Borsodszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2011. (II.16.) önkormányzati rendelete

Borsodszentgyörgy Község Önkormányzat Szervezeti- és Működési Szabályzata

Hatályos: 2013. 11. 06- 2014. 10. 26

Borsodszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének

3/2011. (II.16.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról

egységes szerkezetben a módosításáról szóló 9/2011.(IX.09.), 13/2012.(IX.06.) és 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendeletekkel

Borsodszentgyörgy község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LCV. törvény 18.§ (1) bekezdés a) pontja alapján Szervezeti és Működési Szabályzatát az alábbiak szerint alkotja meg.

I.  Bevezető rész

1.§

Az önkormányzat jelképei

(1) A címer: álló, háromszögletű, kék színű katonai pajzs, amelynek mezejében Sárkányölő Szent György ezüst színű (heraldikailag) jobbra forduló, ezüst lovon ülő, arany lándzsás alakja lebeg a legyőzött sárkánnyal. A pajzs fölött arany színű három levelű hársfaág lebeg, a pajzs alatt pedig egy szalag Borsodszentgyörgy felirattal.

(2) A zászló: téglalap alakú fehér mezőben Borsodszentgyörgy címere. A fehér mező szélein arany-kék farkasfog díszítés látható.

(4) Az önkormányzat bélyegzői:

 a) Az önkormányzat kör alakú bélyegzőjén a Magyar Köztársaság hivatalosa címere szerepel “Borsodszentgyörgy Község Önkormányzat” felirattal,

 b) A polgármester kör alakú bélyegzőjén a helyi címer szerepel “Borsodszentgyörgy Község Polgármestere” felirattal

 c) [1]

 d) Az önkormányzat kör alakú bélyegzőjén a helyi címer szerepel “Borsodszentgyörgy Község Önkormányzat” felirattal.

2.§

Az önkormányzat által alapított kintüntetések, elismerő címek

(1) Állampolgárainak és a településen lévő szervezetek részére a település érdekében végzett áldozatos többletmunkájának, eredményes fejlesztésének és jó hírnevének terjesztéséért az alábbi kitüntetéseket alapítja:

a) Borsodszentgyörgy Községért Díszpolgári cím

b) Borsodszentgyörgy Község Tiszteletbeli Polgára kitüntető cím

c) Borsodszentgyörgy Községért Emlékplakett.

[2]

II. Általános rendelkezések

3.§

(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Borsodszentgyörgy Község Önkormányzata (továbbiakban önkormányzat).

(2) Az önkormányzat székhelye, címe: 3623 Borsodszentgyörgy, Szentgyörgy út 143. szám.

(3) Az önkormányzat szervei:

a) Polgármester

b) Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság

c) Ügyrendi, Szociális, Kulturális és Sportbizottság

d) [3]

III. Feladatok és hatáskörök

4.§

  1. A képviselő-testülettől a bizottságokra átruházott hatáskörök jegyzékét a Szabályzat 1. sz. melléklete, a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzékét e Szabályzat 2. sz. melléklete tartalmazza.

(2) Az átruházott hatásköröket a címzettek nem ruházhatják tovább, azok gyakorlásáról kötelesek - az önkormányzati hatósági ügyek kivételével – a képviselő-testületnek évenként beszámolni.

(3) Az önkormányzati hatósági ügyek intézésének tapasztalatairól a hatáskör címzettje évente egy alkalommal köteles tájékoztatni a képviselő-testületet.

(4) A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról a végrehajtásért felelős a határidő lejártát követő rendes ülésen köteles beszámolni.

IV. A Képviselő-testület működése

5.§

A képviselő-testület választott tagjainak száma 7 fő (polgármesterrel együtt).

(A választott képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. számú függelék tartalmazza.)

6.§

A képviselő jogállása

(1) A települési képviselő köteles:

a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület, valamint annak a bizottságnak a munkájában, amelynek tagja

b) írásban vagy szóban a polgármesternek, illetve a bizottság elnökének bejelenteni, ha a képviselő-testület ülésen, illetve a bizottság ülésén részt venni nem tud, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van;

c) a vele szemben felmerült összeférhetetlenségi okot /Ötv.14.§ (2)/ köteles a vita előtt bejelenteni.

d) a képviselő-testület vagy bizottság megbízásából történő eljárásról a következő ülésen beszámolni.

(2) Ha a bizottság tagja a bizottság üléséről indokolatlanul, sorozatosan távol marad, úgy a bizottság javaslatára a képviselő-testület dönthet a bizottsági tagság megszüntetéséről. E pontban foglalt rendelkezések irányadók a bizottság nem képviselő tagjaira is.

