének végén bevezetett országos és helyi intézkedések az intézmények oldaláról is gyors reakciókat, gazdálkodási rugalmasságot igényeltek.

2020. év jelentős részében nem a megszokott, sok év alatt kialakított rendszer szerint működtek az intézmények. Minden intézménynek a saját sajátosságainak figyelembevételével kellett átalakítania a működését és az új elvárásoknak megfelelően üzemelnie.

Mire az intézmények 2020. évi költségvetése jóváhagyásra került az Államkincstár által, már nem működtek az oktatási és kulturális intézmények, a szociális ágazatra viszont jelentős pluszfeladat nehezedett.

A GAMESZ és gazdálkodási körébe tartozó intézmények egyike sem támogatott alapítványt, közalapítványt, térítésmentesen nem adott, nem juttatott semmiféle eszközt.

Kizárólag intézményhálózaton belül történtek térítésmentes átadások, átvételek, melyek az analitikus nyilvántartásokon átvezetésre kerültek.

Iskolai ügyelet biztosítása és a nyári napközis tábor

2020. évben is a tanév közvetlen befejezésétől a szeptemberi iskolakezdésig 2-2 hét ügyeletet biztosított a Külső - Pesti Tankerületi Központ.

A nyári napközis tábor a 2020-es évben is 7 hétig tartott. A Külső - Pesti Tankerülettel egyeztetve, a Hajós Alfréd Általános Iskola volt a tábor lebonyolítására kijelölve. Az iskola udvari adottságai, belső tereinek elrendezése nagyban segítették a programok szervezését és lebonyolítását.

A GAMESZ feladata volt a kiszolgáló személyzet biztosítása, szerződéskötés a pedagógusokkal és pedagógiai asszisztensekkel, a gyermekek és a pedagógusok étkeztetése, a napi belső takarítási feladatok ellátása, programok szervezése.

Az iskola - egészségügyi dolgozók a HSZI védőnői, gyermekorvosai voltak. Megnyugtató volt jelenlétük és szakmai segítségük szükség esetén. A tábori időszak alatt a gyermekfelügyelőket pedagógusok koordinálták.

Az idei tábori programok - köszönhetően a már tavasszal elkezdődő szervezésnek – különlegesre és érdekesre sikeredtek, annak ellenére, hogy a covid - járvány miatt nagyon sok helyről utasítottak vissza. Ebben az évben elsősorban érzékenyítő programok szervezésére törekedtünk. Emellett cél volt minél több ingyenes programot szervezése.

Ingyenes programok, felajánlások a teljesség igénye nélkül

Sajnos az ingyenes programlehetőségek elég erősen megcsappantak a fennálló covid – helyzet miatt. Olyan „hagyományos programok” estek ki, mint a Bonbonetti Csokoládégyár, Tűzoltóság, Rendőrség látogatása, az ESMTK Uszoda használata.

az Országos Mentőszolgálat csepeli állomása 2 fő szakszemélyzettel többször is, a pesterzsébeti mentősök pedig egy alkalommal megjelentek a táborban, újraélesztést, sebellátást gyakoroltak a gyerekeink és még azt a kedves gesztust is megtették, hogy egy esetkocsiba beülhettek a gyermekek.

A Pesterzsébeti Múzeum – a járvány helyzet miatt személyesen nem, de – hozzá járult a tábori programokhoz helytörténeti kvízt készítésével, megoldó kulccsal, amit a gyermekfelügyelők bonyolítottak le, jutalmazással díjazva a tudást.

A HSZI pár éve alakult egységétől, az Óvodai – iskolai szociális segítő kollegák heti 3 alkalommal meglátogatták a gyermekeinket, foglalkozásokat tartottak nekik úgy, hogy helyett kapott benne a felszínen levő komoly problémák iránti érzékenyítés és esetlegesen a gyermekek által felvetett problémák átbeszélése, társasozás, kézműveskedés.

Az NNK – Turjánszki Annamária egészségnevelő vezetésével és szervezésében több állomásos versenyt szerveztek. Annamária és kollegái már visszajáró vendégek a táborunkba, igazán profi módon szervezik és vezetik le a versenyeket, nem utolsó sorban nagyon sok promóciós ajándékkal érkeznek.

Örömmel fogadta meghívásunkat az ESMTK Fitnessz Szakosztálya Kaizinger Ágnes edző és tanítványai.

Hamar János a függőségekről tartott előadást, több olyan vendéget magával hozva, aki érintett volt ebben a témában

Fizetős programok a teljesség igénye nélkül

Az Astra Foci edzéseket tartott a táborban,

Nokedli Bohóc volt a vendégünk egy egész délelőttre, lufihajtogatással szórakoztatta a gyermekeket,

2 alkalmas érzékenyítő előadást rendeltünk meg a Vakok és Gyengén látók Közép – Magyarországi Regionális Egyesületétől, akik két segítő kutyával érkeztek és sikerük elvitathatatlan volt.

