Borsodszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2011. (III.21.) önkormányzati rendelete

A szociális és a gyermekvédelmi ellátások helyi szabályozásáról, a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások intézményi térítési díjáról

Hatályos: 2013. 10. 10- 2014. 10. 03

Borsodszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének

6/2011.(III.21.) önkormányzati rendelete

a szociális és a gyermekvédelmi ellátások helyi szabályozásáról,

a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, valamint

a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások

intézményi térítési díjáról

egységes szerkezetben a módosításáról szóló 15/2011.(XII.21.),  5/2012.(III.28.) és 12/2013.(XII.20.) önkormányzati  rendeletekkel

Borsodszentgyörgy Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, a 25. § (3) bekezdés b) pont ba)-bd) alpontjában, a 26. §-ában, a 32. § (3) bekezdésében, a 37/A. § (3) bekezdésében, a 45. § (1) bekezdésében, a 46. § (1) bekezdésében, az 50. § (3) bekezdésében, a 92. § (1) bekezdés a) pontjában, a 115. § (3) bekezdésében, valamint a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (4) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

Általános eljárási szabályok

1. §.

  1. Az ellátások igénybevétele önkéntes, a kérelmező köteles minden ellátási formában a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet és a 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet megfelelő melléklete szerinti jövedelem nyilatkozatot csatolni és az abban feltüntetett jövedelmekről megfelelő igazolást vagy annak fénymásolatát mellékelni.

  1. A Polgármesteri Hivatal ügyintézői az ellátást igénylő lakásán helyszíni szemlét készíthetnek.

  1. Az ügyfél kérelmére, a pénzegyenérték visszafizetésére részletfizetés engedélyezhető.

 Hatásköri rendelkezések

2. §.

(1) A Képviselő-testület az őt megillető önkormányzati hatósági jogkör gyakorlását e rendeletben meghatározott támogatásokra az alábbiak szerint engedi át:

a) Ügyrendi, Szociális, Kulturális és Sport Bizottság átruházott hatásköre:

aa) Szociális alapszolgáltatások térítési díjának méltányossági mérséklése

ab) [1]

ac) [2]

b) Polgármester átruházott hatáskörei:

ba) [3]

bb) önkormányzati segély[4]

(2) A személyes gondoskodás körében nyújtott ellátások közül a családsegítést, házi segítségnyújtást, gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat társulási megállapodás alapján az Ózd Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott intézmények útján látja el.

(3) A hatáskör gyakorlója köteles a támogatások megállapításánál az elfogadott éves költségvetésben biztosított kereteken belül gazdálkodni, az év közbeni átcsoportosításokat szükség esetén a képviselő-testület elé terjeszteni, illetve azt kezdeményezni.

(4) Az átruházott hatáskörök gyakorlója, továbbá az Idősek Klubja vezetője az önkormányzat éves munkatervében megjelölt időközönként beszámolási kötelezettséggel tartozik a képviselő-testületnek.

II. Fejezet

SZOCIÁLIS ÉS GYERMEKVÉDELMI ELLÁTÁSOKRA VONATKOZÓ

RENDELKEZÉSEK

Szociális és gyermekvédelmi ellátások       

3.§.

(1) Az Önkormányzat a szociális és gyermekvédelmi ellátások helyben biztosított formáit az alábbiakban állapítja meg:

a) Pénzbeli szociális és gyermekvédelmi ellátások

aa) önkormányzati segély[5]

b) Szociális alapszolgáltatások:

ba) szociális étkeztetés

bb) házi segítségnyújtás

bc) családsegítés

bd) nappali ellátás keretében nyújtott idősek klubjába történő felvétel

c) Személyes gondoskodás keretében nyújtott alapellátások:

ca) gyermekjóléti szolgáltatás

cb) gyermekek napközbeni ellátása

Aktív korúak rendszeres szociális segélye

4. §

(1) Az önkormányzat a rendszeres szociális segélyre jogosult személy számára együttműködésre az  Ózd Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Kézenfogva Szociális Szolgáltató Központ Családsegítő Szolgálatát (továbbiakban: Családsegítő Szolgálat) jelöli ki.

(2) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy – kivéve az Sztv. 37/A (1) bekezdés alapján az egészségkárosodott személynek minősülőket - köteles: [6]

a) megjelenni a jogosultságát megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül az Családsegítő Szolgálatnál

b) részt kell vennie az egyéni élethelyzetéhez igazodó beilleszkedést segítő program kidolgozásában,

c) megállapodást kell aláírnia a beilleszkedést segítő program megvalósítására, a nyilvántartásba vételtől számított 45 napon belül,

d) eleget kell tennie a beilleszkedést segítő programra kötött megállapodásban foglaltaknak:

da) mentálhigiénés, életmódot formáló egyéni és csoportos foglalkozás,

db) életvezetési tanácsadás,

dc) személyiségfejlesztő tréning,

dd) munkavégzésre történő felkészítést segítő és integráló program,

de) a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben történő részvétel, különös tekintettel az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére.

e) meg kell jelennie három havonta a Családsegítő Szolgálatnál

f) folyamatosan kapcsolatot kell tartania a kijelölt szerv munkatársával.