(3) A képviselőt a tisztségviselők, a jegyző, a Járdánházai Közös Önkormányzati Hivatal Borsodszentgyörgyi Kirendeltsége (továbbiakban: Hivatal), az önkormányzati társaságok és intézmények vezetői, ügyintézői munkaidő alatt kötelesek fogadni.[4]

(4)[5] A képviselők és a nem képviselő bizottsági tagok tiszteletdíját, természetbeni juttatását rendelet szabályozza.

(5) [6]

7.§

Interpelláció, kérdés

(1) A képviselő a polgármesterhez, (alpolgármesterhez), a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez, önkormányzati ügyekben magyarázat kérése céljából interpellációt intézhet. Amennyiben a képviselő az ülés napját megelőző 3. munkanapig a polgármesternél az interpellációt a (2) bekezdés szerinti módon és tartalommal benyújtja, úgy az interpellációt a képviselőknek kézbesíteni kell és arra az ülésen választ kell adni. A válaszadás elhalasztását a Képviselő testület engedélyezheti, a válaszadás határidejének megjelölésével.

(2) Az interpellációt írásban kell benyújtani, melynek tartalmaznia kell:

a) a képviselő nevét;

b) azt a személyt, akihez az interpelláció irányul;

c) a képviselő kérdésének tárgyát, a kérdés részletes leírását és indoklását.

(3) [7]

(4) A polgármester biztosítja az interpelláció nyilvántartásba-vételét és az interpelláció címzettjéhez történő eljuttatását.

(5) Ha a képviselő-testület a választ nem fogadja el, a hatáskörébe tartozó ügyben haladéktalanul intézkedést tesz, azt a hatáskörrel rendelkező bizottság elé utalja. Az intézkedés eredményéről a következő ülésen tájékoztatást kell adni.

(6) A képviselő az ülésen  a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez önkormányzati ügyben felvilágosítás kérése céljából kérdést tehet fel. A kérdésre azonnal szóban, vagy a képviselő-testület hozzájárulásával 5 napon belül írásban kell válaszolni.

(7) Ha a képviselő az ülésen kérdést kíván intézni az (6) bekezdésben megjelölt személyekhez, úgy e szándékát az ülést megelőző nap 9 óráig az ülés elnökének írásban jelzi, a kérdés tárgyának és részletes leírásának, továbbá a kérdezett személy megjelölésének közlésével.

(8) A nem határidőben benyújtott kérdés a képviselő-testület soron következő ülésén ismertethető.

8.§

A képviselő-testület munkaterve

(1) A képviselő-testület üléseit munkaterv szerint tartja. A munkatervet az előre látható feladatok meghatározására féléves időtartamra kell elkészíteni. A munkatervet a jegyző állítja össze, s azt a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(2) A munkaterv elkészítéséhez javaslatot tehet

a) a bizottság,

b) a jegyző,

c) a képviselő,

d) a közszolgáltatást végző szerv vezetője,

e) az önkormányzat által alapított intézmény, társaság vezetője,

 (3) A munkatervbe fel kell venni a bizottság, illetve a megválasztott képviselők több mint negyede által javasolt előterjesztést.

(4) A munkatervnek tartalmazni kell

a) a hónap megjelölésével az ülések tervezett időpontját,

b) a napirend tárgyát, előterjesztőjét,

c) a közmeghallgatás időpontját.

9.§

A képviselő-testület ülése és összehívásának rendje

(1) A képviselő-testület évente 10 rendes ülést tart, míg szükség szerint rendkívüli ülés is összehívható a jelen rendeletben meghatározott feltételek szerint.

(2) Az ülések helye általában a Hivatal tanácsterme, de kihelyezett ülés esetében a meghívóban közölt hely.[8]

(3) A képviselő-testület valamennyi típusú ülését a polgármester hívja össze. Az ülést a polgármesteri tisztség betöltetlensége, illetve a polgármester tartós akadályozatása esetén az alpolgármester hívja össze. Az ülést a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze.

(4) Az ülés összehívása írásbeli meghívó útján történik. A meghívót az ülés kitűzött időpontját megelőzően legalább 5 nappal korábban kell a képviselők részére megküldeni. Az írásbeli meghívót az ülés összehívására jogosult írja alá.

(5) Az írásbeli meghívónak tartalmaznia kell:

     - az ülés helyét és kezdésének időpontját,

     - a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztők neveit.

(6) Az írásbeli meghívóhoz mellékelni kell a tárgyalni kívánt napirendi pontok előterjesztéseit, határozati javaslatait, illetve azon írásos anyagokat, amelyek a legeredményesebb döntés meghozatalához segítséget nyújtanak.

(7) Rendkívüli ülés esetében az ülés összehívása szóbeli értesítés útján vagy távbeszélőn keresztül is történhet.