Meghívtuk a táborba Karvai Sándort a „vak motorost”, aki Guinness rekorder, 2x 45 perces előadást tartott a gyerekeinknek. Túlzás nélkül állíthatom, hogy a gyermekek jelesre vizsgáztak empátiából, a mások iránti elfogadásból, tiszteletből.

Állatkerti látogatást szerveztünk,

A soroksári botanikus kertbe vittük el a gyerekeket.

A kerületi NNK és a NÉBIH az idén – ellenőrzés céljából - nem kereste fel táborunkat, gondoljuk, hogy a covid miatti megsokasodott munkájuk miatt.

A tábori beszerzésekre, programokra az idén nem érkezett pénzbeli támogatás vállalkozóktól, magánszemélyektől. Jövőre nagyobb figyelmet kell fordítani a vállalkozások megkeresésére.

III. Polgármesteri Hivatal bevételek és kiadások alakulása

Bevételek alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban

A Polgármesteri Hivatal módosított bevételi előirányzata 1 840 718 763 Ft. A teljesítés – a maradvány felhasználással együtt – 1 584 184 962 Ft, amely 86%-os teljesítést jelent. A bevételeket az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 24.1. melléklet tartalmazza.

Működési célú támogatások ÁH-n belülről

A Polgármesteri Hivatal 48 129 908 Ft-ot kapott a 2021. évi népszámlálás költségeinek fedezetére.

Felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülről

A Polgármesteri Hivatal 2020. évben nem kapott felhalmozási célú támogatást államháztartáson belülről.

Közhatalmi bevételek

A közhatalmi bevételek teljesítése a módosított előirányzathoz képest 100%, mely a különféle bírságok bevételeit foglalja magában.

Működési bevételek

A Polgármesteri Hivatal intézményi működési bevételeinek módosított előirányzata 4 844 403 Ft, melynek teljesülése 100%-os.

Felhalmozási bevételek

A Polgármesteri Hivatalnak 2020. évben felhalmozási bevételei nem voltak.

Működési célú átvett pénzeszköz

2020-ban működési célra átvett pénzeszközök kapcsán 138 560 Ft bevétele keletkezett a Polgármesteri Hivatalnak, mely a jogosulatlanul felvett segélyek visszafizetéséből adódik.

Felhalmozási célú átvett pénzeszköz

A Polgármesteri Hivatalnak 2020. évben nem volt bevétele felhalmozási célú pénzeszköz átvételből.

Finanszírozási bevételek

Az irányító szervtől kapott támogatás teljesítése 1 486 231 179 Ft, mely a módosított előirányzathoz képest összességében 85%-os teljesítést mutat. Az előző évi maradványát a Polgármesteri Hivatal 100%-ban felhasználta.

Kiadások alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban

A Polgármesteri Hivatal összes kiadásának módosított előirányzata 1 840 718 763 Ft. A teljesítés 1 465 838 332 Ft, mely 80%-os teljesítést mutat a módosított előirányzathoz képest. A kiadásokat az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 24.2. melléklet tartalmazza.

Személyi juttatások

A személyi juttatások teljesítése a módosított előirányzathoz viszonyítva 83%.

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

A munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó teljesítése a módosított előirányzathoz viszonyítva 78%.

Dologi kiadások

A dologi kiadások teljesítése a módosításokat követően 69%, jelentősen alatta maradt a tervezettnek.

Ellátottak pénzbeli juttatásai

A Polgármesteri Hivatalnak 2020. évben Ellátottak pénzbeli juttatásai soron kiadása nem volt.

Egyéb működési célú kiadások

A módosított előirányzathoz képest a teljesítés 100%. A működési célú kiadásokon belül a baleseti kártérítések kerültek elszámolásra.

Beruházások

A beruházási kiadások teljesítése 48 872 417 Ft, mely 100%-os teljesítést jelent a módosított előirányzathoz viszonyítva. A Polgármesteri Hivatal beruházási kiadásait a 24.4. melléklet feladatonkénti bontásban tartalmazza.

Felújítások

A Polgármesteri Hivatalnak 2020. évben nem voltak felújítási kiadásai.

Finanszírozási kiadások

A Polgármesteri Hivatalnak finanszírozási kiadásai nem voltak 2020. évben.

IV. Önkormányzat bevételek és kiadások alakulása

Önkormányzati bevételek alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban

Az Önkormányzat összes bevételeinek módosított előirányzata 11 152 826 521 Ft, a teljesítés 10 986 986 109 Ft, mely 99%-os teljesítést jelent. A bevételeket részletesen, az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 23.1. melléklet tartalmazza.

Működési célú támogatások ÁH-n belülről

A jogcímen belül az önkormányzatok működési támogatása eredeti előirányzata 2 177 059 209 Ft, melynek teljesítése 2 341 050 384 Ft. Az elvonások és befizetések összege 70 289 725 Ft, mely az intézményektől elvont 2019. évi szabad maradvány összege. Az egyéb működési célú támogatások bevételének eredeti előirányzata 33 245 339 Ft, teljesítése 60 700 009 Ft, melyet részletesen a 23.1. melléklet tartalmaz.

Felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülről

Az önkormányzatok felhalmozási célú támogatásának teljesítése 77 533 104 Ft, melynek nagy részét pályázati támogatás teszi ki. Részletesen a bevételek jogcímeit a 23.1. melléklet tartalmazza.

Közhatalmi bevételek

Az önkormányzat közhatalmi bevételeinek teljesítése az eredeti előirányzathoz képest 85 %, a módosított előirányzathoz képest 100%.

A helyi

építményadóról

szóló, 40/2012. (XII.7.) Önkormányzati rendelet alapján az építményadó évi mértéke 1 658 Ft/m2. A Képviselő-testület a 2012. november 29-i ülésén tárgyalta az adó mértékének emelésére tett javaslatot, melyet nem fogadott el, így az előző rendeletben meghatározott adómérték maradt érvényben. A helyi építményadó eredeti tervezett előirányzata 570 000 000 Ft, melynek teljesülése 594 118 738 Ft.

A

telekadóról

szóló, 41/2012. (XII.7.) Önkormányzati rendelet alapján a telekadó évi mértéke belterületi telek esetén 301 Ft/m2,, kivétel a Kerületi Építési Szabályzat (továbbiakban: KÉSZ) XX. fejezet szerinti közjóléti elsődleges rendeltetésű erdő területek, védelmi elsődleges rendeltetésű közjóléti erdő terület, valamint a KÉSZ XXIII. fejezet szerinti kondicionáló célú jelentős zöldfelületű terület, mely után az adó mértéke 200 Ft/m2,, a KÉSZ XX. fejezet szerinti védelmi erdőterület, mely után az adó mértéke 150 Ft/m2, és a KÉSZ XIX. fejezet zöldterületek, fásított közterek besorolású területe, mely után az adó évi mértéke 0 Ft/m2 . Külterületi telek esetén az adó évi mértéke 50 Ft/m2 . A helyi telekadó eredeti tervezett előirányzata 360 000 000 Ft, melynek teljesülése 367 860 531 Ft.

Az

iparűzési adó

bevétel eredeti tervezett előirányzata 5 213 557 000 Ft, teljesülése 4 347 235 301 Ft, mely 866 321 699 Ft-tal kevesebb, mint a tervezett. Ennek oka a koronavírus-helyzettel kapcsolatos kormány-intézkedések, melyek a költségvetés tervezésekor még nem voltak ismertek.

Az

iparűzési adó 2019. évi költségeihez kapcsolódó

5 122 016 Ft tervezett bevételből az egész teljesült.

A

gépjárműadó

eredeti tervezett előirányzata 150 000 000Ft, melynek teljesülése 4 996 269 Ft. Teljesítésként a 2019. december havi önkormányzatot megillető gépjárműadó bevétel jelenik meg. Ennek oka a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 2020. június 18-tól hatályos 37. § (1) bekezdés a) pontja szerint a gépjárműadóról szóló törvény alapján a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzatot az általa 2020. évben beszedett gépjárműadó nem illeti meg.

Az

idegenforgalmi adó

bevétel eredeti előirányzata 1 212 000 Ft, teljesítése 820 050 Ft.

Az

egyéb közhatalmi bevételek

eredeti előirányzata 37 724 000 Ft, teljesítése 39 268 583 Ft, mely jelentős túlteljesítést mutat a tervezetthez képest. A túlteljesítés nagy része a késedelmi pótlék, útkezelői hozzájárulás, helyszíni és szabálysértési bírság és egyéb bírság bevételekből adódik.

Működési bevételek

A működési bevételek teljesítése 21%-kal magasabb, mint az eredeti előirányzat, melynek jelentős részét az Önkormányzat tulajdonosi bevételei, a közterület használati díjak, a kiszámlázott általános forgalmi adó és a kamatbevételek teszik ki.

A tulajdonosi bevételek, a közterület használati díjak, az ÁFA és a kamatbevételek 2020. évben az alábbiak szerint alakultak:

Önkormányzati lakások lakbérbevétele 115 012 758 Ft

Önkormányzati lakások és nem lakáscélú helyiségek

közüzemi díja 12 066 746 Ft

Önkormányzati lakások közös költsége 28 481 965 Ft

Önkormányzati nem lakás célú helyiségek bérbeadása 140 672 404 Ft

Önkormányzati nem lakás célú helyiségek közös költsége 12 984 777 Ft

Egyéb vagyon bérbeadásából származó bevétel 12 039 833 Ft

Közterület használati díj 26 892 684 Ft

Pesterzsébet kártya 117 368 Ft

Egyéb szolgáltatások 599 394 Ft

Egyéb részesedések után kapott osztalék (OTP Bank Nyrt.) 0 Ft

Kiszámlázott általános forgalmi adó 62 967 559 Ft

Kamatbevételek 279 641 Ft

Biztosító által fizetett kártérítés 1 983 323 Ft

Felhalmozási bevételek

A felhalmozási bevételek az eredetileg tervezetthez képest jelentősen túlteljesültek. Önkormányzati lakások értékesítéséből 67 005 257 Ft bevétel realizálódott 2020. évben. A magas túlteljesítés oka, hogy sok önkormányzati lakásnál végelszámolás történt, azaz a vevő egy összegben kifizette a teljes vételárat.