(3)A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az együttműködési kötelezettségét megszegi az alábbi esetekben:

a) nem jelenik meg a (2) bekezdés a) pontjában előírt határidőre a Családsegítő Szolgálatnál

b) nem teljesíti a beilleszkedési programban foglaltakat,

c) nem tartja be az együttműködés eljárási szabályait.

 (4) Az együttműködési kötelezettség megszegése esetén az Családsegítő Szolgálat az alábbiak szerint jár el:

  1. a (3) bekezdés a)-c) pontjaiban foglalt esetekben három munkanapon belül fölkeresi a jogosultat és megvizsgálja a mulasztás okát. Amennyiben a rendszeres szociális segélyben részesülő személy

aa) önhibáján kívül nem tett eleget kötelezettségének – melyet az akadályoztatás megszűnését követő nyolc napon belül igazolni köteles – megkezdi, illetve folytatja az együttműködést;

ab) önhibájából nem tett eleget kötelezettségének, soron kívül jelzi a jogosultságot megállapító szervnek az együttműködés létrejöttének elmaradását, illetve megszegését.

(5) A közfoglalkoztatással kapcsolatos munkaügyi feladatokat a Polgármesteri Hivatal igazgatási ügyintéző II. látja el. A változást követő 3 napon belül értesíti az igazgatási ügyintéző I-et

a) munkaviszony létrejöttéről

b) a munkaviszony létre nem jöttéről

c) munkaviszony rendkívüli felmondással való megszüntetéséről

Foglalkoztatást helyettesítő támogatás[7]

5. §

  1. Az aktív korúak ellátása keretében foglalkoztatást helyettesítő támogatásra[8] való jogosultság egyéb jogosultsági feltétele a rendezett lakókörnyezet folyamatos biztosítása.

  1. Rendezett a lakókörnyezet akkor, ha a kérelmező vagy jogosult által lakott lakás vagy ház és az ahhoz tartozó udvar, kert, előkert

a) tiszta, rendezett,

b) szeméttároló edénnyel ellátott,

c) rendeltetésszerű használhatósága biztosított,

d) folyamatos tisztítása, hó- és síkosság mentesítése, pormentesítése, valamint szükség szerinti gyakoriságú fűnyírással, kaszálással történő gyommentesítése biztosított,

e) vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, higiénés állapota alapján fertőzésveszély nem áll fenn,

f) az ingatlan, valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől mentes,

g) az ingatlanhoz tartozó kert művelt, konyhakerti növényekkel beültetett,

h) a kérelmező vagy jogosult által lakott ingatlan előtti járda – járda hiányában egy méter széles területsáv -, a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területe tiszta, rendezett,

  1. az ingatlan előtti közterületen lévő árok, nyitott csatorna, folyóka, áteresz tisztántartásáról, a csapadékvíz akadálytalan elfolyásának biztosításáról gondoskodik, valamint

j) az állattartásra vonatkozó helyi szabályok betartásra kerülnek.

  1. A Polgármesteri Hivatal szociális ügyintézője valamint az Ügyrendi, Szociális, Kulturális és Sport Bizottság valamelyik tagja (továbbiakban: vizsgálatot végző) a rendezett lakókörnyezet biztosítását szemle, hatósági ellenőrzés keretében helyszíni ellenőrzés alapján vizsgálja.

  1. Abban az esetben, ha a vizsgálatot végző a helyszíni ellenőrzéskor az 5. § (2) bekezdésében foglaltak teljesítése vonatkozásában hiányosságot vagy szabálytalanságot állapít meg, legfeljebb 5 napos határidő kitűzésével a kérelmezőt vagy jogosultat a hiányosság pótlására, a szabálytalanság megszüntetésére hívja fel.

  1. A vizsgálatot végző a helyszíni ellenőrzés során feltárt hiányosságok pótlását, szabálytalanság megszüntetését utóellenőrzés keretében vizsgálja.

  1. A rendezett lakókörnyezet folyamatos biztosításának ellenőrzése érdekében a vizsgálatot végző legalább félévente, illetve szükség szerint utóellenőrzést tart.

  1. A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra[9] jogosult a közfoglalkoztatás megszűnését követően 8 napon belül köteles benyújtani az állami foglalkoztatási szerv igazolását a Polgármesteri Hivatalba.