(8) Az ülés időpontjáról a község lakosságát a Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztett, az ülés időpontját, helyét és napirendjét tartalmazó meghívóval a jegyző értesíti.[9]

(9) Az ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a Hivatal napirenddel érintett ügyintézőjét[10]

b) a napirendi ponthoz kapcsolódóan felkért szakértőket,

c) akiket a polgármester, a képviselő-testület indokoltnak tart,

d) a napirend által érintett intézmények, szervezetek vezetőit,

(10) Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirend megtárgyalására a képviselő-testület ülését 8 napon belüli időpontra újból össze kell hívni.

10.§

Az ülés vezetése

(1) A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester elnököl. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök vezeti az ülést.

(2) Az elnök ülésvezetési feladatai, jogkörei:

a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése;

b) határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése, az ülésről távolmaradó képviselők előzetes bejelentéséről a képviselő-testület tájékoztatása;

c) napirendi javaslat előterjesztése;

d) az ülés vezetése, a szó megadása bejelentkezési sorrendben, javaslat a szó megtagadására.

e) a szó megvonása

f) az ülés rendjének biztosítása

g) javaslattételi jog az ülés félbeszakítására;

h) a Szabályzat rendelkezéseinek betartása és betartatása;

i) szavaztatás;

j) a szavazás eredményének megállapítása.

(3) Az elnök rendre utasíthatja azt a felszólalót, aki eltért a tárgyalt témától, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ, az üléshez méltatlan magatartás tanúsít.

(4) Az elnök egyidejűleg megvonja a szót attól a felszólalótól, akit másodszor utasít rendre.

(5) Amennyiben a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, az elnök javaslatot tehet az ülés meghatározott időre történő félbeszakítására.

11.§

A tanácskozás rendje

(1) Az ülés napirendjéről - figyelembe véve a képviselői javaslatokat – a képviselő-testület  határoz.

(2) A Képviselő-testület olyan halaszthatatlan döntést igénylő előterjesztést is napirendre vehet, melyre tekintettel a képviselő-testület rendkívüli ülése is összehívható lenne. A napirendre vétel önálló napirendi pontként történik.

(3) A napirendi pont tárgyalása egy alkalommal elnapolható. A javaslat felől a képviselő-testület vita nélkül határoz

(4) A jegyző köteles jelezni, ha a döntésnél jogszabálysértést észlel. Amennyiben a jegyző észrevételt kíván tenni, a szót meg kell neki adni.

12.§

Előterjesztés

(1) A Képviselő-testület napirendi pontjának előterjesztője

a) polgármester

b) bizottság

c) képviselő

d) jegyző

g) a polgármester által felkért más személy lehet.

(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért annak előadója, törvényességéért a jegyző a felelős. Az előterjesztő az előkészítés során, a lehetőségekhez képest köteles megismerni és figyelembe venni a lakosság, a napirend témájában érintett szervek és szervezetek véleményét, javaslatát.

(3) Az előterjesztés készülhet írásban illetőleg a testületi ülésen szóban is előadható. Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) az előterjesztés megnevezését;

b) az előterjesztés készítőjét;

c) az előterjesztés tárgyát;

d) az előzetes véleményezés megtörténtét;

e) a törvényességi véleményezésre bemutatás idejét;

f) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját;

g) a döntési javaslatok indokait;

h) a határozati javaslatot, illetve a rendelet tervezetét;

i) a határidőt, a végrehajtásért, illetve az ellenőrzésért felelős megnevezését.

(3) Tájékoztató-jelentés határozati javaslat nélkül is előterjeszthető.

(4) Végrehajtásért felelősként a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a Hivatal ügyintézője, a bizottság elnöke, az önkormányzat által alapított gazdasági társaság, intézmény vezetője, vagy képviselő jelölhető meg.[11]

(5) Az előterjesztést az ülést megelőző 15 nappal a jegyzőnek meg kell küldeni. E nélkül az előterjesztés az ülésen nem tűzhető napirendre. Ez alól kivételt képeznek a személyi kérdések, hatósági ügyek.

(6) A képviselők számára az ülésre szóló meghívóval együtt kell kézbesíteni az előterjesztéseket.

13.§

Tanácskozási jog, felszólalás

(1) A képviselő-testület ülésén a felszólalás sorrendjét az elnök határozza meg.

(2) A meghívottak a képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal vehetnek részt, a napirendi pontok vitájában napirendenként egy alkalommal szólalhatnak fel. Azon meghívottak, akiket valamelyik napirend tárgyalásához hívtak meg, csak a meghívásuk szerinti napirend vitájában vehetnek részt.

(3) A képviselő-testület felszólalásra adhat lehetőséget tanácskozási joggal egyébként nem rendelkező személynek is.

III. Fejezet

14.§

Szavazás

(1) Az ülés elnöke az előterjesztett és a vitában elhangzott, döntést igénylő javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a módosító indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő döntési javaslatokat szavaztatja meg.