Egyéb ingatlan értékesítés jogcímen 21 600 000 Ft, tárgyi eszköz értékesítésből 1 521 000 Ft, a Dréher részvények értékesítéséből 1 345 500 Ft teljesült.

Működési célú átvett pénzeszköz

A működési célú pénzeszközátvételek teljesítése 5 859 569 Ft, melynek részletezését a 23.1. melléklet tartalmazza.

Az önkormányzat gazdasági társaságaink előző években nyújtott pótbefizetésekből az Integrit XX. Kft. által 439 256 Ft került visszafizetésre.

Felhalmozási célú átvett pénzeszköz

A felhalmozási célú pénzeszköz átvétel teljesítése 8 604 588 Ft, mely a helyi támogatás és a dolgozóknak nyújtott kölcsön bevételeit, valamint vállalkozástól kapott támogatást foglalja magába.

Finanszírozási bevételek

A finanszírozási bevételek az előző évi maradvány igénybevételét, valamint az ÁH-n belüli megelőlegezések bevételét tartalmazza.

Az előző évi maradványát az Önkormányzat 100%-ban felhasználta, valamint az ÁH-n belüli megelőlegezések bevételei is 100%-ban teljesültek.

Önkormányzati kiadások alakulása az egységes rovatrend szerinti tagolásban

Az Önkormányzat összes kiadásának módosított előirányzata 11 152 826 521 Ft volt. A teljesítés 8 384 723 347 Ft, mely 75%-os teljesítést jelent. A kiadásokat az egységes rovatrend szerinti tagolásban a 23.2. melléklet tartalmazza.

Személyi juttatások

A személyi juttatások tervezett kiadásai 83%-ban teljesültek a módosított előirányzathoz képest.

Munkaadókat terhelő járulékok

A tervezett kiadások 60%-ban teljesültek, nagyobb mértékben a tervezett alatt.

Dologi kiadások

A dologi kiadások teljesítése 78% a módosított előirányzathoz képest.

Ellátottak pénzbeli juttatásai

Az Önkormányzat által folyósított, pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások teljesítése 2020. évben 95 645 449 Ft, mely 73%-os teljesítést jelent az eredeti előirányzathoz viszonyítva. Rovatok szerinti tagolását a 23.5. melléklet tartalmazza.

Egyéb működési célú kiadások

A működési célú kiadások magukban foglalják az elvonásokat és befizetéseket, a garancia és kezességvállalásból származó kifizetéseket, a tartalékokat, valamint az egyéb működési célú támogatásokat ÁH-n belülre, illetve kívülre. Működési célú támogatásokra az Önkormányzat ÁH-n belülre 64 180 224 Ft-ot, ÁH-n kívülre 154 577 690 Ft-ot fordított.

A pénzeszköz átadásokat a 23.3. melléklet, az Önkormányzat céltartalékait és általános tartalékait a 23.4. melléklet részletesen tartalmazza.

Beruházások

A beruházások teljesítése 16%, melyeket a 23.6. melléklet részletesen feladatonként tartalmaz.

Jelentősebb beruházások a következők voltak (ÁFA nélkül):

Polgármesteri Hivatal hűtő-fűtő rendszer tervezés 6 975 000 Ft,

Kossuth Lajos utca 49. "kivett iroda, udvar" ingatlan 68/1502-ed tulajdoni hányad megvásárlása (100/2020. (VII. 16.) Ök. Sz. határozat) 11 900 000 Ft

TÉR_KÖZ pályázat Dunaparti sétány elnyert támogatás terhére történt beruházási kiadások 6 304 700 Ft

TÉR_KÖZ pályázat Dunaparti sétány önrész terhére történt beruházási kiadások (163/2018. (VI. 14.) Ök. Sz. hat.) 10 275 300 Ft

Felújítások

A felújítások teljesítése 100%, melyeket a 23.7. melléklet részletesen célonként tartalmaz.

Jelentősebb felújítások a következők voltak (ÁFA nélkül):

Vizisport u. 12-18. csónakház kabinsorok felújítása 15 678 300 Ft

Intézmények felújítása 50 872 221 Ft,

Külső-Pesti Tankerületi Iskolák felújítása (2019-ben beérkezett támogatás terhére) 70 840 535 Ft

Egyéb felhalmozási célú kiadások

A módosított előirányzathoz képest a teljesítés 49%. A felhalmozási célú kiadások magukban foglalják felhalmozási célú visszatérítendő támogatások nyújtását, valamint az egyéb felhalmozási célú támogatásokat ÁH-n belülre, illetve kívülre. Felhalmozási célú támogatásokra az Önkormányzat ÁH-n belülre 15 562 141 Ft-ot. A pénzeszköz átadásokat a 23.3. melléklet részletesen tartalmazza.