Lakásfenntartási támogatás

6. §[10]

Önkormányzati segély[11]

7. §[12]

(1) Önkormányzati segélyben részesíthető:

a) az a személy vagy család, aki megélhetését időszakosan nem képes biztosítani, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – különösen tartós betegség, elemi kár elhárítása, válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása – miatt anyagi segítségre szorul, vagy

b) az a gyermeket gondozó család, aki időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került – különösen iskoláztatás, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások, vagy a gyermek hátrányos helyzete és betegsége miatt – anyagi segítségre szorul,

c) az a személy, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott és a temetési költségek viselése a saját, vagy családja létfenntartását veszélyezteti.

(2) Az (1) bekezdés a.) és b) pontja szerinti segély akkor állapítható meg, ha kérelmező családjában az egy főre számított családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 130%-át, függetlenül attól, hogy családban vagy egyedül él.

(3) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti segély akkor állapítható meg, ha a kérelmező családjában az egy főre számított családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300%-át, függetlenül attól, hogy családban vagy egyedül él.

(4) Az önkormányzati segély évente legfeljebb két alkalommal adható.

(5) Az egy alkalommal adható segély összege minimum 3.000 Ft, a (1) bekezdés c) pontja szerinti segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés 10%-a.

(6) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége 100.000 Ft.

Temetési segély

8. §[13]

III. Fejezet

SZOCIÁLIS ALAPSZOLGÁLTATÁSOK

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételének eljárási szabályai

9. §.

(1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díj ellenében vehetők igénybe.

(2) Az Idősek Klubja intézményvezetője külön eljárás nélkül köteles ellátást biztosítani:

a) ha az egészségkárosodás bármilyen lehetősége felmerülhet,

b) váratlan esemény (haláleset, baleset) miatt a rászorult ellátása nem biztosított.

(3) Az Idősek Klubja intézményvezetője külön eljárás keretében az alábbi esetekben nyújthat ellátást:

a) aki kora vagy egészségi állapota, szociális helyzete miatt önmaga, illetve családtagjai számára napi egyszeri melegételt biztosítani más módon nem tud,

b) aki otthonában maga és családja ellátására saját erőből nem képes, és más nem gondoskodik róla,

c) szociális és mentális segítségre szoruló 18. életévét betöltött egészségkárosodott, aki önmaga ellátására csak részben képes.

(4) Az ellátás megszűnésének esetei és módja:

a) ha a közösség érdekeit, a házirendet sérti az adott személy további gondozása,

b) ha az ellátásra szoruló egészségi állapotának romlása miatt nem nyújtható megfelelő ellátás.

(5) Az ellátás megszűnéséről a szociális intézmény vezetője írásban értesíti az ellátottat, a megszűnés okának és időpontjának feltüntetésével, valamint tájékoztatást a jogorvoslati lehetőségről.

(6) Az Idősek Klubja intézményvezetője az ellátás igénybevételének megkezdésekor az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével megállapodást köt.

 Szociális étkeztetés

10. §.

A szociális étkeztetést elsődlegesen azoknak biztosítja, akiknek életkora eléri vagy meghaladja a 65. évet, és egészségügyi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége vagy hajléktalansága nem teszi lehetővé az önmagáról történő gondoskodást.

Szociális alapszolgáltatások intézményi térítési díja

11. §.[14]

(1) Az önkormányzat a felnőtt szociális alapszolgáltatás keretében az intézményi térítési díjakat a Sztv. 116. §. (2), (3) bekezdései alapján számítottan, ÁFA nélkül az alábbiak szerint állapítja meg:

  1. Szociális étkeztetés díja helyben fogyasztás vagy elvitel esetén 389 Ft/adag
  2. Szociális étkeztetés térítési díja kiszállítással 470 Ft/adag.

(2)Az önkormányzat a szociális ellátás keretében az intézményi térítési díjakat az Sztv. 115. §. (1) bekezdése alapján számítottan, ÁFA nélkül az alábbiak szerint állapítja meg:

a) Idősek Klubjában munkanapon 389 Ft/nap

b) étkeztetés igénybevétele nélkül az Idősek Klubjában az ellátás térítésmentes.

Szociális alapszolgáltatás személyi térítési díja

12. §

  1. A személyi térítési díj megegyezik az intézményi térítési díjjal.

  1. Az intézményi térítési díjából biztosított kedvezmény mértékét a 1. sz. melléklet tartalmazza.

  1. A szociális alapszolgáltatást igénybe vevő kritikus élethelyzet kialakulásakor írásban kérheti a térítési díj mérséklését vagy elengedését minimum 1 hónapig terjedő időszakra.