(2) Amennyiben a módosító indítvány nem tartalmazza a javaslattevő szavaztatásra vonatkozó

szándékát, úgy a szavaztatás módjáról az elnök dönt. Ha a képviselő-testület az egymást kölcsönösen kizáró javaslatok közül valamelyiket elfogadja, a többiről ezt követően nem szavaz.

(3) A képviselő-testület titkos szavazással dönt mindazon esetekben, amikor a jogszabály azt kötelező jelleggel előírja. A képviselő-testület minősített többséggel titkos szavazást rendelhet el az Ötv. 12. § (6) bekezdés szerint.

(4) A titkos szavazást az Ügyrendi, Szociális, Kulturális és Sportbizottság bonyolítja le és gondoskodik a szükséges feltételek (szavazólap, urna, fülke, stb.) biztosításáról. Tájékoztatást ad a szavazás lebonyolításáról, a szavazást követően pedig megszámlálja a szavazatokat, elkészíti a szavazási jegyzőkönyvet és a szavazás eredményéről jelentést tesz a képviselő-testületnek.

(5) A képviselő-testület bármely képviselő indítványára névszerinti szavazást tart.

(6) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzását követően "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és a szavazás eredményéről az elnököt tájékoztatja. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki. A névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(7) Személyi kérdésben névszerinti szavazás nem tartható.

(8) Minősített többségű szavazat szükséges a jogszabályokban meghatározottakon túl:

a) vagyonnal való rendelkezés, vagyon értékesítése, megterhelése

b) testület hatáskörének átruházása

c) önkormányzat által kiírt pályázat elbírálása esetén.

15.§

Jegyzőkönyv

(1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet és hangfelvételt kell készíteni.

(2) A jegyzőkönyv tartalmazza:

a) az ülés helyét és idejét

b) a megjelent képviselők és meghívottak nevét

c) a távolmaradt képviselők nevét

c) a napirend előtti felszólalásokat és azok lényegét

d) az elfogadott napirendet

e) napirendi pontonként az előadó nevét, a szóbeli kiegészítés, valamint a feltett kérdésekre adott válasz rövid tartalmát, a felszólalók nevét és hozzászólásuk lényeges elemét – az előterjesztett módosító vagy kiegészítő – döntési javaslatot, a szavazás módját, eredményét

f) a döntés szó szerinti szövegét, ha a döntés a tervezethez képest módosult

g) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetőleg határozatokat,

h) az elnök intézkedéseit, továbbá a képviselő-testület ülésén történt fontosabb eseményeket,

i) a zárt ülés elrendelését és annak feloldását,

j) a polgármester által kijelölt két képviselő, mint jegyzőkönyv-hitelesítő aláírását.

(3) Az írásos jegyzőkönyv mellékletét képezi:

a) a meghívó,

b) a jelenléti ív,

c) valamennyi írásos előterjesztés

d) a jegyző törvényességi észrevétele,

e) a név szerinti szavazásról készült névsor

 (4) A képviselők vagy más felszólalók a jegyzőkönyv elkészítését és aláírását követően a jegyzőnél bármikor írásban kérhetik a jegyzőkönyv kiigazítását, ha annak tartalma megítélésük szerint nem egyezik meg az általuk előadottakkal. A jegyző a javításról köteles 8 (nyolc) napon belül gondoskodni. Az egyet nem értése esetén ugyanezen időn belül köteles az Ügyrendi, Szociális, Kulturális és Sport Bizottság részére eljuttatni a hangfelvételt. A bizottság a hangfelvétel meghallgatása alapján 15 napon belül dönt a jegyzőkönyv kiigazításáról, és döntéséről értesíti a kijavítást kérőt.

(5) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a jegyző kezeli, azokat évente bekötve, irattárban őrzi. A nyílt ülésről készült jegyzőkönyvek másolati példányát a Hivatal hirdetőtábláján ki kell függeszteni.[12]

(6) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan kell számozni, megjelölése tartalmazza a határozat számát és meghozatalának időpontját.

A határozatokról nyilvántartást kell vezetni, melyért a jegyző felelős.

16.§

Rendeletalkotás

(1) Rendeletalkotást kezdeményezhet:

a) polgármester

b) képviselő

c) jegyző

d) bizottság

e) helyi társadalmi szervezet vezető testülete.

(2) A rendelet-tervezet szakmai előkészítése a jegyző feladata.

(3) A rendelet-tervezetet írásban kell a képviselő-testület elé terjeszteni.

(4) [13]

(5) A rendelet tervezetét az ágazatilag illetékes bizottságnak véleményezni kell, a jegyző pedig köteles törvényességi szempontból megvizsgálni.