Finanszírozási kiadások

Az irányító szerv alá tartozó költségvetési szervnek folyósított támogatás teljesítése összességében 93%-os teljesítést mutat, mely az intézmények takarékos, megfontolt gazdálkodását tükrözi a 2020. évben is.

A központi támogatás megelőlegezésének visszafizetése nem teljesült 100%-ban, melynek oka, hogy a visszafizetés 2021. évre húzódik át.

Az Önkormányzat összevont költségvetési mérlegét a 2. melléklet, valamint a költségvetési mérleget intézményenként bontásban a 3. melléklet tartalmazza. A költségvetési mérleg változását 2019-2020. évre a 9. melléklet mutatja be.

V. A maradványok változásának tartalma

A maradvány számítását és intézményenkénti bemutatását a 13. melléklet tartalmazza.

A működési és felhalmozási célú előző évi maradvány igénybevétele sorok teljesítése 100%, mivel a 2014. évi új számviteli szabályozás alapján az előző évi éves költségvetési beszámolóban kimutatott költségvetési maradvány igénybevételét az előző évi beszámoló elkészültét követően teljesítésként nyilvántartásba kell venni.

Az államháztartásról számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rend. 2020. 12. 29-én módosult: kiegészült a kormányrendelet 17. melléklet d) pontjával, amely tartalmazza a korrigált pénzkészlet levezetését, melynek meg kell egyeznie a maradvány összegével.

A 2019. évi költségvetés végrehajtásáról és a 2019. évi maradvány jóváhagyásáról szóló 25/2020. (VII.16). ÖK rendelet módosításra került a 2/2021. (I.21.) önkormányzati rendelettel, melynek alapján az intézmények 2019. évi korrigált maradványa 263 397 020 Ft volt, melyből 183 066 879 Ft kötelezettséggel terhelt, 80 330 141 Ft szabad maradvány volt.

2020. évben az intézmények maradványa összességében 275 688 757 Ft, melyből kötelezettséggel terhelt 160 264 294 Ft, szabad maradvány 115 424 463 Ft. A 13. sz. melléklet szerint 91 628 046 Ft szabad maradvány elvonását javasoljuk.

A Polgármesteri Hivatal 2019. évi korrigált maradvány összege 43 789 109 Ft, mely kötelezettséggel terhelt volt.

2020. évben a maradványa 118 346 630 Ft, melyből 96 765 305 Ft kötelezettséggel terhelt, 21 581 325 Ft szabad maradvány volt.

Az Önkormányzat 2019. évi korrigált maradványának összege 2 400 606 517 Ft, melyből 611 419 282 Ft kötelezettséggel terhelt, 1 789 187 235 Ft szabad maradvány volt.

2020. évben a maradványa 2 602 262 762 Ft, melyből kötelezettséggel terhelt 164 856 953 Ft, szabad maradvány 2 437 405 809 Ft.

VI. Értékpapír- és hitelműveletek alakulása

Az önkormányzatnak hiteltartozása nincs.

A tartós részesedések között kimutatott Dréher részvények, valamint a forgatási célú hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok között kimutatott kárpótlási jegy értékesítésre került.

Tartós részesedéseink értéke összesen 168 362 000 Ft.

OTP törzsrészvény 682 000 Ft 682 db részvény

OTP Bank Nyrt

Székhelye: 1051 Budapest, Nádor u. 16.

Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. 280 000 Ft 100% részesedés*

Székhelye: 1201 Budapest, Zodony u.1.

Integrit XX. Kft. 167 400 000 Ft 100% részesedés

Székhelye: 1205 Budapest, Jókai u. 89.

Tartós részesedések összesen 168 362 000 Ft

* A Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. felszámolását a Fővárosi Törvényszék, 28.Fpk.01-14-008044/10. szám alatt hozott, 2015. május 18. napjával jogerőssé vált végzésében elrendelte és felszámolónak a HELP Kereskedelmi, Szolgáltató és Tanácsadó Kft.-t jelölte ki.

VII. A vagyon alakulása

Az önkormányzat 2019. évi összesített mérlegének főösszege 27 980 197 813 Ft volt.

A 2020. évi zárást követően a mérleg főösszeg 27 937 108 984 Ft, mely 43 088 829 Ft csökkenést jelent az előző évi mérlegfőösszeghez képest.

A nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök az előző évhez képest 551 127 266 Ft-tal csökkentek, ami összességében minimális 3%-os csökkenést jelent. A befektetett eszközökön belül az immateriális javak 32 % csökkenést, a tárgyi eszközök állománya 3% csökkenést mutatnak. Az önkormányzat ingatlanainak értéke 2%-kal csökkent, valamint gépeinek, berendezéseinek felszereléseinek és járműveinek értéke összességében 12%-kal csökkent.

A tartós részesedések 8 654 500 Ft-tal növekedtek, melynek oka 10 000 000 Ft tőke emelés az Integrit XX. Kft-nél, illetve 1 345 500 Ft csökkenés a Dréher részvények értékesítése miatt.