  1. Kritikus élethelyzetnek minősül különösen:
  1. a családban bekövetkezett hirtelen halál, vagy súlyos betegség,
  2. elemi kár, természeti katasztrófa.

IV. Fejezet

GYERMEKVÉDELMI ELLÁTÁSOK

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

13. §[15]

Gyermekek napközbeni ellátása

14. §.

(1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátását a Gyvt. 41.§ (3) bekezdése alapján a gyermekek életkorának megfelelően óvodában vagy iskolai étkeztetés keretében biztosítja.

(2) A gyermekek napközbeni ellátása keretében az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni a Gyvt. 146-148. §-ainak figyelembe vételével.

(2) A napközbeni ellátás igényléséhez szükséges kérelem mellékletei:

a) Három vagy több gyermek esetén a családi pótlékról – egy hónapnál nem régebbi keltezésű – munkáltató által kiállított igazolás vagy bankszámla kivonat, vagy postai utalványszelvény.

b) A tartósan beteg vagy fogyatékos gyermek esetén orvosi igazolás.

c) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülők esetén a kedvezményt megállapító határozat másolata

(3) A kérelem elbírálásánál elsődleges szempont az igénybevételre történő jelentkezés sorrendje.

(4) Az ellátást az Idősek Klubja vezetője megszünteti, ha térítési díj hátralék keletkezett, és a felszólítást követő 15 napon belül annak rendezése nem történik meg.

(5) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátásához a Gyvt. 148. §. (5) bekezdésében megállapítottakon túl további kedvezményeket nem ad.

 Gyermekjóléti alapellátások intézményi térítési díja

15. §.[16]

Az önkormányzat a gyermekjóléti alapellátások keretében az intézményi térítési díjakat a Gyvt. 148. §. (3) bekezdése alapján számítottan, ÁFA nélkül az alábbiak szerint állapítja meg:

                        Általános iskolai menza                                 189 Ft/ebéd

                        Napköziotthonos óvoda                                215 Ft/nap

                                  

Gyermekjóléti alapellátások személyi térítési díja

16. §.

A gyermekjóléti alapellátás személyi térítési díjait a Gyvt. 147. §. (3) bekezdése, továbbá a normatív kedvezményekre vonatkozó 148. §. (5) – (6) bekezdése együttes figyelembevételével az Idősek Klubja intézményvezetője állapítja meg és számlázza.

V. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

17. §.

A rendelet 1. melléklete tartalmazza a felnőtt szociális alapellátások személyi térítési díj számításának kedvezményeit.

18. §.

(1) Ez a rendelet 2011. április 1-jén lép hatályba.

  1. Hatályát veszti 2011. március 31-én:

a) a szociális és a gyermekvédelmi ellátásokról szóló (a továbbiakban: Rendelet) 2/2006. (I.30.) rendelet,

b) a Rendelet módosításáról szóló 11/2006. (V. 17.) rendelet,

c) a Rendelet módosításáról szóló 20/2006. (XII. 18.) rendelet,

d) a Rendelet módosításáról szóló 4/2007. (III. 26.) rendelet,

e) a Rendelet módosításáról szóló 13/2007. (X. 29.) rendelet,

f) a Rendelet módosításáról szóló 1/2008. (I. 28.) rendelet,

g) a Rendelet módosításáról szóló 7/2008.(IV.15.) rendelet,

h) a Rendelet módosításáról szóló 9/2008.(V.26.) rendelet

i) a Rendelet módosításáról szóló 11/2008.(X.18.) rendelet

j) a Rendelet módosításáról szóló 3/2009.(III.28.) rendelet

k) a Rendelet módosításáról szóló 4/2010.(III.29.) rendelet.

Németh Gyula                                                                                              Dúl Andrea

polgármester                                                                                         jegyző

A rendelet kihirdetve: 2011. március 21.

Dúl Andrea

jegyző

1.melléklet a 6/2011(III.21.) önkormányzati rendelethez

Díjkategória

(Ft)

A felnőtt szociális alapellátások

személyi térítési díj számításának

kedvezménye

(%)

0 – 28.500

40

28.501 – 42.750

30

42.750 – 57.000

15

57.001 fölött

-

 

[1] A 12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezte

[2] A 12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezte

[3] A 12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezte

[4] A 12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet módosította

[5] A 12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet módosította

[6] Módosította a 15/2011.(XII.21.) rendelet, hatályos 2011. 12. 22-től

[7] A címet a 12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet módosította

[8] A 12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet módosította

[9] A 12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet módosította

[10] A 12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezte

[11] A címet a 12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet módosított

[12] A  12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet módosította

[13] A A 12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezte

[14] Az 5/2012.(III.28.) rendelet módosította

[15] A 12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezte

[16] Az 5/2012.(III.28.) rendelet módosította