(6) Az önkormányzati rendeletet az elfogadását követő 5 napon belül kell aláírni és kihirdetni. A képviselő-testület ettől rövidebb határidőt is megállapíthat. Az önkormányzati rendelet kihirdetése a Hivatal hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel valósul meg.[14]

(7)[15] A képviselő-testület rendeletének megjelölése:

  1. teljes jelölés: Borsodszentgyörgy Község Önkormányzata száma/kibocsátás éve (kihirdetés időpontja: hónap, nap) önkormányzati rendelete
  2. rövid megjelölése: száma/kibocsátás éve (kihirdetés időpontja: hónap, nap) Ör.

(8)[16] A rendeletek naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.  A képviselő-testület rendeleteit naptári év elejétől kezdődően folyamatosan kell számozni

16/A.§[17]

(1) Az önkormányzati rendeletalkotás előkészítésével kapcsolatos társadalmi egyeztetés lefolytatása érdekében a rendelet-tervezetet– a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – az Önkormányzat honlapján elektronikusan, valamint a Hivatal jegyzői irodájában papír alapú dokumentumban a képviselő-testületi ülést megelőző 8. napon 12.00 óráig közzé kell tenni.[18]

  1. Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani:
    1. az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló,
    2. az Önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló,
    3. az Önkormányzat költségvetéséről szóló,
    4. a zárszámadásról szóló,
    5. a köztisztviselők közszolgálati jogviszonyával kapcsolatos kérdésekről szóló,
    6. a rendkívüli képviselő-testületi ülés napirendjén szereplő,
    7. a sürgősségi indítványként benyújtott

rendelet tervezetét.

  1. Az állampolgárok a rendelet-tervezettel kapcsolatos véleményüket, észrevételüket a képviselő-testületi ülést megelőző 5. nap 24.00 óráig névvel és címmel ellátva küldhetik meg elektronikus formában a jegyzo@bsztgyph.t-online.hu e-mail címre.

  1. Papír alapú dokumentumban a rendelet-tervezettel kapcsolatos véleményt, észrevételt a képviselő-testületi ülést megelőző 5. nap 16.00 óráig lehet benyújtani a Hivatal jegyzői irodájában.[19]

  1. A jegyző a beérkezett véleményeket szöveghűen – a sértő, névtelen és a tárgykörhöz nem tartozó vélemények kizárásával – a képviselő-testületi ülést megelőző 4. napon megküldi a képviselők részére. A megküldött vélemény mellett feltüntetésre kerül a beküldő neve, címe, e-mail címe.

  1. A rendelet-tervezet honlapon történő közzététele során fel kell hívni a figyelmet, hogy:
    1. a vélemény, észrevétel benyújtását a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény szerint az adatkezeléshez történő hozzájárulásnak kell tekinteni,
    2. a rendelet-tervezettel kapcsolatosan benyújtott vélemény, észrevétel a döntéshozókat nem köti

(7) A véleményezésre jogosultak széles körét érintő rendelet-tervezettel kapcsolatos vélemények megismerése érdekében a Polgármesteri Hivatal lakossági fórumot szervezhet

16/B. §[20]

(1) A képviselő-testület a feladat- és hatáskörébe utalt kérdésekben hozott határozata tartalmazza:

a) a döntést szószerinti megfogalmazásban,

b) a végrehajtás határidejét

c) a végrehajtásért felelős megnevezését,

 (2) A képviselő-testület határozatait évente 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell számozni.

(3) A képviselő-testület határozatainak jelölése:

a) teljes megjelölése: Borsodszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testülete sorszám/kibocsátás éve (hó. nap.) határozata.

b)  rövid megjelölése: sorszám/kibocsátás éve (hó. nap.) Kt.h.

(4) A képviselő-testület normatív határozatát az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel közzé kell tenni.

17.§

Helyi népszavazás, népi kezdeményezés

(1)[21] Képviselő-testület a helyi népszavazás és népi kezdeményezés eljárását, egyes feltételeit önkormányzati rendeletben szabályozza.

18.§

Közmeghallgatás

(1) Képviselő-testület közmeghallgatást tart a munkatervében meghatározott hónapban.

  1. A közmeghallgatás helyéről és időpontjáról a lakosságot legalább 8 nappal megelőzően tájékoztatni kell.

V. Bizottságok

19.§

A képviselő-testület bizottságai

(1) A képviselő-testület az alábbi állandó jelleggel működő bizottságokat hozza létre, meghatározva azok tagjainak létszámát is:

- Ügyrendi, Szociális, Kulturális és Sport Bizottság, tagjainak száma 4 fő, melyből 1 fő nem képviselő

- Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság, tagjainak száma 4 fő, melyből 1 fő nem képviselő

(2) A bizottság települési képviselő és nem képviselő tagokból áll. Bizottsági taggá a települési képviselő és a polgármester tehet jelölést a testület ülésén. A települési képviselő több bizottság tagjává is jelölhető illetve megválasztható. Fő feladatuk a képviselő-testület döntéseinek előkészítése és a végrehajtás ellenőrzése.