Az Önkormányzat tulajdonában lévő eszközállomány használhatósági foka összességében nézve az évek folyamán továbbra is minimális mértékben csökken. Az ingatlanok esetében az előző évhez képest 2 %, az immateriális javak használhatósága 5%-kal, míg a gépek, berendezések, felszereléseké 3%-kal csökkent a 2019. évihez képest.

A nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök az előző évhez képest 467 168 Ft-tal emelkedtek, melyet a vásárolt készletek állományának növekedése indokol. A kárpótlási jegyek értékesítésre kerültek 2020. évben.

Pesterzsébet Önkormányzatának pénzeszközei 2019. évhez viszonyítva 341 864 736 Ft-tal növekedtek. Ezen belül az Önkormányzat pénzeszközei 257 445 893 Ft-tal, a Polgármesteri Hivatal pénzeszközei 72 567 359 Ft-tal, míg az intézmények pénzeszközei 11 851 484 Ft-tal növekedtek.

Az Önkormányzat pénzeszközei növekedésének oka egyrészt, hogy a KEHOP Klímastratégia-pályázat, illetve az önkormányzati étkeztetési fejlesztésre kapott támogatás terhére finanszírozott beruházások teljesítése áthúzódik 2021. évre, míg a bevételük 2020. évben realizálódott, másrészt a koronavírus-helyzet miatt az önkormányzat az eddigieknél is fegyelmezettebb gazdálkodást folytatott.

A követelések mérlegértéke összességében 242 575 797 Ft növekedést mutat, melyből költségvetési évben esedékes követelés növekedése 37 127 330 Ft, és a költségvetési évet követően esedékes követelés növekedése 198 604 010 Ft.

A követeléseken belül a költségvetési évben esedékes követelések 7%-os mértékű növekedés jelentős részét az általános forgalmi adó visszatérítés teszi ki, melynek oka, hogy minden intézmény éves Áfa-bevallóvá vált a tavasszal életbelépett 85/2020. (IV.5.) Kormányrendelet alapján. A költségvetési évet követően esedékes követelések 8%-os mértékben növekedés oka elsősorban a Fővárosi Önkormányzat által megadott költségvetési évet követően esedékes iparűzési adó összege.

A Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. felszámolás alatt áll, így az év végi értékelés során az értékvesztés mértéke 99%-ban került továbbra is meghatározásra, mivel a mérlegkészítés időpontjában rendelkezésre álló adatok alapján a követelések könyv szerinti értéke és a követelés várhatóan megtérülő összege közötti veszteségjellegű különbözet tartós és jelentős összegű.

Az egyéb sajátos elszámolások értéke -21 801 752 Ft, mely az előzetesen felszámított általános forgalmi adó és a fizetendő általános forgalmi adó elszámolását, valamint az egyéb sajátos eszközoldali elszámolásokat foglalja magába. Az egyéb sajátos eszközoldali elszámolások között, melynek összege 3 054 000 Ft az utalványok, bérletek és más hasonló, készpénz-helyettesítő fizetési eszköznek nem minősülő eszközök, valamint 1 535 519 Ft a decemberi illetmények elszámolása jogcímen került kimutatásra.

A „mínusz” előjel oka, hogy a fizetendő áfa negatív összeggel jelenik meg, és 2020. évben ez magasabb, mivel minden intézmény éves Áfa-bevalló lett a veszélyhelyzet alatt a fent leírtak szerint.

Az aktív időbeli elhatárolások mérleg értéke 62 345 198 Ft, melyből az eredményszemléletű bevételek aktív időbeli elhatárolása 33 962 229 Ft, a költségek ráfordítások aktív időbeli elhatárolása 28 382 969 Ft. A pénzügyi számvitelben aktív időbeli elhatárolás alá kerültek az előre beszedett térítési díjak, valamint az előre kifizetett díjakból a következő évre vonatkozó értékek.

Forrás oldalon összességében szintén 43 088 829 Ft-tal csökkentek az önkormányzat forrásai.

A saját tőkén belül a nemzeti vagyon induláskori értéke soron jellegéből adódóan 2020. évben nincs változás a nyitó és a záró adatok között.

A nemzeti vagyon változásaiba a 2014. január 1-ét követően a nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök és forgóeszközök változásai, valamint a Magyar Államkincstár szabályszerűségi és pénzügyi ellenőrzésének megállapításai következtében átadott-átvett ingatlanvagyon és egyéb hibahatások kerültek kimutatásra.

A mérlegben a mérleg szerinti eredmény az eredménykimutatásban ilyen címen kimutatott összeg. Előző évhez képest jelentősen csökkent, mivel a Külső-Pesti Tankerülettől kapott 100 000 000 Ft támogatás még 2019. évben befolyt, de a felhasználása 2020. évben realizálódott, valamint jóval kevesebb bevétele volt előző évhez képest az önkormányzatnak a kevesebb iparűzési adó miatt, illetve a gépjárműadó elvétele miatt.