(3) Eseti feladatok ellátására a képviselő-testület ideiglenes bizottságot hoz létre, melyről esetenként külön határozattal rendelkezik.

(4) A bizottságok szükség szerint üléseznek, működésük részletes szabályait - a jogszabályi keretek között - maguk állapítják meg. Az állandó jelleggel működő bizottságok éves munkatervet készítenek.

(5) A bizottságok tagjaik közül elnökhelyettest választhatnak az elnök helyettesítésére.

(6) A bizottságok üléseit a bizottság elnöke írásbeli meghívóval hívja össze és vezeti le az ülést. A bizottságok döntéseiket egyszerű szótöbbséggel hozzák meg.

(7) A bizottságok üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet az ülést követő 8 napon belül meg kell küldeni a jegyzőnek.

(8) A bizottságok ügyviteli feladatait a Hivatal kijelölt ügyintézője látja el a jegyző felügyelete mellett.[22]

(9) A bizottságok - átruházott hatáskörben - önkormányzati döntést hozhatnak. Erről készült jegyzőkönyv 1 példányát a BAZ. Megyei Kormányhivatalnak is köteles megküldeni a jegyző.

(11) A bizottságok elnökei beszámolási kötelezettséggel tartoznak a képviselő-testületnek.

20.§    

A bizottságok feladatai

(1) Ügyrendi, Szociális, Kulturális és Sport bizottság

      - ellátja a titkos szavazással kapcsolatos feladatokat

      - közreműködik az önkormányzati rendeletek megalkotásában, véleményezésében

      - polgármester tiszteletdíjának emelésére, jutalmazására vonatkozó javaslatot terjeszt elő

      - nyilvántartja és ellenőrzi az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatát

      - kivizsgálja a polgármester összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezését.

      - a mindenkori szociális ellátások helyi szabályozásáról, a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló rendelet tervezetet véleményezi

      - átruházott hatáskörében döntéseket hoz

      - nemzeti ünnepek és önkormányzati rendezvények szervezése

      - kapcsolattartás a civil szervezetekkel és működésük segítése

(2) Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság

     - közreműködik a települési gazdálkodás szervezésében, segítséget nyújt az önkormányzat éves költségvetésének elkészítésében,

     - részt vesz az intézmények pénzügyi ellenőrzésében,

     - vizsgálja a hitelfelvétel indokait, gazdasági megalapozottságát,

     - ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat és a bizonylati fegyelem megtartását,

      - közreműködik a hatósági jogkört megállapító pénzügyi vonatkozású önkormányzati rendelet előkészítésében,

      - javaslatot tesz a polgármester bérfejlesztésére az Ügyrendi Bizottságnak,

      - véleményezi az önkormányzat költségvetési tervezetét,

      - a testület felkérésére (pénzügyi, gazdálkodási) külön vizsgálatot végezhet,

      - javaslatot tesz az ésszerű gazdálkodásra

      - koordinálja a pályázatok előkészítési, lebonyolítási munkáit

      - rövid-, közép- és hosszútávú településfejlesztési stratégia kidolgozása

      - javaslattétel beruházásokra, fejlesztésekre

      - rendezési terv és építési szabályzat figyelemmel kísérése, aktualizálása

      - civil szervezetekkel való kapcsolattartás a településfejlesztés területén

      - együttműködik a kistérségi fejlesztésekben

- települési értékek azonosításával, a települési értéktár létrehozásával, és annak gondozásával, valamint adatainak a megyei értéktárba történő megküldésével kapcsolatos feladatok ellátása.[23]

VI. Polgármester, alpolgármester, jegyző

21.§

Polgármester

(1) A polgármester megbízatását főállású jogviszonyban látja el.[24]

(2) A polgármester a tevékenysége során köteles a jogszabályokban és a jelen rendeletben foglaltakat maradéktalanul betartva eljárni.

(3) A polgármester feladatai a képviselő-testület működésével kapcsolatban:

a) képviseli a képviselő-testületet

b) benyújtja a Képviselő-testület munkatervére vonatkozó javaslatát,

c) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit;

d) ellátja a 7. §-ban meghatározott feladatokat;

e) beszámol az átruházott hatáskör gyakorlásáról;

f) gondoskodik az interpellációk nyilvántartásba vételéről, figyelemmel kíséri megválaszolásukat, segíti a képviselők munkáját;

g) az üléseket követő 5 napon belül aláírja az ülésen elfogadott képviselő-testületi rendeleteket, valamint 15 napon belül az ülésekről készített jegyzőkönyvet;

h) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását;

i) helyi népszavazásra, népi kezdeményezésre vonatkozó javaslatot – amennyiben annak az Ötv-ben, valamint a képviselő-testület rendeletében meghatározott feltételei fennállnak - a képviselő-testület legközelebbi ülésén döntésre előterjeszti.

(4) A polgármester haladéktalanul intézkedik a képviselő-testület bizottságainak jelzése alapján, ha a Hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdekek sérelmét vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli.[25]

(5) A polgármester heti egy alkalommal, az ügyrendben meghatározott időben fogadóórát tart.

22.§

Alpolgármester

(1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban tölti be.

23.§

Jegyző

(1) A jegyző feladatai az önkormányzati testületek működésével összefüggésben:

a) törvényességi szempontból véleményezi a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő elterjesztéseket

b) biztosítja a testületek működésével összefüggő szervezési és ügyviteli feladatok ellátását;

c) gondoskodik a képviselő-testület jegyzőkönyveinek elkészítéséről és aláírásáról, és az ülést követő 15 napon belül - az esetleges törvényességi észrevételével - felterjeszti azokat a kormányhivatal vezetőjéhez

d) gondoskodik az önkormányzati rendeletek szakmai előkészítéséről;

e) az elfogadását követő 5 napon belül aláírja az önkormányzat rendeleteit és gondoskodik azok kihirdetéséről, valamint a képviselő-testület általános érvényű határozatainak közzétételéről.

(2) A jegyző feladatai a Hivatal működésével összefüggésben:[26]

a) ellátja a törvényben vagy kormányrendeletben, valamint a Képviselő-testület által meghatározott feladatokat, hatósági hatásköröket;

b) hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét.

24.§[27]

Közös Önkormányzati Hivatal

(1) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Möt.) 84.§ (1) bekezdésben meghatározott feladatkört Járdánháza Község Önkormányzata, Borsodszentgyörgy Község Önkormányzata és Csernely Község Önkormányzata által kötött megállapodás alapján a Járdánházai Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) látja el. Borsodszentgyörgy községben a Hivatal kirendeltsége működik.

(2) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét és ügyfélfogadási rendjét a képviselő-testület külön döntésében határozza meg.

VII. Az önkormányzat költségvetése, vagyona

25.§

(1) [28]Képviselő-testület a költségvetés és zárszámadás előterjesztéséhez kapcsolódó mérlegek tartalmának meghatározásáról rendeletet alkot.

(2) A képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg a vagyongazdálkodási szabályzatát. Ebben rögzíti a vagyonhoz jutás, a kezelés és az elidegenítés feltételeit, szabályait. Kijelöli a törzsvagyont, meghatározza a forgalomképtelen, a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyait.

(3) Az önkormányzat alaptevékenységének szakfeladatszám szerinti besorolását a rendelet 3. függeléke tartalmazza[29]

26.§

             Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

(1) Az önkormányzat gondoskodik a gazdálkodás belső ellenőrzéséről.

(2) A belső ellenőrzési feladat ellátását az Ózd Többcélú Kistérségi Társulás keretében, a társulási megállapodásban foglaltak szerint biztosítja.

VIII. Vegyes és záró rendelkezések

27.§

(1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti

a) a Szervezeti- és Működési Szabályzatról szóló 8/1999.(IV.30.) önkormányzati rendelet, valamint a módosításáról szóló

b) 11/2002.(IX.13.),

c) 1/2003.(II.7.),

d) 12/2005.(IX.9.),

e) 13/2005.(X.28.),

f) 6/2006.(III.21.),

g) 14/2006.(X.16.),

h) 21/2006.(XII.18.),

i) 15/2007.(XII.3.),

j) 11/2010.(X.14.) önkormányzati rendeletek.

(3) A rendelet mellékletei:

            1. Bizottságokra átruházott hatáskörök jegyzéke

            2. Polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzéke

(4) A rendelet függelékei:

            1. Képviselők név szerinti felsorolása

            2. Bizottsági tagok névsorát

            3. Az önkormányzat alaptevékenységének szakfeladatszám szerinti besorolása[30]

Németh Gyula                                                                                              Dúl Andrea

polgármester                                                                                        jegyző

A rendelet kihirdetve: 2011. február 16.

Dúl Andrea

jegyző

  1. számú melléklet

Az Ügyrendi, Szociális, Kulturális és Sport Bizottságra átruházott hatáskörök:

- átmeneti segély

- rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

2. számú melléklet

A polgármesterre átruházott hatáskörök:

- temetési segély

- normatív lakásfenntartási támogatás

1. számú függelék

A települési képviselők névsora:

1. Németh Gyula polgármester

2. Rác Lászlóné alpolgármester

3. Bényei József

4. Kovács Géza

5. Németh Gergely Emil

6. Réz Gábor

7. Viszovszki László

2. számú függelék

A Képviselő-testület bizottságainak és tagjainak felsorolása

1. Ügyrendi, Szociális, Kulturális és Sport Bizottság

    Elnöke: Kovács Géza

    Tagjai:  Bényei József

                 Németh György

                 Réz Gábor

2. Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság

    Elnöke: Németh Gergely

    Tagjai:  Horváthné Szántó Enikő

                 Kovács Géza

                 Viszovszki László

  1. számú függelék

I. Szakágazatszám: 841105 Helyi önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi társulások

igazgatási tevékenysége.