A kötelezettségek összességében 157%-kal növekedtek az előző évhez képest. A költségvetési évben esedékes kötelezettségek között szereplő szállítói állomány 2020. év végén a 2019. évhez képest 81%-os csökkenést mutat. Ennek oka, hogy a MÁK útmutatója alapján a kötelezettségek jóval nagyobb része került költségvetési évet követően esedékes kötelezettségek közé besorolásra. Az összes kötelezettség növekedésének fő oka, hogy 2019. évhez képest közel 50 000 000 Ft-tal több államháztartási megelőlegezést kaptunk, amit elő kellett írni költségvetési évet követően esedékes kötelezettségként is.

A kötelezettségjellegű sajátos elszámolások összességében 14 %-kal növekedtek. A mérlegsoron szereplő 553 639 399 Ft jelentős részét a közhatalmi bevételek túlfizetése miatti kötelezettségek, valamint a letéti óvadék számlán lévő összegek teszik ki.

A passzív időbeli elhatárolások mérleg értéke 3 814 826 316 Ft, melyből az eredményszemléletű bevételek passzív időbeli elhatárolása 2 495 176 539 Ft, a költségek ráfordítások passzív időbeli elhatárolása 541 889 976 Ft és a halasztott eredményszemléletű bevételek 777 759 801 Ft. Passzív időbeli elhatárolásként kerültek elszámolásra az utólagosan beszedett térítési díjak, a költségek között pedig a 2020. évi 12. havi időközi kifizetéssel korrigált bérek, valamint a Fővárosi Önkormányzat tájékoztatása alapján az iparűzési adó költségvetési évet követően esedékes összege.

VIII. Adósságállomány alakulása

Pesterzsébet Önkormányzatának 2020. évi záró adósság állománya az alábbiak szerint alakult:

Költségvetési évben esedékes kötelezettségek 8 060 546 Ft

Személyi juttatásokra 52 081 Ft

Dologi kiadásokra 7 961 465 Ft

Beruházásokra 47 000 Ft

Költségvetési évet követően esedékes kötelezettségek 194 535 158 Ft

Dologi kiadásokra 63 942 710 Ft

Finanszírozási kiadásokra 130 592 448 Ft

Kötelezettség jellegű sajátos elszámolások 553 639 399 Ft

Kapott előlegek 478 215 966 Ft

Továbbadási célból folyósított támogatások, ellátások elsz. 194 540 Ft

Más szervezetet megillető bevételek elszámolása 10 014 812 Ft

Letétre, megőrzésre, átvett pénzeszközök, biztosítékok 65 214 081 Ft

Külföldi hitelezőkkel szemben fennálló adósságállomány nem volt. Pesterzsébet Önkormányzatának kötelezettségei a 2019. évhez képest 102 850 898 Ft-tal növekedtek.

Az Önkormányzatnak Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011.évi CXCIV törvény 3. §-a szerinti adósságot keletkeztető ügyleteit 2020. évre a 6. sz. melléklet tartalmazza.

IX. Több éves kihatással járó kötelezettségek

A szerződésekből fennálló kötelezettségeket osztályonkénti bontásban az 5. melléklet tartalmazza.

A folyamatban lévő, illetve lezárt pályázatok esetében a fenntartási és nyomon követési idő a projekt megvalósításának befejezésétől számított 5 év.

X. Közvetett támogatások

Pesterzsébet Önkormányzata által nyújtott 2020. évi közvetett támogatásokat a 23.8. melléklet, az intézmények által nyújtott közvetett támogatásokat a 25.23. melléklet tartalmazza.

Intézmények

Az ellátottak térítési díjának kedvezménye összesen 141 241 528 Ft - az intézményektől kapott információk alapján -, mely alatta marad a tervezett összegnek.

A Humán Szolgáltatások Intézménye esetében a 2020. évi közvetett támogatások összege 19 158 470 Ft, mely az alábbi támogatásokat foglalja magában:

Méltányosság alapján történő térítési díj elengedésének összege 544 905 Ft. A 12/2008.(III.31.) Önkormányzati rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról 19. § (6) értelmében a polgármester az intézményvezető által megállapított személyi térítési díj összegéről – külön méltánylást érdemlő körülmények esetén – a rendelet melléklete szerinti tényleges díjkategóriától eggyel lefelé eltérhet.

Aktív korú szociális étkezők térítési díj különbözete 4 314 754 Ft, mely az aktív korú lakosság számára nyújtott kedvezményes és az intézményi étkezési térítési díj közötti különbözet éves összege.

Intézményvezetői hatáskörben leírásra javasolt összeg 155 985 Ft. A szociális törvény értelmében az intézményvezető saját hatáskörben 100 e Ft egyedi értékig leírást javasolhat a kiszámlázott, de kiegyenlítésre nem került térítési díjak esetében.

Bölcsődei étkezési térítési díjkedvezmény 14 142 826 Ft. A bölcsődék esetében 100%-os kedvezményben részesíthető ellátottak körét jogszabályi háttér határozza meg.