II. Az önkormányzat alaptevékenységének szakfeladatszám szerinti besorolása

Szakf.szám    Megnevezés

370000            Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

381101            Települési hulladék kezelése, ártalmatlanítása

522001            Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

680001            Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése

680002            Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése

841112            Önkormányzati jogalkotás

841114            Országgyűlési képviselőválasztáshoz kapcsolódó tevékenységek

841115            Önkormányzati képviselőválasztáshoz kapcsolódó tevékenységek

841117            Európai parlamenti képviselőválasztáshoz kapcsolódó tevékenységek

841118            Országos és helyi népszavazáshoz kapcsolódó tevékenységek

841126            Önkormányzatok és többcélú kistérségi társulások igazgatási tevékenysége

841173            Statisztikai tevékenység

841402            Közvilágítás

841403            Város-, községgazdálkodási m.n.s. szolgáltatások

841901            Önkormányzatok és társulások elszámolásai

851011            Óvodai nevelés, ellátás

852011            Általános iskolai tanulók nappali rendszerű nevelése, oktatás (1-4. évfolyam)

852021            Általános iskolai tanulók nappali rendszerű nevelése, oktatása (5-8. évfolyam)

862240            Egyéb, máshová nem sorolt járóbeteg-ellátás

869041            Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás         

882122            Átmeneti segély

882123            Temetési segély

882124            Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

882129            Egyéb önkormányzati eseti pénzbeli ellátások

882203            Köztemetés

890441            Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

890442            Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultak hosszabb időtartamú közfoglalkoztatása

890443            Egyéb közfoglalkoztatás

910502            Közművelődési intézmények, közösségi színterek működtetése

931102            Sportlétesítmények működtetése és fejlesztése

960302            Köztemető-fenntartás és működtetés

813000            Zöldterület-kezelés

 

[1] Hatályon kívül helyezte a 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendelet

[2] A második mondatot a 9/2011.(IX.09.) rendelet hatályon kívül helyezte 2011. 10. 01. napjától

[3] Hatályon kívül helyezte a 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendelet

[4] A 7/2013.(VII.03.) rendelet módosította

[5] A (4) bekezdésből a „külön” szót a 9/2011.(IX.09.) rendelet hatályon kívül helyezte 2011. 10. 01. napjától

[6] 9/2011.(IX.09.) rendelet hatályon kívül helyezte 2011. 10. 01. napjától

[7] 9/2011.(IX.09.) rendelet hatályon kívül helyezte 2011. 10. 01. napjától

[8] A 7/2013.(VII.03.) rendelet módosította

[9] A 7/2013.(VII.03.) rendelet módosította

[10] A 7/2013.(VII.03.) rendelet módosította

[11] A 7/2013.(VII.03.) rendelet módosította

[12] A 7/2013.(VII.03.) rendelet módosította

[13] A 9/2011.(IX.09.) rendelet hatályon kívül helyezte 2011. 10. 01. napjától

[14] A 7/2013.(VII.03.) rendelet módosította

[15] Módosította a 9/2011.(IX.09.) rendelet, hatályos 2011. 10. 01. napjától

[16] Beiktatta a 9/2011.(IX.09.) rendelet, hatályos 2011. 10. 01. napjától

[17] Beiktatta a 9/2011.(IX.09.) rendelet, hatályos 2011. 10. 01. napjától

[18] A 7/2013.(VII.03.) rendelet módosította

[19] A 7/2013.(VII.03.) rendelet módosította

[20] Beiktatta a 9/2011.(IX.09.) rendelet, hatályos 2011. 10. 01. napjától

[21] A bekezdésből a „külön” szót a 9/2011.(IX.09.) rendelet hatályon kívül helyezte 2011. 10. 01. napjától

[22] A 7/2013.(VII.03.) rendelet módosította

[23] Az utolsó francia bekezdést a 11/2013.(XI.05.) rendelet iktatta be

[24] Módosította a 9/2011.(IX.09.) rendelet, hatályos 2011. 10. 01. napjától

[25] A 7/2013.(VII.03.) rendelet módosította

[26] A 7/2013.(VII.03.) rendelet módosította

[27] A 7/2013.(VII.03.) rendelet módosította

[28] A bekezdésből a „külön” szót a 9/2011.(IX.09.) rendelet hatályon kívül helyezte 2011. 10. 01. napjától

[29] A bekezdést a 13/2012.(IX.06.) iktatta be

[30] A 3. pontot a 13/2012.(IX.06.) rendelet iktatta be