Az óvodai, iskolai ellátottak méltányossági alapon történő térítési díj elengedésének összege az alábbiak szerint alakult:

Baross Ovi Kindergarten Baross Óvoda 7 177 245 Ft

Gyermekmosoly Óvoda 15 249 686 Ft

Lurkóház Óvoda 15 380 652 Ft

Gézengúz Óvoda 19 201 782 Ft

Nyitnikék Óvoda 16 037 430 Ft

Kerekerdő Óvoda 15 606 609 Ft

GAMESZ általános iskolák 33 429 654 Ft

összesen:

122 083 058 Ft

A Csili Művelődési Központban díjmentesen igénybe vehető szolgáltatások egyrészt szerződéses kötelezettségek alapján realizálódnak másrészt a helyi, nemzeti és egyetemes kultúra értékeinek a kulturális ünnepeken történő bemutatásából (Költészet Napja, Szent István nap, vetélkedők, stb.) Ebbe a körbe tartozik azon művészeti csoportokban való részvétel, amelyek a kerületi rendezvényeken rendszeresen ingyenesen felléphetnek, vagy intézményünkben bemutatkozhatnak. Ugyancsak ingyenesen vehetnek igénybe az állampolgárok bizonyos szolgáltatásokat a Csili könyvtárában a muzeális intézményekről, nyilvános könyvtári ellátásról, közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény alapján.

Kedvezményes díjfizetés illeti meg Pesterzsébet Képviselő-testületének döntése alapján a Csili Művelődési Központ előterjesztésének megfelelően, a magyar és egyetemes kultúra értékeit közvetítő művelődési formában való részvételt (pl. színházi előadások, művészeti, közösségi események).

Helyiségek, eszközök hasznosításából nyújtott kedvezmények 18 820 348 Ft

Egyéb nyújtott kedvezmény 16 486 943 Ft

Önkormányzat

A helyi adókkal kapcsolatosan a 23.8. melléklet a 2020. évi építményadó és telekadó méltányosságból történt elengedésére vonatkozó adatokat tartalmazza.

Az építmény- és telekadó esetében a törvényi mentességeken felül magányszemélyek részére állapít meg önkormányzati mentességet a helyi építmény- és telekadó rendelet.

A helyiségek hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény 149 333 400 Ft.

XI. Pénzeszköz változás

Pesterzsébet Önkormányzatának pénzeszközei 2019. évhez viszonyítva 341 864 736 Ft-tal növekedtek, melyet a 4. melléklet mutat be.

XII. Önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek

Az Önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaságok működésből származó kötelezettsége összesen 203 500 e Ft, melyet a 7. melléklet tartalmaz.

Az Integrit XX. Kft. kötelezettsége összesen 23 404 e Ft, valamint pótbefizetés miatti kötelezettsége az önkormányzat felé 37 630 e Ft.

A Pesterzsébet Jégcsarnok Kft. kötelezettsége a 2020. január 31-én kelt Fővárosi Törvényszék 28.Fpk.8044/2014/44 számú végzésével a hitelezők részére megküldött felszámolási zárómérleg alapján összesen 180 096 e Ft, melyből 173 344 e Ft önkormányzat felé fennálló kötelezettség, valamint egyéb kötelezettség 6 752 e Ft.

XIII. Befolyásoló tényezők a beszámolási időszakban

A tevékenységet befolyásoló tényezők a beszámolási időszak során nem voltak.

XIV. Az ellenőrzések által feltárt jelentős összegű hibák miatti módosítások bemutatása

Az ellenőrzések által feltárt jelentős összegű hibák nem voltak a 2020. évi könyvelés folyamán.

XV. Egyebek

Önkormányzati vagyon vagyonkezelésbe adására 2020. évben nem került sor.

2020. évben térítésmentesen átadott eszközök a 092/2020. (VII.16.) Ök. sz. határozat alapján a XX. kerületi Rendőrkapitányság részére történt 249 767 Ft értékben.

Közalapítványoknak, alapítványoknak működési célra összesen 1 esetben nyújtottunk támogatást, összesen 450 000 Ft értékben,

Pesterzsébet Önkormányzata által könyvvizsgálatért kifizetett összeg 3 322 952 Ft + ÁFA.

Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények nem kötöttek olyan megállapodást, szerződést, mely a következő évi gazdálkodást befolyásolhatja, és nem szerepel a tárgyévi könyvviteli mérlegben.

A megbízható és valós képet lényegesen befolyásoló hiba nem került feltárásra.

2020-ban az alábbi szabályzatok módosítására került sor:

A számviteli változásokra tekintettel a Tartós részesedések és a forgatási célú hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok nyilvántartására, kezelésére, valamint az ezekkel kapcsolatos ügyletek lebonyolítására kiadott szabályzat,

Gazdálkodási szabályzat az évközi személyi változások miatt,

Pénz és értékkezelési szabályzat a bankkártya kiváltás miatt.